Askelpituus

Jaskali

Onko mahdollista että lenkkeillessä askelpituuteni olisi 1,18 m? Olen 168 pitkä, painan noin 63... Askelmittari antoi aika tarkalleen 7 kilometrin matkalle 5938 askelta. Jotenki tuntuu vähä pitkälle toi askel.

25

7629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla

      Oma askelpituuteni on juostessa n. 110 cm. Olen tarkistanut tämän askelmittaria käyttäen eripituisilla matkoilla. Pituus 165 cm, paino 52 kg. 10 km menee normalivauhdilla n. 55 minuuttiin.

      • Jaskali

        Kyllä kait se sitten voi pitää paikkansa... Toi tosiaan oli multa semmonen vähän reippaampi lenkki ku normaalisti ni on voinu toi askel olla vähä pitempi. Kiitos vaan vastauksesta


      • pikkuisen

        Ei se askeleen pituus, vaan askeltiheys.Sinulla tiheys 165 askelta minuutissa. Kasvata n 180 askeleeseen minuutissa, niin säästät energiaa ja jalkojasi.

        Sepon kotisivuilla joku jopa todisti matemaattisesti askeltiheyden vaikutuksen juoksun taloudellisuuteen. Mitä suurempi askeltaajuus, sitä suorempi lentorata (vähän ylösalas liikettä) ja sitä taloudellisempaa juoksu.

        Harppomalla jalka tulee maahan painopisteen etupuolella, mikä myös hidastaa menoa ja rasittaa jalkoja.


      • Anonyymi
        pikkuisen kirjoitti:

        Ei se askeleen pituus, vaan askeltiheys.Sinulla tiheys 165 askelta minuutissa. Kasvata n 180 askeleeseen minuutissa, niin säästät energiaa ja jalkojasi.

        Sepon kotisivuilla joku jopa todisti matemaattisesti askeltiheyden vaikutuksen juoksun taloudellisuuteen. Mitä suurempi askeltaajuus, sitä suorempi lentorata (vähän ylösalas liikettä) ja sitä taloudellisempaa juoksu.

        Harppomalla jalka tulee maahan painopisteen etupuolella, mikä myös hidastaa menoa ja rasittaa jalkoja.

        Muutin neuvoja luettuani askeleen tuollaiseksi lyhyeksi ja tiheäksi, ja melkein vuoden sitä testattuani totesin vähän harvemman mutta eteenpäin vievän askeleen itselleni taloudellisemmaksi. Se lyhyt tikkaaminen ei tehnyt yhtään hyvää kropalle ja siinä jalatkin puutuu ja jäykistyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutin neuvoja luettuani askeleen tuollaiseksi lyhyeksi ja tiheäksi, ja melkein vuoden sitä testattuani totesin vähän harvemman mutta eteenpäin vievän askeleen itselleni taloudellisemmaksi. Se lyhyt tikkaaminen ei tehnyt yhtään hyvää kropalle ja siinä jalatkin puutuu ja jäykistyy.

        Vielä lisäisin, se lyhyellä nopealla tiheällä askeleella töpöttely tapahtui vain jaloilla eikä kroppa osallistunut joten se oli luonnotonta ja raskasta.


    • viejo.ternero

      180/min on hyvä perus 163cm pituiselle kestävyysjuoksijalle. 194cm pitkälle riittää 150/min ja 147cm mittainen saa tikata 200/min.

    • taloudellista_vauhtia

      Päkiän kuuluu osua maahan kohtisuoraan pään alapuolella. Liian eteen viety jalka jarruttaa eteenpäin vievää liikettä, rasittaa jalkoja ja tekee juoksusta raskaampaa. Kovemmassa vauhdissa askeleen ponnistus eteenpäin on kovempi. mutta jalkaa ei milloinkaan viedä pään etupuolelle. Menestyneillä juoksijoilla askeltiheys on tutkitusti n. 180 askelta/min.

      • liebre.saltando

        On varmaan totta, että loikkiminen on raskaampaa kuin köpöttely. Toisaalta köpöttelemällä tulee hyväksi köpöttelijäksi ja loikkimalla loikkijaksi. Köpöttelemällä pääsee pidemmälle, mutta onko se sen arvoista. Jokaisesta kyllä tulee aikanaan köpöttelijä, kun ikää mittariin kertyy. En kiiruhtaisi sitä kehitystä tietoisilla valinnoilla.


      • taloudellista_vauhtia
        liebre.saltando kirjoitti:

        On varmaan totta, että loikkiminen on raskaampaa kuin köpöttely. Toisaalta köpöttelemällä tulee hyväksi köpöttelijäksi ja loikkimalla loikkijaksi. Köpöttelemällä pääsee pidemmälle, mutta onko se sen arvoista. Jokaisesta kyllä tulee aikanaan köpöttelijä, kun ikää mittariin kertyy. En kiiruhtaisi sitä kehitystä tietoisilla valinnoilla.

        Kova juoksuvauhti vaatii aina pidemmän askeleen mutta jalkaa ei milloinkaan viedä pään etupuolelle. Jalka ponnistaa taaksepäin ja seuraavaan askeleeseen päkiä osuu maahan taas pään alapuolella. Askeltiheys on aina sama 180 minuutissa, riippumatta vauhdista.


      • taloudellista_vauhtia

      • liebre.saltando

        Vasen on perinteistä harppomista. Lyhentämällä askelta ja laskemalla päkiää päästään tyypilliseen tavoitteellisen kestävyyskuntoilijan köpöttelyyn. Oikeanpuoleinen on hyvää loikkimista. Askelta lyhentäessä on vaarana polven suoristuminen, lantion nouseminen ja taas köpötellään.


      • kadenssi180

      • taloudellista_vauhtia
        liebre.saltando kirjoitti:

        Vasen on perinteistä harppomista. Lyhentämällä askelta ja laskemalla päkiää päästään tyypilliseen tavoitteellisen kestävyyskuntoilijan köpöttelyyn. Oikeanpuoleinen on hyvää loikkimista. Askelta lyhentäessä on vaarana polven suoristuminen, lantion nouseminen ja taas köpötellään.

        Oikeanpuoleisessa oikeaoppisessa juoksutavassa loikitaan tietysti vasta kovemmassa vauhdissa, ei vielä hitaassa. Jalkoja ei kuitenkaan milloinkaan ojenneta suoraksi eikä viedä eteen, vaan jalka osuu päkiällä maahan kehon painopisteen alapuolella. 180 askelta/min tarkoittaa molempia jalkoja ja tuon blogisi 90 askelta/min tarkoittaa vain yhtä jalkaa.


      • sabor.sangre

        Korkean kadenssin pito on kuluttavaa. Hiusverisuonisto kehittyy ja lihasvoima säilyy paremmin rauhallisella askelluksella. 180 kadenssin myytti perustuu kilpajuoksijoiden kolmen minuutin kilometrivauhtiin.


      • juokstyyli
        sabor.sangre kirjoitti:

        Korkean kadenssin pito on kuluttavaa. Hiusverisuonisto kehittyy ja lihasvoima säilyy paremmin rauhallisella askelluksella. 180 kadenssin myytti perustuu kilpajuoksijoiden kolmen minuutin kilometrivauhtiin.

        En itse uskonut lyhyeen juoksuaskeleeseen. Testailin juoksumatolla aiemmin käyttämääni verkkaista pidempää ja nopeampaa lyhyttä askelta, Jouduinkin juoksumaton antaman datan perusteella toteamaan jaksavani paremmin ja enemmän tuolla lyhyellä noin 180 per min askeleella joka on lisäksi myös jalkaystävällisempi.


      • sabor.sangre

        Vauhdin lisääntyessä nopeampaa pyöritystä. Juoksunopeus ja teho tulee kierroksia lisäämällä. Jos jo aloittelijana pyörität nopeasti hitaassa vauhdissa, ei ison vauhdin reservi kehity optimaalisesti. Ilman harjaantuneita loikkaominaisuuksia et pääse koskaan nauttimaan vauhdin hurmasta, vaikka köpöttelykestävyytesi kehittyisikin kohtuulliseksi.


      • Loikkakestävyyttä.oikein
        sabor.sangre kirjoitti:

        Vauhdin lisääntyessä nopeampaa pyöritystä. Juoksunopeus ja teho tulee kierroksia lisäämällä. Jos jo aloittelijana pyörität nopeasti hitaassa vauhdissa, ei ison vauhdin reservi kehity optimaalisesti. Ilman harjaantuneita loikkaominaisuuksia et pääse koskaan nauttimaan vauhdin hurmasta, vaikka köpöttelykestävyytesi kehittyisikin kohtuulliseksi.

        Vakionopeuksiseen askeleeseen voimakkaampi ponnistus niin loikka pitenee ja vauhti kasvaa. Ei tarvitse köpötellä, pitää treenata eri vauhdeilla mutta vakio-askelnopeudella ja ponnistusvoimaa vaihdellen. Ponnistusta lisätään askeleeseen niin loikka eli vauhti kasvaa ja silloin loikkakestävyys kehittyy. Ei juoksutyyliä muuteta juoksun aikana. Ylläolevassa esimerkkikuvassa oikeanpuoleinen kuva on se oikeaoppinen juoksutapa. Jalkaa ei viedä loikassa eteen.


      • fuerte.saludo

        On hyvä osata pyörittää jalkoja eri kierrosnopeudella. 180 kadenssilla tulos jää heikoksi niin mailin kuin sadankin mailin testissä. Vakiokadenssimiehellä ei ole juoksuvoimaa eikä ultrakestävyyttä. Heikoilla jaloilla ei pysty kuin köpöttelemään.


      • Opetukset
        fuerte.saludo kirjoitti:

        On hyvä osata pyörittää jalkoja eri kierrosnopeudella. 180 kadenssilla tulos jää heikoksi niin mailin kuin sadankin mailin testissä. Vakiokadenssimiehellä ei ole juoksuvoimaa eikä ultrakestävyyttä. Heikoilla jaloilla ei pysty kuin köpöttelemään.

        Nettikin on kyllä täynnä videoita joissa opetetaan 180-kadenssia ja oikeata juoksutapaa jossa jalka ei astu eteen vaan alle. Eteen astuva jalka on eteenpäin vievän liikkeen jarru joka hukkaa energiaa ja aiheuttaa kantapäällä astuntaa. Vain tietämätön aloittelija juoksee noin.


    • fuerte.saludo

      Kun argumentit osoittautuvat paikkaansapitämättömiksi, voi keskustelun johtaa harhaan ja vedota auktoriteettiin.

      • Opetukset

        Ei ole lainkaan uskottavaa että sinä nimierkki tietäisit paremmin kuin kaikki auktoriteetit.


    • Anonyymi

      180 kadenssi yli kuuden minuutin km vauhdilla on naurettavaa. Miksi tietoisesti töpötellä? Ei tuollainen kävelyä lyhkäisempi askel voi tuntua hyvältä juoksulla.

      • Anonyymi

        Vopite olla rentoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vopite olla rentoa.

        Kummeli sketsistä kyse. Wanabe urheilija tikkaa 180 askelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummeli sketsistä kyse. Wanabe urheilija tikkaa 180 askelta.

        Mitä se on sinulta pois jos joku leikkii hitaassa vauhdissa kilpajuoksijaa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe