Miten Disel auto käynnistetään oikeaoppisesti?

Niin että mitenkä

Miten Disel auto käynnistetään oikeaoppisesti.

Elikkä väännetään virta avaimesta ja
painetaan kaasua... ?

Pumpataanko kaasun painamista?

Itsekun en ole näitä auto ihmisiä
niin paljon.

20

9830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahmed________

      Miksi sine tuollaiste kysele?

      Eikö kela antanu sinelle raha kunnolise bensa auto?

      • 45689780i9koå

        Kirjoitatko muille palstoille myös nimellä mustafa rikas? Silloinhan jo todettiin että et osaa arabiaa vaikka marokosta olit olevinasi. Häipynet sitten täältäkin.


    • 56t7y8u9+

      Hehkutetaan, eli hehkuvalo syttyy ja annetaan hehkua kunnes valo sammuu. Näin siis jos tarvitsee hehkun. Ei pumpata kaasua, koska diesel ei toimi niin.
      Yleensä vain käynnistetään avaimesta ja se käynnistyy. Ei ole mitään ryypytyksiä tai muita hankaluuksia. Joissain vanhoissa voi olla sytytysennakonsäätö samalla vivulla kuin bensiiniversiossa on ryyppy ja sitä käytetään jos on niin kylmä että pätkii ennekuin lämpenee.

      Paras ohje: kysy auton varsinaiselta käyttäjältä kun kaikki laitteet ovat kuitenkin erilaisia riippumatta siitä onko bensiini vai diesel.

    • Tiiseli

      Nykyaikaisella suoraruiskutusmoottorilla näin: aluksi lyhyt hehkutus (0,5...2 s) ja sitten startataan. Kaasupoljinta ei paineta, sillä moottorinohjausyksikkö huolehtii automaattisesti oikeasta polttoainemäärästä kylmäkäynistyksessä.

      Jos lämpötila ei ole kovin alhainen (= yli 0...5 astetta), niin hehkutusta ei välttämättä tapahdu ollenkaan.

      Vanhemman mallisissa moottoreissa tarvitaan parin sekunnin hehkutus jopa plusasteilla, pakkasilla sitten pitempi (jopa 2 minuutttia). Jos moottori on vielä varustettu mekaanisella ruiskutuspumpulla, niin saattaa olla tarpeen painaa kaasupoljin pohjaan starttauksen ajaksi.

      Apukammiomoottorit käynnistyvät huonommin kylmänä mitä nykyaikaiset suoraruiskutusdieselit ja niiden suoritusarvotkin ovat heikommat.

      Kaasupoljinta ei hyödytä pumpata startatessa.

      • ainakin

        carina e:n 2.0d käynnistyi paljon paremmin kuin volsun tdi kovilla pakkasilla, toyotan cvanhoissa apukammiokoneissa oli puristussuhde 1:23,5 ( VW ja mersu ym esikammiokoneiden puristussuhde oli luokkaa 21-21,5) ja suoraduihkukoneissa luolkkaa 15,5 - 18.
        Ilma lämpenee sitä enempi sylinterissä mitä suurempi on puristussuhde.
        Ajoin carinalla 600 tkm ja aina lähti ekalla käyntiin,vaikkei koskaan ollut lämmityksessä.


      • Tiiseli
        ainakin kirjoitti:

        carina e:n 2.0d käynnistyi paljon paremmin kuin volsun tdi kovilla pakkasilla, toyotan cvanhoissa apukammiokoneissa oli puristussuhde 1:23,5 ( VW ja mersu ym esikammiokoneiden puristussuhde oli luokkaa 21-21,5) ja suoraduihkukoneissa luolkkaa 15,5 - 18.
        Ilma lämpenee sitä enempi sylinterissä mitä suurempi on puristussuhde.
        Ajoin carinalla 600 tkm ja aina lähti ekalla käyntiin,vaikkei koskaan ollut lämmityksessä.

        Kyllä noin kovalla puristussuhteella pitääkin lähteä!
        :O


    • Monelta puuttuu, luulen

      Ehkä oleellisin todellinen ero diselmoottorin ja bensiinimoottorin käynnistämisessä on se, että besniinimoottoria käynnistetään "pätkittäin", eli jos se ei lähde käyntiin niin pidetään tauko ja yritetään uudestaan, kun taas dieselin kohdalla enimmäkseen ja useimmiten strattaamista jatketaan tauotta niin kauan että kone käynnistyy.

      Erityisesti vanhempien yksinkertaisten dieselien kohdalla tämä on koko ehdoton sääntö: hehkuta, paina kaasu puoleenväliin ja starttaa niin kauan että kone käynnistyy. Taukojen pitäminen ei auta, osin siksi että joka kerralla hehku syö virtaa, ja pätkittäinen starttaaminen yksinkertaisesti syö aakun tyhjäksi.

    • Jamppa1

      taas ohjeita tässä ketjussa...

      Homma menee niin että hehkutat ja väännät koneen käymään. Joissain on kylmäkäynnistysvipu, jota käytetään valmistajan ohjeen mukaan. Myös kaasun asento startatessa vaihtelee valmistajan mukaan.

      Kovilla pakkasilla on hyvä käyttää tuplahehkua, eli hehkutat kaksi kertaa ennen käynnistämistä. Niin ja jos se ei muutaman sekunnin veivaamisella lähde niin ei kannata sahata sitä akkua tyhjäksi vaan otat uuden hehkutuksen ja startin.

      • mukaan

        Hehkuta 1-2 kertaa ja sitten startilla pyöritystä 10-20s. Jos ei lupaakaan niin ei todennäköisesti tule lähtemään. Jos lupaa niin jatka pyörittämistä startilla kunnes lähtee. Tauon pitäminen ei auta, seuraava yritys on sitten jo vähän vaisumpi ja toivottomampi.


      • Jamppa1
        mukaan kirjoitti:

        Hehkuta 1-2 kertaa ja sitten startilla pyöritystä 10-20s. Jos ei lupaakaan niin ei todennäköisesti tule lähtemään. Jos lupaa niin jatka pyörittämistä startilla kunnes lähtee. Tauon pitäminen ei auta, seuraava yritys on sitten jo vähän vaisumpi ja toivottomampi.

        kannattaa ehdottomasti veivata 20 sek. jolloin kone kiertää puoli kierrosta sekunnissa akun hyytyessä. Hyviä ohjeita, hyviä ohjeita...


      • Vipuinen

        Kerroppa nyt viisas vipuinen missä autossa on kylmäkäynnistys vipu. Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla.


      • Jamppa1
        Vipuinen kirjoitti:

        Kerroppa nyt viisas vipuinen missä autossa on kylmäkäynnistys vipu. Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla.

        omassa golfissa löytyy, kuten muissakin volkkareissa 90-luvun loppupuolelle. Kahvan ulosvetämällä pumpun ajoitus muuttuu ja mahdollisesti myös kierrosluku kasvaa.

        "Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla."

        -Suomessa autojen keski-ikä on 11 vuotta joten keskimääräinen auto on vm. -96.


      • mullapas on
        Vipuinen kirjoitti:

        Kerroppa nyt viisas vipuinen missä autossa on kylmäkäynnistys vipu. Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla.

        VM1976 123koppanen merseedes, on vetohehku ja kaikkee. kyllä mä sitä reilun minuutin hehkutin 30 asteen pakkasella ja laakista lähti. on mulla kyllä pikkasen bensaa tankissa niin auttaa vähän! :D


      • Vipunen
        Jamppa1 kirjoitti:

        omassa golfissa löytyy, kuten muissakin volkkareissa 90-luvun loppupuolelle. Kahvan ulosvetämällä pumpun ajoitus muuttuu ja mahdollisesti myös kierrosluku kasvaa.

        "Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla."

        -Suomessa autojen keski-ikä on 11 vuotta joten keskimääräinen auto on vm. -96.

        Kuinka paljon 90 luvun loppupuolelta ?
        Mulla oli vuosina 96-98 Passat TDI vm 1996 eikä siinä ollut vipua. Nyt on Passat TDI vm 2007 eikä siinäkään ole vipua


      • J....
        Jamppa1 kirjoitti:

        kannattaa ehdottomasti veivata 20 sek. jolloin kone kiertää puoli kierrosta sekunnissa akun hyytyessä. Hyviä ohjeita, hyviä ohjeita...

        kuule mä oon senverran monta kertaa joutunu käynnistään vanhan (300000-600000 ajetun)henkilöautodieselin kylmässä ja kokeillu eri tapoja että oo sä nulikka vaan hiljaa...


      • mukaan
        J.... kirjoitti:

        kuule mä oon senverran monta kertaa joutunu käynnistään vanhan (300000-600000 ajetun)henkilöautodieselin kylmässä ja kokeillu eri tapoja että oo sä nulikka vaan hiljaa...

        Lisään vielä että kokemusta on vm -84 Audi 80 1,6D, jonka olen joutunut käynnistämään ehkä n. 100 kertaa vuosien aikana -20 - -30 pakkasesta ilman mitään lämmitysmahdollisuuksia. Koneella ajoin ilman remontteja 600000km ja olisin vieläkin ajanut reilusti lisää (ei syönyt öljyä juurikaan, muutenkin kunnossa) jos ei olisi kori ruostunut. Akkuna oli 27.12.2000 ostettu Banner UniBull 50050 (nrosta en ole aivan varma, kuitenkin isoin unibull) ja akku pelettää hyvin vieläkin, on nytkin käytössä seuraavassa autossa.


      • hehkutus

        Kaikissa autoissa tuplahehkutukseesta ei ole mitään hyötyä, sillä vaikka hehkun merkkivalo iloisesti syttyy ja sammuu, ei hehkutusta todellisuudessa tehdä kuin kerran ja vasta tietyn ajan jälkeen on uusi hehkutus mahdollista.


      • finnbulli
        Jamppa1 kirjoitti:

        omassa golfissa löytyy, kuten muissakin volkkareissa 90-luvun loppupuolelle. Kahvan ulosvetämällä pumpun ajoitus muuttuu ja mahdollisesti myös kierrosluku kasvaa.

        "Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla."

        -Suomessa autojen keski-ikä on 11 vuotta joten keskimääräinen auto on vm. -96.

        ei polttoainemäärä.

        Niissä vehkeissä pitää sitten kaasu olla pohjassa.


    • Anonyymi

      Bensiini lähti kirjaimellisesti niksauttamalla virta-avainta. Nyt on diesel farkku jolla on 150tkm takana ja aina pitää pari sekuntia sahata. Liekö normaalia dieselille?

      • Anonyymi

        Kuhan lähtee JYTISEMÄÄN niin hyvä se on!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe