Mitä etuja menettää kirkosta eronnut ,onko hautajaiset kalliimmat ?
Entäs vihkiminen jos toinen on kirkossa toinen ei?
Kannattaako kirkkoon kuulua etujen takia ,vai onko kirkon tehtävä tasapuolisesti julistaa kaikille Jeesusta Kristusta .
Se kyllä ihmetyttää että ihmiset kuuluvat kirkkoon ja jos heiltä kysyy uskonasioita niin saa tosi äkäsiä vastauksia .
Emmehän kuuluu mihinkään puolueisiinkaan jos emme kannata omassa elämässämme heidän aatteitaan .
Pitäähä kirkossa olla että pääsee naimisiin ,lapset kastetaan ,ja kunnon hautajaiset ...juups juu aika hölmöläisen touhua,,,,,,,
Kirkosta eroaminen menettää?
29
2046
Vastaukset
- Atte Ateisti
Naimisiin pääsin minäkin vaikken kirkkoon kuulu. Tuskin jään hautaamattakaan, nykylain mukaan jopa samaan hintaan kuin muutkin piispa Heikan kiivaasta vastustuksesta ja raippaverovaatimuksista huolimatta.
Lapsemme jopa kastettiin, kun äiti halusi. Itse en olisi niin välittänyt, kyllä se oli sen verran karmaiseva hokkuspokkusmagiatoimitus, että olisin kernaasti pitänyt lapseni moisista noitamenoista erossa.
Mutta kun enemmistä haluaa noitamenoja, kun "niin on ennenkin tehty".- kerran olen
kanssasi lähes samaa mieltä, atte ateisti ;)
Naimisiin pääsee ja hautaavatkin, jos ei kirkkomaahan, niin ainakin viereen.
Olen suunnilleen samaa mieltä siis, vaikka olen uskovainen! Ihan oikeesti!
Lapsia ei saa kastaa!
Hautajaisissa ja lasten kastamistilaisuuksissa leipäpapit valehtelevat sen kun kerkiävät ja yrittävät jumalattomat kuoleman jälkeen tyrkkiä valheillaan taivaaseen.
Yksi syy siihen, että ihmisistä tulee jumalattomia, on se, että lapsena kastellaan!! Ja väitettään, että silloin on uudestisyntynyt ja Jumalan lapsi/seurakunnan jäsen. Se on suuri harha ja hapatus!! Huoleton, irstas elämä alkaa sitten hieman myöhemmässä iässä, kun luullaan kaiken olevan kunnossa.
Jumalan hullu
Kun vain harvassa ovat ne ihmiset, jotka totuutta elämäänsä kaipaavat,
niin heidän pelastamisekseen Jumala tarvitsee vain yhden ainoan Hengen,
jota Raamatussa sanotaan Pyhäksi eli Totuuden Hengeksi, ja
kaikkien niiden Puolustajaksi, jotka Jumala on ahtaan portin kautta
Poikansa eteen puhdistettavaksi johdattanut.
Mutta kun Saatanan pitää johdattaa kadotuksen kaikki maailman
totuudesta luopuneet miljardit ihmiset, niin yhdellä ainoalla
hengellään se ei pystyisi sitä tekemään, niin siksi maailmassa
on 5000 eri henkistä porttoseurakuntaa, kun jokaisen halut
pitää tyydyttää niillä tarpeilla mitä kukin haluaa.
Toisenlaiset ovat luterilaisten kuin helluntailaisten halut.
Toisenlaiset ortodoksien kuin katolilaisten halut.
Toisenlaiset jehovalaisten kuin mormonien halut.
Toisenlaiset ovat körttiläisten kuin lestadiolaisten halut,
ja heillä niitä haluja vasta onkin, kun maailmassa on
Lestadiuksen nimeen vannovia lahkoja parikymmentä.
Kaikilla sama isö-isä: Martti Luther, sama isä: Lars Leevi Laestadius,
ja sama äiti: luterilainen porttokirkko, mutta näin synnytetyt
lapset niin erimielisiä, että se sivullistakin hirvittää.
Tuota halujen listaa voit itsekin jatkaa - loputtomiin.
Kun aina vain tulee ihmisille uusia haluja.- oikeuden osallistua
kirkon sakramentteihin. Hän ei saa enää osallistua ehtoolliseen, hän ei saa kirkollista vihkimystä avioliitolleen eikä hänen lapsiaan kasteta. Kirkosta eronnut ei myöskään pääse kummiksi.
Periaatteessa kirkkoon kuulumattomia ei myöskään siunata haudan lepoon, vaikka tässä joskus papit joustavat, kun omaiset pyytävät siunaamaan.
Hautaaminen taas ei kuulu kirkon jäsenyyteen mitään, hautapaikan evlut hautausmaalta saa samaan hintaan kuin kirkkoon kuuluvakin, sillä evlut hautausmaat toimivat maassamme ns yleisinä hautausmaina ja valtio maksaa evlut kirkolle sitä varten avustusta yhteisöverovaroista.- Osallistunut
Kukaan ei ole koskaan tentannut minulta että kuulunko kirkkoon kun olen käynyt ehtoollisella. Ei ole portsareja ovilla tarkistamassa kikkoon kuulumista :)
Siis kirkolliset vihkimisenhän saa kun vain toinen kuuluu kirkkoon. Kirkosta eronnut pääsee kummiksi liittymällä kirkkoon ja sitten voi vaikka erota jos sille tuntuu. - papit eivät
Osallistunut kirjoitti:
Kukaan ei ole koskaan tentannut minulta että kuulunko kirkkoon kun olen käynyt ehtoollisella. Ei ole portsareja ovilla tarkistamassa kikkoon kuulumista :)
Siis kirkolliset vihkimisenhän saa kun vain toinen kuuluu kirkkoon. Kirkosta eronnut pääsee kummiksi liittymällä kirkkoon ja sitten voi vaikka erota jos sille tuntuu.tunne ihmisiä, joten he eivät tiedä, ketkä ovat kirkosta eronneita. Periaatteessa tekee kuitenkin väärin, jos menee ehtoolliselle, vaikka on eronnut kirkosta. Luterilainen kirkko VIHKII jäsenensä vain toisen kristityn kanssa, ei kirkkoon kuulumattoman kanssa, joten jos toinen kihlakumppaneista on kirkkoon kuulumaton, on pakko ottaa siviilivihkimys. (Kirkkoon kuuluva puoliso voi kuitenkin pyytää siunauksen liitolleen, mikä on taas eri asia. Silloin ei kysymyksessä ole vihkiminen.)
Kummiuden tähden hetkeksi kirkkoon liittyvä ja siitä kohta eroava toimii moraalittomasti. Kannattaisi muuttaa kirkkolakia siten, että kummina olleen on oltava välittömästi ennen kummiksi pääsyään vähintään kolme vuotta kirkon jäsenenä. - Atte Ateisti
Sakramentit joo.
Minusta ehtoolliselle ei pitäisi osallistua kenenkään joka vähääkään nikottelee uskontunnustuksen sisällön kanssa.
Toisaalta jos henkisyyden joyridenä haluaa kristilliseen mysteerioon osallistua, niin eipä sitä kirkollisuutta paikan päällä tarkisteta. Edes ortodoksikirkossa. Ainoastaan jos olet selvästi rippikoulua käymättömän eli alaikäisen näköinen saattaa pappi kieltäytyä antamasta ehtoollista.
Kirkollisen siunauksen sain kun vaimo kuuluu kirkkoon. Elämäni kamalimpia kokemuksia polvistua alttarilla pilkallisesti hymyilevän papin edessä. Ainoa "kiusani" oli että lainmukaisen vihkimisen suoritti maistraatti päivää ennen eli juridisesti pappi ei saanut meitä vihkiä, polvistuttaa lattialla vain.
Kummiksi en pääse - mutta koska sen sisältö on kristillisestä kasvatuksesta eli lasten eksytyksestä vastaaminen miksi edes pyrkisin?
Hautaan siunaamisista TOIVON, ettei pappi siunailisi haudallani. En voi olla varma toteutuuko tahtoni. - Elvis Napoleon I
Atte Ateisti kirjoitti:
Sakramentit joo.
Minusta ehtoolliselle ei pitäisi osallistua kenenkään joka vähääkään nikottelee uskontunnustuksen sisällön kanssa.
Toisaalta jos henkisyyden joyridenä haluaa kristilliseen mysteerioon osallistua, niin eipä sitä kirkollisuutta paikan päällä tarkisteta. Edes ortodoksikirkossa. Ainoastaan jos olet selvästi rippikoulua käymättömän eli alaikäisen näköinen saattaa pappi kieltäytyä antamasta ehtoollista.
Kirkollisen siunauksen sain kun vaimo kuuluu kirkkoon. Elämäni kamalimpia kokemuksia polvistua alttarilla pilkallisesti hymyilevän papin edessä. Ainoa "kiusani" oli että lainmukaisen vihkimisen suoritti maistraatti päivää ennen eli juridisesti pappi ei saanut meitä vihkiä, polvistuttaa lattialla vain.
Kummiksi en pääse - mutta koska sen sisältö on kristillisestä kasvatuksesta eli lasten eksytyksestä vastaaminen miksi edes pyrkisin?
Hautaan siunaamisista TOIVON, ettei pappi siunailisi haudallani. En voi olla varma toteutuuko tahtoni.totesi Katto-Kassinenkin aikoinaan.
siinä mitään moraalista ole jos käy siemaisemassa ilmaista viiniä. Vai uskotko tosiaan että se on jonkun verta, yäk.
Voiskon tuon siunaamisen tosiaan hoitaa niin että vain se kirkkoon kuuluva pso siunataan:) - hautaan siunaamisesta
Atte Ateisti kirjoitti:
Sakramentit joo.
Hautaan siunaamisista TOIVON, ettei pappi siunailisi haudallani. En voi olla varma toteutuuko tahtoni."Minusta ehtoolliselle ei pitäisi osallistua kenenkään joka vähääkään nikottelee uskontunnustuksen sisällön kanssa."
Se on sinun mielipiteesi ja sinulla on siihen toki oikeus. Yleinen käsitys kirkossa on, että ehtoolliselle voi tulla jokainen (kirkon konfirmoitu jäsen), joka tarvitsee Kristusta. Eli ehtoolliselle voi tulla, vaikka epäilee ja on epävarma eikä ihan joka kohdasta uskontunnustuksessa ole varma. Tietysti, jos ei edes katso tarvitsevansa Kristusta, sitten on parempi olla ehtoolliselle menemättä.
"Hautaan siunaamisista TOIVON, ettei pappi siunailisi haudallani. En voi olla varma toteutuuko tahtoni."
Kannataa kirjoittaa tuo toive testamenttiin ja pitää huoli siitä, että testamentti luetaan ennen hautausta. Tietysti paras olisi, että testamentti olisi parinkin eri tahon hallussa, niin kukaan ei voi jättää sitä huomioimatta. Ainakin periaate on, että jos vainajan tahtoa ei tiedetä ja omaiset pyytävät siunaamaan, pappi voi siunata, mutta jos vainajan tiedetään vastustaneen siunausta, se ei ole mahdollinen edes omaisten pyynnöstä. - mejuu
Apuvvaaa ,olenko tehnyt suurenkin synnin kun olen erehdyin ehtoolliselle vaikka erosin kirkosta ?
mejuu kirjoitti:
Apuvvaaa ,olenko tehnyt suurenkin synnin kun olen erehdyin ehtoolliselle vaikka erosin kirkosta ?
Tulitko katumapäälle, ja luulit saavasi toisen kasteen anteeksi.
Vai olitko sinä uudelleenkastettu? Asia on nimittäin näin:
"Mitä useampi kaste,
sen varmempi tulos,
kun jo toinenkin kaste
vie taivaasta ulos."- Miten sen nyt ottaa
papit eivät kirjoitti:
tunne ihmisiä, joten he eivät tiedä, ketkä ovat kirkosta eronneita. Periaatteessa tekee kuitenkin väärin, jos menee ehtoolliselle, vaikka on eronnut kirkosta. Luterilainen kirkko VIHKII jäsenensä vain toisen kristityn kanssa, ei kirkkoon kuulumattoman kanssa, joten jos toinen kihlakumppaneista on kirkkoon kuulumaton, on pakko ottaa siviilivihkimys. (Kirkkoon kuuluva puoliso voi kuitenkin pyytää siunauksen liitolleen, mikä on taas eri asia. Silloin ei kysymyksessä ole vihkiminen.)
Kummiuden tähden hetkeksi kirkkoon liittyvä ja siitä kohta eroava toimii moraalittomasti. Kannattaisi muuttaa kirkkolakia siten, että kummina olleen on oltava välittömästi ennen kummiksi pääsyään vähintään kolme vuotta kirkon jäsenenä.Periaatteessa tekee väärin kun menee ehtoolliselle, ei ainakaan sodi minun periaatteitani vastaan. Mielestäni siinä ei ole mitään moraalitonta jollei köyhänä halua maksaa rikkaalle kirkolle vähistä rahoistaan kirkollisveroa. Tai muuten ei halua tukea rikkaan kirkon pyörittämistä.
- tehnyt mitään
mejuu kirjoitti:
syntiä. Ehtoolliselle voi mennä vaikka toisen uskovan kanssa kaksistaan. Ei tarvitse olla kirkossa, tai sen vieressä. Ehtoollista voi nauttia yksinkin!! :)
Ehtoollinen kuuluu muuten vain uskovaisille, Jeesuksen seuraajille. Jumalaton ei saisi ottaa ehtoollista.
Ehtollisessa ei annata synytejä anteeksi!
Se on Jeesuksen muistoateria, Jeesus sanoi niin itse;
1 Kor.11:24. kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
25. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Jumalan hullu - tulevasi
Elvis Napoleon I kirjoitti:
totesi Katto-Kassinenkin aikoinaan.
siinä mitään moraalista ole jos käy siemaisemassa ilmaista viiniä. Vai uskotko tosiaan että se on jonkun verta, yäk.
Voiskon tuon siunaamisen tosiaan hoitaa niin että vain se kirkkoon kuuluva pso siunataan:)siunattuun tilaan?
- Elvis Napoleon I
tulevasi kirjoitti:
siunattuun tilaan?
ei poi'i:)
T:Elvis Napoleon I -Profeetta jo ennen syntymäänsä.Maailman Valo Kaikkeuden Suuri Keikari. - käyt ehtoollisella,
Osallistunut kirjoitti:
Siis kirkolliset vihkimisenhän saa kun vain toinen kuuluu kirkkoon. Kirkosta eronnut pääsee kummiksi liittymällä kirkkoon ja sitten voi vaikka erota jos sille tuntuu.jos et kerran kuulu kirkkoon? Sitäpaitsi, ei kirkkoon kuulumatonta vihitä kirkossa, vaikka toinen olisikin kirkkoon kuuluva, maistraatissa heidät "tuomitaan" toisilleen, sitäpaitsi maksat vihkitodistuksestakin!
Taidat olla kuitenkin salauskovainen kun kerran käyt ehtoollisellakin, miksi häpeät sen tunnustamista?
- Ateisti pappa
Monesti ateisteja tuhkataan, joten tämä varmaankin halvempaa kuin hautapaikan, arkun ja kiven ostaminen.
Kirkollinen vihkiminen onnistuu kun toinen kuuluu kirkoon. Tarvittaessa tietenkin voi liittyä kirkkoon jos haluaa kirkolliset häät ja sitten erota taas.
Minä ainakaan en näe mitään etuja kuulua kirkkoon. Maksat vain kirkollisveroa. Saman lailla voit mennä kirkkoon laulaan virsiä, vaikket kuuluisi kirkkoon jne,..
Naimisiin pääsee ilman kirkkoakin, lapsille voi pitää vaikka nimiäiset ja rahalla saa kunnon hautajaiset.- minulle:
Maksanut kirkollisveroa koko aikuisikänsä, nyt kolme viimeistä vuotta taloudellisesti niin heikoilla pitkään jatkuneen työttömyyden takia eronnut kirkon piiristä.
Säästää siinä noin 170 euroa.
Kuitenkin maksaa koko ajan toiselle seurakunnalle omaisten haudanhoidosta, johon ei taas pääse itse hoitamaan koska liikenneyhteydet ovat niin pitkät.
Laskin kerran että jo pelkät matkakulut bussilla maksavat kuivana kesänä 190 euroa.
Kulut vaihtelee tietysti jos sataa niin ei tarvitsisi käydä kastelemassa.
Jos jouduin hakemaan ruoka-apua kirkon piiristä, tarkistetaanko se että kuulun kirkkoon?
Saa sitten ruoka-apua kun ensin maksaa sinne kiltisti osuutensa vai mitä? - vihjeeksi vaan...
minulle: kirjoitti:
Maksanut kirkollisveroa koko aikuisikänsä, nyt kolme viimeistä vuotta taloudellisesti niin heikoilla pitkään jatkuneen työttömyyden takia eronnut kirkon piiristä.
Kuitenkin maksaa koko ajan toiselle seurakunnalle omaisten haudanhoidosta, johon ei taas pääse itse hoitamaan koska liikenneyhteydet ovat niin pitkät.
Laskin kerran että jo pelkät matkakulut bussilla maksavat kuivana kesänä 190 euroa.
Jos jouduin hakemaan ruoka-apua kirkon piiristä, tarkistetaanko se että kuulun kirkkoon?
Saa sitten ruoka-apua kun ensin maksaa sinne kiltisti osuutensa vai mitä?Siksi, että raha ei riitä kirkollisveroon, ei tarvitse erota kirkosta. Jos taloudellinen ahdinko on todellinen, kirkollisverosta voi saada vapautuksen. Kirkkoherranvirastosta osataan varmaan kertoa tarkemmin, miten se tapahtuu.
Kirkon diakoniassa, siis myös ruoka-avussa, ei kirkkoon kuuluminen ole auttamisen ehto. Apua voi saada samalla tavalla, kuului kirkkoon tai ei.
Se, miten apua käytännössä saa, vaihtelee jonkin verran eri seurakunnissa. Jossain apua saa suoraan diakonin vastaanotolla, jossain on ruokapankit, joihin saa diakonin luona tehdyn selvityksen jälkeen lupalapun, jossain voi vain käydä hakemassa kassin. Oman paikkakuntasi seurakunnan diakoni tietää, miten juuri teillä toimitaan. - Työ tön
vihjeeksi vaan... kirjoitti:
Siksi, että raha ei riitä kirkollisveroon, ei tarvitse erota kirkosta. Jos taloudellinen ahdinko on todellinen, kirkollisverosta voi saada vapautuksen. Kirkkoherranvirastosta osataan varmaan kertoa tarkemmin, miten se tapahtuu.
Kirkon diakoniassa, siis myös ruoka-avussa, ei kirkkoon kuuluminen ole auttamisen ehto. Apua voi saada samalla tavalla, kuului kirkkoon tai ei.
Se, miten apua käytännössä saa, vaihtelee jonkin verran eri seurakunnissa. Jossain apua saa suoraan diakonin vastaanotolla, jossain on ruokapankit, joihin saa diakonin luona tehdyn selvityksen jälkeen lupalapun, jossain voi vain käydä hakemassa kassin. Oman paikkakuntasi seurakunnan diakoni tietää, miten juuri teillä toimitaan.Mihin siis tarvin kirkon ruokakasseja. Sivistys yhteiskuntamme onneksi tukee minua.
Kirkko ei anna rahaa vuokran ja laskujen maksuun. Minulle ainakin työttömänä on se 170 euroakin vuodessa hyvä raha jemmata ja käyttää johonkin olennaiseen. - Admira
Työ tön kirjoitti:
Mihin siis tarvin kirkon ruokakasseja. Sivistys yhteiskuntamme onneksi tukee minua.
Kirkko ei anna rahaa vuokran ja laskujen maksuun. Minulle ainakin työttömänä on se 170 euroakin vuodessa hyvä raha jemmata ja käyttää johonkin olennaiseen.ne kirkon jakamat ruoka-avustukset luterilaiselta kirkolta tule, vaan ne ovat sitä samaa satsia mitä esimerkiksi Vapaa-ajattelijat jakavat, eli ne ovat EY:n antamaa apua. Kirkko on vain menestyksekkäästi jättänyt sen mainitsematta ja ihmiset luulevat, että kirkko antaa heille apua.
- miksi se pitäisi kirkosta
minulle: kirjoitti:
Saa sitten ruoka-apua kun ensin maksaa sinne kiltisti osuutensa vai mitä?ilmaiseksi saada? Kirkkoon kuuluvat maksavat kirkollisveroa, joka on häviävän pieni, monet pistävät kuukaudessa kaljaan enemmän kuin maksavat veroa ja kuitenkin kehtaavat ruikuttaa! Tyhmyyttä, sanon minä.
- KimmoKoo
miksi se pitäisi kirkosta kirjoitti:
ilmaiseksi saada? Kirkkoon kuuluvat maksavat kirkollisveroa, joka on häviävän pieni, monet pistävät kuukaudessa kaljaan enemmän kuin maksavat veroa ja kuitenkin kehtaavat ruikuttaa! Tyhmyyttä, sanon minä.
Ehtoolliselle meno on useimmille ihmisille pikemmin sosiaalinen tapa kuin uskonnollinen meno. Viimeisellä ehtoollisella kukaan ei kuulunut kirkkoon :-)
Tietääkö kukaan, paljonko on ehtoollisvieraan rajahinta (lue öylätin veroton hinta)?
- Admira
Mitä etuja siinä nyt voi menettää jos kirkosta eroaa? Hautajaisissa tosin kappelin vuokra vaaditaan jos ei kuulu kirkkoon, mutta eihän sitä hautajaisjuhlallisuutta ole pakko kappelissa pitää. Tuhkaaminen maksaa Turun seudulla 90 euroa, se on se ainut pakollinen maksu ja sama kaikille, kuuluu kirkkon tai ei. Arkun voi kyhätä vaikka raakalaudasta krematointia varten, omaiset saavat tuhkan mukaansa parin viikon kuluttua ja sen voi sitten sirotella vaikka ruusupensaan juurelle jos haluaa. Mitä tulee vihkimiseen, niin en kyllä tajua miksi ihmiset haluavat kirkkohäitä. Jos juhlavat pippalot haluaa pitää, niin eihän siihen kirkkoa tarvita. Ja "kunnon" hautajaiset voi ihan varmasti järjestää ilman pompöösejä pappejakin. Mielikuvistus valloilleen, niinhän ne yleensä polttaritkin järjestetään.
- LilliA
asiallinen faktapaketti löytyy osoitteesta http://www.stabu.net/satasyyt.html siellä on myös paljon linkkejä joista saa lisää tietoa. Tässä äskettäin kävin siellä lueskelemassa koska noi naispappien vastustajat oli mulle se viimeinen pisara. En halua kuulua mihinkään joka eriarvoistaa ja tuomitsee noin rankasti.
- melkein kaikkien typeryyttä
siis tarkoitin kirjoitti:
´
http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/taivasasiaa.htmMonien viesteistä kuvastuu vieläkin tuo taikauskoinen käsitys, että kirkko
olisi muka jokin jumalallinen laitos.
Pelonsekaisin tuntein kauhistellaan että "ei voi mennä ehtoolliselle", tai "ei voi
tulla siunatuksi pyhään multaan".
"Ei voi alkaa kummiksi."
- Voi pimeitä sieluparkoja. -
Noituuteen ja siihen liittyviin sakramentteihin perustuva luterilainen taikausko on
eksyttänyt Suomen kansan.
Mitä meille tapahtuu sen jälkeen kun olemme kuolleet ei ole missään yhteydessä
papin siunaamiseen tai siunaamatta jättämiseen.
Se tila, mikä meillä on eläessämme, jatkuu kuolemamme jälkeen.
Jos olemme tulleet uskoon ja Jeesuksen sovintoveri on puhdistanut sydämemme
synnistä, niin me pääsemme ikuiseen elämään.
Jos taas joku ei ole Jeesuksen oma, vaan kuolee synneissään, niin hänen osansa on
ikuinen ero Jumalasta.
Sitä tilannetta ei muuta haudallamme veisatut virret, eikä sitä muuta, vaikka joku
kiroaisi haudallamme, tai vaikka meidän ruumiimme heitettäisiin katuojaan.
Multa katuojassa ei ole yhtään sen saastaisempaa kuin hautuumaallakaan.
Katso tästä kirjoituksestani lisää:
http://www.jeesus-on-herra.com/kuolema.htm
- lilli-aprilli
tuli tässä vaan mieleen että kun kirkosta eronnut ei saa olla kummina niin mitä siinä menettää, koska eikös kummin alkuperäinen tehtävä ollut toimia jonkinlaisena uskon asioiden opastajana mutta kuka sitä nykyään muistaa.... ja miksi ihmeessä kahden ihmisen väliselle liitolle mitään papin aamenta tarvitaan rakastaa voi muutenkin ja olla sitoutunut. ikunen kadotuskin on kirkon keksintö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4663664Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152726Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2762114Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4431988Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841344- 1561251
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631108- 791025
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä411008- 56999