Sitruuna pakollista sokeroinnissa?

itsesokerointi

Sokerointi vaikuttaisi ainakin huhujen perusteella kätevältä ja edulliselta jutulta.

Mietin vaan, että onko mössöön välttämättä käytettävä tuota sitruunamehua? Miksi sen oikeastaan on oltava juuri sitruunamehua, miksei mikä tahansa neste aja samaa asiaa? Sitruunathan noista ainesosista kalleimpia ovat...

11

12472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuuleppas

      ...minullekin tuo sokeroinnin ohje, haluaisin kokeilla... mitä aineksia, minkä verran ja kuinka toimitaan?
      t: aivan tietämätön =)

      • tässä muutama :)

        Ohjeita on liikkeellä useampiakin, tässä muutama, joita olen tältä palstalta bongaillut ja itselleni tallentanut. Jos päätät kokeilla, niin tule ihmeessä tänne kertomaan, miten onnistui! :)

        ------------------------------------------------

        0.2dl sitruunamehua
        0.2 dl vettä
        1.6 dl sokeria

        Ainekset kasaan ja sitten keittelet n.15 minuuttia kunnes seoksesta tulee kullanruskeaa. Annat sen sitten hyytyä ja ennen käyttöä lämmität alle minuutin mikrossa. Levitä ihan ohut kerros iholle, paina 100% puuvilla-lappu päälle ja repäise myötäkarvaan irti.

        ------------------------------------------------

        3 dl sokeria
        2rkl vettä
        2rkl sitruunamehua
        2rkl hunajaa
        - Keitetään kunnes sokeri ei ole enää kiteistä. Käytön yhteydessä lämmitän sen mikrossa vesihauteessa. Tuo määrä riittää sääriin, jos alue on suurempi tee kaksinkertainen satsi. Voi säilyttää loput jääkaapissa, siis ei mene hukkaan vaikka jäisikin käyttämättä. ensin lämmitetään vaha, se ei saa olla liian kuumaa. Levität sen lastalla ohueksi kerrokseksi ja painat vaikka veetin kangaspalan päälle, hetki odottelua ja vedät karvat pois niiden kasvusuuntaisesti. Kangaspalat voi pestä seuraavaa kertaa varten, sokerivaha on vesiliukoista. Sokerivaha kuorii samalla myös kuollutta ihokerrosta, ja pehmeä karvaton iho säilyy noin 3-4 viikkoa karvattomana. Karvat kasvaa heikompana takaisin.

        ------------------------------------------------

        Paksupohjainen kattila
        2 dl hienoa sokeria
        vettä niin paljon että sokeri kastuu (2-3 rkl)Keitä noin 5-10 minuuttia kunnes seos paksuuntuu ja sitten lisäät puoli sitruunan mehua ja keitä vielä vähän aikaa, noin 3-5 minuuttia.
        Otat pois levyltä ja tee koe seuraavasti:
        Laita vähän vettä tiski pöydälle ja tiputat siihen ruokalusikallinen sokeri keitosta ja sormilla sohit sitä kokoon jotta näet onko se tarpeeksi joustavaa ja sitkeätä. Jos on niin annat sokeri keitokse jäähtyä ja jos ei niin keitä vielä vähän aikaa.
        Kun sokeri keitos on niin haaleaa että voit ottaa siitä sormin noin kolmen ruokalusikallisen suuruisen palan ja venyttelet sitä sormissa niin kauan että saat siitä pehmeän ja joustavan. Sitten kokeilet jos karvat lähtevät irti sillä kun olet levittänyt ja painanut sen esimerkiksi jalkaan noin 8x5 cm alueelle ja otat kiinni kulmasta ja revit sen irti äkkinäisellä, voimakaalla liikeellä ja AINA VASTAKARVAAN!!!! Ensimmäisillä kerroilla tietenkin on vähän vaikeaa mutta mitä useimmin teet niin opit tekniikan aika nopeasti, Jos tuntuu vaikealta voit laitaa jonkin vanhan kankaan sokerin päälle kun vedät sokerin irti kankaan avulla niin on vähäsen helpompaa.
        Jos sokeri tulee liian pehmeäksi kun olet käyttänyt sitä vähän aikaa, laita muutama tippa sitruunaa niin se kovettuu ja kun tämä pala on täynnä karvoja heität sen ja otat uuden palan keitoksesta (jonka taas venyttelet sormissa). Jos keitos on ehtinyt kylmetä voit lämitää sen mikrossa.
        Ylimääräisen sokeri keitoksen voi säästää jääkapissa tulevaisuuden tarpeisiin.

        -----------------------------------------------


    • *'*

      Ilman sitruuna seos ei muutu vahamaiseksi. Kokeiltu on:D
      Noista tässä keskustelussa mainituista ohjeista olen kokeillut ohjetta:

      0,2 sitruunaa
      0,2 vettä
      1,6 sokeria

      Mutta älä keitä 15 minuuttia, mieluiten 5-10.

      • *'*

        ..että vaha on hyvää, kun väri on kirkkaan kellertävä. Tumman ruskea tai ruskeankeltainen on jo mennyt liian kovaksi.


    • neitoihminen

      Kaikkein helpointa ja fiksuinta mennä ammattilaiselle? Hän tietää kuinka homma toimii ja hänellä on ammattilaisille tarkoitetut tökötit, ei mitään kotikutoisia töhniä... Tuloskin saletisti parempaa monin verroin...

      • köyhä opiskelija

        Saletisti parempi tulos, joo, mutta saletisti kevenee kukkarokin enemmän. Aineet maksaa pari euroa itse ostettuina, "ammattilaisella" on aikamoinen kate.


      • rimprempsa:)
        köyhä opiskelija kirjoitti:

        Saletisti parempi tulos, joo, mutta saletisti kevenee kukkarokin enemmän. Aineet maksaa pari euroa itse ostettuina, "ammattilaisella" on aikamoinen kate.

        Kuten tuossa on aiemminkin jo todettu, ammattilaisen käyttämä aine ei ole tee-se-itse-sokeria, jossa on vain kaupasta itse ostettuja aineita. Se on ihan kunnon kamaa, jota ei voi itse ihan noin vain keittelemällä sokeria valmistaa... Jos pitää itse sählätä ni miksei sitten osta jotain kaupassa myytäviä kylmä-/kuumavahaliuskoja, jotka nyt on kuitenkin oikeita aineita, eikä itse ala sekoittelemaan omia keitoksia, jotka eivät vastaa alkuperäistä tuotetta juurikaan...


      • must be funny
        rimprempsa:) kirjoitti:

        Kuten tuossa on aiemminkin jo todettu, ammattilaisen käyttämä aine ei ole tee-se-itse-sokeria, jossa on vain kaupasta itse ostettuja aineita. Se on ihan kunnon kamaa, jota ei voi itse ihan noin vain keittelemällä sokeria valmistaa... Jos pitää itse sählätä ni miksei sitten osta jotain kaupassa myytäviä kylmä-/kuumavahaliuskoja, jotka nyt on kuitenkin oikeita aineita, eikä itse ala sekoittelemaan omia keitoksia, jotka eivät vastaa alkuperäistä tuotetta juurikaan...

        Ei ne vahaliuskatkaan kovin halpoja ole. Itse en lisäksi oo saanu niillä kovinkaan hyvää lopputulosta, en saa kaikkia karvoja lähtemään. Lisäksi se sottaaminen on tosi ärsyttävää - vahaa kun jää väkisinkin iholle, ja sitä pitää sitten yrittää meikinpoistoaineilla, bensiineillä sun muilla poistaa. Sokerin kanssa ei ainakaan sitä ongelmaa luulisi olevan, seoshan on vesiliukoista. Siksi ajattelin kokeilla.


      • neitoihminen
        must be funny kirjoitti:

        Ei ne vahaliuskatkaan kovin halpoja ole. Itse en lisäksi oo saanu niillä kovinkaan hyvää lopputulosta, en saa kaikkia karvoja lähtemään. Lisäksi se sottaaminen on tosi ärsyttävää - vahaa kun jää väkisinkin iholle, ja sitä pitää sitten yrittää meikinpoistoaineilla, bensiineillä sun muilla poistaa. Sokerin kanssa ei ainakaan sitä ongelmaa luulisi olevan, seoshan on vesiliukoista. Siksi ajattelin kokeilla.

        Kannattaa joskus pyytää lahjaksi tms. lahjakortti sokerointiin ammattilaiselle. Kun kerrankin käy, niin saa hyviä vinkkejä. Itse sain esim. sellaisen, että säärikarvani kasvavat jossain kohdissa hieman eri suuntaisesti, joten itse vahaaminen on erittäin hankalaa. Muutoinkin voi kysyä samalla ammattilaiselta hyviä vinkkejä jne. Saa taas uutta puhtia itse tekemiseen, luulisin niin ainakin, itse en ole koskaan yhtä säärien vahauksen kokeilua lukuunottamatta itse näihin ryhtynyt. Itse asiassa kävin kerran kokeilemassa ammattilaista ja jäin pahemman kerran koukkuun ;)


    • Hei vaan

      Tuli vaan mieleen kun tossa aikaisemmin puhuttiin sokeroinnista. Karvat siis poistetaan MYÖTÄkarvaan, ei vastakarvaan. Tavallisessa vahauksessa poistetaan vastakarvaan.

    • Pöyristynyt

      Kokeilin äsken tehä sokerimassan ite ja korvasin sitruunamehun appelsiini nektariini mehulla ja tulos ei ollut kehuttava. Massa kovettui välittömästi, kun se kylmettyi eikä se ollut joustava ei lainakaan. Tänään yritän uudelleen sitruunan kera!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      67
      3222
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      549
      3044
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2355
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2002
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      307
      1820
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1622
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      104
      1314
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe