Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

salassapitovelvollisuus

onko kokemuksia

Sain tietää, että esimieheni on kertonut sairaaslomani syyn palaverissa, jossa en ollut itse paikalla. Tiedän, että hän toimii tässä t-o-d-e-l-l-a väärin, ja salassapitovelvollisuus velvoittaa häntä jo pitämään asian omana tietonaan. Ei ollut tosin ensimmäinen "lipsahdus". Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia, tai muuten vain tietoa, miten vahvoilla työntekijä näissä on, jos sitä lähtee viemään eteenpäin? Olen lähdössä firmasta jo muutenkin pois, joten sen suhteen minulla ei ainakaan mitään hävittävää ole. Mihin asiasta kannattaa ilmoittaa, ja minkälainen prosessi koko juttu on? Poliisilleko suoraan??

11

6324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitilles

      no voe voe........

      • "voe voe"

        Hienoa! just tuon kaltaisia esimiehiä tässä maailmassa tarvitaan, asiansa osaavia juoruämmiä vain vallankahvaan niin siitähän se työpaikka motivoituu. Voe voe kuulunee varmaan samaan kastiin, kahvipöytäkeskustelut kunniaan. En ole tietoinen, miten etenee, mutta käsittääkseni aika vakavasti otettava rikosnimikkeellä kulkeva teko,joten ei kuin toimeksi vain!


    • kyllä

      kyllä vain meidänkin työpaikalla pomo kertoo meille muille työntekijöille minkä takia joku on sairauslomalla. kerrankin kävi niin,että itse tulin flunssaan ja soitin, että en tule töihin. no, pomo kysyi suoraan, että mikäs sairaus minulla on. meillä tämä kysely johtuu, ehkä siitä kun meillä löytyy näitä "Maanantai vatsatautisia".pomolla on ehkä luottamus mennyt osasta työntekijöihin, itse en kylläkään kuulu näihin vatsatauti sairasttelijoihin.eilen juuri meille tultiin ilmoittamaan erään työntekijän sairausloman syy ja milloin hän tulee töihin. tosiasia on se,että pomonkaan ei tarvitsisi tietää, että miksi on poissa, vaan todistus pitäisi riittää. mutta, näin ei välttämättä joka työpaikassa asiat ole.

      • eräässä

        työpaikassa, jos pomo saa vihiä jotta jollakin on menkat, kailottaa sitä ympäriinsä asiakaita myöten....


      • Toimistotyöntekijä

        Heips!
        Pikaisesti esimiehelle on sairaspoissaolo ilmoitettava. Mutta sairauden syytä hänelle ei tarvitse kertoa. Sanoo vaan että on sairas ja tulen silloin ja silloin. Lääkäritodistus vain palkanlaskijalle. Ja jos haluat esimiehellesi syyn kertoa, niin sano lopuksi, että tietäähän hän, että hän on salassapitovelvollinen.


      • ohjeeksi
        eräässä kirjoitti:

        työpaikassa, jos pomo saa vihiä jotta jollakin on menkat, kailottaa sitä ympäriinsä asiakaita myöten....

        Jos joutuu häirinnän kohteeksi, on jatkotoimien onnistumisen kannalta olennaista, että tapahtuneesta on olemassa pitävää näyttöä. Työpaikan tietokone ei ole oikea paikka säilyttää tällaista aineistoa.

        Aluksi on syytä pyytää kirjallisesti häiriköijää lopettamaan toimintansa. Kun tämä ei yleensä auta, niin on otettava yhteys hlön esimieheen. Mikäli sen jälkeenkään asiassa ei tapahdu muutosta, häirinnästä voi ilmoittaa työpaikan työsuojeluvaltuutetulle ja viimekädessä työsuojelupiiriin.

        Silloin kun alkaa puolustamaan oikeuksiaan millä tahansa työpaikalla, on aina otettava huomioon mahdollinen irtisanotuksi tuleminen. Työnantaja saa määrätä irtisanomisen tapahduttua esimerkiksi sähköpostin ja tietokoneella olevien tiedostojen käytöstä valvotusti.


    • sairaudet

      Työpaikolla lienee melko yleistä, että tavalliset sairaudet kerrotaan, kuten vatsatauti tai flunssa. Hieman eri asia on, jos esimies alkaa juoruta arkaluontoisimmista sairauksista. Suuremissa työpaikoissa esimiehen edes tarvitse tietää sairauden syytä, koska ilmoitus tehdään henkilöstöhallintoon.

      Kukaan ei tosissaan ala nostamaan juttua flunssan tai vatsataudin kertomisesta muuta kuin poikkeustapauksissa.

      Joku mainitsi tässä ketjussa menkat. Jos esimies tai työtoveri alkaa aiheesta kailottamaan, se menee jo selkeästi härinnän puolelle.

      Salassapitovelvollisuuden rikkominen on rikos, joten poliisi ottaa vastaan ilmoituksen. Jutun menestyminen riippuu tietenkin siitä, miten hyvin rikkomuksen pystyy osoittamaan toteen. Mahdollisen vahingonkorvauksen määrään vaikuttaa vahingon aste ja sen toteennäyttäminen. Kovin pienestä en lähtisi viemään asiaa tuomioistuimeen, mutta jos tiedon kertomisesta on esimerkiksi aiheutunut maineen menetys tai vaikeus työllistyä, asia on syytä harkita.

    • uskomatonmies

      Meillä oli kehityskeskustelu töissä ja ainakin minulle painotetiin alussa,että keskustelu on luottamuksellinen..Kuulin vähän ajan päästä työkaverini keskustelun vanhenmalta työntekijältä..meniköhän kaikka nyt oikein??
      Pomo ja tämä työntekijä jolta kuulin ovat sukulaisia.

      • olla

        niinkin, että kun esimies kertoo muille alaisen sairasloman syyn, hän on kysynyt tähän luvan ko. henkilöltä. Itse toimin näin. Sairasloman syytä en ikinä kysy, kun henkilö poissaolosta ilmoittaa. Enkä ota vastaan sairaslomatodistuksia, vaikka osa niitä minulle yrittää tuoda. Jos henkilö itse sanoo sairasloman syyn, kysyn saako siitä puhua julkisesti.
        Meillä on käynyt jopa niin, että sairaslomalta palattuaan henkilö ihmettelee, kun työkavereille ei ole kerrottu syytä. Ja vaikka porukka olisi kuullut sairasloman syystä henkilöltä itseltään, en itse ota siihen minkäänlaista kantaa, jos en ole henkilöltä lupaa kysynyt/saanut.

        t. esimies


    • lukkomaisteri

      Laki yksityisyyden suojasta työelämässä 13.8.2004/759

      5 §
      Terveydentilaa koskevien tietojen käsittely
      ote:
      "Terveydentilaa koskevia tietoja saavat käsitellä vain ne henkilöt, jotka näiden tietojen perusteella valmistelevat tai tekevät työsuhdetta koskevia päätöksiä taikka panevat niitä toimeen. Työnantajan on nimettävä nämä henkilöt tai määriteltävä tehtävät, joihin sisältyy terveydentilaa koskevien tietojen käsittelyä. Tietoja käsittelevät henkilöt eivät saa ilmaista näitä tietoja sivulliselle työsuhteen aikana eikä sen päättymisen jälkeen."

      Kusessa tosin vain, jos olet virallisesti antanut hänelle tietoja terveydentilastasi. Jos olet toimittanut ison firman tapaan sairauslomatodistuksesi palkanlaskijalle, ja ainoastaan suullisesti käsitellyt terveydentilaasi, on tilanne paljon mutkikkaampi.

      Tietysti joudut valmistautua näyttämään asian jotenkin toteen. Rimpauta liiton tai työsuojelupiirin tyypeille ja kysy kannattaako asiaa ajaa eteenpäin

    • Duunari1965

      Ylläolevasta käy aukottomasti ilmi että terveydentilaa koskevia tietoja ei saa esimies antaa muille työtekijöille.
      Mutta miten on muiden henkilökohtaisten asioiden laita? Olen ymmärtänyt että esim kehityskeskustelun yhteydessä paljastetut muutkin henkilökohtaiset asiat ovat salassapitovelvollisuuden alaisia. Kun kerroin tulevasta avioerostani pomolle kehityskeskustelussa en ajatellut että kuulisin siitä heti seuraavalla viikolla ihmiseltä jolle en aikonut kertoa asiasta ollenkaan. Vituttaa oikeen tosissaan se ettäen pääse asiaa pakoon enää edes työpaikalle kun sielläkin pitää keskustella tästä paremman aiheen puuttuessa.
      Siis saanko sen tiedottajapaskiaisen nalkkiin oikeasti vai onko pakko vaan hymyillä ja kiristellä hampaita. Joka tapauksessa tulen varmasti olemaan se joka nauraa makeimmin jos ero osuu pomon kohdalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe