Moi! Olen toukokuussa 16-vuotta täyttävä poika. Minua kiinnostaa enimmäkseen myyntityö ym. Olen hakenutkin kauppoihin ym. ym. Joihinkin paikkoihin (kahvilat ym.) saatetaan tarvita hygieniapassi. Missä sen voi suorittaa? paljonko maksaa? kauanko on voimassa?
Ja sitten kysyn vielä, että onko 16-vuotias liian nuori pääsemaan esim ruokakauppaan, kahvilaan, grillille ym.?? Onko ylipäätänsä mahdollisuutta päästä?
Harmittaa, kun tässä lähellä on yksi kahvila, jossa olin taksvärkkipäivänä yhden päivän työssä. Keräilin astioita, ja sain jopa käyttää kassakonetta. Työ oli ERITTÄIN hienoa (kassakoneen käyttö), ja olisin voinut tehdä sitä melkeimpä vapaaehtoisesti... Soittelin tammikuussa paikan omistajalle, kyselin kesätöistä. Hän sanoi, ettei tule mitään, kun en ole 18-vuotta. Paikassa kun ollaan yksin. Oli siellä silloin taksvärkkipäivänäkin kaksi minun ja yhden toisen taksvärkkityöläisen lisäksi töissä. Pitäisiköhän soittaa uudelleen, vai olikohan syynä jokin muu, kuin se mitä hän sanoi (että pitäisi olla yksin)??
hygieniapassi ym. kysymyksiä kesätyöstä
9
4785
Vastaukset
- girlfrom1988
Jos kassalla/rahojen kanssa ollaan tekemisissä niin työnantajat yleensä odotavat hakijlata 18 vuoden ikää eli joudut varmaan pari vuotta vielä odottelemaan myyntitöitä. Jätskikiskalle tosin voi nuorempikin päästä.. Hygieniapassi asia itseäkin kyllä kiinnostaa, siitä en mitään osaa sanoa.
- norttoni
hhmm...jaah. hygieniapassin saaminen edellyttää hygieniatentin suorittamista ja siitä tietyn pistemäärän saamista. jos käyt googlettamassa nimellä hygieniapassi, saatat löytää oman paikkakuntasi kursseja ja paikkoja missä tenttejä suoritetaan. tentin tekeminen maksaa yleensä jotain 35€ ja jos haluaa kurssit ja tentin se saattaa maksaa 60€. mutta jos ei halua mennä kursseille voi toki opiskella netissäkin juuri siihen tarkoitetuilla sivuilla. 16-vuotias on liian nuori myyntitehtäviin, mutta voi olla mahdollista, että pääsee tekemään johonkin jotain muuta kuin myymään. luultavammin sekin johtuu siitä, että et olisi kokonaan vastuussa rahasta jota käsittelet, koska olet vielä alaikäinen, juuri siksi 18-vuotiata päästetään, sillä he ovat silloin vastuussa omista tekemisistään. saattaa olla myös, että jos myydään jossain alkoholia tai tupakkaa niin siksikään ei päästetä. jotkut kahvilat tai esim.leipomat saattavat ottaa myyntitöihin, jopa nuorempia kuin 18 jos tuntevat, että voivat luottaa. muuten, se kahvilatyyppi taisi tarkoittaa, että joutuisit olemaan yksin kassalla.
- 15v.
Itse käyn viikonloppuisin tekemässä duunia s-marketin kassalla. Eli sillä ketjulla ei ainakaan ole mitään sääntöä että alle 18vuotiaita ei oteta töihin. Itse vastaan viime kädessä kassani rahoista! Myös alkoholi ja tupakka ei ole mikään ongelma jos olet myymässä kaupassa. Kahviloihin missä on a-oikeudet ei juuri saa ottaa kassalle nuoria työntekijöitä!!!!
- Nimetön
15v. kirjoitti:
Itse käyn viikonloppuisin tekemässä duunia s-marketin kassalla. Eli sillä ketjulla ei ainakaan ole mitään sääntöä että alle 18vuotiaita ei oteta töihin. Itse vastaan viime kädessä kassani rahoista! Myös alkoholi ja tupakka ei ole mikään ongelma jos olet myymässä kaupassa. Kahviloihin missä on a-oikeudet ei juuri saa ottaa kassalle nuoria työntekijöitä!!!!
ai jaha...tätä en tiennykkään. mut thanks!!!
- ___
Edellinen aika lailla oikeassa hygieniapassin suhteen, linkkejä en juuri nyt jaksa kaivella, mutta ainakin elintarvikeviraston (evira) sivuilla on lisää tietoa asiasta.
Passin voi suorittaa yleensä niissä ammattioppilaitoksissa ja aikuiskoulutuskeskuksissa tms., missä on muutakin keittiö-/elintarvikealan koulutusta. - pikku-orvokki
..noita aiempia vastauksia,mut pistelen kuitenkin omani. ensinnäkin taksvärkit ja muut alaikästen työt on aina valvottava,eli varmaan oli ihan suunniteltua et siellä oli muitakin sillon töissä. tokihan voisit aina kysyä onko mahdollista saada töitä ajoille, jolloin olisi mahdollisesti aikuinen seurana. kannattaa vaan olla tosi tarkka "pikkukuppiloiden" kanssa; monet ystäväni on jätetty alaikäisenä yksin töihin useeseenkin otteeseen, ja toisten töitä tuuratessa usein jää extrat maksamatta. kannattaa pitää huoli että tulee tehtyä kirjallinen kunnollinen sopimus palkastakin,pienemmissä paikoissa omistaja ottaa mieluusti tiukan paikan tullen pois alaikäisen palkasta tai ei maksa sitä ajallaan. jos työ todella kiinnostaa,voisit toki myös tarjoutua esmes työskentelemään muutamana päivänä viikossa [vaikka] vapaaehtoisesti,ilman palkkaa. mahdollisuudet on, että työ sujuu sulta niin muikeesti, että sua pyydetään esmes tuuraamaa jotain tai vaikka työharjoitteluun,palkalliseen tietenkin siis. pahimmassa tapauksessa et saa työtä kyseisestä paikasta ja lähdet työkokemusta saaneena uuden työn hakuun. kannattaa käyttää hyväksi tollaset vapaaehtoistyöjutut,kokemusta kaikki. hygieniapassikoulutuksia järjestetään lähes jokaisessa ammattikoulussa/aikuisopistossa tai muissa oppilaitoksissa,joissa on mahdollisuus opiskella ruokapuolta. usein ilmoituksia löytää lehdistä ja nettisivuilta. mun kohdalla maksoin 20egee opistolle ja mulle lähetettiin heti kotiin paksu pino hygieniatietoutta,jhon piti tutustua. koe oli sitten joskus myöhemmin koululla. lukupaketin saa itselleen. tällä hetkellä hygieniapassin hankkineen kortti/todistus on voimassa toistaiseksi,eli periaatteessa niin pitkälle kun elämä vaan jatkuu,jos siitä tehdään joku uus lakiuudistus,ni sit sen mukaan mennään. toki kannattaa kerrata taitojaa sillon tällön, ettei kaikki kuolla johkiin listeriaan:D koe sinällään oli ihan helppo,perustietoutta. en lukenut ihan ajatuksella joka ikistä sivua ja silti tuli täydet. kunhan osaa poimia sieltä ne tärkeimmät kohdat. ja kokeessahan sai olla väärinkin ehkä jotain 3vai miten se meni..?? nooh..jos sua kassatyö kiinnostaa,tekiskö mieli hakea lisää asiantuntemusta kaupan kassalta?? kaupat etsii jatkuvasti kassoja,koska usein kassoiksi haetaan nimenomaan lyhytaikasia työsuhteita,ja harvempi pääsee esmes aamusin ja ihan illalla. vielä parempi olis jos menis jonnekin missä saisit hoitaa kassaa sekä veikkauspistettä. veikkauspisteen käyttöä vaaditaan monissa kuppiloissa ja ravintoloissa. veikkaukseen taitaa kyllä olla 18vee ikäraja,mut ei siihhen enää kauaa aikaa sullakaan ole. kokemusta hakemaan,ja muista toki ettei se kuppila ole ainoa mahdollisuus. jos ne vastas noin vastahakosesti ja epämääräsesti sulle työnhaussa,ne luultavasti ei ole sen kummosempia ihmisiä työtovereinakaan:)onnea työnhakuun!!
- ttttt
Tarvitseeko hygieniatentissä tietää jokaista bakteerin nimeä ja niiden oireita yms? Itse olen ihan paniikissa, sillä ensi viikolla olisi tentti edessä.
- 15-vuotias...
Kiitoksia pikku-orvokki, että vaivauduit kirjoittamaan noin ison viestin!!
Joo, täytyy tosiaan etsiskellä noita töitä. Kaupan kassan hommat kiinnostavat myös! Olen hakenutkin pariin kauppaan kesätyöhön, ja piakkoin nähdään, pääsenkö :) Täytyy toki varautua myös negatiiviseen vastaukseen... - hygieniapassin omistava
ei todellakaa mitää nippelitietoo tarvii, suurimmaks osaks aika perustietoa, et tyylii "kalaa saa säilyttää huoneenlämmössä", väärin vai oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1433129- 81727
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221384Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701201- 441181
- 371051
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381032Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47964
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38918