Mies saa olla perheen pää

vaimon paikka

Tämä nykyinen tasa-arvohömppä on mielestäni menossa liian pitkälle.

Naiset ovat niin itsenäistä niin itsenäistä. Luovat omaa uraa, ansaitsevat rahaa, ja vievät lapsensa aikaisin aamulla vieraan hoidettavaksi.

Mieheltä odotetaan, että tämä osallistuu kotitöihin, siinä kuin nainenkin. Osaa helliä ja hemmotella ja olla pehmoisänä.

Minun mielestäni miehen tulee saada olla perheen pää. Jos mies on todella mies, pystyy huolehtimaan itsestään ja perhestään, niin naisen tehtävä on huolehtia miehen tyytyväisyydestä.

Minä ainakin huolehdin mielelläni siitä, että mies saa tulla töistä siistiin kotiin, vaatteet ovat pestyinä ja silitettyinä, ruoka valmiina ja mies saa ansaitsemansa lepohetken töiden jälkeen.
Ja aamulla tietenkin teen hänelle eväät valmiiksi. Itsetuntoani ei nakerra se, että mies on selvästi ilmoittanut millaisesta kampauksesta minulla pitää ja pyydän häneltä myös luvan jos haluan joskus viettää iltaa ystävien seurassa. Useimmiten sen myös saan. Ilman miehen suostumusta en lähde, mieskin kunnioittaa minun toivomuksiani.

Myös aviolliset velvollisuudet hoidan, ja mies ymmärtää kyllä jos joskus olen todella väsynyt. Siihen en kyllä usein vetoa. Miehillä on miehiset tarpeensa;)

Uskon, että jos useammat naiset kunnioittaisivat miestään, niin, että antaisivat heidän olla perheen päänä, ei miesten tarvitsisi hakea miehiselle itsetunnolleen pönkitystä vieraista.

26

4006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pariton Isä

      Lieneekö provo vai joku muinaisjäänteen kirjoitus.

      Mutta kaikki on hyvin jos kaikki ovat tyytyväisiä käytäntöön.

    • eihän tälle typerykselle

      viitsi edes suuttua, niin selkeä provo tämä. :)

    • provoyritykseksi

      heh, et vaan onnistu kyllä ketään vetämään halpaan. leikkaa ne munat ensin, kasvata tissit ja hommaa joku "tom of finland" sinne himaas nahkaruoskineen esittämään "perheen päätä" ja uikuta sit tasa-arvon kamaluudesta...

      joo, mä en ainakaan naisena katso sekuntiakaan itserakasta paskaa joka luulee olevansa kaiken kuningas. toki, en sitä kuvittele olevani itsekään ja kaikki on tyytyväisiä =)

    • prinsess....

      mies on perheen pää ja naisen paikka on kunnioittaa miestään. MUTTA- miehen tehtävä on rakastaa vaimoaan, ja täten hän ei tee päätöksiä jotka loukkaavat vaimoa tai eivät ole tälle hyväksi. Näin meillä toimii homma. Mies tekee päätökset ja nainen on tukena. Myös minun mielestäni naisen kuuluu elää miellyttääkseen miestä. No- näiden pomottaja-naisten miehet hyppää vieraissa, meidän miehet ei. Ehkä muutkin joskus ymmärtävät että näin oli alkuperäinen tarkoitus ja hyvä niin. Me olemme onnellisia ainakin. Ihan perinteiseen lokeroon emme mahdu, koska minä käyn töissä, johtotehtävissä isohkossa firmassa, mies hoitaa kodin ja lapset. Se meni töihin jolle ekana työtä oli tarjolla. SILTI johtoasema on säilynyt ennallaan. Ja tämä ei ole provo vaikka alku ehkä olikin- epäilen kyllä-

      • muuten

        varmaksi tiedät, ettei sinun tai muiden kaltaistesi miehet käy vieraissa?


      • Anonyymi

        Niinhän sinä luulet :D. T. Entinen miellyttäjä.


    • vaimon paikka

      Arvasin, että tätä epäillään kovasti provoksi. Harmi, sillä halusin ihan aidosti herätellä keskustelua siitä, että meitäkin vielä löytyy.

      Siinä se nähdään, että nykyään ajattelutapaani pidetään niin uskomattomana, että heti leimataan provoilijaksi:(

      Ihan vakavissani aikaisemman kuitenkin kirjoitin. Mikään muinaisjäännekkään en katso olevani, ja ikääkään ei minulla ole vielä kolmeakymmentäkään.

      Mukavaa kuitenkin lukea, etten täysin yksin ajatusteni kanssa ole.

      • Eiköhän...

        tärkeintä ole se, että kukin saa elää, miten haluaa. Niin sinä kuin minäkin. Pidetään huoli omista asioista, naapureiden kyttäily on turhaa.


    • näen

      Joo, meilläkin mies tulee siistiin kotiin, pyykit pestynä, ruoka valmiina (jos olen aamuvuorossa).Erona vain se, että olemme uusioperhe, ja minä käyn töissä.Kun minulla on iltavuoro, ei ole ruoka valmiina minulle, vaan mies kyselee mitä syötäisiin, kun tulen 22.00 jälkeen kotiin....
      Asumme minun kodissani, ja miehen lapset käyttävät asuntoani isänsä tapaamiseen...
      Miehen mielestä kuitenkin hänen pitäisi saada päättää mitä tehdään ja milloin.Koska hän on "isäntä" talossa. Kuinka paljon minun vielä pitäisi oikein venyä, kun mikää ei riitä?
      Olen miehelle sanonut että silloin hän on perheenpää kun vain hän käy töissä ja tuo elannon perheelle.Ei ennen!

      • mieltä

        Olemme mieheni kanssa tasa-arvoisessa asemassa, molemmat maksavat omia osiaan asuntolainasta, molemmat elättävät perheettämme ja rahat ovat omiamme. Avio-ehto on olemassa, joten eron tullessa molemmat ottavat mukaan sen, minkä liittoon toivatkin.

        En siis näe yhtäkään syytä, miksi olisin piika miehelleni tai miksi eläisin häntä miellyttääkseni. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö haluaisi häntä välillä hemmotella, tämä ei kuitenkaan ole velvollisuuteni. Rakastan miestäni ja on mukavaa ilahduttaa häntä. Mieheni tekee mielellään kotitöitä ja jaamme ne aika tasapuolisesti.

        Molemmat pyrimme huomioimaan sen, jolla on pidempi työpäivä tai muuten enempi kiirettä. Ruokaa tekee se, kummalla on enempi aikaa.

        Miksi ihmeessä näistä asioista pitää tehdä väkisin niin vaikeita tasa-arvo tai rooliasioita. Eikö riitä, että molemmat ovat tyytyväisiä ja arvostavat toista sellaisena kuin tämä on, joko kotihengettärenä tai perheen tasapuolisena elättäjänä ja kumppanina.


    • Jihuuu

      "Minä ainakin huolehdin mielelläni siitä, että mies saa tulla töistä siistiin kotiin, vaatteet ovat pestyinä ja silitettyinä, ruoka valmiina ja mies saa ansaitsemansa lepohetken töiden jälkeen."

      Tähän yhdyn mutta kaikki muu olikin sitten miehen ylenpalttista palvomista. En koe että kummankaan tulee olla suhteessa palvelijana, tai perheen päänä vaan todellakin tasa-arvoisina kumppaneina.

      • molemmat huolehtii

        pyykistä ja ruuasta yms. kotihommista,koska töissä käydään molemmat. Hemmotellaan myös puolin ja toisin.
        Että minä nyt en ymmärrä alkuperäisen ajatusta että mies on perheen pää. Millä edellytyksellä?
        Se tietty oiseri juttu jos mies ansaitsisi niin hyvin,että minä voisin olla vain kotona. Sitten minä tekisin tietty kotihommat.


    • mieltä :o)

      Tiedätkö,olen muuten täysin samaa mieltä asioista kanssasi paitsi että hiustyylistä päätän itse.Vaikkakin sekin on miehelleni mieluisa.;o)
      Tällä hetkellä olen kotiäiti,enkä miellä passaavani miestäni vaikka "pidänkin häntä hyvänä".Ja on Raamatun mukaista että mies ON perheenpää.Ja on äärettömän levollista elää huolehtivaisen miehen kanssa,jota vielä rakastaa täydestä sydämestään.
      Olen samaa mieltä siitä tasa-arvosta...se on mennyt jo liian pitkälle.

      • Muovikokki

        Todella harmillista, että vieläkin tekemisiä perustellaan sen satukirjan teksteillä. Huvittavaa iltalukemista, mutta rajansa kaikella.

        Täytyy sanoa, että ainakaan itseäni koe niin madoksi, että viitsisin alkaa väkisin miellyttämään miestäni. Jos mies tällaista vaatii, kertoo se jo tarpeeksi selvästi, ettei hän arvosta naistaan paskan vertaa ihmisenä, vaan ainoastaan kotiapulaisena ja panopuuna. Tervemenoa minun puolesta siinä tapauksessa.

        En kuitenkaan sano, etteikö tuo kotiäiteys voisi toimia. Joillekin pareille se on yksinkertaisesti toimivin ratkaisu, mutta siinä tapauksessa molempien osapuolien pitää olla sillä kannalla. Hiustyylin muuttaminen miehen oikkujen mukaan menee minusta kuitenkin liian pitkälle kaikissa tilanteissa.


      • tukka huonosti, kaikki huon...
        Muovikokki kirjoitti:

        Todella harmillista, että vieläkin tekemisiä perustellaan sen satukirjan teksteillä. Huvittavaa iltalukemista, mutta rajansa kaikella.

        Täytyy sanoa, että ainakaan itseäni koe niin madoksi, että viitsisin alkaa väkisin miellyttämään miestäni. Jos mies tällaista vaatii, kertoo se jo tarpeeksi selvästi, ettei hän arvosta naistaan paskan vertaa ihmisenä, vaan ainoastaan kotiapulaisena ja panopuuna. Tervemenoa minun puolesta siinä tapauksessa.

        En kuitenkaan sano, etteikö tuo kotiäiteys voisi toimia. Joillekin pareille se on yksinkertaisesti toimivin ratkaisu, mutta siinä tapauksessa molempien osapuolien pitää olla sillä kannalla. Hiustyylin muuttaminen miehen oikkujen mukaan menee minusta kuitenkin liian pitkälle kaikissa tilanteissa.

        "Hiustyylin muuttaminen miehen oikkujen mukaan menee minusta kuitenkin liian pitkälle kaikissa tilanteissa. "

        Eli siis vaimo tulee just sen näköisenä parturista kuin haluaa, vai?

        Olenkin aina ihmetellyt, miksi kaikista muijista Suomessa tulee lyhyttukkaisia punapäitä viimeistään viisikymppisenä. Minusta se on niin ruman näköinen että oikein pahaa tekee. Olen toisinaan hämmästellyt, missä iässä ukkojen kauneuskäsitykset heittää häränpyllyä, mutta tämä selittää asian.

        Meillä on itsestään selvä, että puolison ehdotuksia kuunnellaan herkällä korvalla, kun tukkamuotia muutetaan. Puolin ja toisin.


    • araucana

      Minusta on näyttänyt siltä, että parhaiten kestää ne suhteet, joissa on molemmat yhtä arvokkaita ja aidosti läheisiä.

    • ja heivaaaaaan

      Siis sinulleko seksi on velvollisuuden hoitamista sen takia että miehellä on halut? Sinullako ei niitä haluja ole? Ehe ehe. Jos minulla ei haluja olisi, en varmasti seksiä harrastaisi, enkä edes olisi miehen kanssa vaan asuisin yksin.

      Jos mies on vieraisiin menevää sorttia, hän menee, vaikka tyrkyttäisit päälläsi seisoen vittuasi miehen naamaan. Naisen alistuvaisuus ei takaa miehen uskollisuutta. Ja mitä sillä uskollisuudella edes tekee, jos kerran et itse seksiä halua (tai sen kuvan tekstistäsi saa) vaan annat sen takia, että mies ei menisi vieraisiin. Haloota!!!

      Mutta sinä ilmeisesti asut miehesi kämpässä ja hän tienaa rahat talouteen. Sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin piipittää ja alistua ja antaa pillua kun toisen tekee mieli. Ei kateeksi käy, ei.

      • Anonyymi

        Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.😂


    • kotirouva

      Meillä minä olen lasten kanssa kotona ja mies tienaa rahaa töissä. Hän maksaa yhteisestä asunnostamme kaiken ja minä ostan ruuat. Jos omat rahani loppuvat, saan mieheltäni rahaa. Mies tekee päätökset pääosin meillä, monesti kyllä olemme samaa mieltä asioista. Jos mieheni haluaa lähteä jonnekkin, hän vaan ilmoittaa lähtevänsä, sama koskee myös minua, voin lähteä jonnekkin, jos haluan, eikä minun tarvitse pyytää lupaa. Poikkeuksena on, että minä otan nuorimmaisen aina mukaani, ja jätän vanhemmat lapset isälle jos eivät tahdo mukaan.

      Meillä mies on perheen pää, hänellä on ylin auktoriteetti. Jos mieheni sanoo EI, niin se sitten on ei. Kunnioitan miestäni ja hän kunnioittaa minua. En jaksa joka päivä siivota ja tehdä ruokaa valmiiksi, kun hän tulee kotiin. Yritän kuitenkin pitää kodin jossakin kunnossa, että mahtuu kävelemään edes.. Ei mies koskaan ole valittanut huonosta ruuasta tai sotkuisuudesta, hän ymmärtää, että päätehtäväni on kasvattaa lapsia.

      Ja sehän se ero onkin, mies on perheen pää, mutta minä kasvatan meidän lapset. Tottakai mieskin nyt jotenkin osallistuu, mutta hän on 11 tuntia päivässä poissa, niin eiköhän se päävastuu ole minulla. Ja näin on hyvä. En minä oleta, että mieheni siivoisi meillä viikonloppusiivouksen tai tekisi ruokaa kun tulee kotiin. Enhän minäkään vaihda autoihimme renkaita tai korjaa, jos jokin menee rikki. Lapsilleen hän on ihan normi isä, jonka kanssa tehdään isäjuttuja. Naiset olettaa, että miehet tekee naisten töitä, mutta eivät itse ole valmiita tekemän miesten töitä. Paitsi nykyyän liian monet miehet ja naiset ovat niin saamattomia/avuttomia/laiskoja, että kaikkeen pikkuhommaankin palkataan ammatti-ihmiset tekemään.

      Tasa-arvoisuus tulee siitä, että molemmat ovat tyytyväisiä osaansa. En minä elä miellyttääkseni miestäni, enkä ole alistettuna kotiorjana, uskallan sanoa mielipiteeni ja se kuunnellaan vaikka mies asiat päättääkin. Minulle ainakin tulee hyvä mieli, että mieheni on hyvällä tuulella ja viihtyy kotona. Jos jokapäivä nalkuttaisin että "koskaan et tee mitään hoida lapset ja tiskaa mä lähen nyt baariin heipparallaa" niin kauanko mieskään jaksaisi sitä. Eri asia, jos molemmat käyvät töissä tuon ruuanlaiton suhteen, ehkä silloin ruuan voisi tehdä se, joka on ekana kotona. Paitsi naiset monesti tekee parempaa ruokaa kuin miehet, en minä ainakaan tykkää kovasti mieheni pöperöistä. Mutta siivous on naisten hommaa ja lasten hoito, miehillä on perinteiset fyysiset ja erityistä taitoa vaativat työt. Monissa tuttavaperheissä jatkuvasti riidellään ja erotaan, kun jatkuvasti pitää riidellä kuka tekee ja mitä. Lapsia ei kasvata omat vanhemmat vaan hoitopaikan tädit, ja kotona lapset kuulee riitelyä. Perinteet kunniaan, niin on paras. Valitettavasti näyttää siltä, että me perinteiset naiset olemme nykyään katoava kansanlaji..

      • jdofnv

        Minä elän tällä hetkellä tilanteessa, joka ahdistaa kovasti ja liittyy aiheeseen hyvin tiiviisti. Olen aina ollut tunnollinen kodinhoitaja ja ruuanlaittaja, olen kyllä joskus mieheltäkin apua pyytänyt, hyvin harvoin saanut ja siitä loukkaantunutkin syvästi (esim ollessani raskaana en olisi saanut tehdä mitään raskasta ennakoivien supistusten takia, mutta mies ei vaan auttanut ei...). Kun oma kunto on kohdallaan, nautin siivouksesta ja järjestyksen pidosta sekä ruuanlaitosta ja teen ne kyllä mielelläni. Vaikka kuinka kävisin töissä yhtä lailla kuin mieheni, teen kaiken itse. Joskus siitä kiitosta edes kyllä kaipaisi, mutta näemmä miehen mielestä sen kuuluukin mennä niin.

        Nyt on vaan menty jo niin pitkälle että mies haluaa olla NIIN herraa talossa että minulta aletaan viedä oikeus jo mielipiteisiinkin. Mistään ei saa sanoa eikä varsinkaan mitään ehdottaa, heti tulee kommenttia että taasko pitää tehdä niinkuin rouva haluaa tai että "luuletko todellakin olevasi oikeassa", "sinä et tajua mistään mitään" tai sitten jätetään kuuntelematta. En saa edes kauppaan lähtöä ehdottaa välillä jos se ei juuri ole miehelle mieleen, siitäkin raivostutaan.

        Olen nyt päättänyt ryhtyä tahdottomaksi piiaksi hetkeksi aikaa, katsellaan mitä tapahtuu. Jos oikeasti se on sitä mitä mieheni haluaa niin se on sitten heipparallaa...


    • samaa

      mieltä.

      • tuleva erakko

        Jos, mietitään nainen synnyttää muksun pari ja normaalisti kunto menee heikoksi koska pitää mässyttää suklaata sipsejäyms. jatkuvalla syötöllä johtuen siitä että pinen lapsen imetys ona raskasta, samaan aikaan kun mies hoitaa kaikki mitä ei naisten logiikalla kotitöiksi lasketa.

        Muksut kasvaa ja jos kyseessä on poikia, miehen tehtävä on olla
        viihdytysjoukoina muksuille ja siivota asunto, sekä hoitaa rempallaan olevat asiat joihin ei peukalo keskellä kämmentä oleva aiti ei kykene.Äitihän keskittyy suklaaseen, karkkiin ja sipseihin, sekä valittaa kuinka raskasta on tyhjentää astianpesukone sekä, pestä pyykit jotka kone tekee toisen puolesta.tässä samassa äiti haukkuu isin pystyyn koska isillähän ei ole mitään tekemistä.

        Tämä ei ole provoa, vain totista totta


    • Independent woman

      Vaikka tällä hetkellä olen kotiäitinä ja nautin siitä, minulla ei ole aikomustakaan jäädä loppuelämäkseni kotiin. Niin kauan kun olen kotona, mies saa (yleensä) tulla töistä siistiin kotiin, ottaa puhtaat vaatteet valmiina kaapista ja jos hyvin käy, ruokakin on valmiina pöydässä. Lepohetkiä tarvitsemme molemmat. Työelämään palattuani kotityöt eivät voi jäädä yksin minun harteilleni, kuten ns. miesten työt eivät ole koskaan olleet yksin miehen harteilla. Naimisiin mennessämme lupasin paljon, mutten koskaan ryhtyväni ilmaiseksi piiaksi miehelle, jolla itselläänkin on kaksi toimivaa kättä.

      Minä olen opiskellut itselleni ammatin, hankkinut koulutustani vastaavan työn ja kouluttautunut lisää ylläpitääkseni ja kehittääkseni ammattitaitoani. Miksi heittäisin kaiken sen vaivannäön ja työn hukkaan? Aion todellakin olla itsenäinen nyt ja tulevaisuudessa, pysyä kiinni työelämässä, ansaita "omaa" rahaa ja osallistua perheen päätöksentekoon tasavertaisena miehen kanssa. Sillä mitä tapahtuu, jos mies jonakin päivänä haluaakin erota, sairastuu vakavasti tai kuolee? Mitä minulle ja lapsilleni silloin tapahtuu, jos olisin omistanut elämäni miehen miellyttämiselle ja palvelemiselle?

      Päätöksenteon jättäminen yksin toisen harteille merkitsee helposti sitä, ettei itsellä olekaan tietoa siitä, miten kaikki on järjestetty. Eron tai kuoleman sattuessa onkin sitten aikamoinen urakka ryhtyä ottamaan asioista selvää. Samoin töiden jakaminen mustavalkoisesti miesten ja naisten töihin saattaa merkitä puutteellista osaamista tärkeissä asioissa.

      Minusta nainen on itselleen ja lapsilleen vastuussa siitä, että kykenee huolehtimaan omasta ja perheensä hyvinvoinnista myös ilman miestä.

    • Cloetta...

      Olet käsittänyt tasa-arvon aivan väärin. Se ei poissulje sitä, etteikö mies voisi olla perheen pää, jos molemmat niin haluavat. Nainen voi olla nainen ja hyvin perinteinen, jos hän niin haluaa; tätä on tasa-arvo eli jokainen voi sukupuolestaan huolimatta olla ja tehdä sitä, minkä kokee omakseen.

      Käsittämätöntä on, että tasa-arvon piikkiin pannaan kaikkea mahdollista asiaa, joka ei mene niin kuin itse toivoisi.....Tasa-arvoa on myös se, että ymmärrä erilaisia tapoja elää.

    • Tohvelisankari

      ""Uskon, että jos useammat naiset kunnioittaisivat miestään, niin, että antaisivat heidän olla perheen päänä, ei miesten tarvitsisi hakea miehiselle itsetunnolleen pönkitystä vieraista. ""

      Päinvastoin. Valta-asema ajaa miehen vieraisiin. Sehän nähdään jo valtaapitävistäkin. Mies pitää alistaa. Tossun alla on paras paikka

    • rentokill

      Mua etoo kyllä niin pahasti tää " mies on perheen pää -juttu ".

      Siis miään asia maailmassa, ei mikään, saisi oikeasti tehdä kummastakaan sukupuolesta arvovaltaisempaa kuin toisesta.
      Sen tiedän että en koskaan itse suostuisi tuohon, se on aivan varma.

      Tosin minulla ei ole minkäänlaista oikeutta arvostella toisten ihmisten harkintaa.
      Alkoi vaan pahasti ahdistamaan tää juttu.

      Elämä on mielestäni aivan liian lyhyt, että sen käyttäisi jo kauan sitten omaksuttuihin ajattelutapoihin, sillä paljon mielenkiintoisempaa ja kehittävämpää on ajatella itse. Mies perheen päänä ei voi millään perustua kriittiselle arvionnille vaan omaksutulle ajattelulle sukupuolten erilaisuudesta ja sen mukaisista toimintatavoista. Ahdistaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe