Ehdotuksia energian säästämiseksi

Mistä päästöt tulevat? Ne tulevat energian kulutuksesta. Energiaa täytyisi säästää, pelkästään uusiutuvien energianlähteiden käyttöönotto ei riitä.

Nykyinen länsimainen elämäntapa tuhlaa hurveästi energiaa. Ja suurin osa tästä kulutuksesta ei mitenkään lisää hyvinvointia.
Alla muutamia ratkaisuehdotuksia energiankäytön vähentämiseksi Suomessa. Ne ovat täysin realistisia, paitsi poliittisesti. Eivätkä ne huononna elämisen laatua, vaan monilta osin parantavat.

1) Moottorikelkkojen ja mönkijöiden omistaminen ja käyttö on sallittua vain ammattikäytössä ja elinkeinon harjoittamisessa. Elinkeinoksi ei lasketa matkailijoille järjestettävää moottorikelkka- eikä mönkijäsafaritoimintaa.

Myös muita täysin tarpeettomia ja haitallisia moottoriajoneuvoja kielletään kokonaan. Parhaana esimerkkinä vesiskootterit.

2) Uusien henkilökuljetukseen tarkoitettujen bensiini- ja dieselautojen suurin sallittu yhdistelmäkulutus on 6,0 l/100 km. Bensiinistä ja dieselöljystä perittävät verot olkoon yhtä suuret. Autoverosta luovutaan kokonaan, samoin dieselautoista perittävästä käyttövoimaverosta.

Moottoripyörien moottorien suurin sallittu tilavuus on 0,125 l. Mopojen osalta vastaava on 0,025 l.

3) Liikunta- ja muuhun vapaajan toiminnassa palaa hirveä määrä energiaa. Esimerkiksi urheiluhallien ylläpitoon kuluu erinäisiäkin öljylitroja. Jääkiekko on perusluonteeltaan ulkopeli, ja pelattakoon siis ulkona. Kyllä liigakamppailut voidaan ratkaista raikkaassa ulkoilmassakin. Sääesteet on vaan hyväksyttävä.

Hiihtoputket lopetetaan kokonaan. Hiihdetään silloin, kun ulkona on lunta ja sopiva sää. Jos ei ole, niin ei hiihdetä.

Kesäurheilumuotoja, esimerkiksi yleisurheilua, harjoitetaan kesällä, ei talvella lämmitetyissä halleissa.

4) Valaistus on usein aivan ylenpalttista. Tie- ja katuvalaistusta voidaan hyvin vähentää. Rakennusten ja muiden monumentaalikohteiden juhlavalaistus rajoitetaan muutamaan päivään vuodessa. Energiansäästölamppuja ja muita uuteen tekniikkaan perustuvia lamppuja otetaan käyttöön.

5) Kotitalouksien sähkön kulutus lisääntyy joka vuosi. Syynä tähän on aina uusien sähkökäyttöisten vimpaimien voimakas onnistunut markkinointi. Sähkön käytön vähentämiseksi sähköveroa nostetaan tuntuvasti. Tämä pakottaa kotitaloudet harkitsemaan sähkön käyttöään.

11

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilastotietelijät

      Hieman faktaa ensi taustalle;

      Energiankulutus vaihtelee paljon kotitaloudesta toiseen. Tyypillinen kodin energiankulutuksen jakauma on seuraavanlainen:

      veden lämmitys 10 %
      kodin lämmitys 35 %
      auton käyttö 35 %
      sähkölaitteet 20 %

      Kotitalouksien osuus taasen Suomen sähkönkulutuksesta on noin 22 %.

      Tyypillinen kodin kulutusjakauma (sähkö):

      valaistus ja muu kulutus 28 %
      ruuansäilytys 26 %
      pyykinpesu 8 %
      astianpesu 8 %
      ruuanvalmistus 17 %
      viihde 12 %

      Sähkön osuus taasen kokonais energiakulutuksesta
      on Suomessa noin 20%.

      Sinun kirjoittamat mönkijät,mopot sun muut
      eivät merkkaa YHTÄÄN MITÄÄN kokonaisuuden kannalta - täysin yhdentekeviä oikeasti.

      Samoin yksityisautoilun merkitys, sinun ehdotuksella ei ole käytännössä mitään merkitystä. Pipertelyä.

      Itseasiassa, nuo ehdotukset ovat enemmän ihmisten kiusaamista kuin keinoja aidosti vähentää energian kulutusta. Saatikka mitään merkitystä päästöihin. Herätys.

      • Minusta olet perusteellisesti väärässä. Esimerkiksi minun viimeisin autonvaihto-operaationi säästää minun käyttöprofiilillani vuodessa 540 litraa bensiiniä. Kaikkiin Suomen henkilöautoihin sovellettuna se tekisi 1,35 miljardia litraa. Tämä osoittaa, minkälaisista suuruusluokista on puhe.

        Pienistä puroista muodostuu suuri virta, jos ymmärrät ajatuksen. Eivät mönkijät sun muut ole yhtään merkityksesttömiä energian kulutuksen kannalta.

        Ilmeisesti ajattelet, että energiaa tulevaisuudessa riittää rajattomasti. Mutta siihen sinulla on toki oikeus.


      • jaskajuuso
        Erasmus kirjoitti:

        Minusta olet perusteellisesti väärässä. Esimerkiksi minun viimeisin autonvaihto-operaationi säästää minun käyttöprofiilillani vuodessa 540 litraa bensiiniä. Kaikkiin Suomen henkilöautoihin sovellettuna se tekisi 1,35 miljardia litraa. Tämä osoittaa, minkälaisista suuruusluokista on puhe.

        Pienistä puroista muodostuu suuri virta, jos ymmärrät ajatuksen. Eivät mönkijät sun muut ole yhtään merkityksesttömiä energian kulutuksen kannalta.

        Ilmeisesti ajattelet, että energiaa tulevaisuudessa riittää rajattomasti. Mutta siihen sinulla on toki oikeus.

        uuden auton valmistaminen kulutti energiaa? miten siihen tarvittavat materiaalit kerättiin?
        kuinka paljon hiilidioksidia sen valmistaminen tuotti muiden jätteiden lisäksi?


      • Palpatine

        "Sinun kirjoittamat mönkijät,mopot sun muut
        eivät merkkaa YHTÄÄN MITÄÄN kokonaisuuden kannalta - täysin yhdentekeviä oikeasti.

        Samoin yksityisautoilun merkitys, sinun ehdotuksella ei ole käytännössä mitään merkitystä. Pipertelyä. "

        Aivan totta, ei noilla ole mitään merkitystä, mutta noilla argumenteilla voisi säätää koko joukon uusia veroja, kun kerran maaperä on noinkin otollinen niiden sisäänajamiseen.


      • mesocricetus_auratus

        Kirjoitit: "Kotitalouksien osuus taasen Suomen sähkönkulutuksesta on noin 22 %."
        Tämä on taas tätä tyypillistä skeidaa, että eihän tavalliset ihmisraukat saasteille mitään voi, kun kotitalouksista tulee suoraan niin vähän päästöjä suhteessa isoihin ja pahoihin tehtaisiin ym. No, kelle ne tehtaat sitten tekee niitä tuotteitaan ?! Ketkä niitä ostaa ?! Ei varmaankaan yksityiset ihmiset ym. jotka näin vaikuttavat siihen, että niitä tehtaita yleensä on niin paljon. Ja nyt joku sanoo, että tekeehän tehtaat muutakin, esim. toisille yrityksille tuotteita ym. niin kait ne kuitenkin loppujen lopuksi tavallisen ihmisen käyttöön menevät. Eli turha aina itkeä, että voi voi tuo teollisuus se on syypää, mutta miksikähän niitä tehtaita sitten on niin paljon, kuin täyttämään ihmisten loputtomia kulutustarpeita..!


      • jaskajuuso kirjoitti:

        uuden auton valmistaminen kulutti energiaa? miten siihen tarvittavat materiaalit kerättiin?
        kuinka paljon hiilidioksidia sen valmistaminen tuotti muiden jätteiden lisäksi?

        Taidat olla siinä käsityksessä, että autot ovat ikuisia.


      • lämpö/liikenne

        Vanhanenhan ehdotti, että Suomi säästäisi co2 päästöjä 20% pääosin lämmityksestä ja liikenteestä.

        Muutamme siis ilmeisesti telttamajoitukseen ja siirrymme jalkapatikkaan.

        JA PÄÄMINISTERI....


      • Kestävät_
        Erasmus kirjoitti:

        Taidat olla siinä käsityksessä, että autot ovat ikuisia.

        "Taidat olla siinä käsityksessä, että autot ovat ikuisia"

        Eihän niitä vasta ole tehtykään kuin reilu 100vuotta, ei niiden ikuisuudesta vielä voi tehdä johtopäätöksiä... ;-)

        Pitämällä autostaan huolta, kestää se kevyesti kymmeniä vuosia, ja esim. kolmenkymmenen vuoden vaihtoväli on huomattavasti egologisempi kuin se että kolmen vuoden välein ostaa uuden.


      • tilastotietelijät
        Erasmus kirjoitti:

        Minusta olet perusteellisesti väärässä. Esimerkiksi minun viimeisin autonvaihto-operaationi säästää minun käyttöprofiilillani vuodessa 540 litraa bensiiniä. Kaikkiin Suomen henkilöautoihin sovellettuna se tekisi 1,35 miljardia litraa. Tämä osoittaa, minkälaisista suuruusluokista on puhe.

        Pienistä puroista muodostuu suuri virta, jos ymmärrät ajatuksen. Eivät mönkijät sun muut ole yhtään merkityksesttömiä energian kulutuksen kannalta.

        Ilmeisesti ajattelet, että energiaa tulevaisuudessa riittää rajattomasti. Mutta siihen sinulla on toki oikeus.

        Sun auton säästö 540l..jep jep.

        Hieman suhteellisuuden tajua, kun tuonne satamaan ilmestyy yksi iso rahtialus, sen uumeniin menee polttoainetta enemmän kuin yksi keskiverto huoltoasema myy vuodessa!

        Tai kun UMP tehtaassa pyörii moottori öljyllä niin sun auton kulutus on pieni pisara.
        Puhutaan TONNEISTA viikossa.

        Suomeen tuotavasta öljystä yksityisautoilun osuus polttoaineina on muistaakseni 15%,
        volyymissa siis. Eli tuo sinun säästöidea
        on aivan liian pientä. Puhumattakaan mönkijöistä
        joilla ei ole tässä kokonaisuudessa MITÄÄN merkitystä. Höpö-höpö.

        Kun kerran olet loistava ajattelija, suuntaa ajatelluenergiaa sinne mistä TODELLISIA hyötyjä saataisiin irti, älä sorru mitättömyyksiin.


    • Tekoja

      Humpuukielämyksiin ei pidä lisää yllyttää.
      Avarauusturismi työllistää ja rikastuttaa, mutta päästää.
      Hiihtoputken hyväksyn kesällä, jos urheilijat laitetaan tekemään
      sen tarvitsema energia kuntosalin laittein. Polkemalla ja soutamalla.
      Oppivat arvostamaan fysikaalista työn käsitettä.
      Tai erottamaan turhuuden.

      Ajoneuvojen kulutuksen sijaan pitää puhua päästöistä.
      Litrasta bensiiniä tulee 2350g hiilidioksidia.
      Litrasta dieseliä tulee 13,2% enemmän. Ero on merkittävä.
      Pitäisi puhua kulutuksesta kiloina.
      Päästöihin vaikuttaa ajoneuvon elinkaari ja "päivitettävyys",
      40 vuotta vanha autoni kuluttaa täyskaasulla 4,5l/100km.
      "Päivitin" siitä kolme sylinteriä pois. Liikkuu riitettävästi.
      Yhdellä pytyllä 17000km, keskinopeudella noin 50km/h.
      Valmistuksen päästöt alkavat hiljalleen kuoleentua.

      Kaksipyöräiset pitäisi jakaa päästöluokkiin, ei tilavuusluokkiin.
      Moottorin iskutilavuutta rajoittamalla, markkinavoima pakottaa
      nostamaan viritysastetta. Ikä laskee ja päästö nousee.
      Rajoittamalla päästöä, ja sallimalla vapaa iskutilavuus,
      pystyisi mopokin liikkumaan sujuvasti pihillä dieselillä.
      Aloitettakoon viisikymppisten luokasta, mopoista, 4kW, 45km/h,
      50 grammaa kilometriltä hiilidioksidia.
      Mikä onnistuu jo halvimmilla kiinalaisilla.

      Auton pakolliset ajovalot kuluttavat VW:n mukaan 0,5litraa/100km.
      Niin paljon, että suurilla autoilumailla ei ole siihen varaa.
      Pienellä ja tyhmällä on varaa olla välinpitämätön?

    • Junnuxx

      Nuo mainitsemasi asiat ovat hyvin mitättömiä säästämiskeinoja,
      ihmiset usein säästävät pienissä asioissa ja sitten kuitenkin päästöt lisääntyy kun matkustetaan esim.lentokoneella tai henkilöautolla tai muutetaan isompaan asuntoon jossa usein päästöt ovat suuremmat kun Suomessa ei edes 2000-luvulla osata käyttää ympäristöystävällisiä lämmitysvaihtoehtoja.
      Ruotsissa ymmärretään paremmin se että mitä kannattaa tehdä energian säästämiseksi ja kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3442
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2091
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      69
      1941
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1510
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1348
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1316
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1277
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1045
    Aihe