muistakaahan

magnesium

Muistutus kaikille vhh:ta aloittaville. Muistakaa syödä magnesiumia! Sitä saa kivoina poreina tai ihan tabletteina. Magnesium kannattaa ottaa illalla, se edistää unta ja pienentää lihaskramppien (suonenvetojen) vaaraa.

Niin, ja muistakaa juoda sitä nestettä! Kesäaikaan ja hikoillessa isompi osa kivennäisvetenä. Vettä voi laittaa astiaan jääkaappiin, sekaan vähän sitruunamehua. Myös etikkaa voi sekoittaa joukkoon (sitruunanmehun sijaan).

20

5296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rappi

Olenkin joka päivä ottanut magnesiumia mutta miten sä itse saat ton c-vitamiini tarpeen. Mä syö kuitenkin aika paljon kasviksia mutta jotenkin laitettuna. Siis keitettynä tai haudutettuna. Pitäskö hutasta c-pillerinkin.

• muistaa, että kalium

on erittäin tärkeä kivennäisaine ihmiselle!'
      Kalium-tapletteja saa edullisesti ainakin Yliopiston apteekista.
      (200 kpl n. 10 €)
      Jos ei halua popsia tapletteja, kannattaa syödä paljon valkokaalta, hernesoppaa, tuoreita ja pakastevihanneksia yms.

• Yleensähän kaliumin puutos on seurausta jostain vakavammasta, terveelle ihmiselle ei synny puutetta kaliumista. Näin olen ainakin käsittänyt, voin olla väärässäkin. Täytyy muistaa että kalium liiallisena voi olla vaarallista, esimerkiksi suoneen pistetty kalium pysäyttää sydämen.

Tiedätkö miten nuo kaliumtabletit vaikuttavat, eivät varmasti ole vaarallisia, mutta ovatko tarpeellisia jos kaikki on muuten kunnossa? Ihan mielenkiinnosta siis kysyn kun olen tuota kaliumasiaa miettinyt.
        Magnesiumia pidän itse todella tärkeänä, varsinkin kun liikkuu paljon, se vaikuttaa ihan kestävyyteen ja lisäksi ehkäisee lihaskramppeja ja suonenvetoja.

• munuaiset
        Merlotte kirjoitti:

Yleensähän kaliumin puutos on seurausta jostain vakavammasta, terveelle ihmiselle ei synny puutetta kaliumista. Näin olen ainakin käsittänyt, voin olla väärässäkin. Täytyy muistaa että kalium liiallisena voi olla vaarallista, esimerkiksi suoneen pistetty kalium pysäyttää sydämen.

Tiedätkö miten nuo kaliumtabletit vaikuttavat, eivät varmasti ole vaarallisia, mutta ovatko tarpeellisia jos kaikki on muuten kunnossa? Ihan mielenkiinnosta siis kysyn kun olen tuota kaliumasiaa miettinyt.
        Magnesiumia pidän itse todella tärkeänä, varsinkin kun liikkuu paljon, se vaikuttaa ihan kestävyyteen ja lisäksi ehkäisee lihaskramppeja ja suonenvetoja.

poistaa liian kaliumin. Munuaisten vajaatoimintaa sairastaville ihmisille on tärkeää rajoittaa kaliumin saantia ravinnosta. Kaliumia kyllä pitäisi saada riittävästi myös karppiruokavaliolla.

• skäribo
        Merlotte kirjoitti:

Yleensähän kaliumin puutos on seurausta jostain vakavammasta, terveelle ihmiselle ei synny puutetta kaliumista. Näin olen ainakin käsittänyt, voin olla väärässäkin. Täytyy muistaa että kalium liiallisena voi olla vaarallista, esimerkiksi suoneen pistetty kalium pysäyttää sydämen.

kulkevat yleensä käsi kädessä. Ns. normaaliruokavaliota noudattavilla niiden puutos on harvinaista, mutta esim. ketoosissa puutos voi olla vakavaakin. Tämä ilmenee myös usein vhh:lla esiintyvänä turvotuksena.

Helppo ja aika halpa keino välttää kaliumin ja magnesiumin puutosta ja sen aiheuttamaa turvotusta on syödä käsikauppalääkkeinä myytävää Anti Saltia tai sen rinnakkaistuotteita. Ohjeen mukaan käytettynä sen pitkäaikaisestakaan käytöstä ei ole haittaa. Ei sovi jos sisäelimissä on vajaatoimintaa.

• skäribo kirjoitti:

kulkevat yleensä käsi kädessä. Ns. normaaliruokavaliota noudattavilla niiden puutos on harvinaista, mutta esim. ketoosissa puutos voi olla vakavaakin. Tämä ilmenee myös usein vhh:lla esiintyvänä turvotuksena.

Helppo ja aika halpa keino välttää kaliumin ja magnesiumin puutosta ja sen aiheuttamaa turvotusta on syödä käsikauppalääkkeinä myytävää Anti Saltia tai sen rinnakkaistuotteita. Ohjeen mukaan käytettynä sen pitkäaikaisestakaan käytöstä ei ole haittaa. Ei sovi jos sisäelimissä on vajaatoimintaa.

jostain lääkäripalstalta luin että Kaliumin puutosta esiinty yleensä ainoastaan nesteenpoistolääkityksen yhteydessä. Eikö antisalt ole nesteenpoistaja ja voisi ajatella pitkäaikaisen käytön aiheuttavan puutosta?

"ketoosissa puutos voi olla vakavaakin. Tämä ilmenee myös usein vhh:lla esiintyvänä turvotuksena."
        Löytyiskö tälle lähdettä, en nimittäin ole tuollaisesta eläessäni kuullut!

• skäribo
        Merlotte kirjoitti:

jostain lääkäripalstalta luin että Kaliumin puutosta esiinty yleensä ainoastaan nesteenpoistolääkityksen yhteydessä. Eikö antisalt ole nesteenpoistaja ja voisi ajatella pitkäaikaisen käytön aiheuttavan puutosta?

"ketoosissa puutos voi olla vakavaakin. Tämä ilmenee myös usein vhh:lla esiintyvänä turvotuksena."
        Löytyiskö tälle lähdettä, en nimittäin ole tuollaisesta eläessäni kuullut!

ei ole nesteenpoistolääke, vaan tasapainottaja, joka korvaa puutoksen, minkä seurauksena ylimääräistä nestettä poistuu. Sitä suositellaan esim. verenpainepotilaille, sekä paljon suolaa nauttiville.

Ketoosista löydät varmaankin tietoa googlaamalla. Kaikki toki eivät turpoa ketoosissa, sekin on yksilöllistä, täälläkin on ollut niitä, jotka ovat turvotusta valittaneet.

• skäribo kirjoitti:

ei ole nesteenpoistolääke, vaan tasapainottaja, joka korvaa puutoksen, minkä seurauksena ylimääräistä nestettä poistuu. Sitä suositellaan esim. verenpainepotilaille, sekä paljon suolaa nauttiville.

Ketoosista löydät varmaankin tietoa googlaamalla. Kaikki toki eivät turpoa ketoosissa, sekin on yksilöllistä, täälläkin on ollut niitä, jotka ovat turvotusta valittaneet.

yhteydestä kaliuminpuutokseen tietoa kaipailisin?

• skäribo
        Merlotte kirjoitti:

yhteydestä kaliuminpuutokseen tietoa kaipailisin?

että se voi aiheuttaa ummetusta.

• skäribo kirjoitti:

että se voi aiheuttaa ummetusta.

Kalium on elintärkeä hivenaine, kaliumin puute voi johtaa pahimmmassa tapauksessa kuolemaan.

Miten ummetus liittyy kaliuminpuutokseen tai on sen oire?

• VHH-peikko
        skäribo kirjoitti:

nämä sinun kertomuksesi VHHsta joita itse luulet tiedoksi. =) =) =)

• skäribo
        Merlotte kirjoitti:

Kalium on elintärkeä hivenaine, kaliumin puute voi johtaa pahimmmassa tapauksessa kuolemaan.

Miten ummetus liittyy kaliuminpuutokseen tai on sen oire?

"Puutos

Kalium puute liittyy yleisimmin diureettien (= nestettä poistavien lääkkeiden) käyttöön. Diureetit poistavat veden mukana elimistöstä myös kaliumia. Kaliumin puutteen aiheuttamat oireet ovat yleensä väsymys, lihasheikkous, turvotus, ummetus ja munuaisten toimintahäiriöt. Kaliumin puutteen vakavin vaikutus on sydämen rytmihäiriöt. Digoksiinia (sydänlääke) käyttävillä kaliumtasapainoa on seurattava erityisen tarkasti, koska puutos voimistaa sydänlääkkeen vaikutusta."

Lähde: www.tohtori.fi

• skäribo kirjoitti:

"Puutos

Kalium puute liittyy yleisimmin diureettien (= nestettä poistavien lääkkeiden) käyttöön. Diureetit poistavat veden mukana elimistöstä myös kaliumia. Kaliumin puutteen aiheuttamat oireet ovat yleensä väsymys, lihasheikkous, turvotus, ummetus ja munuaisten toimintahäiriöt. Kaliumin puutteen vakavin vaikutus on sydämen rytmihäiriöt. Digoksiinia (sydänlääke) käyttävillä kaliumtasapainoa on seurattava erityisen tarkasti, koska puutos voimistaa sydänlääkkeen vaikutusta."

Lähde: www.tohtori.fi

Löysin tuon itsekin, mutta eihän siinä mainita ketoosia tai ketoosin kaltaista tilaa millään tavalla.

Löysitkö jostain tietoa ketoosin ja kaliumin puutoksen yhteydestä? En usko, että jos jollakulla on ummetusta ketoosissa, kyse olisi millään muotoa kaliumin puutteesta. Ketoosi ei edes olevarsinaisesti nestettä poistava tila, neste ei vaan varastoidu maksaan samassa määrin kuin runsaiden hiilihydraattien kuuluessa ruokavalioon.

• skäribo
        Merlotte kirjoitti:

Löysin tuon itsekin, mutta eihän siinä mainita ketoosia tai ketoosin kaltaista tilaa millään tavalla.

Löysitkö jostain tietoa ketoosin ja kaliumin puutoksen yhteydestä? En usko, että jos jollakulla on ummetusta ketoosissa, kyse olisi millään muotoa kaliumin puutteesta. Ketoosi ei edes olevarsinaisesti nestettä poistava tila, neste ei vaan varastoidu maksaan samassa määrin kuin runsaiden hiilihydraattien kuuluessa ruokavalioon.

sieltä karppien sivuilta. Varsin monella on tämä ongelma ketoosin aikana.

• aälsdktji

Muistakaa myös kaikki muut vitamiinit, vhh:lla tai ei.

Tai lähinnä sanoisin, että ei kannata pelätä vitamiineja, ne enimmäissuositukset on laitettu niin alhaalle, että vahinkoa ei tapahdu vaikka söisi kymmenkertaiset määrät, varsinkin kuuriluontoisesti.

Magnesium on todella hyvä ja tarpeellinen lisä, mutta muistakaa myös D ja C, joille on tähän aikaan vuodessa käyttöä, koska niitä on vaikea saada "luonnollista" kautta.

• B-vitamiini, itse kärsin aina puutoksesta tähän vuodenaikaan. Suupielet aukeilee ilman Beko strongia:)

• aälsdktji
        Merlotte kirjoitti:

B-vitamiini, itse kärsin aina puutoksesta tähän vuodenaikaan. Suupielet aukeilee ilman Beko strongia:)

Unohdin B:n. Minulle tulee siitä helposti vatsa kipeäksi, joten itse otan B:t ja muutkin ruoan jälkeen.

Jos iho alkaa kihelmöidä ja punoittaa niin tietää, että on ottanut liikaa B:tä, siihen saakka kaikki on ookoo :)

• VHH-peikko

se minimi mikä pitäisi saada, ei maksimi.
        Jos syöt päivässä noin 1kg kasviksia, niin vaikea kuvitella että tulisi mitään puutoksia.

• aälsdktji
        VHH-peikko kirjoitti:

se minimi mikä pitäisi saada, ei maksimi.
        Jos syöt päivässä noin 1kg kasviksia, niin vaikea kuvitella että tulisi mitään puutoksia.

ja lisäksi n. 17 pilleriä :)

En toki suosittele kaikille, jokainen omalla tyylillään. Itse tunnun tarvitsevan niiden kasvisten lisäksi sen 1-3 grammaa C:täkin.

Joka tapauksessa, jos tällaisia vitamiinimääriä harrastaa, kannattaa käydä silloin tällöin tsekkauttamassa maksa-arvot, ihan varmuuden vuoksi. Mulla ne onneksi testataan ihan automaattisesti :)

• VHH-peikko

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe