juoksuohjelma

*****'

Divarista nappasin lehden Kunto Plus 3/2006 jossa on juoksuohjelmat 5 km, 10 km, puolimaratonin ja maratonin suorittamiseen. Innostuin kesällä juoksemaan ja talvi kun tuli on jäänyt koko juokseminen. Nyt osui tämä lehti silmään ja ohjeet kuulostivat oudoilta. Eli nyt itse kysymykseen:

onko näin hyvä edetä:

3 x viikossa juoksua mutta juokseminen on 1-5 min juoksua ja 2-1 min kävelyä. Juoksun osuus kasvaa mitä kauemmin olet juoksua harrastanut eli tuossa lehdessä on aloittelijalle juoksun osuus 1 min ja kävelyä 2 min ja kokonaisaika on 20-30 min. Ja jos olet jo siinä kunnossa että maratoni sujuisi on siinäkin harjoituslenkit 5 min juoksua ja 1 min kävelyä (kokonaisaika 45 min)

Jotenkin tuntuu hassulta jaksottaa juoksu noin. Jopa tuo ihan aloittelijalle että vain minuutti juoksua ja pari kävelyä? Onko kukaan tuolla tyylillä juossut ja kokenut sen hyväksi?

Kiitokset :)

7

2441

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • misu--

hyvä ohjelma. mutta muista että se juokseminen ei ole verenmaku suussa paahtamista vaan rauhallista hölkkää.

"jos olet jo siinä kunnossa että maratoni sujuisi on siinäkin harjoituslenkit 5 min juoksua ja 1 min kävelyä (kokonaisaika 45 min)"

tuota en oikein ymmärrä...(???)

• Parrujalka

Ohjelma on kylä todella aloittelevalle juoksijalle. Kun ekoja keroja lähte lankille niin juoksun ja kävelyn suhde on ok.

Mutta jos jaksaa juosta maratonin niin silloin ei enää kävellä lenkeillä vaan juostaan koko ajan. kävely pitkillä lenkeillä opettaa psyykkeelle sen että kun jalat alkavat kipeytyä niin sitten voi kävellä. Tämä taas aiheuttaa sen että maratonin viimeisellä kympillä voi kävellä aina kun tuntuu siltä elikkä lähes koko 12 km. Kuitenkin mielestäni maran yksi parhaita asioita on mielen/tahdon voitto kivuista ja todellinen halu JUOSTA maratoni eikä vain läpisuorittaa sitä jotenkuten.

Olen ennenkin kommentoinut Kunto Plus lehden juoksu ohjelmia enkä malta nytkään näköjään olla haukkumatta niitä :)

• Tikkujalka...

Olen itsekin lukenut noita KuntoPlus- lehden ohjeita ja vähän hassuilta ne minustaklin tuntuvat. Itse olen huomannut, että "kroppaa kuuntelemalla" osan lenkeistä kannattaa juosta pitkinä ja hitaina, toiset taas nopeammin ja lyhyempinä. Itse en ainakaan kykenisi pysymään harrastukselleni motivoituneena, jos jatkuvasti joutuisin tähyilemään jotain kelloa tai sykemittaria. Kunto kyllä kohoaa ja ajatkin paranevat.

Maraton on päätavoitteeni, ensi syksynä ajattelin kuitenkin "tyytyä" puolikkaaseen ensikertalaisena. Olen tässä tätä palstaa ja muita palstoja ym. lukiessa mietiskellyt, että mistä ne maraton-juoksijat on tehty. Kyseessähän on kestävyyslaji, joten tärkeää on varmastikin se, että sydän, nivelet jne. kestävät pitkäkestoista kulutusta. Eli treenaamisessa tähdellistä onkin totuttaa elimistö siihen, että se joutuu työskentelemään kohonneella tehotasolla useamman tunnin. Jotkut aloittelijat, huonosti treenanneet ym. joutuvat joskus jopa keskeyttämään juoksunsa juuri, koska elimistö ei näistä syistä kestä. Joko alku on ollut liian vauhdikas tms.

Eli tällaiset aspektit on hyvä pitää mielessä. Onko järkeä? Joku useamman maratonin juossut voisi vastata.

• on......
        Tikkujalka... kirjoitti:

Olen itsekin lukenut noita KuntoPlus- lehden ohjeita ja vähän hassuilta ne minustaklin tuntuvat. Itse olen huomannut, että "kroppaa kuuntelemalla" osan lenkeistä kannattaa juosta pitkinä ja hitaina, toiset taas nopeammin ja lyhyempinä. Itse en ainakaan kykenisi pysymään harrastukselleni motivoituneena, jos jatkuvasti joutuisin tähyilemään jotain kelloa tai sykemittaria. Kunto kyllä kohoaa ja ajatkin paranevat.

Maraton on päätavoitteeni, ensi syksynä ajattelin kuitenkin "tyytyä" puolikkaaseen ensikertalaisena. Olen tässä tätä palstaa ja muita palstoja ym. lukiessa mietiskellyt, että mistä ne maraton-juoksijat on tehty. Kyseessähän on kestävyyslaji, joten tärkeää on varmastikin se, että sydän, nivelet jne. kestävät pitkäkestoista kulutusta. Eli treenaamisessa tähdellistä onkin totuttaa elimistö siihen, että se joutuu työskentelemään kohonneella tehotasolla useamman tunnin. Jotkut aloittelijat, huonosti treenanneet ym. joutuvat joskus jopa keskeyttämään juoksunsa juuri, koska elimistö ei näistä syistä kestä. Joko alku on ollut liian vauhdikas tms.

Eli tällaiset aspektit on hyvä pitää mielessä. Onko järkeä? Joku useamman maratonin juossut voisi vastata.

itse aloitin asicsen samantapaisella juoksuohjelmalla, ja se kyllä olikin ensimmäinen ohjelma jonka avulla opin juoksemaan! vaikka kuulostaa vähältä juosta se pari minsaa, se on juuri sopivasti jos et ole aiemmin juossut vaikka kuntoakin olisi. Juoksun aloittamisessa pahimpia virheitä on se että lähdetään liian kovaa ja kohta harjottelu kaatuu siihen. Eli se viiden kilsan ohjelma on mainio juoksun aloittajalle. (minä tosin pdensin lenkkejä kävekemällä, tunui tyhmältä lenkkeillä 10min)
        Sitte taas se kympin ohjelma, no, olen tehnyt senkin ja onnistuneesti, mutta se mielestäni lähtee liian kovaan kiriin niinkuin puolimaratoni ohjelmakin. Ei ole tavallisele kuntoilijalle välttämättä hyvä JUOSTA kolmesti viikossa n. tunnin lenkkiä, ehkä pari viiden kilsan ja yks pidempi olis parempi..

• Parrujalka
        Tikkujalka... kirjoitti:

Olipas omassa kirjoituksessa paljon kirjoitusvirheitä mutta mitä muuta voi odottaa kun kirjoittaa ilman ettei aamukahvia ole juotu :)

Mutta sitten asiaan, olet oivaltanut maratonin perusajatuksen ihan oikein. Ei puolessa vuodessa ohjelmalla vaan pitkällä valmistaumisella. Minä en ymmärrä minkä takia mara pitää juosta vain suorituksena tai miksi juoksukin on vain suoritus muiden suoritusten joukossa? Ehkä kyse on oman aikamme kuvasta, suoritetaan joku asia ja sen jälkeen suoritetaan jotain muuta tyyliin ensin juoksin maratonin, sitten kiipesin Mount Blancille ja sitten uin englannin kanaalin yli.

Jotenkin minulle tulee näitä palstoja lukiessa sellainen olo että nykyihmisellä on niin kiire tehdä kaikkea ettei aikaa riitä oikeastaan enää mihinkään kunnolla, kun koitetaan tehdä kaikkea. Omalle luonteelleni sopii se että otan kaikki irti harrastuksistani. Tosin käytän niihin kyllä paljon aikaakin :)

Mutta sitten sinun treeneihin. Kannattaa edetä tuolla polulla jonka olet valinnut, ensin puolikas, sitten mara, sitten ties mitä :) Mutta selkeästi olet oivaltanut sen mikä kestävyysurheilussa on tärkeintä, aikaa suoritustason kehittämiseen ja oman kropan totuttamiseen tarvitaan vuosia. Itse olen juossut ekan maran jo viisitoista vuotta sitten ja vieläkin maran juokseminen tuntuu jaloissa ihan joka kerta.

Yksinkertainen ohja harjoitusmäärien lisäämiseen on 1h/viikko/vuosi, elikkä n 50 tuntia vuodessa lisää. Enempää ei kroppa kestä kestävyysurheilussa jotta se myöskin palautuu treeneistä ja vältät mahdollisen ylikuntoon menemisen.

• *****'

Kiitokset nopeista vastauksista :) Voin siis ihan hyvillä mielillä juoksun tuolla tyylillä alkaa. Maraton ei todellakaan ole vielä minulla edessä! Urheilua harrastanut aika epäsäännöllisesti joten en usko että edes tuolla ohjelmalla saisin itseni vuodessa maraton kuntoon. Ihan peruskuntoa tässä haetaan ja ihastuin tuohon juoksemiseen tosi paljon. Aina pitänyt juoksua kamalana harrastuksena ja kesällä sitten heräsin että ikää alkaa olemaan ja kunto todella huono mutta rahat ei riitä oikein mihinkään niin kokeilin tuota juoksua. Pari ekaa kertaa tuntu ihan kamalalta mutta sitten napsahti jotain päässä ja olo oli mitä ihanin lenkin jälkeeen :)

• piukki

oari viikkoa sitten aloitin tuon 1-2 min juoksua ja 2 min kävelyä. 30 min. En katsonut kelloa vaan kuuntelin radiota ja laskin alussa sekuntteja. Pian sitä oppi arvioimaan miten musakappaleen kesto ja juoksu nivoutuvat jne. Eihän tuo minuutti pari niin tarkkaa ole. Lopussa juoksen pitemmän pätkän ehkä 5 min jos hyvältä tuntuu. Tämä vaatimus että on vain juostava 1-2 min pätkissä on aivan ratkaiseva siinä että ylipäätään lähden ulos lenkille. En nimittäin ole mikään juoksufani ollut ikinä. Olen yrittänyt laskea lyhtypylväitten välejä ja kadunkulmia, mutta ei ole onnistunut. Tämä tuntuu nyt hyvältä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3277
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1112
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1062
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      978
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      890
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe