Mie otan taas pikkuse varaslähön, tuolt alhaalt. Siel ei millää konstillakkaa halluu olla.
Nyt myö ollaa taas alkamas uutta ja virkeetä ketjuu, tää ol niiko pien kutsu kaikil murteist tykkäävil. Sit vaa tervetulloo kaik entiset ja uuvetkii haastelemmaa murteilla. Näi tälviisii mie nyt aalotin tään, nii jatkakaa työ.
MURREKETJU
197
7995
Vastaukset
kyl mie ymmärrän sinnuu, ethä sie pahal tarkottant, siehä vaa ajattelit et se vois soppii silviisii!
Unohettaa tykkänää mitä ol, ei siit sit sen enempää kukkaa haastakkaa.
Koitat jaksaa tulla ja kirjotella tääl meijä joukos nii on sekkii jottai piristystä, siu vaikeuksies joukos. Kyl sie nyt hoijokin sait? Tarkotan käppänää, nonii kaik on meijä kese hyvin. mie toivon siul kaikkea hyvvää, ja koita jaksaa. Kirjotellaa MonicaYksinäis hupajat? Kyllähän minä juttelisin siun kanssais mut ku mie en oikee mittää murretta ies kunnolla ossaa, sentkia en ole oikein pysynyt kärryillä täällä ollenkaan , mut nyt oli nii hiljaista tuolla toisella puolella että oli pakko tulla tänne kuikuileen
opritar kirjoitti:
Yksinäis hupajat? Kyllähän minä juttelisin siun kanssais mut ku mie en oikee mittää murretta ies kunnolla ossaa, sentkia en ole oikein pysynyt kärryillä täällä ollenkaan , mut nyt oli nii hiljaista tuolla toisella puolella että oli pakko tulla tänne kuikuileen
Mie höpisen yksinäin ku muut on viel pois. Kyl sie iha mukavan tuntusta murretta haastat, et älä piä murretas piilos! Joukkoo vaa ja rohkeest.Kuule ko mius kuulostaa niiko sie haastasit karjala murretta, ootsie siel lähtösi? Kuule nyt mie oon nii unine et mään nukkumaa, kirjotellaa toitekkii Terv. Monica
- etsivivä-amadeus
Nyt oo valppeilla ku särköö niveliä,en sua unta.Uattelin tulla koneelle.On se vua aeka aparaatti tiä kone.Yhteyvvet pelloo vaekka nuapurii ei valoja näy.Ja vielä ossoon konetta käettee.On teistä nettinuapureista ollu suur apu.
Kuvitelkoopa itekukki tänne korpee,Käppänä saeraalassa,ja hevone meinas tappoo.Siinä pit tehä ratkasut äkkiä.
Piäkaupunt syntymäkaupunt,ja sitte viijää ku vierasta sikkoo pitki isänmuota.
Vielä en oo vallinna haotapaekkoo?
Stadin murre minullekin istuu.Heittäkää läppää,tosi upeeta - Pielavejn Tilta
Suaphan sitä ehottoo unijonija kun se on ylleismaalimallinen käätäntö nykyään, että liittouvuttaan, millon Naton, tahekka EU:n merkeissä. Tehhään vualliittoja ja naemisiinnii on mänty ja sillä tavalla yhytty.
Johonmukasesti tulj mieleen, että laetoin tuonne etellisseen ketjuun mielpittein, elikä kokemuksein perusteella asijata mulukun ruskettumisesta. Vuan en tähän etusivulle kehanna kaekkiin nähtäväks kirjottoo sellasta sannoo, vaekka meillä päen se on jokapäevänen ilimasu. - pipla*****
Pielavejn Tilta kirjoitti:
Suaphan sitä ehottoo unijonija kun se on ylleismaalimallinen käätäntö nykyään, että liittouvuttaan, millon Naton, tahekka EU:n merkeissä. Tehhään vualliittoja ja naemisiinnii on mänty ja sillä tavalla yhytty.
Johonmukasesti tulj mieleen, että laetoin tuonne etellisseen ketjuun mielpittein, elikä kokemuksein perusteella asijata mulukun ruskettumisesta. Vuan en tähän etusivulle kehanna kaekkiin nähtäväks kirjottoo sellasta sannoo, vaekka meillä päen se on jokapäevänen ilimasu.tuota nyt pittää tuas tyhmyyvesä tunnustoo, kun minä en ymmärrä mitä se tarkottaa?
- Pielavejn Tilta
pipla***** kirjoitti:
tuota nyt pittää tuas tyhmyyvesä tunnustoo, kun minä en ymmärrä mitä se tarkottaa?
jo pitemmän aekoo, enkä meinanna muistoo itekkään koko asijata. On pitänä leutoja talavija viime vuosina, vae mustanko senkään oekein.
Vuan se, elikä ne on villahoosut, elikä ruappahoosuiks sanottiin aekoinaan. Mulukkuva ja lisävarusteita lämpimänä pitävät vahvoo tekova olovat aluspöksyt. - pipla*****
jo pitemmän aekoo, enkä meinanna muistoo itekkään koko asijata. On pitänä leutoja talavija viime vuosina, vae mustanko senkään oekein.
Vuan se, elikä ne on villahoosut, elikä ruappahoosuiks sanottiin aekoinaan. Mulukkuva ja lisävarusteita lämpimänä pitävät vahvoo tekova olovat aluspöksyt.Kiitos pielavejen Tilta kun valaisit tässä mainitussa asijassa, kyllä minähii nyt jotain sen tapasta muistan mutt kun sitä vanahenooja mielenkiintohii suuntautuu niiner asijoihin ja alakaa muistikkii vipata sinne tänne nin sekasi männöö koko homma, hyvijä pyhijä ja tarkenemisija.
pipla***** kirjoitti:
Kiitos pielavejen Tilta kun valaisit tässä mainitussa asijassa, kyllä minähii nyt jotain sen tapasta muistan mutt kun sitä vanahenooja mielenkiintohii suuntautuu niiner asijoihin ja alakaa muistikkii vipata sinne tänne nin sekasi männöö koko homma, hyvijä pyhijä ja tarkenemisija.
Ruvil lukee näit kirjotuksii ja huamain olevani eri miältä Pialaveren Tiltan kans noist raappahousuist.
Tääl meitil päir raappahousut oli raappahousut ja villahousut villahousut, et kaks eri asiaa ne on.
Täst oli oikeev vilikas keskusteluki sen toisen ehtoopäiväleheren keskustelupalstoil, ja siäl oli oikee eteläpohjalainen asiantuntijaki. Mei oltii sen kanssa ihan samaa miältä.
Se sais nyt tulla antaan lausuntos ja kaikki muukki siältä päin.
Meinaan ku niil on nii hauska murrekki.- Asiantuntija
Venlastiina kirjoitti:
Ruvil lukee näit kirjotuksii ja huamain olevani eri miältä Pialaveren Tiltan kans noist raappahousuist.
Tääl meitil päir raappahousut oli raappahousut ja villahousut villahousut, et kaks eri asiaa ne on.
Täst oli oikeev vilikas keskusteluki sen toisen ehtoopäiväleheren keskustelupalstoil, ja siäl oli oikee eteläpohjalainen asiantuntijaki. Mei oltii sen kanssa ihan samaa miältä.
Meinaan ku niil on nii hauska murrekki.Se on sellaanen juttu, notta pilikun naimisehen ei housuust praataallessa paranis alata.
Pääasia on, notta ne perhekalleuret on suojas pakkaasilta ja viimoolta, sekä akkaihimisen vaharattavis.
Omakohtaanen kokemukseni on, notta lämmittelen sen vehkehen, mikä housuus on, sellaasehen mallihin, notta ei oo miehel halua alata riisumahan , vaikka kuumahanki paikkahan joutuus.
Kuitenki yleensä villahousut on akkoon tarvikkeita.
Nimiki johtuu siitä kun sanotahan miesporukoos, notta painetahan villaasella, tai villaasta.
Raappahousut on miehisempi nimitys sille mulukun paleltumista ehkääsevälle vaatekappaleelle.
Tää oli ny sitten asiantuntialausunto.
Vastaväittehet otetahn kuulohon, notta tilaassuuren jäläkehen voitaas mennä yksityystiloohin kärestäpitääen kokeelemahan.
Vaihrettaas housuja toisen sukupuolen kans! - Kairankävijä
Venlastiina kirjoitti:
Meinaan ku niil on nii hauska murrekki.sanosin, että net raappahousut on villahousujen ja alushousujen risteytys.
Ainaki mulla oli pikkupoikana semmoset talvela, taisi ollakki villahousujen ja alushousujen välissä.
Talvet oli kylmiä siihen aikhaan.
Sie oot sit kans käynt Pattaylla, ja sinnuu on oikei hemmoteltu orkideoilla. Siulha ol hyvä tuur ku et sairastant vatsatautii, miun pittää nyt muistaa ettei syö mittää arveluttavaa. Sie taisit tykätä olla siel, ku et ainankaa moittint mistää? En tiijä mut mie vähä oon sitä mieltä että se taitaa olla sellane miesten haaremi?:)))
En tiijä mimmosta elämää miu oma poika on viettänt siel, on miul vähä sellane tuntuma et, sil on joku mimmi siel. No nyt mie mään nukkumaa, huomenna tavataan terv, Monica- Remanteri
Tunkesin itteni tänne ihmettelleen että kuinkaas monta näitä murrekettinkejä oikeen on.
En sunkan mää ny häiritte jos tää onki pelkästään likkojen ketju?
Meinaan ku joku tualla esitti että pitäs olla miäsväjen murreketju et saatas puhhuu omii asiota ilman akkoja.
Mää en sihen ketjuu mee. Mää tykkä likoista.
(Sitä ei sitte saa kertoo mun muijalle.) - Lokari1
Remanteri kirjoitti:
Tunkesin itteni tänne ihmettelleen että kuinkaas monta näitä murrekettinkejä oikeen on.
Meinaan ku joku tualla esitti että pitäs olla miäsväjen murreketju et saatas puhhuu omii asiota ilman akkoja.
(Sitä ei sitte saa kertoo mun muijalle.)Mää voinkih antaa hyvän lääkeen siihe.
Nääs kuh mulle on tullu harvasa kerta seh ripuli kumää olen suoameen tullu.
Juuh kul siinä seh konjakikih autaa mut se maitohappopakteeri jota saa apteekista suoamessa, seh kyl mulle autto parraiten meinaan.
Viime suvena kumää sain oikeen helkutin vaikijan et alko käret vapisemaan kuh olis pianova soitanuh , niih en mää misään rapulassa ollu, nääs kuh mää olinkih helkutin kovassa ripulisa.
Niih mu serkunih vaimo sano et kyl toi mieäs kuolee kohta josei mitään apuva saara ja sano serkupoijalle et mene kaupunki ja tuo apteekista sitä maitohappopakteeri kapselija.
Mää otin heti niiko siinä purkinkyljesä sano , jah kyl se alkos autamaankih , mut mää lisäsin annosteluja jah otin vähän useimman ja kahren päivän päästä mää olin ihan terve.
Mää ostin varoille et kuh mää tulen ens suvena niih aljan ottamaan jo viikkoo aikaemmin niih ei tarvitte vc'ssä juosta.
Kuules ramanteri kyl noit likat varmastikih kertoovatten sun muijalles, jos vaan satuvat tuntemaan hänenkih.
Meinaan vaan et mää nyh vähän varotelen sua nääs.
Mullakih on joitakih kokemuksija tuolta vuoasijen takaa nääs.
Meinaan sillo määkih olin avijosa, nyh mää olenkih leski miäes nääs.
Tota emää sillonkan mitään tehny , annon vaan kyyrin toisesta paikasta toiseen , elikkä seh rouvan kotija, mut kyl siittä tuli heti juoruja kylään .
Mut onneks mun vaimo oli niih viksu et ei semosijajutuja uskonuh minusta nääs.
Toi lapuvalaineh taitas paraiten pitää suunsakiinni kuh sillä on vähän helkutin huono tuuri mieähiin nähren nääs, meinaan nääs et jos seh joskus sain niih olis kovasti onelineh et nyh se hänellekih kävi oikeen loppovoitto ....
Nyh mun pitäkin mennä kateleen tonne kyökin puolelle mitä mää löytäsin syömistä itellenih jah koiralleni meinaan.
Terv: Lokari1. Lokari1 kirjoitti:
Mää voinkih antaa hyvän lääkeen siihe.
Nääs kuh mulle on tullu harvasa kerta seh ripuli kumää olen suoameen tullu.
Juuh kul siinä seh konjakikih autaa mut se maitohappopakteeri jota saa apteekista suoamessa, seh kyl mulle autto parraiten meinaan.
Viime suvena kumää sain oikeen helkutin vaikijan et alko käret vapisemaan kuh olis pianova soitanuh , niih en mää misään rapulassa ollu, nääs kuh mää olinkih helkutin kovassa ripulisa.
Niih mu serkunih vaimo sano et kyl toi mieäs kuolee kohta josei mitään apuva saara ja sano serkupoijalle et mene kaupunki ja tuo apteekista sitä maitohappopakteeri kapselija.
Mää otin heti niiko siinä purkinkyljesä sano , jah kyl se alkos autamaankih , mut mää lisäsin annosteluja jah otin vähän useimman ja kahren päivän päästä mää olin ihan terve.
Mää ostin varoille et kuh mää tulen ens suvena niih aljan ottamaan jo viikkoo aikaemmin niih ei tarvitte vc'ssä juosta.
Kuules ramanteri kyl noit likat varmastikih kertoovatten sun muijalles, jos vaan satuvat tuntemaan hänenkih.
Meinaan vaan et mää nyh vähän varotelen sua nääs.
Mullakih on joitakih kokemuksija tuolta vuoasijen takaa nääs.
Meinaan sillo määkih olin avijosa, nyh mää olenkih leski miäes nääs.
Tota emää sillonkan mitään tehny , annon vaan kyyrin toisesta paikasta toiseen , elikkä seh rouvan kotija, mut kyl siittä tuli heti juoruja kylään .
Mut onneks mun vaimo oli niih viksu et ei semosijajutuja uskonuh minusta nääs.
Toi lapuvalaineh taitas paraiten pitää suunsakiinni kuh sillä on vähän helkutin huono tuuri mieähiin nähren nääs, meinaan nääs et jos seh joskus sain niih olis kovasti onelineh et nyh se hänellekih kävi oikeen loppovoitto ....
Nyh mun pitäkin mennä kateleen tonne kyökin puolelle mitä mää löytäsin syömistä itellenih jah koiralleni meinaan.
Terv: Lokari1.Varmast hyvä neuvo, ne maitohappo pakteerit, pittää hankkii niitä, ko sie oot kokkeillu jo niitä, ja hyväks havainnu.
Kiitos Lokari neuvost, kunha aamu valkenee, meen apteekkii iha tänäpäivän kysymää niitä. En halua olla potilas.Remanteri kirjoitti:
(Sitä ei sitte saa kertoo mun muijalle.)ei tää mikkää likkojen ketju oo, myö ollaa ain toivottu et miehetkii löytää tiesä tän murreketjul, et oot tervetullut oikei koko syvämmest, hauskoja haastelemmaa.
Ompa kivvaa ku sie tykkäät muistakkii likoist ko omastais. Ainaskii mei tyttölöi kans on hauska haastella, tuut huomaamaan sen, ku poikkeilet tääl.Mukavaa jatkoo siul ja tuleha tarinal. Terv. Monica- pipla*****
Remanteri kirjoitti:
(Sitä ei sitte saa kertoo mun muijalle.)Tais jo vaomos nukkuu kun alloit kijootella mutta ymmärsinkö oikein että sinä halaveeraat meitä naisväkkee onkohan sekän nyt oikein,kyllä me mahutatahan sammaanketjuun joka muuta esittellöö menköhön mäjelle, mäjelle se seriffi tänkin heittä niin teki ejellisellekin, mutta railakasta viikun alakua ja kelkkakelejäkin.
- Malviina, se karjalaine
pipla***** kirjoitti:
Tais jo vaomos nukkuu kun alloit kijootella mutta ymmärsinkö oikein että sinä halaveeraat meitä naisväkkee onkohan sekän nyt oikein,kyllä me mahutatahan sammaanketjuun joka muuta esittellöö menköhön mäjelle, mäjelle se seriffi tänkin heittä niin teki ejellisellekin, mutta railakasta viikun alakua ja kelkkakelejäkin.
Hää lupas, et tää on ainut ketju mis voip , niiko sanotaa, vähä irrotella.
Oon mie oppint serifii luottamaa, ei hää syö sanojaa.
Monet makijat naurut oon saant tääl murrepalstoil nauraa ja ihhailen Lokarii ko hää on pysynt linjassaa, eikä antant syväntää nii vaa helpost vietäväks. - Remanteri
pipla***** kirjoitti:
Tais jo vaomos nukkuu kun alloit kijootella mutta ymmärsinkö oikein että sinä halaveeraat meitä naisväkkee onkohan sekän nyt oikein,kyllä me mahutatahan sammaanketjuun joka muuta esittellöö menköhön mäjelle, mäjelle se seriffi tänkin heittä niin teki ejellisellekin, mutta railakasta viikun alakua ja kelkkakelejäkin.
On se ny kummaa ku mää ihka selvällä suamella kirjotan että emmää mee semmossiin ketjuihin jossei o akkoja. Varmemmks vakkuureks viälä tunnustan että mää tykkään likoista.
Ni eiköös joku heti ruppee ymmärtämmää että mää akkaväkkkee halveeraan!
Sää pipla olet ny pahasti hakoteillä. Meinaan että erehryit mun suhteeni ja näköjään ton serihvinki kanssa. Täälähän toi sun juttus viäläki on. Enhän mää muuten olis siihen tiänny vastata.
Nii että hyvvää loppuviikkoo vaa! - pipla*****
Remanteri kirjoitti:
On se ny kummaa ku mää ihka selvällä suamella kirjotan että emmää mee semmossiin ketjuihin jossei o akkoja. Varmemmks vakkuureks viälä tunnustan että mää tykkään likoista.
Ni eiköös joku heti ruppee ymmärtämmää että mää akkaväkkkee halveeraan!
Sää pipla olet ny pahasti hakoteillä. Meinaan että erehryit mun suhteeni ja näköjään ton serihvinki kanssa. Täälähän toi sun juttus viäläki on. Enhän mää muuten olis siihen tiänny vastata.
Nii että hyvvää loppuviikkoo vaa!Pyydän tuhannesti anteeksi Remanterilta kun minä ymmärsin kaikki aivan väärin, minä vaan luulin ettet sää tuu akkojen ketjuihin no hyvä on kun tulet on paljon kivempaa kun on miehiä mukana ja vielä kun on niin mukavia miehiä, no annetaan sen seriffinkin tehdä tapojaan enhän minä teitä tarkoittanut mitenkään loukata, anteeksi vielä kerran. Pipla.
- Poti
Mull oli tapana joskus käydä Unskin kanssa sen mökillä metskaamassa pitämässä katiskoita järvessä. Oli meillä joskus verkotkin siellä. Mun mielestä oli kliffaa, ku Unski koki verkkoja ja sitte se sano niinku savolaiskundi sanoo, "jytissöö". Siellä oli kala.
Illalla saunottiin, otettiin vähän brenkkua ja kaljaa. Naapurissaki juhlittiin.
Piti tietysti käydä välillä ulkona stridillä. Oli niin pimeetä, että mitään ei nähny. Ei pantu pihavaloja päälle. Pimeessä näky parin sekunnin ajan valkonen häivähdys, sekin häipy. Funtsattiin mikä ihme se oli.
Aamulla bamlattiin naapurin kanssa. Se kerto, että kävi yöllä skeidalla. Sen muija oli sammunu ulkovessaan ja isäntä joutu kyykistyyn ulos sinne viereen. Kerto, että oli vetäny verrarin bögat kinttuihin ja päästänyt tulemaan. Oli hiffannut, että kalsarit oli jääny jalkaan.
Ne oli ne kalsarit, jotka oltiin nähty yöpimeellä vaaleena häivähdyksenä ennenku ne kastu skeidaan.
Sellasta fisustamista meillä oli.Siult tul taas mukava tarina ja satii stadin murtees näyttö. Näkkyy oleva nii et, mitä enemmä sitäkii murretta lukkee sen luonnikkaammi se käy. Piäppä meil näyte siint murteest sillo tällö, oon huomant et siint tykätääkii. Miekkii mielelläin luen. Ulkonakii on mukava talvine sää, pittää männä lenkil, tehkää teki nii, siel miel virkistyy ja kunto kohenee.
Aamuja taas kaikil.monica kirjoitti:
Siult tul taas mukava tarina ja satii stadin murtees näyttö. Näkkyy oleva nii et, mitä enemmä sitäkii murretta lukkee sen luonnikkaammi se käy. Piäppä meil näyte siint murteest sillo tällö, oon huomant et siint tykätääkii. Miekkii mielelläin luen. Ulkonakii on mukava talvine sää, pittää männä lenkil, tehkää teki nii, siel miel virkistyy ja kunto kohenee.
Aamuja taas kaikil.Tällä palstalla voitaneen keskustella myös murteista.
Tuossa edellisessä kirjoitettiin osin stadin slangia, joka ei ehkä ole murre tyypilliseen tapaan.
Murteiden valta-asemassa ovat savo ja karjala. Pohojalaasta, taik turu murret, ei kirjota juur kukka. Jos mentäisiin rauman giäle niin ymmärrys loppuisi.
Kahta murretta enempää ei tässäkään ketsjussa juuri kirjoiteta. Mee ollan tämmössi tiletantei vaa.- Likka321
Ruuneperi kirjoitti:
Tällä palstalla voitaneen keskustella myös murteista.
Tuossa edellisessä kirjoitettiin osin stadin slangia, joka ei ehkä ole murre tyypilliseen tapaan.
Murteiden valta-asemassa ovat savo ja karjala. Pohojalaasta, taik turu murret, ei kirjota juur kukka. Jos mentäisiin rauman giäle niin ymmärrys loppuisi.
Kahta murretta enempää ei tässäkään ketsjussa juuri kirjoiteta. Mee ollan tämmössi tiletantei vaa.Ei semmosta murretta ku karjala oo olemassakaa. Karjala on lähisukukiel ja Suomen puolella puhutaa kaakkoismurteita. Kyllä tiällä nuita lounaismurteita on näkynnä, mutta pohjalaismurteita ei paljonkaa. Savolaesmurteijjen alue on kaikkein luajin, ja taetaapa piäkaapunkiseutukii nykysi koostuva savolaesista enimmäksee.Etelärannikolla ja Pohjanmuan rannikkoaluveilla ei ommoo murretta ookkaan, kun ne ruotsinkielisten vanhoo aluetta.
- Lokari1
Likka321 kirjoitti:
Ei semmosta murretta ku karjala oo olemassakaa. Karjala on lähisukukiel ja Suomen puolella puhutaa kaakkoismurteita. Kyllä tiällä nuita lounaismurteita on näkynnä, mutta pohjalaismurteita ei paljonkaa. Savolaesmurteijjen alue on kaikkein luajin, ja taetaapa piäkaapunkiseutukii nykysi koostuva savolaesista enimmäksee.Etelärannikolla ja Pohjanmuan rannikkoaluveilla ei ommoo murretta ookkaan, kun ne ruotsinkielisten vanhoo aluetta.
Mä huomasin sun ja kirjotankih , nytten et voikan sanova etten mää huomanuh.
Muuten onks niitä muitakih mureja kun mun koirani?
Vaikkei senkään nimi murre ole.
Niih hyvää huomenta sulle, meinas ihan jäärä huomamattomuutanih sanomatta toi huomenta.
Olekkos nukkunuh hyvin, mää luulen et mää nukun hyvin tänä yöänä, kuh on ollu kaikenmoisija pikku töitä tänään.
Terv: Lokari1. Ruuneperi kirjoitti:
Kahta murretta enempää ei tässäkään ketsjussa juuri kirjoiteta. Mee ollan tämmössi tiletantei vaa.Mut jos stadin slangi on slangia nii mitä se sillo on? Ku se ei oo murretta mut miu mielest ei vois sannoo kielekskää.
Se onkii kova puute, ko Turu murretta ei oikei kukkaa halua haastaaa tääl, Sama on Rauma murteel, nii mukava ko ois kuulla molempii.
Et mäniks nyt kutsu perille?
Mikähä lie tiletantti,ku en tiijä?
Tulkaaha nyt esil kaik murteet, haastammaa jottai nii saahaa kattoo montaks murretta oikein osataa?
Jokkane joka huomaa ettei häne ossaamaa murretta oo, nii vaik pien näyttö ois mukava!
Kyl joku sit laskee joka tuntee kaik murteet.
Vaik Ruuneperi, joka tietää murteist.Likka321 kirjoitti:
Ei semmosta murretta ku karjala oo olemassakaa. Karjala on lähisukukiel ja Suomen puolella puhutaa kaakkoismurteita. Kyllä tiällä nuita lounaismurteita on näkynnä, mutta pohjalaismurteita ei paljonkaa. Savolaesmurteijjen alue on kaikkein luajin, ja taetaapa piäkaapunkiseutukii nykysi koostuva savolaesista enimmäksee.Etelärannikolla ja Pohjanmuan rannikkoaluveilla ei ommoo murretta ookkaan, kun ne ruotsinkielisten vanhoo aluetta.
Nyt odotan mielenkiinnolla muiden mielipiteitä.
Väität ikäänkuin, ettei ole lainkaan muita murteita kuin savon murre. Turussakin puhutaan omaa murrettaan, turun murretta.
Saas nährä miks kat tänki naha reppi?monica kirjoitti:
Mut jos stadin slangi on slangia nii mitä se sillo on? Ku se ei oo murretta mut miu mielest ei vois sannoo kielekskää.
Se onkii kova puute, ko Turu murretta ei oikei kukkaa halua haastaaa tääl, Sama on Rauma murteel, nii mukava ko ois kuulla molempii.
Tulkaaha nyt esil kaik murteet, haastammaa jottai nii saahaa kattoo montaks murretta oikein osataa?
Jokkane joka huomaa ettei häne ossaamaa murretta oo, nii vaik pien näyttö ois mukava!
Vaik Ruuneperi, joka tietää murteist.Diletantti=harrastelija. Mää turunsi senki
- Likka321
Ruuneperi kirjoitti:
Diletantti=harrastelija. Mää turunsi senki
Mitäs on: Ein von der Sammelwut befallener Dilettant?
Sehän on sammalmättäältä pudonnut diletantti. monica kirjoitti:
Mut jos stadin slangi on slangia nii mitä se sillo on? Ku se ei oo murretta mut miu mielest ei vois sannoo kielekskää.
Vaik Ruuneperi, joka tietää murteist.Slangi o "sosiaaline murre" mikä poikke yleiskiälest.
Kyl turu murreki olemas o, mää kuule sitä joka päivä. Sitä suajellanki oikke professoritasol. Laaksose Heliki kirjotta turu murttel vaika hä onki Laitlast mut laitlaine on niinku turu murtten fraktio, niinku osa.monica kirjoitti:
Vaik Ruuneperi, joka tietää murteist.Milloin sinä oikeasti nukut?. Minä olen mielestäni kova yökukkuja mut noista kelloajoista päätellen sä et juuri nuku ollenkaa.
Kysyit mistä mä oon. En juur mistää. Rajan takana syntyny, Ruotsiin kiikutettu, ympär Suomee kui pakettii pyöritetty.Helsingissä työelämä, nyt jossain maan korvessa kulkevi..Opritar- Likka321
Ruuneperi kirjoitti:
Slangi o "sosiaaline murre" mikä poikke yleiskiälest.
Kyl turu murreki olemas o, mää kuule sitä joka päivä. Sitä suajellanki oikke professoritasol. Laaksose Heliki kirjotta turu murttel vaika hä onki Laitlast mut laitlaine on niinku turu murtten fraktio, niinku osa.Minäkii tykkeen tästä Heli Laaksosesta ja lounaismurteista mahottomasti ja oon ottanna hänet monta kertoo esille näissä ketjuissa. Sitteerannakii pitkät pätkät.Ja onhan noita sosiaalisia "murteita" muitakin: koululais-, sotilas-, vankila- ja merimieslangit esimerkiksi. Ammattislangeistakin puhutaan.
opritar kirjoitti:
Milloin sinä oikeasti nukut?. Minä olen mielestäni kova yökukkuja mut noista kelloajoista päätellen sä et juuri nuku ollenkaa.
Kysyit mistä mä oon. En juur mistää. Rajan takana syntyny, Ruotsiin kiikutettu, ympär Suomee kui pakettii pyöritetty.Helsingissä työelämä, nyt jossain maan korvessa kulkevi..Opritarvaik mie yöl kukkuilen, mie meen aina väliajat nukkumaa. Sit miul on tapan ottaa päiväl noi puole tunni unet.
Mie vaan olen kova herräilemmää yöl ja tuun tän tietsikan äärel joksiki aikaa. Sit taas nukkumaa.
Mie vähä ajattelin et sie voit olla rajan takkaa, siu murtees vähä kuulosti silt.
Mutkii on olt siukii elämän tiel, oot joutunt sinne sun tänne, Mut hyvä on ku oot löytänt oman paikas. Vaik se sit onkkii man korves, sielhä rauhallista on assuu, pois kaikest turhast hälinäst.
Sait varmast tarpeeks Helsinkin olo ajast, ko josskus käyn siel nii tuntuu et jääp iha toiste jalkoihi.
Kysynki näi lopuks ku olit sotalapsen ruotsis, nii onks siul viel yhteyksii sin? Oliks siul hyvät vanhennat siel? Olis mukava tietää, ko on olt hyvvii ja huonoi koteja lapsil.- Likka321
Lokari1 kirjoitti:
Mä huomasin sun ja kirjotankih , nytten et voikan sanova etten mää huomanuh.
Muuten onks niitä muitakih mureja kun mun koirani?
Vaikkei senkään nimi murre ole.
Niih hyvää huomenta sulle, meinas ihan jäärä huomamattomuutanih sanomatta toi huomenta.
Olekkos nukkunuh hyvin, mää luulen et mää nukun hyvin tänä yöänä, kuh on ollu kaikenmoisija pikku töitä tänään.
Terv: Lokari1.Enhän minä sitä oo valittanna, ettet minuva huomoo, vuan että kun minä pelekästään oon kirjottanna, ni se on sama ku kukkaa ei ois kirjottanna. Myö ku ollaan siitä kahvistakkii eri mieltä.
- Catleija2
monica kirjoitti:
Vaik Ruuneperi, joka tietää murteist.Mää ny laitoin ton kysymysmerkin toho otsikkosse vaik ei sais. Tääl oli joskus simmone äirinkielenopettaja, joka pakkas neuvoma nois oikkekirjoitusvirheist millo ketäki.
Mää huomasi yht´äkkiä, ett tääl juttelevakki muukki ku Lokari ja Juulia. Ja oikke ite Ruuneperi.Ja juur sitä varte mää tulinki, ettei häne tartte iha yksinäs Turun pualt erustaa. Meist ei kumpikan ol alkuperässi turkulaisi, mutt kai me paremma puuttes tää kelvata. Ei kaiketi monikan alkuperäses synnynkorissas enää elä. Kat kun ollan jo aika tai melkkiäst ikälopui. Catleija2 kirjoitti:
Mää ny laitoin ton kysymysmerkin toho otsikkosse vaik ei sais. Tääl oli joskus simmone äirinkielenopettaja, joka pakkas neuvoma nois oikkekirjoitusvirheist millo ketäki.
Mää huomasi yht´äkkiä, ett tääl juttelevakki muukki ku Lokari ja Juulia. Ja oikke ite Ruuneperi.Ja juur sitä varte mää tulinki, ettei häne tartte iha yksinäs Turun pualt erustaa. Meist ei kumpikan ol alkuperässi turkulaisi, mutt kai me paremma puuttes tää kelvata. Ei kaiketi monikan alkuperäses synnynkorissas enää elä. Kat kun ollan jo aika tai melkkiäst ikälopui.ei viel oo muita ku Ruuneperi, meil ol ilo saaha Ruune mukkaa kans, tuomaa omia näkemyksiää tän ketjul. Hyvihä tuo murre käyp vaik kerroit ettette olekkaa alkuperäisii Turkulaisii. Murretta puhutaa murteella ja siihe ei äitinkiel opella voi olla sanomista.
Ei tääl nyt oo näkyntkää opee, hyvä nii.
Nyt mie lähen asioil, hyvvää päiväjatkoo kaikil toivoo, Monica- Pict3plus
monica kirjoitti:
Vaik Ruuneperi, joka tietää murteist.turkulaist ja raumalaist
Kirjoittanut: pict054 11.2.2007 klo 01.34
Sää ihmettelet et miksei kukkaan tahro tääl puhhuu Turun taik Raumam murret. Mää se vissiin tiärä aika hyvin ko ole usseemma vuare elämästän asunu Etelä-Pohjammaal. Ko siin käy sit sillai et ko mää siäl koitam puhhu stä omaa kiältän ni ei stä kuukkaan kuulustel mitä mä puhun kon kaikk kuulustelevat vaan et millail mää stä puhu. Sitä pait tätäkin tekstii on kauhia vaikkia lukkii ainakka sujuvast enkä mää sittäkkän tiär et onks tämä ny mailman kauneint tekstii kirjotettunaska vaikkan sen it sanonki.
Mää kuuli jo jonku sanovan et ei tommonem mittääm murret ol. On se vaa mut ei olt turkulaist eikä raumalaist. Rauma tääl niist on lähempän eikä sin ol pitkä matkaka. Siks toiseks muult o siäl Etelä-Pohjammaal ainakki jo tarppeks mont kerttaa kysytty et soot vissihin turkulaanen. Ko emmää viitti enää joka kert selittää et en ol enkä ikän meina ruvetakka.
Joku tosa ihmetteli et kosk toinen nukkuu ko hän yäkautteet killuu tääl keskusteluryhmis. No ainakkim mun parhaat ireani tulee melkkein ain yäl. Ne o vissii sit juur niit kon ei päiväl kerkkii.
Mut se on sit jo toinen asia et kuin monttaa murret tääl Suames sit oikkeen puhuta ja mää kyl luule ettei niit sillail yksin kappalei oikkee laskii voi. Kon tästäkkin paikast mennää piänemmatkaa laillissee suunttaa ni ihmistem puhe muuttuu ihan kokonas. Ne tullee ja mennee siäl mut ei tääl kyl vissii. Ja toissee suunttaa kom menee jonkum matkaa, vähäm piremmält kylläkin, ni siäl tulee niit katny tiäksää tuanoi -jutui.
Jos jollain ny sit olis sillai käyny ettei ymmär täst yhtikäm mittää nin koitetaa suamentaa. Taik hunteerataan et millail sen vois viäl vaikkiammi sannoo. Pict3plus kirjoitti:
turkulaist ja raumalaist
Sää ihmettelet et miksei kukkaan tahro tääl puhhuu Turun taik Raumam murret. Mää se vissiin tiärä aika hyvin ko ole usseemma vuare elämästän asunu Etelä-Pohjammaal. Ko siin käy sit sillai et ko mää siäl koitam puhhu stä omaa kiältän ni ei stä kuukkaan kuulustel mitä mä puhun kon kaikk kuulustelevat vaan et millail mää stä puhu. Sitä pait tätäkin tekstii on kauhia vaikkia lukkii ainakka sujuvast enkä mää sittäkkän tiär et onks tämä ny mailman kauneint tekstii kirjotettunaska vaikkan sen it sanonki.
Mää kuuli jo jonku sanovan et ei tommonem mittääm murret ol. On se vaa mut ei olt turkulaist eikä raumalaist. Rauma tääl niist on lähempän eikä sin ol pitkä matkaka. Siks toiseks muult o siäl Etelä-Pohjammaal ainakki jo tarppeks mont kerttaa kysytty et soot vissihin turkulaanen. Ko emmää viitti enää joka kert selittää et en ol enkä ikän meina ruvetakka.
Joku tosa ihmetteli et kosk toinen nukkuu ko hän yäkautteet killuu tääl keskusteluryhmis. No ainakkim mun parhaat ireani tulee melkkein ain yäl. Ne o vissii sit juur niit kon ei päiväl kerkkii.
Mut se on sit jo toinen asia et kuin monttaa murret tääl Suames sit oikkeen puhuta ja mää kyl luule ettei niit sillail yksin kappalei oikkee laskii voi. Kon tästäkkin paikast mennää piänemmatkaa laillissee suunttaa ni ihmistem puhe muuttuu ihan kokonas. Ne tullee ja mennee siäl mut ei tääl kyl vissii. Ja toissee suunttaa kom menee jonkum matkaa, vähäm piremmält kylläkin, ni siäl tulee niit katny tiäksää tuanoi -jutui.
Jos jollain ny sit olis sillai käyny ettei ymmär täst yhtikäm mittää nin koitetaa suamentaa. Taik hunteerataan et millail sen vois viäl vaikkiammi sannoo.kiitos vaa, nythä meitä tais onnistaa ku saatii uutta murretta, Rauma ja Turu sekasta? Sehä ol sit Etelä-pohjanmaalta.
On se vaa nii et ku vähä männöö napur kyllää nii se murrekin muuttuu vähä, sentähe niit murtei on nii monta.
Siunkii murret luullaa millo Turku, millo Raumalaiseks, mut eihä sen nii väli varmast oo?Vai ollaaks teil nii tarkkoi et, se vähä niiko loukkaa, jos ei het huomaa teijä "pitäjää" mainita?
Mut kyl mie ymmärsi het ku luin siu kirjotusta, ettei se kaikkei vaikeimmast pääst ookkaa.
Sie selvitit yö kukkumista visii tarkotit minnuu, tääl mie taas kukun keskel nukkuma aikaa, ko muut näkkee unta? Vissii se on nii ko sanoit, et yöl ku on hiljasta ja on omissa oloisaan nii se juttu luistaa. En tiijä??
Mut olpa hieno asia et sie tulit ja olit rohkeest mukan murrekeskustelus, älä nyt jätä tätä viimoseks kerraks vaa tuu usseimmi tarinoimaa.
No huomenii mie toivotan siul ja kaikil muillekkii. terv. Monica- pict3plus
monica kirjoitti:
kiitos vaa, nythä meitä tais onnistaa ku saatii uutta murretta, Rauma ja Turu sekasta? Sehä ol sit Etelä-pohjanmaalta.
On se vaa nii et ku vähä männöö napur kyllää nii se murrekin muuttuu vähä, sentähe niit murtei on nii monta.
Siunkii murret luullaa millo Turku, millo Raumalaiseks, mut eihä sen nii väli varmast oo?Vai ollaaks teil nii tarkkoi et, se vähä niiko loukkaa, jos ei het huomaa teijä "pitäjää" mainita?
Mut kyl mie ymmärsi het ku luin siu kirjotusta, ettei se kaikkei vaikeimmast pääst ookkaa.
Sie selvitit yö kukkumista visii tarkotit minnuu, tääl mie taas kukun keskel nukkuma aikaa, ko muut näkkee unta? Vissii se on nii ko sanoit, et yöl ku on hiljasta ja on omissa oloisaan nii se juttu luistaa. En tiijä??
Mut olpa hieno asia et sie tulit ja olit rohkeest mukan murrekeskustelus, älä nyt jätä tätä viimoseks kerraks vaa tuu usseimmi tarinoimaa.
No huomenii mie toivotan siul ja kaikil muillekkii. terv. MonicaSiit ei millää loukkaantuu voi jollei murtteem perusteel joku tun et mist kohtaa Lounais-Suamii toine o.
Olikse Ruuneperi kon meinas et raumangiälen tulle lakais vallan ymmärtämäst. On siihen sentää joku konsti et millail stä helpommi vois ymmärttää mut millail sen ny sanois. Ko jos sitä kattoo sillail ko se on kirjotettu taik kuulustele sitä millail sitä puhutaa ni ei siit välttämät selvää saakka. Mut se onki sama ko huamaa et ompas peijakkaan komiat saranat ja hantaaki eikä nää stä ovii lainka.
No on yks semmonem murre mitä mää en ymmär mukko pakon eres. Se o sitä mitä puhutaa Skeounes. Skånelaiset ite sanoo sillai. Sitä tarttis ymmärtää sen tähren ko yks kaveri asuu siäl lähel Malmöt.
Täytyy koittaa jatkaa kon toin nimimerkinki kerta rekisteröisi. pict3plus kirjoitti:
Siit ei millää loukkaantuu voi jollei murtteem perusteel joku tun et mist kohtaa Lounais-Suamii toine o.
Olikse Ruuneperi kon meinas et raumangiälen tulle lakais vallan ymmärtämäst. On siihen sentää joku konsti et millail stä helpommi vois ymmärttää mut millail sen ny sanois. Ko jos sitä kattoo sillail ko se on kirjotettu taik kuulustele sitä millail sitä puhutaa ni ei siit välttämät selvää saakka. Mut se onki sama ko huamaa et ompas peijakkaan komiat saranat ja hantaaki eikä nää stä ovii lainka.
No on yks semmonem murre mitä mää en ymmär mukko pakon eres. Se o sitä mitä puhutaa Skeounes. Skånelaiset ite sanoo sillai. Sitä tarttis ymmärtää sen tähren ko yks kaveri asuu siäl lähel Malmöt.
Täytyy koittaa jatkaa kon toin nimimerkinki kerta rekisteröisi.kyl hää varmast vastaaki ku huomaa tämän kirjotukses. Mut mie kehase sinnuu ko mänit ja rekkasit nikkis, se ol oikei tehty. Sit jos joskus kirjottaa ja kattuu mitä on kirjottant, saap sen pois.
Minust nyt kulostaa et siu murre on nyt lähempää Raumalaist ko aikasemmi? Mitä tullee siu muihi mainitsemmii murteisii, mie en ossaa sannoo mittää. En oo kuult Skånelaist murretta ikinä, oisitha voinu antaa näytin siittäkii.Ruuneperi kirjoitti:
Kahta murretta enempää ei tässäkään ketsjussa juuri kirjoiteta. Mee ollan tämmössi tiletantei vaa.Minkäs siä unohrit meitin hämäläismurteet?
- Julia
Venlastiina kirjoitti:
Minkäs siä unohrit meitin hämäläismurteet?
Oot sää lukenu Väinö Linnan Trilokin täälä Pohjantähren alla?
Siittä kirjasta oikeen huakuu aito jäyhä rehellinen hämäläisyys ja mää oon juur sitä sukuu, enkä valehtele yhtään.
Mun yks isosetä oli se suutari jota lahtaripapin poika piäksätti. Mää oon eronnu kirkostaki osaks sen takia kun papit ...keleet pualusti epäoierenmukasuutta.
Täälä Hämees on oikeeta tyäväen ja kunnollista rehellistä torpparihenkee.
Meitil on omalla tyällä ansaitut mökit, mut lahtarin pennut on saanu kaikki ilmaatteks.
Kyä mää viä nin kauan tahron elää, että nään kunka veri punnitaan ja herrat hirtetään ja perseet tervataan.
En ny olis näin kiukkusesti puhunukkan, ellei oltais vaalien kynnyksellä, ja tahroin muistuttaa toverita mihin kannattaa äänensä suunnata.
Kyähän porvari lupaa ja houkuttelee, mutta viä kuitenki viimeisen leipäpalan tyäihmisen suusta. ....kele! Pict3plus kirjoitti:
turkulaist ja raumalaist
Jos jollain ny sit olis sillai käyny ettei ymmär täst yhtikäm mittää nin koitetaa suamentaa. Taik hunteerataan et millail sen vois viäl vaikkiammi sannoo.Turkulaine tai Raumalaine ois ottant kantaa, tähä siu kirjotuksees. Mut ei ainaskaa viel, ois olt mielekiintosta seurata mitä mieltä hyö on?Samal ois saatu lukkee murrettakii.
Siin sie näät et, hyö pittää murteesa (piilos)vaik mie oon montakkii kertaa sanont et ois mukavaa lukkee heijä kirjotusta.
Mieko iha tosisaa tykkään niist murteist.Molemmat on lyhyttä ja nasevaa. Huomenii siul ja muillekkii,terv.Monica- Remanteri
Pict3plus kirjoitti:
turkulaist ja raumalaist
Jos jollain ny sit olis sillai käyny ettei ymmär täst yhtikäm mittää nin koitetaa suamentaa. Taik hunteerataan et millail sen vois viäl vaikkiammi sannoo.Määki ymmärsin melkee joka sanan. Ja kyllä mää olin lukiessani ihan kuulevinani sun puhhees.
ku sain sellasen "plakatin" nenäni etteen jossa kielletii kiihottamast kettää ja ol siin paljo mutakii.
Miehä kiihotin ku sanoin et tulkaa muutkii puolustammaa murteitanne.
Anteeks Bilman.- Likka321
Siinä meni minunkin viestini murrealueista, kun moitit minun keksineen itse koko murrejaon.No, ei siinä mitään, ei ollut tarkoitus opettaa.Hymyillään , kun tavataan.
Likka321 kirjoitti:
Siinä meni minunkin viestini murrealueista, kun moitit minun keksineen itse koko murrejaon.No, ei siinä mitään, ei ollut tarkoitus opettaa.Hymyillään , kun tavataan.
et sie oisit keksint, vaa et sie oot ottant selvää alueettain.
Nyt mie Likka kiltti pyyvän anteeks et näi kävi, siu viesti sit män kans, olit nähny vaivaa se etteen.
mut kirjotellaa uusii. Oon vieläkkii pahoillain, mut katsoin parhaaks sen poistaa.Likka321 kirjoitti:
Minä kävin Wikipediassa ja sieltä saamieni tietojen mukaan Suomi on jaettu seitsemään murrealueeseen.
Asia niinkuin sanoit.Ruuneperi kirjoitti:
Minä kävin Wikipediassa ja sieltä saamieni tietojen mukaan Suomi on jaettu seitsemään murrealueeseen.
Asia niinkuin sanoit.mänkö siultakkii? Oon pahoilani kovast, mut ku huomautettii nii poistin sen. Viestit on aina arvokkaita kun ne toisel kirjottaa, eikä pitäis poistaa, mut toivon ett annatte ymmärrystä teollein, oliha se ensimmäine poisto miult.
Anteeks pyytäen Monicamonica kirjoitti:
mänkö siultakkii? Oon pahoilani kovast, mut ku huomautettii nii poistin sen. Viestit on aina arvokkaita kun ne toisel kirjottaa, eikä pitäis poistaa, mut toivon ett annatte ymmärrystä teollein, oliha se ensimmäine poisto miult.
Anteeks pyytäen MonicaMää olen kova poistama viästejän jos mää huama nee huanoiks. Munst oli vaa niin tärkjä vahvista ton "numerflikan" tiato murrealueist. Kaikk' o hyvi!
Ruuneperi kirjoitti:
Asia niinkuin sanoit.Niinku juustiin se sana Lysti. Eihän meillä suamessa semmosta sanaa olis jos ei otas lainattu sitäkin ruattista ,nääs. Kuoikeen rupee funtsaamaan niin on paljo muita sanoja ku suamalais ukrilaisia, ja mää laitan viälä omasta päästä lisää,nääs .
Mulla on kolme kalevalaa ja niissä niitä kummallisia sanoja on präntätty.
Katselin painosta joka on: Helsinki 1907
Suomalaisen kirjallisuuden seuran kustannusliike
Kirjassa on alkulause 1849 vuoden Kalevala-
laitokseen.
ja lopussa onLaukossa 17 huhtikuuta E.L.
Sitä en anna paljoa muiden katsellakkaan .- Malviina, se karjalaine
Muslimivaltiois ei saa kiihottaa esm. miehii näyttämäl naamastaa ko silmät.
Jostai oon lukent, et jonkuu uskontosuunna edustajat eivät saa käyttää ikkunallisii pyykipesukonneita.
Sen mie tymmärrän, et jossai Kuwaitis miehet eivät saa olla töis naisii alusvaatteita myöväs kaupas, mut heil nyt on muitakii omituisii sääntöi.
Oot sie pant valokuvvais tuone profiilihheis esile ja näyttäyvyt liija vähis vaatteis?
Semmosest saattas suomalaine miehejurikkakkii kiihottuu,- tai tiije häntä. Nää ovat aika hittaast syttyvii nää pakkase palelluutamat jurikat. - fiiuliN
Malviina, se karjalaine kirjoitti:
Jostai oon lukent, et jonkuu uskontosuunna edustajat eivät saa käyttää ikkunallisii pyykipesukonneita.
Sen mie tymmärrän, et jossai Kuwaitis miehet eivät saa olla töis naisii alusvaatteita myöväs kaupas, mut heil nyt on muitakii omituisii sääntöi.
Oot sie pant valokuvvais tuone profiilihheis esile ja näyttäyvyt liija vähis vaatteis?
Semmosest saattas suomalaine miehejurikkakkii kiihottuu,- tai tiije häntä. Nää ovat aika hittaast syttyvii nää pakkase palelluutamat jurikat.Oiskoha silviisii et suomi24 ylläpitoki pelkää miu kiihottavan tytönpojalla gallerissain käyvii naisii, ku ei julkase sellaasta miun kuvvaa, missä 1½ vuotine lapseinpoika istuu sylissäin.
Aattelin sen hyväst sinne sopivan kun koirat ja kissatkii kelpajaat sylis istujiks.
Kyl se latauksen läpäs, muttei koskaa ilmestynt galleriaan. Laitoin jopa viiko pääst toisekerra, muttei vaa huolineet julkastvaks. - Malviina, se karjalaine
fiiuliN kirjoitti:
Oiskoha silviisii et suomi24 ylläpitoki pelkää miu kiihottavan tytönpojalla gallerissain käyvii naisii, ku ei julkase sellaasta miun kuvvaa, missä 1½ vuotine lapseinpoika istuu sylissäin.
Aattelin sen hyväst sinne sopivan kun koirat ja kissatkii kelpajaat sylis istujiks.
Kyl se latauksen läpäs, muttei koskaa ilmestynt galleriaan. Laitoin jopa viiko pääst toisekerra, muttei vaa huolineet julkastvaks.Onha ullamirjamikkii kuva Jerry koiraasa kans, sekä mone muukii.
Katoin kerra 50 - palstalaise (nyt en muista nimmee)kuvvaa profiilist, ja hänel ol monta koiraa siin kuvas.
Mieluummiha tuota luulis lapse kuva voiva laittaa oma kuvvaasa yhteyves ko koirii.
Ossaiskoha BilManni sannoo tuoho mittää?
Vai onks hää viikoloppuvappaata viettämäs? Malviina, se karjalaine kirjoitti:
Semmosest saattas suomalaine miehejurikkakkii kiihottuu,- tai tiije häntä. Nää ovat aika hittaast syttyvii nää pakkase palelluutamat jurikat.Kyl miekkii vähä ihmettelin mut antaa olla. Jatketaa siit mihi ollaa jääty,,,, siit siint pääsee:))
- jututtaako
Monica, 31 viestistä 12 sinun,,,
- Catleija2
Tyäst toiki käy,ett alkka tilastoi pitämä. Mut sun kuuluis tääl puhut murret niinku muukki, mut sull taitaaki ol muut kujeet miälessäs-vai kui?
nii paljo et oikei laskit. Ootsie nii paljo kiinostunt miust. Et sie pystyiskää sammaa, mie vähä eppäilen:))))Vartoos ko mie tuun asioilt, mie haastan siut pyörryksii:)))
- Pielavejn Tilta
monica kirjoitti:
nii paljo et oikei laskit. Ootsie nii paljo kiinostunt miust. Et sie pystyiskää sammaa, mie vähä eppäilen:))))Vartoos ko mie tuun asioilt, mie haastan siut pyörryksii:)))
Joku ku huomoo, että Murreketku on hyvässä vaahissa, niin männöö ja alottoo tuoreen ketjun, vaekka entiseen mahtus vielä paljon kirjotuksija.
Pijä vuan Muonika varrais, ettei kukkaan katteuksissaan mää ja sieppoo sinun ommoo ketjuvais, missä out vähän niinkun emäntänä, sellanen piähenkilö.
Siitä asemasta on pijettävä kiinni kynsin hampain. Pielavejn Tilta kirjoitti:
Joku ku huomoo, että Murreketku on hyvässä vaahissa, niin männöö ja alottoo tuoreen ketjun, vaekka entiseen mahtus vielä paljon kirjotuksija.
Pijä vuan Muonika varrais, ettei kukkaan katteuksissaan mää ja sieppoo sinun ommoo ketjuvais, missä out vähän niinkun emäntänä, sellanen piähenkilö.
Siitä asemasta on pijettävä kiinni kynsin hampain.mist ihmee tutust paikkaa siu murtees onkaa? Mispäi Suomee sie oot käynt tään murtes oppimas??
Sujuvast se kumminkkii siult käyp.
Sie käskit miu pittää silmäin auki, jotta ei kukkaa ala istummaa miu pallil (tuolil),
En tuota ota uskoakseni.
Nonii Tiltal hyvvää huomenta ja mukavaa pyhäpäivää. Monica- Lokari1
Siitä asemasta on pijettävä kiinni kynsin hampain.joka kerta kuh purotaan toiselle sivulle niin moonika nostaa ylös.
Niihän sitä pitääkih tehrä mun mieälestäni ainaskih.
Kuinkas sulla moonika on skype pelanuh?
Meinaan vaan kuh ei ole näkynyh olevan auki nääs.
Toi juulija ja tulenlieska ei vieälä olekan mietineet tarpeeksi kauvan homaaskohan vai ei sitä skypee itelensä, jah mää täällä vartoon kumpaseltakih soitova, millonkahan seh ensimmäinen soitto noilta likoilta tuleee?
Kyl määä täällä vartoile ihan rauhalisesti millonka skype soi ja likat soitaa mullen.
Mut nytten mää menen laitaa jotakih ruokaa mahaanih ettei tulis nälkä mullen orotellesanih nääs.
Terv: Lokari1. Lokari1 kirjoitti:
joka kerta kuh purotaan toiselle sivulle niin moonika nostaa ylös.
Niihän sitä pitääkih tehrä mun mieälestäni ainaskih.
Kuinkas sulla moonika on skype pelanuh?
Meinaan vaan kuh ei ole näkynyh olevan auki nääs.
Toi juulija ja tulenlieska ei vieälä olekan mietineet tarpeeksi kauvan homaaskohan vai ei sitä skypee itelensä, jah mää täällä vartoon kumpaseltakih soitova, millonkahan seh ensimmäinen soitto noilta likoilta tuleee?
Kyl määä täällä vartoile ihan rauhalisesti millonka skype soi ja likat soitaa mullen.
Mut nytten mää menen laitaa jotakih ruokaa mahaanih ettei tulis nälkä mullen orotellesanih nääs.
Terv: Lokari1.Sie ootat koska tytöt laittaa skypet, no eihä se suur asiaa oo, ko saa mietittyy eni valmiiks, laittaako vai ei?
Sie kysyit miu skypest ko se on paljo kii? Kuule siin käi nii, ko mie en viel hoksant sitä kii laittoo, nii soittoi sateli yks amupäivä ja tul tekstiviestei nii, et mie tuskastuin ja panin kii.
Pijän auki vaa ku ite soittelen.
Mut kii näyttää siukkii oleva ja ain.
Terv. monica- Lokari1
monica kirjoitti:
Sie ootat koska tytöt laittaa skypet, no eihä se suur asiaa oo, ko saa mietittyy eni valmiiks, laittaako vai ei?
Sie kysyit miu skypest ko se on paljo kii? Kuule siin käi nii, ko mie en viel hoksant sitä kii laittoo, nii soittoi sateli yks amupäivä ja tul tekstiviestei nii, et mie tuskastuin ja panin kii.
Pijän auki vaa ku ite soittelen.
Mut kii näyttää siukkii oleva ja ain.
Terv. monicamääki pirän auki vaan sillon kuh mää soitan nääs.
Tota voihan sillä skypellä kirjotaa kysymyksen olekkos "hereillä" taikka toisin sanojen et olekko lähellä jah näät et joku yritää soitaa.
Nääs kuh mullekin tuli vissiin vinkuintiastakih soitoja ja sitten niillä ei ollu mikrovoonijakan.
Helkari mun lontoon kirjotus on nii helkutin huonoo emää en viitti alkaan simmotis nääs.
Kyl määkih jotenkih puhumalla pärjään mut toi kirjotamineh....
Niih hyvää huomenta sulle moonika, meinas ihan unohtuva.
Täsä kuh on ollu kaiken lajin pikku hommija tänään nääs.
Terv: Lokari1. - etsivivä-amadeus
Lokari1 kirjoitti:
määki pirän auki vaan sillon kuh mää soitan nääs.
Tota voihan sillä skypellä kirjotaa kysymyksen olekkos "hereillä" taikka toisin sanojen et olekko lähellä jah näät et joku yritää soitaa.
Nääs kuh mullekin tuli vissiin vinkuintiastakih soitoja ja sitten niillä ei ollu mikrovoonijakan.
Helkari mun lontoon kirjotus on nii helkutin huonoo emää en viitti alkaan simmotis nääs.
Kyl määkih jotenkih puhumalla pärjään mut toi kirjotamineh....
Niih hyvää huomenta sulle moonika, meinas ihan unohtuva.
Täsä kuh on ollu kaiken lajin pikku hommija tänään nääs.
Terv: Lokari1.Käppänä aevoja,yks immeine ol sitä mieltä,että ukojurrikat ei käönnisty pakkasilla juur ollenkaa.Uotteko huomanneet moesta ilmijjöö?
Uotte työ aekasija herremää.Minnoon ruvenna makoomaa pitempää,ku ei tarvii hevostallii männä.
Lamppaat makkoo pitkää uamulla.
Uattelin rassata verkot jiänalta ylös tännäe,josvaekka saes kissolle syömistä.
Elämä palloo hittaasti tuas entisellee.
Vokeeha hyvin amateus etsivivä-amadeus kirjoitti:
Käppänä aevoja,yks immeine ol sitä mieltä,että ukojurrikat ei käönnisty pakkasilla juur ollenkaa.Uotteko huomanneet moesta ilmijjöö?
Uotte työ aekasija herremää.Minnoon ruvenna makoomaa pitempää,ku ei tarvii hevostallii männä.
Lamppaat makkoo pitkää uamulla.
Uattelin rassata verkot jiänalta ylös tännäe,josvaekka saes kissolle syömistä.
Elämä palloo hittaasti tuas entisellee.
Vokeeha hyvin amateustais olla Malviina ku repäs tuollse hauskan murjasun. Miun ei passaa ottaa kantaa moisee asiaa, ku miul ei oo ukojurrikkaa.
No sehä on hyvä et nukkuu sillo ku nukuttaa, nii miekii tekisin, mut ku tahon aina temppuilla tuo nukkumise kans.
Verkoil määt, saap mirri kallaa, ja hyväs lykys itekkii vaik matteen. Eiks nyt oo sen aika?
Kuule amateeus, oon monta kertaa miettint et, mite se heppa voi vahinkoittaa ruokkijaansa? Eiks ne oo ylleensä säyseitä (rauhallissii). Tul mielee et olko hää sairas et tuskissaa ois vahinkoittanut sinnuu? Pääsitkö sie siint peril?
Miekö tykkään kaikist elukoist nii oon tätäki monasti pohtinu.
Joskus ku jaksat taakkas alta, nii annappa vastaus miul! Et mite se oikei käi?
Mie lopetankki nyt, ja piähä yhteyttä kirjotellaa, se on niiku terapiaa, jota me kaik aina joskus tarvitaa.- Tobias
monica kirjoitti:
tais olla Malviina ku repäs tuollse hauskan murjasun. Miun ei passaa ottaa kantaa moisee asiaa, ku miul ei oo ukojurrikkaa.
No sehä on hyvä et nukkuu sillo ku nukuttaa, nii miekii tekisin, mut ku tahon aina temppuilla tuo nukkumise kans.
Verkoil määt, saap mirri kallaa, ja hyväs lykys itekkii vaik matteen. Eiks nyt oo sen aika?
Kuule amateeus, oon monta kertaa miettint et, mite se heppa voi vahinkoittaa ruokkijaansa? Eiks ne oo ylleensä säyseitä (rauhallissii). Tul mielee et olko hää sairas et tuskissaa ois vahinkoittanut sinnuu? Pääsitkö sie siint peril?
Mie lopetankki nyt, ja piähä yhteyttä kirjotellaa, se on niiku terapiaa, jota me kaik aina joskus tarvitaa.Mää kävin ensimmäistä kertaa tual sätin pualel.
Tairan olla näkymätön miäs ku kukkaan ei vastannu eres tervehrykseen.
Kaikki vaan sätti keskennää ja lähretti syrämmen kuvvii.
Ei mun nimerkkikää kelvannu sinne. Kokkeilen täs ny jos se pelais täälä. Tobias kirjoitti:
Mää kävin ensimmäistä kertaa tual sätin pualel.
Tairan olla näkymätön miäs ku kukkaan ei vastannu eres tervehrykseen.
Kaikki vaan sätti keskennää ja lähretti syrämmen kuvvii.
Ei mun nimerkkikää kelvannu sinne. Kokkeilen täs ny jos se pelais täälä.ku vaa tullee haastelemaa, kaike maailma asioist,mist halluu haastella. Siulha on nii hyvä nim. merkki etei paremmast vällii.
Sitko viel käyt rekkamas sen, nii sit se vast hyvä onkii.
Tuu vaa tän ko miel tekkee haastella mukavii, mitä hauskempaa tarinaa kerrot sen mukavampii tarinoita syntyy. Iha asiaaki myö haastellaa, mist vaa halluut haastella.terv. Monica- etsivivä-amadeus
monica kirjoitti:
tais olla Malviina ku repäs tuollse hauskan murjasun. Miun ei passaa ottaa kantaa moisee asiaa, ku miul ei oo ukojurrikkaa.
Mie lopetankki nyt, ja piähä yhteyttä kirjotellaa, se on niiku terapiaa, jota me kaik aina joskus tarvitaa.Se meijä ruuna.Sit siitä ol yritetty ravhevosta tehä.Se ol samammoene jo tänne tullessaa,käppänä ol mustelmilla montakertoo.
Oes sen yks mies ottana ilemaseks,vuan en uskaltana antoo,kun tiesin saeraaks piästää.
Olhase meillä melekein viis vuotta.
Ehä tuommosia elikkoja pitäs kenenkkää ies myyvä kiertoo.Kyllä minnoon hevoste kanssa vehanna jo pennusta alkaen.Heinäkuorma hujjaotin navetanvinttii,vaekka tuski lukee osasi.
Vänkärinä oli,halakoja ku ajettii pihaa ja leheksiä.Ol siheaekaa sekasonta navetta.
Kaloja en suana,verkot ol iha tyhjät,eikä pilekilläkää paljoo tullunna,tännäe hajin muikkuja kirkolta.
Mukava Teijän kanssa on ropista,lissee tulloo tuas,kun töeltän jouvan amateus etsivivä-amadeus kirjoitti:
Se meijä ruuna.Sit siitä ol yritetty ravhevosta tehä.Se ol samammoene jo tänne tullessaa,käppänä ol mustelmilla montakertoo.
Oes sen yks mies ottana ilemaseks,vuan en uskaltana antoo,kun tiesin saeraaks piästää.
Olhase meillä melekein viis vuotta.
Ehä tuommosia elikkoja pitäs kenenkkää ies myyvä kiertoo.Kyllä minnoon hevoste kanssa vehanna jo pennusta alkaen.Heinäkuorma hujjaotin navetanvinttii,vaekka tuski lukee osasi.
Vänkärinä oli,halakoja ku ajettii pihaa ja leheksiä.Ol siheaekaa sekasonta navetta.
Kaloja en suana,verkot ol iha tyhjät,eikä pilekilläkää paljoo tullunna,tännäe hajin muikkuja kirkolta.
Mukava Teijän kanssa on ropista,lissee tulloo tuas,kun töeltän jouvan amateusnäi mie ajattelinkkii et jottai sil on tapahtunt, ko se noi käyttäytyy. Sil ol tult sit luonnevikkaa. Ol huonosti koheltu, voi kamala.
Mirrikää ei saant sit sinttei, ol huono tuuri siul, mut mukava käyvä kahtomas, et jos kuitenkkii tulis.
Kaupast ko hakkee nii varmast saap:))
Siihe mie luotan.
Hyvvää vointia siul ja hyvvää huomenta kaikil, Monica
- pesun kestävä
Toisaalla täällä netissä on käyty keskustelua siitä, onko Helsinki Hesa vai Stadi?
No aito paljasjalkainen stadilainen sanoo, että stadi on stadi.
Kun tämä murreketju on jo jatkunut pitkään, eikä täällä juurikaan ole näkynyt juttua stadin slangilla, niin pannaan tähän pieni näyte.
Näyte on Veikko Lehmukselan kirjoittamasta laulusta; "Stadin kundin kaiho" vuodelta 1941, siis sotavuosilta.
"Niin gimis on stadi, olis toivomus snadi,
ett tsiigaa sais sen vielä kerran.
Mieli sörkkaan ois tsöraa, sinne skuru kyllä föraa
tai vislaa vois issikan tsärran."
Ja nyt sitten tuhannen taalan kysymys:
onko stadin slangi murre murteiden joukossa?tuota stadin slangia, on se nii paljo erillaist ko muut (murteet) jos nyt murteiks luvettaa. Pitää sannoo totuus, en saant kaikist sanoist selvää.
Mut hyvähä se on et tulloo kunnon näyte stadilaisilta!
Kukaha kumma on sellasen murteen keksint? Taitaa olla ni vanhaa murretta ko on kaupunkikkii.
Miust tuntuu et sie oot peril stadin asioist, nii annaha vastaus. Kyl se jottai erinomaista on, ku laulukkii on tehty. kyl mie veikkaan et se voip olla murreta, eihä sitä voi kielekskää sannoo!
Mis nyt on Hesalaisii, olis tarvetta tulla haastelemmaa asiast, ku työ tiijätte ja tunnette asiast. Ois se mukava näyttö ku kaks hesalaista haastas yhös stadin slangia.
Rohkeest nyt vaa mukkaa haastelemmaa!- Ex-stadilainen
Slangi ei ole murre. Se se on yhdistelmä ja muunnelma monista eri kielistä: suomesta, ruotsista ja venäjästä alun alkujaan, mutta nykyslangiin on jo englantikin tunkeutunut.
Sinänsä mielenkiintoinen ilmiö... - Sinikynä
Ex-stadilainen kirjoitti:
Slangi ei ole murre. Se se on yhdistelmä ja muunnelma monista eri kielistä: suomesta, ruotsista ja venäjästä alun alkujaan, mutta nykyslangiin on jo englantikin tunkeutunut.
Sinänsä mielenkiintoinen ilmiö...Tässä snadi pätkä faktaa eli tutkittua tietoa stadin slangista.
Lainaus on lontskattu vapaan tietosanakirjan Wikipedian slangia käsitteleviltä sivuilta.
Stadin slangi on Helsingissä syntynyt puhekieli. Slangin juuret ulottuvat 1880-luvulle, jolloin se syntyi yhdistämään saman pihan suomen- ja ruotsinkielisiä poikia yhdeksi suureksi joukoksi. Slangi säilyi lähes muuttomattomana 1940-luvulle. Slangin kultakausi oli 1900-luvun alkupuolella sodanjälkeiseen aikaan asti. 1950-luvulla se muuttui yhdysvaltalaisperäisen nuorisokulttuurin myötä ja hajosi viimeistään 1970-luvulla eri alakulttuureihin.
Vanhassa Stadin slangissa noin 3/4 sanoista oli ruotsin kielestä, suomalaista alkuperää olevia viidennes ja viisi prosenttia (noin sata sanaa) on venäjästä. Muutamia sanoja on lainautunut muistakin kielistä kuten slaafaaminen ’nukkuminen’ saksasta ja donna italiasta. Uusi slangi on pääasiassa englanninkielistä.[1] Sinikynä kirjoitti:
Tässä snadi pätkä faktaa eli tutkittua tietoa stadin slangista.
Lainaus on lontskattu vapaan tietosanakirjan Wikipedian slangia käsitteleviltä sivuilta.
Stadin slangi on Helsingissä syntynyt puhekieli. Slangin juuret ulottuvat 1880-luvulle, jolloin se syntyi yhdistämään saman pihan suomen- ja ruotsinkielisiä poikia yhdeksi suureksi joukoksi. Slangi säilyi lähes muuttomattomana 1940-luvulle. Slangin kultakausi oli 1900-luvun alkupuolella sodanjälkeiseen aikaan asti. 1950-luvulla se muuttui yhdysvaltalaisperäisen nuorisokulttuurin myötä ja hajosi viimeistään 1970-luvulla eri alakulttuureihin.
Vanhassa Stadin slangissa noin 3/4 sanoista oli ruotsin kielestä, suomalaista alkuperää olevia viidennes ja viisi prosenttia (noin sata sanaa) on venäjästä. Muutamia sanoja on lainautunut muistakin kielistä kuten slaafaaminen ’nukkuminen’ saksasta ja donna italiasta. Uusi slangi on pääasiassa englanninkielistä.[1]siullakii on, laskin et stadin slangista on sit 6 eri kieltä ainaskii, on se sit koostunu monist kielist. Oikei kielten sekamelskaa, jos voi näi sannoo. Vähä sielt ja vähä täält.
Ilmaks se on nii vaikeeta ymmärtääkii.
Oot sie ja entisii Hesalaisii? Siint vaa päättelin ko innostuit ottamaa selvää. Ossaatsie sitä murretta? Koha nyt uteliaisuuttani kyselen.- Likka321
Sinikynä kirjoitti:
Tässä snadi pätkä faktaa eli tutkittua tietoa stadin slangista.
Vanhassa Stadin slangissa noin 3/4 sanoista oli ruotsin kielestä, suomalaista alkuperää olevia viidennes ja viisi prosenttia (noin sata sanaa) on venäjästä. Muutamia sanoja on lainautunut muistakin kielistä kuten slaafaaminen ’nukkuminen’ saksasta ja donna italiasta. Uusi slangi on pääasiassa englanninkielistä.[1]Kävin tänään pienten kanssa kirjastossa ja löysin Sami Garamin v.2001 stadintaman "Snögeli ja seittemän snadii starbuu."
Goisari-Masasta ote:
"Illall ku kersat viel tsittailee tsögen pöydän ääres ja skruudaa jotai snadii snäksii, tulee Masa mestoille.Se tsuppailee iha järjettömän hiljaa rapust kämppää inee ja panee dörtsin bosee nii iisisti, et kukaa ei hokaa mitää.Sit se ottaa siit snadist veskast, mikä sil roikkuu vyöl, goisaamissantaa ja stiggaa sitä jengin päälle..."
Lapsia kyllä ärsytti, kum mummia nauratti sellainen, mistä he eivät mitään ymmärtäneet.
keskustella murteista näinkii paljo,ja muustakii. Siel on nyt hyvä ilma ulkon, nii mie lähen lenkil haukkaamaa raitista ilmaa, ja tuulettammaa ihtejäin. Haastelkaa nyt kovast ku mie oon pois, nyt on teijäkkii vuoro. Miul on sit lukemista ku pallailen. Sit vaa heipat Monica
- kiusaantunut
pitääkö sinun kaikkien sanomiset kuitata, kun tuo tietämys ei oikein näytä siihen riittävän...
kiusaantunut kirjoitti:
pitääkö sinun kaikkien sanomiset kuitata, kun tuo tietämys ei oikein näytä siihen riittävän...
miu omat sannain, ko miehä just tuos stadin slangis sanoin et, mie en ymmärrrä mittää. Eikä yhön ihmisen tarvikkaa tietää kaikkii, mitä on maan ja taivaan välil. Tiiät sie?
Sie kysyit pittääks miu kaikkie sanomiset kuitata:- - pittää ko mie halusin.
Sie oot ärtynt,,,on siul kans pienet ympyrät täs maailmas.
Tiiäthä sie mite sen voip korjata,,, ärtymykseis,,,Meet vaik kahvituppaa kahvil, leppuuttammaa hermojais. Äläkkä sit toista kertaa kirjota miul tällasii viestei.- mikä täti
monica kirjoitti:
miu omat sannain, ko miehä just tuos stadin slangis sanoin et, mie en ymmärrrä mittää. Eikä yhön ihmisen tarvikkaa tietää kaikkii, mitä on maan ja taivaan välil. Tiiät sie?
Sie kysyit pittääks miu kaikkie sanomiset kuitata:- - pittää ko mie halusin.
Sie oot ärtynt,,,on siul kans pienet ympyrät täs maailmas.
Tiiäthä sie mite sen voip korjata,,, ärtymykseis,,,Meet vaik kahvituppaa kahvil, leppuuttammaa hermojais. Äläkkä sit toista kertaa kirjota miul tällasii viestei.mutta onneksi olet miin avarakatseinen, ei ahista ympyrät ja hermoskin on ihan priimakunnossa!!
mikä täti kirjoitti:
mutta onneksi olet miin avarakatseinen, ei ahista ympyrät ja hermoskin on ihan priimakunnossa!!
et siukkii pittää käpälöijä miu kirjotustain. Kuuleha, älä käytä enerkiaas miust kirjottamissee, mieko en viihy siin aihees.
Mihi sie nikkis unohit?
- Likka321
Hanna Partasen kalakukossa on mukana naatintaohjeet, tässä otteita:
Pistä iso veihti kärki eillä kukos selekää ja leikkoo kitkuta eestaas nykyttämälä kämmene kokone aakko kuko selekää
Ota lämpäre kättees, paa voeta piälle ja huijjaata iäntä kohti.
Oekeeta ahvenkalloo kylykikylessä ja välissä sitä ihteesä eli punasilimäse possun kylykee.
Aperitiiviks soppii kokkejpiimä.
Jäläkiruuvvaks soppii huiluuruppeema alakovin puolella hööstettynä tönkkösuolatuilla muikuilla..kalakukko ohje. On sil ihmisel mielkuvitus lentänt, ku on saant noikki hauskast sen ilmastuu.
Ostan sillo tällö kalakukkoo, mut ei se nii hyvvää oo ko ite tehty, mut hyvvää on sekkii.
Mie ku en oo koskaa ite tehny, vaik meijä äit teki kyl!Sie oot varmast tehny, ku ol noi hauskane ohjekkii.
Jälkiruoka oli täs ohjees iha outo huiluuruppeema alkovi, oisko,,,(kurkkuu sopiva alkoholi),,,
Suomensinko mie oikei?- Likka321
monica kirjoitti:
kalakukko ohje. On sil ihmisel mielkuvitus lentänt, ku on saant noikki hauskast sen ilmastuu.
Ostan sillo tällö kalakukkoo, mut ei se nii hyvvää oo ko ite tehty, mut hyvvää on sekkii.
Mie ku en oo koskaa ite tehny, vaik meijä äit teki kyl!Sie oot varmast tehny, ku ol noi hauskane ohjekkii.
Jälkiruoka oli täs ohjees iha outo huiluuruppeema alkovi, oisko,,,(kurkkuu sopiva alkoholi),,,
Suomensinko mie oikei?Kyllä minä ossoon leipoo ahvenkukkoo sekä muikkukukkoo, vaekka vaekeeta on suaha ne tiiviiks ja vuotamattomiks.Ne ei sua laaloo, vaikka kukkoja ovattii.Huiluuruppeema on ruokalepo eli ettone ja alkovi on makkuusyvennys, jossa on sänky.Ei viinaksia kulakukon kanssa tarvii ensinkään.
Likka321 kirjoitti:
Kyllä minä ossoon leipoo ahvenkukkoo sekä muikkukukkoo, vaekka vaekeeta on suaha ne tiiviiks ja vuotamattomiks.Ne ei sua laaloo, vaikka kukkoja ovattii.Huiluuruppeema on ruokalepo eli ettone ja alkovi on makkuusyvennys, jossa on sänky.Ei viinaksia kulakukon kanssa tarvii ensinkään.
ei sit sin päikää. Mut saimpa makiat naurut arvailuillen.
Katoha, mie ko olisi viinakset tarjont jälkiruokan, mie oisin olt nii jalomieline:)))
Huiluuruppeema sit senjälkee ja aamuu ast:)))- pict3plus
Myähästyin tält kalakukkosapuskalt ko parhaap palat on tairettu jo syär poijes. Satakuntalaine sanois et ommar siin ny erinomane lauteeraamine ennenko syämään päästä mut antaa sen puhhuu ko kert alkkun pääs.
Mut se huiluuruppeema onki merkiline asia ja et Monicaki men lankkaa sen kans ko määki olsi sen tiätäny.
Kovast koiti hunteerat et miks satakuntalaine alkovii vois sannoo mut kyl ma se sit on vaa alkkovi. Ko ainakki vanhat ihmiset on ollu nii erinomasii semmose ruattalaise ääntämisen perää. Taik ennem mailmas vanhain ihmistem puheest tais tääl melkkein enemmäp pualet ol ruattii. Pruukkaa vissii viäläkkin kon oikkeen yrittä.
Kalakukko on tiätyst kalakukko mut mää luule muute et ko mennää lähemmäs rannikkoo ni sillon ko syävät ni ne syävät siäl kalakukkot.
- mie hupsu
luvin ihan viärin että murreketKu, eikös olekkii sommoo?
vääri miekii luin, ku lopus ol ketku. Mahtoko kirjottaja aatella ihteesä ku kirjotti?
Mie, toine hupsu.
tuleha sukkelaa haastamaa meijä kans, ei sunkaa oo mittää tapahtunt?
Annaha kuuluu ihtestäis, siu juttujais kaivataa.
Voisitha sie haastella muiheki kans, ku niihe harvoje ja valittuje. Katoha ku miekkii höpäjän kaikkie kans. Nonii, ei miul nyt muuta olt. Hyvvää päivän jatkoo sinne siul. Nyt taijan männä nukkumaa viel.- Lokari1
Kaikenlaista pikku homaa on ollu jah semoset kuh vieä kaikken mun aikanih näääs.
Niih no kyl mää olen soitojakih varronuh , mut ei yhtään oll tullu.
Jokohan taaskih joku on saanuh noit likkat vikiteltyä, johonkih muualle kuh ei mulle ole soitaneet eikä laulaneekkan meinaan nääs.
Tota emää mihkään kovinkan kauas oh menny , mut niiko mää sanosinkih jo et niiren pikku hommijen tekemineh ottaa joh paljo pirempään kuh ennen nääs.
Emää mitenkään huonomaks oll tullu, mut toi laiskuus näkyykih joka vuosi vaan kasvavan.
Taikka oliskohan et määki aljan oppimaan et tollaset asijat niiko työät voi jätää tekemätäkih.
Sillon pääsekih paljo helpomallakih nääs,
Määkuh olen alkanuh oikeen mietimään et mitäs varten mää oikeen tomosija töitä teen kuh kukaan toinenkan ei nävy tekevän.
Sehän on melkeen kuh lumen lapijoimista , sekin kuh ruukaaa sulaa aina keväällä , niih mun yks tuttu intijaani meinaan sano et kyl valkonenmieäs on vähän hullu kuh koko talven lapijoi lunta ja se kuh sulaa jokakevät pois .
Muuten seh olikih helkutin hyvä neivo jonka mää siltä sain , emääkän ol sen jälkeen lapijoinuh yhtään kertaa lunta jah ihan hyvin olen päässy paikasta toisee.
Olis vaan pitänyh sillon heti kuh mää sen kuulin tehrä eikä miettijä kokoasijaa nääs, taikka oikeestansa jätää neh tekemätä eikä miettinykkän tommosta jutua.
Nyt mää menenkih syömään ja sit nukkumaan.
Terv: Lokari1.
Ystävänä näin kirjoitan
kaikille tervehdyksen osoitan
muistetaan näin toisiamme
kun ketjulla kirjoitamme.
Ei ainut päivä olla saa
ystävänpäivä ainoastaan
muistetaan toisia muuloinkin
kuin jokainen olisi läheisin.
Hyvän mielen näin aikaan saamme
kun toistemme, ystävyyden jaamme
ketjulla näin sopu säilyy
muistaa tämä aina täytyy.
Ystäv. päiv. terv.14.2-07 Monica- etsivivä-amadeus
Parraalta ystältän.Koulussa aena tapeltii,kun pit miäritellä kuka on kuka,niät tekemmää kolttosia.
Myö molammat tyttöjä,ja aeka villejä.Kun lähin Hessaa kouluu viijenneltä,nii hän kerto,tulkii ikävä tappelupukaria.
Nyt tämä ystävä ja tappelupukar rakenttaa mökkiä,tänne tilan entisille maellen.
Minä tuas meinoon myyvä koko helahoijjon ja muuttoo Mansee takasi.Ei taija tulla mittää.
Suaha sitä mielkuvitustaa käöttee.
Öylön naoron lapaijen touhuilla:tulin kirkolta,Käppänä ol piästännä uuhet ulos jalottelemmaa.Minä purin ruokakuormoo aotosta porstuva ettee,piälimmäesenä ol salaattipussi.Nuo mokomat luul,että se onnii heille,ja rupesvat syömää.
Uamulla luin,että 140 lammasta oltii jouvuttu hätäteorastammaa huono hoijon takia.
Näetä tiällä aattelen amateus - pict3plus
Kiitos terveryksest vaik se oliki pitkää suamii niinko Heli Laaksonen sanos taik kirikiälemurret niinko rauman kiäle harrastajat sanosivat.
- Lokari1
etsivivä-amadeus kirjoitti:
Parraalta ystältän.Koulussa aena tapeltii,kun pit miäritellä kuka on kuka,niät tekemmää kolttosia.
Myö molammat tyttöjä,ja aeka villejä.Kun lähin Hessaa kouluu viijenneltä,nii hän kerto,tulkii ikävä tappelupukaria.
Minä tuas meinoon myyvä koko helahoijjon ja muuttoo Mansee takasi.Ei taija tulla mittää.
Öylön naoron lapaijen touhuilla:tulin kirkolta,Käppänä ol piästännä uuhet ulos jalottelemmaa.Minä purin ruokakuormoo aotosta porstuva ettee,piälimmäesenä ol salaattipussi.Nuo mokomat luul,että se onnii heille,ja rupesvat syömää.
Uamulla luin,että 140 lammasta oltii jouvuttu hätäteorastammaa huono hoijon takia.
Näetä tiällä aattelen amateusTästä nämä mun toivotukset tulee kuh mullaei ole montaakan osotetta.
Mää ajatelin et näin tuleekih kaikillen.
Terv: Lokari1. - Julia
Lokari1 kirjoitti:
Tästä nämä mun toivotukset tulee kuh mullaei ole montaakan osotetta.
Mää ajatelin et näin tuleekih kaikillen.
Terv: Lokari1.hyvää Ystävänpäivää, sillä sää, jos kuka oot terveisien väärtti, eli arvonen.
Kattos kun sullon samanlaisia ominaisuuksia kun sillä italialaisella suurhurmuri Valentiinolla, oliks sen etunimi Ruurolhvi, hurmas likkoja tullen mennen.
Mää sain tänään kolme korttia. Ensimmäinen oli likkakaverilta, joka tuli tuamaan sen henkilökohtasesti. Pyäritteli jo eteisessä peukaloitaan, sillä ilmasta kahveeta se tuli kyttään ja säästi postimerkkimaksun samalla.
Toinen kortti oli tuntemattomalta ihailijalta, ja nymmää vuntsaan pääni puhki, että oiksohan se siltä uimahallin nuarelta lipunmyyjältä, joka ihailee mun reippauttani, mutta ei se kyä tuntematon oo, tunnen mää sen ja se mun.
Sitten viä tuli kolmaskin kortti, joka oli Ruaveren serkulta, joka kysy, että voisko se olla mun luana yätä kun tulee Manseen markkinoille.
Siinä kortin lopussa se herrasmiähenä toivotti hyvää ystävänpäivääki. Sano, että "ai niin huamenna on Ystävänpäiväki, joten et kai sää ny voi sukulaista ja ystävää ilman yäkortteeria jättää, niin että hyvää ystävämpäivää vaan!" pict3plus kirjoitti:
Kiitos terveryksest vaik se oliki pitkää suamii niinko Heli Laaksonen sanos taik kirikiälemurret niinko rauman kiäle harrastajat sanosivat.
mut katoha, ku mie yritin tehä vähä juhlavemman nii, ei siint ois murteel tult hyvvää.
Ainankaa miult.
Hyvvää huomenta vaa siul ja muillekkii.
Viettäkää mukavaa ystävänpäivää, ystävie kera,soittamal, textiv. kahvitellen, tai ulkoillen.- Lokari1
Julia kirjoitti:
hyvää Ystävänpäivää, sillä sää, jos kuka oot terveisien väärtti, eli arvonen.
Kattos kun sullon samanlaisia ominaisuuksia kun sillä italialaisella suurhurmuri Valentiinolla, oliks sen etunimi Ruurolhvi, hurmas likkoja tullen mennen.
Mää sain tänään kolme korttia. Ensimmäinen oli likkakaverilta, joka tuli tuamaan sen henkilökohtasesti. Pyäritteli jo eteisessä peukaloitaan, sillä ilmasta kahveeta se tuli kyttään ja säästi postimerkkimaksun samalla.
Toinen kortti oli tuntemattomalta ihailijalta, ja nymmää vuntsaan pääni puhki, että oiksohan se siltä uimahallin nuarelta lipunmyyjältä, joka ihailee mun reippauttani, mutta ei se kyä tuntematon oo, tunnen mää sen ja se mun.
Sitten viä tuli kolmaskin kortti, joka oli Ruaveren serkulta, joka kysy, että voisko se olla mun luana yätä kun tulee Manseen markkinoille.
Siinä kortin lopussa se herrasmiähenä toivotti hyvää ystävänpäivääki. Sano, että "ai niin huamenna on Ystävänpäiväki, joten et kai sää ny voi sukulaista ja ystävää ilman yäkortteeria jättää, niin että hyvää ystävämpäivää vaan!"Tommosija yöä kyläläisijä sanoo serkuks?
Mää olenkih luullu et nee ajat on jo taakse jäänyttä aikaa kuh sanotiin hellupoikaa ja likkaa serkuks.
Kiitos oikeen paljo toivotuksistas, oikeen mukava kuulla et olet muistanuh mua, millonkas sää sen skypen saat hommatuva?
Meinaan olis mukava joskus puhuakkih ettei aina tarvitteis kirjotaa.
Tota kyl seh varmaankih on siltä uimahalin lippunmyyjältä, on vaan vähän ujo nääs vieälä mut kyl mää kovasti uskon et siitäkih mieäs tulee kuh vähän tulee vanhemaks.
Nääs sillo seh suosijo alkaakih purota likelle nollaa nääs.
Vai on seh sun likkakaveris niih helkuti nuuka et kävelee pitkän matka ja tuo valentiinikortin tullessansa.
Tota kyl se säästäväisyys on ihan hyvä asija varsinkih sillon kuh on vähä rahaaa, mut jos seki menee ihan itaruuteen asti niiih vähän sairasta se mun mieälestäni kyl sillo onkih.
Kyl mää olen nähny joitakih ihmisijä joilla on hyvä harrastus neet kuh keräävätten rahaa, mää tunsin yhren jolla oli vielä seh ensimmäinenkih tollari tallessa jonka oli tienanuh joskus sillon kuh oli tähän maahan poikakloppina tullu.
Kyl mää ihettelinkih semosta säästäväisyyttä, helkutti kuh multa hukuu rahat ihan pariin päivään jah sitten taaskaan mulla ei ol yhtään.
Kyl toi tilipäivä saiski olla vähän useimmin ku nykysi on, mut ei sitä tietystikän mun pyynöstä aleta antaan usiammih.
Nyt mun kyl pitää mennä koiralle antaan ruokaa jah katella jääkaapista jotain itelenikih.
Terv: Lokari1. - kotikiusat
monica kirjoitti:
mut katoha, ku mie yritin tehä vähä juhlavemman nii, ei siint ois murteel tult hyvvää.
Ainankaa miult.
Hyvvää huomenta vaa siul ja muillekkii.
Viettäkää mukavaa ystävänpäivää, ystävie kera,soittamal, textiv. kahvitellen, tai ulkoillen.on taas tullu kotti,hyvä ystävä päivä sul.
Heti ku mä saa silmä pyhketty ja kupi kaffet nii ruveta pistämä asia kuntto ja reera
Enite mä tual reissul kaipasi tätä murre juttu jos tämä ikäne kuppe jotta ny enä ossa kaivat.
Nii et anneta olo vähä friskanttu ja ruveta oikke tosissa prohtama etsivivä-amadeus kirjoitti:
Näetä tiällä aattelen amateusnyt saat sit hyväs lykys nuoruuven kaverin takas.
Sie uhkaat männä Mansee takas, tulleeks siint mittää, sie ko oot jo tottunt niihi ympyröihi?
Kyl ne elukat varmast tykkää ko pääsee jalottelmaa ulos? Ussei näkkee maaseuvul hevosiiki jalotelemas.
Kyl miul tul nauru ko sie kerroit mite salatit män (parempii) suihi. kyl varmast olikkii hyvä makupala lampaal:)))Löyskii heti siu salaatit.
Niist lampaist jotka ol huonol hoijol, on se kamalaa ku ihmine oa nii raaka et rääkkää viattommii luontokappaleita.
Pitäs hoitaa ku kerra ottaa niitä.Eläin rääkkäystä on melko ussei ko lukkee lehtii.
Pitäis laittaa elinikäine kielto.
Sie sait kortin jo, kyl miekii oon saant, mut tännää saan keittää ystäväpäivä kahvitkii.
on sekkii mukava, saahaa haastella mitä kuuluu ja mite männöö. Voikaaha hyvi, myös puoliskos.kotikiusat kirjoitti:
on taas tullu kotti,hyvä ystävä päivä sul.
Heti ku mä saa silmä pyhketty ja kupi kaffet nii ruveta pistämä asia kuntto ja reera
Enite mä tual reissul kaipasi tätä murre juttu jos tämä ikäne kuppe jotta ny enä ossa kaivat.
Nii et anneta olo vähä friskanttu ja ruveta oikke tosissa prohtamaKiitos vaa toivotuksist ja samoin siulle, kyl myö osataa homma hoitaa, jos joku on vinksis vonksis. Keitä nyt hyvä kohvit et silmät ja kaik muukii aukee.
Sit myö haastetaa syömmekyllyyvest ast.
Ooppas huomant et murreketju on iha mukava, et oikei tul sielkii mielee.
Nyt miekkii mään kahvil.- Remanteri
pict3plus kirjoitti:
Mää olen ihan kyttäilly sun tekstejäs. Ja sitte joku viälä kehtaa väittää ettei murtei tarvita.
Mää olen vähä aamuärree tyyppi mutta kyl sun säkätystäs ja monen muun kirjottelluu lukiessa tullee hyvälle tuulelle vaikka väkisin. - kotikiusattu rupes
Remanteri kirjoitti:
Mää olen ihan kyttäilly sun tekstejäs. Ja sitte joku viälä kehtaa väittää ettei murtei tarvita.
Mää olen vähä aamuärree tyyppi mutta kyl sun säkätystäs ja monen muun kirjottelluu lukiessa tullee hyvälle tuulelle vaikka väkisin.uteliaisuus niin pal nyppimä et o pakko kyssy et tarkottak remanteri semmost vähä huli vili luannet?
Tuli eile ehtost tualt mailmalt kotti ja tän murre juttu ol pakko kurkat ensmäitteks ,nii et hyvä päivä jatko vaa sullekki - tulenlieskat
kotikiusattu rupes kirjoitti:
uteliaisuus niin pal nyppimä et o pakko kyssy et tarkottak remanteri semmost vähä huli vili luannet?
Tuli eile ehtost tualt mailmalt kotti ja tän murre juttu ol pakko kurkat ensmäitteks ,nii et hyvä päivä jatko vaa sullekkiKyä ny tarttee viästi heittää. Nääsku o tää ystävänpäiväki. Täälä o nii himskati mukavia ihmisiä. Mää katton että kaikki o mun ystäviäki. Ystävät ku o, nii tuntee elävänsä. Ny mää sanon vaa, et hyvvää ystävänpäivää.
Teille viästin laitoin ja uppeen ruusun taiton.Se ystävyyren kukka on, kukka verraton.
Lokarille ruusu myäs. Morjes - Atolfia
tulenlieskat kirjoitti:
Kyä ny tarttee viästi heittää. Nääsku o tää ystävänpäiväki. Täälä o nii himskati mukavia ihmisiä. Mää katton että kaikki o mun ystäviäki. Ystävät ku o, nii tuntee elävänsä. Ny mää sanon vaa, et hyvvää ystävänpäivää.
Teille viästin laitoin ja uppeen ruusun taiton.Se ystävyyren kukka on, kukka verraton.
Lokarille ruusu myäs. MorjesLaetan teelle laalun sanat, jotka espanjaks lienöövät näen: Quizas, quizas ja savonmuankielellä: Voep olla, voep olla.
"Jos en sinua millonkaan sua, sen tok voen uavistoo, vuan elä laasu:
voep olla, voep olla, voep olla.
Minua aena välttelet vuan, se tepressiin minut suap, vuan elä laasu:
Mulle tarjoot makkoovoo munnoo, joskus tuas paestettua
kalloo, joka mahassaen velloo. Taian mieluummin olla näläkänen vuan,
en taia millonkaan sinua suaha,
vuan elä laasu: voep olla, voep olla, voep ollakkii."
Ee muuta ku laalamaan vuan. Suattaa jopa onnistua.
Melekosen mukavoo Valentinon päevee teelle kaekille niin kaavas ku lähellekkii.
Terv. Atolfia Atolfia kirjoitti:
Laetan teelle laalun sanat, jotka espanjaks lienöövät näen: Quizas, quizas ja savonmuankielellä: Voep olla, voep olla.
"Jos en sinua millonkaan sua, sen tok voen uavistoo, vuan elä laasu:
Minua aena välttelet vuan, se tepressiin minut suap, vuan elä laasu:
Mulle tarjoot makkoovoo munnoo, joskus tuas paestettua
kalloo, joka mahassaen velloo. Taian mieluummin olla näläkänen vuan,
en taia millonkaan sinua suaha,
vuan elä laasu: voep olla, voep olla, voep ollakkii."
Ee muuta ku laalamaan vuan. Suattaa jopa onnistua.
Melekosen mukavoo Valentinon päevee teelle kaekille niin kaavas ku lähellekkii.
Terv. AtolfiaSiä voisit elättää ittes kiälenkääntäjänä!
Ku olsin ton tiänny, olsin pyytänyk kääntään ton villiruusun. Olis sittev vaikka yhressä jajettu niit kaikille ystäville.
Miä er ruuka ystävämpäiväkorttei lähretellä, mut täs toivottelen kaikkee hyvää kaikille!- Malviina, se karjalaine
Venlastiina kirjoitti:
Siä voisit elättää ittes kiälenkääntäjänä!
Ku olsin ton tiänny, olsin pyytänyk kääntään ton villiruusun. Olis sittev vaikka yhressä jajettu niit kaikille ystäville.
Miä er ruuka ystävämpäiväkorttei lähretellä, mut täs toivottelen kaikkee hyvää kaikille!Sähköstä toiset kuus, enkä enempää, ko ei joihekii kaverloihe kans laitella, toivotettaa tavates, tai soitetaa.
Saldon mie aina tarkistan ja kiukkuvan, et taas laitoin enemmä ko sain. Mies sano, et jo pittää aikaihmise olla lapselline. No, myönnetää, lapsellineha mie oon.
Kaikille murreketjulaisille, joka puolele maata
ystävälliset terveiset!
terv. Malviina, se karjalaine
P.S Joku ol mänt ja kupant miu nikkii, sitä varte mie laitan tuon heimotunnukse perrää. - my.mm.eli
Sähköstä toiset kuus, enkä enempää, ko ei joihekii kaverloihe kans laitella, toivotettaa tavates, tai soitetaa.
Saldon mie aina tarkistan ja kiukkuvan, et taas laitoin enemmä ko sain. Mies sano, et jo pittää aikaihmise olla lapselline. No, myönnetää, lapsellineha mie oon.
Kaikille murreketjulaisille, joka puolele maata
ystävälliset terveiset!
terv. Malviina, se karjalaine
P.S Joku ol mänt ja kupant miu nikkii, sitä varte mie laitan tuon heimotunnukse perrää.rutistammaa Monican ja teijät muutkii murreketjukaverit näi niiko ystäväpäivä-tervehykseks.
Hallaukset pistin tuone kohvipirttii jo päiväl ja jos jollai on viel halikiintiös vajjuuta, ni määhä hakemaa sielt! Likka toi jo sin uuve marsipaankakunkii ko lakkakuakku kerkis loppumaa keske päivee. Ja uutta kohvii tiputettaa yhtenää, ei oo mittää kokopäivän seissyttä sumppii niiko nii mones muus kahvilas tuppaa olemaa jotta melkee pittää veihel ja kahvelil palastaa ennenö suap juotuu;))
Tän on tultkii paljo uusii kirjottajjii sil aikoo ko mie olin muutaman päivän kottoo ja konneelt pois, olin talovvahtina tuol nuapurkaupungis. Pittää ain välil lähtii pois kotont, jotta suap verreytettyy muistii et mite hyvä on kottii tulla tuas!
Emmiekää oo oikee syttynt näihe ystävänpäiväkorttiloihe lähettämissee. Mie ko tykkeen jotta se ystävänpäivä on iha jokkaine päivä, pittää vuan koittaa muistaa niit ystävii ain sillo tällö. Vaik puhelimel pirrauttoo muullokii ko tämmösen erityisen päivän
. Tällee sähköpostil oon nyt muistant usseimpii, yhe kortin vaa pistin postii eile.
Vai on jokkuu pöllint siult nikin, voi hitsiläine minkä män tekemää. Mut kylhä myö siut tästkii tunnetaa, ko niiko sukunimeks paat tuon karjalaise. Oha siin kyl enemmä kirjuttamist. Mitehä sitä Malviinaa vähä muuttasiit, jos paat siihe numeron vaik perrää niiko erräil muilkii on. Kuulosteleppas milt Malviina1 tuntuis :)) - Remanteri
uteliaisuus niin pal nyppimä et o pakko kyssy et tarkottak remanteri semmost vähä huli vili luannet?
Tuli eile ehtost tualt mailmalt kotti ja tän murre juttu ol pakko kurkat ensmäitteks ,nii et hyvä päivä jatko vaa sullekkiMääki tulin viäl uurestaan katteleen mimmosii tervehryksii tän päivän aikana on kirjoteltu.
Hyvä ku tulin nii pääsen heti selvittämmään oman kantani. Ei myähemmin tarvitte lehtien palstoil oikoo ja sit selvittää lissää ja lissää et koko kansa kyllästyy.
Eks sää huamannu että Remanteri on isolla ärrällä? Se on kato erisnimi. Ku mää olen enempi rauhallinen luanne ni en ole viittiny sanoo ihmisille että siinä on herrastee eikä iitä lopussa. Ainoo ku tykkää siitä Remanterista huoanoo on Remanterska. Sen miälest loppu on vähä rivo. Se olis mialuummin Remaderska ja kaikist mialuimmin rouva Remander. - kotikiusatulki
Remanteri kirjoitti:
Määki tulin viäl uurestaan katteleen mimmosii tervehryksii tän päivän aikana on kirjoteltu.
Hyvä ku tulin nii pääsen heti selvittämmään oman kantani. Ei myähemmin tarvitte lehtien palstoil oikoo ja sit selvittää lissää ja lissää et koko kansa kyllästyy.
Eks sää huamannu että Remanteri on isolla ärrällä? Se on kato erisnimi. Ku mää olen enempi rauhallinen luanne ni en ole viittiny sanoo ihmisille että siinä on herrastee eikä iitä lopussa. Ainoo ku tykkää siitä Remanterista huoanoo on Remanterska. Sen miälest loppu on vähä rivo. Se olis mialuummin Remaderska ja kaikist mialuimmin rouva Remander.selvis , on tämä Suame kiäl ihmeline
Em mä muute mut o jään mielä semmone sana tualt "pohjanmaa"elokuvast.
Siäl se ol Nikkari miälest semmone raikulipoik,mutjos siäl o isommppi merkei joukos nii ei se sit semmost tarkot.
Nii et antteks ny vaa ko oli vähä kahjo,mut mää olenki tämmöne vähä poik ja ne ny ova mitä sattu - Remanteri
Tuli eile ehtost tualt mailmalt kotti ja tän murre juttu ol pakko kurkat ensmäitteks ,nii et hyvä päivä jatko vaa sullekkiMääki tulin viälä kattomaan että mimmottii terveisii tääl ehtoolla on. Hyvä ku tulin. Pääsen heti selvittään epäselvyyret. Ei tarvii myähemmin kirjotella lehrissä ja selvittää mitä erellises lehres oli tarkottanu ja sitte selvittää lissää ja lissää et koko kansa hermostuu.
Mää kyl meinasin jo itte hermostuu, ku kertaalleen jo kirjotin ja kirjotus vaa hävis.
Sit hävis koko sivu ja lopult koko juttu oli tilapäisesti suljettu.
Onneks olen enempi rauhallinen enkä mikkää hulivili et yritin sit vaa. Saas nährä kuinka äijän ny käy!
Ek sää huamannu et toi Remanteri on isolla ärrällä? Se on kato erisnimi ja oikeestaan Remander. Mut ei ihmisille voi mennä kehumaan että siin on herrastee eikä iitä lopus. Tykkäisivät pian että Remanterist on tullu suuruurenhullu. Remanterska olis kyllä mialuummin Remanderska ku se pelkää että joku viälä keksii että sen loppu on vähän kyseenalanen. - Remanteri
Remanteri kirjoitti:
Määki tulin viälä kattomaan että mimmottii terveisii tääl ehtoolla on. Hyvä ku tulin. Pääsen heti selvittään epäselvyyret. Ei tarvii myähemmin kirjotella lehrissä ja selvittää mitä erellises lehres oli tarkottanu ja sitte selvittää lissää ja lissää et koko kansa hermostuu.
Mää kyl meinasin jo itte hermostuu, ku kertaalleen jo kirjotin ja kirjotus vaa hävis.
Onneks olen enempi rauhallinen enkä mikkää hulivili et yritin sit vaa. Saas nährä kuinka äijän ny käy!
Ek sää huamannu et toi Remanteri on isolla ärrällä? Se on kato erisnimi ja oikeestaan Remander. Mut ei ihmisille voi mennä kehumaan että siin on herrastee eikä iitä lopus. Tykkäisivät pian että Remanterist on tullu suuruurenhullu. Remanterska olis kyllä mialuummin Remanderska ku se pelkää että joku viälä keksii että sen loppu on vähän kyseenalanen.Se tuli sittenki! Ei ollut tarkotus monneen kertaan mainostaa tota hianoo sukunimmeeni.
Eikä sun tartte mittään anteeks pyyrellä. Katto aina passaa kyssyy.
Olen muuten Remanterskaa lohruttanu ettei sitä loppuu kukkaan huamaa jos se ei itte pirä siitä mekkalaa. Ja on se ny ittekki tyytyväinen että se otti mun eikä Kuivalaisen Jalluu. Meinaan ku sen Jallun muija on KuivaLaiska.
Terveisii vaa ja kirjottele taas. - Atolfia
Venlastiina kirjoitti:
Siä voisit elättää ittes kiälenkääntäjänä!
Miä er ruuka ystävämpäiväkorttei lähretellä, mut täs toivottelen kaikkee hyvää kaikille!ota. Onpahan joku toenen värkännä jossain elämäsä vaeheessa. Minä iha vähä rustaelin korjata sitä, ku ol sotkettu niin vuan samperisti kaerjaloo ja savvoo.
Liekö parantunu, laaloo sen kyllä voep. - Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
Kyä ny tarttee viästi heittää. Nääsku o tää ystävänpäiväki. Täälä o nii himskati mukavia ihmisiä. Mää katton että kaikki o mun ystäviäki. Ystävät ku o, nii tuntee elävänsä. Ny mää sanon vaa, et hyvvää ystävänpäivää.
Lokarille ruusu myäs. MorjesOlihan seh mukava kuh muaki muistit.
Mää joh tonne paninkih toivotuksen kaikille .
Mää toivonkih et kaikki sen näki, nääs kuh mulla ei ol sunkan osotetta muuta kuh toi sun nimimerkis jah sillä kuh ei oikeen päääse postija lähetään nääs.
Kyl sun pitäs seh skype hommata sillä olis meinaan helppo soitella jah vaihtaa mieälipiteitä .
Nyh mää lähren kahvin keitoon ja otan pikku siestan , sanovatten et nee pikku nokoset on kauheen terveelisijäkih.
Terv: Lokari1. my.mm.eli kirjoitti:
rutistammaa Monican ja teijät muutkii murreketjukaverit näi niiko ystäväpäivä-tervehykseks.
Hallaukset pistin tuone kohvipirttii jo päiväl ja jos jollai on viel halikiintiös vajjuuta, ni määhä hakemaa sielt! Likka toi jo sin uuve marsipaankakunkii ko lakkakuakku kerkis loppumaa keske päivee. Ja uutta kohvii tiputettaa yhtenää, ei oo mittää kokopäivän seissyttä sumppii niiko nii mones muus kahvilas tuppaa olemaa jotta melkee pittää veihel ja kahvelil palastaa ennenö suap juotuu;))
Tän on tultkii paljo uusii kirjottajjii sil aikoo ko mie olin muutaman päivän kottoo ja konneelt pois, olin talovvahtina tuol nuapurkaupungis. Pittää ain välil lähtii pois kotont, jotta suap verreytettyy muistii et mite hyvä on kottii tulla tuas!
Emmiekää oo oikee syttynt näihe ystävänpäiväkorttiloihe lähettämissee. Mie ko tykkeen jotta se ystävänpäivä on iha jokkaine päivä, pittää vuan koittaa muistaa niit ystävii ain sillo tällö. Vaik puhelimel pirrauttoo muullokii ko tämmösen erityisen päivän
. Tällee sähköpostil oon nyt muistant usseimpii, yhe kortin vaa pistin postii eile.
Vai on jokkuu pöllint siult nikin, voi hitsiläine minkä män tekemää. Mut kylhä myö siut tästkii tunnetaa, ko niiko sukunimeks paat tuon karjalaise. Oha siin kyl enemmä kirjuttamist. Mitehä sitä Malviinaa vähä muuttasiit, jos paat siihe numeron vaik perrää niiko erräil muilkii on. Kuulosteleppas milt Malviina1 tuntuis :))nii pit kiirettä et,vast nyt kerkeen kiittämää my.mm.eli hyväst ystäväpäivä hallauksest, oikei miel virkisty, syväntä lämmitti siu rutistukseis.
Onha tän tult uusii kirjottajii, ja nii mukavilt haastajilt tuntuu olevakkii, tuop kaivattuu vaihtelluu murteihe joukos.
Sanosko näi, et pojat tuo mielekiintose lisän näi naiste keskel, Lokarin lisäks.
Tähä loppuu mie sanonki kiitoksii kaikil ystäväpäivää toivottanneil vaik tää vähä myöhäs tulleeki.terv. Monica- Haapaska
Remanteri kirjoitti:
Se tuli sittenki! Ei ollut tarkotus monneen kertaan mainostaa tota hianoo sukunimmeeni.
Eikä sun tartte mittään anteeks pyyrellä. Katto aina passaa kyssyy.
Olen muuten Remanterskaa lohruttanu ettei sitä loppuu kukkaan huamaa jos se ei itte pirä siitä mekkalaa. Ja on se ny ittekki tyytyväinen että se otti mun eikä Kuivalaisen Jalluu. Meinaan ku sen Jallun muija on KuivaLaiska.
Terveisii vaa ja kirjottele taas.pualestani karun lopun ikkääni, kum menin ton Haapasen kans naimissi. Mee ollan ny jo erottukki aikoi sit, mut toi nimi se vaaj jäi mul. Tarttis varmastikki men uurestas maimissi, mut mist niit hyvännimissi ukoi täs iäs enä löytä!
- kotikiusat
Haapaska kirjoitti:
pualestani karun lopun ikkääni, kum menin ton Haapasen kans naimissi. Mee ollan ny jo erottukki aikoi sit, mut toi nimi se vaaj jäi mul. Tarttis varmastikki men uurestas maimissi, mut mist niit hyvännimissi ukoi täs iäs enä löytä!
rupes funterama sun juttuas,tul vaa miäle et kui siin äijä tarvita,jos nime vaihta?
Eks sä ol kattonu lehrest,et sitä voi nykyä otta vaik mink nime,niit o kaikki hullumaissi.
Katos oikke luanikas ja tul sit kertoma mink otit - etsivivä-amadeus
kotikiusat kirjoitti:
rupes funterama sun juttuas,tul vaa miäle et kui siin äijä tarvita,jos nime vaihta?
Eks sä ol kattonu lehrest,et sitä voi nykyä otta vaik mink nime,niit o kaikki hullumaissi.
Katos oikke luanikas ja tul sit kertoma mink otitMielentila tutkimuksee,huikkasasin Käppänälle tuossa yhtenäpäevänä.Olin niät ollu pilekillä kaks ja puol tuntia ja yhe räkäkiisken saen.
Eipä ollu suana nuottaajakaa mittää kävin niät kirkolla tännää.
Tännää ollu oekee vilekas päevä,yks nuapur käv kylässä.Uteliuuttaa tul,halus tietee kaekki asijat.Eipä noeta nuapurloita näkynnä ku oli itestän yl kolome viikkoo.Olhane saeraalassa ihmetelly,sielläkö korvessako se vaemo on iha itestää?
Korven kätköestä sinne sivistyksen piiriin amateus - Seinäjoen Seija
Lokari1 kirjoitti:
Olihan seh mukava kuh muaki muistit.
Mää joh tonne paninkih toivotuksen kaikille .
Mää toivonkih et kaikki sen näki, nääs kuh mulla ei ol sunkan osotetta muuta kuh toi sun nimimerkis jah sillä kuh ei oikeen päääse postija lähetään nääs.
Kyl sun pitäs seh skype hommata sillä olis meinaan helppo soitella jah vaihtaa mieälipiteitä .
Nyh mää lähren kahvin keitoon ja otan pikku siestan , sanovatten et nee pikku nokoset on kauheen terveelisijäkih.
Terv: Lokari1.Oon huomannu, notta liikaaki oot huomion keskipisteheks tryykäätyny ja kronkeliks oot naisten suhtehen alkanu käymähän.
Tahtoosin tietää, notta mikä meikälääsissä Pohojanmaan flikoos sua hiertää, kun et pruukaa pyytää soittamahan, ekkä kirijuuttamahan.
Mä oon kiva flikka, eriluontoonen kun monet muut lakeuren flikat, jokka komenteloo ja panoo sut matalaks tullen mennen. Rahoohis ne on silimänsä iskeny.
Vaikka kyllä mä muustaki syystä oon päässy träille. Ne on mustasukkaasia kun sä vaan omaan heimohos kuuluvaasia flikkoja friaalemahan osottaasit mielenkiintua.
Me ei kyllä tääl lakeurel ollaa vasemistolaasia, niinkun juliat ja tulenlieskat.
Nimekkin jo sanoo, notta ne on punaasia.
En politiikkahan oo aikaasemmin ottanu osaa, mutta ny lähestyy eruskuntavaalit ja mä tahtoosin sunki alkavan ajattelemahan, notta oikianlaanen Kosolan Vihtoorin henki panis uurelleen täänki maan asiat oorninkihin.
Rakaurellisin terveesin Seija - Turisija
Seinäjoen Seija kirjoitti:
Oon huomannu, notta liikaaki oot huomion keskipisteheks tryykäätyny ja kronkeliks oot naisten suhtehen alkanu käymähän.
Tahtoosin tietää, notta mikä meikälääsissä Pohojanmaan flikoos sua hiertää, kun et pruukaa pyytää soittamahan, ekkä kirijuuttamahan.
Mä oon kiva flikka, eriluontoonen kun monet muut lakeuren flikat, jokka komenteloo ja panoo sut matalaks tullen mennen. Rahoohis ne on silimänsä iskeny.
Vaikka kyllä mä muustaki syystä oon päässy träille. Ne on mustasukkaasia kun sä vaan omaan heimohos kuuluvaasia flikkoja friaalemahan osottaasit mielenkiintua.
Me ei kyllä tääl lakeurel ollaa vasemistolaasia, niinkun juliat ja tulenlieskat.
En politiikkahan oo aikaasemmin ottanu osaa, mutta ny lähestyy eruskuntavaalit ja mä tahtoosin sunki alkavan ajattelemahan, notta oikianlaanen Kosolan Vihtoorin henki panis uurelleen täänki maan asiat oorninkihin.
Rakaurellisin terveesin SeijaPohojammaan asiat tule reirahan ku Mietaan Jussi menöö Eruskuntahan...
Eihän se oikeen lähäre juttu käyntihin ku mun pohojammaani perriytyy ainovasttaan geenien kautta. Ja on jo rapiasti viiskymmentä vuotta siitäki kun olin Vaasan Jääkäripataljoonassa oikeen pohojalaasen kurssilla. - kotikiusatul
Turisija kirjoitti:
Pohojammaan asiat tule reirahan ku Mietaan Jussi menöö Eruskuntahan...
Eihän se oikeen lähäre juttu käyntihin ku mun pohojammaani perriytyy ainovasttaan geenien kautta. Ja on jo rapiasti viiskymmentä vuotta siitäki kun olin Vaasan Jääkäripataljoonassa oikeen pohojalaasen kurssilla.mitä se pitkä jussi oikke meina tehrä jos se sin herroje joukko pääse?
Tosa ku ole sitä kattonu ni ei se muut ku urheilema käske,silläk tämä maa asia kuntto tule?
Vai meinak se vaa lakeure asioi reerat? - pict3plus
Mielentila tutkimuksee,huikkasasin Käppänälle tuossa yhtenäpäevänä.Olin niät ollu pilekillä kaks ja puol tuntia ja yhe räkäkiisken saen.
Eipä ollu suana nuottaajakaa mittää kävin niät kirkolla tännää.
Tännää ollu oekee vilekas päevä,yks nuapur käv kylässä.Uteliuuttaa tul,halus tietee kaekki asijat.Eipä noeta nuapurloita näkynnä ku oli itestän yl kolome viikkoo.Olhane saeraalassa ihmetelly,sielläkö korvessako se vaemo on iha itestää?
Korven kätköestä sinne sivistyksen piiriin amateusMut sitä aikkaaha ko onkel ollaa ei elämän pituuttee lasketakka ja eiks se sillail ol pilkkimisesäkki. Et men sem pualest vaa pilkil. Sitä pait niinkos tiärät, vapaus se o särjelläkki, ottaa onkkee jos tahto.
Jaa sivistyksen piirii meinasit. Ollek eksyn matkal kon tän tuli. - etsivivä-amadeus
pict3plus kirjoitti:
Mut sitä aikkaaha ko onkel ollaa ei elämän pituuttee lasketakka ja eiks se sillail ol pilkkimisesäkki. Et men sem pualest vaa pilkil. Sitä pait niinkos tiärät, vapaus se o särjelläkki, ottaa onkkee jos tahto.
Jaa sivistyksen piirii meinasit. Ollek eksyn matkal kon tän tuli.Uon käönnä Hesassa syntymassä,ja siten on heitelty ku jottai nyyttiä pitkin Suomee.
Manse niitä viimesimpiä kutupaekkoja,josta tuon Käppänän löysin.
Uattelin ,kun mukulatki on kaekki Mansessa,niin tul vuan mieleen.
Onha minulla tiälläi sivistystä.Käön kerran viikkoon kirkolla,ja niän kesällä aotoja ja ihmisiä,kun mökkiläeset palloo.Kessee uottelen amateus - Lokari1
Oon huomannu, notta liikaaki oot huomion keskipisteheks tryykäätyny ja kronkeliks oot naisten suhtehen alkanu käymähän.
Rakaurellisin terveesin SeijaJuuh kyl varmaankih olet kiva...
Jos kosolan vihtorija jonakih kunnijallisena mieähenä pirät.
Helvetti tollasija vihtorija mää en pirä misään arvosa.
Sekih isäntä kävi renkijensä autamana kunnolisten työmieästen kimpuu suurella joukolla. semoseen niistä oli miehiä uhoomaan juuh.
Mut yksitellen kuh joutuvatten niih juoksivatten akkojensa hameen taakse piiloon.
Kyl niitä jokune piiskatiin meiränki kylällä , sanovat etteivät tule koskaan meirän kylälle uhoomaan.
Mää näs kuh en naikkan taloja enkä tavaraa, mulle pitääkih olla sopiva naeinen nääs.
Jolla on jotain järkeekih päässänsä, eikä tommosija turhija kehuja vaan joistakih ikl'llän aikasista työmieähen hakkaamisista.
Kyl mää olenkih sitä mieältä et turhat kehumiset alkaaki haista , vieälä näinkih monen vuoren päästäkih.
Mää kyl muistan kuh koulupoikanah yritivät muakih koko kylän voimalla hakata, mut siinä kävikih vähän toisin kuh se porukka luuli.
Taitaa olla vieläkih joillakih nenä poskella.
Nääs mää kuh vähän tarjosin nyrkkijänih siihen perunanenään.
Emää alkanuh tappeluja mut mää kyl niistä tein lopun, kotijansa juoksivat pojat kertoon kuinka huonosti kävi vieraspaikkakuntalaisen hakkamineh.
Emää mikään ronkeli olekan , mut mää kyl itte valiten kenenkä kanssa mää rehvailen nääs.
Et sorry vaan seija, koita sieltä kotoperukoiltas löytää itelles lohruttaja emään viitti vaivaantua.
Sustakih tietysti piräs tapella jonkuh isännän kans, niih ja sit myöhemmin sun kanssas, kiitos vaan mut ei kiitos.
Terv: Lokari1. kotikiusat kirjoitti:
Katos oikke luanikas ja tul sit kertoma mink otitnimmeesä voip vaihtaa vaik miks.Tul vaa mielee et, mihi sitä miestä ennää naiset tarviikkaa, ko pankist saap siittiötkkii? Saap viel valita värinkkii ja viisauven.
Ennevanhaa sanottii et avioliitto on niiku peruspilari, et huonommatkii liitot yritettii pittää koos. Mut kyl nuo eellä mainitut temput vittaa siihe et, yksinki voip hyvi pärjätä.
Aamuja taas kaikil, MonicaRemanteri kirjoitti:
Määki tulin viälä kattomaan että mimmottii terveisii tääl ehtoolla on. Hyvä ku tulin. Pääsen heti selvittään epäselvyyret. Ei tarvii myähemmin kirjotella lehrissä ja selvittää mitä erellises lehres oli tarkottanu ja sitte selvittää lissää ja lissää et koko kansa hermostuu.
Ek sää huamannu et toi Remanteri on isolla ärrällä? Se on kato erisnimi ja oikeestaan Remander. Mut ei ihmisille voi mennä kehumaan että siin on herrastee eikä iitä lopus. Tykkäisivät pian että Remanterist on tullu suuruurenhullu. Remanterska olis kyllä mialuummin Remanderska ku se pelkää että joku viälä keksii että sen loppu on vähän kyseenalanen.vaik ootkii säysee iha lonteeltais, mut kestithä sie niiko mies konsanaa.
Siul onkkii komija tuo nimi,siit passaa olla ylpeekkii. Sie ootkii, ku oot nii tarka sen kans, mut miehä sanon siul et,siu pittää jo totutella luopummaa ylpeyvestäis sukunimestäis, katoha se on nii, ku meet ja rekkaat nimmeis nii, sie tipahat meijä piente joukkoo. Jos et uso nii mee rekkaamaa, katoha miu nimimerkkii.
Perjantaipäivä aamuja kail, Monicakotikiusatul kirjoitti:
mitä se pitkä jussi oikke meina tehrä jos se sin herroje joukko pääse?
Tosa ku ole sitä kattonu ni ei se muut ku urheilema käske,silläk tämä maa asia kuntto tule?
Vai meinak se vaa lakeure asioi reerat?mitä mailma on opettant Mietaa Jussii, jos hää vaik pittää tietolaarisa piilos siihe ast ku pääsee (valituks.) Tähä ast hää on jauhant yhtä tyhjän kans, jos jokkuu on olt kiinostunt
Tietääks kukkaa mikä häne koulupohja on?
Kyl miekkii ihmettelen ku sin on valikoitu yhteisii asioita hoitamaa, urheilijoita, missi maailmast,laulumies tämmösii kevyen alan henkilöitä.
Miu mielest sin pitäs valita ikäsä politiikassa olleita, jotka on vähä jyväl asioist. Alkaneet työsarkasa jotekii politiikassa.- Julia
Lokari1 kirjoitti:
Juuh kyl varmaankih olet kiva...
Jos kosolan vihtorija jonakih kunnijallisena mieähenä pirät.
Helvetti tollasija vihtorija mää en pirä misään arvosa.
Sekih isäntä kävi renkijensä autamana kunnolisten työmieästen kimpuu suurella joukolla. semoseen niistä oli miehiä uhoomaan juuh.
Mut yksitellen kuh joutuvatten niih juoksivatten akkojensa hameen taakse piiloon.
Kyl niitä jokune piiskatiin meiränki kylällä , sanovat etteivät tule koskaan meirän kylälle uhoomaan.
Mää näs kuh en naikkan taloja enkä tavaraa, mulle pitääkih olla sopiva naeinen nääs.
Jolla on jotain järkeekih päässänsä, eikä tommosija turhija kehuja vaan joistakih ikl'llän aikasista työmieähen hakkaamisista.
Kyl mää olenkih sitä mieältä et turhat kehumiset alkaaki haista , vieälä näinkih monen vuoren päästäkih.
Mää kyl muistan kuh koulupoikanah yritivät muakih koko kylän voimalla hakata, mut siinä kävikih vähän toisin kuh se porukka luuli.
Taitaa olla vieläkih joillakih nenä poskella.
Nääs mää kuh vähän tarjosin nyrkkijänih siihen perunanenään.
Emää alkanuh tappeluja mut mää kyl niistä tein lopun, kotijansa juoksivat pojat kertoon kuinka huonosti kävi vieraspaikkakuntalaisen hakkamineh.
Emää mikään ronkeli olekan , mut mää kyl itte valiten kenenkä kanssa mää rehvailen nääs.
Et sorry vaan seija, koita sieltä kotoperukoiltas löytää itelles lohruttaja emään viitti vaivaantua.
Sustakih tietysti piräs tapella jonkuh isännän kans, niih ja sit myöhemmin sun kanssas, kiitos vaan mut ei kiitos.
Terv: Lokari1.Ne rahan perässä juaksevat likat aattelelee vaan kuinka sais talonsa vaurastumaan, ja kun vuntsaavat, että amerikkalaiset on kaikki rikkaita, nin sun tarttes viärä kaikki kasinolla voittamas rahat navetan rakentamiseen, vaikka EU:lta saavat siihenkin rahat, sanon minä.
Mietaan Jussi kyä sais päästä eruskuntaan, kun se on sellanen vahva miäs ninkun sääki. Mää tykkään sellasista miähistä, jokka antaa turpiin
turhanaikasille uhoojille.
Sitten se Miataa on urheilija, ainakin entinen, ninkun määkin. Kattos nykkin mää oon lährossä uimaurheilua harrastaan. Paan laittain tossua toisen eteen kun ilmakan ei oo enää nin kylmä.
Varsinkin mun tunteet sua kohtaan lämpeni monta astetta kun annoit Seinäjoen Seíjalle rukkaset.
Että joku voikin ihailla väkivaltaa, mitä sekin Lapuan liike erusti. Jumalauta, mää vetäsin luuvitosella turpaan ja upottasin sontakouruun ja lankun pätkänin otan kun alan riahuun kaikkia riiranhaastajia vastaan. Oon luanteeltai nin rauhaa rakastava, ninkun oon huamannu sunkin olevan. - kotikiusat
monica kirjoitti:
mitä mailma on opettant Mietaa Jussii, jos hää vaik pittää tietolaarisa piilos siihe ast ku pääsee (valituks.) Tähä ast hää on jauhant yhtä tyhjän kans, jos jokkuu on olt kiinostunt
Tietääks kukkaa mikä häne koulupohja on?
Kyl miekkii ihmettelen ku sin on valikoitu yhteisii asioita hoitamaa, urheilijoita, missi maailmast,laulumies tämmösii kevyen alan henkilöitä.
Miu mielest sin pitäs valita ikäsä politiikassa olleita, jotka on vähä jyväl asioist. Alkaneet työsarkasa jotekii politiikassa.tota miataan juttu määki ihmettelin eile ehtol,kova poik se ol hiihtämä.
Mut jos se kosola opeil meina ettip päin men, nii ei se sit ol mun ehrokas.
Mä ole kans sama miält sun kans et ei sin eruskuntta,pelkästä nätil naamal mennä.
Ei ne vanhema ihmise nii meria seksikkäi ol mut ,on niil sentä tiatto.
Asiast toisse sä tunnu oleva aamuvirkku ku sä ai aamusi kirjottele?
ehtosi tääl onki aika pal hiljast - Lokari1
Julia kirjoitti:
Ne rahan perässä juaksevat likat aattelelee vaan kuinka sais talonsa vaurastumaan, ja kun vuntsaavat, että amerikkalaiset on kaikki rikkaita, nin sun tarttes viärä kaikki kasinolla voittamas rahat navetan rakentamiseen, vaikka EU:lta saavat siihenkin rahat, sanon minä.
Mietaan Jussi kyä sais päästä eruskuntaan, kun se on sellanen vahva miäs ninkun sääki. Mää tykkään sellasista miähistä, jokka antaa turpiin
turhanaikasille uhoojille.
Sitten se Miataa on urheilija, ainakin entinen, ninkun määkin. Kattos nykkin mää oon lährossä uimaurheilua harrastaan. Paan laittain tossua toisen eteen kun ilmakan ei oo enää nin kylmä.
Varsinkin mun tunteet sua kohtaan lämpeni monta astetta kun annoit Seinäjoen Seíjalle rukkaset.
Että joku voikin ihailla väkivaltaa, mitä sekin Lapuan liike erusti. Jumalauta, mää vetäsin luuvitosella turpaan ja upottasin sontakouruun ja lankun pätkänin otan kun alan riahuun kaikkia riiranhaastajia vastaan. Oon luanteeltai nin rauhaa rakastava, ninkun oon huamannu sunkin olevan.Antaaa toisten riirellä, sehän on ihan hullujen homaa .
Mut kyl silti pitää iteensä puolustaa ettei saa selkäänsä nääs.
Kyl määkih miehijä vataan vielä olenkih kova pala.
Mut naisijakuh ei voi lyöräkän, niih siinä onki helkutinmoineh asja mitäs teet?
Mää olen kyl yleensä lähtenyh vihelellen vaan käveleen jah mää olen huomanuh et ei hullukan yksiksensä tappele .
Noin ylleensä vaikka taitaa niiren oikeen kovijen tappelupkarijen joskus tapella yksinkih....
Kyl joillakih ihmisillä onkih se raha ihan pää asija elämäsänsä, mulle seh onkih ihan vältämätön paha taikka miksikähän mää nyt sanosinkan.
Mää olen kyl olluki melkeen koko ikäni ilman rahaa kuh ei oll yhtikän kerääntynyh nääs.
No aina sen varran olen saanuh et syöäräkseni olen saanuh ja tupakinikih ostetuks ja joskus muutaman oluvenki.
Mitäs mää tekisinkän jollakih päästä veretävällä kivinavetalla taikka tallilla. Eihän mulla ole mitään joutokarjaaakan semoseen panna talveks , noh eikä kesäkskään muuten.
No toi mun koiranih tyytykih ihan hyvin tohon mun mökkinih laatijaan makuupaikaksensa.
Nyt mää tairanki tehrä saman konstin kuh mun koiraki teki, seh nääs meni nukumaan joh tunti sitten ainaskih.
Mää tehenkih ihan saman konstin.
Hyvää yöätä vaan kaikille .
Terv: Lokari1. kotikiusat kirjoitti:
tota miataan juttu määki ihmettelin eile ehtol,kova poik se ol hiihtämä.
Mut jos se kosola opeil meina ettip päin men, nii ei se sit ol mun ehrokas.
Mä ole kans sama miält sun kans et ei sin eruskuntta,pelkästä nätil naamal mennä.
Ei ne vanhema ihmise nii meria seksikkäi ol mut ,on niil sentä tiatto.
Asiast toisse sä tunnu oleva aamuvirkku ku sä ai aamusi kirjottele?
ehtosi tääl onki aika pal hiljastTääl mie taas oon kukkuilemas, miul ko on sellane tapa, et herräilen näi öisin. Nii mie tuun tän tietsikan luo,kirjottelen ja mään taas uuvelleen nukkumaa.
Juu, Jussi oli kova mies hiihtämmää, sissuu hänelt ei puuttunt, ja lupsakkalt miehelt tuntuu oleva ku osallistuu kaikemmoisii tempauksii.
Televisiost mie vaa oon seurant.
Nyt saatii oikei lupalappu eile et, saaha männä äänestämmää. Kyl mie oon aina käynt, ko sanotaa et pittää äänestää et, se on niiko kansalais velvollisuuskii.- Lokari1
monica kirjoitti:
vaik ootkii säysee iha lonteeltais, mut kestithä sie niiko mies konsanaa.
Siul onkkii komija tuo nimi,siit passaa olla ylpeekkii. Sie ootkii, ku oot nii tarka sen kans, mut miehä sanon siul et,siu pittää jo totutella luopummaa ylpeyvestäis sukunimestäis, katoha se on nii, ku meet ja rekkaat nimmeis nii, sie tipahat meijä piente joukkoo. Jos et uso nii mee rekkaamaa, katoha miu nimimerkkii.
Perjantaipäivä aamuja kail, MonicaMeinaan vaan kuh ei kukaan ol kirjotanuh , moonika sentään oh muistanuh kirjotaa.
Emääkän kyl ole keriny kuh on ollu niih helkutin komeita ilmoja nääs, eilenkih oli 28 astetta selsiusta .
Ei semosella ilmalla oikeen viitti sisällä istuva nääs.
Nyt mää lähren tonne ulos , nyt kuh siellä ei palennu eikä kastukkan , mää menen otaan vähän aurinkoo tonne takapihalleni nyh.
Terv: Lokari - Malviina, se karjalaine
Lokari1 kirjoitti:
Meinaan vaan kuh ei kukaan ol kirjotanuh , moonika sentään oh muistanuh kirjotaa.
Emääkän kyl ole keriny kuh on ollu niih helkutin komeita ilmoja nääs, eilenkih oli 28 astetta selsiusta .
Ei semosella ilmalla oikeen viitti sisällä istuva nääs.
Nyt mää lähren tonne ulos , nyt kuh siellä ei palennu eikä kastukkan , mää menen otaan vähän aurinkoo tonne takapihalleni nyh.
Terv: LokariSe Euroviiuloihe Suome edustaja valittii.
Minnuu ei oikei kiinnostant, mut ko tyttö ja häne sulhane olliit koko illa meil, ni heije seuraksee katottii.
Onks' se vanhuuve merkki, vai mikä, mut minnuu ei ennää kiinnosta Euroviisut, eikä Missikilpailut.
Oikei aattelin ja tulin siihe johtopäätöksee, et viisut ei oo ees kunno musiikkii, koha rääkyyt ja hyppiit savus ja valois, tai valoitta. Sanoist ei saa selvää ja sävelest ei sitä vertaa.
Noist ehdokkaist kuiteki paras voitti, näi vanhemma rouvaihmise makkuu.
Missikilpailuis taas ovat nuoret naiset leikelty ja pilkottu, kenelt tissit suuremmiks tai pienemmiks ja huulis silikoonii ja takapuol on muokattu ja enne kaikkee kaik ovat sama näkösii, ylleesä. Tänä vuon ol poikkeus, mut siintkii ol vedolyönti. Pit veikata suurel rahal, et kuka se nyt voittaa, niiko ravikilpailus.
Oot sie Lokar kova käymää kauneuskilpailusis,
vaik tuomarin, ko siul on nii hyvä nais maku. Tykkäät miu tutustai Juliast, joka on Tamperee likka, vaik ei oo sitä nimimerkkijää siule oo paljastant. Eikä se miu päällei suutu, ko hämäläiset ei ossaa kunnol suuttuukkaa. - toista se on meije karjalaisii kans. - kotikiusattu
Se Euroviiuloihe Suome edustaja valittii.
Minnuu ei oikei kiinnostant, mut ko tyttö ja häne sulhane olliit koko illa meil, ni heije seuraksee katottii.
Onks' se vanhuuve merkki, vai mikä, mut minnuu ei ennää kiinnosta Euroviisut, eikä Missikilpailut.
Oikei aattelin ja tulin siihe johtopäätöksee, et viisut ei oo ees kunno musiikkii, koha rääkyyt ja hyppiit savus ja valois, tai valoitta. Sanoist ei saa selvää ja sävelest ei sitä vertaa.
Missikilpailuis taas ovat nuoret naiset leikelty ja pilkottu, kenelt tissit suuremmiks tai pienemmiks ja huulis silikoonii ja takapuol on muokattu ja enne kaikkee kaik ovat sama näkösii, ylleesä. Tänä vuon ol poikkeus, mut siintkii ol vedolyönti. Pit veikata suurel rahal, et kuka se nyt voittaa, niiko ravikilpailus.
vaik tuomarin, ko siul on nii hyvä nais maku. Tykkäät miu tutustai Juliast, joka on Tamperee likka, vaik ei oo sitä nimimerkkijää siule oo paljastant. Eikä se miu päällei suutu, ko hämäläiset ei ossaa kunnol suuttuukkaa. - toista se on meije karjalaisii kans.evako kiukkussi ,mää ole kuullu iha muut,ne kuulema vaa naura vaik syrän märkänis.
Mut me Turu seuru ihmise vast mukavi olla,me vaa säkätettä ja olla tavalise hualettomi poikki Malviina, se karjalaine kirjoitti:
vaik tuomarin, ko siul on nii hyvä nais maku. Tykkäät miu tutustai Juliast, joka on Tamperee likka, vaik ei oo sitä nimimerkkijää siule oo paljastant. Eikä se miu päällei suutu, ko hämäläiset ei ossaa kunnol suuttuukkaa. - toista se on meije karjalaisii kans.murrepalstalle . Mää olin eilen illalla tyttären tykönä kattomassa kanssa niitä Euroviisuja, ja tykkäsin että se Hanna Pakarinen voitti ,on semmonen rempseen tuntunen likka ,ja on ylpee aikasemmasta ammatistaan ,sanoo oleensa rukkikusi ,tai jokin sennepäin. on vaatimaton ja hauska .
Täälä on hiano ulkoilu ilma .JA onhan nyt Laskiais sunnuntai. Meillä on järvi jäässä ja siihen on aurattu luistin rata ,kyllä taas päivällä on porukkaa jäällä. Sitten on Hammarpyy pakken josta voi laskee mutkamäkee suksilla ,me ei kyllä Jerryn kanssa mennä sinne . :=)
Mää oon kyllä joskus lasketellut paljon.
Nää on ihan Tukholmassa nää maisemat nääs..
Pitkiä pellavia ...vai mitä sitä Laskiaisena ruukaraan huutaa.- tulenlieskat
kotikiusattu kirjoitti:
evako kiukkussi ,mää ole kuullu iha muut,ne kuulema vaa naura vaik syrän märkänis.
Mut me Turu seuru ihmise vast mukavi olla,me vaa säkätettä ja olla tavalise hualettomi poikkiKans sen säkättelynki. Nii nääsku oo kuunnellu mu serkkulikkaa joka o syntysin siältä turusta. Niinääs Siältä aurajoe rannasta päi. Juu mukavia noi turkulaiset o ja nopeita puhuunki. Semmää oon huamannu kyä. Siä on semmonenku föri lautta joka kulkee joen yli. Kaise viä kulkee siä. Emmää oo käyny pitkää aikaa siä eikä oo tullu kysyttyykää siitä.
Mää tiän että me Tamperee pualen ihmiset ollaa ihan hyviä. Vähä kai hittaan pualeisii, mut eise haittaa. Ei meil oo nii kiirekkää mihkää. No, nuarilla taitaa olla, mut se kai kuuluu asiaanki. Täsä iässä saa vaa mennä ommaa tahtii.
Nyssi täälki alkaa viimesellä viikolla hiihtolomaki. Nii nyssi mullaki o hiihtoloma ku käyn opistolla maalaamassa. Joha täss yks pikkulikka kysy multa et mihi sää meet. Mää sanoi koululle. Se katto mua vähä aikaa ja kysy sit " millä luakalla sää oot? Mää sanoin et viimesellä. Hyvvää jatkoo kaikille ja Lokarille kans.
Ei eilen hualinu mun kirjotusta tänne palstalle,tais olla sotkuu koko 24:jällä. Morjesny. - Lokari1
vaik tuomarin, ko siul on nii hyvä nais maku. Tykkäät miu tutustai Juliast, joka on Tamperee likka, vaik ei oo sitä nimimerkkijää siule oo paljastant. Eikä se miu päällei suutu, ko hämäläiset ei ossaa kunnol suuttuukkaa. - toista se on meije karjalaisii kans.palstalle viestinih.
Nääs kun mää olen jo 3 viestijä kirjotanuh ja ykskään ei olle tullukantälle palstalle.
Mää sanonkih et kyl mää olisin ihan innosanih jos mää pääsisin eres kerran tuomariks kauneuskilpailuun.
Mää lähren nyt saunaan ja kirjotan sitten vähän lisää jos tää suomi24 keskustelun palsta ottas mun kirjotuksenih talteen nääs.
Terv: Lokari1. - Julia
Lokari1 kirjoitti:
palstalle viestinih.
Nääs kun mää olen jo 3 viestijä kirjotanuh ja ykskään ei olle tullukantälle palstalle.
Mää sanonkih et kyl mää olisin ihan innosanih jos mää pääsisin eres kerran tuomariks kauneuskilpailuun.
Mää lähren nyt saunaan ja kirjotan sitten vähän lisää jos tää suomi24 keskustelun palsta ottas mun kirjotuksenih talteen nääs.
Terv: Lokari1.Mää en tahtoskan muita tuamareita, koska sullon paras silmä naiskauneurelle. Osaat arvostaa aitoa, eli Hämeen pellavapää - naistyyppiä.
Ensi suvena on sitten sellaset leirimissikisat, tai laryjen, eli tälläsiä kypsempiä likkoja osallistujina. Eikä mitään luuviuluja otetakkan mukaan.
Jos tuamittet, eli arvostelet oikein, nin lupaan, ettei sun tartte nukkuu seuraavaa yätä teltassa, - mää majotan sun kotiini ja siä ei teltassa nukuta, eikä muutenkan paljoa nukuta, koska on nin maan perhanasti muuta tekemistä, ninkun puhumistaki.
Nymmää lähren uimahalliin. En o pitäny kiirettä kun se kohtelias lipunmyyjä on menny hiihtolomalle, enkä mää viitti kaikilta alkaa lippuja ostaan, ei ne hokasaa sanoo, että ROUVA on aina yhtä pirtee.
Se rouva sana mua erikoisesti hivelee, vaikka oonkin kun likat, semmonen tyttömäinen. - Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
Kans sen säkättelynki. Nii nääsku oo kuunnellu mu serkkulikkaa joka o syntysin siältä turusta. Niinääs Siältä aurajoe rannasta päi. Juu mukavia noi turkulaiset o ja nopeita puhuunki. Semmää oon huamannu kyä. Siä on semmonenku föri lautta joka kulkee joen yli. Kaise viä kulkee siä. Emmää oo käyny pitkää aikaa siä eikä oo tullu kysyttyykää siitä.
Mää tiän että me Tamperee pualen ihmiset ollaa ihan hyviä. Vähä kai hittaan pualeisii, mut eise haittaa. Ei meil oo nii kiirekkää mihkää. No, nuarilla taitaa olla, mut se kai kuuluu asiaanki. Täsä iässä saa vaa mennä ommaa tahtii.
Nyssi täälki alkaa viimesellä viikolla hiihtolomaki. Nii nyssi mullaki o hiihtoloma ku käyn opistolla maalaamassa. Joha täss yks pikkulikka kysy multa et mihi sää meet. Mää sanoi koululle. Se katto mua vähä aikaa ja kysy sit " millä luakalla sää oot? Mää sanoin et viimesellä. Hyvvää jatkoo kaikille ja Lokarille kans.
Ei eilen hualinu mun kirjotusta tänne palstalle,tais olla sotkuu koko 24:jällä. Morjesny.Sun kirjotustas?
Tota emääkän pääsy eilen jah tänäänkh oli paljo vaikeuksija nääs pästä mun kirjotusta paneen tänne meinaan.
Tota emää nytten oikein tierä olaanko mee hämäläiset niin kauhijan hitaita, mää olen sitä mieltä et mee tuumataan ensten ja sitten vasta alotetaan työät nääs.
Muh vaari vainaa sanos aina et kanataa vaikka yks tunti tuumija ensten ja sillon ei tehe kokopäivää hukka työätä.
Mää kyl ajatelen monta kertaa et viksu mieä se mun vaarini olikih vaikkei ollu paljonkaan kouluja käyny.
Muutaman viikon oli kieartokouluva käynyh ja sanos mulle et nekin viikot väärin päin...
Osas meinaan tehrä vaikka minkälaista työätä, kyl mää vaariltanih paljo opinkih työäntevosta.
Tota eks sää tulenlieska ota ollenkaan sitä hiihtämis lomaa , meinaaks säää vaan painaa samaan maliin koko talven?
Menet sinne kouluun vaan joka päivä...
Olishan seh mukava joskus otaa vähän helpomallakih.
Nääs niih mää tehenkih nääs kuh mulla on joh laskijais rokkakih keitetynä tonne jää puoalelle, sieltä vaan otan ja kuumennan jah syöän .
Tota lasketteluva mää nyh en tairakan tehrä muuta kuh autolla vois laskee jotain mäkee alas ilman jarruja nääs niih saiskih hyvää kyytijä, niih ja huoanosa tuurisa vieälä sakotkih.
Tairan jätää ton mäjenlasku jolleki toiselle...
Meinaan nääs kuh on vähän rahaa...
Ainiih terveisijä saunasta mää kävin tänäänkih saunassa kuh eilen oli niih nättipäivä nääs.
Terv: Lokari1. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Mää en tahtoskan muita tuamareita, koska sullon paras silmä naiskauneurelle. Osaat arvostaa aitoa, eli Hämeen pellavapää - naistyyppiä.
Ensi suvena on sitten sellaset leirimissikisat, tai laryjen, eli tälläsiä kypsempiä likkoja osallistujina. Eikä mitään luuviuluja otetakkan mukaan.
Jos tuamittet, eli arvostelet oikein, nin lupaan, ettei sun tartte nukkuu seuraavaa yätä teltassa, - mää majotan sun kotiini ja siä ei teltassa nukuta, eikä muutenkan paljoa nukuta, koska on nin maan perhanasti muuta tekemistä, ninkun puhumistaki.
Nymmää lähren uimahalliin. En o pitäny kiirettä kun se kohtelias lipunmyyjä on menny hiihtolomalle, enkä mää viitti kaikilta alkaa lippuja ostaan, ei ne hokasaa sanoo, että ROUVA on aina yhtä pirtee.
Se rouva sana mua erikoisesti hivelee, vaikka oonkin kun likat, semmonen tyttömäinen.Niih jah mihinkä aikaan suvesta?
Nääs et määki osaa tulla oikeeseen aikaan siihen kilpailuuun Tuoamariks nääs.
Mistäs mee sitten oikeen puhuttas kokoyöä?
Eihä siitä kauneuskilpailustakan kokoyöätä jaksa puhuva.
Kyl määki olen ihan sitä mieältä et mulla on hyvä maku naeisiin nähren.
Helkutin vaikeeta vaan sanooo mikä ja kuka on komein, nääs kuh mun mieälestäni kaikki naeiset on ihan kuh tairetevoksija nääs.
Taikka pitäisköhän mun koitaa sanova et mun mieälestänih ainaski?
Juuh kyl mää tykäänkih semosista sopusuhtaisista naeisista, nee liika luiset ei mun mieälestäni olekan minkään nätin näkösijä.
Mut eisentään niinkän pulskija et on kiloja saman verran kuh sentijäkih. mää tarkotan pituuta ja painova nääs ...
Harvoinhan niitä semosija vastaan käveleekän suoamessa, täällä joskus semosija näkee , oikeen mua hirvitää et jos semoneh kaatus vaikka mun päälenih niih henki siinä melkovarmaan menis .
Nytten mää menen nukumaan kuh tuntu et toi sauna alkaa raukaseen mua.
Terv: Lokari1. - Seinäjoen Seija
Lokari1 kirjoitti:
Niih jah mihinkä aikaan suvesta?
Nääs et määki osaa tulla oikeeseen aikaan siihen kilpailuuun Tuoamariks nääs.
Mistäs mee sitten oikeen puhuttas kokoyöä?
Eihä siitä kauneuskilpailustakan kokoyöätä jaksa puhuva.
Kyl määki olen ihan sitä mieältä et mulla on hyvä maku naeisiin nähren.
Helkutin vaikeeta vaan sanooo mikä ja kuka on komein, nääs kuh mun mieälestäni kaikki naeiset on ihan kuh tairetevoksija nääs.
Taikka pitäisköhän mun koitaa sanova et mun mieälestänih ainaski?
Juuh kyl mää tykäänkih semosista sopusuhtaisista naeisista, nee liika luiset ei mun mieälestäni olekan minkään nätin näkösijä.
Mut eisentään niinkän pulskija et on kiloja saman verran kuh sentijäkih. mää tarkotan pituuta ja painova nääs ...
Harvoinhan niitä semosija vastaan käveleekän suoamessa, täällä joskus semosija näkee , oikeen mua hirvitää et jos semoneh kaatus vaikka mun päälenih niih henki siinä melkovarmaan menis .
Nytten mää menen nukumaan kuh tuntu et toi sauna alkaa raukaseen mua.
Terv: Lokari1.Justihin. Sitä mä funteeraalinkin, notta jos ne missikilipaalut pirettääs Näsijärven rannal, niin tulis vääränlaanen flikka valittua missiks.
Sen tähären mä eherottaasin, tai meirän tapahan vaarin, notta Kalajoen sannal se kilipa piretähän.
Tierokses vaan, ja trenkääs muistaa, notta meikälääselle rukkasten antaminen saattaa olla kohtalokas teko. Ei olla tottu saamahan rukkaasia.
Terveesin, vielä toivoa eläättelevä Seija
Toivol en tarkoota missikilipaalun voittua, vaan erästä muuta asiaa, jota iliman oon ollu jo muutaman vuoren. - etsivivä-amadeus
Turisija kirjoitti:
Pohojammaan asiat tule reirahan ku Mietaan Jussi menöö Eruskuntahan...
Eihän se oikeen lähäre juttu käyntihin ku mun pohojammaani perriytyy ainovasttaan geenien kautta. Ja on jo rapiasti viiskymmentä vuotta siitäki kun olin Vaasan Jääkäripataljoonassa oikeen pohojalaasen kurssilla.Vaekka en Keskustoo iänestekkää.Oon rasvanahkane työmies.Oon siitä vielä ylöpee,kukas ne työt tekis jos kaekki oltas porvareita.
En ylleensä ota kantoo politiikkaa,nyt täyty.
Mietaa on niihyvä tyyppi,aokas mullekii oven,kun olin mänössä paekalissee Akrimarkettii.Ol niätse tiälläpäen essiintymässä.
Se politiikasta amateus - Likka321
Vaekka en Keskustoo iänestekkää.Oon rasvanahkane työmies.Oon siitä vielä ylöpee,kukas ne työt tekis jos kaekki oltas porvareita.
En ylleensä ota kantoo politiikkaa,nyt täyty.
Mietaa on niihyvä tyyppi,aokas mullekii oven,kun olin mänössä paekalissee Akrimarkettii.Ol niätse tiälläpäen essiintymässä.
Se politiikasta amateusJotennii kuulostaa tuo sinun savvoes Siäminki-Mikkeli -seuvvun tapaselta. Minulla on sukuva Juvalla ja vielläe Juvemmalla, ja siellä oun kuullunna tämmöstäkkii: On niin juloman kylömä ilema, että silemäkulomia kylömentää.Lisävokkaalit on ylleesä sammoo lajia varsinaesten kanssa, esimerkiks kylymä, silimä, ylypee.
- etsivivä-amadeus
Likka321 kirjoitti:
Jotennii kuulostaa tuo sinun savvoes Siäminki-Mikkeli -seuvvun tapaselta. Minulla on sukuva Juvalla ja vielläe Juvemmalla, ja siellä oun kuullunna tämmöstäkkii: On niin juloman kylömä ilema, että silemäkulomia kylömentää.Lisävokkaalit on ylleesä sammoo lajia varsinaesten kanssa, esimerkiks kylymä, silimä, ylypee.
Käppänä tuo mun ukkoen on Hämeestä.Eihä tiällä mittää puhasta murretta oukkaa.Eikä kaet oo tarkotuskaa.Kuha jottaen möngerrettää.
Minnäe palajasjalakanen hesalaene,oun vuan joutunna tuulevietäväks,ja suollan omastäpiästän tätä Savoo,hiljoo ja kovvoo.
siitähä se lähtöö ulospiäsy nettii amateus - Julia
Justihin. Sitä mä funteeraalinkin, notta jos ne missikilipaalut pirettääs Näsijärven rannal, niin tulis vääränlaanen flikka valittua missiks.
Sen tähären mä eherottaasin, tai meirän tapahan vaarin, notta Kalajoen sannal se kilipa piretähän.
Tierokses vaan, ja trenkääs muistaa, notta meikälääselle rukkasten antaminen saattaa olla kohtalokas teko. Ei olla tottu saamahan rukkaasia.
Terveesin, vielä toivoa eläättelevä Seija
Toivol en tarkoota missikilipaalun voittua, vaan erästä muuta asiaa, jota iliman oon ollu jo muutaman vuoren.Eikö sulla oo asuntoa, tai autoa. Mullon molemmat.
Mitä ny tulevan suven missikisoihin sanoisin, nin mää voitan.
Mistä tiäerän. Siittä kun tuamareita kannattaa voirella ja mää voitelen Lokarin aivan rehellisesti. Pelastan sen hyttysten syämiseltä, teltassa nukkumiselta ja juatan viinaa.
Sää ny miälikuvitusköyhänä et ois keksinykkän noita konsteja, enkä määkän totta puhuen itte hoksannu, mutta Lokarilta sain vinkin. Se sano, että ei enää kauaa teltassa nuku ja jos löytäis Suamesta sellasen likka, joka on vaalee, pyäree ja jonka nimi alkaa J- kirjaimella, nin hän runnois sen missiksi, vaikka sillois kiarot silmät ja harvat hampaat, väärät sääret ja vinnejä.
No mullahan ei oo mitään noista. Sitten se viä lisäs noista sääristä, että mitä niistä, sivuun ne heitetään kuitenki. Lokarilla on aina mua varten omia huskoja sanontoja.
Nymmää lähren uimaan ja vesijumpalle. Tarttee kiinteytä ens kesän kisoja varten. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Eikö sulla oo asuntoa, tai autoa. Mullon molemmat.
Mitä ny tulevan suven missikisoihin sanoisin, nin mää voitan.
Mistä tiäerän. Siittä kun tuamareita kannattaa voirella ja mää voitelen Lokarin aivan rehellisesti. Pelastan sen hyttysten syämiseltä, teltassa nukkumiselta ja juatan viinaa.
Sää ny miälikuvitusköyhänä et ois keksinykkän noita konsteja, enkä määkän totta puhuen itte hoksannu, mutta Lokarilta sain vinkin. Se sano, että ei enää kauaa teltassa nuku ja jos löytäis Suamesta sellasen likka, joka on vaalee, pyäree ja jonka nimi alkaa J- kirjaimella, nin hän runnois sen missiksi, vaikka sillois kiarot silmät ja harvat hampaat, väärät sääret ja vinnejä.
No mullahan ei oo mitään noista. Sitten se viä lisäs noista sääristä, että mitä niistä, sivuun ne heitetään kuitenki. Lokarilla on aina mua varten omia huskoja sanontoja.
Nymmää lähren uimaan ja vesijumpalle. Tarttee kiinteytä ens kesän kisoja varten.toi sinäjokineh on...
Ainaskn seh haluvais saara sen komeen röuva nimen, jah siiinä sivusa jotainmuutakih, vaikka isoon talon taikka jotaiki muuta mukavaa.
Tota toi tuomarin homma mua aika paljo kiinostaa, mut kyl siinäkih on omat vaikeutensa nääs jos on kaks samallaista naeista jokka on ihan tasaväkiset kaikin puolin..... tota voisin mää vrmaankih antaa kaks ensimmäistäkin palkintoo ja seh kolmas jäiskih sillon neljäneks, eiks tommonen sovelitus olis aikahyvä.
Nääs kuh toi tulenlieskakih on ihan komija ja mukava likka , mää aatelinkih et sillon toi seinästärepä..... tota seinäjokineh jäiskih viirenneks ainaskih.
Älä nyh ihan liikaa kiinteytä siellä uimahallisa itees.
Mikähän tähän suomi24 palstoihin onkan tullu kuh tänne on niih helkutin vaikija päästä , kaikiinmuualle määkin pääsen mut tää suomi on tullu kauhijan jäykäksja hiraskih ihan kuh olis jäätynyh koko helavekken, vai kunkas noi toiskieliset pruukaa sanova.
Nyt mää menenkih keitää aamu saikkanih jah koirakih pitää ruokkija.
Terv: Lokari1. - pict3plus
Uon käönnä Hesassa syntymassä,ja siten on heitelty ku jottai nyyttiä pitkin Suomee.
Manse niitä viimesimpiä kutupaekkoja,josta tuon Käppänän löysin.
Uattelin ,kun mukulatki on kaekki Mansessa,niin tul vuan mieleen.
Onha minulla tiälläi sivistystä.Käön kerran viikkoon kirkolla,ja niän kesällä aotoja ja ihmisiä,kun mökkiläeset palloo.Kessee uottelen amateusKessää täsä orotan itekki ja olen orottan syksyst saak.
Turkane sentään ko ei mistään tul mittää taas. Ensiks ol salasana hukas ja sitko mää se löysin ni sit ol käyttäjätunnus hukas. Ollek se ny viäläkki sitä paljon ko mää Hämees olim pari päevää. Taik viime viikolopu oikkiastas.
Ei siit ny tiätyst hämäläissii syyttää voi et muult kaik hukkaa mene. Jottai siält mukkaan tartui ko viäläkkin tuntuu kovast niinko mont muutakki asiaa vois ter vähemäl kiiruul. Vai onkse ny sit vaa sitä ko kauhiast pakast ulkon o. Mut kest mar tämäki vastaamine melkkei viiko.
mie oon yrittänt koko aamun ja nyt yhökerra pääsin tän ast,
mut tietyst ku yritän lähettää ni tää lentää taivaan tuulii.
Mie meinasin jo tuskastuukkii koko yrityksee.
Ko tän on nii vaikeeta päästä, mie repäsen runon tähä.
Nyt miekkii lähen matkalle
lähen pojan kans Thaimaasee
meen katsomaa maata avaraa
kun poika näi haluaa.
Siel halpaa on kaik elämä
ihmiset on nii lempeitä
meen omin silmin kahtomaa
et voik siihe uskookkaa.
Lähetää myö viikon päästä
matkan into nostaa päätä
hommaa huolta monenmoista
viel on tekemättä noista.
Matkan tään nyt paljastin
et tiedätte myös tekin
murreketjua hoitakaa
toisillenne kirjoittakaa.- onkelis
"A hyväst sie puhuit
A kauniist sie puhuit
A mie en vaa tiijä mitä varte sie puhuit"
Onko tää lause kellekkään teille tuttu. Äitini
joskus käytti sitä.
ja vielä: " tut pista, a tam pista i huimovai golovaa" - etsivivä-amadeus
Minun pennutha siellä ravvoo yhtenänsä.Kuumoha siellä on ja kosteeta.Pitkää kestää siipienpiällä olo.Sinä oot nuor immeine,kyllä Sinä sen kiännät voetoks amateus
onkelis kirjoitti:
"A hyväst sie puhuit
A kauniist sie puhuit
A mie en vaa tiijä mitä varte sie puhuit"
Onko tää lause kellekkään teille tuttu. Äitini
joskus käytti sitä.
ja vielä: " tut pista, a tam pista i huimovai golovaa"ko on tuo miel tok nii hyväl pääl, jotta haastaa ajattelin muillekkii.
Minun pennutha siellä ravvoo yhtenänsä.Kuumoha siellä on ja kosteeta.Pitkää kestää siipienpiällä olo.Sinä oot nuor immeine,kyllä Sinä sen kiännät voetoks amateus
ja hyvät huomenet siul ja toisillekii. En tijä mimmone paikka on, katoha ku meen ensikertaa sinne. Pitkä on matka ja kuumaa on, oon seurant päivittäi nii on 27-30.Et hyväihme kyl tarkenee. Taitaa olla kosteetakii, ku on tuollasta hellettä. Terv. Monica
ja taas kokoat kaikki palstalle ,ja voidaanhan me turista täällä kunhan vaan joku avaa Murreketjun ,uusiksi.
Onhan etelässä sellaisia nettikaviloita ,joissa voi asioida ,katsoa jopa pankkitilinsäkkin .
Kunhan vaan otat kaikki salasanat mukaasi ,niin homma hoituu.
Nyt vaan iloista mieltä ja pidä itsestäsi huolta ,siellä saa kaikenmaailman hoirotkki puali ilman.ullamirjami kirjoitti:
ja taas kokoat kaikki palstalle ,ja voidaanhan me turista täällä kunhan vaan joku avaa Murreketjun ,uusiksi.
Onhan etelässä sellaisia nettikaviloita ,joissa voi asioida ,katsoa jopa pankkitilinsäkkin .
Kunhan vaan otat kaikki salasanat mukaasi ,niin homma hoituu.
Nyt vaan iloista mieltä ja pidä itsestäsi huolta ,siellä saa kaikenmaailman hoirotkki puali ilman.vaik kyl mie oon noi 3 viikkoo, sit tullee oltuu ja tutustuttuu siihekkii paikkaa.
Siel onkkii niitä hoitoi mie ajattelinkkii et käytän hyväksein otan kaikkii hoitoi, oikei nautin lomast. Vaik tää miu olloin onkii yhtä lommaa vaa. Mitä se muuta voip olla ku lommaa, ku ansiotyöt on taaksejäänyttä elämää.
Sit mie ajattelin et ostan sielt jottai mukavii vaatteitakkii, saap vähä erillaista. Jos on sellasii mist mie tykkään.
Ihmee paljo on asioita ko pittää hoitaa enne lähtöö. Rokotuksiiki 3 erkertaa. MUt kyl mie ain välist kurkkaan tännekkii, niiko nytkii ku sie ullamirjami kirjotit just miul.
Siehä ullamirjami voisit avata MURREKETJUT sillä aikaa, sieku haastelet muutenkii ketjul. Ootte ahkerii murteil haastajii, miul on sit lukemista ko tuun kottii.
Trveisii Monicamonica kirjoitti:
vaik kyl mie oon noi 3 viikkoo, sit tullee oltuu ja tutustuttuu siihekkii paikkaa.
Siel onkkii niitä hoitoi mie ajattelinkkii et käytän hyväksein otan kaikkii hoitoi, oikei nautin lomast. Vaik tää miu olloin onkii yhtä lommaa vaa. Mitä se muuta voip olla ku lommaa, ku ansiotyöt on taaksejäänyttä elämää.
Sit mie ajattelin et ostan sielt jottai mukavii vaatteitakkii, saap vähä erillaista. Jos on sellasii mist mie tykkään.
Ihmee paljo on asioita ko pittää hoitaa enne lähtöö. Rokotuksiiki 3 erkertaa. MUt kyl mie ain välist kurkkaan tännekkii, niiko nytkii ku sie ullamirjami kirjotit just miul.
Siehä ullamirjami voisit avata MURREKETJUT sillä aikaa, sieku haastelet muutenkii ketjul. Ootte ahkerii murteil haastajii, miul on sit lukemista ko tuun kottii.
Trveisii Monicamulle kunnia avata näin suasittu palsta ,mää kyllä tykkään että sen voi tehrä se joka on nopein , näin saatas kilpailuhenkee kanssa tänne:=)ja mää meen kanssa ny suamessa käymään viikonloppuna ,mutta en luvannu olla siälä yätä. Siä on mun poijaan tytön perhe ,niillä on kaks pikkulikkaakin siä . Toinen on 3v Ita ,ja Emma 1v
Mää tykkään olla vaan pikavissiitillä, siältä ku voi tulla samana päivänä takas , ei tartte Jerrynkään olla viaraissa (mun tytön tykönä) sitten kauaa.
Toivotaan että tää MURREKETJU pysyy henkissä sen aikaa ku sää oot siä lekottelemassa aurinkossa.- etsivivä-amadeus
ullamirjami kirjoitti:
mulle kunnia avata näin suasittu palsta ,mää kyllä tykkään että sen voi tehrä se joka on nopein , näin saatas kilpailuhenkee kanssa tänne:=)ja mää meen kanssa ny suamessa käymään viikonloppuna ,mutta en luvannu olla siälä yätä. Siä on mun poijaan tytön perhe ,niillä on kaks pikkulikkaakin siä . Toinen on 3v Ita ,ja Emma 1v
Mää tykkään olla vaan pikavissiitillä, siältä ku voi tulla samana päivänä takas , ei tartte Jerrynkään olla viaraissa (mun tytön tykönä) sitten kauaa.
Toivotaan että tää MURREKETJU pysyy henkissä sen aikaa ku sää oot siä lekottelemassa aurinkossa.Ennenkun hukutaan.Minä en ole luvannu,enkä ies ossookkaa.amateus
Ennenkun hukutaan.Minä en ole luvannu,enkä ies ossookkaa.amateus
kyl mie tään pian heivaan ylös.
- eräs jonka nimi ei pysy peräs
monica kirjoitti:
kyl mie tään pian heivaan ylös.
niin mutta ku aatteli ntässä että voi täälä käyrä kattomassa noita kivoja juttuja viälä ,nääs.
- aattelin vaan
eräs jonka nimi ei pysy peräs kirjoitti:
niin mutta ku aatteli ntässä että voi täälä käyrä kattomassa noita kivoja juttuja viälä ,nääs.
jos se on sitten Skillankin miäleen , ettei olla etuiltu!
- yks vaan
aattelin vaan kirjoitti:
jos se on sitten Skillankin miäleen , ettei olla etuiltu!
asia jos avaa uuden keskustelun?
- myätätuulessa
yks vaan kirjoitti:
asia jos avaa uuden keskustelun?
on se vaan niin väärin
- ullamirjami****
Voi Monica --miksi oot hylänny meirät --
Laita taas Oikee Murreketju --että saaraan tyrista ,Surämmen kkyllyyrestä. Älä nyt,,,,,, luin noita ketjuja ja kyllä pittää sannoo et se oli mukavaa aikaa,,,,,kivasti kaikki keskenää haasteli,,
Oiskoha täällä viel sellasii murteella haastavii et ketju menis,,,,
Sie tiijät Ullamirjami et sen ettee pittää tehä vähäse hommiikii jos meinaa et ketju menee....
ko miust tuntuu et täältä on häipyny porukkaa, et sekkii tekkee asiaa, mut en mie lopullisesti oo hylänny Murreketjuu- Määmääki
Mää tulliin tähän nyt sannoon semmosta, että MONICAN SYNNYTTÄMÄ MURREKETJU JATKUKOON !!!
Monica on ollu ansioitunu Murreketjun vetäjä, rupiahhan taas hommiin, ketjua ylläpitämään! Kiitos! - Miemiekii
No alahan sie tulla sieltä jo, murteilemaan. Hopusti ja vikkelään!
Laita alulle uus ketju, tämä on niin pitkä jo. Kipin kapin!
- toivon kirjakieltä
virheineen, kiitos !
EN pidä merteella kirjoitetuista jutuista, koulussa aikoinaan opettettiin olemaan kohteliaita, kunnioittamaan muita ihmisiä puumalla ja kirjoittamalla yleitä kirjakieltä,
jostain syystä kartan murre juttuja mielenkiinto on menny murrejuttuihin, hyppään niitten yli. sori vaan.Herraisä sentää, mie sanon siulle ( nim. toivon kirjakieltä) kuuleha ku sie et tykkää murteista niin ootha sie huomannt et ensimmäisenä päällä lukkoo Murreketju, iha selväst, nii siint vaa meet ohi.
Mie en suinkaa luve jos en tykkää älä siekää luve, sil siint pääsee, sie sanoit et hyppäät yli, ni tee eelleenki niin,.Katsoha ku niit on sellassiiki ihmisii ku oikei tykkäävät murteista, meit on nii moneks.
Sit tääl oikei toivottii murreketjun jatkavan, ni mie sanon
et kyl tähä ketjuu viel mahtuu haastamaa, sit jos on haastajii ni voijaa aukasta uus ketju.
Tehhää nii.- savo-karjalainen
monica kirjoitti:
Herraisä sentää, mie sanon siulle ( nim. toivon kirjakieltä) kuuleha ku sie et tykkää murteista niin ootha sie huomannt et ensimmäisenä päällä lukkoo Murreketju, iha selväst, nii siint vaa meet ohi.
Mie en suinkaa luve jos en tykkää älä siekää luve, sil siint pääsee, sie sanoit et hyppäät yli, ni tee eelleenki niin,.Katsoha ku niit on sellassiiki ihmisii ku oikei tykkäävät murteista, meit on nii moneks.
Sit tääl oikei toivottii murreketjun jatkavan, ni mie sanon
et kyl tähä ketjuu viel mahtuu haastamaa, sit jos on haastajii ni voijaa aukasta uus ketju.
Tehhää nii.Kyllä tämmöstäkkii ketjuu vahteeksi on ihan mukava lueskella. Se on vain sillä viissiin, että tuo murteella kirjoittelu on aika vaikkeeta. Ei onnistu kakilta, itekkään
en oikkein ossoo, vaikka puhekielessä ne sanat mukavasti muottouttuukin ihan itestään, tähän kotipaikkani murteen muottoon.
Mutta kyllä se näyttää joillakkii, tänne kirjoittavilta, kirjotuskii luistavat.
Raikuvat Abloooodeeraukset annan teille kaikille murrekirjoittajien taitajille!:D
S savo-karjalainen kirjoitti:
Kyllä tämmöstäkkii ketjuu vahteeksi on ihan mukava lueskella. Se on vain sillä viissiin, että tuo murteella kirjoittelu on aika vaikkeeta. Ei onnistu kakilta, itekkään
en oikkein ossoo, vaikka puhekielessä ne sanat mukavasti muottouttuukin ihan itestään, tähän kotipaikkani murteen muottoon.
Raikuvat Abloooodeeraukset annan teille kaikille murrekirjoittajien taitajille!:D
SPankollamakkomistaha se amateuksen elo on vuan unissa,jo vain olishn se mukavoo kun saes vuan ahteriaan kiäntöö,kun koeroo kusettaa ja kateille pittää nykyaekastaruokoo laotoo jota eivät ies syö,mainokset ei niitä pöljiä oo ies tavottanna.Voeshan tuota jatkoo,muutta maenoskakon meinoonpittee ja meen muate
Amasavo-karjalainen kirjoitti:
Kyllä tämmöstäkkii ketjuu vahteeksi on ihan mukava lueskella. Se on vain sillä viissiin, että tuo murteella kirjoittelu on aika vaikkeeta. Ei onnistu kakilta, itekkään
SKuuleha sie savo-karjalaine, eihä tääl kukkaa oikei ossoo kirjoittaa oikei, niiko lausutaa, se on silviisii et se kirjottamine on nii vaikijaa, ennemmi sitä haastaa, se männöö niiku vähä paremmi,
Mut mukavaa ku siekkii otat kantaa ja kirjotit, toivotaa et muutkii innostuu haastellemmaa täll murreketjulle
Mie lykkään oikei niiku haasteen kaikil muillekkii. Jot, tulkaaha mukkaa kirjottelemaa murteella.monica kirjoitti:
Kuuleha sie savo-karjalaine, eihä tääl kukkaa oikei ossoo kirjoittaa oikei, niiko lausutaa, se on silviisii et se kirjottamine on nii vaikijaa, ennemmi sitä haastaa, se männöö niiku vähä paremmi,
Mut mukavaa ku siekkii otat kantaa ja kirjotit, toivotaa et muutkii innostuu haastellemmaa täll murreketjulle
Mie lykkään oikei niiku haasteen kaikil muillekkii. Jot, tulkaaha mukkaa kirjottelemaa murteella.Pakko pittee pien turinatuokio,vaekka pilekkivehkeitä sammaanaekaan hamuan,on tiä nii mukavoo huastoo,vejä monica vuan ketjua etteenpäen toivoo amateus
- siinähän kadekaisa
merteellä ja puumalla yleitä kirjoittelee eikä millään malta pysyä poissa, vaikka kukaan ei ole kaivannut.
- Katleija
Huament vaa ja tervessi Turust. Kyl mää ole vahvaste sitä miält, ett Murreketju palstal paikkas ansaitte. Saaraa sit toi Rauman flikkaki taas esil sielt kolostas. Muute mää ole vankkumato savonmurtte fanittaja. Kui voi nii vitsikäst murret ol olemas ku see on. Nii pal naurutta ku sitä kuulostelee.
Oleks sää Katleija minu oikken kaivannu,se kuulostaki hauskalt, kiitoksi vaa pali.
Mää ole ain kuulkka ihaillu karhuje elämämuatto,saa ruvet uni vetelemähä syksysi ja vissi näihi aikoihi herät ihmettelemähä kevään tulo. Siinn sius viäl ova syntynny viärehe pennukki. Mää vedän täst semmotte johtopäätökse,ettän ole ollu karhu edellises elämässän ja mahda ol sitä seuraavassakki,ko nii meina samaistu siihe talvihorroksehe. -- Puhusit savo murttest,siit määki tykkän kovast. Yks vanh Pappa sanos joskus siäl, ko ihmeteltti näit erilaissi tavoi ilmast ittiäs,ett--- tuarttuuha se vuatteisiinni. ett sillai. Hyvä kevät vaa kaikill!
- ei tykkää
hah hah
" paskannan ansaan ja hyppään yli "
olipa rumaa murreeta- mää mäkeheis
Siul nimimerkki #ei tykkää#
Mie uon huomannu et sie käyt paskal mones muuski ketjus,mikä ihme jos tännekin yks ruikuli eli pökäle riittää.
- savo-karjalainen
No onhan se niinkkii, että mikkäänhän pakko ei ou tänne murreketjuun vilikkuilla, jos ei kerta tykkee. Männöö semmoselle ketjulle, jossa ei ou yhtään murresannoo. On vuan sitä ylleiskieltä. On tiällä mistä valita:D
Kyllähän se tämä minunkkiin kotimurre on niin leppoista kuin kessäinen tuulenhenkkäys, että mukavikseenhan tätä huastelloo.
Myö immeisetkiin ollaan tiällä lepposempia, mutta pientä eroo on kuitenkkii nähtävissä ihan oikkeitten savolaisten ja savo-karjalaisten välillä.
Kipakampia ovat nämä viimeksi mainitut. Aito savolainenhan on viissaampi sanomisissaan. Eikä tulistu niin heleposti ja usseimmiten suapikkii voiton väittelyssä iliman kiivasta sannailemista...
Hyviä esmerkkejä löyttyy, jopa tuolta piäkallopaikaltakkii. nim. ei tykkää
mitä sie tuut arvostelemaa tän ketjulle,sie kuulut siihe porukkaa, joka toivotettaa hornan kuusee....Niin se on, että tukahuttamalla toisten luovuutta siinä oma luovuus kärsii eniten. Kannattaa jokaisen yrittää auttaa toisia luovuuden poluilla, siinä sitä saa luovuutta itselleen enemmän, niin se on.
Lapsi on taiteilija ja luova luonnostaan, vielä aikuisenakin, jos sitä luovuutta ei joku trymää siinä nuoruuessa.- maassa maantavalla
kohtuullista kirjakieltä vaadin, vaikka en ittekkä osaa täydellisesti mutta kuitenkin
en tykkää vääräleukasten vääntelystä on tosi rumaa luettavaa, varsinki kuuneltavaa.
puhukaa vaan puppua, en tykkää- joutavoinen
Eihän minulla mitään oikeutta ole kirjoittaa, mutta ylimitoitettu tykkäämättömyys taholtasi on jotakin mistä en tykkää.
- savo-karjalainen
Ei kukaan ole kiinnostunut sinun tykkäämisestä. Miksi sitten "kuikkeledit" täällä lukemassa? Tämä, kun on eri murteita esittelevä ketju, Joten jos ei kiinnosta, ohita se arvosi mukaisesti.
Jokainen kirjoittaja osaa kirjakieltä kirjoittaa, mutta murteella kirjoittaminen on taitolaji.
Taidat muuten olla tosikko?:D - en vaan tykkää
joutavoinen kirjoitti:
Eihän minulla mitään oikeutta ole kirjoittaa, mutta ylimitoitettu tykkäämättömyys taholtasi on jotakin mistä en tykkää.
muuten olette " mukiinmeneviä ", ja tykkään heh
jaaa,, no harvemimpa olen ilmaissu mieltäni en tykkää ,, tämä on ensimmäinen kerta, en vaan tykää " vänkyrä " nurteesta yleensäkkää,
tuolla luonnossa, tai TV:ssä tai missä tahansa kuulen murretta, en suosittele kenenkään virallisissa ohjelmissa käyttävän " vänkyrä " murretta, se on todella rumaa, se on kärsimys korville, en voi sille mitään,, sori - tykkään tai en
savo-karjalainen kirjoitti:
Ei kukaan ole kiinnostunut sinun tykkäämisestä. Miksi sitten "kuikkeledit" täällä lukemassa? Tämä, kun on eri murteita esittelevä ketju, Joten jos ei kiinnosta, ohita se arvosi mukaisesti.
Jokainen kirjoittaja osaa kirjakieltä kirjoittaa, mutta murteella kirjoittaminen on taitolaji.
Taidat muuten olla tosikko?:Dno joooo, oooon ja en ole tosikko, minusta löytyy kaikki puolet mitä normaalissa ihmisessä yleensä on
yleensä loikin näitten murrejuttujen yli, nyt vain sunnuntain ratoksi tulin tähän kattomaan mitä mukaavaa te olette saaneet aikaan,
mä tulin äsken merenjäältä, oli kaunis auringonpaiste mutta kylmä vinkka, ihmisiä oli tosi paljon liikkeellä, kaikki parkipaikat tupaten täynnä autoja. - savo-karjalainen
tykkään tai en kirjoitti:
no joooo, oooon ja en ole tosikko, minusta löytyy kaikki puolet mitä normaalissa ihmisessä yleensä on
yleensä loikin näitten murrejuttujen yli, nyt vain sunnuntain ratoksi tulin tähän kattomaan mitä mukaavaa te olette saaneet aikaan,
mä tulin äsken merenjäältä, oli kaunis auringonpaiste mutta kylmä vinkka, ihmisiä oli tosi paljon liikkeellä, kaikki parkipaikat tupaten täynnä autoja.Vähän jo arvelinkin, että olet sieltä länsi-suomesta.
Siellähän on myös omanlaisensa murre. Mikset voisi antaa vaikka pientä näytettä. ;)
- Määmääki
Nonniin, on tullu käppästyä sielä sun täälä koko päivä. Lukkiin nuot tuoreimat kirijotukset ja pistipähäntä silimään, että joku on käyny yhtennään höpöttämäsä, että ei tykkää murteista. Mikähän masokisti se on, ku se tänne alavariinsa änkijää. Emmää ainaskaa halua semmosssiin paikkoihin mennä luuraamaan, joita mää inhuan.
Mää sitte tykkään aivan hirviänä kaikkiista murteista. Munsta ihimiset on sillon kaikkein aijoimmillaan, ku ne omala murteelaan puhhuu.Nuorempana en tykänny yhtään Savon murteesta. Se johtu siittä, ku mulla oli yks ilikijä petturiheila Varkauvesta, joka jokkaiseen hankalaan paikkaan höpötti, että kyll se sii männöö, kyll se siit männöö. Sillonki tuota kailotti, ku sain sen kiini pettämisestään. Vaan eipä se menny, uuet tuli heilat.
Niin on tuoki heila unneutunu, ja sen myötä lupsakka savonmurre on alakanu lystiltä korvisa kuulostaa. Enniiten kuiteski tykkään karijalaisten puhheesta, siinä on jottain niin mahottoman ilosta väriä ja sointua.
Oottako muuten ruukannu ostaa murteela kirijotettuja Aku Ankkoja taikka jouluevankeliumeja, Katekismuksia ja sen semmosia? On neki niin hupasia lukia.- savo-karjalainen
"Määmääkki"
Olen ihan sammoo mieltä, Että karjalankiel/murre ovat tosi soljuvvaa, kuin kevväisen puron solina. Iloinen poljento.
Täyttyypä haeskella näitä esittämiäsi lukemisia. Ainakin tuo, Katekismus. tunttuu mielenkiinoiselta.
Voi mite mukavaa ku tänne on tult niin haastellevvaa porukkaa et on oikei ilo lukkee murretta, silviisii se pittääkkii. kerroha sie savo - karjalan kieltä haastava onks se ero sellane ku siekkii asut savos nii? asutsie nii likellä rajjaa et se nimi tulloo siint vai onks sinne muuttant nii paljo karjalalaisii et se tulis siintä. mistä se on semmosen nimen saant ku savo- karjalan murretta, sen ensimmäisen sanan mie ymmärrän mut mistä tullee karjala sinne loppuu ?
Kerroha miul et miekkii tiijän? Täs miul on sivistykses aukko.Siehä Katleija löysit oikei hyvvää tietoo, kiitos siittä, pittää oikei ajan kans tutustuu siihe, siin on iha selvästi sanottu kaikki. On se vaa ihme et tää tietokone pitää sisällää kaikemoista, ei taija sellasta asiaa ollakkaa, etteiko saa vastausta.
- Määmääki
monica kirjoitti:
Siehä Katleija löysit oikei hyvvää tietoo, kiitos siittä, pittää oikei ajan kans tutustuu siihe, siin on iha selvästi sanottu kaikki. On se vaa ihme et tää tietokone pitää sisällää kaikemoista, ei taija sellasta asiaa ollakkaa, etteiko saa vastausta.
Moro moro. Oisikko nää Monica nii hyvä ja laittasit uuven murreketjun alule. Tämä on jo niin mahottoman pitkä. Meinaa hiiri puota pöyvältä, ku haalaa kirijotuksia palakista alaspäin.
Määmääki kirjoitti:
Moro moro. Oisikko nää Monica nii hyvä ja laittasit uuven murreketjun alule. Tämä on jo niin mahottoman pitkä. Meinaa hiiri puota pöyvältä, ku haalaa kirijotuksia palakista alaspäin.
Kuuleha sie määmääki, osootha sie käytää,,, Home ja End ,,, napuloita katsoha ku se käy näppärästi, Home männöö ylös ja End joutusasti alas.
Mie vähäse tutkailen, et männää vaa viel tätä ketjuu eteenpäin, ruppee käyttämää noita näppäimii mist mie kerroin- joutavoinen
monica kirjoitti:
Kuuleha sie määmääki, osootha sie käytää,,, Home ja End ,,, napuloita katsoha ku se käy näppärästi, Home männöö ylös ja End joutusasti alas.
Mie vähäse tutkailen, et männää vaa viel tätä ketjuu eteenpäin, ruppee käyttämää noita näppäimii mist mie kerroinMutta kun home ja end näpyt ei enää toimi. Minulla on se ongelma tässä läppärissä. Raahaamalla palakista minäkin löyän lopun tai yläpään.
joutavoinen kirjoitti:
Mutta kun home ja end näpyt ei enää toimi. Minulla on se ongelma tässä läppärissä. Raahaamalla palakista minäkin löyän lopun tai yläpään.
No voi hyvä isä siunatkoo, ootsie mänt ja rikkont nappulais, sit se onkki vähä vaikijampaa. mut tehhää niin, et mie nostan tämän vähä ajan päästä uuvelle ulottovuuvelle.
Mie kysyn viel et eiks teil oo kahessa paikassa nuo home ja end nappulat, miul on, nii onks ne nyt molemmat rikki ?- joutavoinen
monica kirjoitti:
No voi hyvä isä siunatkoo, ootsie mänt ja rikkont nappulais, sit se onkki vähä vaikijampaa. mut tehhää niin, et mie nostan tämän vähä ajan päästä uuvelle ulottovuuvelle.
Mie kysyn viel et eiks teil oo kahessa paikassa nuo home ja end nappulat, miul on, nii onks ne nyt molemmat rikki ?Ei tässä ole kuin nuo napit, mutta kyllä pärjään näinkin. Yli 2v on jo ikää tässä halvassa Acerissa, jospa tämä on jo aikansa elänyt koko kone ja vähitellen lopettaa toimimasta. Samoissa napeissa olevat numerot tulevat kuitenki vielä näkyviin ettei ne ihan ole pilalla rikki. Tosiaan ilman home - end nappeja pärjää ihan hyvin, en niiden takia ala uutta läppärrii osteleen.
- Määmääki
monica kirjoitti:
Mie vähäse tutkailen, et männää vaa viel tätä ketjuu eteenpäin, ruppee käyttämää noita näppäimii mist mie kerroinNo katohan, oli päässy unneutummaan ATK-kurssien opit. Sentäs muistin, että nuistaki merkkeistä kyllä oli sielä puhetta. Kiitos sulle Monica mieleenpallautuksesta tästä.
Ulukona meleko kylymä vinkka. Ihan silimäkulumia kylymii. Vesi lorisee silimistä pitkin naamaa, niin lumenki valo vanahan näkyä sokasee.
- katleija
Anteeks ku mie puutun, mutt likkaaha tätä Monica
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjois-Karjalan_maakunta - savo-karjalainen
Murreräppi
Karjalaista savonkorjjuuta jos paljom luvet,
karjalaiseks savolaiseks kohta siekkii tulet.
Voithan sie ollakkii jo valamiikssii sittäi,
savolaine karjalaine kuka tiettää mittäi.
Meitä ompi monenmoista talloojata tiälä,
ei se haittoo mittää jos on kiellii iha viärä.
Puhuttaa vua enempi murretta mukavata,
tehhää olost kirjakielissiin hiukan tukalata.
Savo-karjalainen murrealue on Rääkkylän lähialueella. Ei ihan aitoo savoo, eik karjalaakaan, vaan näistä sekaisin sotkeutunutta .
Ite asustelen tällä alueella, joten siksi savo-karjalaiseksi ihteni
luokittelen. Luin aikani kuluksi ja ratoksi koko ketjun joka onkin aloitettu jo kauan sitten.
Mää oon hämeest'ä ja siäkio monta eri murretta . Vaikka mää oon ollu yli 50v Tampereella ,meinaa se alkuperänen murre hukkua .
En eres käy siä enää . Mutta eläkeläisissä oli yks joka oli nuaresta ollu täällä Ruattissa, ja puhu selvää tampereen murretta , hän olikin ihan ku sukua., vaikka ei ollu. Kuali jokuaika sitte , 91vuatiaana
Se vaan niin lähentää, ku saa viä kuulla omaa murretta .
Ja se yks joka ei tykkää muusta kun Kirjakielestä , olis sitte opetellu sen .
Toivon että saan lukea Tampereen ,Hämeen murretta täällä , Onhan meitä tiätääksen muitakin 70 kirjoittajissa.
Sinulla on Monika hyvä Ketju myös ruokaasioissa , siihen en puutu , kun ei ole tarvis. Mutta kaikki nää on kivoja täällä.- Määmääki
Jotenki nyt jämähin tähän konneele pyöriin. Ku kuukletin "Katekismus murteella", eksyin hortoilemmaan tännekki: http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1140
ja sielä kiinnitti huomijua tämä lause: "Kaunokirjallisesta proosasta, sen yksittäisten henkilöhahmojen joukosta murteenpuhujia ei ole vaikea löytää. Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan Rokka ja Eeva Joenpellon lohjalaistrilogian Gröönrooska ovat vain esimerkkejä monista."
Niinpä. Röönruuskan ja Rokan kieli on ku jottain sulosen lepposaa mussiikkia raskaitten tapahtumien lomasa. Voi että mää tykkäsin Röönruuskan puhheista ja koko ihimisestä.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579497Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh143833Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r313161Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht892468Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142090Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3961974Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2421511FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01351Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu731138Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101115