vanteen suojanauha

jallu

elikkäs olen tässä vaihtamassa pyörään sisäkumeja ja huomasin että sisäkumin ja vanteen väliset suojanauhat ovat ihan puhki ja mietin että onko siitä mitään haittaa jos vetäsen vaan normi teipillä uudet suojat vai onko sen nauhan irtonaisuus tehty tarkoituksella, eli ilman liimapintaa ja kun ottaa vielä huomioon mitä hintoja pyöräliikkeet repivät noista nauhoista perus teippi rulla 0.50€?

6

8169

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rane

Tuon nauhan tarkoitus on suojella sisäkumia pinnojen kiristyspulttien päiltä. Kyllä erkkateippi varmasti ajaisi saman mutta sen kestävyydestä ei ole haisuakaan.

• jallu

joo niin mä sen itekki ajatellin, se siinä vaan hämäs että onko se tarkoituksella ilman liimapintaa ja onko siinä isompikin tarkoitus että ei tarraa kiinni vanteeseen,

mutta eiköhän se teipilläki mene vaikka joutus vaihtaakki useammin, ainaki tulee halvemmaks ku noi kunnon nauhat

• korjuumies
        jallu kirjoitti:

joo niin mä sen itekki ajatellin, se siinä vaan hämäs että onko se tarkoituksella ilman liimapintaa ja onko siinä isompikin tarkoitus että ei tarraa kiinni vanteeseen,

mutta eiköhän se teipilläki mene vaikka joutus vaihtaakki useammin, ainaki tulee halvemmaks ku noi kunnon nauhat

kohta sulla on siellä kivat pinnat mitä kiristellä,väljän vannenauhan tarkoitus on että sieltä edes vähän pääsisi vesi kuivahtaan.kilpa pyörissä on pakko käyttää teippi vannenauhaa koska rengas paineet ovat 7-8bar.

• Rane
        korjuumies kirjoitti:

kohta sulla on siellä kivat pinnat mitä kiristellä,väljän vannenauhan tarkoitus on että sieltä edes vähän pääsisi vesi kuivahtaan.kilpa pyörissä on pakko käyttää teippi vannenauhaa koska rengas paineet ovat 7-8bar.

Joo. Kovasti olenkin nyt innostunut kommentoimaan asiaa jos toistakin...no muutama olut...okei ;)

En tosiaankaan ole ihan varma tuon erkkateipin pätevyydestä vannenauhana mutta siitä olen suht varma, että jos vanteen ja renkaan väliin pääsee kosteutta niin siellähän se on ja pysyy.

• toimii hyvin
        Rane kirjoitti:

Joo. Kovasti olenkin nyt innostunut kommentoimaan asiaa jos toistakin...no muutama olut...okei ;)

En tosiaankaan ole ihan varma tuon erkkateipin pätevyydestä vannenauhana mutta siitä olen suht varma, että jos vanteen ja renkaan väliin pääsee kosteutta niin siellähän se on ja pysyy.

Eristysteippi toimii vallan mainiosti. Se on halpa ja kevyt ratkaisu. Pinnareijistä ei edes voi mennä vettä vanteen ja renkaan väliin, kun on eristysteippiä vannenauhana. Ontelovanteen onteloihin voi mennä vesi, mutta kyllä se pinnareijistä poi tulee. Sitäpaitsi tähän ei tuo helpotusta löysä vannenauha, koska silloin se vesi menee renkaan ja vanteenväliin ja ei se sieltä kovin hyvin ole kuivumassa, Toisaalta rengas on tiiviisti vanteella, joten koko setti on todella vesitiivis. Ei sinne vanteen ja renkaanväliin edes voi mennä vettä, ainoastaan vanteen onteloihin voi vesi mennä.

Minulla on 1500 euron maastopyörässä eristysteippiä vannenauhana. Toimii paremmin kuin aikaisemmat vannenauhat.

• Kaikissa
        toimii hyvin kirjoitti:

Eristysteippi toimii vallan mainiosti. Se on halpa ja kevyt ratkaisu. Pinnareijistä ei edes voi mennä vettä vanteen ja renkaan väliin, kun on eristysteippiä vannenauhana. Ontelovanteen onteloihin voi mennä vesi, mutta kyllä se pinnareijistä poi tulee. Sitäpaitsi tähän ei tuo helpotusta löysä vannenauha, koska silloin se vesi menee renkaan ja vanteenväliin ja ei se sieltä kovin hyvin ole kuivumassa, Toisaalta rengas on tiiviisti vanteella, joten koko setti on todella vesitiivis. Ei sinne vanteen ja renkaanväliin edes voi mennä vettä, ainoastaan vanteen onteloihin voi vesi mennä.

Minulla on 1500 euron maastopyörässä eristysteippiä vannenauhana. Toimii paremmin kuin aikaisemmat vannenauhat.

Maantiepyörässä rengaspaineet ovat tyypillisesti 8 barin luokkaa, maastopyörässä huomattavasti vähemmän. Tuossa mainitussa "ontelovanteessa" on sisäkumin puoleisella puolella aika iso reikä, jota vasten sisäkumi painautuu. Omassa maantiefillarissa jouduin vaihtamaan vannenauhan ihan sen takia, että nauha oli painunut reikien kohdalta kuopalle, jolloin reiän terävä reuna oli tullut sen verran esille, että puhkaisi sisärenkaan. Eipä tullut mieleenkään laittaa tilalle pehmeää ja venyvää erkkaria vaan laitoin suosiolla jäykästä muovista tehdyn vannenauhan.

Liiman puuttuminen vannenauhasta on varmaankin ihan käytännön asennusta helpottava juttu. Kehän muotoisen nauhan asennus ja poisto sujuu helpommin, kun välissä ei ole liimaa. Nauha venyy sen verran, että sen saa kokonaisena paikoilleen. Voi olla, että matalammalle paineelle on olemassa myös liimattavaa nauhaa, hätätilassa varmaankin erkkarikin käy väliaikaiskorjaukseen. Nauhan yksi funktio on siis estää sisärenkaan tursuaminen vanteen aukoista ulos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5494
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4810
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2731
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1647
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1472
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1449
    Aihe