Ystävä ei kestä kritiikkiä

Näin täällä..

Olen pikkuhiljaa alkanut kypsymään siihen, ettei ystäväni siedä muilta minkäänlaista vastalausetta/kritiikkiä tms ja luulee aina olevansa oikeassa. Aluksi jaksoin myötäillä paljon hänen mielipiteitään jne, mutta enää en jaksaisi. On todella rasittavaa, kun ei saa sanoa omaa mielipidettään. Jos sanon mielipiteeni ja se ei miellytä, hän saattaa katsoa kuin idioottia ja alkaa ehkä pitämään suoranaisen puolustuspuheen liittyen omiin ajatuksiinsa. Pienintäkään hänen toimintaansa ei saa epäillä/kritisoida. Sen sijaan hänellä on useista asioista järkähtämättömät, vankat mielipiteet, ja hän arvostelee usein muita ihmisiä. En oikein tiedä, jaksanko enää tätä ystävyyttä tämmöisenä. Toisaalta pidän hänestä myös paljon, ja hänessä on paljon hyviäkin puolia. Hänen kanssaan saa usein nauraa. Mutta tuota toisen ehdoilla menemistä en enää jaksa.

14

2506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

esim.vaikea lapsuus.. itsestäni olen huomannut saman piirteen ja vieläpä ihan itse :)
      en ole vielä saanut aikaiseksi kertoa ystäväpiirilleni asiasta,jotta he voisivat tilanteen tullen huomauttaa ja muistuttaa ettei ihmisen tarvitse olla/eikä se voi olla aina oikeassa tai puolustella "tietämättömyyttään" OLIS IHANA KUN YSTÄVÄT AUTTAISIVAT ASIASTA EROON PÄÄSEMISESSÄ,rakentavasti tukien tilanteessa,muistaen sen olevan todella arka paikka,joten järkeä käyttäen
      ellu

• ja mennyt

MInulla oli tuollainen ystävyyssuhde ja koska oli kiltti, niin koetin vuosikausia sopeutua vaan. Lopulta siitä ei tullut mitään, koska koen että ystävän kanssa täytyy voida olla oma itsensä. Oli rasittavaa aina varoa sanomisiaan ja minusta oli myös kovin ikävää kun hän aina arvosteli muita ja oli itse olevinaan kovinkin täydellinen ; ).

Laitoin välit poikki yli 30-kymppisenä ja täytyy sanoa, että jostain syystä olin valtavan helpottunut kun en enää ollut hänen kanssa tekemisissä. En laittanut välejä poikki vihapäissäni vaan mitta tuli täyteen ja kerroin, että en jaksa enää. No, eipä ole enää tarvinnut jaksaa.

Muiden ystävien/kavereiden kanssa ei samaa ongelmaa ole. Luulen että ko. henkilö (nainen) oli narsistinen persoonallisuus jossain määrin. Toivottavasti hänellä kuitenkin menee hyvin. Hiukan tuntui hänen puolesta pahalta, koska tiedän ettei hänellä ole hyviä ystäviä liikaa vaikka tutttuja sitäkin enemmän.

• on oikeus

mielipiteisiinne..ja mielestäni keskustelut saa olla kiihkeitäkin kunhan kuunnellaan toisen näkemys.

Kuulostaa rivien välistä ettet itsekään halua kuulla ystäväsi mielipiteitä tai että yrität muuttaa niitä..?

hänellä on oikeus vahvoihin mielipiteisiin ja sinulla on oikeus omiisi ja kummallakin on oikeus tulla kuulluksi ilman että jyrätään puolin ja toisin eli tehkää pelisäännöt ja jutelkaa tästä toisillenne.

Ehkä ystäväsi on hämmästynyt ystävyydenne muuttumisesta sillä aiemmin olet myötäillyt ja se ei ole hyvä asia myöskään sillä et ole ollut yst.suhteessanne rehellinen kertomalla ajatuksistasi. Näin ollen sinä olet totaalisesti muuttunut ystäväsi silmissä.

Hyviä ystäviä ei kannata heittää pesuveden mukana pois. Eli jutelkaa suoraan ja jos sitten kaatuu niin kaatukoon :)

• täällä..

"Kuulostaa rivien välistä ettet itsekään halua kuulla ystäväsi mielipiteitä tai että yrität muuttaa niitä..? "

Tota, haluan kyllä kuulla hänen mielipiteensä, ja pidän ihmisistä jotka ajattelevat itse asioita, mutta kieltämättä tuntuu että asenne joitain tiettyjä juttuja kohtaan ei ole enää tervettä, ja toivoisin että saisi toista näkökulmaa niihin. Tyyliin että oletetaan että ystäväni olisi perfektionisti ja saisi kohtauksen tiskaamatta jääneistä astioista. Niin sitä sitten yrittää muuttaa toisen ajatuksia siihen suuntaan, että se ei ole niin vaarallista. Tai jos hän on toiminut jollain tietyllä tavalla, eikä asia ole sitten edennyt oikeaan suuntaan, niin olen saattanut ehdottaa toisenlaista toimintatapaa seuraavalla kerralla, josta hän sitten suuttuu.

Ihmisellä saa olla vahvojakin mielipiteitä, mutta en jaksa lähinnä sitä, että hänen mielipiteensä ovat aina niitä oikeita, ja toisten vääriä. Ja jos jotain hänen toiminnassaan/ajatuksissaan kyseenalaistaa, on hankala ja rasittava ihminen, jota hänen hermonsa eivät kestä. Tuntuu, että kaikki mitä hän sanoo, pitäisi vain ottaa vastaan mukisematta ja myötäilemällä.

Kuuntelen kyllä häntä mielelläni, ja hän kuuntelee minua, mutta kiivastuu silti.

Mulla on aikaisemmin ollut yksi vähän samantapainen ihmissuhde, ja täytyy sanoa, että hän ainakin oli hämmästynyt siinä vaiheessa, kun lopetin myötäilyn ja sanoin jotain eriävää. Eli tuo että olisin muuttunut toisen silmissä, voi pitää paikkaansakin.

• ystävyys olla
        täällä.. kirjoitti:

"Kuulostaa rivien välistä ettet itsekään halua kuulla ystäväsi mielipiteitä tai että yrität muuttaa niitä..? "

Tota, haluan kyllä kuulla hänen mielipiteensä, ja pidän ihmisistä jotka ajattelevat itse asioita, mutta kieltämättä tuntuu että asenne joitain tiettyjä juttuja kohtaan ei ole enää tervettä, ja toivoisin että saisi toista näkökulmaa niihin. Tyyliin että oletetaan että ystäväni olisi perfektionisti ja saisi kohtauksen tiskaamatta jääneistä astioista. Niin sitä sitten yrittää muuttaa toisen ajatuksia siihen suuntaan, että se ei ole niin vaarallista. Tai jos hän on toiminut jollain tietyllä tavalla, eikä asia ole sitten edennyt oikeaan suuntaan, niin olen saattanut ehdottaa toisenlaista toimintatapaa seuraavalla kerralla, josta hän sitten suuttuu.

Ihmisellä saa olla vahvojakin mielipiteitä, mutta en jaksa lähinnä sitä, että hänen mielipiteensä ovat aina niitä oikeita, ja toisten vääriä. Ja jos jotain hänen toiminnassaan/ajatuksissaan kyseenalaistaa, on hankala ja rasittava ihminen, jota hänen hermonsa eivät kestä. Tuntuu, että kaikki mitä hän sanoo, pitäisi vain ottaa vastaan mukisematta ja myötäilemällä.

Kuuntelen kyllä häntä mielelläni, ja hän kuuntelee minua, mutta kiivastuu silti.

Mulla on aikaisemmin ollut yksi vähän samantapainen ihmissuhde, ja täytyy sanoa, että hän ainakin oli hämmästynyt siinä vaiheessa, kun lopetin myötäilyn ja sanoin jotain eriävää. Eli tuo että olisin muuttunut toisen silmissä, voi pitää paikkaansakin.

aina niin siloista..ei kai asioiden kiihtyminen niin vaarallista ole... Eli keskustelu saa ja joskus on mukavakin että löytyy intohimoisia aiheita kunhan ei mene pahan ilkisyyteen.

Ja jos ystäväsi piirteet ärsyttää liikaa eikä asioita saa yhtään korjattua ei suhteenne enään ole silloin ystävyyttä niin kannattaako se sitten enään kumpaakaan.

• täällä
        ystävyys olla kirjoitti:

aina niin siloista..ei kai asioiden kiihtyminen niin vaarallista ole... Eli keskustelu saa ja joskus on mukavakin että löytyy intohimoisia aiheita kunhan ei mene pahan ilkisyyteen.

Ja jos ystäväsi piirteet ärsyttää liikaa eikä asioita saa yhtään korjattua ei suhteenne enään ole silloin ystävyyttä niin kannattaako se sitten enään kumpaakaan.

Niin, minua ei sinänsä haittaa nuo kiivaatkaan keskustelut. Siis lähinnä mua ärsyttää tuo toisen tyyli pitää itseään parempana ihmisenä, jolla on ne oikeat mielipiteet. Mua nimenomaan kiehtoo persoonat, joilla syvällisiä ajatuksia, ja jotka uskaltavat sanoa ne ääneen. Mutta se mikä tuntuu pahalta, on se, että joskus hän on jopa nimitellyt minua, kun on luullut, etten jotain asiaa tiedä. Siis esim. että "senkin lehmä, sehän pitää tehdä näin ja näin ja näin" ja naurahtaa vielä päälle.

Ärsyttää myös se, miten hän luulee näkevänsä paremmin sellaisetkin asiat, mitkä eivät edes kosketa häntä. Siis esim. asiat, jotka liittyvät vaikka muhun ja johonkin toiseen mun kaveriin. Luulee tietävänsä paremmin vaikka tuon mun kaverin ajatuksia ja tunteita, mitä minä itse, vaikkei olisi koskaan nähnyt koko tyyppiä. Ihmettelee sitten vielä, miksen voi vain uskoa sitä mitä hän sanoo. Tai saattaa haukkua toisen ystäväni maanrakoon, jos erehdyn hänestä kertomaan jotain sellaista, mikä häntä ei miellytä.

Jos olen lukenut lehdestä jostain asiasta, mistä hän ei ole kuullut, niin minun on täytynyt ymmärtää jotain väärin. Sillä kyllähän hän olisi asian huomannut itsekin lehdestä, jos sellainen juttu olisi siellä ollut. Joskus alkaa huutamaan, kun oikein kiivastuu. Tietyistä puheenaiheista ei saa mainita ollenkaan, tai tulee raivokohtaus.

Välillä tuntuu, että hänen kanssaan pärjää vain niin kauan, kuin jaksaa myötäillä ja olla hiljaa.
        Mutta jos liian kauan alkaa myötäilemään vain toista, niin tuntuu että sitä ihan oikeasti kadottaa itsensä, ja joutuu vähitellen vain tossun alle.

• ole kyllä
        täällä kirjoitti:

Niin, minua ei sinänsä haittaa nuo kiivaatkaan keskustelut. Siis lähinnä mua ärsyttää tuo toisen tyyli pitää itseään parempana ihmisenä, jolla on ne oikeat mielipiteet. Mua nimenomaan kiehtoo persoonat, joilla syvällisiä ajatuksia, ja jotka uskaltavat sanoa ne ääneen. Mutta se mikä tuntuu pahalta, on se, että joskus hän on jopa nimitellyt minua, kun on luullut, etten jotain asiaa tiedä. Siis esim. että "senkin lehmä, sehän pitää tehdä näin ja näin ja näin" ja naurahtaa vielä päälle.

Ärsyttää myös se, miten hän luulee näkevänsä paremmin sellaisetkin asiat, mitkä eivät edes kosketa häntä. Siis esim. asiat, jotka liittyvät vaikka muhun ja johonkin toiseen mun kaveriin. Luulee tietävänsä paremmin vaikka tuon mun kaverin ajatuksia ja tunteita, mitä minä itse, vaikkei olisi koskaan nähnyt koko tyyppiä. Ihmettelee sitten vielä, miksen voi vain uskoa sitä mitä hän sanoo. Tai saattaa haukkua toisen ystäväni maanrakoon, jos erehdyn hänestä kertomaan jotain sellaista, mikä häntä ei miellytä.

Jos olen lukenut lehdestä jostain asiasta, mistä hän ei ole kuullut, niin minun on täytynyt ymmärtää jotain väärin. Sillä kyllähän hän olisi asian huomannut itsekin lehdestä, jos sellainen juttu olisi siellä ollut. Joskus alkaa huutamaan, kun oikein kiivastuu. Tietyistä puheenaiheista ei saa mainita ollenkaan, tai tulee raivokohtaus.

Välillä tuntuu, että hänen kanssaan pärjää vain niin kauan, kuin jaksaa myötäillä ja olla hiljaa.
        Mutta jos liian kauan alkaa myötäilemään vain toista, niin tuntuu että sitä ihan oikeasti kadottaa itsensä, ja joutuu vähitellen vain tossun alle.

tosiaankaan enään mukavaa; mielipidevaihto pitää olla aina toista kunnioittavaa ja lehmäksi haukkuminen muka huumorin varjolla on loukkaavaa..tuntuu ettei tosiaan keskustelu ole kiihkeää vaan ystävyyssuhteenne on muuttunut valtapeliksi ystäväsi osalta.

Jos pidät ihmisestä edelleen tuon jälkeen niin laita kaikki peliin ja sano ettet hyväksy tuollaista käytöstä enään ..jos suuttuu siitä et ole mitään menettänyt. Sinun pitää pitää puolesi etkä antaa hänen jyrätä itseäsi. :)

eli muutin mieleni ystäväsi suhteen tuollaista ei pidä sietää..tsemppiä sinulle..

• täällä
        ole kyllä kirjoitti:

tosiaankaan enään mukavaa; mielipidevaihto pitää olla aina toista kunnioittavaa ja lehmäksi haukkuminen muka huumorin varjolla on loukkaavaa..tuntuu ettei tosiaan keskustelu ole kiihkeää vaan ystävyyssuhteenne on muuttunut valtapeliksi ystäväsi osalta.

Jos pidät ihmisestä edelleen tuon jälkeen niin laita kaikki peliin ja sano ettet hyväksy tuollaista käytöstä enään ..jos suuttuu siitä et ole mitään menettänyt. Sinun pitää pitää puolesi etkä antaa hänen jyrätä itseäsi. :)

eli muutin mieleni ystäväsi suhteen tuollaista ei pidä sietää..tsemppiä sinulle..

Usko tai älä, kyllä minä ystävästäni myös pidän. Hänellä on hyvä huumorintaju, ja olen saanut nauraa hänen kanssaan vatsani kipeäksi.

Mutta välillä itsestänikin tuntuu, että tuo ihmissuhde on muuttunut jonkinlaiseksi taisteluksi siitä, kumpi onkaan enemmän oikeassa. Ja aina hän kyseenalaistaa sellaiset asiat, joista ei ole itse kuullut. Ihan kuin en itse tietäisi mistään mitään, ja hän tietäisi aina kaikki. Paljon hän tietääkin, mutta usein on käynyt niin, että se mistä hän on alkanut saarnaamaan, onkin osoittaunut asiaksi, jossa olen itse ollut oikeassa. Alussa annoin hänen rauhassa sanoa mielipiteitään, puuttumatta niihin. Jos olisinkin ajatellut eri tavalla, en sitä pahemmin tuonut julki. En sanonut asioihin juuta enkä jaata, ja tartuin niihin kohtiin, joissa oltiin samaa mieltä. Nykyään kun yritän pitää puoliani ja sanoa omia ajatuksiani, niin saan todellakin kuulla olevani hankala ihminen, johon hänellä menee hermot. Koska hän ei kuulemma jaksa selitellä ja perustella minulle aina omia ajatuksiaan. Ihan kuin mun pitäisi tuosta vaan hyväksyä kaikki, mitä hän sanoo, ja jos haluan kuulla perusteluita, hän ei niitä aina jaksa antaa.

Noh, olen päättänyt ainakin sen, et vähän vähennän yhteydenpitoa, ja en suostu jäämään toisen jalkoihin.

• voi tosiaan
        täällä kirjoitti:

Usko tai älä, kyllä minä ystävästäni myös pidän. Hänellä on hyvä huumorintaju, ja olen saanut nauraa hänen kanssaan vatsani kipeäksi.

Mutta välillä itsestänikin tuntuu, että tuo ihmissuhde on muuttunut jonkinlaiseksi taisteluksi siitä, kumpi onkaan enemmän oikeassa. Ja aina hän kyseenalaistaa sellaiset asiat, joista ei ole itse kuullut. Ihan kuin en itse tietäisi mistään mitään, ja hän tietäisi aina kaikki. Paljon hän tietääkin, mutta usein on käynyt niin, että se mistä hän on alkanut saarnaamaan, onkin osoittaunut asiaksi, jossa olen itse ollut oikeassa. Alussa annoin hänen rauhassa sanoa mielipiteitään, puuttumatta niihin. Jos olisinkin ajatellut eri tavalla, en sitä pahemmin tuonut julki. En sanonut asioihin juuta enkä jaata, ja tartuin niihin kohtiin, joissa oltiin samaa mieltä. Nykyään kun yritän pitää puoliani ja sanoa omia ajatuksiani, niin saan todellakin kuulla olevani hankala ihminen, johon hänellä menee hermot. Koska hän ei kuulemma jaksa selitellä ja perustella minulle aina omia ajatuksiaan. Ihan kuin mun pitäisi tuosta vaan hyväksyä kaikki, mitä hän sanoo, ja jos haluan kuulla perusteluita, hän ei niitä aina jaksa antaa.

Noh, olen päättänyt ainakin sen, et vähän vähennän yhteydenpitoa, ja en suostu jäämään toisen jalkoihin.

olla hyväksi mutta kannattaa olla kuitenkin avoin ja sanoa ystävällesi miltä sinusta tuntuu..muuten tulee turhia lukkoja teidän väliin ja ystävyys menee joka tapauksessa pilalle. Toinen ei välttämättä edes tajua ettet aio sietää tuota enään..eli ..näin tsemppiä siulle sinne. rautalangasta on joskus kaikki väännettävä..

huomannut omakohtaisesti että oletan paljon että toinen on älykäs ja huomaa kyllä mutta ei se aina mee niin.

• Ei kiitos ystäväksi sellaista.

Onko hän todella ystäväsi, siis oikea ystäväsi?
      Yleensä asioista keskustellaan ja pohditaan eri näkökulmia asioista, muutenkin kuin pelkästään ystävien kesken.
      Toisille se on ikävä kyllä olla tärkeää aina oikeassa, eikä siihen todellakaan mahdu yhtään toista vaihtoehtoa.
      Silloin ihminen on usein itseensä niin tyytyväinen, ettei sen itsekkyyden pilvilinnan rikkomisen takia suostuta edes kuuntelemaan toisia, saati miettimään vaihtoehtoja asioissa. Tämän oman täydellisyyden ylläpitämiseksi on tietenkin puhuttava muista ihmisistä huonompina, ja keksittävä koko ajan uutta aihetta toisista juoruamiseen.

• sulautuja joonas

Kuule,voin sanoa että tulet vielä elämässäsi tapaaminen monenlaisia persoonia joista et pidä.
        Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat,jotkut ihmiset vaan ovat niin itseään täynnä etteivät paljon perusta muiden mielipiteistä koska kaikkien olisi oltava samaa mieltä heidän kanssaan.
        Tälläisiä ystäviä on itsellänikin muutamia ja heidän seurassaan ei kannata muuta kuin myötäillä ja antaa heidän kuvitella olevansa viisaampia.

Tuollaiset persoonat ovat itsekkäitä haluavat että maailma pyörii heidän ympärillään,he ovat kärkkäitä arvostelemaan muita ja tuomaan sen ainoan oikean mielipiteen aina julki joka on heidän omansa.
        Kun seuraat tälläistä persoonaa tarkemmin huomaat ettei hänellä ole lopulta käsitystä edes itsellään omasta mielipiteestä koska se muuttuu ajan kuluessa ,toisin sanoen heidän ainoa halunsa on esittää viisaampaa kuin oikeasti ovatkaan.
        Tälläiset ihmiset yleensä hakeutuvat heidän mielestään itseään huonompaan seuraan jossa saavat päteä.

Oikeassa ystävyys suhteessa on molemmin puolinen kunnioitus toisen mielipiteille.
        Siinä eroavaisuus.

• timanttimies

eroa ystävästäs

• sdjhflaksjd

Mielenkiinnosta haluaisin tietää mikä on ystäväsi horoskooppi?

• Anonyymi

Mulla on samanlainen jyräävä ystävä joka ei arvosta mun mielipiteitä. Jos olen jostakin asiasta erimieltä tulee heti että et voi sanoa,ajatella etkä olla tota mieltä. Hän jyrä osaa kaikki asiat paremmin ja tietää kaikki vaikkei tiedä.Mua käsketään olla hiljaa ja riitahan siintä tulee kun en tottele. Mikä neuvoksi otin jo aikalisän en jaksa jyräävää kaveria

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3485
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1878
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1194
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      213
      886
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe