Olen hankkimassa SPL PRO SPLPTOW1 3-tiekaiuttimet karaoke käyttöön ja musiikin kuunteluun. Millainen vahvistin pitää ostaa? Ehdotuksia, kiitos!
Millanen vahvistin?
16
4150
Vastaukset
- kokemusta on
Pelkkään karaoke haijoitteluu riittää soitin ja tv soitin jossa on traspotointi
Jos ostat jonkin halvan vempeleen menet ojasta allikkoon,hyvät maksavat.
Hyvillä vahvistimilla voidaan lauluääntä korjata (ei rytmikorvaa ei sävelkorvaa)hyvin rajallisesti.
Ollaan aivan hakoteillä jos luullaan että vahvistimet tekee laulajan, se on itsepetosta.
TV:n kajareista lähtee aivan tarpeeksi ääntä.
Lauluääntä on helpompi kontrolloida ilman vahvistimia,jos laulu ei kuulu ilman vahvistimia,
niin vahvistimista tulee pelkkää mössöä.
Tietenkin mikiin laulaminen vaatii totuttelua,sen kyllä oppii myöhemmin, kun muistaa että miki ei ole jäätelötötterö.
Eikun laulua harjoittelemaan. Asiantuntia laitteita valitsemaan.
On vaara että myyvät raakki kapineet joista haluavat luopua. - muusikkoäänittäjä
MAX tehonkesto 200Wattia
Impedanssi 4ohmia,
Tuossa kaiuttimien tiedot. Osta noita arvoja vastaava vahvistin. - JOu JOu
Käytä hieman isompaa vahvistinta kuin elementtien maksimi tehon sieto on. tässä tapauksessa se taisi olla 200W. kokematon käräyttää kovemmilla äänen paineilla helposti diskanttielementit jos käyttää alimitoitettua vahvistinta. joku 300W/kanava puskeva vahvistin voisi olla ihan bueno jos meinaat soittaa kovemmilla äänen paineilla. Niin ja joku olikin jo sanonut että tarkista että vahvistin sietää 4ohmin kuorman. minimi kuormaa ei saisi koskaan alittaa eli jos vahvistin on suunniteltu kestämään vain 8ohmin kuormaa niin 4ohmia nähtävästi käräyttää vahvistimen todennäköisesti ennemmin mutta viimeistään myöhemmin.
Niin ja vahvistimen olisi hyvä antaa se 300W 4ohmin kuormaan eikä kahdeksan ohmin kuormaan. Jos tehot on ilmoitettu 8:lle ohmille niin 4:lle ohmille ne pitäisi puolittaa. tämä oli nyt suurpiirteinen tuo puolitus.- tippuu
4:stä 8 ohmiin vain neljänneksen jota tuskin edes havaitsee äänenvoimakkuudessa, -1,5db.
Noihin kotikaappeihin ei kantsii kovin isoa vahvistinta laittaa tai kartiot kaatuvat kuolleina lattialle. Hyötysuhde noissa kaapeissa lienee aika heikko kun ei ollut ilmoitettu. - Kiitollinen
tippuu kirjoitti:
4:stä 8 ohmiin vain neljänneksen jota tuskin edes havaitsee äänenvoimakkuudessa, -1,5db.
Noihin kotikaappeihin ei kantsii kovin isoa vahvistinta laittaa tai kartiot kaatuvat kuolleina lattialle. Hyötysuhde noissa kaapeissa lienee aika heikko kun ei ollut ilmoitettu.Millanen vahvistin sun mielestä riittäisi?
- JOu JOu
tippuu kirjoitti:
Noihin kotikaappeihin ei kantsii kovin isoa vahvistinta laittaa tai kartiot kaatuvat kuolleina lattialle. Hyötysuhde noissa kaapeissa lienee aika heikko kun ei ollut ilmoitettu.Joo eihän tuo impedanssi ole kiinteä arvo kuten resistanssi mutta jokainen elementti on erilainen ja jokaisen impedanssikäyrä samaten. se on paljon juuri siitä elementistä kiinni paljonko impedanssi oikeasti muuttuu.
Harvalla vain on mahdollista tuota impedanssia mitata. vaatii sen siniaaltogeneraattorin joka maksaakin sitten ihan mukavan summan. ei ollut kahdenpympin vehje. Enpä ole koskaan muuten tutkinut niin syvällisesti kaappien ohjeita että olisin tuohon impedanssi käyrään niissä törmännyt. pitääpä hutkia joku päivä.
"Käyttö ohjeet ovat naisia varten. PISTE!" XD - todellista tehoa
Kiitollinen kirjoitti:
Millanen vahvistin sun mielestä riittäisi?
2x200W molemmat kanavat kuormitettuna RMS niin teho olisi sopiva noille 8 ohmin kaapeille. Diskantin kanssa saa olla tarkkana kotikaappien kanssa, kerran kun mikki vinkaisee niin diskanttielementti on kuolonkouristuksissa.
Karaoke vaatii himassakin yllättävän paljon ruutia vehkeiltä. Sitä ei helposti laulaessaan huomaakkaan. - ollut muuta
JOu JOu kirjoitti:
Joo eihän tuo impedanssi ole kiinteä arvo kuten resistanssi mutta jokainen elementti on erilainen ja jokaisen impedanssikäyrä samaten. se on paljon juuri siitä elementistä kiinni paljonko impedanssi oikeasti muuttuu.
Harvalla vain on mahdollista tuota impedanssia mitata. vaatii sen siniaaltogeneraattorin joka maksaakin sitten ihan mukavan summan. ei ollut kahdenpympin vehje. Enpä ole koskaan muuten tutkinut niin syvällisesti kaappien ohjeita että olisin tuohon impedanssi käyrään niissä törmännyt. pitääpä hutkia joku päivä.
"Käyttö ohjeet ovat naisia varten. PISTE!" XDtarkoitusta kun että jos kaappi on 4 ohminen ja vahvarista lähtee siihen vaikka 200W ja kytketään 8 ohminen samalla hyötysuhteella niin tehoa lähtee vahvistimesta silloin kaappiin noin neljänneksen vähemmän eli noin 140-150W yleensä riippuen vahvistimen sisäisestä kytkennästä (AB luokan vuorovaihepääte jne.). Kun muistaa että äänenvoimakkuuden lisääminen kaksinkertaiseksi vahvistintehoa nostamalla vaatii nelinkertaisen vahvistintehon niin äänenvoimakkuusero 4 ja 8 ohmin kaapin välillä on vaan pari db:tä eli ei juuri mitään vaikka teho tippuukin.
Jos kytket kaksi 8 ohmin kaappia rinnan tulee siitä 4 ohmia mutta kartioiden säteilevän pinta-alan nousun myötä äänenvoimakkuus nousee huomattavasti. No mutta se taas on pitkä juttu.
Käyttöohjeista olen ihan samaa mieltä... toivottavasti kukaan nainen ei lue tätä. Ollaan muuten molemmat tukkaamme myöten suossa. - JOu JOu
ollut muuta kirjoitti:
tarkoitusta kun että jos kaappi on 4 ohminen ja vahvarista lähtee siihen vaikka 200W ja kytketään 8 ohminen samalla hyötysuhteella niin tehoa lähtee vahvistimesta silloin kaappiin noin neljänneksen vähemmän eli noin 140-150W yleensä riippuen vahvistimen sisäisestä kytkennästä (AB luokan vuorovaihepääte jne.). Kun muistaa että äänenvoimakkuuden lisääminen kaksinkertaiseksi vahvistintehoa nostamalla vaatii nelinkertaisen vahvistintehon niin äänenvoimakkuusero 4 ja 8 ohmin kaapin välillä on vaan pari db:tä eli ei juuri mitään vaikka teho tippuukin.
Jos kytket kaksi 8 ohmin kaappia rinnan tulee siitä 4 ohmia mutta kartioiden säteilevän pinta-alan nousun myötä äänenvoimakkuus nousee huomattavasti. No mutta se taas on pitkä juttu.
Käyttöohjeista olen ihan samaa mieltä... toivottavasti kukaan nainen ei lue tätä. Ollaan muuten molemmat tukkaamme myöten suossa.Joista nyt puhutaan niin 8ohmiset?? sain jostain käsityksen että olisivat 4ohmiset? siis kävin kyllä hutkimassa mutta olen tainnut sekoittaa asiat? olen koko ajan puhunut 4ohmin kaapeista. tarkistan lisää ensi kerralla kun nyt on hieman kiire mutta sitä ennen kannattaa hetkeksi laittaa nuo vahvistin ehdotukset minun osaltani pannaan. joita tohon heitin. jos kaapit on kaseja niin noi on liian pieniä vaffareita..
- Kiitollinen
JOu JOu kirjoitti:
Joista nyt puhutaan niin 8ohmiset?? sain jostain käsityksen että olisivat 4ohmiset? siis kävin kyllä hutkimassa mutta olen tainnut sekoittaa asiat? olen koko ajan puhunut 4ohmin kaapeista. tarkistan lisää ensi kerralla kun nyt on hieman kiire mutta sitä ennen kannattaa hetkeksi laittaa nuo vahvistin ehdotukset minun osaltani pannaan. joita tohon heitin. jos kaapit on kaseja niin noi on liian pieniä vaffareita..
on 4 ohmin kaapit, kiitos vaan vaivannäöstä. Olet aarre ;-).
- Kiitollinen
Kiitos vastauksista. Tyhmän kannattaa ensin kysyä ja sitten vasta ostaa ;-).
- Joskus Haku
Olla hyväkin asia. Tämän löysin Googlella. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000025&conference=4500000000000722&posting=22000000017655878
- Kiitollinen
näköjän joka lähtöön. Siitä kun vaan valitsee mieleisensä ;-). Eli vähän vaikeeta näin tietämättömälle kun toisen mielestä alimitoitettu vahvari rikkoo kaiuttimet, toisen mielestä ylimitoitettu rikkoo kaiuttimet....ota tosta sit selvää.Olisko jollain ehdotusta eli vois oikeen rautalangasta vääntää mikä merkki/malli olisi sopiva?
- JOu JOu
Kiitollinen kirjoitti:
näköjän joka lähtöön. Siitä kun vaan valitsee mieleisensä ;-). Eli vähän vaikeeta näin tietämättömälle kun toisen mielestä alimitoitettu vahvari rikkoo kaiuttimet, toisen mielestä ylimitoitettu rikkoo kaiuttimet....ota tosta sit selvää.Olisko jollain ehdotusta eli vois oikeen rautalangasta vääntää mikä merkki/malli olisi sopiva?
kyllä vahvistimella kuin vahvistimella saa kaapit rikki kun niitä väärin käytetään. ongelma onkin siinä että kuuleeko sinun korvasi sitä väärin käyttöä. isolla vahvistimella kyllä mutta jonkun 50wattisen pikku pelin diskantin säröytymistä et välttämättä kuule vaikka kuinka nostaisit volaa sen kuullaksesi. särö taajuudet voisat olla näet kuulokynnyksen ulkopuolella. huomaat sen vasta kun diskantti elementtisi on päästänyt toimintasavut huoneilmaan.
Minimi on se 200W/4ohmiin joka sinun tulisi hommata. ei siis wattiakaan alle. itse edelleen panostaisin hieman yli määräiseen tehoon jolloin itse vahvistintakaan ei koskaan tarvitse ajaa täysillä vaikka kuuntelisi kovampaa.
Jospa lukisit tuon seuraavan linkin sisällön niin olet hieman enemmän perillä asiasta.
http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/vahvistin.html
Sivun toiseksi viimeisen väliotsikon viimeinen kappale kertoo suurinpiirtein saman kuin mitä olen yrittänyt tuputtaa.
Loppujen lopuksi valinta on sinun. Mene vaikka käymään jossain HIFI liikkeessä ja jututa aiheesta myyjää niin saatat tulla paljonkin viisaammaksi.
Mikä on muuten käyttö tarkoitus? Karaoke nähtävästi kun tänne kirjoitit?
Merkistä ja mallista en nyt mene sanomaan mitään kun en oikein tiedä tarkkaan mikä on todellinen käyttö tarkoitus etkä kertonut budjettisuunitelmaakaan. mitään kovin kallista ei tuon tasoisille kaapeille kuitenkaan kannata hommata. Ne ovat nähtävästi kuitenkin hieman vähemmän hifit kuin monen tonnin audiofiilivahvari. - Kiitollinen
JOu JOu kirjoitti:
kyllä vahvistimella kuin vahvistimella saa kaapit rikki kun niitä väärin käytetään. ongelma onkin siinä että kuuleeko sinun korvasi sitä väärin käyttöä. isolla vahvistimella kyllä mutta jonkun 50wattisen pikku pelin diskantin säröytymistä et välttämättä kuule vaikka kuinka nostaisit volaa sen kuullaksesi. särö taajuudet voisat olla näet kuulokynnyksen ulkopuolella. huomaat sen vasta kun diskantti elementtisi on päästänyt toimintasavut huoneilmaan.
Minimi on se 200W/4ohmiin joka sinun tulisi hommata. ei siis wattiakaan alle. itse edelleen panostaisin hieman yli määräiseen tehoon jolloin itse vahvistintakaan ei koskaan tarvitse ajaa täysillä vaikka kuuntelisi kovampaa.
Jospa lukisit tuon seuraavan linkin sisällön niin olet hieman enemmän perillä asiasta.
http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/vahvistin.html
Sivun toiseksi viimeisen väliotsikon viimeinen kappale kertoo suurinpiirtein saman kuin mitä olen yrittänyt tuputtaa.
Loppujen lopuksi valinta on sinun. Mene vaikka käymään jossain HIFI liikkeessä ja jututa aiheesta myyjää niin saatat tulla paljonkin viisaammaksi.
Mikä on muuten käyttö tarkoitus? Karaoke nähtävästi kun tänne kirjoitit?
Merkistä ja mallista en nyt mene sanomaan mitään kun en oikein tiedä tarkkaan mikä on todellinen käyttö tarkoitus etkä kertonut budjettisuunitelmaakaan. mitään kovin kallista ei tuon tasoisille kaapeille kuitenkaan kannata hommata. Ne ovat nähtävästi kuitenkin hieman vähemmän hifit kuin monen tonnin audiofiilivahvari.mutta nainen kuitenkin ;-). Seinään saan kyllä porattua reiän ja tietokoneeseen vaihdettua osia, mutta vahvistimista ja kaiuttimista en tiedä hönkäyksen pölähdystä. Eli ohmit ja watit ja niiden puolittuminen jne... on kyllä ihan hepreaa. Käyttötarkotus olis karaoken laulaminen ja musiikin kuuntelu eikä mun korva paljon vivahteita erota saati sitten säröjä. Eli ei tarvi maksaa kultakolikoita kunhan sopivat käyttötarkoitukseen. Sillä koitin metsästää ihan konkreettista ehdotusta merkistä/ mallista kun en ite ymmärrä asiasta mitään. Kiitos kun vihtitte opastaa, vaikka en taida sen viisaammaksi tulla. Pitänee käydä lukeen se artikkeli niin ehkä nääkin asiat selkenee vähän.
- JOu JOu
Kiitollinen kirjoitti:
mutta nainen kuitenkin ;-). Seinään saan kyllä porattua reiän ja tietokoneeseen vaihdettua osia, mutta vahvistimista ja kaiuttimista en tiedä hönkäyksen pölähdystä. Eli ohmit ja watit ja niiden puolittuminen jne... on kyllä ihan hepreaa. Käyttötarkotus olis karaoken laulaminen ja musiikin kuuntelu eikä mun korva paljon vivahteita erota saati sitten säröjä. Eli ei tarvi maksaa kultakolikoita kunhan sopivat käyttötarkoitukseen. Sillä koitin metsästää ihan konkreettista ehdotusta merkistä/ mallista kun en ite ymmärrä asiasta mitään. Kiitos kun vihtitte opastaa, vaikka en taida sen viisaammaksi tulla. Pitänee käydä lukeen se artikkeli niin ehkä nääkin asiat selkenee vähän.
Minusta alkaa tuntua että minä olen =)
Olihan tuolla ekassa viestissä maininta mihin käyttöön ollaan hankkimassa. no antaa mennä pään piikkiin se on kuitenkin jo joutunut kestämään jos jonkin sortin elämää.
Hmmz.. mitäköhän uskaltaisi suositella. toisaalta tuo suosittelu on hieman vaikea kun ei oikein tiedä millaista vahvistinta tarvitset. jos on mikseri jo olemassa niin vois hyvin pärjätä jollain pienellä asennus vahvistimella. Jos mikseriä ei ole eikä se ole hankinta listallakaan ja mennään sillä mitä karaoke soitin tarjoaa niin voisi ratkaisu olla jokin hieman järeämpi kotihifi pääte, mutta ne alkavat sitten maksamaan aika paljon valuuttaa. johon olisi vieläpä helppoa liittaa muitakin laitteita. asennus vahvistimeen saa kerrallaan yhden laitteen vaikka sisään tuloja onkin yleensä enemmän. niitä on vain hankala käyttää sammaan aikaan =(
Tässä olis pari vaihtoehtoa jotka ei syö lompakkoa täysin tyhjäksi:
http://www.f-musiikki.fi/tuotteet.php?nimikekoodi=XS350
http://www.f-musiikki.fi/tuotteet.php?nimikekoodi=P2500S
mutta näiden kanssa olisi kiva olla jokin mikseri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760