Laihuus = kauneus?

Niinkööh?

Onko laihuus oikeasti kaunista? Onko se parempi kuin ylipaino? Minä olen runsaasti ylipainoinen ja tunnen suurta ihailua laihaa ystävääni kohtaan, joka pitää mittansa kurissa syömällä 1 kerran päivässä kunnon ruoan. Hän ei muutenkaan liho, kun suku on laihaa ennestään. Noin laihaksi, arvioni mitoista 160/47, hän on suht rinnakas 85b.. Nainen, kaunis kasvoiltaan, laiha ja muodokas. Hiukset tummat, kiharat ja paksut. Persoona vahva ja omanlaisensa. Metallimusiikkia rakastaa ja sellaiseksi pukeutuu... Ei outo kuitenkaa. Miten voikin joku olla jotain tollasta. Oon ihan hirmu kateellinen.. En ole kertonut hänelle tästä, enkä ole alkanut tavoittelemaan hänen mittojaan ja tyyliään.
Löytänyt miehenkin, upean sellaisen itselleen, eikä suhde ole lyhyt.

12

2215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haet?

      Kerrot, että sinulla on kaunis pienikokoinen ystävä, ja kysyt, onko laihuus kauneutta. Mitä ihmeen vastausta oikein etsit?

      Tiedän kyllä, että silloin tällöin joku laiha tollo hakeutuu isokokoisten palstalle kehumaan itseään ja haukkumaan muita, mutten tiennyt, että sieltä tullaan tänne vaihtariksi kerjäämään verta nenästä.

      Vinkki: kysy siltä nätiltä kaveriltasi, mitä hän pitää sinun positiivisista puolistasi. Saat varmasti paljon mukavampia kommentteja kuin täältä.

    • joliellen

      Laaja-alaisen tutkimuksen mukaan vuosituhansien saatossa yksi ja ainoa kauneusihanne on ollut kestävä kulttuurista riippumatta: hoikka uuma. (Tiede 2/2007).

      Hoikka uuma yleensä korreloi laihuuden kanssa, sillä harvalla ylipainoisella on hoikka uuma (lukuunottamatta todellista harvinaista tiimalasivartaloa). Laihuus = kauneus

      • yksilöllisyys

        Toisaalta jotkut ovat laihoinakin muodottomia, tasapaksuja pökkelöitä. Esim vyötärö jotain 68 ja lantio 85. Ei tuossa paljoa mitään hoikkaa uumaa eroitu, kun lantiotakaan ei juuri ole.


      • joliellen
        yksilöllisyys kirjoitti:

        Toisaalta jotkut ovat laihoinakin muodottomia, tasapaksuja pökkelöitä. Esim vyötärö jotain 68 ja lantio 85. Ei tuossa paljoa mitään hoikkaa uumaa eroitu, kun lantiotakaan ei juuri ole.

        vyötärö on kuitenkin hoikka, eikä minkään ihrakerroksen alla...


      • Ruusu G
        joliellen kirjoitti:

        vyötärö on kuitenkin hoikka, eikä minkään ihrakerroksen alla...

        ...korvaisin sanan laihuus sanoilla sopusuhtaisuus, jäntevyys tai hoikkuus. Laiha tarkoittaa ainakin minun kirjoissani epäterveen ohutta, enkä usko että kukaan terveen hoikkuuden ihannoija oikeasti tykkää Biafran lasten tai anorektikkojen olevan jotain älyttömän kaunista. Tai jos tykkää, niin sittenhän tämä keskustelu on jo vaihtanut ihan väärälle raiteelle.


      • joliellen
        Ruusu G kirjoitti:

        ...korvaisin sanan laihuus sanoilla sopusuhtaisuus, jäntevyys tai hoikkuus. Laiha tarkoittaa ainakin minun kirjoissani epäterveen ohutta, enkä usko että kukaan terveen hoikkuuden ihannoija oikeasti tykkää Biafran lasten tai anorektikkojen olevan jotain älyttömän kaunista. Tai jos tykkää, niin sittenhän tämä keskustelu on jo vaihtanut ihan väärälle raiteelle.

        Itse olenkin käyttänyt sanaa hoikka, jos luet tarkasti kirjoittamani. Mutta koska hoikka uuma korreloi yleensä hoikan ja/tai laihan olemuksen kanssa, voisin ainakin itse yleistäen sanoa että laihuus on kaunista. Ehkä soinnillisesti joidenkin korvassa sana laiha särähtää epämiellyttävästi, mutta itse en rinnasta sanaa laiha alipainoisen (tai anorektisen) kanssa, kuten sinä teet.

        Sanalla laiha ei tunnetusti ole tiukkaa määritelmää, vaan sitä korostetaan adjektiiveilla kuten sopivan tai liian jne.

        On väärin yleistää että laihuuden ihannoija ihannoi anorektisia, koska jokainen ihminen käsittää sanan laiha omaa kokemustaustaansa vasten. Tällöin jäämme standardisoimattomien käsitteiden vangiksi, joka yleensä johtaa törmäyskurssille. Siksi tällaisista asioista keskusteltaessa pitäisi ENSIN selvittää käsitteet. En siis usko että olemme itse asiasta kovinkaan eri mieltä, käsitteellistämme asiat ja käytämme käsitteitä eri tavoin puhuessamme kuitenkin samoista asioista.


      • Ruusu G
        joliellen kirjoitti:

        Itse olenkin käyttänyt sanaa hoikka, jos luet tarkasti kirjoittamani. Mutta koska hoikka uuma korreloi yleensä hoikan ja/tai laihan olemuksen kanssa, voisin ainakin itse yleistäen sanoa että laihuus on kaunista. Ehkä soinnillisesti joidenkin korvassa sana laiha särähtää epämiellyttävästi, mutta itse en rinnasta sanaa laiha alipainoisen (tai anorektisen) kanssa, kuten sinä teet.

        Sanalla laiha ei tunnetusti ole tiukkaa määritelmää, vaan sitä korostetaan adjektiiveilla kuten sopivan tai liian jne.

        On väärin yleistää että laihuuden ihannoija ihannoi anorektisia, koska jokainen ihminen käsittää sanan laiha omaa kokemustaustaansa vasten. Tällöin jäämme standardisoimattomien käsitteiden vangiksi, joka yleensä johtaa törmäyskurssille. Siksi tällaisista asioista keskusteltaessa pitäisi ENSIN selvittää käsitteet. En siis usko että olemme itse asiasta kovinkaan eri mieltä, käsitteellistämme asiat ja käytämme käsitteitä eri tavoin puhuessamme kuitenkin samoista asioista.

        Niinpä. Siksi kannattaakin valita sellainen sana, joka ei pidä negatiivisia konnotaatioita sisällään. En ole ikinä kuullut kenenkään mainitsevan anorektikkoja hoikiksi, vaan laihoiksi. Suomessa on kaksi ihan omaa "ääri"vartalotyyppiään kuvaavaa sanaa, laiha ja lihava. Niiden välissä on normaalivartaloinen ja tätä luokittelua käyttää mm. poliisi kysellessään tuntomerkkejä. Jos sinun käsityksesi mukaan mennään, ei koko sanaa laiha edes tarvittaisi, koska sinusta laiha on normaalivartaloinen, kun taas lihava on jotain muuta.

        Ainakin lääketieteen mukaan normaalivartalo pitää sisällään tietyn määrän rasvakudosta ja lihasta, laiha kuvailee henkilöä, jolla molempia on _normaalia vähemmän_. Siksi heitä sanotaan laihoiksi. Myöskin sanoilla laiha ja hoikka on tietty painotusero. Molemmat ovat "kevytrakenteisia", jos nyt näin voi sanoa, mutta laiha on "kevyempi" kuin hoikka. Eli summa summarum: laiha on äärityyppiä kuvaava sana. Sama ero tehdään sanojen pulska/pyöreä/kurvikas ja lihava välillä.


    • epäilyttää noi mitat

      miten voi noin pieni ja kevyt ja rinnanalta mitta olla 85? ite ole 162 ja 53kg ja rinnan alta mitta 72cm. kun ajattelee että vyötärö noin pienellä varmaan jotain 60-65cm niin siitä kasvain 20-25cm ku menee 15cm ylemmäs? aikamoinen tiimalasi kyllä..

    • Ruusu G

      Minä yleensä metakoin tuolla alusvaatepalstalla ja isokokoisten puolella ja kerrottakoon, että jälkimmäisellä olemme tulleet siihen tulokseen, että isokokoinen ei välttämättä ole lihava. Sama pätee myös toisinpäin, pienikokoinen ei välttämättä ole riuku. Pienikokoinen voi olla hyvinkin naisellisen muodokas, mutta silti mahtuu hyvin 34 tai pienempiin vaatteisiin. Luuston kokokin vaikuttaa paljon. Jos nainen on 179 pitkä ja painaa 59, onhan hän toki laiha, mutta mitäs jos hartioiden leveys onkin sitä luokkaa, että takin pitää olla 42 jotta siinä pystyy hengittämään? Ja tuohon mittaan ei tarvitse bodata mitään hillittömiä olkalihaksia. Ja täytyy muistaa, että pienikokoisessa varressa mm. rinnat ja pyöreä takamus näyttävät oikeaa kokoaan isommilta, etenkin jos vyötäröä löytyy.

      Ja loppukaneettina sanottakoon, että minä en totisesti kutsu esim. Alec Wekia ( malli) pieneksi. Muija on lähes 190 pitkä ja painaa suunnilleen 50 kg eli siis silti lähes päätä pitempi kuin minä. Miksi laiha mutta muuten nostokurkikorkeuteen yltävä nainen on muka "pieni" mutta kuikelo mies taas ei?

      • one small

        Mä olen laiha, mutta se johtuu siitä että olen lyhyt ja olen muutenkin kevytrakenteinen. Tai pitäisikös sanoa hoikka. 148 cm ja 39 kg ja 65 a kuppikoko.. Farkkuja ei millään löydy.
        Tosin, en voisi sanoa olevani LIIAN LAIHA taikka anrektikko, hieman selluliittiä on, mutta vain hieman. En sano, että laihuus on täydellistä, eikä tosiaankaan jokaisen tarvitse olla laiha ja pieni sun muuta, vaan erikokoisia ihmisä saa tosiaankin olla. Maailma olisi muuten varsinkin suppea ulkonäön suhteen. Sitä paitsi meidän suvussa naiset ovat hoikkia, tosin heillä on uumaa jonkun verran ja hartioita. Minulla ei oikeen kumpaakaan, lantio 75 cm, ei kehumista. Olen todella pieni tiedän, 15 vuotiaaksi?


      • Ruusu G
        one small kirjoitti:

        Mä olen laiha, mutta se johtuu siitä että olen lyhyt ja olen muutenkin kevytrakenteinen. Tai pitäisikös sanoa hoikka. 148 cm ja 39 kg ja 65 a kuppikoko.. Farkkuja ei millään löydy.
        Tosin, en voisi sanoa olevani LIIAN LAIHA taikka anrektikko, hieman selluliittiä on, mutta vain hieman. En sano, että laihuus on täydellistä, eikä tosiaankaan jokaisen tarvitse olla laiha ja pieni sun muuta, vaan erikokoisia ihmisä saa tosiaankin olla. Maailma olisi muuten varsinkin suppea ulkonäön suhteen. Sitä paitsi meidän suvussa naiset ovat hoikkia, tosin heillä on uumaa jonkun verran ja hartioita. Minulla ei oikeen kumpaakaan, lantio 75 cm, ei kehumista. Olen todella pieni tiedän, 15 vuotiaaksi?

        Hyvät viinitkin kypsyy kauan. Tietääkseni missään ei ole vielä jumalansanana kuulutettu että ihminen on täysin kehittynyt ja valmis 15-vuotiaana. Olikin, silloinhan mä möykkäisin ihan turhaan tuolla alusvaatepalstalla kun kuppikokoni olisi mukava B tai C...


    • laihuus ei ole

      yhtäkuin kaunista, ei todellakaan mitenkään automaattisesti. Kuten kerroit, ystävälläsi on hoikan kroppansa lisäksi paljon MUUTAKIN mikä sinussa aiheuttaa ihailua, eli rintojen suhde kroppaan, kauniit kasvot jakauniit paksut hiukset, vahva persoona, jne. , miksi juuri laihuus olisi Se jokin, joka tekee tästä tytöstä niin ihailtavan?

      Itseäni naurattaa tämä naispuolisten laihuuden ihannointi, itse olen hoikka, laiha suorastaan (160/43) , silti omaan naisellisen lantion ja sopivasti povea, ja saankin paljon nimenomaan niiltä naispuolisilta positiivista kommenttia, mutta toista se on miesten kanssa, tuntuu että miesten päät kääntyy heti kun joku kaunis naisellisen kurvikas vähän isokokoisempi kävelee ohi, omastakin mielestäni sellaisissa naisissa on paljon enemmän naiseutta kuin tällaisissa pienissä laiheliineissa..

      Eniten kummastuttaa jonkun Paris Hiltonin ihannointi, hänhän on kuin muodoton pikkupoika vartaloltaan, ei tissejä, ei lantiota, pelkältä pikkutytöltähän se näyttää koko eukko..

      Kokonaisuus ratkaisee, eikä pelkät kilot!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe