Nilkkani meni kolme viikkoa sitten liukastuessa. Lääkärissä en ole käynyt, puhelimessa sanoivat, että ei välttämättä ole tarvetta. Ensimmäistä kertaa jalka meni muutama vuosi sitten Lapissa vaeltaessa.
Jalka kipuilee, kävelyni tuntuu hataralta vaikka käytän koko ajan ideaalisidettä. Olen huolissani siitä, milloin pääsee jälleen harrastamaan liikuntaa. En haluaisi olla liikalihava kesämorsian!
Nyrjähtänyt nilkka
5
3855
Vastaukset
- moraalinen vaikutus
Googlaa nilkan teippaus. Taitaa olla vieläpä ylin.
Osta muovinen pohjaharso ja rulla 1 1/4" teippiä ja opettele teippaamaan.
Kiristyssuunta, varsinkin kantapään ympäri, on tärkeä!
Harrastukseen lähtiessä tee "turvateippaus.
Pidä aina teippauspaketti ja kylmäpussi mukana.
Elastisen siteen voit laittaa teippauksen päälle mutta yksinään sillä ei ole merkitystä.
Tippaiitat ja yleislekurit ovat tästä asiasta kankaalla.
Olen sen itse karvaasti kokenut.- moraaliin
Idea on että nilkan liike sivusuunnassa estetään tai rajoitetaan mutta "kaasupoljinliike" jää, ainakin rajoitetusti, tomintaan.
Tiedän että oikein tehtynä teippaus estää vammat, suojaa aiemmin venähdyksen kautta herkistynyttä nilkkaa ja vamman sattuessa, yhdessä kylmähoidon kanssa, rajoittaa vauriota ja lyhentää toipumista.
Ei tarvitse kiitellä koska tiedän tämän toimivan!! - fyssari
moraaliin kirjoitti:
Idea on että nilkan liike sivusuunnassa estetään tai rajoitetaan mutta "kaasupoljinliike" jää, ainakin rajoitetusti, tomintaan.
Tiedän että oikein tehtynä teippaus estää vammat, suojaa aiemmin venähdyksen kautta herkistynyttä nilkkaa ja vamman sattuessa, yhdessä kylmähoidon kanssa, rajoittaa vauriota ja lyhentää toipumista.
Ei tarvitse kiitellä koska tiedän tämän toimivan!!No jo on neuvot. En todellakaan suosittele kenenkään amatöörin teippaavan nilkkojaan, jos sitä ei osaa. Voi vaan saada aikaan ongelmia, kun ei tiedä oikeita tapoja ja eri teippausten vaikutuksia nilkan eri osiin. Sitä paitsi nilkan nyrjähdyksessä ei aina paras keino ole teipata ja tukea nilkkaa tiukkaan pakettiin, koska silloin lihakset toimivat entistä heikommin.
Siispä nyt nilkan lihasten treeniä, se kylläkin auttaa tulevaisuutta silmällä pitäen, ei ehkä juuri tätä hetkeä. Mutta nyt voit käyttää kylmää nilkalla, tehdä kevyitä stabiloivia harjoituksia, esim. tasapainolaudalla. Jos ei kipu levon ym. avulla helpota ja kävely on huteraa, kannattaa mennä lääkärille (ja voihan sitä valita urheilulääkärin, joka varmasti tietää asioista) tai fysioterapeutille. Ne omat teippasuviritykset ei kannata, anna edes ammattitaitoisen ft:n tehdä ne... - moraaliin
fyssari kirjoitti:
No jo on neuvot. En todellakaan suosittele kenenkään amatöörin teippaavan nilkkojaan, jos sitä ei osaa. Voi vaan saada aikaan ongelmia, kun ei tiedä oikeita tapoja ja eri teippausten vaikutuksia nilkan eri osiin. Sitä paitsi nilkan nyrjähdyksessä ei aina paras keino ole teipata ja tukea nilkkaa tiukkaan pakettiin, koska silloin lihakset toimivat entistä heikommin.
Siispä nyt nilkan lihasten treeniä, se kylläkin auttaa tulevaisuutta silmällä pitäen, ei ehkä juuri tätä hetkeä. Mutta nyt voit käyttää kylmää nilkalla, tehdä kevyitä stabiloivia harjoituksia, esim. tasapainolaudalla. Jos ei kipu levon ym. avulla helpota ja kävely on huteraa, kannattaa mennä lääkärille (ja voihan sitä valita urheilulääkärin, joka varmasti tietää asioista) tai fysioterapeutille. Ne omat teippasuviritykset ei kannata, anna edes ammattitaitoisen ft:n tehdä ne...Ei nilkan teippaus mitään tiedettä ole.
Hieman kun perehtyy ko. kehonosan rakenteeseen ja toimintaan voi ryhtyä opettelemaan.
Tietysti opastus olisi eduksi.
Olen itse suorittanut ko. opastusta ja normaaliälykkyydellä varustetulle henkilölle sen opastaa puolessa tunnissa ja muutamalla kokeilulla.
Ensin näyttää ja selittää itse.
Sen jälkeen teetättää neuvoen muutaman kerran.
Itse opetellen menee enemmän aikaa ja teippiä.
Mitä tulee tuohon tiukkaan pakettiisi niin siinä on muutama epäkohta.
Ensinnäkin revähtymän ollessa kyseessä veritulpan vaara.
Toisaalta suurempi rajoittuneisuus liikkumisessa.
Kolmanneksi ko. kehonosan nopeampi heikkeneminen.
Ehkäisyteippausta käytetään varsin yleisesti.
Asiaan syvällisesti perehtyneenä tietänet esimerkiksi jenkkikoripallon huippupelaajien "suojelun" vammautumiselta ym.
Se kylmä pitäisi kyllä saada mahdollisimman pian haaverin jälkeen! Ja toistaa. - fyssari
moraaliin kirjoitti:
Ei nilkan teippaus mitään tiedettä ole.
Hieman kun perehtyy ko. kehonosan rakenteeseen ja toimintaan voi ryhtyä opettelemaan.
Tietysti opastus olisi eduksi.
Olen itse suorittanut ko. opastusta ja normaaliälykkyydellä varustetulle henkilölle sen opastaa puolessa tunnissa ja muutamalla kokeilulla.
Ensin näyttää ja selittää itse.
Sen jälkeen teetättää neuvoen muutaman kerran.
Itse opetellen menee enemmän aikaa ja teippiä.
Mitä tulee tuohon tiukkaan pakettiisi niin siinä on muutama epäkohta.
Ensinnäkin revähtymän ollessa kyseessä veritulpan vaara.
Toisaalta suurempi rajoittuneisuus liikkumisessa.
Kolmanneksi ko. kehonosan nopeampi heikkeneminen.
Ehkäisyteippausta käytetään varsin yleisesti.
Asiaan syvällisesti perehtyneenä tietänet esimerkiksi jenkkikoripallon huippupelaajien "suojelun" vammautumiselta ym.
Se kylmä pitäisi kyllä saada mahdollisimman pian haaverin jälkeen! Ja toistaa.Olen samaa mieltä, ei teippaus maailman vaikein asia ole oppia. Mutta kuten itsekin sanoit, kyllä siihen olisi hyvä saada opastusta "kädestä pitäen" aluksi, jotta ymmärtää kuvien/selostusten merkityksen ja tekee oikein... siispä netistä itse katsomalla ei paljon opi (kuten eka neuvosi oli).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181