Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Terveellinen ruokailu yövuorossa ?

ei massakausi

Terve yökkötoverit

Mikä se olisi terveellisintä syödä yövuoroissa, itellä tuppaa olemaan nälkä ja ruokahalua pitkin yövuoroa ja tulee syötyä kaikkea epäterveellistäkin (mitä ei pitäisi). Siis mitä suosittelette että jaksaa, ei väsyttäis niin paljoa ja ei näkyisi kovasti vyötäröllä ?

15

8709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin..

      Fyysistä työtä et on syötävä aivan normaalisti! Mut vaan yks lämminateria ja sit leipää ja hedelmiä ja kahvia n.2,5h välein ku on 10 min tauko!!

    • kevyesti vain!!!

      Kaikista paras on, kun ei syö yövuorossa yhtään mitään. Korkeintaan hedelmiä. Syö sitten aamulla kotia tullessa vaikka puuron ja menee nukkumaan.

      Itsellä toimii noin tosi hyvin. Vuosia sitten kun aloitin vuorohommat, niin tuli syötyä ihan normaali lämmin ruoka yövuorossa. Siitä taas meni sitten maha ihan sekasin joka kerta. Lopetin sitten syömisen yövuorossa ja ongelmat loppui siihen. Jaksaa oikeastaan paremmin valvoakin, kun ei syö mitään raskasta yöllä. Pari banaania tai mandariinia ehkä nappaan.

      • Kevyttä työtä ?

        Ei pärjää oikeissa töissä hedelmillä ! Mut jos saa istuu ja toljottaa niin pärjäähän sitä sit.Varmaan joku hoitsu ?


      • just joo
        Kevyttä työtä ? kirjoitti:

        Ei pärjää oikeissa töissä hedelmillä ! Mut jos saa istuu ja toljottaa niin pärjäähän sitä sit.Varmaan joku hoitsu ?

        hoitsuthan ei missään nimessä tee OIKEETA työtä... Itse oon tehdastyössä enkä yövuorossa minäkään syö muuta ku hedelmiä. Mulla ei yöllä edes ole nälkä.


      • Pandis
        just joo kirjoitti:

        hoitsuthan ei missään nimessä tee OIKEETA työtä... Itse oon tehdastyössä enkä yövuorossa minäkään syö muuta ku hedelmiä. Mulla ei yöllä edes ole nälkä.

        Muutama kunnon voileipä, yksi pieni lämmin ateria ja yksi välipala.
        Riippuen yövuoron pituudesta, syö noin 2-3 tunnin välein pieni ateria/pala esim leipä ja tuoremehua jne. Verensokeri ei pääse laskemaan ja hirveää nälkää ei tule. Aamulla kotona puuro ja muuta sitten nukkumaan maha täynnä.


    • ...

      Ei kannata syödä mitään. Elimistö on suunniteltu niin että yöllä laitetaan käyttöön niitä päivän aikana hankittuja ravinteita.

      En nyt jaksa pidemmälti selitellä mutta kannattaa katella josko netistä löytyisi aiheesta hakusanoilla luonnon hygienia tai natural hygiene. Kirjastoista ja divareista löytyy myös aika laajalti esim. semmonen teos kun Elämäsi Kuntoon (Fit for Life) jossa näitä juttuja selitetään.

      Jos on pakko jotain syödä niin hedelmät tosiaan sallitaan ja niitäkin kannattaa yhdistellä fiksusti.

      Itse jaksoin suhteellisen hyvin monta vuotta hesarinjakoa syömättä.

      • riippuu mitä teet

        tollo istukko päätteen ääressä vai TEETKÖ TODELLA TYÖTÄ siis (liike)


      • ..........
        riippuu mitä teet kirjoitti:

        tollo istukko päätteen ääressä vai TEETKÖ TODELLA TYÖTÄ siis (liike)

        No se energian tarve ei ole ihan noin suoraviivainen juttu.

        Kukaan ei jaksa tehdä töitä paljon tuntia pitempään anaerobisella tasolla. Eli lihakset menee maitohapoille.

        Kun pysytään alemmalla, eli aerobisella, tasolla tulee 80% energiasta rasvasta. Loppu tulee hiilihydraateista (sokerit), joten kyllä raskaassa työssä pärjää hyvin pienillä välipaloilla.


      • ...
        .......... kirjoitti:

        No se energian tarve ei ole ihan noin suoraviivainen juttu.

        Kukaan ei jaksa tehdä töitä paljon tuntia pitempään anaerobisella tasolla. Eli lihakset menee maitohapoille.

        Kun pysytään alemmalla, eli aerobisella, tasolla tulee 80% energiasta rasvasta. Loppu tulee hiilihydraateista (sokerit), joten kyllä raskaassa työssä pärjää hyvin pienillä välipaloilla.

        Teen itse 10-tuntisia ja erittäin fyysistä urakkatyötä yöaikaan ilman syömistä ja juomista ko. aikana. Työpäivän jälkeen syön erittäin runsaasti(on kovahko nälkä. Voin syödä työajan ulkopuolella oikeastaan ihan mitä vaan rasvaista ruokaa ym eikä kuitenkaan kerry ylimääräisiä kiloja. Tosiaan hoikkana pysyy ja saa vetää pullaa sun muuta mielinmäärin kunha painaa ton 10 tuntia sata lasissa ilman taukoja...


      • .........................
        riippuu mitä teet kirjoitti:

        tollo istukko päätteen ääressä vai TEETKÖ TODELLA TYÖTÄ siis (liike)

        Älä yleistä. Teen fyysistä työtä, joudun liikkumaan koko ajan ja ajoittain työ on hyvinkin raskasta. En todellakaan syö yövuoron aikana hedelmiä enempää, sillä ruoka ei kunnolla sulaa ennen kuin täytyy taas porhaltaa. Että älä sä selitä omaa ahneuttasi työnteolla.


    • on sopinut

      Teen pitkiä yövuoroja (12-14h/yö) ja päivät menevät nukkuessa, joten yölla syöminen on ainoa mahdolinen vaihtoehto. Itse olen havainnut parhaaksi, syödä alkuillasta (kun vuoro alkaa) kevyen "aamiaisen" jogurtin tms. Kevyen lämpimän ruoan syön n. klo 23, kahvia ja ehkä leipää tai jotain pientä hedelmää klo 2, aamulla joskus puuroa (aika harvoin). Omalle vatsalle on sopinut parhaitenm pitää yövuoroissa nuo ruoka-ajat todella säännöllisinä, muuten varmasti vatsa menee sekaisin.

      Joinakin öinä iskee hillitiön syömisen tarve, yleensä minulla on aina töissä varalla, hedelmiä, porkkanoita tms. kevyttä syötävää. Itseäni on piristänyt myös runsas veden juominen (n. 3 litraa/yössä.). Usein yövuorossa tuntuukin että nälkä ja jano menevät sekaisin, öinä jolloin tuntuu ettei syömistä voi lopettaa kannattaa juoda lasi vettä, odottaa 5 minuuttia ja jos vielä senkin jälkeen tekee mieli purtavaa ottaa sitä.

      Kun aloitin yötyön muutama vuosi sitten oli aina mukana karkkeja, keksejä, suklaata yms. jostain olin saanut ajatuksen että sokeri pitäisi yöllä hereillä, ei pitänyt, paino nousi nopeaan tahtiin ja usein aamuöisin vatsassa alkoi vääntämään. Nykyisellä yösyömismallillani paino on taas tippunit normaali lukemiin ja olokin tuntuu pirteämmältä. Vapaaviikkoina vedän kyllä sokeria ja rasvaa kuin pieni porsas :).

    • Nimetön

      Hei vaan!

      Ihan samat ohjeet toimii yöllä syömiseen kuin päivälläkin. Vältä eläinrasvoja ja syö neljän tunnin välein kunnolla. Kokoa ateriasi monipuolisesti kaikista ryhmistä, eli vihanneksia, lihaa, kalaa, ja viljaa.
      Tärkeää on, ettet napostele kaikenaikaa.

    • yökköpoju

      älä ainakaan mitään pizzaa tai vastaavaa raskasta ruokaa tunge kitaasi yöviuoron aikana. parempi syödä kevyesti ja usein (esim 2-3 tunnin välein), jota verensokeri pysyy tasaisena. raskas ja rasvainen ruoka tuppaa vain enempi väsyttämään ja ns. "kylmän tunne" voimakkaampi rasvasen ruuan jäkeeen koska veri "pakenee" vatsaan ruokaa pilkkomaan. liika kahvikaan ei ole hyvästä - mieluummin teetä ja vähän kahvia. voit käyttää ns energiajuomia tarvittaessa. tuoremehut hyviä, hedelmät, salaatit, voileivät yms sopivia.

      • pöpiskaitse

        Olen tehnyt vakiyökön töitä nelisen vuotta ja olen huomannut et mulle sopii parhaitenkun syön täissä vain hedelmiä.Yleensä syön hedelmiä ennen klo 24, ja sen jälkeen en syö mitään.Vettä kuluu öisin todella reilusti. Kahvia en juo yöllä lainkaan, se maistuu öisin todella pahalta vaik päivällä se kyl mulle maistuu. Syön aamiaisen vasta sitten kun päivällä herään, joskus klo 14-17. Se milloin herään riippuu ihan siitä minkälainen putki on takana.Mulla yövuoro kestää n.11tuntia


      • ehkä jossain
        pöpiskaitse kirjoitti:

        Olen tehnyt vakiyökön töitä nelisen vuotta ja olen huomannut et mulle sopii parhaitenkun syön täissä vain hedelmiä.Yleensä syön hedelmiä ennen klo 24, ja sen jälkeen en syö mitään.Vettä kuluu öisin todella reilusti. Kahvia en juo yöllä lainkaan, se maistuu öisin todella pahalta vaik päivällä se kyl mulle maistuu. Syön aamiaisen vasta sitten kun päivällä herään, joskus klo 14-17. Se milloin herään riippuu ihan siitä minkälainen putki on takana.Mulla yövuoro kestää n.11tuntia

        Missä ei tarvitse hulluna painaa 12 tuntia niin kuin meillä teollisuudessa,jos voi istua ja syödä rauhassa ,mut jos on 2*10min. taukoo ja ruokatauko kun kerkiää niin raskaasti on tankattava joka kerta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      31
      1781
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1530
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1496
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1402
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1364
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1322
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe