Ilmaveiveistä taas

oslo

Oon lukenu noi kaikki keskustelut ilmaveivailuista jo mitkä tässä forumissa on, mutta on mulla kuitenkin kysyttävää kun en saanut selvää vastausta seuraaviin:

1. Kauanko menee veivin oppimiseen aikaa jos treenaa joka päivä n. puol tuntia?
2. Te jotka käytätte veiviä, moniko maaleistanne on tehty veivaamalla? Heittäkää jotain lukuja (vaikka 20% tai 3 maalii 25 maalista... jne.)
3. Onko teidän mielestä olemassa joku ikäryhmä tai kokoryhmä tai joku muu ominaisuus joka ei millään voi oppia veiviä? Ite oon pitkä ja nopee ja kohtalainen harhautteleen, pompottelussa yms. Mut joissakin jutuissa auttamattoman kömpelö, mm. kaadun suht helposti.
4. Kannattaa siis alottaa maatapitkin tekemällä semmosta puolympyräliikettä, vaikö? Mutta miten sen pallon saa sitte nousemaan ilmaan?
5. Onko kuppi välttämätön? Jos väännän vanhaan mailaan jota en enää käytä kunnon kupin (vaikkapa yli sen 30mm) ja treenaan sillä veiviä, niin voinko sitte osata sen tavallisella mailallani missä ei oo hirveesti käyrää mutta kynsi?

14

4410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • player

...ne on aivan turhia. kyllä sen tietysti oppii jos rutosti harjoittelee vaikka suorallakin mailalla, mutta se on vaikee tehä ja muutenkin tarpeeton. ootko ikään nähny että joku käyttäs sitä liigassa tai maaotteluissa. ite en tuhlais aikaa semmoseen vaan JOUKKUEPELIIN, joka on tärkeetä mutta moni ei osaa

• veivillä

niin no joo, josba-classic 9-8. tähkä tekee vajaa neljä minuuttia ennen loppua yleisön mylviessä ilmaveivillä maalin, joten kyllä siitä ainakin joskus hyötyä on.

• Veivaaja

Jos et ole ikinä nähnyt ilmaveivejä liigassa niin et ole kyllä paljon liigaa seurannut. Ainakin seuraavien pelaajien olen nähnyt liigassa tekevän maalin veivillä: Hakin Hietanen, HIFK:n Tiiainen, Porin Helenius ja tietenkin Tähkä. Myös Gunnersin Salminen väläyttelee silloin tällöin veivejä...ja on niitä muitakin.

• Jone

Jos väität että kukaan ei oo käyttäny ilmaveiviä maaotteluissa, ni oot kyllä väärässä. Janne Tähkä teki v. 2002 MM-kisojen finaalissa ruotsia vastaan tyylikkään ilmaveivimaalin maalin takaa! Ja kyllä niitä liigassakin on nähty!
        Se on kyllä totta että muut taidot on tärkeämpiä, kun veivi, mutta kyllä minä ainakin nautin, jos saan veivillä tehtyä maalin. Tosin vielä pitää hiukan harjoitella!

• Pakki
        Jone kirjoitti:

Jos väität että kukaan ei oo käyttäny ilmaveiviä maaotteluissa, ni oot kyllä väärässä. Janne Tähkä teki v. 2002 MM-kisojen finaalissa ruotsia vastaan tyylikkään ilmaveivimaalin maalin takaa! Ja kyllä niitä liigassakin on nähty!
        Se on kyllä totta että muut taidot on tärkeämpiä, kun veivi, mutta kyllä minä ainakin nautin, jos saan veivillä tehtyä maalin. Tosin vielä pitää hiukan harjoitella!

Taisi olla kyllä alkusarjan matsissa Tsekkejä vastaan...mutta muuten kyllä olen samaa mieltä.

• veivaus...

1.ehkä viikko

2.0,1&

3.ei, sillä janne tähkäkin 189cm pitkä...

4.annat pallon mennä kuppiin ja pysyä siinä...

5.se on paljon helpompaa kupilla mutta se onnistuu kyllä ilmankin...

• Jaska

1.Riippuu tietysti aikaisemmasta taitotasosta ja siitä miten hyvä käyristys on lavassa, mutta sanotaan nyt että puolen vuoden kuluttua varmaan onnistuu jo jotenkuten...parin kolmen vuoden päästä olet jo varmaan ihan hyvä. En siis puhu nyt paikallaan edestakaisin pari kertaa heilauttamisesta, vaan ihan kunnon veivaamisesta.

2. Itse teen n.10-20% maaleista veivillä.

3. Kyllä kuka vaan sen oppii harjoittelemalla.

4. Kyllä se siitä lähtee kun treenaa. Peili lavassa helpottaa ilmaan nostoa.

5. Sanoisin, että pieni kuppi on lähes välttämätön. Sen ei tarvitse olla suuri, jos se on optimaalisesti tehty. Eikä tietenkään kannata harjoitella sääntöjenvastaisella kupilla!

Onnea harjoitteluun ja muista treenata myös muita osa-alueita. Pelkällä ilmaveivillä ei kuitenkaan tee mitään...

Tossa vielä pari Tähkän veiviä:
      http://www.powerinside.ch/video/filmati/janne_tahka_powerplay.mpa

http://www.powerinside.ch/video/filmati/cm2002_01.mpeg

• mää

ei nuo videopätkät näy

• Psychocowboy

Itse en ole vaivautunut opettelemaan "veivaamaan" kuin maalin takaa pallon maaliin. Sekin vaatii puolustajalta karkean virheen että sen pääsee tekemään. Yleensä veivin aloittamiseen/suunnitteluun menee niin paljon aikaa että tilanne on jo ohi. Pitäisi oppia se niin hyvin että se on automaatio kuin kävely. Yleensä ainakin omat yritykset päättynyt enemmän tai vähemmän nolosti, vastustaja kun tahtoo aina olla kimpussa. Mailana on wiz26 suorana, mutta siinähän on pikku kuppi valmiina.

• hile

Täytyy oikoa kun vähän täällä on vääriä tietoja. Ensinnäkään suoralla mailalla ei veivaa kukaan se on mahdotonta. Sitten, ei vaadi harjoittelua juuri yhtään. Vaatii tietysti hyvän kupin sinne kärkeen, se on kuitenkin kohdallani laillinen. Se juuri yhtään harjoittelua tarkoittaa, että opin sen jonkun tunnin kokeilun jälkeen, enkä edes koko sitä aikaa veivannut. Täysin eri asia on sitten se, että osaa veivin niin että siitä pelitilanteessa on mitään hyötyä. Ja sillä kupillisella mailalla ei sitten onnistu mikään muu, esim. tarkat vedot ja suorat jatkosyötöt.

• Kingstonwall

Moi!
      Itse pelaan 3.div ja täytyy myöntää että meidän peleissä ei pahemmin veivailijoita ole. yhden veivi-maalin olen nähny livenä ja sekin tuli rankkarista.
      veivi pitää hallita todella hyvin että siitä olisi hyötyä pelitilanteessa.
      nii ja muistathan että salibandy on joukkuepeli :)

• Jone

1. Mulla meni pari viikkoa, mutta en osaa sitä vieläkään hyvin. Koko ajan kehittyy pikkuhiljaa, jos vaan jaksaa treenata.
      2. Yhtään maalia en ole tehnyt veivaamalla. Yks on ollu tosi lähellä.
      3. Kyllä sen voi kuka vaan oppia.
      4. Ensin maata pitkin ja sitten vaan nostat sen ilmaan. niin helppoa se on. kokeile kaikkea mahdollista ja mahdotonta. =) Kannattaa käydä katsomassa videoita osoitteessa http://ilmaveivi.cjb.net
      5. Mielestäni kuppi on välttämätön, mutta sen ei tarvitse välttämättä olla kovin iso. Yli 30mm käyristyksellä ei kannata harjoitella. itselläni on ehkä 25mm.

• oslo

Kiitos kaikille vastanneille, vastauksia otetaan kuitenkin edelleen vastaan :) Pisti kyllä nyt harkitsemaan, että kannattaako yrittää opetella veivaamista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      125
      2611
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      52
      2008
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      134
      1750
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      19
      1638
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      114
      1538
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1288
    7. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      144
      1015
    8. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1008
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      46
      952
    10. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      29
      897
    Aihe