Pyörryttäminen..

Onko tietoo?

Mistä johtuu pyörryttäminen avantouinnin yhteydessä? Kävin taas äsken avannossa ja meinasi taju lähteä. Minua ei pyörrytä ikinä muulloin enkä ole koskaan pyörtynyt. Olen 25 vuotias normaalikuntoinen mies. Jos pelkästään saunoo niin ei huimaa yhtään mutta jos ravaa avannossa samalla niin välillä tulee tosi hutera olo..

39

28795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pulla
      • nuijat

se johtuu siitä, että kun menet avantoon, sun verenpainees laskee, ja kun nouset sieltä ja menet lämpöseen, niin se nousee. Luultavasti sun tapauksessa paineiden erot (systolinen/diastolinen) ovat senverran suuria, että tunnet huimausta. Jos taas olet saunassa, ja sieltä pois tullessasi suihkun puolelle alkaa huimaamaan, auttaa siihen se, että suihkutat kylmää vettä reisillesi. Koska saunasta pois tullessasi verenpaine vastaavasti laskee, ja kylmä vesi reisille saa sen nousemaan nopeasti normaaliksi.

• HYINEN HURMIO
        nuijat kirjoitti:

se johtuu siitä, että kun menet avantoon, sun verenpainees laskee, ja kun nouset sieltä ja menet lämpöseen, niin se nousee. Luultavasti sun tapauksessa paineiden erot (systolinen/diastolinen) ovat senverran suuria, että tunnet huimausta. Jos taas olet saunassa, ja sieltä pois tullessasi suihkun puolelle alkaa huimaamaan, auttaa siihen se, että suihkutat kylmää vettä reisillesi. Koska saunasta pois tullessasi verenpaine vastaavasti laskee, ja kylmä vesi reisille saa sen nousemaan nopeasti normaaliksi.

Siinä on tutkittua asiaa. Muista myös juoda vettä ainakin puolilitraa avantosaunareisullasi.

• zanikka
        nuijat kirjoitti:

Mua pyörryttää jo kun ajattelenkin avantouintia. Ja ihan tosissaan pyörryttää monesti kun olen kaupan kassajonossa, varsinkin kun on tullut "kaadettua".

• pulla

Jäi tuosta äskeisestä pois tämä http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6511&id=10306&mode=readdoc

• ei pysty uimaan

Pyörryttäminen, huimaus tai jopa tajun lähteminen voi johtua hyperventiloimisesta. Itse en pysty uimaan avannossa, koska kehoni reagoi kylmään veteen voimakkaasti. Hengitykseni kiihtyy niin nopeaksi, että hyperventiloin ja sen jälkeen taju meinaa lähteä.

Lääkkeet tähän. Opettele hengittämään rauhallisesti ja tasaisesti kylmässä vedessä. Lyhennä aikaa jonka olet vedessä.

http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?termi=1&docID=83

• 111444

Jos saunot ja avantouit sen yhteydessä, jäähdyttele ennen avantoon menoa. Minusta avantouinti on parasta ilman saunomista. Riittää vain lämmin pukukoppi.

• zeppi

odota hetki saunasta tulon jälkeen ennen kuin menet avantoon, jotta kerkeät tottumaan kylmään ulkoilmaan. voi olla että verenpaine saattaa sekoilla jos hyppää suoraan saunan lauteilta avantoon, joten ihan rauhassa astelet laiturille. ja BTW, varo ettet liukastu, itse viime talvena liukastuin matkalla laiturille ja murtu varvas, sen jälkeen ostin avantokengät jottei taas lähe varpaat irti! =)

• on kysymys

• rstuirtk

itseasiassa toisin päin: avantoon -> vpaine nousee, saunaan -> laskee...

• Red Indian

Olet vissiin nuoruutesi takia lukenut liikaa perhelehtiä. Niin minäkin 15 vuotta takaperin.

Muistanpa lehtijutun kun Suomen Suurin Perhelehti Suur-Visiiri-Seura tammikuun 4. 1991 etusivullaan kertoi, kuinka vei Irwinin avantoon.
      Irwin oli kuulemma elämänsä kunnossa. Sanoinkin heti lehden luettuani vaimolleni, että seuraavassa numerossa on kuolinilmoitus. Ja niin kävi, että 14. tammikuuta 1991 Haminasssa tuli noutaja Irwinille.
      En tiedä mahtoiko Seura-lehti enää rehennellä asialla.

Haluan tällä sanoa, että avantouinnin ja terveyden välillä ole muuta korrelaatiota kuin, että jos sen sietää, niin on vielä hengissä. Mutta siitä voi saada jälkitaudin, kuten Irwin sai rehvastellessaan mahdollisesti managerin tai Seura-lehden yllyttämänä.

Se siitä ja sen pituudesta.

• Anonyymi

kaikki painostus mitä irwin sai lehdistöiltä että oletko kunnossa ja jne niin varmasti lyhensi irwinin elämää

• valle

Noissa linkeissä on kutakuinkin tarpeellinen jo kerrottu.
      Kaikki tyylit on mukavia mielestäni.Saunan kanssa ja ilman saunaa.Kunhan muistaa ohjeet ja ei liioittele.
      Aloittelijan kannattais varmaan alkaa talviuintiin totuttelu jo avantouintikauden alussa kun vesi ei ole kovin kylmää. Vaikkapa kesästä talveen muutama kerta viikossa.Jos voisi näin välttyä shokeeraavalta avantokokemukselta.
      Kaikki olemme hieman erilaisia ja myös hieman samanlaisiakin.
      Jos pidämme talviuinnista,olemme ainakin hieman samanlaisia. ;)

• Jallu

Avantoon pitää mennä toisin päin tietysti.

• Jääklimppi

Vaikka sä oletkin suhteellisen nuori, niin ihan varmuuden vuoksi kannattaisi käydä lekurilla ottamassa paineet ja filmit.

Saunasta avantoon on aikamoinen shokkihoito pumpulle... puhumattakaan siitä, jos on piilevä läppävika tms.
      Sama juttu paineiden ja paineiden säätelyn kanssa...

Mulla on nukkuessa lepopaine 40, päivällä 110 ja avannosta noustessa 60
      Lekurit yrittävät päättää onko mulla verenpainetauti vai ei;)

• suip

jos pää kylmenee liikaa,niin sillon alkaa pyörryttämään... oot joko liian kauan avannossa tai sit jos sukellat... silloin pää jäähtyy nopeasti...
      tällainen ajatus mulla on tohon...

• 555

käsittääkseni avannossa sukeltelua ei suositella koska se on aivoille niin suuri lämpötilojen vaihtelu.. tietysti jotkut sukeltelee mut mieluiten jättää sen sukeltelun kesään ja uimahalleihin.

• kyse

talvi vai kesäavannosta

• jäissä

Ui kuiviltaan tai vedä kuivat kun tolloja kyselet!

• Tipo

Ainoa kerta kun minua on pyörryttänyt avantouinnin jälkeen, oli silloin, kun kävin saunasta käsin avannossa.

• avannossa

>>Käykää hyvät ihmiset avannossa ilman saunaa,jos pitää käydä saunassa niin menkää vasta ,kun oletta tullut avannosta,ja pitäkää siinäkin pieni väli,että ehtii tasaantua lämpö.....ei kai kukaan kestä tommosta vaihteluu,kylmän ja lämpöisen välillä....minä käyn aina ilman saunaa,eikä edes ole saunaa,missä käyn.....ei kai kukaan hullu kastele päätänsä tai sukella avantoon.....

• Anonyymi
        avannossa kirjoitti:

>>Käykää hyvät ihmiset avannossa ilman saunaa,jos pitää käydä saunassa niin menkää vasta ,kun oletta tullut avannosta,ja pitäkää siinäkin pieni väli,että ehtii tasaantua lämpö.....ei kai kukaan kestä tommosta vaihteluu,kylmän ja lämpöisen välillä....minä käyn aina ilman saunaa,eikä edes ole saunaa,missä käyn.....ei kai kukaan hullu kastele päätänsä tai sukella avantoon.....

Monikin hullu sukeltaa avannossa, eikä mitään vaikutusta, paitsi että tuntuu veden alla lämpimältä jos on enemmän pakkasta.

• näääinooob

Ihan normaalia...Jos menet suoran saunasta avantoon lämpötila ero on niin suuri että voi aiheuttaa huimausta. Suosittelen istumaan hetkeksi avannosta nousun jälkeen ennen kuin menet saunaan. Tiedän tapauksen missä mies sai rytmihäiriön kun meni liian nopeasti avannosta saunaan. Malttia.:)

• näääinooon

Jep. Unohdin mainita myös sen että liian kauan avannosa oleminen, ja pään kasto vaikuttavat. Päätä ei saisi kastaa sillä silloin aivot jäähtyvät ja varsinkin saunasta tulon jälkeen sukelluksen aiheuttama lämpötilaero saattaa aiheuttaa huimausta, pään kasto ei ole suositeltavaa ja kilpailuista diskataan jos pää kastuu.

• kalle--

olen kuullut että masturboiminen ennen avantoon menoa auttaa.. väärässä?

• kalekka47

tottakai se auttaa ilman avantoakin

• sit vasta hyppää veteen

www.www.www

• avanto-

uimareilla fiiraa kaikilla

• Pukeltaja

Kuuluu kuvion älä ole huolissasi
      vilvoittele vähän saunan jälkeen ennen avantoon menoa löylyttele kohtuullisesta ja muista juoda.

• Lento-Jätka

Jopa on heikko avantopää,pysy kuivalla maalla.

• Kuivilla

Minkä ihmeen takia sää tunget sinne vitun avantoon.

• ...

...kun luulin, et avannossa on kylymä ja vitussa kuuma!

• Ahti

Niin.
      Älä nouse,jos alkaa pyörryttään.
      Itellä oli sama ongelma,mutta se ratkes sillä,että en noussut sieltä,vaan päinvastoin sukelsin ja rupesin vedenalaisen valtakunnan hallitsijaksi.

• uimaräpylä

kannattaako mennä avantoon?jos et meniskäänn sinne niin vois olla jottei huippais päästä?miks etes kyselet noin viisaita....

• klnkka

olet nuorimies,mut käväse lekurissa ja tsekkaa verenpaineesi ja keskustele harrastuksestasi lääkärin kanssa, ja muista asioista jotka liittyvät huimaukseen, kenkien sitominen ja ylösnousu, istuessa pääntaivutus lattiaan; onko paineentnunetta
      jnejne

kaikkee hyvää

PS: kysy vanhemmiltasi sukurasituksesta; v-painetta toisen puolelta/molempien

• Alkuperäinen Kysyjä

Hyvistä vastauksista. Ei minua huimaa muulloin. Verenpaineet ovat normaalisti 150/85. Pakkasta oli silloin n.
        -20 astetta. Menin kovista löylyistä suoraan avantoon, sukelsin, olin yht. n. 1,5 min vedessä. Nousin avannon reunalle muutamaksi minuutiksi ja menin takaisin pulahtamaan, sitten en meinannut päästä enää ylös vedestä, tuli sekava olo ja tuntu että taju lähtee. Kun olin ollut saunassa vähän aikaa niin olo parani. Varmaankin ruuminlämpöni laski äkisti liikaa. Tarkoitukseni oli kehittää kylmänsieto kykyä siksi koitan aina olla vedessä niin kauan kun pystyn.

• ...
        Alkuperäinen Kysyjä kirjoitti:

Hyvistä vastauksista. Ei minua huimaa muulloin. Verenpaineet ovat normaalisti 150/85. Pakkasta oli silloin n.
        -20 astetta. Menin kovista löylyistä suoraan avantoon, sukelsin, olin yht. n. 1,5 min vedessä. Nousin avannon reunalle muutamaksi minuutiksi ja menin takaisin pulahtamaan, sitten en meinannut päästä enää ylös vedestä, tuli sekava olo ja tuntu että taju lähtee. Kun olin ollut saunassa vähän aikaa niin olo parani. Varmaankin ruuminlämpöni laski äkisti liikaa. Tarkoitukseni oli kehittää kylmänsieto kykyä siksi koitan aina olla vedessä niin kauan kun pystyn.

Älä koskaan sukella avannossa. Voi sattuu pian huonosti

• Anonyymi
        ... kirjoitti:

Älä koskaan sukella avannossa. Voi sattuu pian huonosti

Päinvastoin, sukella aina kun käyt avannossa, ei minuuttitolkulla , mutta kuitenkin, totut paremmin kylmään veteen. Peruskunto kohenee kun altistaa itseään.

• Anonyymi

Ennen avantoon menoa pitäisi muistaa juoda eikä pidä mennä sinne tyhjin vatsoin niin, että veren sokeri on alhaalla.
      Olen itse avantouintia yli 15-vuotta harrastaneena kahdesti em. syistä saanut huimauskohtauksen.
      Ensimmäisellä kerralla sain tuntemattomilta uimareilta heti apua, kun minua alkoi heikottaa saunan suihkussa. Menin oma-aloitteisesti saunan pukuhuoneen penkille makuulle ja he toivat minulle ystävällisesti hörpyt Fantaa, mikä auttoi pian.
      Toisella kerralla tänään menin aamu-uinnille 9 asteiseen mereen ilman vettä ja aamupalaa.
      Kävelin sen jälkeen melko jyrkän, vajaan puolenkilometrin nousun. Loppumatkasta alkoi heikottaa ja pääsin sisälle. Aivan pienen hetken ajan tunsin, etten tiedä missä olen. Pyysin mehua, sain myös hiukan suolaa, vettä ja lopuksi aamukahvin. Mittasin verenpaineen, yläpaine oli vain 100 ja syke 55. Tämän jälkeen helpotti, mutta jonkin aikaa kalpeus säilyi kasvoilla.
      Soitin myös lääkäriystävälleni. Hän varmisteli, ettei ollut tuntemuksia mistään sydänoireista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      100
      5415
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3623
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3225
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      2526
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      258
      1572
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1314
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1243
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      146
      1172
    Aihe