Onnistuuko perinteiset miesten työt naisilta?

......

Kysytään näinkin päin.

Pysyykö vasara/pora/saha kädessäsi? Osaatko ylipäätään remonttihommia? Osaatko vaihtaa auton renkaat? Luonnistuuko lumien kolaaminen pihalta?
Entä onko hehkulampun vaihtaminen ylivoiminen tehtävä? Saatko taulun kiinnitettyä seinälle?

21

927

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Tämä piti mennä naisen logiikkaan, mutta kai se tässäkin voi olla.

    • listasta

      ...onnistuu kyllä kaikki hommat. En ole mikään uskomaton remontti-reiska, mutta kodin pikkuaskareet luonnistuvat eikä ammattilaisten apuun ole kertaakaan tarvinnut turvautua. Autojen suhteen en myöskään ole mikään armoton rasvanäppi Renkaiden, sulakkeiden ja öljyjen vaihtaminen onnistuu käden käänteessä, mutta jos jotain leviää oikein kunnolla, niin siinä tapauksessa vien biilin tutulle korjaajalle.

    • reiska78

      Kyllä onnistuu, kunhan vain hinnasta sovitaan.

    • Naikkonen_sanoo

      laatoitan, saumaan, tapetoin, maalaan. Rakennan huonekaluja, vaihdan sokeripaloja tarvittaessa. Auton renkaiden vaihdon jätän miehelle ihan voima syistä, en usko että saisin pultit tarpeeksi kireelle. Lumen kolaa onneksi taloyhtiön palkaama tyyppi, hikistä hommaa, muistan lapsuudesta kun asuttiin omakotitalossa. Taulutkin saan seinälle.

      Nää on vaan pakko tehdä itse kun asuu yksin ja faija broidi asuvat molemmat yli neljänsadan kilometrin päässä, eikä kavereita viitsi aina vaivata.

    • Tyttis79

      Varmaan mulla aika lapsuudenkotoa on nuo taidot mitkä osaan. Asuin omakotitalossa, eli kaikennäköistä hommaa on tullut katottua vierestä ja joskus tehtyäkin.

      Remppahommia osaan heikonlaisesti tästä näin yhtäkkiä. Pitäis eka tutustua esim. mitkä maalit tai jotkus tasoitehommelit sopii mihinki tarkotukseen jne. Ei tiiä sanoo heti suoralta kädeltä.

      Varmaan lapsuudenkotoa on perua, että pyörä- ja autohommia en kaihda. Tai siis että uskaltaa lähtee kokeilemaan. Tiiän miten porakoneet yms. toimii, ja jos koneet himasta löytyisivät niin käyttäisin niitä. Ai niin, urheilutarvikkeiden huoltaminen on tuttua kotoa asti...eli suksien vahaukset, ja vaikka lätkävarusteiden pesu ja käyttöönottoongelmat (jos harrastaisin lätkää, jota en tee :D).

    • monet..

      Olen tehnyt joitain remppahommia.. maalannut seinät ja kaakeloinut kylppärin, entisöinyt huonekaluja ja sen sellaista. Hiomakone, pora, vasara, saha ym pysyy käsissä. Lumien kolaaminen onnistuu siinä missä ruohon leikkuu ja tietysti taulun seinään laittaminen ja lampun vaihtaminen.

      Sen sijaan autoista en tiedä mitään. En ole ikinä edes omistanut autoa.

    • IngallsinLaura

      Autoon en ole renkaita vaihtanut, kun toistaiseksi ei ole alla ollut kuin työsuhdekumijalkoja, mutta eiköhän se ohjeiden lukemisen jälkeen sujuisi sekin.

      Sinkkuna ja kädettömien miesten kanssa eläneenä on ollut vähän pakkokin vain tehdä. Toisaalta, kyllä mulla on ollut iskä ja veli lellimässä, joten apuakin olen aina saanut. Isä vain on liiankin pedantti joissain jutuissa, aina sen vatupassin kanssa tuplatsekkaamassa...

    • Paahtopähkinä

      Tosin auton renkaiden vaihto on joskus hankalaa, kun ne ** pultit on joskus niin kireällä:)

      • pitkätukka-68

        Omaa painoa voi käyttää. Jos minä jo 60-kiloisenakin sain ne auki, niin eiköhän useimmat aikuiset naisetkin.

        (nyt on painoa onneks enemmän)


    • fiksaatio

      suurin osa noista jää tekemättä eikä haittaa yhtään. Lumien kolaaminen sentään sujuu ja hehkulampun vaihtaminen. Normaalisti alan huutaa apua jo nähdessäni poran tai sahan. Tapaturma-alttiina ihmisenä on kyllä perusteitakin välttää noita kapistuksia. Lisäksi kauhea stressi pukkaa päälle kun autoon pitää lisätä jotain ainetta tai se pitää käyttää katsastuksessa.

    • nuori nainen

      Mä olisin halunnut tehdä kaikenlaista tai edes kokeilla, mut en ole saanut tai kukaan ei ole näyttänyt. Koska ne on "miesten töitä" ja aina on sanottu, et "miehet sulle tekee", jos tarvii. Ja karu totuus on se, et miehethän mulle ei tee mitään, mitkä miehet? Eikä ketään voi hälyyttäkkään, ei kellään kiinnosta se, et jos mulla on joku miestentyö ongelma, joka on oikeasti ongelma silloin kun sulakkeet palaa ja talo on pimeänä, eikä tiedä mihin voi koskea ja mihin ei.. Kenelläkään ei ole sellasta auttamisvelvollisuutta ja pelkään sitä, et jos kysyn, niin heti ajatellaan, et haluan käyttää hyväksi, eikä olla tuntevinaankaan sitten.

      Olen aika avuton monessa asiassa, jos sähkötaulu pimenee tai kiviseinään pitää saada reikä, se jää multa tekemättä, en osaa. Autoon en osaa renkaita vaihtaa, kai siinä tarvitaan voimaakin. Pissapoikaan osaisin lisätä nestettä ja tankata auton. Jos autoon tulee joku vika, niin siihen jään. Öljyt voisin ehkä osata katsoa, mutta en vaihtaa. Vasara ja saha pysyis kädessä , maalata osaisin, kolatakkin, mut se on melko raskasta ja ollut aina miesten työ. Lampun osaan vaihtaa, mutta kattolampun irrotus ja uuden asennus menee arpomiseksi johtojen kanssa. Taulun saan seinälle, jos ei ole kiviseinä. Tapetoida varmaan osaisin, jos kattosin ohjeita jostain.

      Olen niin uusavuton monessa asiassa, että suututtaa. Ja miesten työt on vaan joskus ylivoimaisia, tiedän että varmasti oppisin, jos joku kertois tai näyttäis, en ole tyhmäkään. Mut ei kaikilla naisilla oo ollu tilaisuuttakaan ikinä oppia mitään.

      • ei sitä

        ole kukaan seppä syntyessään. Mutta toi sulakkeen vaihtokin on kyllä niin yksinkertainen operaatio.. mut mistäs sitäkään osais, jos ei kukaan ole kertaakaan näyttänyt. Sinä oot vissiin saanut hyvin perinteisen kasvatuksen. Huono juttu, jos aikoo omillaan elää niin kuin suurin osa elää ainakin osan elämästään.


      • löytyy
        ei sitä kirjoitti:

        ole kukaan seppä syntyessään. Mutta toi sulakkeen vaihtokin on kyllä niin yksinkertainen operaatio.. mut mistäs sitäkään osais, jos ei kukaan ole kertaakaan näyttänyt. Sinä oot vissiin saanut hyvin perinteisen kasvatuksen. Huono juttu, jos aikoo omillaan elää niin kuin suurin osa elää ainakin osan elämästään.

        vaikka mitä tietoa.
        Tossa hyvin yksityiskohtaiset ohjeet kuvien kera.

        http://www.tukes.fi/sahkoturvallisuusopas/1_2.html


      • laitan suosikiksi
        löytyy kirjoitti:

        vaikka mitä tietoa.
        Tossa hyvin yksityiskohtaiset ohjeet kuvien kera.

        http://www.tukes.fi/sahkoturvallisuusopas/1_2.html

        en vielä vilkaissut, mut menee tuo suosikkeihin takuuvarmasti, heh. Kasvatus on ollut kai ihan normaali, mut näissä asoissa mulle ei ole alettu edes näyttään, kun kyllähän ne pojat tai miehet laittaa, ei sun nyt kannata.. Ja siinä sitä ollaan niin monesti sitten oltu sormi suussa ja manataan avuttomuuttaan. Joka asiaan törmää kuitenkin joskus. Laita muuten lisää linkkejä vaikka naisen logiikkaan joskus jostain vastaavista, ne olis hurjan hyviä juttuja, monet varmasti tarvis.


      • pitkätukka-68

        Liki kaikki noista on sellaisia, että kerran kun pyydät jotain näyttämään, niin vastaisuudessa osaat tehdä itse.

        Tärkeinhän sinussa jo on: selkeästi haluat oppia edes perusjutut.


    • Mangusti.

      poraaminen, vasarointi, sahaaminen, lavuaarin alla olevan putken tukoksen poistaminen, pihatyöt, lampun kiinnittäminen kattoon, maalaaminen, eletronisten laitteiden asentaminen, ohjelmien asentaminen tietokoneeseen, patterin korjaaminen, halonhakkaaminen, asfaltointi (ok, viimeinen oli fuulaa :)

    • no melekeen

      Vasaraa ja sahaa osaan käyttää. Poraa en oo koskaan kokeillu, mut eiköhän tuoki luonnistus jos vähän opettelis. Auton renkaita en osais kyllä vaihtaa.. Jotku remonttihommat, lumenkolaaminen, lampun vaihtaminen ja taulun kiinnytys sujuu kyllä.

    • aikakone

      Öljynvaihto traktoriin, peltotyöt, navettatyöt (pystyn tekemään molempien hommat, mutta mies ei. Harmi, kun olisi hienoa olla hätävara, jos on menoa) tapetointi, metsän harvennus, maalaaminen, sulakkeiden vaihto ja tietotekniset ongelmat ovat täysin minun hoidettavina. Totuus on, etten mitenkään hakeudu tekemään näitä "miestöitä", mutta meillä ei ole aikaa jaotella sukupuolen perusteella. Muistan, kun asuin hetken kaupungissa ja vaihdoin sulakkeen, vaikka kämppiksen isän piti se tulla vaihtamaan. En muistanut. Hänen isänsä suorastaan loukkaantui tästä teostani. Tuntuu ettei kaupungeissa ole niin paljon näitä arkihommia, joten miehet hamstraa pienimmätkin "miestentyöt", jotta saisivat siitä arvon itselleen. Täällä maalla miehet suorastaan uppoaa näihin töihin. Naisten kanssa yleensä vitsaillaankin, että kun menee opettelemaan tarktorin ajoa, niin siinä on loppuiäksi sitten homma niskassa. Osa naisista oikeasti välttelee opettelemasta jonkun värkin toimintaa, siinä pelossa, että joutuisi joka käänteessä sitä käyttämään. Koska niin usein käy.

      Anoppini ei suostunut opettelemaan lypsyä kummempaa hommaa. Hän leipoi älyttömästi ja teki ruokaa, jolla varmaankin yritti tasoittaa tekemisen miehen kanssa. Nyt kun on uusi sukupolvi ja minä osallistun enemmän muihinkin töihin, niin täytyy sanoa, että kehitystä on tapahtunut roimasti. Asiat hoituu nopeammin. Nyky miehet on huippuja!

      Lopuksi: lampun vaihto? Oikeasti? Minua ainakin loukkaa naisena, että kuvitellaan sen olevan jotenkin ylitsepääsemätön tehtävä naiselle.

      • sähkäri

        lampun vaihtoon tarvitaan kolme naista

        yx pitää jakkaralla lamppua ja kax kiertää jakkaraa


    • pitkätukka-68

      Lähden siitä, että kyllä naisen tuollaiset hommat pitää osata ja tehdäkin niitä tarvittessa.

      Nainen joka ei suostu ns. miestenhommia tekemään, ei ole oikeutettu valittamaan siitä jos mies ei tee kotitöitä.

    • kieroämmä

      Automaattisen pesukoneen käyttöä ei frouwa opi koskaan sixwarten

      mies jouttuu pyykkärixi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe