yli 6 vuotta olen soittanu mutta kertaakaan en ole kaularautoja säätäny. Siis mihin suuntaan 2-toimista kaularautaa pitää säätää että kaulan kuperuus tasoittuu ?
kaularaudan säätäminen
5
3353
Vastaukset
- Tarkastaja
Juu, siis tarkistus. Kuperalla kaulalla tarkoitat sitä että painaessasi kielen kiinni ekaan ja 12. nauhaan samanaikaisesti, ottaa kieli kiinni kaikkiin nauhoihin siinä välillä?
Osaiskohan joku selittää ton "kakstoimisuuden"?
Jos se kiristyssuunta riippuu siitä miten päin se rauta on laitettu, tuleeko se aina se jenkarauta alapuolelle? Ei tietoa. - Jorma Kaularauta
Jos kielet soivat moitteetta koko kaulan alueelta ja kitara on hyvä soittaa, ei kaularaudan säätöön yleensä ole tarvetta. Raudan säätö on joskus tarpeen, kun kielten paksuus muuttuu. Aina ei kuitenkaan säätöä tarvitse tehdä.
Kaulaa ei pidä säätää, jos vain siltä tuntuu. "No kun muutkin säätävät" periaate on väärä ja sillä ei osaamaton saa kuin vahinkoa aikaan.
Liika kuperuus saadaan pois kiristämällä kaularaudan säätöä myötäpäivään, kun taas liian suora kaula pannaan kuopalle löysäämällä säätöä vastapäivään. Ennen säätöhommia on syytä löysätä kielet, jotta säädettäessä huomataan kaularaudan säädön oikea toiminta. Rauta voi olla jumissa ja sen oikeaoppinen irroittaminen toimivaksi onkin jo toinen juttu.
Säädöt on tehtävä maltillisesti, eli vain noin 1/8 kierrosta kerrallaan ja sitten odotetaan kaulan asettumista. Asettuminen ei tapahdu minuutissa eikä kahdessakaan...
Ennen säätöhommia on kuitenkin ymmärrettävä se, että mikä on liian kupera tai liian suora. Jos ei tästä ole tarkkaa tietoa, on kitara syytä antaa ammatti-ihmisen käsiin säätöä varten. Mielellään jo ennen kuin on itse säätänyt kitaransa soittokelvottomaksi...- korjaajaweikko
paina kieli kiinni 1 ja 14 nauhan kohdalta otelautaan 6,7,tai 8 nauhan kohdalla pitää kielen ja nauhan rako olla alle 0,8mm - mutta yli 0,4mm.! that´s it,HELPPOA KUIN HEINÄN TEKO, tosiaan,kierrä ruuvia -> tai
- niin!
Vie musiiki-liikkeeseen ne säätää siellä näpsästi oktaavit, suoruudet ja muut hallllvalla. ;)
- kitaransoittaja
...silmän juuri nähden mitassa. kierous verrattava nauhoihin (silmä näkee)ja kerto yleensä vaatii kaulan uusimisen.
mitä haet ns. oikaisulla?..."luotisuora" sen ei pidä ollakkaan.
Jos kieli "särähtää" joltain nauhalta niin tarkistappas satulan kuluneisuus, koska jos se muovia niin kieli kuluttanut mahdollisesti värähtelyn vuoksi itseään syvemmälle. (vaihto suositeltava edullinen teko)....tai nauha(t) on noussut otelaudasta hieman ylös.
Uusi nauha ja viilaa tasan toisten nauhojen kanssa...viimeistele hientasärmät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760