Postin jakamisesta

kokemuksia...

Kiinnostuin postinjakajan työstä ja toivoisin että joku kokeneempi voisi kertoa minkälaista homma on. Työhön kuuluu lajittelu ja jakaminen. Siis jos on vaikka Tuusulassa töissä niin pitääkö osata suunnilleen koko Tuusulan kadut ulkoa, että lajittelu sujuu riittävän nopeasti vai miten se käytännössä tapahtuu? Onko jaettava alue aina sama? Lajitellaanko vaan ne postit jotka omaan piiriin kuuluu. Onko siinä jotain lisähommia kuten kirjattuja kirjeitä tai mainosten jakoa? Ja onko ylitöihin mahdollisuutta kokemuksen lisääntyessä?

26

8373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miepämie
    • Kesätyöntekijä

      Olen ollut muutamana kesänä postinjakajana, pääosin perusjakelun eli "päiväpostin" puolella. Pidin työstäni erityisesti hyvällä säällä :)

      Työajastani yli puolet kului lajittelemisessa ja loput jakamisessa. Hyvä nimimuisti auttaa työssä oleellisesti, mutta ei toki kaikkea tarvitse ulkoa muistaa. En tiedä, miten suurissa paikoissa, kuten Tuusulassa toimitaan, mutta työpäivän alussa lajitellaan kuitenkin muidenkin alueiden lähetyksiä kuin vain oman. Katunimiluettelosta voi kurkistaa oikean hyllyn, jos pääsee jokin katu unohtumaan. Itseäni auttoi karttaan tutustuminen, oli helpompi muistaa, miten mikäkin katu lajitellaan, kun edes suunnilleen tiesi missäpäin se sijaitsi. Nopeudesta on iloa ja hyötyä, mutta silti varsinkin vähän kokeneena on parempi lajitella hitaasti oikein kuin nopeasti väärin.

      Kun postit on saatu lajiteltua alueittain, jokainen siirtyy lajittelemaan omiaan. Tämä tehdään useassa erässä laittaen jokaisen talouden postit eri hyllyihin. Tavallisen postin lisäksi työhön sisältyy vaihtelevasti kirjattuja kirjeitä, mainoksia ym.

      Ylitöitä tein silloin, kun oma työaikani oli jo kulunut umpeen, mutta postia oli yhä jakamatta. Eli työpäivän pituutta ei voi ennakoida minuutilleen, eikä aina tunnillekaan. Jos haluaa tehdä paljon töitä, niin se voi olla mahdollista siten, että jakaa sekä aamulehtiä että "päiväpostia". En tiedä muita tapoja tehdä ylitöitä.

      Oman kokemukseni mukaan opastus työtehtäviin on ollut erinomaista. Lajittelua ja reittiä on harjoiteltu useampi päivä yhdessä kokeneen jakajan kanssa, joten sitä ei tarvitse pelätä, ettei työtä oppisi.

      • ---

        Kiitos neuvoista. Näillä pääsee eteenpäin.


    • kesätyö

      Miten kesätyöläisten palkat??

      • Kesätyöntekijä

        Mun taulukkotuntipalkka oli 7.99 e/tunti. Työskentelin siis perusjakelussa, en lehtien varhaisjakelussa. Palkka tulee joka päivä sovitusta tuntimäärästä, vaikka työntekoon olisikin mennyt vähemmän aikaa. Vastaavasti ylimenevästä ajasta maksetaan ylityökorvausta.


    • entinen postilainen

      Juu ei tosiaan tartte mitään katuja ja osoitteita ulkoa osata kun hommiin ryhdyt. Itse muistaakseni viikon verran kuljin omaa tulevaa reittiäni/aluetta vanhemman työntekijän kanssa. Aika nopeasti hommaan tuli vauhtia ja rutiinia silleen, että jakelusta selvisi suht nopeastikin. Ja töistä pääsee kotiin, kun oman alueen olet hoitanut. VAikka työaika ei olis vielä virallisesti loppunutkaan. Itse pääsin säännöllisesti tiettyinä päivinä jo reilusti ennen puolta päivää kotiin. Palkka juoksee silti.

      Raskaaksi ja suoraan sanottuna vittumaiseksi työn teki lähinnä ne lukemattomat mainokset, helsingin uutiset ym lipareet ja jeesus-lehdet mitä piti raahata tiettyinä päivinä. Eikä tosiaan ole vitsi eikä klisee, että kotielukat ei tosiaan välttämättä tykkää postinjakajista.

      Ja vaihtelee tosi paljon eri jakelupiireissä, että jakavatko ne päiväpostin kanssa mainoksia vai ei. Mikäli sen saisi etukäteen selvitettyä niin ehdottomasti semmoseen "piiriin" hommiin missä hoidetaan lähinnä postilähetyksiä.

      Palkkaa nostaa ajan myötä sitten se montako jakelureittiä opit tekemään. Jotkut hoitelevat kevyesti pari-kolmekin samalla kertaa -ylitöinä osittain tietenkin. Kun työntekijöistä on noissa hommissa pulaa koko ajan. Ja vanhat parrat osaavat ulkoa kyllä kaikkien asukkaiden nimet ja osoitteet koko jakelupiiristä.

      Ja pyörällä ja autolla kulkiessa tulee kilometrikorvausta.

      Ja jalkapelillä huhkiessa nousee kunto nopsaan.

      • reittiä..

        Miten kolme reittiä voi hoidella kevyesti samaan aikaan? Eikö siinä mene aikaa iltaan asti? Rahaa ainakin luulisi tulevan, mutta eikö niillä ylityötunneilla ole joku raja, vai miten se menee?


    • ...

      hommaa. todella fyysistä ja huonosti palkattua työtä. mainosten määrä on ihan järkyttävää mikä tekee nipuista isoja ja painavia (torstait pahimpia päiviä). ei ikinä enää jakeluun!!!

      • Iloinen PostiPoika

        No, itse olen kyllä viihtynyt jo 5 vuotta Postissa, tässä vähän listaa työn hyvistä ja huonoista puolista, tätä työtä harkitessa on kyllä hyvä muistaa, että työ todellakin on tosi fyysistä, joten huonokuntoisten ei kannata tälle alalle hakeutua ellei ole todella valmis alkuun puremaan hammasta ja hieman kärsimäänkin, no nyt niitä /-.

        Työpäivät kohtuu lyhyitä n. 6.30-13.30
        Päivät hieman vaihtelevat, joskus pääsee aikaisemminkin ja toisinaan menee tuonne kahteen tai kolmeen.

        Palkka ja työn vaatimustaso mielestäni Ok.

        Työt oppii tekemään kohtuullisesti n. kuukaudessa, jonka jälkeen homma tosi leppoista

        "Työsuhde-etuna" tulee hyvä kunto, ei ole pakko kuntoilla työajan ulkopuolella ( toki
        voi ).

        Työkaverit pääosin leppoista porukkaa

        työajat hyvät siinä mielessä, ettei tarvitse jumittaa liikenneruuhkissa ( hyötyä varsinkin pks.).

        Jos ei välitä joka aamuisesta meikkaus/peilin edessä ehostautumisesta, tämä paikka sopii sinulle, kunhan huolehdit perushygieniastasi.

        - Työ on fyysisesti raskasta, varsinkin talvipakkasilla kun on paljon lunta.

        - Vaatii melkoista tarkkuutta lajittelu vaiheessa, ettei tule virheitä ( ei aina niin helppoa klo. 6.30 aamulla silmät unihiekassa )

        - Ammatin yleinen arvostus ei kovin hyvä, tosin who cares!

        - palkka nyt siis ei ole mitenkään hirveän suuri 1400-1600 eur/kk.

        - Mainoksien määrä lisääntynyt viime vuosina melko paljon, mikä lisää fyysistä rasittavuutta.

        - alan tulevaisuus hieman epävarma.


      • ex-posti
        Iloinen PostiPoika kirjoitti:

        No, itse olen kyllä viihtynyt jo 5 vuotta Postissa, tässä vähän listaa työn hyvistä ja huonoista puolista, tätä työtä harkitessa on kyllä hyvä muistaa, että työ todellakin on tosi fyysistä, joten huonokuntoisten ei kannata tälle alalle hakeutua ellei ole todella valmis alkuun puremaan hammasta ja hieman kärsimäänkin, no nyt niitä /-.

        Työpäivät kohtuu lyhyitä n. 6.30-13.30
        Päivät hieman vaihtelevat, joskus pääsee aikaisemminkin ja toisinaan menee tuonne kahteen tai kolmeen.

        Palkka ja työn vaatimustaso mielestäni Ok.

        Työt oppii tekemään kohtuullisesti n. kuukaudessa, jonka jälkeen homma tosi leppoista

        "Työsuhde-etuna" tulee hyvä kunto, ei ole pakko kuntoilla työajan ulkopuolella ( toki
        voi ).

        Työkaverit pääosin leppoista porukkaa

        työajat hyvät siinä mielessä, ettei tarvitse jumittaa liikenneruuhkissa ( hyötyä varsinkin pks.).

        Jos ei välitä joka aamuisesta meikkaus/peilin edessä ehostautumisesta, tämä paikka sopii sinulle, kunhan huolehdit perushygieniastasi.

        - Työ on fyysisesti raskasta, varsinkin talvipakkasilla kun on paljon lunta.

        - Vaatii melkoista tarkkuutta lajittelu vaiheessa, ettei tule virheitä ( ei aina niin helppoa klo. 6.30 aamulla silmät unihiekassa )

        - Ammatin yleinen arvostus ei kovin hyvä, tosin who cares!

        - palkka nyt siis ei ole mitenkään hirveän suuri 1400-1600 eur/kk.

        - Mainoksien määrä lisääntynyt viime vuosina melko paljon, mikä lisää fyysistä rasittavuutta.

        - alan tulevaisuus hieman epävarma.

        Tuo väittämäsi että työn vaatimustaso ja palkkaus ovat ok on kyllä niin kaukaa haettu kun olla ja voi!Etkö oikeasti arvosta itseäsi niinkään paljoa että uskaltaisit sanoa että palkka on todella perseestä!!Ja työsuhde etuja tuosta firmasta saa todellakin hakemalla hakea koska niitä käytännössä ei ole!


      • Työtön isolla T:llä
        Iloinen PostiPoika kirjoitti:

        No, itse olen kyllä viihtynyt jo 5 vuotta Postissa, tässä vähän listaa työn hyvistä ja huonoista puolista, tätä työtä harkitessa on kyllä hyvä muistaa, että työ todellakin on tosi fyysistä, joten huonokuntoisten ei kannata tälle alalle hakeutua ellei ole todella valmis alkuun puremaan hammasta ja hieman kärsimäänkin, no nyt niitä /-.

        Työpäivät kohtuu lyhyitä n. 6.30-13.30
        Päivät hieman vaihtelevat, joskus pääsee aikaisemminkin ja toisinaan menee tuonne kahteen tai kolmeen.

        Palkka ja työn vaatimustaso mielestäni Ok.

        Työt oppii tekemään kohtuullisesti n. kuukaudessa, jonka jälkeen homma tosi leppoista

        "Työsuhde-etuna" tulee hyvä kunto, ei ole pakko kuntoilla työajan ulkopuolella ( toki
        voi ).

        Työkaverit pääosin leppoista porukkaa

        työajat hyvät siinä mielessä, ettei tarvitse jumittaa liikenneruuhkissa ( hyötyä varsinkin pks.).

        Jos ei välitä joka aamuisesta meikkaus/peilin edessä ehostautumisesta, tämä paikka sopii sinulle, kunhan huolehdit perushygieniastasi.

        - Työ on fyysisesti raskasta, varsinkin talvipakkasilla kun on paljon lunta.

        - Vaatii melkoista tarkkuutta lajittelu vaiheessa, ettei tule virheitä ( ei aina niin helppoa klo. 6.30 aamulla silmät unihiekassa )

        - Ammatin yleinen arvostus ei kovin hyvä, tosin who cares!

        - palkka nyt siis ei ole mitenkään hirveän suuri 1400-1600 eur/kk.

        - Mainoksien määrä lisääntynyt viime vuosina melko paljon, mikä lisää fyysistä rasittavuutta.

        - alan tulevaisuus hieman epävarma.

        Mä oon aina halunnu Postiin töihin mutta esteenä on ollu se että ei oo ollu ajokorttia...ens kesänä voiski kokeilla ihan postinjakajan hommia...tääläpäin ei postia kuljeteta millää muulla ku autolla...kaikki asunnot on niin kaukana, paitsi keskustan asunnot mutta neki jaetaan autolla ku taloja on monen kilometrin päähän keskustanki alueella.


      • htgrf
        Työtön isolla T:llä kirjoitti:

        Mä oon aina halunnu Postiin töihin mutta esteenä on ollu se että ei oo ollu ajokorttia...ens kesänä voiski kokeilla ihan postinjakajan hommia...tääläpäin ei postia kuljeteta millää muulla ku autolla...kaikki asunnot on niin kaukana, paitsi keskustan asunnot mutta neki jaetaan autolla ku taloja on monen kilometrin päähän keskustanki alueella.

        palkka ei todellakaan ole päätä huimaava,itsellä .1500 kuukaudessa ja postissa 20v.urani huipulla.


      • Jakaja-X
        htgrf kirjoitti:

        palkka ei todellakaan ole päätä huimaava,itsellä .1500 kuukaudessa ja postissa 20v.urani huipulla.

        Onpas kummallista, kun minun palkkani on n. 1400e/kk vaikka olen ollut talossa töissä vasta 1,5 vuotta, sijainti pääkaupunkiseudulla. En kyllä sanoisi palkan olevan mitenkään erityisen hyvä todellakaan, mutta suhteessa tehtyihin työtunteihin ja työn pieneen vastuuseen nähden palkka on melko yes.


    • Postinjakaja

      Itse aloitin kolme viikkoa sitten Myyrmäen postinjakelussa ja hoidan tällä hetkellä piiriä 6.
      Perjantaina päivä venyi 10h vaikka työaikaa on merkattu mulle vaan se 7h 39min. ja mun peruspalkka on kuussa 1317€ ja jos oot ylitöissä saat 30min. tunnin palkan sekä kaikkia muita etuja.
      Eli sä hoidat vaan sen sun oman piirisi johon kuuluu ainakin mulla viisi eri taloyhtiöö ja työaika alkaa kello 6.15, eka on yhteislajittelu jossa sä viskot ne postit eri jakajien omiin lootiin josta ne haetaan sitten ja sen jälkeen sä viskot ne omassa työpisteessäsi sille oikealle henkilölle ja oikeelle kadulle ja oikeeseen rappuun. Ja mainoksia jaetaan siinä muun postin ohella joka heitellään kanssa sinne lootaan sille ihmiselle kellä ei ole mainoskieltoa. Sitten kun on lajittelu tehty voit lähteä piiriin ja kun palaat piiristä teet osoitteen muutoksia jonka jälkeen on päivä täysi mutta muista, että kuun vaihteet on yhtä helvettiä.

      • paperinkantaja

        Oon ollu 1 1/2 vuotta postinjakelussa Tampereellla ja täytyy sanoo, että tuntuu koko
        ajan menevän huonompaan suuntaan. Lähinnähän nuo
        vitun mainokset vituttaa. Maksaisivat edes 50e
        kuussa vaik niistä, mut kun ei. Kyllä siinä usein
        tuntee ittensä aika apinaksi, kun on tullu postiin töihin ja suurimman osan ajasta heittää
        jotain vitun roskapaskaeasyshoppingpaskaa hyllyyn. Ehdotankin, että suomen posti oyn nimi
        vaihdettaisiin suomen roskaposti oy:ksi. Kaikki vanhat jakajatkin on mulle sanonu, että jos vaan keksit jotain muuta esim. opiskelu, niin älä ihmeessä tänne jää. Sitä mä aina oon täs ihmetelly, et kuin ne vanhemmat tätä nykytouhua
        jaksaa, kun ne voi vaan muistella eilistä:)
        Pitäs varmaan keksiä jotain muuta:)


      • 2Jakaja
        paperinkantaja kirjoitti:

        Oon ollu 1 1/2 vuotta postinjakelussa Tampereellla ja täytyy sanoo, että tuntuu koko
        ajan menevän huonompaan suuntaan. Lähinnähän nuo
        vitun mainokset vituttaa. Maksaisivat edes 50e
        kuussa vaik niistä, mut kun ei. Kyllä siinä usein
        tuntee ittensä aika apinaksi, kun on tullu postiin töihin ja suurimman osan ajasta heittää
        jotain vitun roskapaskaeasyshoppingpaskaa hyllyyn. Ehdotankin, että suomen posti oyn nimi
        vaihdettaisiin suomen roskaposti oy:ksi. Kaikki vanhat jakajatkin on mulle sanonu, että jos vaan keksit jotain muuta esim. opiskelu, niin älä ihmeessä tänne jää. Sitä mä aina oon täs ihmetelly, et kuin ne vanhemmat tätä nykytouhua
        jaksaa, kun ne voi vaan muistella eilistä:)
        Pitäs varmaan keksiä jotain muuta:)

        Oikeessa olet, ala menossa kovaa vauhtia päin persettä. mainos määrät ovat järkyttäviä, eikä ne päivätkään enään ole sen lyhempiä kuin muissa perushommissa (8h) ja palkka on aika syvältä 1300-1400/kk, lisäksi työn yleinen arvostus kärsinyt suuremman luokan inflaation, ei kehtaa oikein tutuille kertoa että on posti-pekka, Huoh!Rankkaa työtä paskalla palkalla


    • Anonyymi

      Pks jakelu on perseestä

      • Anonyymi

        Pks jakelu roskapostiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pks jakelu roskapostiin

        Pks jakelu on huolimattomuudellaan palkannut ainakin yhden työntekijän, joka on poliisitietojen mukaan hävittänyt postia enemmänkin.
        Taitaa olla juttu vielä prosessissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pks jakelu on huolimattomuudellaan palkannut ainakin yhden työntekijän, joka on poliisitietojen mukaan hävittänyt postia enemmänkin.
        Taitaa olla juttu vielä prosessissa.

        V. 2007 Hesaria jakoa alihankkijana Posti, jonka postimies yritti lehden jakamisen yhteydessä päästä omalla yleisavaimellaan ihmisten koteihin... Että semmoinen Posti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pks jakelu on huolimattomuudellaan palkannut ainakin yhden työntekijän, joka on poliisitietojen mukaan hävittänyt postia enemmänkin.
        Taitaa olla juttu vielä prosessissa.

        PKS jakelu eli postin hukkaamisfirma toimittaa ainakin alueellamme Postin asiallisemman jakelun rinnalla postia vääriin paikkoihin ! Ja homma senkun jatkuu. Mikään valitus ei mene perille ! Asiakaspalvelussa istuu nuoria tyttöjä, jotka aina lupaavat puuttua hommiin. Miltähän mahtaa tuntua monesta, kun paperilasku ei koskaan tule perille, karhulasku kyllä korkoineen ! Edes korkoja tämä putiikki ei maksa, vaikka ulkolaiset jakelijat tuskin osaa edes suomen kieltä. Ihmisten henkilötietoja laskuissa, verokorteissa jne jaetaan vääriin osoitteisiin. Miten kauan tällainen hukkaputki saa toimia ???


    • Anonyymi

      Jouduin Pks jakelun takia maksamaan perintätoimistolle maksukehotuksen takia erilaisia kuluja jotka jäivät minun kontolle.
      Kaikki laskut joista näitä kuluja muodostui oli Pks jakelija hävittänyt.
      Poliisi oli tehnyt lehtitietojen mukaan tästä asiasta tutkinnan.

    • Anonyymi

      Alle kympin tuntipalkka käteen ei jää edes tonnia. Postin johtajalla melkein satatuhatta vuosipalkka. Ilmankos eivät saa työntekijöitä. Orjatyötä. Miten on mahdollista nykyajan suomessa. No siks kun herrat on niin ahneita.

    • Anonyymi

      Onko järkeä riskeerata oma henki alle kympin tuntipalkalla tai tonni kuussa -palkalla??? Vaarallista ja raskasta työtä.

      • Anonyymi

        Älkää nyt postinjakajaksi lähtekö jos työstä rahaa haluatte, varsinkaan yksityiselle puolelle missä omaa autoa käytetään. Hämärä palkkaus ja tunnit ja km korvaus tulevat tekoälyn perusteella ja ihan mitä lukuja sattuu. Ajoin yhtenä alueena syrjäisempää reittiä jogon kuuluu 2 aluetta niin km korvaus vaihteli 10km sinne tänne mikä nyt ei ole mahdollista. Työtunteja en jaksa edes spekuloida että mihin perustuu laskelma ja paljon olisi pitänyt olla todennäköisesti enemmän koska sain yleensä tehtyä työt nopeammin kuin pisimmillään aika näytti. Välillä silti tunteja tuli samasta jakomäärästä vähemmän. Ymmärrätte varmaan pointin. Työ itsessään oli ihan OK jos lajittelun välillä uskomatontakin sekoilua ei lasketa. Syrjäisten alueiden jakamisesta jopa tykkäsin. Työtunnit jää vähäiseksi eikä niitä saa edes pyytämällä lisää vaikka tiedossa on se että töitä olisi. Oman auton käyttö postin jakelussa kuluttaa autoa niin paljon, että mahdollisesti pidemmän päälle tappiollista puuhaa, eli siinä mielessä Posti varmaan parempi.

        VÄLTTÄKÄÄ JOS HALUATTE JOTAIN TIENATA.


    • Anonyymi

      Vaarallista, todella vasrallista työtä eikä saa vaarsllisen työn lisää vain senttejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      261
      2433
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      85
      1931
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1586
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      149
      1399
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1175
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1000
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe