Tuntuu tuo takapuoli kipeytyvän helposti nyt kun taas olen alkanu polkemaan pyörällä teiden sulattua.
Pitkiä matkoja ei tule poljettua, yleensä vaan hyötyliikuntaa kauppaan/kaverin luo/kouluun/töihin. Matkaa tulee 1-7km suuntaansa.
Noilla paria kilometriä pidemmillä matkoille tulee kyllä takapuoli kipeäksi. Miten sitä nyt kuvailisi, ei kuitenkaan pakaralihakset ole kipeänä, kai... En tiedä, painaako ne luut jotenkin pahasti vai mikä siinä on. Varmaan kuitenkin tuttu vaiva monelle pyöräilijälle. Onhan sen huomannut että mitä enemmän pyöräilee niin sitä vähemmän takapuoli kipeytyy, mutta olisiko jotain vinkkejä satulan laadun/asennon tai jonkun muun suhteen, että miten takapuoli tulisi vähemmän kipeäksi?
Pyöräilen tuollasella kaytettynä ostetulla perus seittemän vaihteisella helkamalla...
Niin ja kysymys nro 2: vaihteet eivät toimi kunnolla jos ollenkaan jos on pakkasta. Voiko sille jotain tehdä vai onko vaan huonot vaihteet?
Perse kipeä.
6
6375
Vastaukset
- juttuhan tuo
Pyörässä satula on aina päin persettä. Ja se on myönnetävä, että pakarat on talven jäljiltä joskus niin persiillään, siis huonossa kunnossa, että pyöräilyn ymmärtäminen on mahdotonta.
- täti-monika
aikaa myöten takamuksesi varmaan tottuu kyllä satulaan mutta jos et jaksa odotella niin käy ostamassa sellainen geeli-päällyste.
Jotkut ovat kehuneet, että se olisi hyvä. Minä pyöräilen vuodessa 6000-8000km ja takamukseni on jo tottunut satulaan. Olen pyöräillyt vuodesta -01. Kuljen pyörällä kesät talvet työmatkani ja huvikseni sen lisäksi.
Minulla on kans sellainen 7-vaihteinen. Ja siinä vaihteet ei toimi pakkasella. On laitettu aseöljyä sun muuta mutta ei vain toimi kunnolla. Ostin muutama vuosi sitten sellaisen mummopyörän talvipyöräksi. Sillä päästelen tuon pahimman pakkaskauden.- juttuhan tämäkin
tädillä on sitten varmaan hyvä perse.
- pyörätiellä
Kipeytyvään takalistoon auttaa periaatteessa kolme eri asiaa.
Ensimmäinen on istuimen asento. Jos se on ehjä, yritä säätää sitä vähän eri asentoon vaakasuoran suhteen. Pienikin muutos saattaa tehdä tuntumasta ihan erilaisen. Jokaiselle sopii vähän eri asento, joten en yritäkään arvata säädön suuntaa.
Toinen on itse se istuin. Jos se ei kertakaikkiaan sovi perseen muotoihin, pyöräliikkeeseen mars. Siellä osataan auttaa. Periaatteessa mitä enemmän pyöräilet, sitä tukevampi ja siis kovemman tuntoinen satulan pitää olla. Mutta sen pitää olla jo uutena sen tuntoinen että tällä on mukava ajaa.
Kolmas on sitten harjoittelu. Takapuoli tottuu pyöräilemiseen kun sitä tekee. Jos pyöräilet kerran viikossa kauppaan ja joka toinen viikko pidemmän lenkin, tottumista ei tapahdu. Olet joka kerta kuin ensimmäistä kertaa liikkeellä ja sehän tiedetään, mitä ensimmäinen kerta missä tahansa liikunnassa tekee...
Vaihteet kaipaavat vain huoltoa. Vika voi olla itse vaihteistossa tai vain sitä käyttävässä vaijerissa. Et kerro, onko kyseessä napa- vai avovaihteet. Epäilen napavaihteita, ja siinä tapauksessa ohje on ihan yksinkertaisesti vie se huoltoon. Sille ei itse kannata alkaa tekemään mitään. Seitsemän vuotta käyttöä ilman hoitamista on kova juttu mille tahansa vaihteistolle.
Jos kyseessä oli kuitenkin avovaihteisto, sellainen kasa hammasrattaita ja siirtyvä ketju, se kaipaa vain puhdistamista. Vähän liuotinta, paljon työtä ja lopuksi kevyt rasvaus.
Vaijerin kunto ja luistavuus on perusasia oli vaihteisto millainen tahansa. Vaijerit ja niiden suojukset kuluvat. Niitä pitää rasvata säännöllisesti ja kun kuluminen menee liian pahaksi, ne pitää vaihtaa. Vaihdon pystyy tekemään itse pyörän tai vaihteiston ohjeiden mukaan. Jos taito tai tieto puuttuu, taas pyöräliikkeeseen.
Toivottavasti tästä oli apua. Hyviä pyöräilyjä! - puutetta
sulla eikä mitään muuta.
- Anonyymi
Mulla tulee persesilmä kipeäksi jos jaan sitä monelle ukolle päivässä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161698
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371442Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201266- 1431219
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1481191- 521165
- 571091
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46979