Yötöiden tekeminen olisi lopetettava

terveyssyistä

Ei ole mitään syytä molnellakaan alalla teettää yötyötä. Yötyö ja yöllä välisin työnsä takia valvominen on ihmisen keholle niin kovaa rääkkiä ja lyhentää elinikää sekä syrjäyttää ja synkistää, että kansanterveydellisestikin yötyö tulisi kieltää lailla niissä töissä missä ei ole aivan pakko! Jos yötä teetetään, niin yksi yö ja sen jälkeen kunnolla palkallista vapaata ja normivapaata jotta palautuu. Yötöistä maksettu palkka pitäisi olla niin kova, että niiden teettäminen turhaan lopetettaisiin. Monesti yötöitä tehdään vain siksi, että herrat saavat oman etunsa tavoitettua!
Kun esimerkiksi kuljetusalalla tilattaisiin jalaitettaisiin tavara yhtä päivää ennemmin liikenteseen, niin moni ihminen säästyisi yötyön aiheuttamilta seuraamuksilta.

Ainoita pakollisia yötöitä tekee vain harva ammattikunta, kuten poliisit, vartijat, palomiehet, sairaanhoitajat jne. Missään muualla yötyö ei ole pakollista, vaan sitä teetetään vain jotta herrat saavat parhaan mahdollisen hyödyn!

28

8690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksu

      Yksineläjänä joutuisin tekemään hommia nälkäpalkalla, jos en saisi tehdä yöhommia. En oikein viitsi ottaa ukkoa vaan sen takia, etten enää saisi tehdä yöhommia, josta saan 100 % lisän ja pystyn elämään kunnollista elämää nälkäpalkalla kituuttamisen sijasta. Lisäksi olen yöihminen ja viidyn erittäin hyvin yöhommissa.
      Meidän alalla yöhommia ei ole pakko tehdä. Meillä osa porukasta tekee hommia nälkäpalkalla päivisin eikä ole ikinä yövuorossa. Niillä on varmaan ukot, jotka tienaa hyvin. Mä en kuitenkaan ukkoa ota vaivoikseni, joten halua tehdä yöhommia.
      Mainitsemiisi hommiin musta ei ole.

      • viitsitkö kertoa?

        Meillä 25 cent tunti, eli ei sillä hinnalla kehtaa itsestään hullua tehdä ja syrjäytyä maailmasta.


      • niksu
        viitsitkö kertoa? kirjoitti:

        Meillä 25 cent tunti, eli ei sillä hinnalla kehtaa itsestään hullua tehdä ja syrjäytyä maailmasta.

        Siinähän se vastaus tulikin


      • Apego
        niksu kirjoitti:

        Siinähän se vastaus tulikin

        On tieteellisesti todettu, että työnteko monessa eri muodossa on terveydelle vaarallista. Vaarallisempina tekijöinä stressi ja työolosuhteet. Näin ollen työnteko pitäisi kieltää lailla koska sillä on terveydelle haitallisia vaikutuksia.


    • jasperi

      Säännöllinen yötyö sinänsä ei ole "rääkkiä keholle" eikä "lyhennä elinikää" siinä missä säännöllinen päivätyökään. Vuorotyö on asia erikseen kun unirytmiä joutuu muuttamaan kokoajan. Itse teen säännöllistä yövuoroa enkä ikinä vaihtaisi sitä vapaaehtoisesti päivätyöhön enkä varsinkaan vuorotyöhön. Tärkeää on vain pitää unirytmi suunnilleen samana myös vapaalla ollessa.

      • ainakaan

        Vielä lopettako baarihenkilökunnan ja taksien yötöitä, kun tällä pojalla alkaa huomenna vapaat 7:n työn valvomisen jälkeen :)...

        Niin ihan vakavissani olen kyllä sitä mieltä, että yötyöstä kuuluu saada sovelias korvaus ja on väärin että esim. hoitajat, eivät tule toimeen kun vuoro/yötyötä tekemällä korkeiden asumiskustannusten tähden.

        Itse pidän yötyöstäni ja se sopii fysiikalleni, mutta voisin päivätyöhön vaihtamista harkita, jos siitä saisi saman palkan.


      • näkisikin
        ainakaan kirjoitti:

        Vielä lopettako baarihenkilökunnan ja taksien yötöitä, kun tällä pojalla alkaa huomenna vapaat 7:n työn valvomisen jälkeen :)...

        Niin ihan vakavissani olen kyllä sitä mieltä, että yötyöstä kuuluu saada sovelias korvaus ja on väärin että esim. hoitajat, eivät tule toimeen kun vuoro/yötyötä tekemällä korkeiden asumiskustannusten tähden.

        Itse pidän yötyöstäni ja se sopii fysiikalleni, mutta voisin päivätyöhön vaihtamista harkita, jos siitä saisi saman palkan.

        joskus tuollaiset 100% vuorolisät, olen niistä kulla joskus huhuja kuullut. Kai sitä sitten sietäisi paremmin tämän 4-vuoron ja nukahtamislääkkeiden syömisen. Euro per tunti on siitä vähän liian vähän...


      • niksu
        näkisikin kirjoitti:

        joskus tuollaiset 100% vuorolisät, olen niistä kulla joskus huhuja kuullut. Kai sitä sitten sietäisi paremmin tämän 4-vuoron ja nukahtamislääkkeiden syömisen. Euro per tunti on siitä vähän liian vähän...

        elintarvikealalle. Ei tarvitse edes koulutusta alalle. Jos on alan koulutus, tienaa hieman enempi. Työpaikka edut on ainakin meillä ihan ok. Tosin peruspalkka on huono.
        Itse teen jatkuvaa yötyötä ja silloin tuntipalkka on hieman alle 20 e/tunti ja sunnuntailta tulee kolmelta tunnilta hieman vajaa 30 e/tunti. Sillä pärjään ihan hyvin. Jos saisin puolet vähempi, eipä paljon kiinnostaisi enää mennä töihin. Sitäpaitsi on paljon mukavampi olla päivällä kotona kuin illalla.


      • mitä elintarvikealan
        niksu kirjoitti:

        elintarvikealalle. Ei tarvitse edes koulutusta alalle. Jos on alan koulutus, tienaa hieman enempi. Työpaikka edut on ainakin meillä ihan ok. Tosin peruspalkka on huono.
        Itse teen jatkuvaa yötyötä ja silloin tuntipalkka on hieman alle 20 e/tunti ja sunnuntailta tulee kolmelta tunnilta hieman vajaa 30 e/tunti. Sillä pärjään ihan hyvin. Jos saisin puolet vähempi, eipä paljon kiinnostaisi enää mennä töihin. Sitäpaitsi on paljon mukavampi olla päivällä kotona kuin illalla.

        työtä teet? olisin kiinnostunut vaihtamaan nyk. yötyöni johonkin toiseen.


      • niksu
        mitä elintarvikealan kirjoitti:

        työtä teet? olisin kiinnostunut vaihtamaan nyk. yötyöni johonkin toiseen.

        leipomossa, mutta kaikki elintarviketyöntekijät saa 100 % yölisän.
        Pakkaan joko käsin irtotavaraa (pulla, piirakoita ym.) tai olen koneella. Onhan työ tylsää, mutta meillä hommat vaihtuu, siis ollaan eri työpisteillä. Voi kuunnella radioa, jutella työkaverin kanssa, ajatella omia ym. Palkkaan nähden työ on ok. Kotiin töitä ei tarvitse viedä ja jos mokaat, kukaan ei kuole :) Talo tarjoaa työaikana kahvit, maidon, levitteen, leivät ja pullat. Halvalla saa ostaa kotiin leipää ja pullaa. Taukojen pituudesta ei olla tarkkoja, kunhan vaan työt tulee tehtyä.


    • tiina74

      itse pidän yötöistä ja tekisin enemmänkin jos vain mahdollista. itselleni tämä sopii erittäin hyvin joten ole hiljaa ja vaihda työpaikkaa jos teet yötyötä etkä siitä pidä! yötyöt rocks!

      • Rahaa kunnolla

        Ainakin varastotehtävissä kaupan alan tes varastotyöntekijän palkka on 1v kokemuksella tai koulutuksella 9,15e/h, yölisä 3,5e/h. Normaalisti 22-06 vuoroilla tienaisi 2024e/kk - verot. Kyllä tuo on huomattavasti parempi kuin normaali duunari palkat 1300-1600e/kk mitä repii päivävuoroista monissa eri aloissa. Työvuorot menevät sitten niin, että viikko alkaa sunnuntaina 22.00 ja loppuu perjantaina 6.00 aamulla. Jos pk-seudulla löytyy varastohommia tms mihin voisi päästä ilman sen kummempaa kokemusta, niin kertokaa toki. Monta sataa euroa enemmän käteen palkkapäivänä kyllä pistää hymyn poskille. =) Haluutko asua vuokralla loppuelämäsi vai teetkö mielummin duunia öisin ja tienaat kunnolla ja voit ostaa oman kämpän ja perhettäkin elättää.


      • duunari2323
        Rahaa kunnolla kirjoitti:

        Ainakin varastotehtävissä kaupan alan tes varastotyöntekijän palkka on 1v kokemuksella tai koulutuksella 9,15e/h, yölisä 3,5e/h. Normaalisti 22-06 vuoroilla tienaisi 2024e/kk - verot. Kyllä tuo on huomattavasti parempi kuin normaali duunari palkat 1300-1600e/kk mitä repii päivävuoroista monissa eri aloissa. Työvuorot menevät sitten niin, että viikko alkaa sunnuntaina 22.00 ja loppuu perjantaina 6.00 aamulla. Jos pk-seudulla löytyy varastohommia tms mihin voisi päästä ilman sen kummempaa kokemusta, niin kertokaa toki. Monta sataa euroa enemmän käteen palkkapäivänä kyllä pistää hymyn poskille. =) Haluutko asua vuokralla loppuelämäsi vai teetkö mielummin duunia öisin ja tienaat kunnolla ja voit ostaa oman kämpän ja perhettäkin elättää.

        "Ainakin varastotehtävissä kaupan alan tes varastotyöntekijän palkka on 1v kokemuksella tai koulutuksella 9,15e/h, yölisä 3,5e/h. Normaalisti 22-06 vuoroilla tienaisi 2024e/kk - verot."

        Jaa..ite teen pelkkää yötä ja liksa on noin 10e/tunti plus 1,95e yölisä. Se, mikä tässä on parasta, kun duunit alkaa sunnuntaina 22.00 niin firma maksaa KOKO YÖLTÄ aamukuuteen asti 100% sunnuntailisän ja 50% ylityön. Ja tällä tavalla palkka brutto noin 2700e/kk

        Lisäks, jos tekee yhden viikonlopun ylitöitä päivävuorossa, niin toi su-ma-50% muuttuukin 100% ja tällöin kokonaispalkka on ~3400e/brutto/kk :D


        Niin, ja varastohommissa olen, metallin tes.


    • Joe +1

      En ymmärrä pointtiasi palkoista. Nähtävästi yötöille riittää halukkaita tekijöitä, eli palkkataso on jo nyt riittävä. Toisin sanoen, herrojen ohella myös työntekijät saavat oman etunsa tavoitettua.

      Ja vielä huutomerkki loppuun: !

    • palkka on surkea

      ja työ on yleisen levottomuuden lisääntymisen takia käynyt vaarallisemmaksi.

      • YÖELLÄIN

        Ketjun aloittaneelle mainitsen tässä, että en enää KOSKAAN HALUA tehdä säännöllistä aamuvuoroa! Koska ne juuri tekevät minusta kävelevän zombien, kuolemanväsyneen, kiukkuisen, enkä usko että terveytenikään siitä tykkää. Mielenterveys siinä on ainakin ollut koetuksella ensimmäiset 26 vuotta elämästäni, kunnes tajusin, että vuorotyö on minun juttuni!

        Epäsäännöllisyys ja ilta- yövuorot ovat unelmaa ja olen ensimmäistä kertaa elämässäni oikeasti hyväntuulinen ihminen! Ne pari aamuvuoroa aina välissä menee huomaamatta, vaikkakin nukuksissa=).

        Ja tämä ei ole mikään provo, vaan oikeasti mun elämää. Ei kaikki ihmiset ole aamuihmisiä! Ja kylläpä tunnen monta muutakin ihmistä, jotka valvovat kaiket yöt, kuten minä, myös vapaapäivinä! Kesti kauan tajuta, etten ole laiska, vaikken pääsekään aamulla sängystä ylös, ja etten ole "sairas" kun en saa illalla unen päästä kiinni. Aamuvarhaisella uni tulee AINA HYVIN!!=D


      • pakkaamossa
        YÖELLÄIN kirjoitti:

        Ketjun aloittaneelle mainitsen tässä, että en enää KOSKAAN HALUA tehdä säännöllistä aamuvuoroa! Koska ne juuri tekevät minusta kävelevän zombien, kuolemanväsyneen, kiukkuisen, enkä usko että terveytenikään siitä tykkää. Mielenterveys siinä on ainakin ollut koetuksella ensimmäiset 26 vuotta elämästäni, kunnes tajusin, että vuorotyö on minun juttuni!

        Epäsäännöllisyys ja ilta- yövuorot ovat unelmaa ja olen ensimmäistä kertaa elämässäni oikeasti hyväntuulinen ihminen! Ne pari aamuvuoroa aina välissä menee huomaamatta, vaikkakin nukuksissa=).

        Ja tämä ei ole mikään provo, vaan oikeasti mun elämää. Ei kaikki ihmiset ole aamuihmisiä! Ja kylläpä tunnen monta muutakin ihmistä, jotka valvovat kaiket yöt, kuten minä, myös vapaapäivinä! Kesti kauan tajuta, etten ole laiska, vaikken pääsekään aamulla sängystä ylös, ja etten ole "sairas" kun en saa illalla unen päästä kiinni. Aamuvarhaisella uni tulee AINA HYVIN!!=D

        Metallin yölisät 1.80, keskeytyvä 3-vuoro. Tämä on laillista murhaa.


    • ainaerimieltä

      "Yötyö ja yöllä välisin työnsä takia valvominen on ihmisen keholle niin kovaa rääkkiä ja lyhentää elinikää sekä syrjäyttää ja synkistää.."
      - Ota huomioon, että on paljon ihmisiä, jotka nimenomaan haluaa tehdä yötyötä, ja joille yötyö sopii, omaan luontaiseen rytmiin.
      Esim. minä tulisin hulluksi, jos mun tarttis tehdä päivätöitä. Ihminen, joka ei yötöitä halua tehdä, on vapaa hakeutumaan alalle, jossa niitä ei harjoiteta.

      "Jos yötä teetetään, niin yksi yö ja sen jälkeen kunnolla palkallista vapaata ja normivapaata jotta palautuu."
      -Tsiisus, ei! Yksi yövuoro siellä täällä sotkemassa muun arjen keskellä.. Kenelläkään ei pitäs vasten tahtosesti teettää yötyötä, ja sitä vapaaehtoisesti tekevät taas useinkin haluaa tehdä 3-5 yötä putkeen, näin ei tuu puolikkaita nukkupäiviä suotta ja elämänrytmi ei häiriinny turhaan.

      "Yötöistä maksettu palkka pitäisi olla niin kova, että niiden teettäminen turhaan lopetettaisiin."
      - Ja sitten säästeltäis työntekijöissä. Jossain vuorossa olis vaikka nykysin 2 työntekijää, niin tuolla menolla niitä hommia paiskittais yksin.. Monella alalla jopa vaarallista.

      Yhteiskunnan toimivuus (mainitsemasi poliisit, palomiehet, hoitohenkilöstö, ym..) kuin myös teollisuuden kilpailukyky pitää pystyä pitämään toimivana. Kyseessä ei ole vain herrojen hyöty, vaan näistä hyötyvät välillisesti kaikki.

    • Prosessimies

      Pitäisiköhän suuri osa kemianteollisuutta lopettaa suomesta, kun sulla terveys kestä..?

    • sienestäjä

      Yöllähän on kiva olla töissä, itse olen kuljetusalalla, elintarvikekuskina. Kaupat pitää viedä yöllä, että saa ruokaa heti aamulla kaupasta, koulut pitää viedä ajoissa että lapset saa maitoa ajoissa kuin myös sairaalat jne jne.
      Sitä paitsi yöllä kaikki on toisin kuin päivällä, ainakin tällä alalla näkee mitä ihmeellisimpiä asioita, eniten pe-la öisin mutta muulloinkin kyllä. Niistä sen kummemmin mainitsematta.

    • Mieshoitaja73

      Olen työskenellyt yli 10-vuotta mielisairaalassa ja tehnyt koko-ajan epäsäännöllistä kolmivuoroa, joka on ollut viikonloppupainoitteista. Vaimo tekee opettajana normaalia päivätyötä. Ristiriitoja toki perheessä tulee sairaanhoitajan onnettomien kesälmien 3 1 viikkoa, kun emme saa kerralla pitää tuota neljää viikkoa putkeen. Palkkaus on tosi surkea ja teen lisätöitä vapaapäivinä muissa sairaaloissa. Omistusasunto (asunto-osake lähiössä) jonkinmoinen auto ja kolme lasta pakottavt siihen. No slado, lapset ihmettelevät kun olen joinakin päivinä kuukaudessa vapaalla, mahahaava, korkea RR, jatkuvat vatsaongelmat, lihaskivut, päänsärky ja yms. Pakko vetää lihas ja päänsärkyyn buranaa. Siitä seuraa mahavaivat johon somakkia. Nukun kun kerkeän, koska varsinkin tytön harrastukseen viennit alkavat jo iltapäivällä, koska taitoluitelun jäähallivurot ovat mitä ovat. Harvalle perheelliselle kolmivuorotyö sopii, sinkkuna oli paljon helpompaa. Nukkua sai silloin kun huvitti yms. Sairaanhoitajan peruspalkka on päivätöissä ihan paska ja sillä ei tule kertakaikiaan toimeen. Menee jotenkin elämä ihan hukkaan... Hoitohenkilökunnan persnahasta herrat rahat käärii.

    • ei voi kun nauraa

      Vai pitäisi yötyö kieltää siksi on oma hipiäsi ei sellaista kestä.. Jes.

    • yövirkku87

      Mutta jos pystyy nukkuun päivällä niin vähentääkö se elinvuosia? Eikö se ole sama jos saa vain levätä että onko päivä vai yö. Tai ei kai ole jos normaali rytmi on päivällä olla hereilllä.. Olen varmaan aina ollut aamuntorkku ja illanvirkku itse.
      Olin yötöissä viime yön ja sitä ennen nukuin vahingossa puoli kuuteen illalla aamukahdeksasta. Eikä yövuorossa mennä töihin kuin su-ke(?) täl alal ainaki.Pitkä viikonloppu.

    • ghkkgkgftewererwe

      "Jos yötä teetetään, niin yksi yö ja sen jälkeen kunnolla palkallista vapaata ja normivapaata jotta palautuu"

      Et taida itse olla hirveän innokas yötyöläinen. KUKAAN järkevä ei halua tehdä vain yhtä yövuoroa! Siinä saa vaan oman päivärytmin ihan sekaisin. Vähintään kolme yötä, niin siinä on joku järkikin. Itse teen kolmivuoroa ja tulisin hulluksi jos pelkkää päivävuoroa joutuisi tekemään. On kiva olla yksin töissä poissa päivän melusta.

      • yötyössä <3

        Mikähän sinäkin olet sen "järkevän" määrittelemään? Kaikki mihin sinä et pysty, ei ole järkevää, niinkö? Buah...


    • Yöliikkuja

      Minä teen pelkkää yötyötä omasta toivomuksestani. Olen äidin mukaan vauvasta asti nukkunut öisin huonosti ja niin kauan kuin muistan olen enimmäkseen valvonut öisin, kun uni ei kerta kaikkiaan tule. Aloitinpa sitten yövuoron tekemisen noin kolme vuotta sitten ja kuin taikaiskusta aloin yövuoron jälkeen nukkumaan kahdeksan tunnin pätkiä päivällä, mitä en muista ikinä tehneeni yöaikaan. Joillakin biologinen rytmi on vain erilainen ja muiden pitäisi se hyväksyä, eikä vaatia mitään yötöiden lopettamista vain siksi koska se ei itselle satu sopimaan... Hiukan kunnioitusta toisia kohtaan, kiitos.

    • Iltamies

      En tiedä mistä mun valvomisvietti tulee mutta sanokaapa viisaammat, jos käyttää 13 tuntia päivässä duuniin matkat ovelta ovelle asti mukaanlukien, siihen 8 tunnin yönet ja ruuanlaitto ja kaupassakäynti. Se vielä puuttuis että olis yötyö ja pitäis nukkuu valosan aikaan.. oon iltavuorolainen. Ei mun päivät oo rankkoi, mut onko kellään vähemmän omaa aikaa? Mun mielestä terveys kärsii jos ei saa nukuttuu tarpeeks.

      • ++++---------

        Itsellä menee 14h ovelta ovelle. teen 3-vuoroa ja siihen 6h yöunet tai yövuoroissa 2-3h päiväunet. Ei osaa päivällä nukkua ja olo on kokoajan ihan väsy eikä todellakaan pysty yövuorojen aikaan tekemään muuta kuin syömään ja tekemään ruokaa.
        Vapaapäivien määrä ratkaisee.
        Niitä on kuukaudessa n.15 kpl. eli puolet töitä puolet vapaata.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      410
      4208
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2841
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1968
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1302
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1268
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1262
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1031
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe