Mikähän reaktio tapahtut, kun yöllä ladattiin 12v laturilla mersussa akkua (takapenkin alla) ja aamulla auto oli kuin olisi lunta satanut auton sisällä. Vesi höyrystyy juu, mutta voiko tapahtua jotain muutakin, koska haju oli aivan sietämätön palaneen/rikin katku? Voiko siinä olla jotain happoa nyt kaikilla pinnoilla??
akun reaktio latauksessa
10
4433
Vastaukset
- ,,en
Vetyä siitä tuleepi pikkuinen kipinä niin olisit saanu aikases autopommin ;)
- siellä sittenkin
se vety tussahtanut kevyesti.
oliko akku säilynyt ehyenä ja nesteet sisällä?
vai oliko kenties akku jäässä latauksen alussa? - virtapiikki
siellä sittenkin kirjoitti:
se vety tussahtanut kevyesti.
oliko akku säilynyt ehyenä ja nesteet sisällä?
vai oliko kenties akku jäässä latauksen alussa?mahdollisesti akku oli jäässä latauksen alkaessa...
Ihmeellistä tässä oli se että haju oli todella pistävä ja auto sisältä täysin valkoisen jään peittämä.. - ,,en
virtapiikki kirjoitti:
mahdollisesti akku oli jäässä latauksen alkaessa...
Ihmeellistä tässä oli se että haju oli todella pistävä ja auto sisältä täysin valkoisen jään peittämä..Voiskohan olla niinkin yksinkertainen selitys, että kun auto suljettu ja kylmä niin akusta tullut vesi jne... höyry tiivistynyt jääksi pinnoille, sama kuin puhallat kylmään metalliin niin siihen tulee valkost jäätä.
Ja hajuhan melkeinvarmaan johtuu akkuhaposta jne... akun nesteistä joka latauksessa höyrystyy, ja kun auto pieni ja suljettu tila niin haju voimakas.
Kurkkaappas paljonkos akus on nesteit jos täys niin ei ole lennättänyt nesteitä pitkin autoa.
Ja muistithan avata korkit?
Ja eikös akkua pidä ladata lämpösessä ja hyvin ilmastoidussa tilassa. Mie oo paraskin neuvoja kun en edes ajokorttia omista ;) - lucasBoss
,,en kirjoitti:
Voiskohan olla niinkin yksinkertainen selitys, että kun auto suljettu ja kylmä niin akusta tullut vesi jne... höyry tiivistynyt jääksi pinnoille, sama kuin puhallat kylmään metalliin niin siihen tulee valkost jäätä.
Ja hajuhan melkeinvarmaan johtuu akkuhaposta jne... akun nesteistä joka latauksessa höyrystyy, ja kun auto pieni ja suljettu tila niin haju voimakas.
Kurkkaappas paljonkos akus on nesteit jos täys niin ei ole lennättänyt nesteitä pitkin autoa.
Ja muistithan avata korkit?
Ja eikös akkua pidä ladata lämpösessä ja hyvin ilmastoidussa tilassa. Mie oo paraskin neuvoja kun en edes ajokorttia omista ;)Kyllä akku ladataan autossa siinä missä se on.
Niin se latautuu ajaessakin, huomaattavasti voimakkaammalla virralla ja jännitteellä, kuin mitä "perus" laturista lähtee.
No joo tuo vety/ happi jota kaasuna akusta irtoaa, ei yhdy suoraa "palamatta" vedeksi, siis vesihöyryksi...
Eli ilmeisesti akku on ollut sökö l. oikosulussa ja lataus on ylikuumentanut akun ja vesi onkin kiehunut pois kennoista jonka jälkeen se on auron kylmillä pinnoilla tiivistynyt ja jäätynyt.
Sitten onkin jo kiehunut rikkihappo, siksi tuo haju...
Eli tässä vaiheessa kyselijä on varmaankin jo akkunsa joutunut vaihtamaan. Luultavasti ensi kesänä viimeistään on sitten erilaisten sähjkövikojen sarja odotettavissa "mersuun", rikkihapoke syövyttää ja hapettaa pikkuhiljaa kaikkia sen kanssa tekemisissä olevia metalliosia, eniten juuri näitä sähkölaitteita, virtalukko, vilkku, sulakerasia ja valokatkaisijat yms...
Eli mese vaihtoon, jollei ole joku ihmekotivakuutus jolla voi kattaa koko sähköpuolen vahinkojen korjaukset. - ,,en
lucasBoss kirjoitti:
Kyllä akku ladataan autossa siinä missä se on.
Niin se latautuu ajaessakin, huomaattavasti voimakkaammalla virralla ja jännitteellä, kuin mitä "perus" laturista lähtee.
No joo tuo vety/ happi jota kaasuna akusta irtoaa, ei yhdy suoraa "palamatta" vedeksi, siis vesihöyryksi...
Eli ilmeisesti akku on ollut sökö l. oikosulussa ja lataus on ylikuumentanut akun ja vesi onkin kiehunut pois kennoista jonka jälkeen se on auron kylmillä pinnoilla tiivistynyt ja jäätynyt.
Sitten onkin jo kiehunut rikkihappo, siksi tuo haju...
Eli tässä vaiheessa kyselijä on varmaankin jo akkunsa joutunut vaihtamaan. Luultavasti ensi kesänä viimeistään on sitten erilaisten sähjkövikojen sarja odotettavissa "mersuun", rikkihapoke syövyttää ja hapettaa pikkuhiljaa kaikkia sen kanssa tekemisissä olevia metalliosia, eniten juuri näitä sähkölaitteita, virtalukko, vilkku, sulakerasia ja valokatkaisijat yms...
Eli mese vaihtoon, jollei ole joku ihmekotivakuutus jolla voi kattaa koko sähköpuolen vahinkojen korjaukset."Kyllä akku ladataan autossa siinä missä se on."
Ainakin meillä on akku tuotu sisälle lataukseen tiedä sit mikä syy, kenties se että lämmin akku luovuttaa paremmin virtaa kuin kylmä.
Ja tuosta Virtapiikin kertomuksesta voi päätellä että akku on ladattu auton sisätiloissa (takapenkin alla) ei suinkaan konehuoneessa missä se yleensä on. Ja auton sisätilat paljon tiiviimmät kuin konehuone.
"No joo tuo vety/ happi jota kaasuna akusta irtoaa, ei yhdy suoraa "palamatta" vedeksi, siis vesihöyryksi..."
Näinhän se taitaa olla, mut kyl akkunesteen seassa on vettä jne... aineita jotka höyrystyy, tosin tiedä sit onko niitä tarpeeksi saadakseen paljon jäätä.
Ja voipa olla että laturikin on ollut rikki. - Heinähattu.
lucasBoss kirjoitti:
Kyllä akku ladataan autossa siinä missä se on.
Niin se latautuu ajaessakin, huomaattavasti voimakkaammalla virralla ja jännitteellä, kuin mitä "perus" laturista lähtee.
No joo tuo vety/ happi jota kaasuna akusta irtoaa, ei yhdy suoraa "palamatta" vedeksi, siis vesihöyryksi...
Eli ilmeisesti akku on ollut sökö l. oikosulussa ja lataus on ylikuumentanut akun ja vesi onkin kiehunut pois kennoista jonka jälkeen se on auron kylmillä pinnoilla tiivistynyt ja jäätynyt.
Sitten onkin jo kiehunut rikkihappo, siksi tuo haju...
Eli tässä vaiheessa kyselijä on varmaankin jo akkunsa joutunut vaihtamaan. Luultavasti ensi kesänä viimeistään on sitten erilaisten sähjkövikojen sarja odotettavissa "mersuun", rikkihapoke syövyttää ja hapettaa pikkuhiljaa kaikkia sen kanssa tekemisissä olevia metalliosia, eniten juuri näitä sähkölaitteita, virtalukko, vilkku, sulakerasia ja valokatkaisijat yms...
Eli mese vaihtoon, jollei ole joku ihmekotivakuutus jolla voi kattaa koko sähköpuolen vahinkojen korjaukset.>Sitten onkin jo kiehunut rikkihappo, siksi tuo haju... <
Rikkihapon kiehumispiste on aika korkea 337°C, se tuskin on hajun alkuperä. Sitäpaitsi rikkihappohöyry ei varsinaisesti haise vaan pistää nenässä ja keuhkoputkissa.
>rikkihapoke syövyttää ja hapettaa pikkuhiljaa<
Siis rikkihappo. Rikkihapoketta ei synny missään.
>rikkihapoke syövyttää ja hapettaa pikkuhiljaa kaikkia<
Joo kyllä mutta rikkihappohöyry syövyttää käytännössä heti.
Minulle kyllä hajun alkuperä jää arvoitukseksi, kun en itse ole ollut nuuskimassa. Heinähattu. kirjoitti:
>Sitten onkin jo kiehunut rikkihappo, siksi tuo haju... <
Rikkihapon kiehumispiste on aika korkea 337°C, se tuskin on hajun alkuperä. Sitäpaitsi rikkihappohöyry ei varsinaisesti haise vaan pistää nenässä ja keuhkoputkissa.
>rikkihapoke syövyttää ja hapettaa pikkuhiljaa<
Siis rikkihappo. Rikkihapoketta ei synny missään.
>rikkihapoke syövyttää ja hapettaa pikkuhiljaa kaikkia<
Joo kyllä mutta rikkihappohöyry syövyttää käytännössä heti.
Minulle kyllä hajun alkuperä jää arvoitukseksi, kun en itse ole ollut nuuskimassa.Puhtaan rikkihapon kiehumispiste on tulla 340°C tietämillä, mutta eikös sen koostumus muutu jokseenki kun se sekoitetaan veteen? miten lienee tuon seoksen kans...
Mutta akku on kyllä entinen, kerron esimerkin: Työpaikalla on sähkötrukkeja joissa on isoja akkuja jännitettä akusta ja trukista riippuen 48-80V (amppeereita en muista mutta riittävästi) painoa suurimmalla akulla on hyvän matkaa toista tonnia... joskus joku akuista menee ajan myötä "sököksi", ei pidä virtaa ja kun sitä ladataan niin esim. viikonlopun aikana kun ilmastointi ei ole päällä hallissa niin hallin täyttää pistävä katku ja yleensä laturiin on tullut häiriö ilmoitus ja se on katkaissut lataus virran. Lisäksi akku ikään kuin kiehuu vaikka siinä ei juuri ole lämpenemistä havaittavissa normaalia enempää, se voi toki johtua myös siitä että lataus virta katkeaa ennen kuin akku ehtii kuumeta kovin paljoa. Eli tuo rikkiyhdisteiden vapautuminen tuollaisen "sökön"(luultavasti sisäinen oikosulku) akun latauksessa ei minusta ole mikään mahdoton ajatus, se mitä ne tarkalleen ottaen on, siihen joku kemisti osaa vastata paremmin.- Ne53
hekokaivuri kirjoitti:
Puhtaan rikkihapon kiehumispiste on tulla 340°C tietämillä, mutta eikös sen koostumus muutu jokseenki kun se sekoitetaan veteen? miten lienee tuon seoksen kans...
Mutta akku on kyllä entinen, kerron esimerkin: Työpaikalla on sähkötrukkeja joissa on isoja akkuja jännitettä akusta ja trukista riippuen 48-80V (amppeereita en muista mutta riittävästi) painoa suurimmalla akulla on hyvän matkaa toista tonnia... joskus joku akuista menee ajan myötä "sököksi", ei pidä virtaa ja kun sitä ladataan niin esim. viikonlopun aikana kun ilmastointi ei ole päällä hallissa niin hallin täyttää pistävä katku ja yleensä laturiin on tullut häiriö ilmoitus ja se on katkaissut lataus virran. Lisäksi akku ikään kuin kiehuu vaikka siinä ei juuri ole lämpenemistä havaittavissa normaalia enempää, se voi toki johtua myös siitä että lataus virta katkeaa ennen kuin akku ehtii kuumeta kovin paljoa. Eli tuo rikkiyhdisteiden vapautuminen tuollaisen "sökön"(luultavasti sisäinen oikosulku) akun latauksessa ei minusta ole mikään mahdoton ajatus, se mitä ne tarkalleen ottaen on, siihen joku kemisti osaa vastata paremmin.Niin eikös vesi-rikkihappo seoksessa kiehu ensiksi vesi siinä norm noin 100C?
Vedenmukana toki myös hieman rikkihappoa haihtuu joka sitten tuoksuu. Tosin eikö rikkihappo ole aika hajutonta?
- kjhgdl
jees
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672794
- 2012067
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.501862- 711766
- 921648
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91521- 811224
- 811080
- 951039
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes1961020