Opiskelen tällä hetkellä viidettä vuotta laulua, aloitin vuonna 2001 ja vuonna 2003 en käynyt ollenkaan tunneilla! Sen sijaan nyt opiskelen ammattiopiskelijana konservatoriossa, ja käyn viikottain laulutunnilla. Kolmen vuoden ajan olen junnannut paikoillaan, ja tuntuu että kaikki ongelmat, jotka alkoivat juuri sen välivuoden aikana, ovat vain pahentuneet. Puolen tunnin laulamisen jälkeen ääneni on käheä, eikä nykyinen laulunopettajani koskaan puutu siihen! vaihdoin laulunopettajaa viime syksynä, mutta en osaa sanoa näin lyhyellä aikavälillä, onko vaihtamisella ollut merkitystä, ehkä ei! Omaakin vikaa on, en harjoittele juurikaan, mutta silloinkin kun harjoittelen, laulaminen sattuu kurkussa, ja joudun lopettamaan. Keikoilla myös tuntuu usein, ettei laulaminen ole helppoa ja vapaata, vaan kurkku käheytyy. Välillä masentaa kuunnella luokkakaverin edistymistä ja kertomuksia laulutunneilta, kuinka hyvin se ja se opettaja osaa opettaa ja puuttua asioihin! Itse en kuitenkaan saanut paikkaa kyseiseltä opettajalta, joka on ehkä ainoa "hyvä" opettaja koulussamme.
Juttelin erään laulupedagogin kanssa juuri, ja hän kehotti käymään joko voice massagessa tai sitten puheteraupetilla (tk:n kautta)...
Olen kyllä sen jälkeen miettinyt juuri tuota voice massagea, onko teillä kellään mahdollisesti kokemusta kyseisestä hieronnasta? Auttaako? Miten opin laulamaan "ilman kurkkua"???
Voice massage...auttaako?
14
1603
Vastaukset
- auttaa seurauksiin
...ei syyhyn.
Jos on ongelmia, tekniikan vaihdos tms. kannattaa käydä voice massagessa. Mutta syytä se ei poista: sinun olisi pistettävä laulutekniikkasi remonttiin. Ei ole normaalia, että ääni käheytyy jatkuvasti laulutunnista. Tässä tapauksessa, jos/kun opettaja ei puutu ongelmiisi, suosittelen opettajanvaihdosta. Kokeile ensin yksityisesti jollakin. Monet pitävät myös kahta opettajaa samaan aikaan, joskin se saattaa joissakin tapauksissa tuottaa ongelmia, kun toinen sanoo toista ja toinen käskee tehdä toisin.
Tunnolliset oppilaat ottavat usein itseensä, kun eivät kehity. Ajattelevat, että "kai minä olen sitten niin huono". Silti sama laulaja voi oikeanlaisessa ohjauksessa edistyä huimaa vauhtia. Kyseessä on sinun instrumenttisi. Ääniä ei ole kuin yksi. Useiden vuosien virhetoiminnot vaativat useiden vuosien sitkeätä korjaamista. Mieti sitä, kun laitat asioita tärkeysjärjestykseen.- Mackan85
No mulla vaihtuuki laulunopettaja joka tapauksessa kun valmistun tänä keväänä konsalta, ja pyrin seuraavan asteen kouluun! Toivottavasti opettaja siellä (jos nyt sitten pääsen) opettaa eri tyylillä kuin tähänastiset! Tosiaan laulaminen ja laulutunneilla käyminen on tällä hetkellä täysin pakkopullaa, vaikka laulamista rakastankin ja haluaisin kehittyä. Ajattelin kuitenkin testata voice massagea, jos vaikka helpottais jonku verran, ja syksyllä jatkan sitten jollakin toisella opettajalla!
Kiitos vastauksesta! - sopraano70
Mackan85 kirjoitti:
No mulla vaihtuuki laulunopettaja joka tapauksessa kun valmistun tänä keväänä konsalta, ja pyrin seuraavan asteen kouluun! Toivottavasti opettaja siellä (jos nyt sitten pääsen) opettaa eri tyylillä kuin tähänastiset! Tosiaan laulaminen ja laulutunneilla käyminen on tällä hetkellä täysin pakkopullaa, vaikka laulamista rakastankin ja haluaisin kehittyä. Ajattelin kuitenkin testata voice massagea, jos vaikka helpottais jonku verran, ja syksyllä jatkan sitten jollakin toisella opettajalla!
Kiitos vastauksesta!Jos sibaa meinaat niin ei sielläkään ole hyviä opettajia. Äänihuulet rullalla monella laulajalla väärän opetustavan takia!
- amateur
Mackan85 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!Jos sinulla on ääniongelmia, ne kannattaisi pyrkiä ratkomaan pian etteivät ongelmat pahene. Oletko tulltu ajatelleeksi että jos on tekniikassa pahoja puutteita et ehkä pääsekään jatko-opintoihin? Kokeissa ei mitata pelkkää äänimateriaalia vaan myös taitoja. Suosittelen yksityistunteja joltain opettajalta josta olet kuullut hyvää tai jonka oppilaat kuulostavat hyvältä ja ovat kehittyneet taidoissa.
Itse tein joskus soitonopettajan kanssa niin että kävin toisella opettajalla salaa kun kehitys junnasi ja parempia opettajia kokeneena tiesin mitä oppia pitäisi saana enkä samana vuonna olisi saanut vaihdettua. Ei korrektia, mutta ainakin kehityin. Tuossa kahden opettajan tilanteessa on hyvä käydä eri kappaleita eri opettajan kanssa ettei tule ristiriitaisia neuvoja tai tehtyä yhden kanssa yhdellä tavalla ja toisen kanssa toisen.
Henkilökemiakysymyksiähän nämä myös ovat jossain määrin, joku voi yrittää opettaa ihan oikeaa asiaa eri mielikuvin tai harjoituksin mutta jonkun toisen lähestymistapa vaan toimii itselle paremmin. - Mackan85
amateur kirjoitti:
Jos sinulla on ääniongelmia, ne kannattaisi pyrkiä ratkomaan pian etteivät ongelmat pahene. Oletko tulltu ajatelleeksi että jos on tekniikassa pahoja puutteita et ehkä pääsekään jatko-opintoihin? Kokeissa ei mitata pelkkää äänimateriaalia vaan myös taitoja. Suosittelen yksityistunteja joltain opettajalta josta olet kuullut hyvää tai jonka oppilaat kuulostavat hyvältä ja ovat kehittyneet taidoissa.
Itse tein joskus soitonopettajan kanssa niin että kävin toisella opettajalla salaa kun kehitys junnasi ja parempia opettajia kokeneena tiesin mitä oppia pitäisi saana enkä samana vuonna olisi saanut vaihdettua. Ei korrektia, mutta ainakin kehityin. Tuossa kahden opettajan tilanteessa on hyvä käydä eri kappaleita eri opettajan kanssa ettei tule ristiriitaisia neuvoja tai tehtyä yhden kanssa yhdellä tavalla ja toisen kanssa toisen.
Henkilökemiakysymyksiähän nämä myös ovat jossain määrin, joku voi yrittää opettaa ihan oikeaa asiaa eri mielikuvin tai harjoituksin mutta jonkun toisen lähestymistapa vaan toimii itselle paremmin.No mulla aika mahdoton vaihtaa opettajaa kun laulutunteja ehtii tänä keväänä olla enää ehkä viisi kappaletta..Että parempi se on odotella sinne syksylle..Mutta kokeilen kyllä voice massagea, vaikka se nyt ei sillä tavalla niihin ongelmien syihin puutukaan!
Tänään laulutunnilla ääni säilyi melkein kokonaan, että kyl mä uskon jotain oppivani! Kaikki oppi minkä ääniharjoituksissa saa, pitäis siirtää myös laulamiseen, siis kappaleitten laulamiseen, ja se ei taida ihan salamana onnistua!
Joten, tässä nyt mennään samalla opettajalla viel tää kevät ja luotetaan onneen!=) - Mackan85
sopraano70 kirjoitti:
Jos sibaa meinaat niin ei sielläkään ole hyviä opettajia. Äänihuulet rullalla monella laulajalla väärän opetustavan takia!
Oon ite menossa kuopion sibikseen, tai siis haen sinne! Laulunopettaminen on varmasti hankalaa, toisille vaan tietynlainen opetustyyli ei sovi, ja näköjään mulle on sattunu aina just ne opettajat, joitten tyyli ei sovi mulle!
- sopraano70
Mackan85 kirjoitti:
Oon ite menossa kuopion sibikseen, tai siis haen sinne! Laulunopettaminen on varmasti hankalaa, toisille vaan tietynlainen opetustyyli ei sovi, ja näköjään mulle on sattunu aina just ne opettajat, joitten tyyli ei sovi mulle!
vaan siitä ,että perusasiat on unohdettu kun laulajien pitää olla jo parikymppisinä oopperalavoilla! Jos laulajalla ei koko kroppa soi vaan ääntä pelkästään sjoitetaan maskiin niin ei ole ihme ,että äänihuulet ovat rullalla ja ura lyhyt. Ja tässä myös syy miksi ihmiset eivät viitsi käydä kuuntelemassa oopperaa kukasitä kireää kurkusta krkumista viitsii kuunnella en minä ainaaan.
- Mackan85
sopraano70 kirjoitti:
vaan siitä ,että perusasiat on unohdettu kun laulajien pitää olla jo parikymppisinä oopperalavoilla! Jos laulajalla ei koko kroppa soi vaan ääntä pelkästään sjoitetaan maskiin niin ei ole ihme ,että äänihuulet ovat rullalla ja ura lyhyt. Ja tässä myös syy miksi ihmiset eivät viitsi käydä kuuntelemassa oopperaa kukasitä kireää kurkusta krkumista viitsii kuunnella en minä ainaaan.
No minä ite en kylläkään tähtää sinne oopperalavoille...
Mutta se on totta, mullekin on hoettu kohta viis vuotta tuesta, mutta kukaan opettaja ei ole osannut opettaa kuinka tuki saadaan, mikä se edes on, kuinka se toimii jne...
Lisäks eräs opettaja kun kysyin jotain harjotusta mitä voisin itekseni tehä, niin hän vastas että lähde uimaan...Varmaan uinti on hyväks keuhkoille/hapenottokyvylle mut en mä näkis sitä lauluharjoituksena kuitenkaan!
Tämänhetkinen opettaja korostaa enemmän juuri tuota maski-/ rintaresonointia! Tietysti hengitystekniikkaakin käydään jne, mut ei se tunnu tuottavan tulosta.. - priori
Mackan85 kirjoitti:
Mutta se on totta, mullekin on hoettu kohta viis vuotta tuesta, mutta kukaan opettaja ei ole osannut opettaa kuinka tuki saadaan, mikä se edes on, kuinka se toimii jne...
Lisäks eräs opettaja kun kysyin jotain harjotusta mitä voisin itekseni tehä, niin hän vastas että lähde uimaan...Varmaan uinti on hyväks keuhkoille/hapenottokyvylle mut en mä näkis sitä lauluharjoituksena kuitenkaan!
Tämänhetkinen opettaja korostaa enemmän juuri tuota maski-/ rintaresonointia! Tietysti hengitystekniikkaakin käydään jne, mut ei se tunnu tuottavan tulosta..Vai ei osata tukea opettaa tai selittää? Ainakin töllin ritu, tai metsänheimon jarkko tai väisäsen heli osaavat, ja varmaan moni muukin... mut ne ei opetakaan missään sibassa
- sopraano70
Mackan85 kirjoitti:
Tämänhetkinen opettaja korostaa enemmän juuri tuota maski-/ rintaresonointia! Tietysti hengitystekniikkaakin käydään jne, mut ei se tunnu tuottavan tulosta..Tämä esimerkki on nyt todella karkea versio.,mutta kun hengität syvään aivan lantion pohjaan saakkaja samalla tietysti levität selän ja kyljet niin kun alat laulamaan niin pidät lhaksillasi kyljet auki etkä päästä niitä kasaan vaikka mieli tekisikin. Tavallaan laulat ilman päällä et ilmalla. Tavallaan tunne on sama kun säikähdät ja henkäiset sisään mutta et uskalla hengittää ulos tai kun todella hämmästyt jostain. Eli kun kontrolloitlihaksiasi niin ,että sisään hengityksen jälkeen et päästä niitä kasaan ja tunnet myös lantiossa "painetta.Vatsan pitää mielummin ulistua ulospäin eikä missään tilassa sisäänpäin. Alussa kn tukea opettelee jännitys on staattinen, mutta siitä pitäisi päästä vähtellen tilaan jossa kylki ja selkä lihakset illiikkuvat ilmaisun mukana. Tämä sepustus on hyvn karkea kaava lauluhengityksestä.
Tuki hengitystä voi harjoitella myös niin ,että hengität keuhkot ja kokokropan täyteen lmaa ja päästät sitten suhinalla ilan vähitellen ulos mutta pidät kyljet auki etkä päästä niitä kasaan ilman muana. Siinä on karkesati ottaen tuki.
- kuuntele itseäsi
Kuule, neuvoisin sinua etsimään itsellesi oikeaa opettajaa. Kun sinulla on laulutunnilla ilo laulaa ja tunnin loppuessa ihmettelet, että joko se meni, niin silloin uskon myös kurkkusi hellittävän otettaan. Jos laulaessa, tunnilla tai muualla, kurkku käheytyy, niin silloin et laula oikein. Koska oikein laulettaessa ääni vaan paranee ja laulu helpottuu, mitä enemmän ja pidempään laulaa. Ja laulunopettajan on käheyteen puututtava, jos hän haluaa tehdä työnsä kunnolla! Toisaalta on kyllä opettajia, jotka ovat paperilla hyviä, mutta käytännössä...no niin... Mutta muutokset eivät yleensäkään tapahdu nopeasti, ei laulussakaan. Mutta kuten sanoin, kun laulunilo ja rentous ovat tunnilla läsnä, tiedät olevasi matkalla muutokseen. Niin, ja voice massage auttaa "laululihaksiin", ihan kokeilemisen arvoinen juttu. Ei ehkä kuitenkaan yksin anna pysyvää apua.
- annette27
Luulen, että äänihieronnassa et opi oikeaa hengitystekniikkaa. Luulen, että ongelmasi johtuu siitä, ettet saa kosketusta palleaan. Jos äänesi pingottuu kurkkuun, niin syyt voivat olla psyykkisiäkin. Tervettä ei kuitenkaan ole, jos ääni käheytyy! Heti, kun kurkkuun sattuu, laulaminen pitäisi lopettaa tai ongelmat moninkertaistuvat.
Voice massagen tarkoitus on rentouttaa kireytyneitä äänentuottolihaksia. Itselläni on ollut ongelmana purenta, jota parhaillaan korjaillaan. Kun narskuttelin yöllä hampaita niin lihakset kipeytyivät enkä saanut suuta hyvin auki. Äänihieronta auttoi tuollaisiin asioihin.
Mutta ainahan sitä voi kokeilla varsinkin jos tykkää käydä hoidoissa. Varmista vain, että äänihierojasi on koulutettu!- lisbeth
Hei, haluaisin vähän korjata ja täsmentää sinun tekstiäsi....
VM-terapeutti nimikettä ei voi käyttää kuin kyseisen koulutuksen käynyt ja läpäissyt, ja näin saa oikeuden käyttää titteliä, joten kyseisen tittelin väärinkäyttö on vaikeaa.
Hyvä VM-terapeutti osaa opettaa oikeaa hengitystekniikkaa ja esim. minä opetan sitä, jos siinä on ongelmaa ja yleensä aika useasti on. Olen koulutukseltani myös Erikoistunut (Tules ja Ergonomia) Fysioterapeutti ja harrastanut myös laulua. Kannattaa kysellä VM-terapeutin pohjakoulutus ja lisäkoulutukset sekä hänen omat harrastukset. Fysioterapeutin peruskoulutus on 3,5 vuotta ja hierojan 4-9 kuukautta, joka on myös hyvä tietää ja halutessa ottaa huomioon.
t.VM-terapeutti liisa p.0400-435 500
- LlISA
Voice Massage-terapia on äänenkäytön lihasten käsittelyä ja laulajille annan yleensä hengitysalueen käsittelyn ja kokenut sen heille erittäin hyväksi. Suosittelen kokeilemaan, koska muuten asiaa ei voi tietää. Hyvä terapeutti ja asiakas kyllä tietävät hoidon jälkeen onko hoitosarja vai vain kertakäynti tarpeen. Harvoin hoitokerta on mennyt hukkaan.
Soita jos kiinnostaa!
VM-terapeutti, Liisa p.0400-435 500
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649