Vihreää pimennyksessä

Päin punaista

Katsoin tuota täydellistä kuunpimennystä 4.3. klo 01.00 aikoihin ja olen lähes varma että kuun ykäosassa näin vihreää. No, näköni ei enää ole kovin tarkka, mutta näytti että kuulla on vihreä "lättähattu". Kuun alaosa oli jo täysin punainen ja yläosassa kirkkaampi sirppi ja sen päällä vihreä kaari. Onko selitys ihmisen silmässä joka pyrkii näkemään vastavärejä kirkkaan värin vieressä. Vai taittoiko maan ilmakehä valoa niin että kuussa näkyi vihreää. Vai oliko se halo ilmiö, ilmassa oli kevyttä pilveä. Koska en uskonut silmiäni kuvasin kuuta digi videokameralla jossa tehokas zoom ja siinäkin näkyi hentoa vihreää. Näinkö siis näkyjä? Oli miten oli, kaunis pimennys ja ilmiö.

10

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valo ei taitu niin paljoa , ei ainakaan niin korkealla. Jäljelle jää silmänefekti, että silmä luulee..
      Se voi olla niin voimakas, että paperitulosteesakin näkyisi niin, joten se olisi testattava peittämällä toisella paperilla se punainen osa.. ja sitten..

      • gunnar..

        Piti ihan tarkistaa omat kuunpimennys kuvani, mutta ei löytynyt vihreää väriä. Voisikko johtua silmälaseistasi tai kamerasi linssin pinnoitteista.Oliko suotimia paikoillaan kamerassasi?
        Tai sitten teidän suunnalla oli vihreä väriefekti. Toivottavasti joku osaa vastata.


      • Päin punaista
        gunnar.. kirjoitti:

        Piti ihan tarkistaa omat kuunpimennys kuvani, mutta ei löytynyt vihreää väriä. Voisikko johtua silmälaseistasi tai kamerasi linssin pinnoitteista.Oliko suotimia paikoillaan kamerassasi?
        Tai sitten teidän suunnalla oli vihreä väriefekti. Toivottavasti joku osaa vastata.

        Pohjoisessa Hämeessä katselin. Menin ulos n. 01.00 ja katsoin kuuta joka silloin oli pilvettömällä taivaalla. Huomasin heti vihreää kuun kirkkaassa yläosassa. Viiden minuutin päästä hain kamerani kun en uskonut silmiäni.Vihreä tuntui vähitellen himmenevän kun katsoin kuuta kauemmin. Aamulla katsoin mitä olin kuvannut ja ei siinä kyllä paljoa vihreää näkynyt. Voin olla jopa väärässä. Uskon pitkälti tuota ekaa selitystä että ilmiö on peräisin silmistäni. Punainen kappale mustalla taustalla ja kappaleen yläosa kirkkaampi. Ihanteellinen tilanne ylimääräisten värien ilmaantumiseen ihmisen silmässä. Ja nimenomaan punaisen vastavärin, vihreän, ilmaantumiseen. Kuitenkin olen varma että Näin vihreää, olipa selitys mikä tahansa.


      • gunnar..
        Päin punaista kirjoitti:

        Pohjoisessa Hämeessä katselin. Menin ulos n. 01.00 ja katsoin kuuta joka silloin oli pilvettömällä taivaalla. Huomasin heti vihreää kuun kirkkaassa yläosassa. Viiden minuutin päästä hain kamerani kun en uskonut silmiäni.Vihreä tuntui vähitellen himmenevän kun katsoin kuuta kauemmin. Aamulla katsoin mitä olin kuvannut ja ei siinä kyllä paljoa vihreää näkynyt. Voin olla jopa väärässä. Uskon pitkälti tuota ekaa selitystä että ilmiö on peräisin silmistäni. Punainen kappale mustalla taustalla ja kappaleen yläosa kirkkaampi. Ihanteellinen tilanne ylimääräisten värien ilmaantumiseen ihmisen silmässä. Ja nimenomaan punaisen vastavärin, vihreän, ilmaantumiseen. Kuitenkin olen varma että Näin vihreää, olipa selitys mikä tahansa.

        Auringon noustessa pilvettömältä taivaalta on useimmiten vihreä hetki juuri ennen auringon koronan näkymistä. Ilmiölle oli joku nimikin.
        Vihreys johtuu jotenkin ilmakehästä, en jaksa nyt selittää.
        Voisikko kuunpimennyksessä olla kyse jostakin vastaavasta, etsin tietoa ja jos löydän ,niin ilmoitan.


      • Päin punaista
        gunnar.. kirjoitti:

        Auringon noustessa pilvettömältä taivaalta on useimmiten vihreä hetki juuri ennen auringon koronan näkymistä. Ilmiölle oli joku nimikin.
        Vihreys johtuu jotenkin ilmakehästä, en jaksa nyt selittää.
        Voisikko kuunpimennyksessä olla kyse jostakin vastaavasta, etsin tietoa ja jos löydän ,niin ilmoitan.

        Olen tietoinen tuosta "vihreä välähdys" ilmiöstä, se tulikin heti mieleeni kun katsoin kuun vihreää yläosaa. Se ilmiö ei ole kovin yleinen, se vaatii ihanteelliset olosuhteet ja kestää vain sekunteja. Olisiko se näkynyt kuussa kauemmin koska kuunpimennys on pidempi,hitaampi tapahtuma kuin auringon nousu maassa. Kiitos mielenkiinnostasi.


      • gunnar....
        Päin punaista kirjoitti:

        Olen tietoinen tuosta "vihreä välähdys" ilmiöstä, se tulikin heti mieleeni kun katsoin kuun vihreää yläosaa. Se ilmiö ei ole kovin yleinen, se vaatii ihanteelliset olosuhteet ja kestää vain sekunteja. Olisiko se näkynyt kuussa kauemmin koska kuunpimennys on pidempi,hitaampi tapahtuma kuin auringon nousu maassa. Kiitos mielenkiinnostasi.

        Googleta green flash, löytyy tarinaa ja valokuvia auringon vihreästä välähdyksestä, ehkä sama ilmiö kuunpimennyksssä.Ursa varmaan jo kiinnotui.


      • Päin punaista
        gunnar.... kirjoitti:

        Googleta green flash, löytyy tarinaa ja valokuvia auringon vihreästä välähdyksestä, ehkä sama ilmiö kuunpimennyksssä.Ursa varmaan jo kiinnotui.

        Kiitän ja kunnioitan, olipa hienoja kuvia. Ja myös kuva vihertävästä kuusta, juuri sellaisena kuin sen näin. Kyllä muidenkin on ollut pakko nähdä se viherrys, muuten en usko mitä näin. Tai ehkä uskon mutta todisteet ovat heikot. Huonontunut näköni. Lyhyt havainto. Heikko videokuva.


      • gunnar..
        Päin punaista kirjoitti:

        Kiitän ja kunnioitan, olipa hienoja kuvia. Ja myös kuva vihertävästä kuusta, juuri sellaisena kuin sen näin. Kyllä muidenkin on ollut pakko nähdä se viherrys, muuten en usko mitä näin. Tai ehkä uskon mutta todisteet ovat heikot. Huonontunut näköni. Lyhyt havainto. Heikko videokuva.

        Hyvä, että sait tietosi. Itselle oli mysteeri, tuo pimentyneen kuun vihreä läikkä. Kestikö ilmiötä pitkään, auringon noustessa se on vain väläys.


      • Päin punaista
        gunnar.. kirjoitti:

        Hyvä, että sait tietosi. Itselle oli mysteeri, tuo pimentyneen kuun vihreä läikkä. Kestikö ilmiötä pitkään, auringon noustessa se on vain väläys.

        Näin sen ilmiön kork. viisi minuuttia. Katselin telkkaria myöhään odotellessani pimennystä. Menin ulos ja katsoin kuuta joka silloin näkyi pilvettömällä taivaalla. Ihmettelin ehkä minuutin sitä vihreää, hiljalleen kimaltelevaa kaarta kuun ylähorisontissa. Hain sitten kameran ja aloitin kuvauksen, mutta samassa loppui akku. Hain sisältä täyden, siihen meni puolisen minuuttia. Jatkoin kuvausta automaattiasetuksella, sitten vaihdoin low lux tilaan. Kuvasin yhteensä ehkä reilun minuutin. Siinä vaiheessa ilmiö oli joko mennyt ohi tai silmäni alkoivat nähdä "oikein". Jos ei samanlaisia havaintoja ilmaannu pidän ilmiötä harhanäkynä. Toisaalta, se ilmiö on kyllä Mahdollinen, olihan siitä valokuviakin netissä. Tosin kuvassa ei mainittu oliko menossa kuunpimennys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe