Jos omaa lättäjalat, niin kannattaako edes harkita juoksemista? Olen lukenut, että ylipronaatio altistaisi helpommin rasitusvammoille ja muille juostessa.
Ylipronaatio?
34
15689
Vastaukset
- fyssari
Ei lättäjalka ole este juoksemiselle. Totta on, että ylipronaatio VOI altistaa rasitusvammoille, mutta kyllä niitä tulee ihan "tavallisillekin jaloille". Oikeilla varusteilla, treenin määrällä laadulla ja lihashuollolla pääsee jo pitkälle.
Jalaterä on todella monimutkainen kokonaisuus anatomisesti ja toiminnaltaan. Sitä paitsi ns. lättajalka EI tarkoita samaa kuin ylipronaatio! Nämä kaksi asiaa voivat esiintyä samassa jalassa, mutta myös aivan erikseen. Lättäjalka on rakenteellinen ongelma, mutta ylipronaatio saattaa olla toiminnallinen... eli siitä voi "oppia" pois harjoittelemalla ja ohjauksella.
Eli lopuksi: kyllä kannattaa harrastaa juoksua lättäjalkaisenakin. Itsellä sellaiset räpylät on, eikä ongelmia ole koskaan ollut. Onneksi.- ehkä apua?
Nykyään saa joistakin urheiluliikkeistä nopeasti ja vaivattomasti yksilöllisiä Footbalance-tukipohjallisia. Fysioterapeutti Erkki Hakkalan mukaan hänen suunnittelemansa pohjalliset auttavat lievän ylipronaation aiheuttamista ongelmista kärsiviä kuntoilijoita.
http://www.footbalance.com/flash.html
En ole itse kokeillut pohjallisia enkä mainosta tuotetta hyötymistarkoituksessa. Kirjoitin jutun pohjallisista viime syksynä erääseen lehteen ja annoin linkin sen vuoksi, jos siitä olisi esim. ketjun aloittajalle apua.
Uskon pohjallisten auttavan monen kuntoilijan liikkumista, mutta on myös syytä muistaa, että pohjallisten ei väitetä auttavan kaikkiin ongelmiin. Jos esim. ylipronaatio on paha, henkilön kannattaa kääntyä fysio- tai jalkaterapeutin puoleen. - Pettynyt asiakas
ehkä apua? kirjoitti:
Nykyään saa joistakin urheiluliikkeistä nopeasti ja vaivattomasti yksilöllisiä Footbalance-tukipohjallisia. Fysioterapeutti Erkki Hakkalan mukaan hänen suunnittelemansa pohjalliset auttavat lievän ylipronaation aiheuttamista ongelmista kärsiviä kuntoilijoita.
http://www.footbalance.com/flash.html
En ole itse kokeillut pohjallisia enkä mainosta tuotetta hyötymistarkoituksessa. Kirjoitin jutun pohjallisista viime syksynä erääseen lehteen ja annoin linkin sen vuoksi, jos siitä olisi esim. ketjun aloittajalle apua.
Uskon pohjallisten auttavan monen kuntoilijan liikkumista, mutta on myös syytä muistaa, että pohjallisten ei väitetä auttavan kaikkiin ongelmiin. Jos esim. ylipronaatio on paha, henkilön kannattaa kääntyä fysio- tai jalkaterapeutin puoleen.Hankin Footbalancen pohjalliset myyjän vakuuteltua että moiset voisivat ehkä auttaa pitämään aiemmin riesana olleet sääriluun etuosan kivut poissa (lue: perinteinen penikkatauti).
Parin-kolmen viikon totuttelukäytön(kävely) jälkeen pääsinkin tilaamaan lääkäriltä ajan, koska pohjeluu sekä nilkka oireilivat jo 300 metrin työmatkan jälkeen, ja lisäksi nilkka oli kuin tulessa iltaisin nukkumaan mentäessä. Aluksi kivut menivät ostettaessa annetun: "Totuttelu voi kestää hetken kun askel muuttuu"-lauseen piikkiin.
Tulos: kaksi lääkärikäyntiä, jalkaterän röntgen, säären magneettikuvaus, 600 euroa lääkäri/kuvauskuluihin sekä 4 kuukauden kielto jalkaa rasittaville toimille.
Syy: Pohjeluun rasitusosteopatia, eli rasitusmurtumaksi luokiteltava oireilu.
Pohjalliset olivat kyllä tukeneet korkeaa ulkokaaren jalkaholvia... korkean sisäkaaren kustannuksella.
Tasapuolisuuden nimissä:
100%:n varmasti en voi pohjallisia syyttää, mutta ne olivat ainoa tekijä joka muuttui kävelyssäni ennen ja jälkeen kipujeni. Ja lisäksi pohjallisten käytön lopettamisen jälken oireilu väheni ja on nyt lopultakin katoamassa kokonaan. Tosin (juoksu)kieltoa on edelleen reilut 3 kuukautta.
Selvyyden vuoksi vielä: en juossut pohjallisilal askeltakaan koska olin vielä "sisäänajovaiheessa". Vaikutusta penikkatautioireisiin en voi siis tietää.
Jos jalkojen kanssa on ongelmia niin kannattaa tutkituttaa jalat ihan oikealla asiantuntijalla ennen kuin koettaa 15min pikakoulutksen saaneen myyjän halpaa, helppoa ja nopeaa. - Pettynyt asiakas 2
Pettynyt asiakas kirjoitti:
Hankin Footbalancen pohjalliset myyjän vakuuteltua että moiset voisivat ehkä auttaa pitämään aiemmin riesana olleet sääriluun etuosan kivut poissa (lue: perinteinen penikkatauti).
Parin-kolmen viikon totuttelukäytön(kävely) jälkeen pääsinkin tilaamaan lääkäriltä ajan, koska pohjeluu sekä nilkka oireilivat jo 300 metrin työmatkan jälkeen, ja lisäksi nilkka oli kuin tulessa iltaisin nukkumaan mentäessä. Aluksi kivut menivät ostettaessa annetun: "Totuttelu voi kestää hetken kun askel muuttuu"-lauseen piikkiin.
Tulos: kaksi lääkärikäyntiä, jalkaterän röntgen, säären magneettikuvaus, 600 euroa lääkäri/kuvauskuluihin sekä 4 kuukauden kielto jalkaa rasittaville toimille.
Syy: Pohjeluun rasitusosteopatia, eli rasitusmurtumaksi luokiteltava oireilu.
Pohjalliset olivat kyllä tukeneet korkeaa ulkokaaren jalkaholvia... korkean sisäkaaren kustannuksella.
Tasapuolisuuden nimissä:
100%:n varmasti en voi pohjallisia syyttää, mutta ne olivat ainoa tekijä joka muuttui kävelyssäni ennen ja jälkeen kipujeni. Ja lisäksi pohjallisten käytön lopettamisen jälken oireilu väheni ja on nyt lopultakin katoamassa kokonaan. Tosin (juoksu)kieltoa on edelleen reilut 3 kuukautta.
Selvyyden vuoksi vielä: en juossut pohjallisilal askeltakaan koska olin vielä "sisäänajovaiheessa". Vaikutusta penikkatautioireisiin en voi siis tietää.
Jos jalkojen kanssa on ongelmia niin kannattaa tutkituttaa jalat ihan oikealla asiantuntijalla ennen kuin koettaa 15min pikakoulutksen saaneen myyjän halpaa, helppoa ja nopeaa.Juu tässä olen samaa mieltä "pettyneen asiakkaan" kanssa. jos on jotakin polvivaivaa yms. niin ei kyllä kannata lähteä tohon footbalance juttuun ollenkaan. suoraan vaan jonnekkin esim. fysioterapeutille.
itsellä oli polvivaivaa ja ajattelin et oisko footbalancesta sitten apua. no menin lähimpään intersportiin ja siellä tehtiin pohjalliset. Myyjä teki reippaasti ja nopeasti pohjalliset.
Näitä pohjallisia sitten pidin parin päivän ajan ja polvivaivat vaan paheni. tarkastelin pohjallisia ja huomasin vasemman jalan holvikaari tuen olevan lähes olematon ja oikeassa näytti olevan tukea ihan hyvin. Takaisin intersportiin valittamaan ja uuden pohjalliset tehtiinkin.
Nyt oli eri pohjallisen tekijä ja se ei kyllä sitten tiennyt mistään mitään. kyseli koko homman ajan joltakin muulta myyjältä mitä seuraavaksi täytyy tehdä. sitten kun mainitsin että vasempaan täytyisi saada myös hieman holvikaari tukea niin myyjä sanoi että hän ei saa vaikuttaa jalan luonnolliseen tukeen. mietin siinä et mitenkäs se mitään askelvirhettä korjaa jos siihen ei saa vaikuttaa.
No käytin pohjallisia taas pari päivää ja vaivat vaan pahenee. Varasin ajan fyssarille ja hän sitten totesi et vasen pettää kokonaan alta. tehtiin kunnon tukipohjalliset joissa vasemmassa on hieman enemmän tukea ja nyt ei oo ollu mitään ongelmia.
Eli lopputulemana kai voi päätellä että älkää menkö sinne footbalance analyysiin jos on jotaki vaivaa.
Siellä ei teitä pystytä auttamaan ei ainakaan minua pystytty, vaikka kahteen kertaa yritettiin.
Niillä footbalance pohjallisilla vain korostin omaa virheaskelta...
- holvikas
Maailmassa on muitakin urheilulajeja kuin juoksu. Jos jalat ovat epämuodostuneet, on aivan turha kokeilla, kiusta ja rasittaa niitä. Eihän ihminen normaalisti muutenkaan rasita juuri ruumiinsa heikkoja kohtia.
Lättäjalka on vaiva, joka on syytä ottaa vakavasti. Eivät jatkuvan yli rasittamisen vaivat heti tule esille, mutta tarjolla vuosien myötä kierre, jossa aina uudelleen ja uudelleen on sitten joku vaiva noissa jaloissa ja jalkaterissä erityisesti.
Eli siis lättäjalat pois juoksukentiltä, kuntoa on syytä hoitaa ja lihaksia pitää kunnossa, mutta sen voi myös tehdä tavoilla, jotka eivät ruumiin heikkoja kohtia rasita.
Varmasti kaikenlaiset tukipohjallissysteemit ovat hyviä, mutta niitä on järkevä käyttää ihan normaaleissa kengissä auttamaan korjaamaan askelluksen virheitä ja tukemaan puuttuvaa jalkaholvia.- Aloittanut lättäjalka
No onko sinulla sitten antaa esimerkki lajeja, mitä pystyy harjoittamaan talvella? Kesäisin pyöräilen ahkerasti, joten juoksu varmasti jää vähemmälle, mutta uskon ettei pelkkä lenkkeily talvisin tyydytä liikunta tarpeitani.
kiitoksia vastauksista! - vaikka...
Aloittanut lättäjalka kirjoitti:
No onko sinulla sitten antaa esimerkki lajeja, mitä pystyy harjoittamaan talvella? Kesäisin pyöräilen ahkerasti, joten juoksu varmasti jää vähemmälle, mutta uskon ettei pelkkä lenkkeily talvisin tyydytä liikunta tarpeitani.
kiitoksia vastauksista!... mene uimaa. Lättäjalathan ovat oikein oivalliset räpylät. Ja hiihtää kai voi myös.
- Lättis
Taisit kirjoittaa leikilläsi koko jutun. Omaan lättäjalat ja ylipronaation. Olen juossut kolme maratonia. Ihmettelen suuresti kuinka olen voinut juosta näinkin kauan jos sinuun on uskominen. Pelaan sulkapalloa ja sisäpelitossuihin teetätin footbalance pohjalliset, koska tossuista puuttuu kokonaan tuki. Ja pelit luistavat, eikä jalat kipeydy. Juoksussa tärkeintä on on kunnon jalkineet.
- Mub
Lättis kirjoitti:
Taisit kirjoittaa leikilläsi koko jutun. Omaan lättäjalat ja ylipronaation. Olen juossut kolme maratonia. Ihmettelen suuresti kuinka olen voinut juosta näinkin kauan jos sinuun on uskominen. Pelaan sulkapalloa ja sisäpelitossuihin teetätin footbalance pohjalliset, koska tossuista puuttuu kokonaan tuki. Ja pelit luistavat, eikä jalat kipeydy. Juoksussa tärkeintä on on kunnon jalkineet.
Olipas ihana kuulla, että ylipronaatio lättäjalka eivät sulje pois maratonia. Kysyisin kuitenkin, onko sinulla ollut matkan varrella rasittumia? Olen aloittanut säännölliset treenit maratonia varten (juoksin jo aiemmin säännöllisen epäsäännöllisesti), ja aina välillä toinen nilkka tai polvi ärtyy. Ärtyminen näkyy lähinnä asfaltilla juoksun loppuvaiheessa siten, että nilkan sisäpuolella jänteessä tuntuu kiristymistä. Mystistä kyllä, esimerkiksi intervallit eivät ärrytä jalkaa, päinvastoin. Olen yrittänyt nyt kiinnittää erityistä huomiota siihen, että minulla on ryhdikäs juoksuasento ja lantio on linjassa, mikä tuntuu vähentävän selvästi ärtymistä.
Hidas vauhti asfaltti tuntuu olevan pahin yhdistelmä, mikä ei lupaa ihan parasta maratonin kannalta..
Ärtyminen loppuu heti kun juoksukin, eikä se jää vaivaamaan tai ole juostessa paha.
Minulla on kahdet ylipronaatiotuetut lenkkarit, toiset niken ja toiset adidaksen (adidakset vanhemmat, mutta jotenkin olen niihin tyytyväisempi). Olen hiukan pähkäillyt, auttaisiko tuo yksilöllinen pohjallinen tai paremmin tuettu ylipronkkalenkkari. Muuten ei ylipronaatiosta tai lättäjaloista ole ollut elämälle ikinä haittaa. Nyt vain kun etsin netistä tietoa ja pohdin, pitäisikö käydä fysioterapeutilta varmistamassa, voinko lähteä maratonille, iski kauhea kammo, että saatankin aiheuttaa itselleni vuosien jalkakipukierteen. - Lättis
Mub kirjoitti:
Olipas ihana kuulla, että ylipronaatio lättäjalka eivät sulje pois maratonia. Kysyisin kuitenkin, onko sinulla ollut matkan varrella rasittumia? Olen aloittanut säännölliset treenit maratonia varten (juoksin jo aiemmin säännöllisen epäsäännöllisesti), ja aina välillä toinen nilkka tai polvi ärtyy. Ärtyminen näkyy lähinnä asfaltilla juoksun loppuvaiheessa siten, että nilkan sisäpuolella jänteessä tuntuu kiristymistä. Mystistä kyllä, esimerkiksi intervallit eivät ärrytä jalkaa, päinvastoin. Olen yrittänyt nyt kiinnittää erityistä huomiota siihen, että minulla on ryhdikäs juoksuasento ja lantio on linjassa, mikä tuntuu vähentävän selvästi ärtymistä.
Hidas vauhti asfaltti tuntuu olevan pahin yhdistelmä, mikä ei lupaa ihan parasta maratonin kannalta..
Ärtyminen loppuu heti kun juoksukin, eikä se jää vaivaamaan tai ole juostessa paha.
Minulla on kahdet ylipronaatiotuetut lenkkarit, toiset niken ja toiset adidaksen (adidakset vanhemmat, mutta jotenkin olen niihin tyytyväisempi). Olen hiukan pähkäillyt, auttaisiko tuo yksilöllinen pohjallinen tai paremmin tuettu ylipronkkalenkkari. Muuten ei ylipronaatiosta tai lättäjaloista ole ollut elämälle ikinä haittaa. Nyt vain kun etsin netistä tietoa ja pohdin, pitäisikö käydä fysioterapeutilta varmistamassa, voinko lähteä maratonille, iski kauhea kammo, että saatankin aiheuttaa itselleni vuosien jalkakipukierteen.Suosittelen käyntiä jalkaklinikalla. Sielä tutkivat onko askelvirhettä jalassa. Itse kävin sellaisessa, koska polveni kipeytyi. korjasivat askelvirheeni. eikä ole sen jälkeen vaivannut. kannattaa pyytää lähete lääkäriltä niin saat kelalta takaisin hoidosta. Tosin ei se hirveästi maksa. venyttele ja alkulämmittely ovat melko tärkeitä joka tapauksessa. Jos et ole juossut paljoa asfaltilla, suosittelen hiekkateitä pääasiassa. Pikkuhiljaa lisäät asfaltilla juoksua jotta jalat tottuvat kovalla juoksuun. Sillä kunto nousee nopeammin kuin nivelet vahvistuvat. Toivottavasti tästä oli hiukan apua.
- Lättis
Lättis kirjoitti:
Suosittelen käyntiä jalkaklinikalla. Sielä tutkivat onko askelvirhettä jalassa. Itse kävin sellaisessa, koska polveni kipeytyi. korjasivat askelvirheeni. eikä ole sen jälkeen vaivannut. kannattaa pyytää lähete lääkäriltä niin saat kelalta takaisin hoidosta. Tosin ei se hirveästi maksa. venyttele ja alkulämmittely ovat melko tärkeitä joka tapauksessa. Jos et ole juossut paljoa asfaltilla, suosittelen hiekkateitä pääasiassa. Pikkuhiljaa lisäät asfaltilla juoksua jotta jalat tottuvat kovalla juoksuun. Sillä kunto nousee nopeammin kuin nivelet vahvistuvat. Toivottavasti tästä oli hiukan apua.
Muuten, olen itse havainnut samanlaisen jutun juoksussa. Nopeampi ja rullaavampi juoksu on paljon helpompaa kuin hidas tempoinen vähemmän rullaava juoksu. Jos akillesjänne kipeytyy voi pieni koroke kantapäässä auttaa. Ja laita lisälämmike nilkan ympärille esim. rannelämmitin. Auttaa muuten huomattavasti.
- dance-fan
Lättis kirjoitti:
Suosittelen käyntiä jalkaklinikalla. Sielä tutkivat onko askelvirhettä jalassa. Itse kävin sellaisessa, koska polveni kipeytyi. korjasivat askelvirheeni. eikä ole sen jälkeen vaivannut. kannattaa pyytää lähete lääkäriltä niin saat kelalta takaisin hoidosta. Tosin ei se hirveästi maksa. venyttele ja alkulämmittely ovat melko tärkeitä joka tapauksessa. Jos et ole juossut paljoa asfaltilla, suosittelen hiekkateitä pääasiassa. Pikkuhiljaa lisäät asfaltilla juoksua jotta jalat tottuvat kovalla juoksuun. Sillä kunto nousee nopeammin kuin nivelet vahvistuvat. Toivottavasti tästä oli hiukan apua.
Minullakin on ylipronaatio, lättäjalat ja vieläpä vaivasenluu. olen vasta 13 ja minusta olisi kiva tietää millä lievittää lättäjalkaisuutta, tanssia kun harrastan lättäjaloista on enemmän haittaa kun hyötyä. :(
- Hellanjettas
Itselläni on lättäjalat ja se ei haittaa liikuntaa mitenkään muutakuin, että luistimet aiheuttaa kovaa kipua jaloissa. Ihmiset tekevät liian ison episodin lättäjaloista. NOT A BIG DEAL!
- lättäaivo
estä juoksemista. Itse juoksen semmoisia 120-150 kilsan viikkoja lättäjaloilla ja hyvin kulkee. Rasitusvammoja ja muita kipuiluja on kyllä välillä, mutta hengissä noista on selvitty. Ei muuta kun juoksemaan.
- maallikko"
Lättäjaloista pääsee eroon jalkavoimistelulla. jalkaterää ja sen kanssa yhdessä toimivia lihaksia jumpataan j samalla ylipronaatio alkaa korjautua. Maratoonarit ja muut pitkän matkan juoksijat usein harjoittavat jalkateriään.
- Katkera
...kunhan on oikeet, hyvin tukevat varusteet, voi kai.
Itselläni se lenkkeily kyl tyssäs aika nopee, huonilla lenkkareilla lähdin matkaan ja jouduin 10 minuutin päästä pysähtymään koko jalapohjassa tuntuvien särkyjen takia, mutta eipä muuta! Hieromalla lähtee ja sit toivotaan et selvitään kotiin asti takas.
(Nimim. "katkera")- amarööti
Vilkasepa tuota edellistä postia katkera. Jumppaa jalkateräsi kuntoon, opettele liikkumaan päkiöillä. Siitä se lähtee. Ei tarvii maksaa satoja euroja ylisanoilla markkinoiduista varusteista, jotka eivät kuitenkaan ongelmaa poista.
- amarööti
amarööti kirjoitti:
Vilkasepa tuota edellistä postia katkera. Jumppaa jalkateräsi kuntoon, opettele liikkumaan päkiöillä. Siitä se lähtee. Ei tarvii maksaa satoja euroja ylisanoilla markkinoiduista varusteista, jotka eivät kuitenkaan ongelmaa poista.
Itse jouduin vaihtamaan kengät numeroa suurempiin sen jälkeen kun kiinnitin asiaan huomiota. Ei mahtuneet enää päkiät vanhoihin kenkiin ja nauhoja joutui kelamaan viikoittain lisää auki.
Jalka on melko lättä ja pronatoiva, mutten käytä tuettuja tossuja vaan löysiä kevyitä heikosti vaimennettuja vauhtikenkiä. Niillä on hyvä tuntuma hitaassakin vauhdissa.
- 889po
Lättäjalka on ruma ja hankala vaiva. Koko aikuisikäni olen tukipohjallisia kyttänyt, mutta edes kunnolla oireettomiksi noita jalkateriä ei saa. Kun on sitten vielä niin halvatun leveäkin. Kun edes tietäisi, mistä johtuu.
- Timppa340
Lättäjalkaisuus johtuu pitkälti kengistä. Siis kengistä yleensä, nimittäin ihmisen jalan geneettinen luuanatomia on luotu liikkumaan vertikaalisesti, siten että astuttaessa varpaat pitäisi nostaa ylös ja tällä tavoin esijännittää oleelliset lihakset. Kengät aiheuttavat sen, että jalkaterä ja varpaat eivät pääse liikkumaan siten, kuin niiden kuuluisi. Tämän takia jalan lihakset muuttuvat staattisiksi eivätkä jaksa pitää jalkapöydän ryhtiä kasassa.
Olet varmaan myös huomannut, ettet keskittymättä pysty seisomaan pitkiä aikoja kahden jalan tasapainossa. Tämä johtuu siitä, että jalan lihakset väsyvät hyvin nopeasti. Näin asento ajautuu väkisinkin nivelien varaan (lonkkalepo)..
Tällaista informaatiota sain naprapaatiltani Teuvo Keisalalta.. Hänen kauttaan sain myös hänen itse suunnittelemat pohjalliset ja vähän harjoitusohjeita. Niiden avulla hyvin pitkälti olen saanut jalkaholvia korotettua ja kävelytyyliä muutettua paremmaksi. - Cuoli
Timppa340 kirjoitti:
Lättäjalkaisuus johtuu pitkälti kengistä. Siis kengistä yleensä, nimittäin ihmisen jalan geneettinen luuanatomia on luotu liikkumaan vertikaalisesti, siten että astuttaessa varpaat pitäisi nostaa ylös ja tällä tavoin esijännittää oleelliset lihakset. Kengät aiheuttavat sen, että jalkaterä ja varpaat eivät pääse liikkumaan siten, kuin niiden kuuluisi. Tämän takia jalan lihakset muuttuvat staattisiksi eivätkä jaksa pitää jalkapöydän ryhtiä kasassa.
Olet varmaan myös huomannut, ettet keskittymättä pysty seisomaan pitkiä aikoja kahden jalan tasapainossa. Tämä johtuu siitä, että jalan lihakset väsyvät hyvin nopeasti. Näin asento ajautuu väkisinkin nivelien varaan (lonkkalepo)..
Tällaista informaatiota sain naprapaatiltani Teuvo Keisalalta.. Hänen kauttaan sain myös hänen itse suunnittelemat pohjalliset ja vähän harjoitusohjeita. Niiden avulla hyvin pitkälti olen saanut jalkaholvia korotettua ja kävelytyyliä muutettua paremmaksi.No onkohan se aivan niin, että kun savallilla juoksenneltiin, kaikilla oli komeat holvit jaloissa, eikä kellään leveää lättäjalkaa? Kai siihen luuston kehitykseen ja vankkuuteen vaikuttaa myös se, millaista ravintoa ja kuinka paljon on saatavilla?
- forward = break legs
Cuoli kirjoitti:
No onkohan se aivan niin, että kun savallilla juoksenneltiin, kaikilla oli komeat holvit jaloissa, eikä kellään leveää lättäjalkaa? Kai siihen luuston kehitykseen ja vankkuuteen vaikuttaa myös se, millaista ravintoa ja kuinka paljon on saatavilla?
Mulla jalat lättääntyy paljon juoksemalla. Palautuessa sitten taas kohoavat. Yritän välttää läsähtämistä astumalla jalan ulkosyrjän lihasmöykylle. Päkiä on ihan lättä joka tapauksessa, mutta kun askel alkaa ulkosyrjältä, jalka pysyy aktiivisena ja päkiä joustaa. Tuetut pronaatiokengät estävät tätä luonnollista joustoa tapahtumasta ja aiheuttavat kiputiloja jalkoihin. Ihmisen jalkaa ei ole luotu toimimaan suoraviivaisella pitkittäisakselilla, sivuttaisjoustolla on huomattava osa juoksumekaniikkaa lantion ja polvien liikeratoja myöten.
- nim. kokemusta on
Ei ole este juoksemiselle.
Mene johonki urheiluliikkeeseen jossa on asiantuntevat myyjät, niin tekevät sulle oikeanlaiset juoksukengät. Sellaset jotka sopii ylipronatoiville juoksuaskelille. - yliproonatio
Itse sain juuri tideon, että minulla on yliproonatio jaloissa..Sain Footbalance-tukipohjalliset ja jatkan niiden avulla juoksemista :)
- zx123xz
Miksi ihmeessä pitää hankkia itselleen ongelmia, eli yrittää sinnikkäästi harrastaa juoksua, jos jalat ovat voimakkaasti ylipronatoivat lättäjalat?
Eikö silloin joku muu laji, uinti (räpylät omasta takaa), judo (lättäjalat pitää tukevasti maassa) tai ratsastus (ei jalat ota maahan ollenkaan), olisi järkevämpi vaihtoehto?
Totta puhuen muuten huomattavan monilla huippu-uimareilla on isot ja levät lättäjalat.
Kyllä sitten maailmassa noita tutkipohjallisilla rahastavia riittää. Mutta mitään näyttöä niiden tehosta ei ole. Pahimmillaan ne vielä lopullisesti veltostuttavat rakenteellisesti heikon jalan ihan lopullisesti.- miliia
Eikö uimisessa tulee helposti suonenvetoja, varsinkin lättäjalkoihin. Mulla on omasta mielestäni toinen jalka hieman ylipronatoiva. Olen ottanut tavaksi varpasillaan kävelemisen ja muutenkin keskityn kokoajan siihen että astun nimenomaan jalkapohjan ulkosyrjällä enkä anna sen nilkan lässähtää. Harrastan myös juoksemista, joskus kun olen pitkän lenkin tehnyt kovalla asfaltilla tulee tuohon protatoivan (en kyllä ole käynyt missään diagnoosissa tuon takia) jalan sääriluuhun pientä kipua (penikkatautia?). Ostin tänään uudet lenkkarit joiden pitäisi tukea kunnolla ja pehmentää askelta. Haluan jatkaa kyllä juoksemista mutta olen ajatellut myös että ei siinä ole mitään järkeä jos kokoajan astuu väärin. Millähän liikkeillä noi ammattijuoksijat harjoittavat tuota jalkaterää?
- DonPlatta
No ei takuulla lättäjalalla ja suonen vedolla on yhteyttä! Jokunen vuosi tein urheilussa niin, että puolitin juokseminen ja siirsin sen ajan uintiin. Juuri siksi, että tuhtui vähän hölmöltä kesittyä lajiin, joka on selvästi vähän hankala, kun nääs on tuollaiset lättäjalat. Mutta nyt menee hyvin, ja uimisessa on tietenkin se hyvä puoli, että on räpylät omasta takaa! Onkohan se seuraava laji sitten se ratsastus, kun siinä ei jalkoja laiteta maahan ollenkaan...
- miliia
Muistan vain lukeneeni jostain että jalkapohjiin tulisi helpommin. Mutta voi olla että sekin oli vain jonkun nettikirjoittelijan omakeksimää. Muuten Paavo Nurmella oli myös lättäjalat (wikipedian mukaan). :)
- DonPlatta
Höh. Että Nurmiko lättäjalka?? Onkohan luotettava tieto, mutta sehän olisi mainota. Oikein kunnolla niille, jotka "lättäjalkaa" dissaavana sanana käyttävät.
- DDCCBB
Läpällä Nurmesta joku tuollaista heittänyt.
- läpätystä
Läppälättä lätisee
- urheilija
Itselläni on todettu aika pahankin laatuinen ylipronaatio...Mutta, kun juoksun alottaa varovasti se ei haittaa yhtään! Kannattaa hankkia tukevat pohjalliset.
- öwerö
Tukipohjallisten tarpeellisuudesta ollaan montaa mieltä, ettei vain olisi niin, että suurin hyöty niistä on niiden kaupustelijoille.
- Planus
Lättäjalat ovat vain perseen rumat. Ei ne mitään liikkumista häiritse. Miesten keskuudessa ne saavat huomiota lähinnä noiden inttijuttujen takia. Coopperit menee huippuluvuille ja RUK on käyty. Vaikka jalat ovat kuin Aku Ankalla, leveät ja holvittomat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740