Miten Disel auto käynnistetään oikeaoppisesti.
Elikkä väännetään virta avaimesta ja
painetaan kaasua... ?
Pumpataanko kaasun painamista?
Itsekun en ole näitä auto ihmisiä
niin paljon.
Miten Disel auto käynnistetään oikeaoppisesti?
20
9197
Vastaukset
- Ahmed________
Miksi sine tuollaiste kysele?
Eikö kela antanu sinelle raha kunnolise bensa auto?- 45689780i9koå
Kirjoitatko muille palstoille myös nimellä mustafa rikas? Silloinhan jo todettiin että et osaa arabiaa vaikka marokosta olit olevinasi. Häipynet sitten täältäkin.
- 56t7y8u9+
Hehkutetaan, eli hehkuvalo syttyy ja annetaan hehkua kunnes valo sammuu. Näin siis jos tarvitsee hehkun. Ei pumpata kaasua, koska diesel ei toimi niin.
Yleensä vain käynnistetään avaimesta ja se käynnistyy. Ei ole mitään ryypytyksiä tai muita hankaluuksia. Joissain vanhoissa voi olla sytytysennakonsäätö samalla vivulla kuin bensiiniversiossa on ryyppy ja sitä käytetään jos on niin kylmä että pätkii ennekuin lämpenee.
Paras ohje: kysy auton varsinaiselta käyttäjältä kun kaikki laitteet ovat kuitenkin erilaisia riippumatta siitä onko bensiini vai diesel. - Tiiseli
Nykyaikaisella suoraruiskutusmoottorilla näin: aluksi lyhyt hehkutus (0,5...2 s) ja sitten startataan. Kaasupoljinta ei paineta, sillä moottorinohjausyksikkö huolehtii automaattisesti oikeasta polttoainemäärästä kylmäkäynistyksessä.
Jos lämpötila ei ole kovin alhainen (= yli 0...5 astetta), niin hehkutusta ei välttämättä tapahdu ollenkaan.
Vanhemman mallisissa moottoreissa tarvitaan parin sekunnin hehkutus jopa plusasteilla, pakkasilla sitten pitempi (jopa 2 minuutttia). Jos moottori on vielä varustettu mekaanisella ruiskutuspumpulla, niin saattaa olla tarpeen painaa kaasupoljin pohjaan starttauksen ajaksi.
Apukammiomoottorit käynnistyvät huonommin kylmänä mitä nykyaikaiset suoraruiskutusdieselit ja niiden suoritusarvotkin ovat heikommat.
Kaasupoljinta ei hyödytä pumpata startatessa.- ainakin
carina e:n 2.0d käynnistyi paljon paremmin kuin volsun tdi kovilla pakkasilla, toyotan cvanhoissa apukammiokoneissa oli puristussuhde 1:23,5 ( VW ja mersu ym esikammiokoneiden puristussuhde oli luokkaa 21-21,5) ja suoraduihkukoneissa luolkkaa 15,5 - 18.
Ilma lämpenee sitä enempi sylinterissä mitä suurempi on puristussuhde.
Ajoin carinalla 600 tkm ja aina lähti ekalla käyntiin,vaikkei koskaan ollut lämmityksessä. - Tiiseli
ainakin kirjoitti:
carina e:n 2.0d käynnistyi paljon paremmin kuin volsun tdi kovilla pakkasilla, toyotan cvanhoissa apukammiokoneissa oli puristussuhde 1:23,5 ( VW ja mersu ym esikammiokoneiden puristussuhde oli luokkaa 21-21,5) ja suoraduihkukoneissa luolkkaa 15,5 - 18.
Ilma lämpenee sitä enempi sylinterissä mitä suurempi on puristussuhde.
Ajoin carinalla 600 tkm ja aina lähti ekalla käyntiin,vaikkei koskaan ollut lämmityksessä.Kyllä noin kovalla puristussuhteella pitääkin lähteä!
:O
- Monelta puuttuu, luulen
Ehkä oleellisin todellinen ero diselmoottorin ja bensiinimoottorin käynnistämisessä on se, että besniinimoottoria käynnistetään "pätkittäin", eli jos se ei lähde käyntiin niin pidetään tauko ja yritetään uudestaan, kun taas dieselin kohdalla enimmäkseen ja useimmiten strattaamista jatketaan tauotta niin kauan että kone käynnistyy.
Erityisesti vanhempien yksinkertaisten dieselien kohdalla tämä on koko ehdoton sääntö: hehkuta, paina kaasu puoleenväliin ja starttaa niin kauan että kone käynnistyy. Taukojen pitäminen ei auta, osin siksi että joka kerralla hehku syö virtaa, ja pätkittäinen starttaaminen yksinkertaisesti syö aakun tyhjäksi. - Jamppa1
taas ohjeita tässä ketjussa...
Homma menee niin että hehkutat ja väännät koneen käymään. Joissain on kylmäkäynnistysvipu, jota käytetään valmistajan ohjeen mukaan. Myös kaasun asento startatessa vaihtelee valmistajan mukaan.
Kovilla pakkasilla on hyvä käyttää tuplahehkua, eli hehkutat kaksi kertaa ennen käynnistämistä. Niin ja jos se ei muutaman sekunnin veivaamisella lähde niin ei kannata sahata sitä akkua tyhjäksi vaan otat uuden hehkutuksen ja startin.- mukaan
Hehkuta 1-2 kertaa ja sitten startilla pyöritystä 10-20s. Jos ei lupaakaan niin ei todennäköisesti tule lähtemään. Jos lupaa niin jatka pyörittämistä startilla kunnes lähtee. Tauon pitäminen ei auta, seuraava yritys on sitten jo vähän vaisumpi ja toivottomampi.
- Jamppa1
mukaan kirjoitti:
Hehkuta 1-2 kertaa ja sitten startilla pyöritystä 10-20s. Jos ei lupaakaan niin ei todennäköisesti tule lähtemään. Jos lupaa niin jatka pyörittämistä startilla kunnes lähtee. Tauon pitäminen ei auta, seuraava yritys on sitten jo vähän vaisumpi ja toivottomampi.
kannattaa ehdottomasti veivata 20 sek. jolloin kone kiertää puoli kierrosta sekunnissa akun hyytyessä. Hyviä ohjeita, hyviä ohjeita...
- Vipuinen
Kerroppa nyt viisas vipuinen missä autossa on kylmäkäynnistys vipu. Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla.
- Jamppa1
Vipuinen kirjoitti:
Kerroppa nyt viisas vipuinen missä autossa on kylmäkäynnistys vipu. Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla.
omassa golfissa löytyy, kuten muissakin volkkareissa 90-luvun loppupuolelle. Kahvan ulosvetämällä pumpun ajoitus muuttuu ja mahdollisesti myös kierrosluku kasvaa.
"Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla."
-Suomessa autojen keski-ikä on 11 vuotta joten keskimääräinen auto on vm. -96. - mullapas on
Vipuinen kirjoitti:
Kerroppa nyt viisas vipuinen missä autossa on kylmäkäynnistys vipu. Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla.
VM1976 123koppanen merseedes, on vetohehku ja kaikkee. kyllä mä sitä reilun minuutin hehkutin 30 asteen pakkasella ja laakista lähti. on mulla kyllä pikkasen bensaa tankissa niin auttaa vähän! :D
- Vipunen
Jamppa1 kirjoitti:
omassa golfissa löytyy, kuten muissakin volkkareissa 90-luvun loppupuolelle. Kahvan ulosvetämällä pumpun ajoitus muuttuu ja mahdollisesti myös kierrosluku kasvaa.
"Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla."
-Suomessa autojen keski-ikä on 11 vuotta joten keskimääräinen auto on vm. -96.Kuinka paljon 90 luvun loppupuolelta ?
Mulla oli vuosina 96-98 Passat TDI vm 1996 eikä siinä ollut vipua. Nyt on Passat TDI vm 2007 eikä siinäkään ole vipua - J....
Jamppa1 kirjoitti:
kannattaa ehdottomasti veivata 20 sek. jolloin kone kiertää puoli kierrosta sekunnissa akun hyytyessä. Hyviä ohjeita, hyviä ohjeita...
kuule mä oon senverran monta kertaa joutunu käynnistään vanhan (300000-600000 ajetun)henkilöautodieselin kylmässä ja kokeillu eri tapoja että oo sä nulikka vaan hiljaa...
- mukaan
J.... kirjoitti:
kuule mä oon senverran monta kertaa joutunu käynnistään vanhan (300000-600000 ajetun)henkilöautodieselin kylmässä ja kokeillu eri tapoja että oo sä nulikka vaan hiljaa...
Lisään vielä että kokemusta on vm -84 Audi 80 1,6D, jonka olen joutunut käynnistämään ehkä n. 100 kertaa vuosien aikana -20 - -30 pakkasesta ilman mitään lämmitysmahdollisuuksia. Koneella ajoin ilman remontteja 600000km ja olisin vieläkin ajanut reilusti lisää (ei syönyt öljyä juurikaan, muutenkin kunnossa) jos ei olisi kori ruostunut. Akkuna oli 27.12.2000 ostettu Banner UniBull 50050 (nrosta en ole aivan varma, kuitenkin isoin unibull) ja akku pelettää hyvin vieläkin, on nytkin käytössä seuraavassa autossa.
- hehkutus
Kaikissa autoissa tuplahehkutukseesta ei ole mitään hyötyä, sillä vaikka hehkun merkkivalo iloisesti syttyy ja sammuu, ei hehkutusta todellisuudessa tehdä kuin kerran ja vasta tietyn ajan jälkeen on uusi hehkutus mahdollista.
- finnbulli
Jamppa1 kirjoitti:
omassa golfissa löytyy, kuten muissakin volkkareissa 90-luvun loppupuolelle. Kahvan ulosvetämällä pumpun ajoitus muuttuu ja mahdollisesti myös kierrosluku kasvaa.
"Ei tällä vuostuhannella ja tuskin kukaan ajeleekaan vanhemmalla."
-Suomessa autojen keski-ikä on 11 vuotta joten keskimääräinen auto on vm. -96.ei polttoainemäärä.
Niissä vehkeissä pitää sitten kaasu olla pohjassa.
- Anonyymi
Bensiini lähti kirjaimellisesti niksauttamalla virta-avainta. Nyt on diesel farkku jolla on 150tkm takana ja aina pitää pari sekuntia sahata. Liekö normaalia dieselille?
- Anonyymi
Kuhan lähtee JYTISEMÄÄN niin hyvä se on!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869