Miten adventismissa nykyään suhtaudutaan Nelson Barbourin aikaiseen 'seitsemän ajan' laskentaan ja Jerusalemin tuhon ajankohtaan?
Kymysys
61
1713
Vastaukset
Hei
Jerusalemin tuho oli v. 70 jkr, kuten historian kirjat kertovat.
Uusi Jerusalen on Ilm 21:9- taivaallinen Jerusalem.
Tuo toinen on aivan outo asia.
Siunausta
jari laurila- .....
Eikös se Jerusalemin tuho ollut 587eaa? Tarkoittaako 70 jkr samaa vai jotain muuta?
Babylonia tuhosi käsittääkseni Jerusalemin puolentoista vuoden vuoden piirityksen jälkeen, ja kaupunki temppeleineen pistettiin maan tasalle.
Tuo toinen on aivan outo asia.
-Tai sitten sinulle ei ole kerrottu sitä..?
Meilo jos joku osaa ja muistaa Jehovan todistajien ja varmaan adventistienkin alkuaikojen opit ja tapahtumat. ..... kirjoitti:
Eikös se Jerusalemin tuho ollut 587eaa? Tarkoittaako 70 jkr samaa vai jotain muuta?
Babylonia tuhosi käsittääkseni Jerusalemin puolentoista vuoden vuoden piirityksen jälkeen, ja kaupunki temppeleineen pistettiin maan tasalle.
Tuo toinen on aivan outo asia.
-Tai sitten sinulle ei ole kerrottu sitä..?
Meilo jos joku osaa ja muistaa Jehovan todistajien ja varmaan adventistienkin alkuaikojen opit ja tapahtumat.Pakkosiirtolaisuuteen vietäessä toki oli tuhoa, mutta se tuho mistä Jeesus puhui oli 70 jkr.
Adventisteilla ja JT:llä ei ole mitään yhteisiä alkuaikoja eikä muitakaan aikoja.
Siunausta
jari laurila- .....
jarlau kirjoitti:
Pakkosiirtolaisuuteen vietäessä toki oli tuhoa, mutta se tuho mistä Jeesus puhui oli 70 jkr.
Adventisteilla ja JT:llä ei ole mitään yhteisiä alkuaikoja eikä muitakaan aikoja.
Siunausta
jari laurilaAdventisteilla ja JT:llä ei ole mitään yhteisiä alkuaikoja eikä muitakaan aikoja.
-Eikö se Russell kuitenkin pyörinyt adventistien piireissä, ja jotkut Jehovan Todistajien "raamattuun perustuvat laskelmat/ennustukset" ole nimenomaan adventisteilta lainattu??
Meilo varmaan vastaa,se tietää kuitenkin. ..... kirjoitti:
Adventisteilla ja JT:llä ei ole mitään yhteisiä alkuaikoja eikä muitakaan aikoja.
-Eikö se Russell kuitenkin pyörinyt adventistien piireissä, ja jotkut Jehovan Todistajien "raamattuun perustuvat laskelmat/ennustukset" ole nimenomaan adventisteilta lainattu??
Meilo varmaan vastaa,se tietää kuitenkin.Jos oikeustolainen käy vasemmistolaisten kokouksissa uteliasuttaan jonkun kerran ja lainaa jotakin, niin ei se tarkoita että oikeustolaisilla ja vasemmistolaisilla olisi yhteisiä alkuaikoja tms vaikka hän perustaisi oikeistolaisten uuden puolueen.
Esim.
Russell on plagioinut Danielin kirjan selitystä.
Sehän on ihan hyvä asia.
Hämmästyttävää miten paljon on eroja opeissa.
Tunnen JT opin hyvän lapsuudestani, kun olin sukulaisen luona aina kaikki koululomat joka oli JT.
Luovun mieluimmin lopullisesti uskostani kun menisin JT oppiin.
Aivan hämmästyttävää miten paljon voi olla eroa tulkinnoissa.
Adv kirkosta olen löytänyt kaikkein Raamatunläheisimmän opin.
Siunausta
jari laurila- kun tiedät asiaa
jarlau kirjoitti:
Jos oikeustolainen käy vasemmistolaisten kokouksissa uteliasuttaan jonkun kerran ja lainaa jotakin, niin ei se tarkoita että oikeustolaisilla ja vasemmistolaisilla olisi yhteisiä alkuaikoja tms vaikka hän perustaisi oikeistolaisten uuden puolueen.
Esim.
Russell on plagioinut Danielin kirjan selitystä.
Sehän on ihan hyvä asia.
Hämmästyttävää miten paljon on eroja opeissa.
Tunnen JT opin hyvän lapsuudestani, kun olin sukulaisen luona aina kaikki koululomat joka oli JT.
Luovun mieluimmin lopullisesti uskostani kun menisin JT oppiin.
Aivan hämmästyttävää miten paljon voi olla eroa tulkinnoissa.
Adv kirkosta olen löytänyt kaikkein Raamatunläheisimmän opin.
Siunausta
jari laurilaVoitko selittää, mistä johtuu adventistien puhuvan adventismistaan siinä kuin muut kristityt puhuvat Evankeliumiin ja kristinuskon aiheisiin liittyvistä asioista? Tehän puhutte kaikissa käänteissä vain adventismia esitellen.
- ensin.
kun tiedät asiaa kirjoitti:
Voitko selittää, mistä johtuu adventistien puhuvan adventismistaan siinä kuin muut kristityt puhuvat Evankeliumiin ja kristinuskon aiheisiin liittyvistä asioista? Tehän puhutte kaikissa käänteissä vain adventismia esitellen.
Missä sinä puhut evankeliumia?
- Markku_Meilo
>>Hei
No, hei hei, et nyt ole aivan tajulla mistä on kyse.
>>Jerusalemin tuho oli v. 70 jkr, kuten historian kirjat kertovat.
Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
>>Tuo toinen on aivan outo asia.
Valitan
>>Siunausta
>>jari laurila
Kippis
Markku Meilo kun tiedät asiaa kirjoitti:
Voitko selittää, mistä johtuu adventistien puhuvan adventismistaan siinä kuin muut kristityt puhuvat Evankeliumiin ja kristinuskon aiheisiin liittyvistä asioista? Tehän puhutte kaikissa käänteissä vain adventismia esitellen.
Minä en pidä koko sanasta "adventismi" tai "adventisti."
Olen siitä joskus vinkunut kirkon johdolle asti ettei tuollaista sanaa pitäisi käyttää.
"Adventtilainen" voisi olla parempi sana mielestäni?
Adventti tarkoittaa a-kirkossa Jeesus II tulon odotusta ja siitä saarnaamista.
Adventtikirkko on syntynyt kaikkein lähimmäksi prptestanttisista kirkoista alkuseurakuntaa juuri tämän asian vuoksi.
Nykysin tuntuu itsekin joskus siltä että kyse on joskus enemmän teologian hienouksista usein jotka tunnen, mutta kyllä a-kirkossa Kristus on, ja odotus.
Täällä palstalla kärjistyvät asiat ja antavat väärää kuvaa.
Mene käymään joskus a-kirkossa tutustumassa.
Siunausta
jari laurila- Kun tiedät......
ensin. kirjoitti:
Missä sinä puhut evankeliumia?
Kertoisin mielelläni, mutta se ei kuuluisi tämän meneilläänolevan viestiketjun puheenaiheisiin joten voit hakea sen muualta! Miksi pitäisi vaihtaa vauhdissa puheenaihetta?
- Markku_Meilo
jarlau kirjoitti:
Pakkosiirtolaisuuteen vietäessä toki oli tuhoa, mutta se tuho mistä Jeesus puhui oli 70 jkr.
Adventisteilla ja JT:llä ei ole mitään yhteisiä alkuaikoja eikä muitakaan aikoja.
Siunausta
jari laurila>>Adventisteilla ja JT:llä ei ole mitään yhteisiä alkuaikoja eikä muitakaan aikoja.
Olet täysin väärässä, Vt-seuran eräs perustaja ja toinen presidentti C.T. Russell oli adventistien 'kuunteluoppilas' kymmenisen vuotta. Kirjoitti yhteisiä tekstejä Barbourin kanssa ja perusti oman uskonnon adventismin pohjalle. - lisää?
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Hei
No, hei hei, et nyt ole aivan tajulla mistä on kyse.
>>Jerusalemin tuho oli v. 70 jkr, kuten historian kirjat kertovat.
Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
>>Tuo toinen on aivan outo asia.
Valitan
>>Siunausta
>>jari laurila
Kippis
Markku MeiloAdventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
-Mielenkiintoinen asia. Löytyisikö jostain lisää tietoa? Olisi kivaa, jos kertoisit tästä asiasta vähän tarkemmin. Epäilen ettei tietoa monillakaan ole. Ovatko sitten adventistien opit muuttuneet niin paljon ettei kukaan muista "vanhoja juttuja"? Adventtikirkko nimittäin päivittää totuuden ajan tasalle 5 vuoden välein. - Markku_Meilo
..... kirjoitti:
Eikös se Jerusalemin tuho ollut 587eaa? Tarkoittaako 70 jkr samaa vai jotain muuta?
Babylonia tuhosi käsittääkseni Jerusalemin puolentoista vuoden vuoden piirityksen jälkeen, ja kaupunki temppeleineen pistettiin maan tasalle.
Tuo toinen on aivan outo asia.
-Tai sitten sinulle ei ole kerrottu sitä..?
Meilo jos joku osaa ja muistaa Jehovan todistajien ja varmaan adventistienkin alkuaikojen opit ja tapahtumat.>>Tarkoittaako 70 jkr samaa vai jotain muuta?
Se on kakkoskisa, Barbourin seitsemän aikaa alkoivat edellisestä kisasta ja sen tapahtuma-aika kiinnostaa. - kolme-enkeliä
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Hei
No, hei hei, et nyt ole aivan tajulla mistä on kyse.
>>Jerusalemin tuho oli v. 70 jkr, kuten historian kirjat kertovat.
Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
>>Tuo toinen on aivan outo asia.
Valitan
>>Siunausta
>>jari laurila
Kippis
Markku MeiloYksittäisillä adventisteilla voi olla omia käsityksiään. Netti on pullollaan adventisteiksi itseään väittävien sivuja jolla he tuovat sellaisia käsityksiään joita kirkko ei allekirjoita. Siis jos joku adventistina kirjoittaa tai sanoo jotain, se ei tarkoita että virallinen oppi tunnustaa samoin.
- tuhat ja yksi
..... kirjoitti:
Eikös se Jerusalemin tuho ollut 587eaa? Tarkoittaako 70 jkr samaa vai jotain muuta?
Babylonia tuhosi käsittääkseni Jerusalemin puolentoista vuoden vuoden piirityksen jälkeen, ja kaupunki temppeleineen pistettiin maan tasalle.
Tuo toinen on aivan outo asia.
-Tai sitten sinulle ei ole kerrottu sitä..?
Meilo jos joku osaa ja muistaa Jehovan todistajien ja varmaan adventistienkin alkuaikojen opit ja tapahtumat.Adventismi ja Jehovantodistajat ovat mielestäni saaneet vaikutteita samoista lähtökohdista haarautuessaan eri uskonsuunniksi heiltä molemmilta on puuttunut Makkadialaiskirjojen tuntemusta sekä Selukidien Syyrian tuntemusta ja kaikesta vilpittömyydessään he ovat alkaneet kannattaa samantyyppistä Esim. Danielin kirjan tulkintaa joka kuitenkin vuosisadan kuluessa on eriytynyt omaksi opikseen ja saman alkulähteen tunnistaminen on nyt vaikeaa . vert.maantieteelliset lähtökohdat !
-Vuosiluvut ovat muuten oikeita mutta ,todellakin unohdetaan Antiokhos neljännen Epifaneen aika Palestiinan kansojen historiassa silloinkin Jerusalemi koki hävityksen josta Danielin kirja kertoo historiallisena tosiasiana. - jarlaun tietävän.
kolme-enkeliä kirjoitti:
Yksittäisillä adventisteilla voi olla omia käsityksiään. Netti on pullollaan adventisteiksi itseään väittävien sivuja jolla he tuovat sellaisia käsityksiään joita kirkko ei allekirjoita. Siis jos joku adventistina kirjoittaa tai sanoo jotain, se ei tarkoita että virallinen oppi tunnustaa samoin.
Luulisi tuon jarlaun jotain edes tietävän. Sehän on ollut adventisti ties miten pitkään ja pitää omia raamatunopetuksista kertovia sivujakin.
Meilo tietää yleensä yhtä ja toista kiinnostavaa, olisi hienoa jos kirjoittelisi tällekin palstalle, adventismiin liittyen. Täällä ei nimittäin ole kovin tasokasta kritiikkiä tai hyvin pohdittuja näkemyksiä. - Markku_Meilo
lisää? kirjoitti:
Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
-Mielenkiintoinen asia. Löytyisikö jostain lisää tietoa? Olisi kivaa, jos kertoisit tästä asiasta vähän tarkemmin. Epäilen ettei tietoa monillakaan ole. Ovatko sitten adventistien opit muuttuneet niin paljon ettei kukaan muista "vanhoja juttuja"? Adventtikirkko nimittäin päivittää totuuden ajan tasalle 5 vuoden välein.>>Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
Yhdisti toki. Barbour ja Russell kirjoittivat yhdessä kirjan "Three Worlds...." Hae sitä netistä, uskon sen löytyvän. Ellei, niin saat minulta pdf:n
[email protected]
Jos jotain jää auki, niin paikkaan mielelläni. - Markku_Meilo
kolme-enkeliä kirjoitti:
Yksittäisillä adventisteilla voi olla omia käsityksiään. Netti on pullollaan adventisteiksi itseään väittävien sivuja jolla he tuovat sellaisia käsityksiään joita kirkko ei allekirjoita. Siis jos joku adventistina kirjoittaa tai sanoo jotain, se ei tarkoita että virallinen oppi tunnustaa samoin.
>>...sivuja jolla he tuovat sellaisia käsityksiään joita kirkko ei allekirjoita.
OK, kerro mitä kirkko allekirjoittaa alkuperäisestä kysmyksestäni. - suaki
lisää? kirjoitti:
Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
-Mielenkiintoinen asia. Löytyisikö jostain lisää tietoa? Olisi kivaa, jos kertoisit tästä asiasta vähän tarkemmin. Epäilen ettei tietoa monillakaan ole. Ovatko sitten adventistien opit muuttuneet niin paljon ettei kukaan muista "vanhoja juttuja"? Adventtikirkko nimittäin päivittää totuuden ajan tasalle 5 vuoden välein.Laita hakusanaksi Googleen -> Nelson Barbour
- .........
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
Yhdisti toki. Barbour ja Russell kirjoittivat yhdessä kirjan "Three Worlds...." Hae sitä netistä, uskon sen löytyvän. Ellei, niin saat minulta pdf:n
[email protected]
Jos jotain jää auki, niin paikkaan mielelläni.Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
Yhdisti toki
Huomasitko että vastasit itsellesi :-D - Markku_Meilo
......... kirjoitti:
Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
Yhdisti toki
Huomasitko että vastasit itsellesi :-DJa sitten?
- Nimetön.
Markku_Meilo kirjoitti:
Ja sitten?
Ja sitten?
-Kumpi on oikeassa, sinä vai sivupersoonasi :)? - Markku_Meilo
Nimetön. kirjoitti:
Ja sitten?
-Kumpi on oikeassa, sinä vai sivupersoonasi :)?Onko mielipiteissä havaittavia eroja? Ja jos, niin millaisia?
- edellinen.
Markku_Meilo kirjoitti:
Onko mielipiteissä havaittavia eroja? Ja jos, niin millaisia?
Ne näyttävät olevan vastakkaisia ainakin näennäisesti, mutta ovatko sittenkään...?
- Seraja-m55
kun tiedät asiaa kirjoitti:
Voitko selittää, mistä johtuu adventistien puhuvan adventismistaan siinä kuin muut kristityt puhuvat Evankeliumiin ja kristinuskon aiheisiin liittyvistä asioista? Tehän puhutte kaikissa käänteissä vain adventismia esitellen.
...ja syytöksiin ja tuomioihin, joita esitetään jatkuvasti adventismia, Adventtikirkkoa ja adventisteja kohtaan. Siksi!
Keskustelkaapa edes itse kerrankin evankeliumista ja jättäkää tuo täysin mieletön tuomitseminen, niin päästään kerrankin asiaan.
Mikäli tuomitsette siksi, että me muuttaisimme raamatullisessa uskossamme jotakin joskus, niin se on täysin turhaa ajan ja voimavarojen tuhlausta. - Markku_Meilo
edellinen. kirjoitti:
Ne näyttävät olevan vastakkaisia ainakin näennäisesti, mutta ovatko sittenkään...?
Kerro kuinka.
- taas.
Markku_Meilo kirjoitti:
Kerro kuinka.
-Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
-Yhdisti toki.
Minusta tässä on kaksi eriävää mielipidettä, en ymmärrä asiaa muuten.
Tämä on tosi yhdentekevä asia,jolla ei mitään väliä oikeasti, ei olisi pitänyt mennä sivuraiteelle.
Sä olet siitä mukava tyyppi että vastaat yleensä kaikkiin kommentteihin.Siis vähäpätöisiinkin. Monet keskustelijat palstoilla eivät jaksa, eikä heiltä riitä mitään komentoitavaa vaikka joku olisi pitkästikin jotain asiaa pohdiskellut. - vastatkaa.
Seraja-m55 kirjoitti:
...ja syytöksiin ja tuomioihin, joita esitetään jatkuvasti adventismia, Adventtikirkkoa ja adventisteja kohtaan. Siksi!
Keskustelkaapa edes itse kerrankin evankeliumista ja jättäkää tuo täysin mieletön tuomitseminen, niin päästään kerrankin asiaan.
Mikäli tuomitsette siksi, että me muuttaisimme raamatullisessa uskossamme jotakin joskus, niin se on täysin turhaa ajan ja voimavarojen tuhlausta.meilon kysymyksiin, se ei tienny jotain asiaa, mitä aloituksessa tiedusteli. Eikö täällä kukaan osaa auttaa tuota miestä??
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
Yhdisti toki. Barbour ja Russell kirjoittivat yhdessä kirjan "Three Worlds...." Hae sitä netistä, uskon sen löytyvän. Ellei, niin saat minulta pdf:n
[email protected]
Jos jotain jää auki, niin paikkaan mielelläni.Tuosta niitten kirjasta oli teidän Jehovan todistajien historiankirjassa:
"Eräänä tammikuun aamuna 1976 sai 23-vuotias Russell käsiinsä uskonnollisen aikakauslehden Herald of the Morning (Aamun airut) irtonumeron. Kansilehdestä hän tunsi sen adventistien julkaisuksi. Sen toimittaja, rochesterilainen Nelson H. Barbour, uskoi, ettei kristuksen paluun tarkoitus ollut hävittää maan sukukuntia, vaan siunata ne ja ettei hän tulisi lihassa vaan henkenä. Tämähän piti yhtä sen kanssa, mitä Russell ja hänen Alleghenyssä asuvat toverinsa olivat uskoneet jo jonkin aikaa! Oli kuitenkin kiinnostavaa, että Barbour uskoi Raamatun aikaennustusten perusteella, että kristus oli jo läsnä (näkymättömänä) ja että elonkorjuutyö ´vehnän´ (Valtakunta-luokan muodostavien tosi kristittyjen) kokoamiseksi oli jo alkanut (Matt. 13. luku). Russell oli kaihtanut aikaennustuksia. Nyt hän kuitenkin pohti: ´Olisiko mahdollisesti siten, että aika-ennustukset, joita adventistien virheellisyyksien takia niin olin ylenkatsonut, olisivat todellakin annetut osoittamaan milloin Herra tulisi olemaan näkymättömänä läsnä perustaakseen valtakuntansa?´ Russellilla oli sammumaton Raamatun totuuden jano, ja hän halusi oppia enemmän. Siksi hän sopi tapaavansa Barbourin Philadelphiassa. Tämä tapaaminen vahvisti sen, että he olivat samaa mieltä monista Raamatun opetuksista, ja antoi heille tilaisuuden vaihtaa mielipiteitä. ´Kun ensiksi tapasimme´, Russell sanoi myöhemmin, ´oli hänellä paljon oppimista minulta kaikkien puolesta maksetun lunastushinnan riittävyydestä täyden ennalleenasettamisen toteutumiseksi niinkuin minulla oli paljon oppimista häneltä aikaan nähden´. Barbour sai Russellin vakuuttumaan siitä, että Kristuksen näkymätön läsnäolo oli alkanut vuonna 1874." Russell jopa julkaisi yhdessä Barbourin kanssa kirjan Three Worlds, and the harvest of This World, jossa he käsittelivät ennallistamista ja aikaennustuksia ja vuoden 1874 Kristuksen näkymättömän läsnäolon alkamista. Russell myös lahjoitti varojaan Herald of the Morning-lehden julkaisuun, kunnes miehet riitaantuivat Jeesuksen sijaiskärsijä-asiassa. Barbour kielsi Kristuksen kuoleman sijaisuhrina. (Jehova 1, s. 46-47) "Barbour väitti uskovansa lunnaisiin, siihen että Kristuksen kuolemasta oli meille hyötyä. Hän hylkäsi kuitenkin ajatuksen ´sijaisuudesta´ - siitä että Kristus kuoli sijastamme, että Kristus kuolemallaan maksoi synnin rangaistuksen Aadamin jälkeläisten puolesta." (s. 131)Markku_Meilo kirjoitti:
>>Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
Yhdisti toki. Barbour ja Russell kirjoittivat yhdessä kirjan "Three Worlds...." Hae sitä netistä, uskon sen löytyvän. Ellei, niin saat minulta pdf:n
[email protected]
Jos jotain jää auki, niin paikkaan mielelläni.Ettei tule väärinkäsityksiä, niin en ole adventisti enkä ex-adventisti, vaan luterilainen joskin kirkosta eronnut.
- Ja meni kasteelle
uskova_1 kirjoitti:
Tuosta niitten kirjasta oli teidän Jehovan todistajien historiankirjassa:
"Eräänä tammikuun aamuna 1976 sai 23-vuotias Russell käsiinsä uskonnollisen aikakauslehden Herald of the Morning (Aamun airut) irtonumeron. Kansilehdestä hän tunsi sen adventistien julkaisuksi. Sen toimittaja, rochesterilainen Nelson H. Barbour, uskoi, ettei kristuksen paluun tarkoitus ollut hävittää maan sukukuntia, vaan siunata ne ja ettei hän tulisi lihassa vaan henkenä. Tämähän piti yhtä sen kanssa, mitä Russell ja hänen Alleghenyssä asuvat toverinsa olivat uskoneet jo jonkin aikaa! Oli kuitenkin kiinnostavaa, että Barbour uskoi Raamatun aikaennustusten perusteella, että kristus oli jo läsnä (näkymättömänä) ja että elonkorjuutyö ´vehnän´ (Valtakunta-luokan muodostavien tosi kristittyjen) kokoamiseksi oli jo alkanut (Matt. 13. luku). Russell oli kaihtanut aikaennustuksia. Nyt hän kuitenkin pohti: ´Olisiko mahdollisesti siten, että aika-ennustukset, joita adventistien virheellisyyksien takia niin olin ylenkatsonut, olisivat todellakin annetut osoittamaan milloin Herra tulisi olemaan näkymättömänä läsnä perustaakseen valtakuntansa?´ Russellilla oli sammumaton Raamatun totuuden jano, ja hän halusi oppia enemmän. Siksi hän sopi tapaavansa Barbourin Philadelphiassa. Tämä tapaaminen vahvisti sen, että he olivat samaa mieltä monista Raamatun opetuksista, ja antoi heille tilaisuuden vaihtaa mielipiteitä. ´Kun ensiksi tapasimme´, Russell sanoi myöhemmin, ´oli hänellä paljon oppimista minulta kaikkien puolesta maksetun lunastushinnan riittävyydestä täyden ennalleenasettamisen toteutumiseksi niinkuin minulla oli paljon oppimista häneltä aikaan nähden´. Barbour sai Russellin vakuuttumaan siitä, että Kristuksen näkymätön läsnäolo oli alkanut vuonna 1874." Russell jopa julkaisi yhdessä Barbourin kanssa kirjan Three Worlds, and the harvest of This World, jossa he käsittelivät ennallistamista ja aikaennustuksia ja vuoden 1874 Kristuksen näkymättömän läsnäolon alkamista. Russell myös lahjoitti varojaan Herald of the Morning-lehden julkaisuun, kunnes miehet riitaantuivat Jeesuksen sijaiskärsijä-asiassa. Barbour kielsi Kristuksen kuoleman sijaisuhrina. (Jehova 1, s. 46-47) "Barbour väitti uskovansa lunnaisiin, siihen että Kristuksen kuolemasta oli meille hyötyä. Hän hylkäsi kuitenkin ajatuksen ´sijaisuudesta´ - siitä että Kristus kuoli sijastamme, että Kristus kuolemallaan maksoi synnin rangaistuksen Aadamin jälkeläisten puolesta." (s. 131)Vuonna 1995 tuo salaperäinen uusi varajeesus oli 33-vuotias ja Hänestä tuli Hengellä Voideltu?
Nyt Hän parantaa sairaita, autta köyhiä, suoristaa väärämielisiä, pakottaa tekopyhät kuuliaisuuteen Sanalla, soimaa kirjanoppineita ja fariseuksia...kannustaa maallikkoja opetuslapseuteen suoraan Jumalan Isänsä kautta ilman pappien jorinoita, syöttää ja juottaa nälkäisiä ja janoisia...ONKO HÄN SIIS JO PERUSTAMASSA VALTAKUNTAANSA MAAN PÄÄLLÄ?!
Henki on altis , liha heikko....taitaa olla tuo "varajeesus" aika veikko!?
Oletko tavannut suurmiehen?! - Kyllä todennäköisesti
Ja meni kasteelle kirjoitti:
Vuonna 1995 tuo salaperäinen uusi varajeesus oli 33-vuotias ja Hänestä tuli Hengellä Voideltu?
Nyt Hän parantaa sairaita, autta köyhiä, suoristaa väärämielisiä, pakottaa tekopyhät kuuliaisuuteen Sanalla, soimaa kirjanoppineita ja fariseuksia...kannustaa maallikkoja opetuslapseuteen suoraan Jumalan Isänsä kautta ilman pappien jorinoita, syöttää ja juottaa nälkäisiä ja janoisia...ONKO HÄN SIIS JO PERUSTAMASSA VALTAKUNTAANSA MAAN PÄÄLLÄ?!
Henki on altis , liha heikko....taitaa olla tuo "varajeesus" aika veikko!?
Oletko tavannut suurmiehen?!Jokainen KRISTUKSEN totuudellinen ja todellinen OPETUSLAPSI voi olla KRISTUKSEN eli VOIDELLUN KLOONI!?
ELÄKÖÖN HERRA! - Markku_Meilo
taas. kirjoitti:
-Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
-Yhdisti toki.
Minusta tässä on kaksi eriävää mielipidettä, en ymmärrä asiaa muuten.
Tämä on tosi yhdentekevä asia,jolla ei mitään väliä oikeasti, ei olisi pitänyt mennä sivuraiteelle.
Sä olet siitä mukava tyyppi että vastaat yleensä kaikkiin kommentteihin.Siis vähäpätöisiinkin. Monet keskustelijat palstoilla eivät jaksa, eikä heiltä riitä mitään komentoitavaa vaikka joku olisi pitkästikin jotain asiaa pohdiskellut.______________________________________
>>Adventisti Nelson Barbour ei yhdistänyt tuota tapahtumaa Danielin seitsemään aikaan.
Yhdisti toki.
_________________________________________
">>" on minulla merkkinä lainatusta tekstistä, jonka alle vastaan - Markku_Meilo
uskova_1 kirjoitti:
Tuosta niitten kirjasta oli teidän Jehovan todistajien historiankirjassa:
"Eräänä tammikuun aamuna 1976 sai 23-vuotias Russell käsiinsä uskonnollisen aikakauslehden Herald of the Morning (Aamun airut) irtonumeron. Kansilehdestä hän tunsi sen adventistien julkaisuksi. Sen toimittaja, rochesterilainen Nelson H. Barbour, uskoi, ettei kristuksen paluun tarkoitus ollut hävittää maan sukukuntia, vaan siunata ne ja ettei hän tulisi lihassa vaan henkenä. Tämähän piti yhtä sen kanssa, mitä Russell ja hänen Alleghenyssä asuvat toverinsa olivat uskoneet jo jonkin aikaa! Oli kuitenkin kiinnostavaa, että Barbour uskoi Raamatun aikaennustusten perusteella, että kristus oli jo läsnä (näkymättömänä) ja että elonkorjuutyö ´vehnän´ (Valtakunta-luokan muodostavien tosi kristittyjen) kokoamiseksi oli jo alkanut (Matt. 13. luku). Russell oli kaihtanut aikaennustuksia. Nyt hän kuitenkin pohti: ´Olisiko mahdollisesti siten, että aika-ennustukset, joita adventistien virheellisyyksien takia niin olin ylenkatsonut, olisivat todellakin annetut osoittamaan milloin Herra tulisi olemaan näkymättömänä läsnä perustaakseen valtakuntansa?´ Russellilla oli sammumaton Raamatun totuuden jano, ja hän halusi oppia enemmän. Siksi hän sopi tapaavansa Barbourin Philadelphiassa. Tämä tapaaminen vahvisti sen, että he olivat samaa mieltä monista Raamatun opetuksista, ja antoi heille tilaisuuden vaihtaa mielipiteitä. ´Kun ensiksi tapasimme´, Russell sanoi myöhemmin, ´oli hänellä paljon oppimista minulta kaikkien puolesta maksetun lunastushinnan riittävyydestä täyden ennalleenasettamisen toteutumiseksi niinkuin minulla oli paljon oppimista häneltä aikaan nähden´. Barbour sai Russellin vakuuttumaan siitä, että Kristuksen näkymätön läsnäolo oli alkanut vuonna 1874." Russell jopa julkaisi yhdessä Barbourin kanssa kirjan Three Worlds, and the harvest of This World, jossa he käsittelivät ennallistamista ja aikaennustuksia ja vuoden 1874 Kristuksen näkymättömän läsnäolon alkamista. Russell myös lahjoitti varojaan Herald of the Morning-lehden julkaisuun, kunnes miehet riitaantuivat Jeesuksen sijaiskärsijä-asiassa. Barbour kielsi Kristuksen kuoleman sijaisuhrina. (Jehova 1, s. 46-47) "Barbour väitti uskovansa lunnaisiin, siihen että Kristuksen kuolemasta oli meille hyötyä. Hän hylkäsi kuitenkin ajatuksen ´sijaisuudesta´ - siitä että Kristus kuoli sijastamme, että Kristus kuolemallaan maksoi synnin rangaistuksen Aadamin jälkeläisten puolesta." (s. 131)Tiedän kyllä paremmin kuin hyvin Vt-seuran historian. Adventistien nykynäkemystä kaipaan, vieläkö nollavuosivirhe on paikallaan jne.
- merkitystä enää
William Millerillä tuo 7 ajanjaksoa esiintyy. Ehkä sieltä periytynyt Barbourille. Mutta nykyisessä adventismissa sillä ei ole mitään merkitystä, siis se ei liity profeetallisiin laskelmiin. Jerusalemin hävitys ajoitetaan 586/587 eKr, jehovantodistajathan ajoittavat sen 607 eKr.
- Markku_Meilo
>>Ehkä sieltä periytynyt Barbourille.
Barbour ja Russell julkaisivat vuonna 1877 yhdessä kirjan, jossa 606 ja 2520 on voimissaan. Milleriltä se on heille tullut, laskutapa on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 1823 ja esittäjä oli britti John Aquila Brown.
Miller ilmeisesti sai ilmeisesti idean vuorostaan E.B. Elliotilta.
- merkitystä - jatkoa
Barbour ja eräät muut, joista C.T.Russell sai vaikutteita, kuuluivat sellaiseen ryhmään, josta kirjallisuudessa käytetään ilmaisua Second Adventistists. Tämä on eräs niistä haaroista, joita syntyi suuren pettymyksen jälkeen. Eräs toinen haara oli sapattia pitävät adventistit. Lisäksi paljon muitakin.
Jostakin syystä niin jehovntodistajille kuin adventisteillekin on yhteisen lähtökohdan tunnustaminen kiusallinen asia.- Markku_Meilo
>>Second Adventistists.
Tämä on se porukka, josta Russell ammensi lähes kaiken opettamansa ja riitaannuttuaan perusti oman uskonnon.
>>Jostakin syystä niin jehovntodistajille kuin adventisteillekin on yhteisen lähtökohdan tunnustaminen kiusallinen asia.
Ikävyys lienee siinä, että haluttaisiin nähdä asia sellaisena, että liike on Jumalan alullepanema, eikä arkisesti vain kehittynyt jakautumalla.
Lue Danielin kirjan kirjekurssi, tai katso löytyykö kirjaa
http://www.kirjatoimi.fi
http://www.media7.fi
Siunausta
jari laurila- tuhat ja yksi
Nämä molemmat uskon liikkeet muokkaavat näkemyksiään aikaajoin parempaan muotoon "Herran tulon päivän lähestyessä tieto lisääntyy!"
Nytkin tuossa esitelet kirjasta Seuraava Supervalta kirj.Winley Mark
Se joka uskoo uskoo myöskin tuon kirjan. Arvaan että sekin on puppua n,50 vuoden kuluttua ja siihenkin on ihmiset ostaneet vielä selityksen selityksenkin.
Totuus korjataan aika ajoin ja liikkeiden sisällä olija joutuu etsimään liikkeeen menneisyyden ulkopuolelle olevien ns,"herjaavien uskosta osattomien tietämättömien ihmisten pilkkaavista ja jumalattomista suista lähteneistä " tiedon rippeistä jotka nekin ovat värittyneet matkalla.
Kehoitankin ihmisiä Danielin kirjan historiallisen tutkinnan ääreen ettei, teitä riepiteltaiso jatkuvasti uusilla tulkinnoilla muka uuden valon löytymisellä! - LÖYTYY
tuhat ja yksi kirjoitti:
Nämä molemmat uskon liikkeet muokkaavat näkemyksiään aikaajoin parempaan muotoon "Herran tulon päivän lähestyessä tieto lisääntyy!"
Nytkin tuossa esitelet kirjasta Seuraava Supervalta kirj.Winley Mark
Se joka uskoo uskoo myöskin tuon kirjan. Arvaan että sekin on puppua n,50 vuoden kuluttua ja siihenkin on ihmiset ostaneet vielä selityksen selityksenkin.
Totuus korjataan aika ajoin ja liikkeiden sisällä olija joutuu etsimään liikkeeen menneisyyden ulkopuolelle olevien ns,"herjaavien uskosta osattomien tietämättömien ihmisten pilkkaavista ja jumalattomista suista lähteneistä " tiedon rippeistä jotka nekin ovat värittyneet matkalla.
Kehoitankin ihmisiä Danielin kirjan historiallisen tutkinnan ääreen ettei, teitä riepiteltaiso jatkuvasti uusilla tulkinnoilla muka uuden valon löytymisellä! tuhat ja yksi kirjoitti:
Nämä molemmat uskon liikkeet muokkaavat näkemyksiään aikaajoin parempaan muotoon "Herran tulon päivän lähestyessä tieto lisääntyy!"
Nytkin tuossa esitelet kirjasta Seuraava Supervalta kirj.Winley Mark
Se joka uskoo uskoo myöskin tuon kirjan. Arvaan että sekin on puppua n,50 vuoden kuluttua ja siihenkin on ihmiset ostaneet vielä selityksen selityksenkin.
Totuus korjataan aika ajoin ja liikkeiden sisällä olija joutuu etsimään liikkeeen menneisyyden ulkopuolelle olevien ns,"herjaavien uskosta osattomien tietämättömien ihmisten pilkkaavista ja jumalattomista suista lähteneistä " tiedon rippeistä jotka nekin ovat värittyneet matkalla.
Kehoitankin ihmisiä Danielin kirjan historiallisen tutkinnan ääreen ettei, teitä riepiteltaiso jatkuvasti uusilla tulkinnoilla muka uuden valon löytymisellä!Ei mitään merkitystä?!
Kuinka minä ymmärsin niin väärin että olisit ollut kiinnostunut selityksestä koskien kysymystäsi.
Tiedoksi että A-kirkon oppi on ainoa oppi joka ei ole muuttunut yhtään miksikään koko kirkon olemassaolon aikana.
Raamatun totuudet eivät muutu koskaan, ja niihin kirkolla oli heti oikea valo, johtuen mm. profetian Hengen johdatuksesta.
Siunausta
jari laurila- ENNALLAAN
jarlau kirjoitti:
Ei mitään merkitystä?!
Kuinka minä ymmärsin niin väärin että olisit ollut kiinnostunut selityksestä koskien kysymystäsi.
Tiedoksi että A-kirkon oppi on ainoa oppi joka ei ole muuttunut yhtään miksikään koko kirkon olemassaolon aikana.
Raamatun totuudet eivät muutu koskaan, ja niihin kirkolla oli heti oikea valo, johtuen mm. profetian Hengen johdatuksesta.
Siunausta
jari laurilaJA JEESUS ON ENKELI EDELLEEN, NIINKÖ?
MUILTA OVET SULJETTUNA EDELLEEN, VAIN ADVENTISTIT TAIVAASEEN, TÄTÄKÖ OLET MIELTÄ? - Markku_Meilo
Ei minua kiinnosta Danielin kirjan selitysten lukuisuus, haluan ainoastaan tietoa siitä danieltulkinnasta, joka oli yhteinen adventisteille ja raamatuntutkijoille 1870-luvulla.
ENNALLAAN kirjoitti:
JA JEESUS ON ENKELI EDELLEEN, NIINKÖ?
MUILTA OVET SULJETTUNA EDELLEEN, VAIN ADVENTISTIT TAIVAASEEN, TÄTÄKÖ OLET MIELTÄ?Kukaan ei ole unissaankaan koskaan väittänyt että Jeesus olisi enkeli.
Adventtikirkon tunnustuksen mukaan Jumalan lapsia on kaikissa protestanttisissa ja katolisissa piireissä yksilöinä kuten A-kirkossakin yksilöinä.
Tämä on myös minun mielipiteeni.
Mukavaa kun Jumalan omia on mahdollisimman paljon. Kauhiaa jos olisi niin vähän kuin A-kirkossa ihmisiä.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/1.html
Siunausta
jari laurilaMarkku_Meilo kirjoitti:
Ei minua kiinnosta Danielin kirjan selitysten lukuisuus, haluan ainoastaan tietoa siitä danieltulkinnasta, joka oli yhteinen adventisteille ja raamatuntutkijoille 1870-luvulla.
Minä en tiedä mistä on tarkemmin kysymys.
Kurssisista ja kirjasta jos vielä myynnissä löytyisi kaikki tieto. Siinä on koko oppi i dag.
Siunausta
jari laurila- kolme-enkeliä
jarlau kirjoitti:
Kukaan ei ole unissaankaan koskaan väittänyt että Jeesus olisi enkeli.
Adventtikirkon tunnustuksen mukaan Jumalan lapsia on kaikissa protestanttisissa ja katolisissa piireissä yksilöinä kuten A-kirkossakin yksilöinä.
Tämä on myös minun mielipiteeni.
Mukavaa kun Jumalan omia on mahdollisimman paljon. Kauhiaa jos olisi niin vähän kuin A-kirkossa ihmisiä.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/1.html
Siunausta
jari laurilaTottakai Jumlalla on lapsia kaikissa seurakunnissa. Mutta niitä "lapsia" eivät todellakaan ole ne jotka tekevät kaikkensa vääristelläkseen adventistien uskoa tai panetellakseen heidän oppiaan tai halveksien julkisesti Jumalan käskyjä.
Siksi ennen Jeesuksen tulemusta tuleekin olemaan vain kaksi joukkoa, ne jotka pitävät Jumalan käskyt mukaanlukien sapatin ja Jeesuksen uskon ja ne, jotka eivät näin tee. - mikään muuttunut
jarlau kirjoitti:
Kukaan ei ole unissaankaan koskaan väittänyt että Jeesus olisi enkeli.
Adventtikirkon tunnustuksen mukaan Jumalan lapsia on kaikissa protestanttisissa ja katolisissa piireissä yksilöinä kuten A-kirkossakin yksilöinä.
Tämä on myös minun mielipiteeni.
Mukavaa kun Jumalan omia on mahdollisimman paljon. Kauhiaa jos olisi niin vähän kuin A-kirkossa ihmisiä.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/1.html
Siunausta
jari laurilaAdventistikirkkoa leimaa fundamentalismi ja profeetaksi julistetun Ellen G. Whiten kirjoitusten korkea arvostaminen samanvertaisiksi jopa Raamatun kanssa. Whiten käyttäminen apuna Sanan "oikeaan ohjaukseen, ymmärtämiseen ja tulkintaan" käytännössä tarkoittaa, että White on adventtikirkon ylin auktoriteetti totuutta arvioitaessa. Tämä on huolestuttavaa esimerkiksi siksi, että White tulkitsi Jeesuksen olevan luotu olento, arkkienkeli Mikael (S.D.A. Bible Commentary, osa 7, s. 1086; hakusana "Jesus Christ-names, titles, and appellations"), joka sai korotetun aseman nk. Jumalan poikana.
- tuhat ja yksi
Markku_Meilo kirjoitti:
Ei minua kiinnosta Danielin kirjan selitysten lukuisuus, haluan ainoastaan tietoa siitä danieltulkinnasta, joka oli yhteinen adventisteille ja raamatuntutkijoille 1870-luvulla.
Voitsit kertoa itse sen salaisuutesi kun kuitenkin parhaiten tiedät !
Vusiluvut lienevät jotain tältä väliltä.
606 eaa. 2520 (on kertolasku ) 1914
457 eaa. 2300 (on ynnälasku ) 1844
Täsä jossai se oksa haaroittui ! mikään muuttunut kirjoitti:
Adventistikirkkoa leimaa fundamentalismi ja profeetaksi julistetun Ellen G. Whiten kirjoitusten korkea arvostaminen samanvertaisiksi jopa Raamatun kanssa. Whiten käyttäminen apuna Sanan "oikeaan ohjaukseen, ymmärtämiseen ja tulkintaan" käytännössä tarkoittaa, että White on adventtikirkon ylin auktoriteetti totuutta arvioitaessa. Tämä on huolestuttavaa esimerkiksi siksi, että White tulkitsi Jeesuksen olevan luotu olento, arkkienkeli Mikael (S.D.A. Bible Commentary, osa 7, s. 1086; hakusana "Jesus Christ-names, titles, and appellations"), joka sai korotetun aseman nk. Jumalan poikana.
Huomaan ettet ole lukenut yhtään EGW kirjaa.
Jeesusta ei missän koskaan missään tapauksessa ole opetettu luotuna.
Jehovan todistajat näin tekevät. Sekoitat kai meidät keskenään.
Fundametalismi eli perusoppien korostus tulee esiin täällä palstalla, kun niistä väitellään.
Käytännön srk elämä on toinen.
EGW kielsi ehdottomasti edes lainaamasta yhtäkään hänen sanaansa ennen kuin osaa hyvin Raamatun.
Missään tapauksessa ei hänen kirjoituksensa ole samanvertainen Raamatun kanssa, mutta tässä toinen puoli on se että Profetian Hengen ilmoitukset tulevat Jumalalta.
Jeesus Kristus on ylin auktoriteetti kirkossa.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/1.html
Siunausta
jari laurila- kun Elleniä
jarlau kirjoitti:
Huomaan ettet ole lukenut yhtään EGW kirjaa.
Jeesusta ei missän koskaan missään tapauksessa ole opetettu luotuna.
Jehovan todistajat näin tekevät. Sekoitat kai meidät keskenään.
Fundametalismi eli perusoppien korostus tulee esiin täällä palstalla, kun niistä väitellään.
Käytännön srk elämä on toinen.
EGW kielsi ehdottomasti edes lainaamasta yhtäkään hänen sanaansa ennen kuin osaa hyvin Raamatun.
Missään tapauksessa ei hänen kirjoituksensa ole samanvertainen Raamatun kanssa, mutta tässä toinen puoli on se että Profetian Hengen ilmoitukset tulevat Jumalalta.
Jeesus Kristus on ylin auktoriteetti kirkossa.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/1.html
Siunausta
jari laurilaTutkiva tuomio, sapatti ja ruokasäännöt ovat evankeliumin armolle ja vapaudelle vieraita pelastusopillisia sivukeskuksia ja näiden lisäksi adventismi sekä jehovantodistajat opettavat Raamatulle vierasta kristologiaa. Ellen G. Whiten ja adventismin (sekä jehovantodistajien kultin mukaan) ylienkeli Mikael on Kristus. Adventistit ja jehovantodistajat samastavat ylienkeli Mikaelin ja Kristuksen, toisin sanoen Kristuksen tosi Jumaluus luomattomana ikuisena Sanana joutuu vesitetyksi ja kiistetyksi. Vaikka adventistit jehovantodistajista poiketen hyväksyvät virallisesti kolminaisuusopin liikkeensä varhaisvaiheen kirjavampien käsityksien jälkeen ei kolminaisuusopin hyväksyminen silti "pelasta" adventismia areiolaistyyppisestä kristologisesta erheestä, joka on selvässä jännityksessä adventismin muutoin hyväksymän Kristuksen jumaluuden kanssa (adventistien kolminaisuusoppi edustaa antiokialaisen koulukunnan ekonomistista tulkintalinjaa, eikä läntisen tradition ontologista, alkujaan aleksandrialaista traditiota). Kuten adventistipioneerit James White, Uriah Smith sekä useat muut niin myös EGW opetti tosiasiallisesti areiolaisittain Kristuksen olevan jumaluudeltaan vähempi. On myös vakava erhe samastaa Kristus luodun olennon, ylienkelin kanssa. Raamattu ei koskaan väitä ylienkeli Mikaelia Kristukseksi eikä päinvastoin.
Esimerkiksi Dan.10:13 puhuu Mikaelista yhtenä enkeliruhtinaista, joka tuli Danielin avuksi. Mutta EGW:lle tämä Raamatun sanallinen, kirjaimellisesti ymmärretty merkitys ei kelpaa, vaan EGW väittää:
"For three weeks Gabriel wrestled with the powers of darkness, seeking to counteract the influences at work on the mind of Cyrus; and before the contest closed, Christ Himself came to Gabriel's aid." -Prophets and Kings (Profeetat ja kuninkaat) s.572
Muita EGW:n opetuksia, joissa hän samastaa Mikaelin ja Kristuksen, ilman tukea Raamatun teksteistä.
"Satan the tempter had claimed the body of Moses because of his sin; but Christ the Saviour brought him forth from the grave." -Desire of Ages (Aikakausien Toivo) s.421
Moses passed through death, but Michael came down and gave him life before his body had seen corruption. Satan tried to hold the body, claiming it as his; but Michael resurrected Moses and took him to heaven. Satan railed bitterly against God, denouncing Him as unjust in permitting his prey to be taken from him; but Christ did not rebuke His adversary, though it was through his temptation that the servant of God had fallen. He meekly referred him to His Father, saying, "The Lord rebuke thee." -Early Writings, s. 164.
Väittäessään luotua enkeliruhtinasta Mikaelia Kristukseksi EGW a) tekee jälleen yhden lisäyksen Raamattuun b) kiistää tosiasiallisesti tai vähintään pienentää Kristuksen tosi jumaluuden areiolaisittain c) on ristiriidassa Raamatun kanssa, kuten kymmenissä muissakin kohdissa. Mutta Raamatussa Mikael on yksi enkeliruhtinas muiden enkeliruhtinaiden joukossa, luotu olento (1 Tess. 4:16 , Juuda 9, 2 Piet. 2:11, Ilm.12:7 ). Kristus sen sijaan ei ole yksi muiden joukossa, vaan yksi ainoa: tosi Jumala ja tosi ihminen, ei ollenkaan enkeleihin verrattavissa. Markku_Meilo kirjoitti:
Ei minua kiinnosta Danielin kirjan selitysten lukuisuus, haluan ainoastaan tietoa siitä danieltulkinnasta, joka oli yhteinen adventisteille ja raamatuntutkijoille 1870-luvulla.
Asialliseen kysymykseen pientä vastauksen alkua:
Barbour ja hänen ystävänsä Paton ja Wendell olivat aikanaan mukana Milleriläisessä herätyksessä. Pettymyksen jälkeen (1844) he liittyivät tai olivat johtamassa pientä hmmm... ehkä paras sana olisi "fanaattista" tai "kahelia" joukkoa, joka pettymyksestä huolimatta sitkeästi jatkoi uusien päivämäärien asettamista.
He kutsuivat vuoden 1844 Jeesuksen tulon odotusta "keskiön huudoksi" ja petyttyään uudeelleen vuonna 1860 odottivat sitten kolmatta ja lopullista "huutoa" vuonna 1873. Tällöin ei tietenkään pettymytsä oikeasti tullut, koska he alkoivat ajan lähestyessä leikkiä sillä käsityksellä, että tulo voisi olla näkymätön!?
Vuoden 1870 paikkeilla nuori Russel tutustui heihin ja Russelin eskatologia sai heiltä melko vahvat milleriläiset mausteet. Lisäksi entinen milleriläissaarnaaja George Storrs oli Russelien perhetuttu ja vaikutti ainakin siihen, että Russelin kuolemaopetus korosti ylösnousemusta sielun kuolemattomuuden asemesta. (Enemmistö milleriläisistä ei tässä asiassa ollut samaa mieltä Storrsin tai Russelin kanssa.)
Mitä tulee tuohon seitsemää aikaa koskevaan profetiaan, se on lähtöisin William Milleriltä. Mistään vanhemmasta lähteestä en ole samaa löytänyt, mutta yksi tunnetuimmista tuon ajan profetiaselityksistä oli Bristolin piispa Thomas Newtonin vuonna 1766 kirjoittama Dissertation on Prophecies josta oli USAssa otettu useita painoksia 1800 -luvun alussa. Siinä Newton selittää myös Mooseksen kirjoja suurena profetiana pikkuisen saman tyylissti kuin Miller.
Millerillä todennäköisesti oli tämä kirja ja ehkä ajatus "Mooseksen profetiasta" alunperin tuli sieltä. 2520 vuoden aikalaskelma lienee kuitenkin Millerin oma.
Itse asiassa Millerillä oli alkujaan 15 todistetta sille, että Jeesus tulisi takaisin noin vuonna 1843. Yksi niistä oli mainittu "Mooseksen profetia" jonka hän oli löytänyt 3. Moos 26.18-28. Tekstissä Jumala sanoo rankaisevansa Israelia seitsenkertaisesti kansan syntien vuoksi. Kuningas Jaakon käännösessä tämä oli luonnollisesti käännetty "seven times" minkä Miller, vähän lapsellisesti, ymmärsi tarkoittavan seitsemää aikaa.
Tämä seitsemän ajan profetia oli varsin keskeinen millerismissä. Käsityksen mukaan, vaikka en sitä nyt juuri muistiinpanoistani löytänytkään, Miller myös viittasi Danielin lukuun 4 kirjoittaessaan 2520 profeetallisesta vuodesta. Eli saattaa olla, ettei Russel ansaitse kunniaa edes siitä, että olisi löytänyt tälle profetialle vähän järkevämmältä näyttävän tekstin... vaikka onhan sekin vähän kaukaa haettu, että pakanakuninkaan hulluudesta tulisi tärkeä aikaprofetia.
Muuten vanhoissa Jehovan todistajien kirjoissa on Danielin 4. luvun lisäksi käytössä sama Millerin Mooseksen kirjoista löytämä teksti. Löysin nimittäin mökin kätköistä 1920 -luvulla painetun JTn kirjan, jossa 2520 vuoden profetian perustelut olivat Millerin tapaan 3. Mooseksen kirjan luvusta 26... päättymisaika oli tietenkin justeerattu vuoteen 1874 (jolloin Vartiotorni alunperin opetti Jeesuksen näkymättömän läsnäolon alkaneen).
Miller aloitti oman aikalaskelmansa vuodesta 677 eKr Manassen joutumisesta Assyrialaisten vangiksi (2Aik 33.11 perustuen). Tämä aika on 1800 -luvun kuningas Jaakon käännösten marginaalissa ja on yhtä lailla virheellinen kuin Jehovan todistajien pakkosiirtolaisuudelle määrittelemät vuosiluvut.
Toinen Milleriin liittyvä Jehovan todistajille tärkeä opetus on Raamatun kronologian käyttäminen profetiana. 6000 vuotta luomisen päättymisestä maailmanloppuun.
Tämä oli tietenkin hyvin yleinen opetus kaikissa kirkoissa 1800 -luvulla, mutta milleriläinen herätys teki siitä taiteen. Viikosta toiseen heidän lehtensä julkaisivat erilaisia taulokoita, joissa kaikki kronologian koukerot joko oikaistiin tai käännettiin niin, että lopputuloksena oli aina noin vuosi 1843. En olisi yhtään hämmästynyt jos Russelin kiinnostus "kronologiaprofetiaan" menisi Barbourin kautta Milleriin.
Ei muuten kannata yhtään hämmästyä sitä, ettei täältä ole vastauksia kysymykseesi löytynyt. Adventisteille eivät seitsemän ajan profetia tai muutkaan Millerin opit ole tuttuja. Sapattia pitävät adventistithan hylkäsivät moiset hulluudet pian pettymyksen jälkeen. (Viimeinen tietämäni viittaus 2520 vuoteen on vuodelta 1847).
Barbourista, Patonista, Storrsista tai Wendellistä normaalit adventistit, edes pasorit, eivät myöskään mitään tiedä. Eiväthän he liity adventtikirkon historiaan. Vain joku historiafanaatikko tai Jehovan todistajille todistamiseen erikoistunut adventisti voi nimet tunnistaa.
Muuten ilmaisu Second Adventists on oikeastaan aivan sama kuin Adventists. Sillä haluttiin vain sanoa, että kyseessä oli ihminen, joka odotti Jeesuksen "toista" tulemusta.
Yhteneviä profetiatulkintoja adventisteilla ja Jehovan todistajilla on hyvin vähän. Vaikka monet tällä palstalla kirjoittelevista eivät asiaa näe, oleellisin näiden ryhmien ero löytyy käsityksestä Kristuksen Jumaluudesta ja uskon vanhurskaudesta. Riittäköön tällä kertaa tämä, kun uni alkaa painaa ajatus juosta jo pahasti aiheen vierestä.
Kai- Markku_Meilo
Kai_A kirjoitti:
Asialliseen kysymykseen pientä vastauksen alkua:
Barbour ja hänen ystävänsä Paton ja Wendell olivat aikanaan mukana Milleriläisessä herätyksessä. Pettymyksen jälkeen (1844) he liittyivät tai olivat johtamassa pientä hmmm... ehkä paras sana olisi "fanaattista" tai "kahelia" joukkoa, joka pettymyksestä huolimatta sitkeästi jatkoi uusien päivämäärien asettamista.
He kutsuivat vuoden 1844 Jeesuksen tulon odotusta "keskiön huudoksi" ja petyttyään uudeelleen vuonna 1860 odottivat sitten kolmatta ja lopullista "huutoa" vuonna 1873. Tällöin ei tietenkään pettymytsä oikeasti tullut, koska he alkoivat ajan lähestyessä leikkiä sillä käsityksellä, että tulo voisi olla näkymätön!?
Vuoden 1870 paikkeilla nuori Russel tutustui heihin ja Russelin eskatologia sai heiltä melko vahvat milleriläiset mausteet. Lisäksi entinen milleriläissaarnaaja George Storrs oli Russelien perhetuttu ja vaikutti ainakin siihen, että Russelin kuolemaopetus korosti ylösnousemusta sielun kuolemattomuuden asemesta. (Enemmistö milleriläisistä ei tässä asiassa ollut samaa mieltä Storrsin tai Russelin kanssa.)
Mitä tulee tuohon seitsemää aikaa koskevaan profetiaan, se on lähtöisin William Milleriltä. Mistään vanhemmasta lähteestä en ole samaa löytänyt, mutta yksi tunnetuimmista tuon ajan profetiaselityksistä oli Bristolin piispa Thomas Newtonin vuonna 1766 kirjoittama Dissertation on Prophecies josta oli USAssa otettu useita painoksia 1800 -luvun alussa. Siinä Newton selittää myös Mooseksen kirjoja suurena profetiana pikkuisen saman tyylissti kuin Miller.
Millerillä todennäköisesti oli tämä kirja ja ehkä ajatus "Mooseksen profetiasta" alunperin tuli sieltä. 2520 vuoden aikalaskelma lienee kuitenkin Millerin oma.
Itse asiassa Millerillä oli alkujaan 15 todistetta sille, että Jeesus tulisi takaisin noin vuonna 1843. Yksi niistä oli mainittu "Mooseksen profetia" jonka hän oli löytänyt 3. Moos 26.18-28. Tekstissä Jumala sanoo rankaisevansa Israelia seitsenkertaisesti kansan syntien vuoksi. Kuningas Jaakon käännösessä tämä oli luonnollisesti käännetty "seven times" minkä Miller, vähän lapsellisesti, ymmärsi tarkoittavan seitsemää aikaa.
Tämä seitsemän ajan profetia oli varsin keskeinen millerismissä. Käsityksen mukaan, vaikka en sitä nyt juuri muistiinpanoistani löytänytkään, Miller myös viittasi Danielin lukuun 4 kirjoittaessaan 2520 profeetallisesta vuodesta. Eli saattaa olla, ettei Russel ansaitse kunniaa edes siitä, että olisi löytänyt tälle profetialle vähän järkevämmältä näyttävän tekstin... vaikka onhan sekin vähän kaukaa haettu, että pakanakuninkaan hulluudesta tulisi tärkeä aikaprofetia.
Muuten vanhoissa Jehovan todistajien kirjoissa on Danielin 4. luvun lisäksi käytössä sama Millerin Mooseksen kirjoista löytämä teksti. Löysin nimittäin mökin kätköistä 1920 -luvulla painetun JTn kirjan, jossa 2520 vuoden profetian perustelut olivat Millerin tapaan 3. Mooseksen kirjan luvusta 26... päättymisaika oli tietenkin justeerattu vuoteen 1874 (jolloin Vartiotorni alunperin opetti Jeesuksen näkymättömän läsnäolon alkaneen).
Miller aloitti oman aikalaskelmansa vuodesta 677 eKr Manassen joutumisesta Assyrialaisten vangiksi (2Aik 33.11 perustuen). Tämä aika on 1800 -luvun kuningas Jaakon käännösten marginaalissa ja on yhtä lailla virheellinen kuin Jehovan todistajien pakkosiirtolaisuudelle määrittelemät vuosiluvut.
Toinen Milleriin liittyvä Jehovan todistajille tärkeä opetus on Raamatun kronologian käyttäminen profetiana. 6000 vuotta luomisen päättymisestä maailmanloppuun.
Tämä oli tietenkin hyvin yleinen opetus kaikissa kirkoissa 1800 -luvulla, mutta milleriläinen herätys teki siitä taiteen. Viikosta toiseen heidän lehtensä julkaisivat erilaisia taulokoita, joissa kaikki kronologian koukerot joko oikaistiin tai käännettiin niin, että lopputuloksena oli aina noin vuosi 1843. En olisi yhtään hämmästynyt jos Russelin kiinnostus "kronologiaprofetiaan" menisi Barbourin kautta Milleriin.
Ei muuten kannata yhtään hämmästyä sitä, ettei täältä ole vastauksia kysymykseesi löytynyt. Adventisteille eivät seitsemän ajan profetia tai muutkaan Millerin opit ole tuttuja. Sapattia pitävät adventistithan hylkäsivät moiset hulluudet pian pettymyksen jälkeen. (Viimeinen tietämäni viittaus 2520 vuoteen on vuodelta 1847).
Barbourista, Patonista, Storrsista tai Wendellistä normaalit adventistit, edes pasorit, eivät myöskään mitään tiedä. Eiväthän he liity adventtikirkon historiaan. Vain joku historiafanaatikko tai Jehovan todistajille todistamiseen erikoistunut adventisti voi nimet tunnistaa.
Muuten ilmaisu Second Adventists on oikeastaan aivan sama kuin Adventists. Sillä haluttiin vain sanoa, että kyseessä oli ihminen, joka odotti Jeesuksen "toista" tulemusta.
Yhteneviä profetiatulkintoja adventisteilla ja Jehovan todistajilla on hyvin vähän. Vaikka monet tällä palstalla kirjoittelevista eivät asiaa näe, oleellisin näiden ryhmien ero löytyy käsityksestä Kristuksen Jumaluudesta ja uskon vanhurskaudesta. Riittäköön tällä kertaa tämä, kun uni alkaa painaa ajatus juosta jo pahasti aiheen vierestä.
Kai>>Barbour ja hänen ystävänsä Paton ja Wendell olivat aikanaan mukana Milleriläisessä herätyksessä. Pettymyksen jälkeen (1844) he liittyivät tai olivat johtamassa pientä hmmm... ehkä paras sana olisi "fanaattista" tai "kahelia" joukkoa, joka pettymyksestä huolimatta sitkeästi jatkoi uusien päivämäärien asettamista.
Heh - Russell sopi tuollaiseen joukkoon oikein hyvin. Ei minkäänlaista koulutusta, mutta luja usko itseensä. Tosin on muistettava, että tuo oli 'hedelmällistä aikaa', uusia uskontoja nousi juuri 1800-luvulla. Teollinen vallankumous antoi silloin merkkejä lopun ajasta.
>>... he alkoivat ajan lähestyessä leikkiä sillä käsityksellä, että tulo voisi olla näkymätön!?
Just, kuten Russell asian aikoinaan sitten ilmaisi; odotimme oikeaan aikaan, mutta väärää asiaa.
>>Mitä tulee tuohon seitsemää aikaa koskevaan profetiaan, se on lähtöisin William Milleriltä.
Itse profetiana asia saattaa näin ollakin, mutta 2520-vuosijakson laskenta pohjannee 1823 julkaistuun kirjaan, mutta siinä ei viitattu pakanain aikain päättymiseen.
>> Mistään vanhemmasta lähteestä en ole samaa löytänyt, mutta yksi tunnetuimmista tuon ajan profetiaselityksistä oli Bristolin piispa Thomas Newtonin vuonna 1766 kirjoittama Dissertation on Prophecies josta oli USAssa otettu useita painoksia 1800 -luvun alussa. Siinä Newton selittää myös Mooseksen kirjoja suurena profetiana pikkuisen saman tyylissti kuin Miller.
Täysin tuntematon henkilö minulle.
>> 2520 vuoden aikalaskelma lienee kuitenkin Millerin oma.
Kuten edellä esitin, niin 2520 on jo John Aquila Brownin kirjassa The Even Tide, vuodelta 1823, jos muistan vuoden ulkoa oikein.
>>Itse asiassa Millerillä oli alkujaan 15 todistetta sille, että Jeesus tulisi takaisin noin vuonna 1843. Yksi niistä oli mainittu "Mooseksen profetia" jonka hän oli löytänyt 3. Moos 26.18-28. Tekstissä Jumala sanoo rankaisevansa Israelia seitsenkertaisesti kansan syntien vuoksi. Kuningas Jaakon käännösessä tämä oli luonnollisesti käännetty "seven times" minkä Miller, vähän lapsellisesti, ymmärsi tarkoittavan seitsemää aikaa.
Tämän muistan lukeneeni. Russellkin oli enemmän Mooseksenkirjojen lumoissa kuin nyky-Vt-seura. Russell otti vuoden päivää kohti Mooseksenkirjasta nykyään se otetaan Hesekielistä.
>> Eli saattaa olla, ettei Russel ansaitse kunniaa edes siitä, että olisi löytänyt tälle profetialle vähän järkevämmältä näyttävän tekstin...
Russell lainaili käytännössä suurimman osan SA-liikkeeltä ja sen myöntää nyky-Vt-seurakin.
>>... vaikka onhan sekin vähän kaukaa haettu, että pakanakuninkaan hulluudesta tulisi tärkeä aikaprofetia.
Semminkin kun Nebu ei koskaan ehtinyt olla seitsemää vuotta sairaslomalla:
http://www.kolumbus.fi/hextek/GTR/index.htm
Mitä todennäköisimmin pöpinä oli Nabonidus.
>>Muuten vanhoissa Jehovan todistajien kirjoissa on Danielin 4. luvun lisäksi käytössä sama Millerin Mooseksen kirjoista löytämä teksti.
Nimenomaan, kuten jo esitin, nyt Hese on valttia.
>>Toinen Milleriin liittyvä Jehovan todistajille tärkeä opetus on Raamatun kronologian käyttäminen profetiana. 6000 vuotta luomisen päättymisestä maailmanloppuun.
Niinpä, tuo on Vt-seuralle täyttynyt 1872, 1873, 1972 ja 1975.
>> En olisi yhtään hämmästynyt jos Russelin kiinnostus "kronologiaprofetiaan" menisi Barbourin kautta Milleriin.
Tätä pidän itsestäänselvyytenä, Russell antoi kunnian adventisteille, siis Second Adventisteille. Jännää, että suomenkielellä käytetään Vt-seurassa ainoastaan adventismi-termiä, vaikka Suomessa tunnetuin haara on ilmeisesti eronnut Vt-seuran 'lähdeliikkeestä' jo ennen Russelin kiinnostusaikaa.
>>Ei muuten kannata yhtään hämmästyä sitä, ettei täältä ole vastauksia kysymykseesi löytynyt. Adventisteille eivät seitsemän ajan profetia tai muutkaan Millerin opit ole tuttuja.
Juu, ihan kiinnostuksesta ja keskustelua herättääkseni päätin kysellä.
>> Sapattia pitävät adventistithan hylkäsivät moiset hulluudet pian pettymyksen jälkeen. (Viimeinen tietämäni viittaus 2520 vuoteen on vuodelta 1847).
Siis muutama vuosi ennen Russelin syntymää (1852).
>>Barbourista, Patonista, Storrsista tai Wendellistä normaalit adventistit, edes pasorit, eivät myöskään mitään tiedä. Eiväthän he liity adventtikirkon historiaan. Vain joku historiafanaatikko tai Jehovan todistajille todistamiseen erikoistunut adventisti voi nimet tunnistaa.
OK, olen oppinut parissa päivässä paljon. Sain matskuakin s-postilla aivan yllättäen.
>>Muuten ilmaisu Second Adventists on oikeastaan aivan sama kuin Adventists. Sillä haluttiin vain sanoa, että kyseessä oli ihminen, joka odotti Jeesuksen "toista" tulemusta.
Tästä on epätietoisuutta jehovantodistajienkin keskuudessa. Jonkin sortin vääryys on panna SA-liike samalla viivalle SDA-liikkeen kanssa.
>>Yhteneviä profetiatulkintoja adventisteilla ja Jehovan todistajilla on hyvin vähän.
Russell karkasi omille teilleen SA-riidan jälkeen ja kiihdytti ennustelujaan, Rutherford jatkoi samalla ennustelulinjalla, Fred Franz koitti panna paremmaksi 1975-ennustelullaan. Nyt Vt-seuran vastassa on seinä tuon 2520-homman kanssa ja odotettavissa on rajumpia muutoksia kuin konsaan 1914-sukupolviopin hylkääminen vuonna 1995.
>> Vaikka monet tällä palstalla kirjoittelevista eivät asiaa näe, oleellisin näiden ryhmien ero löytyy käsityksestä Kristuksen Jumaluudesta ja uskon vanhurskaudesta.
Tältä minustakin alkaa vaikuttaa näiden muutamien viestien jälkeen. kun Elleniä kirjoitti:
Tutkiva tuomio, sapatti ja ruokasäännöt ovat evankeliumin armolle ja vapaudelle vieraita pelastusopillisia sivukeskuksia ja näiden lisäksi adventismi sekä jehovantodistajat opettavat Raamatulle vierasta kristologiaa. Ellen G. Whiten ja adventismin (sekä jehovantodistajien kultin mukaan) ylienkeli Mikael on Kristus. Adventistit ja jehovantodistajat samastavat ylienkeli Mikaelin ja Kristuksen, toisin sanoen Kristuksen tosi Jumaluus luomattomana ikuisena Sanana joutuu vesitetyksi ja kiistetyksi. Vaikka adventistit jehovantodistajista poiketen hyväksyvät virallisesti kolminaisuusopin liikkeensä varhaisvaiheen kirjavampien käsityksien jälkeen ei kolminaisuusopin hyväksyminen silti "pelasta" adventismia areiolaistyyppisestä kristologisesta erheestä, joka on selvässä jännityksessä adventismin muutoin hyväksymän Kristuksen jumaluuden kanssa (adventistien kolminaisuusoppi edustaa antiokialaisen koulukunnan ekonomistista tulkintalinjaa, eikä läntisen tradition ontologista, alkujaan aleksandrialaista traditiota). Kuten adventistipioneerit James White, Uriah Smith sekä useat muut niin myös EGW opetti tosiasiallisesti areiolaisittain Kristuksen olevan jumaluudeltaan vähempi. On myös vakava erhe samastaa Kristus luodun olennon, ylienkelin kanssa. Raamattu ei koskaan väitä ylienkeli Mikaelia Kristukseksi eikä päinvastoin.
Esimerkiksi Dan.10:13 puhuu Mikaelista yhtenä enkeliruhtinaista, joka tuli Danielin avuksi. Mutta EGW:lle tämä Raamatun sanallinen, kirjaimellisesti ymmärretty merkitys ei kelpaa, vaan EGW väittää:
"For three weeks Gabriel wrestled with the powers of darkness, seeking to counteract the influences at work on the mind of Cyrus; and before the contest closed, Christ Himself came to Gabriel's aid." -Prophets and Kings (Profeetat ja kuninkaat) s.572
Muita EGW:n opetuksia, joissa hän samastaa Mikaelin ja Kristuksen, ilman tukea Raamatun teksteistä.
"Satan the tempter had claimed the body of Moses because of his sin; but Christ the Saviour brought him forth from the grave." -Desire of Ages (Aikakausien Toivo) s.421
Moses passed through death, but Michael came down and gave him life before his body had seen corruption. Satan tried to hold the body, claiming it as his; but Michael resurrected Moses and took him to heaven. Satan railed bitterly against God, denouncing Him as unjust in permitting his prey to be taken from him; but Christ did not rebuke His adversary, though it was through his temptation that the servant of God had fallen. He meekly referred him to His Father, saying, "The Lord rebuke thee." -Early Writings, s. 164.
Väittäessään luotua enkeliruhtinasta Mikaelia Kristukseksi EGW a) tekee jälleen yhden lisäyksen Raamattuun b) kiistää tosiasiallisesti tai vähintään pienentää Kristuksen tosi jumaluuden areiolaisittain c) on ristiriidassa Raamatun kanssa, kuten kymmenissä muissakin kohdissa. Mutta Raamatussa Mikael on yksi enkeliruhtinas muiden enkeliruhtinaiden joukossa, luotu olento (1 Tess. 4:16 , Juuda 9, 2 Piet. 2:11, Ilm.12:7 ). Kristus sen sijaan ei ole yksi muiden joukossa, vaan yksi ainoa: tosi Jumala ja tosi ihminen, ei ollenkaan enkeleihin verrattavissa.Kun oikeutta käydään, on oltava aina myös tietenkin oikeudenkäynti.
Tämä taivaallinen oikeudenkäynti on käynnissä koko ajan jokaisen ihmisen kohdalla.
Sitä Ylipapppi duunaa koko ajan. Hebr 8.
ASia ei ole tämän kummempi.
Pelastuksen saajia ei esim. arvota, vaan siihen on perusteet.
Lepopäivä on yksi Jumalan käsky.
Luomisesta lähtien kaikkina aikoina on ollut niitä jotka tahtovat viettää alkuperäistä Jumalan itsensä säätämää Raamatullisen viikon 7 päivää. 1 Moos 2:2-3.
Ei tämän kummempi juttu tämä.
Ruokasääntöjä ei ole koskaan annettu ainuttakaan kirkossa, mutta terveyskasvatusta on tehty aina.
Jumalan terveysneuvoja ovat 3 Moos 11.
Ravintoketjun alkupäässä olevat puhtaat eläimet ovat kasvissyöjiä, ja eivät mm. kerää saastejäämiä toisista eläimistä.
Tiedähän ettei esim. ihminenkään kelpaisi syötäväksi myrkkyjensä vuoksi.
Eläintaudit lisääntyvät loppua kohden.
Adventtilaiset elävätkin 10 vuotta pidempään kuin muu väestö.
Ruokalautasmalli oli 1800 luvulla sama kuin tänään terveystohtoreilla.
Kukaan ei vahdi kenenkään syömisiä.
Ei tämän kummempaa tämäkään.
Jehovatodistajilla ja adventtilaisilla ei ole opillisia yhteyksiä, päinvastoin.
Yhteistä on vain ymmärrys ettei helvetin piina ole ikuinen, ja että tämä maa luodaan uudesti.
Näissäkin on opit erilaiset ainakin 1000 v aikakauden suhteen.
Tunnen JT opin lapsuuteni ajoilta hyvin.
Olin sukulaiseni luona koululomat aina, joka oli JT.
Mikael oppi on ranskalaisen uskonpuhdistaja Jean Calvinin oppi, joka eli 1500 luvulla. A-kirkko perustettiin 1863.
Raamatuntuntijat useitsa piireistäö ovat t'hän yhtyneet.
Kukaan ei kuitenkaan opeta Jeesusta enkeliksi.
Siinä on kyse muusta.
A-kirkon kolmainsisuusoppi poikkeaa keskiajan kirkon kolmiansisuusopista siinä että keskiajan kirkko tutki Jumalan persoonallisuutta sisältäpäin. Tämä on luonnollisesti turhaa touhua.
A-kirkon 3- oppi tutkii Jumalan kolmen persoonallisuuden tekoja pelastushistoriassa.
Kristus ei ole Jumalaa vähempi.
Tunnet huonosti a-kirkon oppia, etkä ole lukenut ainuttakaan EGW kirjaa.
Hae kirjastosta esim. Alfa&Omega, tai lainaa lähimmästä kirkosta.
Hämmästyt kun totuus tulee ennakkoluulojen sijaan esiin.
Minä en nyt toimi minkään sortin opettajana, vaan neuvon ja keskustelen.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/raamattuhotelli.html
Siunausta
jari laurilajarlau kirjoitti:
Kun oikeutta käydään, on oltava aina myös tietenkin oikeudenkäynti.
Tämä taivaallinen oikeudenkäynti on käynnissä koko ajan jokaisen ihmisen kohdalla.
Sitä Ylipapppi duunaa koko ajan. Hebr 8.
ASia ei ole tämän kummempi.
Pelastuksen saajia ei esim. arvota, vaan siihen on perusteet.
Lepopäivä on yksi Jumalan käsky.
Luomisesta lähtien kaikkina aikoina on ollut niitä jotka tahtovat viettää alkuperäistä Jumalan itsensä säätämää Raamatullisen viikon 7 päivää. 1 Moos 2:2-3.
Ei tämän kummempi juttu tämä.
Ruokasääntöjä ei ole koskaan annettu ainuttakaan kirkossa, mutta terveyskasvatusta on tehty aina.
Jumalan terveysneuvoja ovat 3 Moos 11.
Ravintoketjun alkupäässä olevat puhtaat eläimet ovat kasvissyöjiä, ja eivät mm. kerää saastejäämiä toisista eläimistä.
Tiedähän ettei esim. ihminenkään kelpaisi syötäväksi myrkkyjensä vuoksi.
Eläintaudit lisääntyvät loppua kohden.
Adventtilaiset elävätkin 10 vuotta pidempään kuin muu väestö.
Ruokalautasmalli oli 1800 luvulla sama kuin tänään terveystohtoreilla.
Kukaan ei vahdi kenenkään syömisiä.
Ei tämän kummempaa tämäkään.
Jehovatodistajilla ja adventtilaisilla ei ole opillisia yhteyksiä, päinvastoin.
Yhteistä on vain ymmärrys ettei helvetin piina ole ikuinen, ja että tämä maa luodaan uudesti.
Näissäkin on opit erilaiset ainakin 1000 v aikakauden suhteen.
Tunnen JT opin lapsuuteni ajoilta hyvin.
Olin sukulaiseni luona koululomat aina, joka oli JT.
Mikael oppi on ranskalaisen uskonpuhdistaja Jean Calvinin oppi, joka eli 1500 luvulla. A-kirkko perustettiin 1863.
Raamatuntuntijat useitsa piireistäö ovat t'hän yhtyneet.
Kukaan ei kuitenkaan opeta Jeesusta enkeliksi.
Siinä on kyse muusta.
A-kirkon kolmainsisuusoppi poikkeaa keskiajan kirkon kolmiansisuusopista siinä että keskiajan kirkko tutki Jumalan persoonallisuutta sisältäpäin. Tämä on luonnollisesti turhaa touhua.
A-kirkon 3- oppi tutkii Jumalan kolmen persoonallisuuden tekoja pelastushistoriassa.
Kristus ei ole Jumalaa vähempi.
Tunnet huonosti a-kirkon oppia, etkä ole lukenut ainuttakaan EGW kirjaa.
Hae kirjastosta esim. Alfa&Omega, tai lainaa lähimmästä kirkosta.
Hämmästyt kun totuus tulee ennakkoluulojen sijaan esiin.
Minä en nyt toimi minkään sortin opettajana, vaan neuvon ja keskustelen.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/raamattuhotelli.html
Siunausta
jari laurilaEksytystaktiikkasi näyttää olevan, että vähättelet pahoilta hengiltä näyssä Ellen Whitelle tulleiden oppien pahuutta, lisäämällä joka kaunistelusi perään:
"ASia ei ole tämän kummempi."
"Ei tämän kummempi juttu tämä."
"Ei tämän kummempaa tämäkään."
Ja sitten vielä käsket lukemaan väärän profeetan moniosaisen kirjasarjan, noilla saatesanoillasi. Tulet tuosta vielä saamaan rangaistuksesi Jumalalta.uskova_1 kirjoitti:
Eksytystaktiikkasi näyttää olevan, että vähättelet pahoilta hengiltä näyssä Ellen Whitelle tulleiden oppien pahuutta, lisäämällä joka kaunistelusi perään:
"ASia ei ole tämän kummempi."
"Ei tämän kummempi juttu tämä."
"Ei tämän kummempaa tämäkään."
Ja sitten vielä käsket lukemaan väärän profeetan moniosaisen kirjasarjan, noilla saatesanoillasi. Tulet tuosta vielä saamaan rangaistuksesi Jumalalta.Vain yhden vuorokauiden muistit etten lue sanaakaan viesteistäsi.
Ehkä ensi kerralla menee jo 2 vrk, jne toivottavasti.
Sitten toki laitat tietysti ilman nimimerkkiäsi, mutta vastaan vain kerran.
Kaikke hyvää ja Jumalan siunausta vaan uskon tiellä Sinulle.
Minä olen jo kauan sitten lopettanut keskustelut kanssasi ja perustellut syyt siihen Raamatulla.
Pitää pikkusen kunnioittaa toisen pyyntöä olla kirjoittamatta.
Minä kun en ole täällä väittelemässä, syyttelemässä ja riitelemässä.
Siunausta
jari laurilajarlau kirjoitti:
Vain yhden vuorokauiden muistit etten lue sanaakaan viesteistäsi.
Ehkä ensi kerralla menee jo 2 vrk, jne toivottavasti.
Sitten toki laitat tietysti ilman nimimerkkiäsi, mutta vastaan vain kerran.
Kaikke hyvää ja Jumalan siunausta vaan uskon tiellä Sinulle.
Minä olen jo kauan sitten lopettanut keskustelut kanssasi ja perustellut syyt siihen Raamatulla.
Pitää pikkusen kunnioittaa toisen pyyntöä olla kirjoittamatta.
Minä kun en ole täällä väittelemässä, syyttelemässä ja riitelemässä.
Siunausta
jari laurilaNäytät olevan innokkain lukijani. Hyvin myös tiedät, etten kirjoittele ilman rekisteröityä nimimerkkejäni, joten voit lopettaa valehtelusi tähän. Mikä on sinun osuutesi minun bannauksiini ja galleriasivuni sulkemiseen?
uskova_1 kirjoitti:
Näytät olevan innokkain lukijani. Hyvin myös tiedät, etten kirjoittele ilman rekisteröityä nimimerkkejäni, joten voit lopettaa valehtelusi tähän. Mikä on sinun osuutesi minun bannauksiini ja galleriasivuni sulkemiseen?
Minä en lue sanaakaan.
Kannttaisi kirjoittaa siihen malliin etä ihmiset lukisivat.
Tuskinpa kukaan kaipaa kristillisille sivuille herjaajia, parjaajia ja pilkkaajia.
Siunausta
jari laurilajarlau kirjoitti:
Minä en lue sanaakaan.
Kannttaisi kirjoittaa siihen malliin etä ihmiset lukisivat.
Tuskinpa kukaan kaipaa kristillisille sivuille herjaajia, parjaajia ja pilkkaajia.
Siunausta
jari laurilaAdventistikirkon asiat eivät kuulu kristillisille sivuille, vaan tuonne Uskonnot ja uskomukset-osastoon, missä ovat sen sukulaisharhaopit eli mormoonit ja jehovan todistajat.
uskova_1 kirjoitti:
Adventistikirkon asiat eivät kuulu kristillisille sivuille, vaan tuonne Uskonnot ja uskomukset-osastoon, missä ovat sen sukulaisharhaopit eli mormoonit ja jehovan todistajat.
En lukenut sanaakaan näistäkään viesteistäsi.
Minulla on ollut aina omat murheeni ja hyvin hankala ja vaikea nuoruus jo kaikenlaisten kusipäitten (en tarkoita Sinua tällä) takia, ja en halua riidellä.
Jostakin luin että joku kirjoitti Sinun menneistä vaikeuksistasi, en tiedä paljonko oli totta siinä, enkä halua mieltäsi toki pahoittaa.
Sen jälkeen ymmärsin Sinua.
Toivon kaikkea hyvää Sinulle.
Elämä on mukavampaa ja hyvää kun kulkee rakkauden ajatuksissa, eikä väittele ja riitele.
Ymmärrän hyvin äkäpussikaudet uskon alkutiellä, ja myöhemmin turhautumissa,
eikä palstan viestit minua loukkaa, mutta siitä ei saa tulla jatkuvaa tapaa, eli jos aikoo olla hiukankaan kristitty, on oltava suvaitsevainen, empaattinen, ja lähimmäisrakas.
Jumalan tunteminen-, ja Kristus sydämessä saa aikaan rakkautta.
Kun tulin synnintuntoon joskus toistakymmentä vuotta sitten päätin että ostan Raamatun ja luen sen niin hyvin että osaan valita hyvän seurakunnan.
Päätin myös etä menneet vaikeudet Jehovantodistajien kanssa joiden kanssa olin tekemisissä muutoin eivät saa vaikuttaa ratkaisuuni, että menisin vaikka sinne jos hyväksi näen.
Tunnen opit, ja en ole valintaani katunut.
A-kirkon oppi on rehellinen Raamatulle, mutta ihmiset ovat tietysti erilaisia ja vain ihmisiä sielläkin.
Nyt olen ollut vaikeuksissa uskonelämässäni turhautumissa siinä joidenkin asioiden vuoksi, ja parannusta tarvisen itse, mutta ajallaan.
En ole opettajana missään virassa, keskustelen, ja annan tietoa mitä tiedän.
Jätin opetusvirkani kesäkuun alussa, ja en ole sen jälkeen osallistunut srk elämään.
Kaiketi kaavalen uskonelämän jatkuvan ihan kotioloissa pidemmän aikaa.
Menen läheiseen kuppilaan kupposelle, vaikka teepannu on aina kuumana kotonani yleensä, mutta seuraa kaipaa ihminen kerran päivässä ettei tule mökkihöperöksi.
Siunausta, hyvää pääsiäistä, kevättä ja kesää
jari laurilajarlau kirjoitti:
En lukenut sanaakaan näistäkään viesteistäsi.
Minulla on ollut aina omat murheeni ja hyvin hankala ja vaikea nuoruus jo kaikenlaisten kusipäitten (en tarkoita Sinua tällä) takia, ja en halua riidellä.
Jostakin luin että joku kirjoitti Sinun menneistä vaikeuksistasi, en tiedä paljonko oli totta siinä, enkä halua mieltäsi toki pahoittaa.
Sen jälkeen ymmärsin Sinua.
Toivon kaikkea hyvää Sinulle.
Elämä on mukavampaa ja hyvää kun kulkee rakkauden ajatuksissa, eikä väittele ja riitele.
Ymmärrän hyvin äkäpussikaudet uskon alkutiellä, ja myöhemmin turhautumissa,
eikä palstan viestit minua loukkaa, mutta siitä ei saa tulla jatkuvaa tapaa, eli jos aikoo olla hiukankaan kristitty, on oltava suvaitsevainen, empaattinen, ja lähimmäisrakas.
Jumalan tunteminen-, ja Kristus sydämessä saa aikaan rakkautta.
Kun tulin synnintuntoon joskus toistakymmentä vuotta sitten päätin että ostan Raamatun ja luen sen niin hyvin että osaan valita hyvän seurakunnan.
Päätin myös etä menneet vaikeudet Jehovantodistajien kanssa joiden kanssa olin tekemisissä muutoin eivät saa vaikuttaa ratkaisuuni, että menisin vaikka sinne jos hyväksi näen.
Tunnen opit, ja en ole valintaani katunut.
A-kirkon oppi on rehellinen Raamatulle, mutta ihmiset ovat tietysti erilaisia ja vain ihmisiä sielläkin.
Nyt olen ollut vaikeuksissa uskonelämässäni turhautumissa siinä joidenkin asioiden vuoksi, ja parannusta tarvisen itse, mutta ajallaan.
En ole opettajana missään virassa, keskustelen, ja annan tietoa mitä tiedän.
Jätin opetusvirkani kesäkuun alussa, ja en ole sen jälkeen osallistunut srk elämään.
Kaiketi kaavalen uskonelämän jatkuvan ihan kotioloissa pidemmän aikaa.
Menen läheiseen kuppilaan kupposelle, vaikka teepannu on aina kuumana kotonani yleensä, mutta seuraa kaipaa ihminen kerran päivässä ettei tule mökkihöperöksi.
Siunausta, hyvää pääsiäistä, kevättä ja kesää
jari laurilaJos luet muitten minulle keksimistä vaikeuksista, niin ne ovat puuta heinää. Olen itse kertonut monille omista vaiheistani, kun olen nähnyt kokemusteni toimivan varoittavana esimerkkinä tai ohjeena muille. Esim:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000025215457
Saattaa olla, että Jumala nyt tekee sinussa työtään ja silmäsi ovat avautumassa ja huomaat, että vaikeutesi johtuvat harhaoppiin eksymisestäsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292815- 931067
- 58921
- 66885
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26857Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6857Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65814Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37810Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu136739Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75734