VAIKEA raskaus

miten olette pärjänneet?

Niin, odotan kaksosia. Nyt viikot 24 5. Olo on ihan kamala... Itkettää jo pelkkä ajatuskin.

Painontunne alavatsalle ja peräsuoleen on väliin tähtitieteellinen. Öisin särkee lonkkia ihan älyttömästi, turha edes kuvitella että joku Panadol auttaisi asiaa... Mua kuvottaa ja oksettaa, ruokahalua ei todellakaan ole. Väkisin yritän päivän aikana jotain pureskella ja niellä, onneksi saan vähän edes juotua. Kauaa ei jaksa olla edes pystyssä, kun kirjaimellisesti voimat loppuvat. Tuntuu ihan toivottomalta.

Vähän väliä tuntuu siltä, että synnytys käynnistyy hetkenä minä hyvänsä. Tuo ajatus sai varmaan alkunsa siitä, kun kävin lääkärillä viime perjantaina ja kohdunsuulla oli tapahtunut muutoksia: kohdunkaulaa jäljellä 1,5 cm, kohdunsuu pehmeä, ulkosuu sormelle auki, sisäsuu vielä kuitenkin kiinni. Supisteluja on jonkun verran, välillä enemmän ja välillä taas vähemmän. Eivät ainakaan vielä mitenkään erityisen kivuliaita. Samaisena perjantaina kävin synnärillä tarkastuksella ja siellä ultraäänessä kohdunkaulakanavan pituus oli 4,8 cm ja sisäsuu suljettu. Sisätutkimusta ei edes tehty. Ultraava lääkäri sanoi, että ihan normaali tilanne, ei syytä huoleen. Jos jokin kovasti supistuttaa, niin sitä sitten tulisi vältellä. Mikä ero on kohdunkaulan pituudella ja kohdunkaulakanavan pituudella?

Mutta miksi tuokaan ei lohduta yhtään? Koko ajan olen täällä pelko perseessä että jotain tapahtuu ja menetän vauvat. Lasken päiviä ja viikkoja, yritän sinnitellä ajatuksella että muutama viikko vielä ja sitten saattaisivat jo selvitä tehohoidolla.

Oletteko te muut kokeneet näitä tuntemuksia? Miten aikaisin olette tuplanne synnyttäneet? Jos kovin aikaisin, niin ovat selvinneet elämän alkutaipaleella? Kamalia kysymyksiä, mutta kamala on olokin tällä hetkellä...

En tiedä, miten kauan jaksan tätä. Millä syyllä ottaisivat sairaalaan huilimaan? Ei sekään houkuttele, mutta tuntuisi paljon turvallisemmalta... Ikävä olisi kotiin toki kova ja erityisesti lapsia olisi hurjan ikävä, mutta väliaikainen ratkaisuhan sekin vain olisi.

Kaikenlaiset kokemukset olisi tervetulleita, jos niistä saisi edes hiukan voimaa tähän taisteluun.

9

7629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuplis02

      Otat ihan rauhallisesti kuitenkin. Kyllä ne heti ottavat sairaalaan sisään, jos näyttää siltä, että vuodelepo on tarpeen. Tarkkailevat useammin muutenkin, kun on ns. riskiraskaus kyseessä. Kyllä se kohdunkaula helpommin kaksosraskaudessa pehmenee ym. kun yksösraskaudessa. Itelläni supisteli aina viikoista 12 lähtien ja vauvat pysy sisällä 36 3 asti. Tiedän, et väkisinkin ajattelee kaikenlaista, mutta koita ottaa rennosti, tai niin rennosti kun pystyt. Onhan sulla masussa tuplasti massaa ja painoa.

    • miltä

      sinusta tuntuu! Koeta kestää ja levätä.
      Muistan kun itsekin kaksosia odottaessani itkin huonoa oloani ja kipujani, supistuksia oli jo ihan alkuajoista lähtien, joiden takia jouduin jäämään töistä pois jo tosi aikaisin... Paikat pehmeni ja kohdunkaula oli jo lyhyt, mutta niin vain pysyivät vkoille 33 6! Ja uskon visusti, että niin pysyvät sinunkin vauvasi!!! Ei ne kohdunkaulan muutokset tarkoita sitä, että synnytys käynnistyisi hetkellä millä hyvänsä... tiedän, että se tuntuu siltä, samalta tuntui välillä itsestänikin!
      Kävin äitipolilla parin vkon välein tarkastuksessa, se aina rauhoitti mieltä kun vauvat kasvoivat ja kaikki oli kuitenkin heillä hyvin. Vauvat oli kovin eri kokoisia, sen takia nuo tiheät äitipoli käynnit...
      Olo oli kyllä tosiaankin karmea suurimman osan ajasta, ensin oksetti niin paljon, että ei mikään kiinnostanut, sitten kun se helpotti, niin ei kipujen ja supistelun takin pystynyt tekemään mitään. Niinkuin sanoit, niin yöt olivat kaikista kamalampia, kun särki kaikista eniten, eikä pystynyt nukkumaan mitenkään päin... mulla se suurin kipu oli vatsassa, supistusten lisäksi särki muuten vaan.
      Liikkumaan ei pystynyt kun muutaman metrin kerrallaan ja siitäkin sai aina supistukset palkaksi...
      Tärkeintä on nyt, että pidät itsestäsi huolta, koetat syödä ja erityisesti juoda sen minkä pystyt. Se edesauttaa myös vauvojen hyvinvointia... tiedän kokemuksesta, että tuskin mikään mitä sanon saa sinua rauhoittumaan, mutta koeta uskoa siihen, että vauvat voivat hyvin ja pysyvät masussa vielä pitkään. Jos tosiaan tuntuu, että et jaksa kotona fyysisesti ja/tai henkisesti, niin äitipolin kautta, (sinne voi mennä milloin vaan, soita vaan ensin), sairaalaan lepäämään. Pakkohan niiden on sinut ottaa, jos et kotona jaksa olla!! Vaadit vaan kovasti, kyllä ne kuuntelee, kun olet tiukkana! On kuitenkin kyse sinun ja vauvojesi hyvinvoinnista ja sinä itse tiedät parhaiten miltä sinusta tuntuu!
      Lähetän sinulle paljon lämpimiä ajatuksia ja jaksamista, toivotaan ja uskotaan, että kaikki menee hyvin!!!!

    • kaksosten äiti täälläkin

      Hei!
      Minä jäin sairaslomalle kaksosiani odottaessani rv:lla 25, kohdunsuu oli silloin auki n. 1,5 cm. Supistuksia(kivuttomia) tuli pienimmästäkin kumartelusta, nostelusta jne. Oli päiviä, etten päässyt ulos (asuimme kerrostalossa), kun supisteli suunnilleen jo pelkkä ajatus rappusten kulkemisesta. Supistelut alkoivat minulla rv:lla 19. Kävin viikottain äitipolilla kontrollissa, ja minulla oli kielto tehdä mitään supistuksia lisäävää. (=Lähes kaikki kotityöt, autossa istuminen/tärinä, saunominen, seksi, vähänkään pidemmän matkan kävely jne.). No, tuota jatkui 10 viikkoa, eli viikoille 35. Silloin sain äitipolilta "luvan" aloittaa normaali elämä jälleen (heh, sen mahani kanssa, painoa oli tässä vaiheessa tullut jo 30 kg), tuossa vaiheessa olisin antanut oikeastaan mitä vaan, että vauvat olisivat syntyneet! No, mahani kanssa siivosin, pesin ikkunoita, kävelin, saunoin, harrastin sitä seksiäkin ;) ja sen kun mahani kasvoi.. vihdoin rv:lla 37 vauvelimme päättivät syntyä, olin jo kerjännyt käynnistystä :) Vauvat painoivat 3,3 ja 3 kg. Sairaalassa olimme 4 vrk.
      Elikkäs, uskoisin, että sinäkin voit ihan rauhassa olla ja hissutella, uskon, että sinut määrätään ehdottomaan vuodelepoon heti, kun/jos siihen tulee tarve!
      Sitten tuosta lonkkien kivusta, minulla oli sama juttu, helpotti, kun pehmensin sänkyä reilusti. (Laitoin parisänkymme omalle puoliskolleni oikein pehmoisen 10cm superlonipatjan lisäpetariksi, ai että tuntui mukavalta.) Kokeilehan!

    • TUPLAT -05

      Hei vaan!
      Minä Jäin sairaslomalle n. rv20, ihania kaksosia odottaessani. Alkuraskaus minulla sujui erinomaisesti.. ainakin näin jälkeen päin miettien;)mitänyt pieniä kolotuksia ja liitoskipuja podin. Pahoinvoinnista minun ei tarvinut kärsiä päivääkään, sain viettää aikalailla normaalia odottavan elämää. Kunnes sitten.. viikolla 24 menin kontrolliin äitipolille, kohdun suu olikin jo sitten 1cm auki ja jouduin (pääsin) 2,5 kk:n täydelliseen vuodelepoon vuodeosastolle. Siinä vaiheessa en vielä tiennyt mitä supistukset edes onkaan.. kun lääkäri arveli että, on tainnut vähän supistella. Kysyin että mitä ne ovat (esikoisiani odotin) Sairaalassa ollessani ne kyllä sitten selvisivät minullekin. Päivä kerrallaan eloa ja oloahan se oli.. jokainen päivä oli vauvoilleni tarpeen. Kun kasassa oli reilut 33 raskausviikkoa, niin pääsin jo sairaalasta kotiin. Kerkisin kotona olemaan noin viikon, kunnes meidän kaksoset sitten päättikin tulla jo maailmaan. Rv 34 3 syntyivät pienet mutta pirteät kaksoset. 1825g, 44cm tyttö ja poika 1845g, 43cm. Vaikka se olo onkin joskus täysin kamalaa ja hankalaa siinä odotuksessa eikä oikeen jaksa tai sitten pääse liikkumaan, niin kannattaa aina muistaa että, kaikki päivät ovat tärkeitä vauvoille ja kyllä sitä vielä sitten saa juostakkin ihan tarpeeksi niiden perässä. Voimia ja jaksamista sinulle! TUPLASTI SE PALKITSEE...

    • tupalasti mamma

      Minulla tuplia odotellessa alkoi supistukset n. viikolla 19. Kärsin pahoinvoinnista, iskiaskivuista, jotka suihkussakin veivät jalat alta, ummetuksesta, huimauksesta, jasoin kävellä juuri ja juuri talon ympäri rv24. Kohdunsuu pehmeni ja kohdunkaula oli vähän auennut. lepäsin niin paljon kuin pystyin. Mahani oli kuin potkupallo. Minulle sanottiin äitipolilla että osastolle otetaan lepäämään milloin vain tuntuu siltä.

      RV 34 sitten olin jo räjähdyspisteessä kun en olisi vessaan ja jääkaapillekkaan jaksanut kävellä.pääsin heti sairaalaan lepoon. Vatsanahka tuntui repeävän, eikä kestänyt kosketusta ollenkaan. Huusin tuskasta kun mahaa ultrattiin! RV 35 6 tytöt sitte sektiolla syntyivät kun uhkasin etten poistu sairaalasta ennenkuin lapset ovat ulkona ja etten kestä sitä tuskaa enää päivääkään!

      Epiduraalia laittoi nuori mies, joka ei oikein ollut vielä taitava siinä hommassa. Joka kerta tuntui kamala sähköisku, joka sai koko kropan liikkeelle. Seitsemän kertaa se yritti ja oli minulle vihainen kun en pysynyt kyyryasennossa! ja minä yritin huutaa että en saa happea. Sain happiviikset, jotka eivät pysyneet paikallaan. Viimein ymmärsivät hakea kokeneen naisen laittamaan epiduraalin. Sitten helpotti. Olin horkassa koko sektion ajan ja tärisin. Leikkauksen jälkeen näin vilaukselta toisen tytön, toisen sain heräämössä viereen. Kolme päivää leikkauksen jälkeen oksensin ja olin ihan pihalla. viikon päästä päästiin kotiin tutustelemaan pikkuisiin. Vaikka rankkaa oli, niin mitään en vaihtaisi pois! Nyt prinsessani täyttävät 4 vuotta, enkä tiedä ihanampaa. Kyllä sinullakin varmasti menee kaikki hyvin! pidä itsestäsi huolta ja lepää. Vaadi päästä sairaalaan jos sinua huolettaa ja vointi on huono. uskon että sinäkin saat maailman ihanimmat vauvat vielä syliisi ja saat nauttia heistä koko elämäsi ajan :) Voimia!

      • alkup.

        Kyllä noista teidän sanoista on ollut paljon lohtua. Joka päivä luen nuo tekstit aina uudelleen ja uudelleen. Tänään on JO 25 viikkoa kasassa. Äitipoli ens tiistaina.

        Vaivoja on edelleen, tosin eilen oli ihan kumman hyvä päivä. Ei kipuja, ei supistuksia, ei mitään. Tänään taas rankempaa. Painaa, supistaa, ahdistaa ym. Tosin takana erittäin huono yö, julmetusta kivusta johtuen.

        Nyt ei kuitenkaan joka ikinen supistus nosta tuskanhikeä pintaan, vaan annan vaan rauhassa mennä ohi. Olen saanut syötyä paremmin ja juon pitkin päivää, vaikka se kostautuukin kymmeninä vessareissuina... Pelottaa yhä edelleen, tosi paljonkin, mutta parempaan suuntaan tässä kai mennään sitä mukaa kun päiviä kuluu ja vauvat tuolla masussa viihtyvät. Jokainen päivä on on yksi taisteluvoitto.

        Kiitos kaikille, lisääkin kokemuksia olisi kiva lukea!:)


      • KEH
        alkup. kirjoitti:

        Kyllä noista teidän sanoista on ollut paljon lohtua. Joka päivä luen nuo tekstit aina uudelleen ja uudelleen. Tänään on JO 25 viikkoa kasassa. Äitipoli ens tiistaina.

        Vaivoja on edelleen, tosin eilen oli ihan kumman hyvä päivä. Ei kipuja, ei supistuksia, ei mitään. Tänään taas rankempaa. Painaa, supistaa, ahdistaa ym. Tosin takana erittäin huono yö, julmetusta kivusta johtuen.

        Nyt ei kuitenkaan joka ikinen supistus nosta tuskanhikeä pintaan, vaan annan vaan rauhassa mennä ohi. Olen saanut syötyä paremmin ja juon pitkin päivää, vaikka se kostautuukin kymmeninä vessareissuina... Pelottaa yhä edelleen, tosi paljonkin, mutta parempaan suuntaan tässä kai mennään sitä mukaa kun päiviä kuluu ja vauvat tuolla masussa viihtyvät. Jokainen päivä on on yksi taisteluvoitto.

        Kiitos kaikille, lisääkin kokemuksia olisi kiva lukea!:)

        Heips!
        Olen 22v. ensiodottaja, ja heti pätkähti kaksoset:) Rv 15 5. Luin suurella mielenkiinnolla tämän viestiketjun viestejä, muutenkin olen todella kiinnostunut toisten kokemuksista/tuntemuksista, vaikka pitäisi yrittää kuitenkin muistaa että jokainen odotus on omanlaisensa...

        Rupesi askarruttamaan, kuinka usein te kaikki kaksosten odottajat / kaksosten äidit olette joutuneet ramppaamaan äitipolilla? Ja neuvolassa/lääkärin vastaanotolla?

        Itse mietin yhden kerran äitipolilla käyneenä (sekä tietysti 1xneuvolalääkärin luona sekä ihan ensimmäinen ultra yksityisellä, jossa kaksoisraskaus paljastuikin, viikkoja ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä) että seurataanko raskauttani riittävästi?
        Vaikkei mitään akuuttia hätää ole ollutkaan, mutta onko tämä todellakin tehostettua seurantaa? Tiedän että loppuraskautta kohden käynnit lisääntyvät, mutta silti.
        Monenlaisia ajatuksia tulee mieleen nyt kun maha on kasvanut aivan silmissä (siis ihan oikeasti!), että jos kohdunsuu ei kestäkään edes näin pientä painetta, ja minä se vaan huhkin töissä... Ja rasitan itseäni TIETÄMÄTTÖMÄNÄ mitä alapäässä tapahtuu!

        Monenlaisia ajatuksia...
        Koitetaan jaksaa!


    • aloittaja

      Pitkälle ollaan tultu tuosta aloitusviestistä.

      Nyt kasassa vkot 33 3 ja lievästi sanottuna on tuo henkinen puoli helpottanut!:)

      Fyysisesti kyllä oon melko avuton, melkein kaikki asennot ovat jollain tapaa epämukavia. Särkyjä ja kolotuksia ympäri vuorokauden, vauvojen liikkuminen tekee tosi kipeää, supistelee välillä ihan mielettömästi (osa jo kipeitäkin) jne jne. Kyllä te kokeneet tiedätte...

      Oon vaan melko peloissani synnytyksestä, kun olen tuttaviltani (joilla itsellä tai heidän tuttavillaan kaksossynnytykset takana) heidän tarinoitaan kuullut. Uskomatonta, mitä kaikkea voikaan tapahtua. Melkein toivon jo leikkausta... Tulevana perjantaina on äitipoli ja siellä kai sitten tiedetään taas enemmän tuostakin. Mitähän sanovat, jos vaatimalla vaadin leikkausta? En sitäkään niin kovasti hingu, mutta tuntus turvallisemmalta vaihtoehdolta.

      Mutta vielä kerran noista ihanista kannustavista viesteistä, joita sain. Kyllä niistä oli ihan hurjasti apua ja on ollut monta kertaa matkan aikana.

      Ai niin, on kaiketi ihan normaalia, että aina en edes erota supistusta vauvojen mylläämisestä? Kun vatsa on melko piukee ja usein olen jo luullut, että supistaa, mut tarkempi tutkailu käsin on kyllä kertonut, että vaavit ne siellä vaan nahkaa kiristävät...

      • mindi6

        olen itse kaksosten äiti(pojat 4-v.)pojat syntyi sektiolla koska synnytys ei edistynyt.24h jälkeen.älä kumminkaan kuuntele kaikkia kauhutarinoita sillä jokainen synnytys on omanlainen.itse olisin halunnut synnyttää ihan alakautta koska kumminkin leikkauksessakin on riskinsä.saatavilla on kumminkin erilaisia keinoja: kivunlievitys ym.kysele ja ota selvää esim.neuvolasta tai synnytyssairaalasta. tosi paljon onnea kaksosten johdosta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe