Hei!
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että ovatko romanit ihan oikeasti taikauskoisia vai onko asia ihan urbaanilegenda? Ja jos ovat, niin millaisia taikauskomuksia romaneilla on? Toivottavasti joku viitsisi vastata.
Taikauskosta
19
4623
Vastaukset
- ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
Eiköhän suomen neidot ole juuri sitä, katsovat juhannusyönä lähdeen silmää- jospa näkyisi tuleva ukko. Ja paljon muuta- romanit ei ole taikauskoisia, me uskomme taivaan Jumalaan, eikä menninkäisiin, eikä myöskään kalevalan taruihiin.
- ainakin 13 vuotta sitten
tein toivomuksia
minä tietysti,
tietysti kun aika kultaa näitä ajatuksia,en muista oikein että oliks se koko puun karahkan mun
ovelle heittäny vai , ne ku läks karkuun minä jäin siihen soittelemaan ittekseni töllistelemään yötä...kuitenkin kerron tällätavalle että tapahtui näin
kun
ystäväni kun jätti yötä mua
26 vuotiaana teki salaa tyynyni alle ne oksat,
sitä rata seuraava vuosi tuotti tulosta niin sitä uskoo juhannustaikoja
saunassa ei saa puhua ja juhannuksena että myös uutena vuonna näkee tosissa TULEVAN MIEHENSÄ,
ainahan sitä haaveita on ja ihastumisella kohteina jonkun näköinen ja oloinen ja mahdollinen jne,.
onhan se tietysti toivoa ja kuvitelmissaan unta!
- että suomalaiset ovat vielä...
Merellistä uskomusperinnettä
Merelliseen kulttuuriin liittyy oleellisesti merellinen uskomusperinne ja mereen liittyvä taikausko. Merellisessä uskomusperinteessä esiintyy erilaisia jumaluuksia, merihirviöitä, "meri-ihmisiä", aavelaivoja ym. Taikausko, enteet ja erilaiset uskomukset liittyvät olennaisesti ammatteihin, joissa luonnonvoimilla on suuri vaikutus. Ihmisillä, jotka ovat tekemisissä meren kanssa, on epäilemättä ollut tarve löytää selityksiä luonnon aiheuttamiin katastrofeihin ja ennen kaikkea tarve ennakoida tulevia onnettomuuksia. Näistä käyttäytymissäännöistä ja ennusteista on muodostunut vähitellen perinteenlaji, joka on ollut yhteneväinen niin merimiesten, rannikon asukkaiden kuin kalastajien kesken. Merimiesten tiiviin ammattikunnan ansiosta perinne on säilynyt elinvoimaisena, osaltaan jopa nykypäiviin asti.
Moni Aku Ankkaa lukenut muistaa, että albatrossia ei saa haavoittaa. Harvempi kuitenkaan muistaa syytä tähän. Albatrossia ei saanut vahingoittaa, koska hukkuneen merimiehen sielun katsottiin siirtyvän albatrossiin. Toisaalta albatrossia on kuvattu myös jumalattomaksi sieluksi. Voisiko siis uskomus tarkoittaa, että merimies, joka ei ole kuoltuaan saanut säällistä hautausta siirtyy elämään albatrossissa ja kiertelee tämän takia laivojen liepeillä? Joka tapauksessa albatrossin vahingoittaminen tuotti epäonnea.
Ehkä juuri albatrossiin liittyvien uskomusten vuoksi albatrossia kuitenkin myös pyydystettiin erityisellä pyydyksellä, jossa oli lihapala houkuttimena. Kun suuri lintu oli vangittu, sen siivet levitettiin auki, ja jokainen otatti vuorollaan valokuvan itsestään linnun kanssa. Lintua ihmeteltiin aikansa, jonka jälkeen se päästettiin jälleen vapaaksi.
Taikausko näkyy parhaiten onnettomuuksien välttämiseen kehitetyissä säännöissä. Uskomuksilla pyrittiin estämään myrskyä, vastatuulta, haaksirikkoja tai yleensä onnettomuuksia. Niinpä esimerkiksi viheltäminen laivalla oli kiellettyä. Myös perjantai, ja erityisesti 13. päivä laivan lähtöpäivänä tiesi epäonnea. Tuona päivänä lähtevä laiva ei koskaan saapuisi määräsatamaan tai se kohtaisi ainakin kovia koettelemuksia. Mikäli laiva maalattiin mustaksi vieraassa satamassa, oli se tuomittu tuhoon. Laivan nimen vaihtaminen tiesi yleistä epäonnea. Kerrotaan, että suuren ahvenanmaalaisen kauppalaivaston omistaja Gustaf Erikson säilytti laivoillaan niiden vanhat nimet sen jälkeen, kun oli kerran vaihtanut erälle alukselleen nimen. Alus haaksirikkoutui ensimmäisellä matkallaan.
Naisten läsnäolo laivalla tiesi huonoja tuulia, täyttä tyyntä, ruokavaraston loppumista, sairauksia tai yleensä onnettomuuksia. Myös pappi ja asianajaja olivat kuuluisia tällaisista taidoistaan. Mikäli laivalla ei ollut läsnä edellä mainittuja henkilöitä epäonnea selittämään, kehitettiin laivan omasta väestä ns. "Joona" syntipukiksi. Tämän osan sai yleensä heikoin, puolustuskyvyttömin, tai muutoin miehistön jäsenistä poikkeava yksilö.
Onnettomuuksia pyrittiin hallitsemaan erilaisten enteiden ja magian avulla. Rottien pakeneminen tuhoon tuomitusta laivasta on kansainvälisestikin tunnettu enne. Henkilökohtaisella tasolla merielämän vaaroja, reumatismia ja muita kylmän vihoja vastaan suojauduttiin korvarenkaan avulla. Huonoa säätä pystyttiin välttämään naulaamalla hain pyrstö keulapuuhun tai heittämällä lantti veteen.
Onni ja epäonni olivat tärkeitä asioita merellä. Onni on nähty rajallisena luonnonvarana, jota on maailmassa vain tietty määrä. Tätä onnea voitiin sitten tavoitella eri tavoin. Tällaisia keinoja olivat mm. loitsut, taiat ja taikaesineet. Purjelaivakaudella tuuli oli edellytys menestyksekkäälle toiminnalle. Tämän vuoksi tuuli onkin ehkä tärkein merellisen magian kohde.
Tuuleen voitiin vaikuttaa monin eri keinoin. Näihin päiviin asti on elänyt uskomus, jonka mukaan laivassa ei saa viheltää. Tämä perustuu uskomukseen, jonka mukaan viheltämällä eli jäljittelemällä tuulta voitiin nostattaa tuulia. Viheltämällä voitiin siis yrittää kutsua tuulta, jos jäätiin tyveneen. Normaalioloissa viheltäminen saattoi aiheuttaa myrskyn.
Muita keinoja saada suosiollisia tuulia olivat mm. hain evän naulaaminen keulapuomiin, puukon lyöminen isoon mastoon sille puolelle, mistä tuulta haluttiin sekä uhraaminen tuulen nostattamiseksi. Uhri saattoi olla varsin vaatimaton, esimerkiksi mereen heitetty lantti. Lantin veteen heittämisellä "ostettiin" suotuisia tuulia. Yleisiä olivat myös kertomukset noidista, jotka hallitsivat tuulia ja luonnonvoimia. Noidat saattoivat myydä kulkijoille 'tuuliköysiä', joissa oli yleensä kolme solmua. Solmuja avaamalla saattoi nostattaa eri vahvuisia tuulia. Tämäntapainen noituus on yhdistetty erityisesti suomalaisiin ja lappalaisiin. Muualla maailmassa merenkulkijoiden keskuudessa suomalaisilla merimiehillä on ollut erityinen maine juuri tuulen myyjinä. Tästä on löytynyt tietoja jopa keskiajalta, muun muassa Olaus Magnuksen Pohjoisten kansojen historiasta.
Legenda maagisista tuulisolmuista on liitetty pohjoisiin kansoihin jo Odysseuksen harharetkissä, joissa Odysseus ajautuu tuulenjumala Aioloksen saarelle. Myytti säilyi keskiajalle asti ja tarkentui tarkoittamaan nimenomaan lappalaisia ja suomalaisia, joiden välinen ero tosin oli varsin häilyvä. Tuulten nostattamisesta kertovia kuvauksia esiintyy myös Kalevalassa, jossa Väinämöinen ja Louhi nostattavat myrskyjä.
Keskiajalta on säilynyt kirjoituksia, joissa tuulenmyynti liitettiin nimenomaan suomalaisiin. Englantilainen Bartholomeus Anglicus laati 1230-40 luvuilla teoksen "De Proprietatibus Rerum", johon hän kokosi siihenastista keskiaikaista tietämystä. Bartholomeus kertoi kirjassaan suomalaisista seuraavaa: "Tämän maan miehet ovat outoja ja jokseenkin villejä ja pelottavia: he hallitsevat tuulenvoimaa. Ja niinpä miehille, jotka purjehtivat heidän rannikoillaan ja miehille, jotka pysähtyvät heidän luokseen tuulen puutteessa, he myyvät tuulta." Tuulen myyminen tapahtui nimenomaan myymällä kulkijoille köysiä, joihin on tehty solmuja - yleensä kolme - sen mukaan millainen tuuli halutaan.
Nämä käsitykset säilyivät läpi vuosisatojen, koska historioitsijoilla oli tapana kopioida toistensa tekstejä niiden totuuspohjaa sen kummemmin tarkistamatta. 1500-luvulla nämä keskiaikaiset myytit levisivät lähes muuttumattomina Johannes ja Olaus Magnuksen teosten ja aikansa oppineisiin pitämiensä yhteyksien myötä. Seuraavat 300 vuotta 1600-luvulta eteenpäin myytit elivät edelleen kirjallisuudessa. Varsinkin englantilaisessa ja amerikkalaisessa kirjallisuudessa esiintyi mainintoja suomalaisten noitavoimista.
Esimerkiksi Jack London kirjoitti teoksessaan "Elsinoren kapina" laivasta, jossa oli suomalainen laivatimpuri. Miehistö piti aluksen juuttumista tyveneen timpurin vikana, koska suomalaisilla oli noitavoimia, joilla nämä vaikuttavat säähän. Seurauksena oli, että suomalainen timpuri katosi, ja tämän jälkeen laiva pääsi jatkamaan matkaa. Todisteita ei löytynyt, mutta miehistön epäiltiin heittäneen timpurin yli laidan kyllästyttyään vastoinkäymisiin.
Edellä kuvattu tarina voidaan liittää Raamatun kertomukseen profeetta Joonasta. Joona oli rikkonut Jumalaa vastaan ja paennut laivalle, joka joutui rangaistukseksi myrskyyn. Miehistö tulkitsi Joonan myrskyn aiheuttajaksi, jonka jälkeen Joona heitettiin yli laidan. Myrsky laantui välittömästi ja nimitys Joona jäi tarkoittamaan laivoilla pahanilmanlintua, jota syytettiin vastoinkäymisistä.
Uskomus siitä, että joku laivalla saattoi olla "Joona", joka tietoisesti tai tietämättään aiheutti vastoinkäymisiä on elänyt aina 1900-luvulle saakka. Yleinen käsitys oli, että naiset, papit ja asianajajat tuottivat epäonnea. "Joona" sen sijaan saattoi olla miehistön jäsen. "Joonaksi" leimattiin usein miehistön heikoin tai jollain tavoin muista poikkeava jäsen. Tämä "Joona" sai sitten toimia syntipukkina vastoinkäymisissä. Ilmiötä voisi ehkä verrata viime aikoina paljon keskustelua herättäneeseen koulukiusaamiseen. Koska suomalaisia pidettiin noitina ja tuulenkauppiaina heidät oli helppo leimata myös "Joonaksi" kansainvälisillä laivoilla. Jack Londonin kuvaus suomalaisen timpurin kohtalosta ei välttämättä olekaan pelkkää mielikuvitusta.
Käsitys suomalaisista pahanilmanlintuina oli voimakkain englantilaisilla, amerikkalaisilla ja skandinaavisilla aluksilla. Vielä 1900-luvun alkupuolelta löytyy mainintoja mm. brittipurjehtijoiden epäilevästä suhtautumisesta suomalaisia kohtaan. Tätä käsitystä selittänee osaltaan paitsi suomalaisten maine noitina, myös suomalaisten vähäpuheisuus ja hiljaisuus sekä se, että suomalaiset ovat vielä tänäkin päivänä suurelle osalle maailman väestöstä outo kansa, joka elää jossain maailman laidalla. - väitetään uskovan ufoihin
Miljoonan suomalaisen väitetään uskovan ufoihin. Moni lukee horoskooppeja, kiihkeimmät harrastavat taikoja ja tähtikarttoja.
Hassua on, että myös kriittisimmin uskomuksiin suhtautuvat tietävät, milloin pitää koputtaa puuta ja mikä on heidän horoskooppimerkkinsä. - yleisesti vielä 1930-luvull...
Suomessa magiaa harrastettiin melko yleisesti vielä 1930-luvulle asti, joskin tietysti vähenevässä määrin. Tämä perinne ei välttämättä ollut juuri muuttunut sitten myöhäiskeskiajan, jolloin Olaus Magnus (1555) ja Mikael Agricola (1551) kirjoituksissaan siihen viittasivat. Vielä 1700-luvulla suomalaiset palvoivat pyhiä puita kirkon vastustuksesta huolimatta. Kirkon toimesta pyhät lehdot lopulta kaadettiin, mutta pyhät kalliot ja suuret kivet olivat liian vaikeita tuhottaviksi, joten ne ovat säilyneet nykypäiviin asti.
Pyhät lehdot tarjoavat esimerkin kirkon tavasta "omia" paikallisperinne ja käyttää sitä omaksi hyödykseen. Muinaisilla suomalaisilla oli tapana haudata suvun päämies suuren, pyhän puun alle ja loppu suku tämän puun ympärillä olevien puiden alle. Kristinuskon levittyä alueelle (rauhallisen, suostuttelevan käännytystyön tuloksena), muutettiin hautalehto kirkon hautausmaaksi. Ainakin joskus vanhat puut jätettiin paikoilleen.
Suomalaisen magian harjoittajien katsottiin jakautuvan kolmeen ryhmään: trulleihin, noitiin ja tietäjiin. Trullit eivät välttämättä olleet aina trulleja, vaan esimerkiksi kateus saattoi pakottaa henkilön sellaiseksi - loitsuilla hän yritti saada itselleen kadehtimansa maito-onnen tai muuta vastaavaa. Kunnon turpasauna paransi kuitenkin tällaisen syntisen tunteen ja palautti henkilön (häväistynä, mutta) hyväksyttynä takaisin yhteisöönsä. Trullit, kuten noidatkaan, eivät siis olleet vain naisia. Noidat olivat keitä tahansa magian käyttäjiä, eikä heitä voinut tunnistaa tai mitenkään erottaa muista ihmisistä. Tietäjät olivat enimmäkseen miehiä (pohjoisempana naisten osuus heistä kasvoi), jotka tekivät magiasta ammattinsa. Tietäjiä pidettiin noitia ja trulleja vahvempina maageina. Niinpä heitä kutsuttiin apuun, kun tarvittiin suojaavaa tai kostavaa magiaa. Myös varkaiden kiinnisaamisessa heistä oli apua. Pelkkä tieto tietäjän avun pyytämisestä saattoi saada varkaan pikaisesti palauttamaan saaliinsa, ettei joutuisi tämän loitsun uhriksi.
Magian merkitys esimodernissa yhteiskunnassa olikin ilmeisesti pitkälti sen tarjoamassa suojassa, sillä viranomaisten tai muun suojelevan auktoriteetin puuttuessa jonkinlainen itsepuolustus oli ainoa tapa suojautua muiden epärehellistä "kilpailua" vastaan: esimerkiksi yksin jäänyt vanhus ei painissa pärjännyt nuorempiaan vastaan, jos nämä päättivät tulla hänen maansa ja omaisuutensa ryöväämään, mutta uskottava esiintyminen (ja maine) magian mestarina saattoi pelottaa potentiaaliset uhkaajat toisiin aatoksiin. Naapurit eivät nimittäin välttämättä olleet lainkaan solidaarisia toisiaan kohtaan, sillä he kilpailivat keskenään kaikista samoista resursseista. Niinpä vanhan vihollisen kärsimä epäonni mielellään ilmoitettiin oman magian aiheuttamaksi, sillä näin kasvatettiin mahtavan tietäjän hyvinkin tarpeellista mainetta. Tätä mainetta käyttivät hyväkseen myös kerjäläiset ja paikasta toiseen kiertävä irtoväki, joka maineensa avulla elätti itsensä. - Metsän pedoista karhulla on...
Karhu ja kansanlääkintä
Metsän pedoista karhulla on aina ollut kansan keskuudessa erityinen merkitys voimansa ja vaarallisuutensa sekä ihmistä muistuttavien piirteittensä vuoksi. Pelottavuuden vuoksi karhua nimitettiin useimmiten kaunistellen mesikämmeneksi tai otsoksi. Mutta toisinaan siitä käytettiin myös nimityksiä kouko, kurko, menninkäinen, kyöpeli ja mörkö, jotka kaikki tavalla tai toisella liittyivät kuolemaan.
Kaadettu karhu katsottiin kuolleeksi vasta sitten, kun siltä oli poistettu vaarallisuuden tunnukset, hampaat ja kynnet. Niitä entisajan poppamiehet kantoivat kukkaroissaan ja käyttivät taikakaluina, kun he lepyttivät pahoja henkiä ja ennustivat tulevia tapahtumia. Karhun hammas saatettiin myös ripustaa lapsen kaulaan suojaksi pahoja voimia vastaan.
Kun tauteja alettiin hoitaa lääkkeillä ja lääkkeenomaisilla aineilla, löytyi myös karhusta saaduille aineksille käyttöä. Yleisimmin kuviteltiin, että ne vaikuttivat ihmiseen ja hänen tauteihinsa samankaltaisuuden perusteella. Selkein esimerkki siitä on ehkä, että keltaista sappea käytettiin keltataudin parantamiseen. Useimmiten hoitotavat perustuivat pelkästään taikauskoon ja niiden selitysten ajatuskulku oli hyvinkin hämärä.
Kaadetulta karhulta otettiin talteen hampaiden ja kynsien lisäksi tietenkin lihat ja talja sekä tautien parantamista varten veri, sappi, rasvaa, karvoja, vieläpä kurkunpää henkitorvineen. Uroskarhulta otettiin talteen myös kivekset ja sen penisluusta saatiin taikakalu, jota voitiin käyttää apuna sukupuolielämän vaikeuksissa. Seuraavassa on eräitä esimerkkejä karhun elinten käytöstä sairauksien hoidossa.
Karhun voimakkuuden ihailusta on johtunut, että eränkävijät ovat karhun kaadettuaan juoneet sen verta lämpimänä saadakseen siitä itselleen tämän uljaan eläimen elinvoimaa. Myös karhun lihan syömisen uskottiin antavan erityistä voimaa. "Kun karhun lihaa syöpi tuoreeltaan, niin paranee huonosta taudistakin." (Uusikirkko V.l.)
Kansanperinteen mukaan karhun sappi oli monissa sisällisissä taudeissa luotettava parannuskeino ja erityisesti sen uskottiin auttavan keltataudissa: "Lääkkeenä on hyvä vingerpori karvasta [sormustimen verran paloviinaa] ja siihen karhunsappea sekaan. Kelpaa kyllä muunkin eläimen sappi. Sen kun ottaa sisään, niin se tekee heti kuin reijän rinnan alle ja ruoka alkaa kulkea." (Kittilä.) Mutta kelpasi karhun sappi muuhunkin: "Hammastaudissa sitä pikku murene otettiin ja hampaan päähän pantiin, kun se on kuivattuna ollut." (Kolari.)
Edellä mainittujen tautien lisäksi "Karhunsappea tarvittiin, kun rupesi mulkut [kivekset] kasvamaan. Sillä voideltiin, jotta ne kuivi siihen." (Kuhmo.) Myös paikallista hoitoa saatettiin käyttää: "Kun oli miehen mulkut kipeänä, niin karhun mulkuilla ovat niitä haudelleet." (Suomussalmi.) Kysymyksessä oli ilmeisesti vesikives tai lisäkivestulehdus.
Karhun kuivattua verta käytettiin mm. eläinten hoitoon: "Karhun karvoja, verta (kuivattuna) tai muuta karhun ruumiinosaa annettiin lehmille, jos ne sairastuivat johonkin ruoansulatustautiin, varsinkin 'suluksiin', jolloin eläin ei syönyt eikä juuri ulostanut." (Mikkelin mlk.)
Karhun karvat kelpasivat ihmistenkin vaivoissa: "Jos miesten muna, kalu, ei seisonut tai herpaantui kesken tarvittaissa, parani tämä vika syömällä karhun karvoja tai käärmeen rasvaa." (Mikkeli.) Kynsilläkin oli lääkinnällistä käyttöä: "Karhun kynnellä raavittiin kipeää paikkaa, niin se parani. (Jämsä.)
Karhun rasva eli kuu oli ennen paljon käytetty lääke, jota runsaan saatavuuden ja hyvän säilyvyyden vuoksi käytettiin jopa kauppatavarana. "Karhunrasva parantaa myös palohaavan hyvin helposti." (Salmi.) "Ruuma [struuma, kilpirauhasen suurentuma] on parannettu karhunrasvalla voitelemalla ja käyttämällä kääreeksi koirannahkoja." (Pielisjärvi.) Karhun rasvan uskottiin auttavan kaljupäisyyteen, koska karhu oli karvainen eläin. Kaiken lisäksi: "Kun tuli piiskattavaksi [raippoja saamaan], niin piti voidella selkänsä karhun ihralla ennen piiskaamista, niin sitten ei tehnyt kipeätä eikä selkä mennyt rikki, vaikka pasari [piiskaaja] löi kuinka kovaa." (Askola.)
"Kurkkutaudin parantamiseksi kerrotaan ennen käytetyn sellaista keinoa, että sairas joi kaljaa karhun kurkun, s.o karhusta saadun kurkunpään läpi." (Akaa.) Samoin tehtiin äkillisesti ähkyyn sairastuneilla eläimillä: "Karhun kurkkutorven läpi laskettiin vettä ja juotettiin ammustautiin." (Hyrynsalmi.)- Mankkaan Mirkku
Kiitos erittäin mielenkiintoisesta ja paljon uutta tietoa antaneesta viestistäsi. Oletko folkloristi vai muuten vain aiheeseen perehtynyt? Itse olen tutkinut karhumytologiaa lähinnä saamelaisen kansanperinteen näkökulmasta, mutta se ei juurikaan poikkea muinaissuomalaisten karhupalvonnasta tai myöhemmistä muuallakin Suomessa karhuun liittyneistä uskomuksista.
Karhullahan on aivan erityinen asema saamelaisten kansanperinteessä, sitä kunnioitettiin suuresti ja metsästyksen yhteydessä sille omistettiin aivan erityiset riitit (kuten myös muinaissuomalaiset tekivät). Nimenomaan shamaanin voimien katsottiin kasvavan moninkertaisiksi karhunhammas- tai kynsikaulanauhan ansiosta. Saamelaisten kansalliskirjailija Johan Turi omistaa kirjassaan "Muitalus sámiid birra" (Kertomus saamelaisista) hyvin suuren osan kertomuksille karhun ja ihmisen suhteesta. Karhulla katsottiin olevan erittäin paljon inhimillisiä ominaisuuksia, mm. omatunto - jos karhu tappoi ihmisen, se ei enää pystynyt syömään ja kuoli. Tämän vuoksi karhu välttelee viimeiseen saakka ratkaisevaa yhteenottoa ihmisen kanssa. On paljon myös tarinoita, jossa ihminen ja karhu saavat yhteisiä jälkeläisiä ja Saamen kansan katsotaan saaneen alkunsa nimenomaan karhuntaljalla.
Karhua siis kunnioitettiin metsän kuninkaana suuresti, vaikka toki sitä metsästettiin. Sen sijaan sutta Turi nimittää "eläimenhahmoiseksi perkeleeksi, jonka oveluuteen ei pelkkä metsästystaito riitä."
Kirjoituksesi oli upea, vaikka suoranaiseen taikauskoon se ei liittynyt, vaan pikemminkin kansanperinteeseeen. Itsekin kunnioitan tuota metsän kuningasta ja ihan kunnioitussyistä välttelen kuitenkin henkilökohtaista kohtaamista sen kanssa...
t. Mirkku - Mankkaan Mirkku
Ei liene myöskään mikään sattuma, että juuri karhu on valittu Venäjän symboliksi: isokokoinen, vähän kömpelö, sille voi naureskella..mutta raivostuessaan salamannopea ja iskee armotta. Ei pidä milloinkaan aliarvioida karhua eikä Venäjää.
t. Mirkku
- Syitä romanien julmaan vain...
Romanivainojen historiallinen tausta
Syitä romanien julmaan vainoamiseen on monia. Yleisen rasistisen perustelun antaa vuonna 1914 julkaistu suomalainen tietosanakirja: "Aluksi m:ia kaikkialla kohdeltiin hyvin, mutta pian heitä petostensa ja varkauksiensa vuoksi ruvettiin vieromaan ja vainoomaan. Joskin vainon aika on lakannut, ovat he kaikkialla pysyneet hyljittyinä mierolaisina."
Romanien vainoaminen oli ensinnäkin olennaisesti yhteydessä Euroopassa vallinneeseen turkkilaispelkoon. "Mustalaisten" katsottiin toimineen turkkilaisten vakoojina. Toiseksi vainojen taustalla oli heidän elämäntapansa yhteensovittamattomuus teollisen palkkatyön kanssa. Romanit joutuivat kohtaamaan saman lainsäädännön, jonka tarkoituksena oli pakottaa "tuotantovälineistä vapaa" talonpoikaisto palkkatyöhön. Länsi-Euroopassa tilansa menettäneiden talonpoikien pakottaminen palkkatyöhön alkoi 1400-luvun lopulla. Nämä toimeentulonsa perustan menettäneet ihmiset eivät vapaaehtoisesti halunneet sopeutua palkkatyön vaatimaan kuriin. He muuttuivat joukoittain kerjäläisiksi, rosvoiksi ja maankiertäjiksi usein olojen pakosta. Sen seurauksena 1400-luvun lopulla ja 1500-luvulla julkaistiin koko Länsi-Euroopassa julmia lakeja irtolaisuutta vastaan. Romanit joutuivat niiden kohteeksi perinteisten ammattiensa ja kiertävän elämäntapansa vuoksi. He joutuivat samaan kurimukseen kuin kehityksen alle sortuneet talonpojat. Esimerkiksi Englannissa 1500-luvun puolivälin jälkeen se, joka toisen kerran tavattiin irtolaisuudesta, ruoskittiin uudelleen ja häneltä leikatiin puolet korvasta ja kolmannella kerralla hänet mestatiin suurena rikoksentekijänä ja yhteiskunnan vihollisena.
Kuningatar Elibeth sääti vuonna 1527 lain, jonka mukaan 14 vuotta vanhempia kerjäläisiä, joilla ei ole kerjuuoikeutta, on ankarasti ruoskittava ja heidän vasempaan korvalehteensä on poltettava merkki, jollei joku tahdo ottaa heitä 2 vuodeksi palvelukseensa. Rikoksen uusiutuessa tuli yli 18 vuotiaat mestata, ellei kukaan ota heitä kahdeksi vuodeksi palvelukseensa. Kolmannella kerralla heidät olisi armotta mestattava valtiopetokseen syyllistyneinä. Ranskassa puolestaan vielä 1770-luvulla jokainen terve 16-60 vuoden ikäinen henkilö, joka oli ilman toimeentuloa eikä harjoittanut mitään ammattia, oli määrättävä kaleeriorjaksi.
Tämä lainsäädäntö kohteli yhtä julmasti romaneja, jotka eivät halunneet sopeutua palkkatyön rautaiseen kuriin. He säilyttivät vuosisataiset perinteensä, jonka elementteinä olivat kaupankäynti, ennustaminen, erilaisten sirkusammattien harjoittaminen ja kiertävä elämäntapa. Lainsäädäntö ei suinkaan suuntautunut pääosiltaan romaneja vastaan, vaan yleensä maankiertelijöitä, irtolaisia, kerjäläisiä ja "vieraita" vastaan. Romaneja ko. lainsäädäntö kohtasi erityisen ankarasti heidän ulkonäkönsä, kulttuurinsa ja tapojensa erilaisuuden vuoksi.
Kolmantena syynä on mainittava nationalismin nousu ja kansallisvaltion muodostuminen. Nationalismin henkeen ja kansallisvaltion puitteisiin ei sopinut ryhmä, joka "epäisänmaallisesti" siirtyi maasta toiseen olematta minkään maan kansalainen sen edellyttämin velvollisuuksin (asevelvollisuus, veronmaksu jne).
Neljäs syy syrjintään liittyy kristinuskoon ja kirkon suhtautumiseen. Useasti romanien esitettiin olevan Kainin jälkeläisiä. Heitä syytettiin myös pakanallisuudesta tai näennäisestä kristinuskon hyväksymisestä. Suomalainen tietosanakirja 1914 ilmaisi asia seuraavasti: "Mitään varsinaista uskontoa m:lla ei ole: mutta he omaksuvat mielellään ja useimmiten mukavuussyistä ympäristönsä uskonnolliset käsitykset."
Noitavainot ja inkvisitio ja niihin liittyneet uskomukset magiasta, taikuudesta, ennustamisesta eli yleisesti taikauskon leviäminen voimisti osaltaan romaneihin kohdistuneita epäluuloja ja vainotoimenpiteitä. 16. ja 17. vuosisadan kollektiivinen paranoia salli hallitsevien polttomerkitä mustalaiset 'tekijöiksi', jolloin hänestä tuli ihmisten taikauskon uhri. 1700-luvulla noituuden lisäksi romaneja syytettiin sen ajan rosvojoukkioiden tekosista. Heidät samaistettiin murhaajiin, rosvoihin ja varkaisiin.
[JJ] - Titanne
sivistyksessä ja nykyajasta ollaan jääty kauas taakse ja uskotaan mitä typerimpiä uskomuksia.
Ehkä pohjalla on enempikin pakonomainen halu uskoa sellaisiin asioihin joista selvä järki sanoo ihan muuta. olen taikauskoinen monella tapaa enempää perustelematta se siitä
löysin kyllä mielenkiintosen tekstin jossa tuntuu olevan paljon asiaa kyseisestä aiheesta,kuitenkin englannin kielinen joten toivottavasti se kääntyy: http://www.sacred-texts.com/pag/gsft/index.htm- *kaalenmiehen akka*
Joissakin asioissa kyllä. Kuten sellasia olen itse kuullut että: jos lapselle näyttää kuvaansa peilistä ennen vuodenikää (siis lapsen omaa kuvaa) niin lapsi ei opi puhumaan.
(omat lapseni ovat ainakin hyvin oppineet vaikka peilikuvaa on katsottu vauvasta saakka)
Toinen jotain yhtä hassua oli että; kynsiä ei saa viilata sunnuntaina...en muista mitä siitä saattoi tapahtua.
En nyt muista mitä kaikkea vastaavaa hölynpölyä, mutta tuollasia uskomuksia joillakin on...ainakin mieheni suvun naisilla:))
Mua ne vaan huvittaa, enkä ole koskaan niihin kommentoinut sen kummemmin.Jokainen saa mun puolesta uskoa miten haluaa.
En tiedä onko tuo tarkoittamaasi taikauskoa, mutta että tällastakin löytyy :)
Ihanaa ja lämmintä kevättä kaikille lukijoille :)) - MÄ vaan
Joo olen perinyt taikauskoa hieman isovanhemmiltä. Eli en osaa tänäkään päivänä laittaa leipää nurinpäin ja käsien sitominen on kauhistus minulle. Näitä taikauskoisia rituaaleja on vaikka kuin paljon, mutta en viitsi eritellä. Kertokoon jokainen omat rituaalinsa.
- Cheburashka
Kiitoksia vastauksista ja linkistä :). Pitää huomenna tutkailla linkkiä tarkemmin ihan ajatuksella.
Tarkoitukseni ei mitenkään ollut olla loukkaava kysymyksen takia. Tuli mieleen eilen tuo asia, ku omalla miehellä romani verta (ei suomalaista) ja hän on monessa asiassa taikauskoinen. Ja hänen äiti ja vaari myöski taikauskoisia (heillä siis romani verta myös). Niin sen takia mietin asiaa, että onko taikausko yleistä romanien keskuudessa.
Itse en usko edes niihin ufoihin ja horoskooppeihin ;) - Mankkaan Mirkku
Cheburashka kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista ja linkistä :). Pitää huomenna tutkailla linkkiä tarkemmin ihan ajatuksella.
Tarkoitukseni ei mitenkään ollut olla loukkaava kysymyksen takia. Tuli mieleen eilen tuo asia, ku omalla miehellä romani verta (ei suomalaista) ja hän on monessa asiassa taikauskoinen. Ja hänen äiti ja vaari myöski taikauskoisia (heillä siis romani verta myös). Niin sen takia mietin asiaa, että onko taikausko yleistä romanien keskuudessa.
Itse en usko edes niihin ufoihin ja horoskooppeihin ;)Luulen, että lähes jokainen ihminen - romani tai suomalainen - on jossain määrin taikauskoinen, usein edes itse tiedostamatta sitä. Onhan näitä yleisesti tunnettuja juttuja, esim. ei tervehditä kynnyksen yli eikä anneta suola-astiaa suoraan käteen vaan laitetaan ensiksi pöydälle. Itse pelästyn, jos musta lintu lentää ikkunalaudalle. Tämä perustuu siihen, että kerran näin tapahtui ja samana aamuna luin lehdestä hyvän ystäväni kuolinilmoituksen - hän oli mennyt aivan yllättäen. Venäläiset ne vasta taikauskoisia ovatkin, heillä koko elämä on täynnä merkkejä ja enteitä, ovat horoskooppien ja kaikenlaisten noitajuttujen suurkuluttajia. Jos heidän seurassaan sanoo yhdenkin ns. pahaenteisen sanan, he ikäänkuin sylkäisevät kolme kertaa vasemman olan yli...saa todella varoa sanojaan, ettei tule tokaistua mitään mikä saattaa merkitä huonoa onnea tai suoranaista onnettomuutta.
Entinen pomoni (hyvin rationaalinen suomalaismies), joka matkusteli paljon, piti tarkan huolen, ettei hänelle saanut varata lentoja perjantaille 13. päivä. Kun kysyin, että et kai ole taikauskoinen, hän vastasi: "ei, en missään nimessä...mutta muuta nyt kuitenkin se lento seuraavalle päivälle." Joten se on kyllä hyvin yleistä minkä hyvänsä kansanryhmän keskuudessa.
t. Mirkku - Cheburashka
Mankkaan Mirkku kirjoitti:
Luulen, että lähes jokainen ihminen - romani tai suomalainen - on jossain määrin taikauskoinen, usein edes itse tiedostamatta sitä. Onhan näitä yleisesti tunnettuja juttuja, esim. ei tervehditä kynnyksen yli eikä anneta suola-astiaa suoraan käteen vaan laitetaan ensiksi pöydälle. Itse pelästyn, jos musta lintu lentää ikkunalaudalle. Tämä perustuu siihen, että kerran näin tapahtui ja samana aamuna luin lehdestä hyvän ystäväni kuolinilmoituksen - hän oli mennyt aivan yllättäen. Venäläiset ne vasta taikauskoisia ovatkin, heillä koko elämä on täynnä merkkejä ja enteitä, ovat horoskooppien ja kaikenlaisten noitajuttujen suurkuluttajia. Jos heidän seurassaan sanoo yhdenkin ns. pahaenteisen sanan, he ikäänkuin sylkäisevät kolme kertaa vasemman olan yli...saa todella varoa sanojaan, ettei tule tokaistua mitään mikä saattaa merkitä huonoa onnea tai suoranaista onnettomuutta.
Entinen pomoni (hyvin rationaalinen suomalaismies), joka matkusteli paljon, piti tarkan huolen, ettei hänelle saanut varata lentoja perjantaille 13. päivä. Kun kysyin, että et kai ole taikauskoinen, hän vastasi: "ei, en missään nimessä...mutta muuta nyt kuitenkin se lento seuraavalle päivälle." Joten se on kyllä hyvin yleistä minkä hyvänsä kansanryhmän keskuudessa.
t. MirkkuJohtunee sitten miehen taikauskoisuus venäläisyydestä :D.
Onko romaneilla sellaisia taikausko juttuja, kuten esim. hiukset ja kynnet pitää hävittää polttamalla, ettei niitä voi muut käyttää noituuteen tai, että piilotetaan hakaneula näkymättömästi vaatteiden alle suojaamaan pahalta silmältä? Nämä siis venäläisiä taikauskomuksia. Tuli mieleen, että onko mitään yhtäläisyys juttua. Venäjällä esim. ei kätellä kynnysen yli, kuten joku mainitsi täällä.
Toivottavasti en liikaa tylsistytä tyhmillä kysymyksillä :). - asdregtt
Cheburashka kirjoitti:
Johtunee sitten miehen taikauskoisuus venäläisyydestä :D.
Onko romaneilla sellaisia taikausko juttuja, kuten esim. hiukset ja kynnet pitää hävittää polttamalla, ettei niitä voi muut käyttää noituuteen tai, että piilotetaan hakaneula näkymättömästi vaatteiden alle suojaamaan pahalta silmältä? Nämä siis venäläisiä taikauskomuksia. Tuli mieleen, että onko mitään yhtäläisyys juttua. Venäjällä esim. ei kätellä kynnysen yli, kuten joku mainitsi täällä.
Toivottavasti en liikaa tylsistytä tyhmillä kysymyksillä :).ei oo kynnenpolttojuttuja.
mitä ite oon kuullu/huomannu ni vastaan tullu sellasta että kaivonkannen päältä ei kävellä, sunnuntaisin ei leikata kynsiä (eikä hiuksia?) asdregtt kirjoitti:
ei oo kynnenpolttojuttuja.
mitä ite oon kuullu/huomannu ni vastaan tullu sellasta että kaivonkannen päältä ei kävellä, sunnuntaisin ei leikata kynsiä (eikä hiuksia?)monenlaisia juttuja,tuon kynsien polton ettei "vihollinen" käytä niitä joihinkin noituuksiin on myös italialainen juttu muistaakseni jossain mafia leffassa tuli tuo vastaan
- Anonyymi
Cheburashka kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista ja linkistä :). Pitää huomenna tutkailla linkkiä tarkemmin ihan ajatuksella.
Tarkoitukseni ei mitenkään ollut olla loukkaava kysymyksen takia. Tuli mieleen eilen tuo asia, ku omalla miehellä romani verta (ei suomalaista) ja hän on monessa asiassa taikauskoinen. Ja hänen äiti ja vaari myöski taikauskoisia (heillä siis romani verta myös). Niin sen takia mietin asiaa, että onko taikausko yleistä romanien keskuudessa.
Itse en usko edes niihin ufoihin ja horoskooppeihin ;)Kyllä- taikausko on yleistä romanien keskuudessa. Kuten; älä tapa hämähäkkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 784409
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1164127BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1683082Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582557Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?672407- 1432290
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome562149Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik422107- 522022
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?561772