jos huomaavat työpaikalla pahaa oloa, ei puutu
siihen kunnolla ja sitten pomot lähtee vielä
mukaan niinkuin kohdallani. Savustus ja uupumus
ja sanoin itseni irti ja olen aika henkisesti
väsynyt. Yritin kyllä ja varmasti, minua ei kuultu, käskyjä kyllä tuli tuon tuosta, olin
varmaan ainoa siellä työpaikalla joka uskalsi
avata suun välillä, siksi minusta ei pidetty.
Muut ovat hiljaa ja puukottavat selän takana
minkä töiltään ehtii, onko se oikein ja ollaan
edessä niin makeita, en tajua, jos täällä käy
ns. pomonja/esimiehiä/firman johtajia niin lukekaa näitä kirjoituksia täällä ja sen jälkeen
pitäkää vaikka pieni palaveri, miten tehdä
työpaikasta kaikille mieluisa, kokoon, näköön,
katsomatta.
Miksi työnantajat
50
15174
Vastaukset
- Kaiken kokenut
No eiväthän työnantajat uskalla toimia.
Hehän kuuntelevat luottamusmiehiä ja työsuojeluvaltuutettuja ja hehän voivat joskus olla kieroja kuin korkkiruuvit.
Lisäksi mahdottoman puoluellisia, nuoleskelevat suosiossa olevien pehvoja.
Kiusattujen tueksi ei uskalleta tulla, etteivät itse joutuisi porukan silmätikuksi.
Ryhmäurakka ruokkii tällaisia tosi ikäviä kiusaamisklikkejä. Siksi niissä systeemeissä on muuta enemmän työpaikkakiusaamista.- sivusta nähnyt
Vain uhri tietää, mitä kiusaaminen on ja sen todistaminen on vaikeaa - edes oikeudessa. Kollektiivinen syyllisyys estää ketään auttamasta ja pikku kylällä kaikki ovat esteellisiä. Toisaalta vain taistelemalla uhri voi nousta ylös itsesäälin suosta. Rahaa palaa lakimiehiin, mutta itsetunto kasvaa. Jos johtajat eivät asiaa ymmärrä, sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin käydä omaa taistelua, maksoi mitä maksoi.
- oikeudellisesta taistelustasi
sivusta nähnyt kirjoitti:
Vain uhri tietää, mitä kiusaaminen on ja sen todistaminen on vaikeaa - edes oikeudessa. Kollektiivinen syyllisyys estää ketään auttamasta ja pikku kylällä kaikki ovat esteellisiä. Toisaalta vain taistelemalla uhri voi nousta ylös itsesäälin suosta. Rahaa palaa lakimiehiin, mutta itsetunto kasvaa. Jos johtajat eivät asiaa ymmärrä, sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin käydä omaa taistelua, maksoi mitä maksoi.
Olisi kiinnostavaa tietää tarkalleen miten olet toiminut oikeudellisesti tuossa taistelussasi kiusaamisen suhteen.
Olen samaa mieltä, mutta en tiedä oikein miten pitäisi käytännössä toimia.
Mitä se on tullut sinulle maksamaan?
Eikö ole hirveää, että kiusattu joutuu vielä maksamaankin kaiken lisäksi, mutta kuten sanot, makso mitä makso, niin oikeutta on saatava. - mitään enään
oikeudellisesta taistelustasi kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää tarkalleen miten olet toiminut oikeudellisesti tuossa taistelussasi kiusaamisen suhteen.
Olen samaa mieltä, mutta en tiedä oikein miten pitäisi käytännössä toimia.
Mitä se on tullut sinulle maksamaan?
Eikö ole hirveää, että kiusattu joutuu vielä maksamaankin kaiken lisäksi, mutta kuten sanot, makso mitä makso, niin oikeutta on saatava.olen hajalla ja haluan joskus päästä jaloilleni
valvon yöt ja nukun päivät ja kiusattu olin
ihan loppuun asti ja nyt nää tyypit yrittää
ottaa muhun yhteyttä, mut se ei onnistu enään
miten saan karoitettua ne elämästäni, ihan
kamalaa, miksi, parhaani tein, uskalsin olla
erilainen, hitto kun on huono olo. - VPK
mitään enään kirjoitti:
olen hajalla ja haluan joskus päästä jaloilleni
erilainen, hitto kun on huono olo.Ota etäisyyttä. Lähde muutamaksi kuukaudeksi etäälle kaikesta siitä ympäristöstä, jos mahdollista ulkomaille. Kaikki muu on turhaa. Oleminen työympäristössä,sankareiden näkeminen, oikeuksista tappeleminen, avun saaminen liittosta, terveyden huollosta, kaikki ne on turhaa ja vievät voimat. Oikeuksia Suomessa työpaikkakiusaamisessa ei tunneta. Koin kaiken,lähdin ja nyt olen voimissani. Entisestä työpaikastani kantautuvat asiat ovat masentavia. Ihmisiä parhaassa iässä tuupertuu. Niinpä jos haluat jatkaa ja nauttia elämästä LÄHDE.
- einujerrettu vielä
mitään enään kirjoitti:
olen hajalla ja haluan joskus päästä jaloilleni
erilainen, hitto kun on huono olo.suuntaa toisaalle. Minulla on opettajankoulutus ja hyvä ammattitaito alaani, mutta ikäni ja persoonallisuuteni ei miellyttänyt viimeisintä työnantajaani ja muutamia nuorten vanhempia, joiden mielestä en edustanut valtapuolueiden arvoja. Siispä ensin alkoi pahat jutut, asiattomat yhteydenotot esimiehille ja muulle henkilökunnalle, yöllä häiriösoitot ja viimein lähiesimies rustasi kiertokirjeen, johon haali ekaluokkalaisten amislaisten allekirjoitukset ja kukaanhan ei uskaltanut olla toista mieltä. Kire kiikutettiin sitten ylemmälle koulutusalajohtajalle. Alkoi joka kolmas viikko istunnot, jossa pohdittiin, oliko taas tullut valituksia. Luottamusmies istui aika avuttomana mukana istunnoissa ja myötäili työnantajaa. Ammattiyhdistyksen lakimies neuvoi koeajalla kääntymään työvoimatoimistoon, että saisi työsuhteen purettua. Niinpä lankesin ansaan ja purin työsuhteen konsultoimatta lääkäriä, joka olisi vain määrännyt minulle ehkä sairaslomaa. Niin lähdin 1,5 v. sitten ja olen edelleen työttömänä ja ansiosidonnainen on loppunut. Kesällä loppuu työmarkkinatukikin. Sitten oon emp eli elää miehen palkalla -suhteessa. Työvoimaviranomaiset ovat vihjanneet, että opettajanurani on ohi, koska oppilaitosten työhönottajat ja päättäjät ovat yhtyneet esimiesten lausuntoon, että en ole sopiva opettajaksi, vaikka en ole tehnyt mitään ja olen tehnyt työni tunnollisesti. Olen vain vähän pullukka, vähemmistöpuolueessa, uskis ja luomuihminen. Enkä kumartele herroja, vaikka kuka tulisi eteen vaan olen suorasukainen - ilman sen kummempia. Ehkä se koitui tuhokseni, koska lähiesimiehen ego ei kestänyt sitä, että sanoin viime työpaikassa häntä maailman huonoimmaksi esimiehekseni. Se riitti hyllyttämään minut työmarkkinoilta. No, paistaahan se päivä risukasaan: pitää taas lähteä ammatinvaihtokoulutukseen ja siitä sitten yrittäjäksi, kun muutakaan mahdollisuutta ei ole. Sen ovat työvoimaviranomaiset suoraan sanoneet: muuta työtä et saa kuin omaehtoista yrittäjyyttä. Merkonomit katsokaas ovat viisaampia kuin maisterit tänä päivänä, jos he päättävät asioistasi työkkärissä.
Kun kiusaamista esiintyy ja siitä ilmoitetaan esimiehelle, niin monen esimiehen mielestä sitä voi verrata siihen, jos joku kävisi sanomassa esimiehelle, että teet työsi huonosti.
Kiusaamisen esiintyminen on suuressa määrin johtamis- ja ilmapiiriongelma, eli kun kiusaamista esiintyy olisi johdon syytä miettiä, mitä tulisi tehdä vastaisuudessa toisin.
Tässä kohtaa törmätään toiseen ongelmaan, moni esimies ei halua myöntää tehneensä virhettä, nyt kiusaamisesta tulee valtataistelua, esimies - alainen.
Esimies voi kokea kiusaamisen esiintymisen arvovaltansa menetyksenä.
Lisäksi suuri osa työntekijöistä asettaa esimiehen "jalustalle", eli esimies on heidän mielestään "yli-ihminen" työpaikalla.
Tosiasia kuitenkin on, että esimies on tavallinen ihminen, siinä kuin kuka tahansa työntekijäkin.- vastuuta aikuisena?
Laki kun sanoo, että työnantaja on vastuussa. Käytännössä kiusaamisen suorittavat tavalliset työntekijät, salaa, eivät siitä käy esimiehilleen kerskumassa.
Monissa työpaikoissa on tehty ohjeita työpaikkakiusaamista vastaan ja kuva ulospäin halutaan pitää hyvänä, työpaikkakiusaamista ei saa esiintyä.
Kun joku alkaa oireilla tai ihan suoraan tehdä ilmoituksen työhäirinnästä, on helpompi keskittyä tähän oireilijaan ja hakea syy hänestä itsestään. Siis kun meidän työpaikassahan ei kiusaamista esiinny.
Mielestäni sitä on syytäkin hävetä. Mitä suurempi häpeä, sitä aggressiivisemmat keinot kiusatun häpäisemiseksi. - puolustanut olen
vastuuta aikuisena? kirjoitti:
Laki kun sanoo, että työnantaja on vastuussa. Käytännössä kiusaamisen suorittavat tavalliset työntekijät, salaa, eivät siitä käy esimiehilleen kerskumassa.
Monissa työpaikoissa on tehty ohjeita työpaikkakiusaamista vastaan ja kuva ulospäin halutaan pitää hyvänä, työpaikkakiusaamista ei saa esiintyä.
Kun joku alkaa oireilla tai ihan suoraan tehdä ilmoituksen työhäirinnästä, on helpompi keskittyä tähän oireilijaan ja hakea syy hänestä itsestään. Siis kun meidän työpaikassahan ei kiusaamista esiinny.
Mielestäni sitä on syytäkin hävetä. Mitä suurempi häpeä, sitä aggressiivisemmat keinot kiusatun häpäisemiseksi.työpaikkakiusaamisen ,kiusaajien osana omaa pahoinvointia.Kun työpaokallani on oma porukka joilla on alkoholiongelmat,perheongelmat.velat ym.ym.Näiden henkilöiden yhteinen tavoite on keskittää kiusaaminen henkilöön joka on muita parempi luontoinen ja siten myöskin herkempi.Nämä kiusaaja henkilöt on työnantajan edustajille mieleisia koska ovat valmiita tekemään miellyttääkseen melkein mitä vain.Itse olen kaverini puolesta varatyösuojelumiehenä keskustellut työterveyspaikalla.Työpaikallani niin työntekijöille kuin työnantajan edustajilla.Mikäli kaverini tulee vielä töihin parin vuoden sairaslomalta niin mikäli kiusaaminen jatkuu niin otan yhteyttä työsuojelupiiriin.Periksi ei pidä antaa vaikka työpaikalla ei olisi yhtää työkaveria.
- kiusaajana
puolustanut olen kirjoitti:
työpaikkakiusaamisen ,kiusaajien osana omaa pahoinvointia.Kun työpaokallani on oma porukka joilla on alkoholiongelmat,perheongelmat.velat ym.ym.Näiden henkilöiden yhteinen tavoite on keskittää kiusaaminen henkilöön joka on muita parempi luontoinen ja siten myöskin herkempi.Nämä kiusaaja henkilöt on työnantajan edustajille mieleisia koska ovat valmiita tekemään miellyttääkseen melkein mitä vain.Itse olen kaverini puolesta varatyösuojelumiehenä keskustellut työterveyspaikalla.Työpaikallani niin työntekijöille kuin työnantajan edustajilla.Mikäli kaverini tulee vielä töihin parin vuoden sairaslomalta niin mikäli kiusaaminen jatkuu niin otan yhteyttä työsuojelupiiriin.Periksi ei pidä antaa vaikka työpaikalla ei olisi yhtää työkaveria.
jos esimies purkaa omaa pahaa oloa, ottaa hampaisiinsa jonkun kiltin,antakaa vinkkejä mitä tehdä?
- vaihtoehtoja
kiusaajana kirjoitti:
jos esimies purkaa omaa pahaa oloa, ottaa hampaisiinsa jonkun kiltin,antakaa vinkkejä mitä tehdä?
keskustelu kyseisen kiusaaja henkilön kanssa jos ei yksin niin Työsuojelumiehen tai Luottamusmiehen kanssa.Isoimpiin pomoihin yhteys.Jos ahdistaa niin sairaslomaa ja mahdollisesti yhteys työsuojelupiiriin.Asiaa ei saa peitellä vaan pitää tuoda esille kuten olen työpaikallani tehnyt.Kannattaa ottaa työpaikkakiusaaminen todella vakavana ongelmana.Olen menettänyt yhden toisessa työpaikassa olevan kaverin lopullisesti kyseisen ongelman takia.Nykyisessä työpaikassa kaveri ollut kauan sairaslomalla osittain kyseisen ongelman takia.
- joutuvat
kiusaajana kirjoitti:
Uhriksi joutuvat helposti kiltit ja muita fiksummat henkilöt. Kiusaajalla on AINA huono omanarvontunto. Vaikuttaa siltä että persoonallisuushäiriöiset tahtovat esimiesasemaan koska voivat toteuttaa omia mieltymyksiään: Alistamista, mitätöimistä, eristämistä, uskomalla vain pahoja puheita kiusatusta voivat halventaa lisää kiusattua. Sairaustapauksissa lääkärindiagnoosikaan ei kiusaavalle esimiehelle ole mitään. Hän on tehnyt oman diagnoosinsa kiusatusta; eli hän on tyhmä. Jatkuvalla kiusaamisella yritetään uhri saada sairastumaan jolloin voi todistaa olleensa oikeassa hänen mielenterveydestään.
Kerrotaan asiasta terveydenhuollossa ja ts- valtuutetulle. Kyllä kiusaamisen voi ja pitääkin saada loppumaan. Kiusaajat ovat hoidon tarpeessa kun eivät ymmärrä kuinka paljon pahaa voivat saada aikaan yksilölle,ja hänen perheelleen. - esimiehenä
kiusaajana kirjoitti:
Muiden on vaikea uskoa kiusattua jos esimies on vaarallinen psykopaatti. Tällainen henkilö antaa muille itsestään kuvan että hän toimii aina oikein, mutta kiusattu on luulosairas. Kuvioon kuuluu myös hankkia "hovi" eli tukijoita itselleen jolloin likaisen työn tekevät muut. Kuvaan kuuluu myös käyttää kiusaamisen välineenä pahaa aavistamatonta sijaista.Persoonallisuushäiriöinen esimies ei myönnä koskaan omaa osuuttaan mihinkään vaan syyttelee ketä milloinkin selvitäkseen tilanteista "puhtain paperein". Valehtelu ja kaikenlainen kieroilu pahentavat tilannetta. Pitäisi muistaa että " ei se ole mies eikä mikään jonka puheisiin ei voi luottaa" Nykyisessä työpaikassa nuoret naispomot ovat pahimpia kiusaajia, joten kiusaajat eivät kuole sukupuuttoon; turha toivo.
- saman nähnyt
esimiehenä kirjoitti:
Muiden on vaikea uskoa kiusattua jos esimies on vaarallinen psykopaatti. Tällainen henkilö antaa muille itsestään kuvan että hän toimii aina oikein, mutta kiusattu on luulosairas. Kuvioon kuuluu myös hankkia "hovi" eli tukijoita itselleen jolloin likaisen työn tekevät muut. Kuvaan kuuluu myös käyttää kiusaamisen välineenä pahaa aavistamatonta sijaista.Persoonallisuushäiriöinen esimies ei myönnä koskaan omaa osuuttaan mihinkään vaan syyttelee ketä milloinkin selvitäkseen tilanteista "puhtain paperein". Valehtelu ja kaikenlainen kieroilu pahentavat tilannetta. Pitäisi muistaa että " ei se ole mies eikä mikään jonka puheisiin ei voi luottaa" Nykyisessä työpaikassa nuoret naispomot ovat pahimpia kiusaajia, joten kiusaajat eivät kuole sukupuuttoon; turha toivo.
Narsisti esimiehestä on täyttä totta.Kyseessä on valehtelija joka ei tunne minkäänlaista moraalia tai vastuuta toisista ihmisistä.Se luo joillekin kavereille vaikka minkälaiset puitteet työssä jotta nämä ovat tukena ja peittelemässä kyseisen pomon hölmöilyjä.Kyseessä on myöskin henkilö joka on astunut liian suuriin saappaisiin.Olen tälläisen esimiehen kanssa työssä ja voin sanoa että eipä huonompaa ratkaisua esimieheksi voi olla!
- Kiusattu on
Joensuussa sain korjaamolla kokea kiusatun osaa,meille tuli työryhmään yk-joukoissaollut mies nimeltä Esko touhukas ja paikkaani haluava mies,hän hankki ympärilleen suojajoukot,kyseli heiltä minusta heidän mielipiteitä ja muokkasi porukan mielensä mukaan,minä en asiasta tiennyt mitään.
Porukat karttoivat minun seuraani, ja viihtyivät Eskon ympärillä.Minulle tuli yllättäin kutsu kokoukseen jonka Esko ja esimieheni olivat räätälöineet,siellä oli koko korjaamon ja vuorossaolevat henkilöt kutsuttuna koolle.Olinpa tyrmätty kun astuin kokoussaliin ja pomo ilmoitti porukan olevan koolla minun sopeutumattomuutenivuokksi,ja hän alkoi kysellä jokaiselta yksitellen mitä mieltä kukin on minusta,ne jotka olivat kavereita eskon kanssa haukkuivat minut,ja Esko sanoi ystävyytensä minunkanssa poikki, ja ei halua olla missään tekemisissä minun kanssa, työnjohtajamme oli samaa mieltä Eskon kanssa.Minun parjaamiseni jatkui niin kauan että minun oli parasta lähteä talosta että Esko sisi minun tehtäväni,sillä hyvä ammattitaito ei ole itäsuomessa tae työrauhasta.Kiusaamista on tämänkinlaista.Toivon että hän viihtyy työssään.
- esimies
En epäile esittämääsi, mutta jos/kun kokee kiusaamista tai muuta pahaaoloa, se kannattaa sanoa SELVÄSTI. Olen monesti törmännyt siihen, että työntekijä kyllä epäsuorasti vihjaa jotain, mutta selkeästi kerto asiaansa tai kokemaansa. Oletetaan, että se pomo kyllä aavistaa...mutta ei ne pomotkaan oo ajatustenlukijoita, eikä toisaalta pidäkään lähteä toista tulkitsemaan. Siinä mennään vaarallisille vesille. Tää ei nyt ehkä iahn liity asiaasi, mutta kannattaa muistaa kuitenkin.
- Red Indian
Minut diskattiin koulussa ja viimeistään sotaväessä puolue- ja ihonvärin perusteella sekundaneekeriksi. Mutta olen tällä hetkellä maan mainioimman kaverin maineessa. Paljon on ollut tekemistä luottamuksen saavuttamiseksi pelkästään naaman perusteella. Onneksi ne pomot ovat huomanneet, että minusta on firmalle enemmän hyötyä, kuin niistä 38 lomapv. 60 sairaspv. vuosittain käyttävästä "valkolaisesta".
- kiusattu esimies
Selvästi sanominen, kirjallisen valituksen tekeminen tai muukaan ilmoitus ei aina auta työpaikkakiusattua, joka jo kärsii näistä parin vuoden kiusaamisen tuomista häiriöistä.
Ei nuku kunnolla, pelkää, panikoi, käyttäytyy itsellensä vieraalla tavalla, esim. aggressiivisesti vastaa kritiikkiin, jonka kokee aiheettomaksi.
Kiusattua katsotaan aina ' nyt ja tässä'.Kiusattu on siinä ulkoisessa tarkastelussa aina heikoilla. Itse ainakin näytin varmasti ihan idiootilta pomolta:-)
Kiusaaja esiintyy varmasti ja tyynesti,'fiksusti',etenkin persoonallisuushäiriöinen kiusaaja, joka kirkkain silmin valehtelee.
No, olen jo antanut anteeksi näille oganisaation edustajille heidän kyvyttömyytensä tunnistaa kiusausta, mutta jotain olen oppinut.
Jos ihmisen teot ja sanat ovat ristiriidassa, kannattaa seurata tekojen polkua. - myös esimies
Puutuin kiusaukseen, mutta kiusaaja saa edelleen jatkaa työpaikassamme kieroilujaan. Näin valtion firmassa. Kiusaajalla yllättäviä ominaisuuksia ja taustatukijoita, joiden taustalta löytyy epäonnistumista elämässä -alkoholismia ym. Todella paha ongelma ja olen sitä mieltä, että kiusaajan tukijat on se todellinen ongelma.
- PikkuSievä
Olen ollut myös kiusattu ja näinhän se menee että kateus on se joka saa tämän aikaan.
Nyt olen jo pois työelämästä,mutta kehoitan että pidetään palaveri jossa on mukana työterveys lääkäri,sairaanhoitaja,työsuojelu valtuutettu ja luottamusmies,sekä nämä henkilöt jotka kiusaavat ja tietenkin "uhri".Kestin sitä kiusaa ja irvistelyä toista kymmentä vuotta.Voin sanoa ettei lopu ellei oteta isommalla joukolla palaveria. - ...kyllästynyt
Niinpä, omalla työpaikallani on aivan sama juttu. Minusta on puhuttu paskaa töissä selkäni takana jo kauan ja sekoitettu henkilökohtaisetkin asiat mukaan. Sanoin esimiehelle, mutta MITÄÄN EI OLE tapahtunut!! Olen itse asiassa puhunut jo valehtelematta 7 kertaa, mutta aina tulee sama vastaus: Joo joo, me jutellaan asiasta. Mutta ei mitään tapahdu.
Sama touhu on nyt jatkunut 3 kk, ja alan olla todella loppu. Sitten ihmetellään miksen käy töissä niin usein enää. Niin, miksiköhän?
Tilanne vaikuttaa työtehtäviini ja myös olooni, koska en pysty menemään töihin miettimättä mitä seuraavaksi tapahtuu. Olen harkinnut irtisanoutumista, mutta tällä hetkellä en voisi tehdä sitä vaikka miten tekisi mieli. - työpaikalla
paljon,ennen kuin tein seuraavaa:Työskentelen rakennusalalla ja olen töissäni hyvä omasta mielestäni.Tämä ei tietenkään sopinut kaikille,joten alkoi vuosia pitkä kiusaaminen,vit***un,mollaamisen,panettelun jne,merkeissä.Lopulta paloi päreet ja yksinkertaisesti "kuula"kärähti.Tein sitten seuraavaa:Odottelin tilannetta,että kiusaajat tulevat työkohteelleni,kuten niillä oli tapana.Samalla sektorilla oli myös toisia,jotka ei ikinä kiusanneet.No,niin,sitten nämä "herrat"saapuivat (2kpl)alkoi se sama homma kuin ennenkin.Tartuin toista kiusaajaa rinnuksista kiinni ja painoin laudanpalalla kaulasta ja sanoin,että seuraavan kerran kun kiusaat,niin katso ympärillesi,sillä täällä on myös toisia näkemässä tämä tapaus.Kun/jos joudumme oikeuteen,niin he joutuvat todistamaan kiusaamiset valaehtoisesti ja tässä paikassa varoitan ,että ensi kerralla käy takuulla huonommin,ellei kiusaaminen lopu.Kiusaaja meni"tolaltaan"ja minun kiusaaminen oli sen työkohteen osalta totaalisesti ohi.Jouduin toisen kerran kiusattavaksi toisessa kohteessa ja toimin samoin.Näin itse ratkaisin ongelmani.En kehoita ketään toimimaan samalla lailla.Mutta meni vuosia toipua kiusaamistapauksista joita jouduin kokemaan.Kun päässä pimenee,niin on valmis tekemään mitä tahansa ja niissä teoissa ei ole enää järki mukana.Ainakaan minulla.Onneksi minun kohdallani kaikki päättyi hyvin.Kiusaajat/kiusaaja on jotenkin henkisesti heikoilla ja näillä tempuillaan yrittää hallita ns,heikompiaan.Mutta jouduttuaan tosipaikan eteen,kiusaaja menettää otteensa ja on ns,vellit housuissa sen jälkeen.Myös suuri häpeä on kiusaajan/kiusaajien kohtalona,kun"valta"on menetetty.Ps.Mahdollisuudet saada muualta apua on mielestäni heikot.Myös joutuu mahdollisen avun pyytämisen jälkeen "leimatuksi."Minä en menettänyt,vaan "voitin"teoillani itsenäisyyden ja saan hekisesti olla vapaa.
- k.a.m
rukallakin tapahtui kohdallani kiusaaminen ja töitä en saa enää pomotkin samassa juonessa vanhan työntekijän kanssa asiakkaiden kuullen mollaamista ,pukukopissa kahden kesken nimitteli.Tein valituksen miia aholle joka ei ottanut mitään kantaa eli ulos ja uusi tilalle vanha kiusaaja jäi.Tällaisiin asioihin pitäis puuttua vakavasti eikä katsoa läpi sormien.
- ...S...
Tässä mun tarinani... Menin erääseen päiväkotiin työllitettynä. Työhaastattelu meni hyvin ja pääsin puoleksi vuodeks töihin. Aavistin heti haastattelussa että tulee ongelmia pomon kanssa. Oli hyvin voimakas persoona. Olin sit ollut kolme päivää töissä kun pomo otti mut puhutteluun ja haukkui etten osaa mitään tehdä oikein enkä pääse talon tavoille. Mietti siinä sitten mikähän mussa on vikana. Olin siis ollut talossa kolme päivää! Näitä puhutteluja oli sit jatkuvasti ku kaikessa mitä tein oli jotain vikaa. Olin oikeasti tosi innokas ja ahkera työntekijä. Pomo haukkui jopa ulkonäköni jota en ymmärrä ku oon ihan tavallisen näköinen ihminen. Myöhemmin sit talon muu henkilökunta alkoi takanapäin puhua musta vaikka mitä ja satuin muutaman kerran kuulemaan. Aloin olla tosi väsyny ja aloin sit sairastamaan. Jatkuva tulehduskierre ja olin sairaslomalla tosi paljon. Siitähän pomo sai lisää haukkumisen aihetta. Oon nyt ollut lapsen kanssa kotona muutaman vuoden ja pelottaa lähteä töihin kun jäi ikuiset arvet tästä työpaikasta...
- Myös kiusattu
Luin viestisi ja tiedän miltä tuntuu kun on kiusattu töissä.Minulla on kokemusta samasta asiasta, kun minua yritettiin pujottaa eläkeputkeen esimieheni ja työsuojeluhenkilön taholta vaikka voimalaitoksen päälikkö oli pyytänyt minua jatkamaan töissä yli normaalin eläkeiän.Minun työpisteessäni viettivät aikaansa kiusaajaani useitatunteja päivässä keljuillen ja haukkuen minua,siihen joukkoon kyllä sitten helposti liittyi samanhenkisiä henkilöitä useita muitakin.Kiusaaminen meni niin pitkälle että minä menin voimalaitospäälikön puheille ja kerroin asian niinkuin se oli.Kiusaaminen loppui siihen päivään,ja sain olla siihenaikaan saakka töissä kuin oli päälystönkannsa sovittu.Siis menkää puhumaan asanne johtajalle jos sellainen työpaikallanne on,kyllä asiat hoituvat.Tai jos ei niin voi menetelä niin työterveyskeskus hoitaa asianne tahdikkaasti teidän puolesta.
- En alistuut
Olin kiusattu samoin kuin sinäkin,ja lisäksi esimieheni oli luottamusmies ja toinen kiusaajani oli työsuojeluvastaavana työpaikallani,sekä mukaan liittyi muitakin työtovereita,ja he olivt kertoneet osastopäälikölle minun käyvän vakoilemassa heidän toimistoissa öisin.Minua sen vuoksi päälystön taholta tarkkailtiin erikoisentarkasti,sen tulin minäkin huomanneeksi.Päälikkö kai luopui siitä ajanoloon kun eivät huomanneet minun varastelevan mitään,turvakameratkin olliva asentaneet,sen kuulin jälkeenpäin.Haukkuminen jatkui kauan,mutta minäkin tein kirjelmän johtoportaalle kiusaajista ja kiusaaminen loppui ja alkoi vihjailu jota kesti eläkkeele siirtymiseeni saakka.
- DalaiPave
Perimätiedon mukaan työpaikat eivät ole mukavuuslaitoksia, sinne ei mennä viihtymään ja päiviä leppoisasti viettämään (julkishallinto on poikkeus).
Työpaikoille löytyy yleensä sanomattomat säännöt, herkemmät yksilöt saavat yleensä kurat niskaansa kun halutaan purkaa työn tuomaa stressiä.
Oikeutus em. käytökseen se ei missään tapauksessa ole. Ajan henki on mallia julma ja kyyninen, näin se näkyy käytännön työelämässä.
Ainut keino pärjätä on kasvattaa orvaskettä ja vastata tuleen tulella, ikävää mutta totta.
Työstä ei saisi koskaan tuoda elämän kulmakiveä, perhe ja harrastukset ovat sitä varten.
Itselleni työ on toimeentulon lähde, ei muuta.
Kiusaamista en harrasta, moiseen syyllistyneet miettikööt tekemisiään peilin edessä. - päkiä kanta pampam pam
Kun johtoporras - mitä se sitten lieneekin - itse on asiassa aktiivinen,pikkupomot sakinhivutuksella uhkailee,käydään kiinni työntekijään, itse isojohtaja pömpelissään pyörittelee peukaloitaan, ei korvaansa lotkauta ainakaan työntekijän suuntaan. Kaikkeen kiusaamisen muotoihin auttaisi vain pum pam pum, - hyvänä esimerkkinä kiusaamisen ja tuhoamisen toteuttajalaitoksena löytyy monen vuosikymmenen ajalta Suomen ympäristökeskus, sieltä löytyy asiantuntijatietoa miten ihmisiä tuhotaan/ja yritetään tuhota. Kateus on kauhea asia pikku suojelijoille.
- Edelleen töissä
Joka kerta kun huomasin esimieheni aloittavan sättimisoperaationsa, minä "jouduin" työtapaturmaan. 1.8 vuoden aikana olin palkallisella sairaslomalla yhteensä 218 päivää. Kun jouduin "ison päällikön" puhuteluun, missä minulle koitettiin näyttää ovea kultaisen kädenpuristuksen kera, sanoin vain rauhallisesti: "Henkiksellä kärsimyksellä on täydellinen yhteys minun sairaspossaoloihin, joten kokeilkaa poistaa ne turhat henkiset paineet työpaikalta, niin eiköhän minukin askel ala osua sinne mihin kuuluu", ja se tepsi.
- sanottu
joo toi täytyy muistaa, mielettömän paljon kiitos.
Nyt olen vaan itseni irtisanonut, mut olen sata
varma et mua kysytään takas sinne, kukaan ei
osaa tehdä töitäni siellä nyt, ovat ns. kusessa.
Sitä saa mitä tilaa...................
eikö vaan, mun pinna paloi ja kärsin taloudellisesti nyt, mutta heille vahinko on suurempi, minulla säilyi mielenterveys, he ovat
nyt siellä ja jatkavat samaa varmaan jonkun toisen kanssa, ei se rahakaan saa kaikkea ratkaista, enkä tietty minäkään saa olla itsestäni liian varma, turhaa toi korostus alussa. Eihän kukaan korvaamaton ole, mut tää
työpaikka ei löydä firmaansa tekijöitä tai ne uudet jotka tulee, on max 2 viikkoa tai 2 kuukautta ja minä kestin 8 vuotta ja työni tein. - ja katso ; O
sanottu kirjoitti:
joo toi täytyy muistaa, mielettömän paljon kiitos.
Nyt olen vaan itseni irtisanonut, mut olen sata
varma et mua kysytään takas sinne, kukaan ei
osaa tehdä töitäni siellä nyt, ovat ns. kusessa.
Sitä saa mitä tilaa...................
eikö vaan, mun pinna paloi ja kärsin taloudellisesti nyt, mutta heille vahinko on suurempi, minulla säilyi mielenterveys, he ovat
nyt siellä ja jatkavat samaa varmaan jonkun toisen kanssa, ei se rahakaan saa kaikkea ratkaista, enkä tietty minäkään saa olla itsestäni liian varma, turhaa toi korostus alussa. Eihän kukaan korvaamaton ole, mut tää
työpaikka ei löydä firmaansa tekijöitä tai ne uudet jotka tulee, on max 2 viikkoa tai 2 kuukautta ja minä kestin 8 vuotta ja työni tein.jääkö siihen veteen reikä? jos jää olet korvaamaton, muuten et!
- sanoopi
työterveyshuoltolaista seuraavaa. 1 luku 1 pykälä. 3 momentti työnantaja on velvollinen edistää työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toiminta kykyä työuran eri vaiheissa: sekä työ yhteisön toimintaa. eli suomennettuna ota yhteyttä omaan työterveyshuoltoon ja nosta kissa pöydälle. lopputiliä et voi siitä saada, sanktiot ovat kovat.
- mun työpaikalla
koskaan toimittu, ei kuulemma tarvetta, koska
syyllinen on itse tässä, jep, muiden on hyvä olla
kun ovat syyttömiä, suon sen heille ja otan
itselleni syyllisen viitan kantaakseni sitä
urhoollisesti ja samalla kertoen kuinka kamala
olen. - päänsäätöä
mun työpaikalla kirjoitti:
koskaan toimittu, ei kuulemma tarvetta, koska
syyllinen on itse tässä, jep, muiden on hyvä olla
kun ovat syyttömiä, suon sen heille ja otan
itselleni syyllisen viitan kantaakseni sitä
urhoollisesti ja samalla kertoen kuinka kamala
olen.Minun kiusaajani loukkaantui kun otin asian puheeksi, lähti siltä istumalta työterveyshuoltoon, oli pois töistä viikkoja. Ja palaveri järjestettiin. Niin siinä kävi, että tulin kyllä kuulluksi eikä minua moitittu mistään enkä ollut tehnyt mitään virhettä. Mutta kun yritin kertoa asoiden oikean tolan, minua ei enää uskottu. Kaikki oppikirjoissa olevat oireet sopivat työpaikkakiusaamisen aiheutttamaan stressireaktioon, sain kyllä psykologin kriisiapua , mutta muuten työterveyshuollon lääkäri suhtautui minuun vihamielisesti. Eräällä vastaanottokerralla hän sanoi suoraan, että hän kyllä uskoo että tämän kiusaajani kertomat asiat olivat totta. Kysyin että mitkä asiat? Hän sonoi että sanaton viestinä, olankohautukset ja ei- silmiin katsomiset joista hän oli kertonut...no, jooo.
Siinä sitten on turha kertoa että kiusaaja joka kärkkyi minun työpaikkaani oli muodostanut klikin ja johti joukkoa, kielsi ketään puhumasta minulle kahden kesken, pyysi minua puhumaan vain silloin kun hän ja hovi ovat paikalla. Ihan niiden juorujen takia mitä työpaikalla on. - Muuta kokenut
Ei se ihan noinkaan mene...
- myös kokenut
samanlaisii aivokääpiöitä on joka työpaikalla, josta puuttuu se kunnnonon työnjohto ja-moraaali, se on nykyään kateisssa!!!
- Opetus tämäkin
Oma kokemukseni on että kun on täysin munaton ja ei omaa minkäänläisiä johtajan kykyjä, syntyy päälliköitä joita on helppo muiden manipuloida.
Itselleni sattui että oma esimieheni istui kahden metrin päässä työpöytänsä ääressä kun työkaverini haukkui (huusi) minua ja nimitteli. Arvosteltuani häntä turhasta rahojen käytöstä noin 20 000€.
Tapauksen jälkeen totesin esimiehelleni että hän varmaankin voi toimia todistajanani kyseisessä asiassa kun vien asian eteenpäin. Esimieheni totesi että ei ole kuullut mitään koska oli niin oman työnsä touhussa.
Myöhemmin samainen asia toistui myös muutamalle muulle työntekijälle.
Tähä liittyy vielä paljon muutakin mutta en rupea niitä tässä enempää puimaan.
Esimiehemme ei nauti minkäänlaista arvonantoa alaisiltaan. Vain muutamat jotka käyttävät tämän munattomuuttaa hyväkseen pitävät hänestä.
TÄMÄ TAPAHTUI JULKISEN SEKTORIN TYÖPAIKALLA PÄÄKAUPUNKISEUDULLA.
Itse olen lähtenyt vähän aikaa sitten pois kyseisestä työpaikasta ja palannut yksityiselle sektorille. Ei ammatti ihmiset siedä tälläistä esimiestä.
Työpaikan hyvin vointi kyselyjä tehdään jatkuvasti ja käytetään rahaa niihin valtavasti.
Lisäksi koulutetaan esimiehiä ja opetetaan näitä taitoja, mutta jos ei ole munaa olla esimies niin ei ne se muna kasva kursseillakaan, eunokki on eunokki tulevaisuudessakin.- Nähnyt ja kokenut
Aika tuttua yksityiseltäkin puolelta.
Onpahan se näkynyt rajusti myös sosiaalisesti huonosksi eettisseksi muuttuneen yrityksen tuloksessakin.
Tuloksen huononemiseen määrätään yleensä aivan väärät lääkkeet. Kiusaajat toimivat yleensä yrityksessä tuomareina ja tohtoreina. - irtisanoutuminen
Minulla on lähes samanlainen eunokki esimiehenäni, hän on munaton jota johdetaan takaanta kuolaimetsuussa. Itseäni alkoi tälläinen munattomuus harmittamaan viime kesänä, syksyn ja talven aikana on alkanut harmittamaan neljää muutakin työntekijää. Olemme sopineet että katsomme hiljaa uudet työpaikat, alallamme on erittäin kova työvoimapula. Tiedämme että lomien jälkeen alkaa taas todella kova kiire ja päätimme että lähdemme silloin kaikki viisi samalla kertaa pois työpaikasta. Tiimiimme kuuluu 9 ammattilaista joita ei voi korvata muutakuin uusilla koulutettavilla työntekijöillä. Kun viisi poistuu niin kusessa on koko toiminta. Voin luvata että monta myöhästymissakkoa yritys tulee maksamaan. Tämä tulee olemaan kova paikka esimiehellemme kun hän joutuu selittelemään joukkoirtisanoutumista ylemmilleen. Olen esittänyt esimieheni johtajille esimiehen vaihtoa, mutta johtaja tuki pomon valehtelua ja alkoi syyttämään tiimiä ongelmista.
- Akka
Jos sua kiusataan vaihda duunipaikkaa pääset paljon vähemmällä. Jos alat toimia haet apua itsellesi tai työtoverillesi, saat huomata jossain vaiheessa että sinusta tuleekin syntipukki kaikkiin ongelmiin.
- juuuuuuuuu
uskomatonta tämä kiusaaminen.se on täysin ymmärrettävää että penikat kiusaavat ala ja yläasteella toisiaan mutta että aikuis iälläkin.*BUAHAHHAA*onko säälittävämpää taas kuultu ja nähty.minä olen itse ollut kiusattu ala ja yläasteella mutta sen verran vittumaiseksi on sitä myöten luonne tullu että jos joku erehtyy työpaikalla sanomaan väärin niin samalla mitalla takas ja vielä vähä lisää.johan oppinu pitämään pienempää suuta.selvähän se että sitä kiusataan josta näkee että alistuvaa tyyppiä.
- ei ihan noin mee
juuuuuuuuu kirjoitti:
uskomatonta tämä kiusaaminen.se on täysin ymmärrettävää että penikat kiusaavat ala ja yläasteella toisiaan mutta että aikuis iälläkin.*BUAHAHHAA*onko säälittävämpää taas kuultu ja nähty.minä olen itse ollut kiusattu ala ja yläasteella mutta sen verran vittumaiseksi on sitä myöten luonne tullu että jos joku erehtyy työpaikalla sanomaan väärin niin samalla mitalla takas ja vielä vähä lisää.johan oppinu pitämään pienempää suuta.selvähän se että sitä kiusataan josta näkee että alistuvaa tyyppiä.
Kyllä ne useimmiten ovat vahvoja, vähemmän alistuvia jotka "pääsevät" lauman hampaisiin. On valtion laitoksia jossa jo leima on se on vahva ihminen kyllä se kestää, niin ihmiskokeitahan nämä ovatkin.
Jos lyödään vaihtoehdot pöytään, jos et mene sinne, viedään pakolla tonne, joka tapauksessa työ lähtee. Uhkailua johtoportaan, luottamus-henkilöstö-eukkojen ja ukkojen kuorolla.
Näin valtion laitoksissa. Mites se menikään kun on valtaa vähän käytetään tarkkaan ja sekin väärin.
- paljon nähnyt
Kyllä työpaikkakiusaaminen ikävä kyllä on aika yleistä ja miksi siihen vaikea puuttua johtuu monesta tekijästä.Moni ei edes tunnista tilannetta esimiehiltä puuttuu kokemusta ja rohkeutta puuttua asioihin ja sen takia ne menevät liian pitkälle.Jos työpaikan luottamus henkilöt eivätkä työterveyshuolto osaa auttaa, kannattaa apua hakea esim. työsuojelupiirin kautta,josta löytyy asian tuntemusta ja voivat puuttua asioihin.Toinen vaihto ehto on hakea apua oman ammattiliiton kautta,sielläkin on osaavaa henkilökuntaa joilta saa apua.Hiljaa olo ja sivusta katsominen on pahinta mitä kisaamis tilanteessa voi tehdä. Siihen on pakko puuttua.
- uhri myös
Pienessä kylässä jossa asukkaita samanverran kuin isossa yrityksessä esiintyy myös "työpaikkakiusaamista". Tällaisessa tilanteessa ei auta kuin paikkakunnan vaihto, mutta se onkin aika vaikeaa. Mikä ihme saa ihmiset toimimaan noin. Yhteen hiileen puhaltamisen sijasta puukotetaan selkään.
- TYÖPAIKKAKIUSATTU
Jos et ole vielä vuosikausia jatkuneen kiusaamisen ja siitä seuranneen syrjinnän uhrina murtunut.
Summasummarum:
Juuri SINÄ olet se yhteistyöhaluton ja et tule toimeen muiden kanssa! (..ja se seuraa sua loppuelämän.)
- saman kokenut
Hei ymmärrän sinua sillä itse olen samassa kohtelussa koko ajan olen kokenut selkään puukottamista edessä näytellään mut kuitenkin pärstä kertoo paljon muuta koetaan uhkana valhetellaan pomolle asioita pomo on niin epäpätevä ettei osaa puuttua kantaa ottamaan vaan siirtyy joukkoon mukaan nälvimään kiusattua ei kuunnella valehtelijat pokkana kieltävät tekonsa jäät yksin sillä kukaan ei uskalla erottua joukosta nähtävästi pelon vuoksi sillä seuraava kiusattu voi olla hän joten paha saa puolelleen joukoy mut rehellisyys jää ilman tuki joukkoja tarkastuksia enempi työpaikoille ja yksittäin työntekijät kuultavaksi
- ..............................
Mistä tietää kuka on se oikea työpaikkakiusaaja? Minun kokemukseni on, että työpaikkakiusaaminen saa alkunsa yleensä muualla kuin itse työpaikalla. Kiusaaminen ja vainoharhat siirretään sitten työpaikalle, puukotetaan selkään ja otetaan mittelöitä kuppikuntien voimin. Kovin valitettavaa on esimiehelle tällainen tilanne. Hän kun on myös ihminen ja kallistuu vääjäämättä sinne puolelle missä ovat ne ns. lipojat ovat. En edes ymmärrä kuinka työpaikalla voidaan puida asioita jotka ovat tapahtuneet työpaikan ulkopuolella, sillä eihän esimiehellä voi olla niistä tapahtumista mitään tietoa. Seurasin ystäväni taistelua..hänet leimattiin kiusaajaksi, vaikka oli itseasiassa kiusattuna..hän ei vaan nöyristellyt pomollemme, eikä antanut periksi..
- bohemm
Ihmiseen alussa asennettu piru alkaa toimia heti
kun se huomaa jonkun säikkyvän tai pelkäävän!!
Siksi on opeteltava "ymmärtävä" katse. Eli katsoa
kiusaajaa kuin pientä kiukuttelevaa lasta. Kiusaaja on tosiasiassa aina sisäisissä tuskissa
ja peloissa oleva OLIO!! Astetta jyrkempi oikea
vastaus on, kieltäytyä ymmärtämästä kiusaajaa.
EN YMMÄRRÄ on hyvä vastaus röyhkeälle kiusaajalle.
Omaa myötätuntoaan voi kehittää/parantaa antamalla
tukea kiusatuille, ei tarvi tapella pirun kanssa. - kyllä pesee
anna palaa takaisin,ja kunnolla kerran kun kunnolla suutut niin ymmärtävät.kokemusta on!!
- sprg_
loparit. vai onko ura tärkeämpi....?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537870- 614400
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404023Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353373Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423330Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383238- 482983
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422761- 492514