Kamala stressi tästä asiasta. Lupauduin suullisesti ottamaan vastaan työn. Se alkaisi ensi viikolla. Sain eilen tietää työvuorot ja se masensi minut totaalisesti. Tiesin kyllä, että kyseessä on vuorotyö, mutta en sitä, että vain yksi lauantai kuukaudessa on vapaa. Muuten vapaapäivät on siroteltu täysin mielivaltaisesti miten sattuu. Kahta päivää ei ole peräkkäin koskaan, paitsi sinä viikonloppuna, joka on vapaa. Vuorot on aivan hirveitä, iltavuorosta suoraan aamuvuoroon, välivuoroa miten sattuu, joka päivä eri aikaan töihin!
Kuvittelin vuorotyön olevan vähän erilaista, että samaa vuoroa olisi edes useampi päivä peräkkäin ja ne menisivät jotenkin sykleissä, kaikille tasapuolisesti. En henkisesti kyllä tule tuota jaksamaan, että on vain yksi vapaapäivä siellä ja toinen täällä ja työnantaja saa ne päättää mielivaltaisesti.
Minulla on harrastus (ainoa harrastukseni) johon tarvitsen viikonloppuja, koska se on toisella paikkakunnalla. Olin varautunut siihen, että yhtenä lauantaina kuukaudessa on töitä. Mutta en tiennyt, että minusta tehtäisiinkin vakituinen lauantaityöntekijä... Jos lopetan tämän harrastuksen, en tiedä pystynkö elämään enää. Se on ainoa henkireikä, ollut jo vuosia. Ilman sitä en selviä.
Voinko vielä kieltäytyä tästä työmahdollisuudesta? Olen nyt ansiosidonnaisella päivärahalla. Se on pari sataa pienempi kuin olisi tulevan työn palkka. En ole luuseri enkä purnaa huonosta palkasta, aivan sama mitä siitä tienaa, kunhan on järkevä työ ja järkevät työajat! Mutta tuo työvuorojärjestelmä hajoittaisi minut henkisesti ja joutuisin lopettamaan harrastuksen, joka pitää minut suurinpiirtein elossa.
En ole vielä työnantajan kanssa keskustellut, onko mahdollista tehdä vähemmän viikonloppuja. En eilen uskaltanut kysyä mitään, koska olin niin järkyttynyt. Mitä jos ovatkin sitten niin veemäisiä, että ilmoittavat työkkäriin, jotta kieltäydyn työstä, jota minulle tarjottiin, sillä perusteella, etten kykenekään siihen henkisesti?
Työstä kieltäytyminen
31
4336
Vastaukset
- Aarre
...ja kerro, että sulla on ripuli. Sano että töistä ei tule mitään kun on käytävä kuusi kertaa viidessä minuutissa veskissä.
- mitä teen?
Olen kunniallinen ihminen, enkä halua valehdella mitään ripuleita.
Sanotaanko nyt vain näin, että käsitykseni työajoista oli etukäteen HIEMAN erilainen. Ei tule toimimaan, todellakaan. Tiedän sen jo ennenkuin työt ovat alkaneet... - Nimetön
mitä teen? kirjoitti:
Olen kunniallinen ihminen, enkä halua valehdella mitään ripuleita.
Sanotaanko nyt vain näin, että käsitykseni työajoista oli etukäteen HIEMAN erilainen. Ei tule toimimaan, todellakaan. Tiedän sen jo ennenkuin työt ovat alkaneet...Vaihtoehto 1: Mene ja hoida työsi niinkuin olet antanut haastattelijallesi ymmärtää että se passaa.
Vaihtoehto 2: Ilmoita pikaisesti, että se ei sulle sovikaan.
Pääsee työnantajasi ainakin etsimään uutta työntekijää.
Aarre
- Työnsankari
Olet tekemässä Työsopimusta(suullisesti).Miksi et
KIRJALLISESTI?.Kirjallinen työsopimus on LAKISÄÄTEINEN, mutta ei pakko, jos et halua.Nr 1
Ota yhteys ammattiliittosi"asiantuntijaan"ja sovi aika jutusteluun työehtosopimuksesta ja lakisääteisistä oikeuksistasi mm.(netti tai puh,
käynti)Nr 2 Lue työsopimus kunnolla ja sen ehdot, vasta sitten puumerkit työsopimukseen.Nr 3
Jos Työvoimatoimisto ei tiedä sinun suunnitelmista,mitä murehdit? Suullinen työsopimus ei ole pätevä!Nr 4 Lopeta työnantajan pelkääminen SINÄ VALITSET TYÖNANTAJAN, EI TOISINPÄIN.Ps.Kerro miten kävi asiassa, OK ?- Siksi ei ole
Siksi ei ole VIELÄ kirjallista sopimusta, kun se kirjoitetaan vasta ensi viikolla!
En ole mikään liittoaktivisti, minusta sellainen touhu yleensäkin on naurettavaa, että purnataan joka asiasta.
Haluaisin vain järkevät työajat (ts. joihin voi itse edes vähän vaikuttaa) harrastukseni takia. Harrastukseni on oikeasti asia, joka PITÄÄ MINUT JÄRJISSÄNI. - minä itse
Siksi ei ole kirjoitti:
Siksi ei ole VIELÄ kirjallista sopimusta, kun se kirjoitetaan vasta ensi viikolla!
En ole mikään liittoaktivisti, minusta sellainen touhu yleensäkin on naurettavaa, että purnataan joka asiasta.
Haluaisin vain järkevät työajat (ts. joihin voi itse edes vähän vaikuttaa) harrastukseni takia. Harrastukseni on oikeasti asia, joka PITÄÄ MINUT JÄRJISSÄNI.No sano sille työnantajalle, että työajat ovat aivan mahdottomat ja että sinulla on jo toinen työpaikka, minkä päätit ottaa vastaan.
Näin ollen hän ei luultavasti ilmoittele työvoimatoimistoon mitään. - Tuo
Siksi ei ole kirjoitti:
Haluaisin vain järkevät työajat (ts. joihin voi itse edes vähän vaikuttaa) harrastukseni takia. Harrastukseni on oikeasti asia, joka PITÄÄ MINUT JÄRJISSÄNI.Mikäli et ole ilmittanut työvoimatoimistoon saaneesi työtä, eikä kirjallista sopimusta työnantajan kanssa ole, niin voit yrittää neuvoitella asiaa työnantajan kanssa ja keertoa epäkohdista, niin asia jäänee siihen.
- arvasinko oikein
Minä tekisin näin. Sanoisin rehellisesti miten asian laita on eli ei käy. Eli ei vastaa toiveitani.
Jos karenssin antaa, käyn kyseisessä paikassa paikanpäällä aukomassa päätäni ja vaadin tietenkin
kaiken vastapuolen sanoman kirjallisena.
Minä ainakaan en kestä hoitoalan repaleista
hommaa pätkääkään. Muutenkin meno on p*******ä
suomeksi sanoen kyseisissä paikoissa tänä päivänä.- mitä teen?
Kaupan alan hommaa on. Mulla ei ollut todellakaan mitään hajua etukäteen siitä, että kaikki lauantait olisi töitä! Ei missään muualla ole ollut. Lisäksi on voinut neuvotella asioista. Nyt kun kerroin, että minulla on joulukuussa varattu hammaslääkäriaika, jota en mielelläni peruisi, kun sitten pitää taas monta kuukautta odottaa, niin tästäkin jo nyrpisteltiin nenää.
- mitä teen?
mitä teen? kirjoitti:
Kaupan alan hommaa on. Mulla ei ollut todellakaan mitään hajua etukäteen siitä, että kaikki lauantait olisi töitä! Ei missään muualla ole ollut. Lisäksi on voinut neuvotella asioista. Nyt kun kerroin, että minulla on joulukuussa varattu hammaslääkäriaika, jota en mielelläni peruisi, kun sitten pitää taas monta kuukautta odottaa, niin tästäkin jo nyrpisteltiin nenää.
Tarkoitin, että olen joulukuussa varannut hammaslääkäriajan, joka on nyt maaliskuussa...
- 23 v. v. 3-vuorotyötä
Eihän se tietenkään mitään herkkua ole. Itse tein 3-vuorotyötä, mm. kuokin haketta höyrykattilan syöttötorveen, kiskoin pummpukärryllä 2-3 tonnin kuormia j.n.e. Katsopa vähän peiliin ja arvioi itse mikä s....nan vätys olet!!!
- realisti.
Tuollaista nimittelyä ei täällä kaivata. Työhistoriasi on oma asiasi, eikä se oikeuta tuollaiseen käytökseen.
- puhuu omaa kieltään
Ja jätetään omaan arvoonsa. Säälittävä ihminen kaiken kaikkiaan.
Tuntemattoman mollaaminen ja nollaaminen on ala-arvoista.
- Vaatemyyjä
Kaupan alalla on ihan normikäytäntö, että uusimmat tulokkaat tekee sekalaisia vuoroja enemmän kuin kauan talossa olleet. Sitten, kun olet ollut työsuhteessa jonkin aikaa, ja jälkeesi on tullut muita uusia työntekijöitä, voit neuvotella itsellesi parempia vuoroja.
Lauantaivuoroista ihan yleensä: jos tavalliset työtuntisi ovat leipäsi, niin lauantaitunnit ovat juusto sen leivän päällä la-lisien vuoksi..mieti myös asiaa rahallisesta lähtökohdasta.
Eihän kai kukaan meistä ihan jokaisena aamuna jaksaisi herätä töihin, koska olisi kivempaa lähteä aurinkoon sauvalenkille, mutta sellaista se aikuisen ihmisen elämä on. Itse olen ollut myös työttömänä pätkissä, ja olen ihan mielettömän iloinen että ammattitaitoani arvostetaan ja saan käydä palkkatöissä ja elättää itseni omalla työllä ilman mitään avustuksia.
Jos mahdollista niin kokeile työtä esim. työharjoittelun kautta ensin kuukauden sopimuksella, sitten tee päätöksesi jatkosta. Näin vältät karenssin, mutta mahdollisesti myös ison virheen jonka saatat olla tekemässä.- mitä teen?
Minulla on kohta 10 vuoden työkokemus enkä todellakaan ole mikään vätys, taatusti löytyy ma-pe -työtäkin. Työttömänä vain ei ole kiva olla!
Olen päättänyt vain ilmoittaa työnantajalle, että haluan keskustella työvuoroista, nuo vuorot eivät minulle käy tuollaisinaan, koska väsyn henkisesti. Jos eivät sitten haluakaan minua palkata niin ei voi mitään.
- Pukkaa...
Et ikävä kyllä pääse tuosta tilanteesta irti ilman karenssia,
Jos työkkäri tietää/saa tietää, että sinulla olisi ollut työpaikka. Sillä ei ole mitään väliä, oletko hakeutunut itse työhön tai onko se työkkärin osoittama. Riittää, kun työkkärillä on tieto työpaikasta tai se saa siitä jälkikäteen tietää esim. siksi, että työnantaja työkkäriin asiasta joskus ilmoittaa.
Mitkään esittämäsi syyt eivät kelpaa karenssin välttämiseen.
Kysymys on vain karenssin pituudesta. Työstä kieltäytymisestä saa kahden kuukauden karenssin, työstä eroamisesta kolmen kuukauden karenssin.- pukkaa
Aniharva työnantaja viitsii nähdä mokoman takia vaivaa. Sitäpaitsi tuollainen työkkäriin soittelu on henkilöstöpäälliköltä työajan väärinkäyttöä, koska se ei edistä millään tavalla yrityksen liiketoimintaa.
- antaa itsestään
pukkaa kirjoitti:
Aniharva työnantaja viitsii nähdä mokoman takia vaivaa. Sitäpaitsi tuollainen työkkäriin soittelu on henkilöstöpäälliköltä työajan väärinkäyttöä, koska se ei edistä millään tavalla yrityksen liiketoimintaa.
Eikös tuo nyt ole imagokysymyskin. Aika noloa
se on ison menestyvän firman henkilöstöpäällikön soitella työkkäriin ja edesauttaa karenssin saamisessa.
No ehkä kaupunkien ja kuntien virastojen esimiehet
paremminkin "harrastaa" tuota em. vittuilua.
Ei fiksut ihmiset näitä karensseja järjestele kenellekään; kieltäytymisen takana on aina
jokaisen oma inhimillinen elämäntilanteensa. - Ollenkaan...
pukkaa kirjoitti:
...Aniharva työnantaja viitsii nähdä mokoman takia vaivaa....
Ei ollenkaan harvinaista. Tiedänpä työnantajia, joiden kyseenalaisena huvina on hankkia työttömille karensseja. - myytinmurtaja.
Ollenkaan... kirjoitti:
Ei ollenkaan harvinaista. Tiedänpä työnantajia, joiden kyseenalaisena huvina on hankkia työttömille karensseja.Tietämäsi työnantajat ovat jotain epämääräisiä pienyrittäjiä, joiden bisnekset ovat muutenkin tuhoon tuomitut. Ei oikeassa firmassa ole aikaa moiseen humpuukkiin.
- Työskennellyt....
myytinmurtaja. kirjoitti:
Tietämäsi työnantajat ovat jotain epämääräisiä pienyrittäjiä, joiden bisnekset ovat muutenkin tuhoon tuomitut. Ei oikeassa firmassa ole aikaa moiseen humpuukkiin.
Alalla työskennelleenä tiedän työttömän karun arjen ja karenssitehtailut.
Yllättävän paljon työkkärit saavat tietää näistä työstä kieltäytymisistä. Suomesta on ikävä kyllä tullut ilmiantoyhteiskunta.
Aina ei tarvitse olla edes työstä kieltäytyminen. Riittää, että työnantaja arvioi oman subjektiivisen näkemyksensä mukaiseesti työttömän työhaluttomaksi, vaikkei tämä sitä mitenkään ilmaisisikaan. Se on karenssin paikka silloin.
Yllättävän sinisilmäistä porukkaa täällä. Ilmeisesti ei ole henkilökohtaista tuntumaa työkkärien käytäntöihin. Tai sitten sattuu asumaan ns. hyvän työkkärin alueella. Näitä on vain turhan harvassa.
Uskon minäkin kyllä sen, että hyvin ison työpaikan työhönottaja harvemmin viitsii lähteä ilmiantamisen tielle. Toisaalta erään entisen työpaikkani toimistopäällikkö kehuskeli sillä, että oli ilmoittanut työnhakijan hänen mielestään vähemmän hyvästä työkunnosta työkkäriin. Eikä kyse ollut mistään pienestä paikasta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001400&posting=22000000023890843&view_mode=flat - Rezaa
Ollenkaan... kirjoitti:
Ei ollenkaan harvinaista. Tiedänpä työnantajia, joiden kyseenalaisena huvina on hankkia työttömille karensseja.>Tiedänpä työnantajia, joiden kyseenalaisena huvina on hankkia työttömille karensseja.
Ja tiedän tapauksia, joissa sellaisille on järjestetty mukavasti ongelmia jälkikäteen.
- ja niin päin pois
sillä ei tuu karenssii ja koska oot sairaslomalla.Siis jos oikeasti olet henkisesti nyt loppu ja masentunut,niin sille ei voi yhtään mitään.Ei voi sille mitään,jos et siis alotakkaan sitä.Ja jos oot ollu sen 4kk työttömänä saat sairaspvärahaa saman miltei tai 2005 vuoden työtulojen mukaan.Ei ihminen mitään voi jos väsyy tähän systeemiin.
- Maneli
jokin töihin "joutumista" pelkäävien "korkeakoulu" kun toinen toistaan parempia neuvoja annetaan ettei vaan harrastukset vaarannu työn takia?
- hfghfgh
Maneli kirjoitti:
jokin töihin "joutumista" pelkäävien "korkeakoulu" kun toinen toistaan parempia neuvoja annetaan ettei vaan harrastukset vaarannu työn takia?
Mitäs luulisit, Maneli?
- inisemästä!
No voi hirveetä, ihan joutuisi harrastuksista luopumaan jos töihin joutuu. Eihän sitä kestä murtumatta ja masentumatta henkisesti pullamössötyypit. Ei saatana mitä työnvieroksujia!
- mitä teen?
Olen tehnyt tähän ikään asti pelkkiä pätkähommia, sijaisuuksia jne. Halvemmallakin, kuin mitä olisin saanut ansiosidonnaista... Joten en ole työnvieroksuja todellakaan. Enkä pullamössötyyppi. Minua on orjuutettu, käytetty törkeästi työmarkkinoilla hyväksi (mm. nämä koeaikajekut jne.) Nyt saa luvan riittää! En lähde enää kenenkään juoksupojaksi ja orjaksi, olen hyvä ellen jopa erinomainen työntekijä, jolla on oikeus tehdä työtä, jossa on joustavuutta molemmin puolin.
Nyt annan vihdoinkin itselleni mahdollisuuden valita, mitä oikeasti HALUAN elämältäni ja työltä.
Haluan säilyttää harrastukseni. Se on ollut osa minua lähes syntymästä saakka. Jos luovun siitä, luovun henkisestä hyvinvoinnistani, luovun asiasta, jota ilman en ole onnellinen.
Maanantaina sitten taas työhaastatteluun, nyt työpaikkaan, jossa työskennellään arkisin ja levätään viikonloppuna.
Kiitos kommentoijille ja hyvää jatkoa kaikille, jotka pähkäilevät oman tulevaisuutensa kanssa! - !!!
> No voi hirveetä, ihan joutuisi harrastuksista luopumaan jos töihin joutuu. Eihän sitä kestä murtumatta ja masentumatta henkisesti pullamössötyypit. Ei saatana mitä työnvieroksujia!
Hei sinä pahviperse, annas aika ja paikka niin tulen vähän leipomaan suhun uutta muotoilua! - poliisi.
!!! kirjoitti:
> No voi hirveetä, ihan joutuisi harrastuksista luopumaan jos töihin joutuu. Eihän sitä kestä murtumatta ja masentumatta henkisesti pullamössötyypit. Ei saatana mitä työnvieroksujia!
Hei sinä pahviperse, annas aika ja paikka niin tulen vähän leipomaan suhun uutta muotoilua!Tuo oli laiton uhkaus. Perästä kuuluu.
- Apulanta.
poliisi. kirjoitti:
Tuo oli laiton uhkaus. Perästä kuuluu.
Perseestäs kuuluu, i know.
- Saara30
Ota duuni vastaan ja ala heti hakemaan sopivampaa työtä. Töissä olevan on helpompi saada työtä kuin työttömän. Mihinkään duuniin ei ole pakko sitoutua. Tuurilla voit jo koeaikana löytää sopivampaa työtä ja häippästä ilman irtisanomisaikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain617540Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242969- 1431803
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1181483Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691429- 1311173
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774