Olin tänään ajelemassa opetusluvan kanssa automaattivaihteisella autolla, ja tuli heti moottoritiellä riitaa isän kanssa, eli siis jos ajan esim. 75km/h niin voinko pääsää kaasupolkimen ylös niin nopeasti kuin mahdollista, isän mielestä voi, mutta mun mielestä silloin kierrokset laskee nopeasti, ja auto lyö ykkösen sisään, ja se on pahaksi koneelle (sama kuin jos manuaaleissa laittaa kovassa vauhdissa ykkösen) eli siis pitääkö kaasu päästää hitaasti, ja sitten vasta jalka jarrulle, tai voiko sen "heittää" ylös, itse olen muutama kertaa päästänyt jalan nopeasti kaasulta, ja ei ole mennyt kytkin auki tai vaihde vapaalle.
Kaasun käyttö
93
5661
Vastaukset
- ei se ole ihansama
Miksi pitää ajaa kortti automaattivaihteisella autolla? Kun käyt inssissä automaattivaihteisella, niin saat kortin vain automaattivaihteiselle autolle.
- kortillinen
Syy automaattivaiteisella autolla kortin ajamiseen on aika usein tervaydellinen. Ts henkilö ei välttämättä pysty ajamaan manuaalivaihteista autoa. keskustelun aloittajan tapausta en tunnne.
Tiedän muutaman henkilön, jotka ei pysty ajamaan manuaalivaihteista autoa. Heillä on käytössään automaattivaihteinen auto. Parilla hankilöllä on automaattivaihteistan lisäksi käsihallintalaitteet.... Eivätkä ole sen huonompia kuskeja kuin muutkaan... - HUHUuuh
kortillinen kirjoitti:
Syy automaattivaiteisella autolla kortin ajamiseen on aika usein tervaydellinen. Ts henkilö ei välttämättä pysty ajamaan manuaalivaihteista autoa. keskustelun aloittajan tapausta en tunnne.
Tiedän muutaman henkilön, jotka ei pysty ajamaan manuaalivaihteista autoa. Heillä on käytössään automaattivaihteinen auto. Parilla hankilöllä on automaattivaihteistan lisäksi käsihallintalaitteet.... Eivätkä ole sen huonompia kuskeja kuin muutkaan...vastanut kysymykseen ja toisaalta ei tämä mikään pelkkä kysymys/vastauspalsta ole vaan vapaa keskustelu, jossa jutut rönsyää ja hyvä niin..
Niin mitä alkuperäiseen kysymykseen niin ei mitään varmaa tietoa mutta oletttaisin kysyjän isän olevan oikeassa sillä kyseessähän on nimenomaan autoinsinöörien suunnittelema AUTOMAATTI, niin luulisi sen sitten toimivan niinkuin sana sanoo. - Kiki
Ekaksi opetellaan se auton hallinta, liikenne, taskuparkki, peruutus, ohjaus, ja sellasta kivaa, sitten vasta se "liikuttelu" eka inssi menee automaatilla, toka sitten joskus vuoden päästä manuaalilla, kyllä nämä asiat on tiedossa.
Olen tykännyt automaattivaihteisista autoista lapsesta asti, joten en nyt rupee tapaa muuttamaan, ja siis ennen kakkosvaihetta tulen tekemään vielä inssin manuaalilla. - kiki
kortillinen kirjoitti:
Syy automaattivaiteisella autolla kortin ajamiseen on aika usein tervaydellinen. Ts henkilö ei välttämättä pysty ajamaan manuaalivaihteista autoa. keskustelun aloittajan tapausta en tunnne.
Tiedän muutaman henkilön, jotka ei pysty ajamaan manuaalivaihteista autoa. Heillä on käytössään automaattivaihteinen auto. Parilla hankilöllä on automaattivaihteistan lisäksi käsihallintalaitteet.... Eivätkä ole sen huonompia kuskeja kuin muutkaan...Terveys ihan kunnossa kaikin puolin, ja opin uudet asiat, haluan vaan ekaksi oppia ne tärkeimmät, enkä ottaa EKAKSI autoksi isoa manuaalivaihteista limusiinia, vaan tällänen pikkunen automaattinen honda on just passeli mul, kyllä mä sen manuaalin opettelen, kunhan autolla ajo on muuten "selkäytimessä
- olis ollu halvempi
Kiki kirjoitti:
Ekaksi opetellaan se auton hallinta, liikenne, taskuparkki, peruutus, ohjaus, ja sellasta kivaa, sitten vasta se "liikuttelu" eka inssi menee automaatilla, toka sitten joskus vuoden päästä manuaalilla, kyllä nämä asiat on tiedossa.
Olen tykännyt automaattivaihteisista autoista lapsesta asti, joten en nyt rupee tapaa muuttamaan, ja siis ennen kakkosvaihetta tulen tekemään vielä inssin manuaalilla.Olis ollu halvempi käydä heti se inssi sillä manuaalivaihteisella, ja sitten vaikka ajaa koko loppu elämänsä vaikka automaatilla.
Otetaan esimerkkinä vaikka paketti-auto, suuremmalla todennäköisyydellä se auto on manuaali kuin automaattivaihteinen. - Kiki
olis ollu halvempi kirjoitti:
Olis ollu halvempi käydä heti se inssi sillä manuaalivaihteisella, ja sitten vaikka ajaa koko loppu elämänsä vaikka automaatilla.
Otetaan esimerkkinä vaikka paketti-auto, suuremmalla todennäköisyydellä se auto on manuaali kuin automaattivaihteinen.Niin en ole ajamsassa pakua.
Ai tottakai se on halvempi jos on vaan yks inssi, sehän on selvä juttu.
Mutta nyt on kyse siitä että ekan auton pitää olla helppo, että oppii ne tärkeimmät jutut liikenteestä, peruuttamisesta, parkkeeraamisesta, ja siihen malliin ennenkuin rupee kiinnitämään kauheesti päänvaivaa auton LIIKUTTAMISEEN - sullakin
Kiki kirjoitti:
Niin en ole ajamsassa pakua.
Ai tottakai se on halvempi jos on vaan yks inssi, sehän on selvä juttu.
Mutta nyt on kyse siitä että ekan auton pitää olla helppo, että oppii ne tärkeimmät jutut liikenteestä, peruuttamisesta, parkkeeraamisesta, ja siihen malliin ennenkuin rupee kiinnitämään kauheesti päänvaivaa auton LIIKUTTAMISEENPakettiauto voi sullakin tulla vastaan kyllä vielä jossakin välissä. Itsekkin ajattelin noin, että ei sitä varmaan koskaan pakulla aja. Mutta nyt mulla on ollut kortti vähän reilun vuoden, ja ajan nykyisessä työpaikassani pakettiautoa. Ihan kivaa touhua oikeastaan. Ei olisi onnistunut, mikäli mulla olisi kortti vain automaattivaihteiselle autolle.
- Kiki
sullakin kirjoitti:
Pakettiauto voi sullakin tulla vastaan kyllä vielä jossakin välissä. Itsekkin ajattelin noin, että ei sitä varmaan koskaan pakulla aja. Mutta nyt mulla on ollut kortti vähän reilun vuoden, ja ajan nykyisessä työpaikassani pakettiautoa. Ihan kivaa touhua oikeastaan. Ei olisi onnistunut, mikäli mulla olisi kortti vain automaattivaihteiselle autolle.
En usko että ekan vuoden aikana kun mulla se kortti on, niin pitää henkensä uhalla mennä ajamaan manuaalivaihteista autoa, ja minä en ole sinä, ja en aja pakettiautoa työpaikalla
- no johan on
Kiki kirjoitti:
En usko että ekan vuoden aikana kun mulla se kortti on, niin pitää henkensä uhalla mennä ajamaan manuaalivaihteista autoa, ja minä en ole sinä, ja en aja pakettiautoa työpaikalla
Itsekkin ajoin pakettiautoa jo silloin kun oli kortti ollut alta vuoden, ja vielä sellaista mikä oli manuaali. Vastaava tilanne voi tulla myös sulle, mulle se tuli siinä koulussa missä sillä hetkellä opiskelin.
- Kiki
no johan on kirjoitti:
Itsekkin ajoin pakettiautoa jo silloin kun oli kortti ollut alta vuoden, ja vielä sellaista mikä oli manuaali. Vastaava tilanne voi tulla myös sulle, mulle se tuli siinä koulussa missä sillä hetkellä opiskelin.
Tosi todennäköistä että ekana vuonna tullaan ase ohimolla uhkailemaan "nyt sinä ajat tätä pakettiautoa, tai kuolet" no kyllä mä sitten ajan, tuskin poliisit juuri silloin pysäyttää, ja kai mä manuaalillakin osaan ajaa, eiks jokseenkin niin mene, että vaihde vapaalle tai kytkin pohjaan, starttia, ykkönen päälle, jalka pois jarrulta, ja kunnolla kaasua, kytkin pikkuhiljaa ylös, kun kierrokset alkaa tasaantumaan, painetaan kytkni alas, vähennetään vähän kasua, laitetaan kakkonen, päästetään kytkin, lisätään kaasua jne.
No tuskin kukaan tulee pakottamaan ajamaan pakulla, joten unohdetaan tuo.
- KLLM
Moi, voi aivan huoletta nostaa kaasun nopeasti. Jos ajat 75 km/h, laatikko ei taatusti vaihda ykköselle. Automaatit eivät vaihda liian pienelle tai isolle jos se ei ole hyväksi koneelle tai vaihdelaatikolle, automaattihan nimenomaan valitsee automaattisesti parhaan vaihteen suhteesse nopeuteen ja kaasupolkimen asentoon.
- Kiki
"automaattisesti parhaan vaihteen suhteesse nopeuteen ja kaasupolkimen asentoon." mutta eikös ne kierrokset laske heti kun kaasun päästää, ja lisäksi nämä "luistattaa" kytkkintä aina kun on D:llä. En oo tekniikkaan niin perehtynyt, mut kaiken järjen mukaan se ottaa vaihdetiedon kierruslovusta kuten "manuaalin kuski" ja variaattori
- Ei laske
Kiki kirjoitti:
"automaattisesti parhaan vaihteen suhteesse nopeuteen ja kaasupolkimen asentoon." mutta eikös ne kierrokset laske heti kun kaasun päästää, ja lisäksi nämä "luistattaa" kytkkintä aina kun on D:llä. En oo tekniikkaan niin perehtynyt, mut kaiken järjen mukaan se ottaa vaihdetiedon kierruslovusta kuten "manuaalin kuski" ja variaattori
Etkö ole ajanut autoa, sunhan pitäisi tietää miten käy kun lasket jalan kaasulta? Jos ajat tasaista vauhtia 75 km/h, päästät kaasun, kierrokset laskevat jonkin verran mutta kytkin ei suinkaan luista, moottorijarrutus on päällä joskin heikko sellainen. Kun nopeus alenee edelleen, automaatti vaihtaa pienempää silmään. Kokeile itse!
- the minä
Ei laske kirjoitti:
Etkö ole ajanut autoa, sunhan pitäisi tietää miten käy kun lasket jalan kaasulta? Jos ajat tasaista vauhtia 75 km/h, päästät kaasun, kierrokset laskevat jonkin verran mutta kytkin ei suinkaan luista, moottorijarrutus on päällä joskin heikko sellainen. Kun nopeus alenee edelleen, automaatti vaihtaa pienempää silmään. Kokeile itse!
Ajoin kerran automaatilla ja siinä se vauhti hidastu tosi hitaasti ku nostin jalan kaasulta eikä siinä kuulemma ees ollu moottorijarrutusta. Ja kun laitoin vaihteen päälle nii auto lähti itestään liikkeelle. Et varmaan voit päästää jalan nopeesti kaasulta kovaski vauhdis, tai en tiiä, älä mua kuuntele, en oo asiantuntija;) Kuuntele isääsi, jos se on ajanu sillä autolla enemmän. Mut vielä tosta, et mun mielestä on hyvä opetella heti manuaalilla. Tai en tiiä onko sillä nii väliä, miten vaan haluut, mut "tavallisen" auton käsittely ei tosiaankaan oo mitään vaikeeta. Pelkäsin ennen autokouluun menoa, et en opi ikinä kayttämään kytkintä, mut sehän onki se helpoin juttu koko hommassa. Manuaalilla on paljo jännempi ajaa, kun saa tehä muutaki ku painaa kaasua ja jarrua:D
- wsedrftgyh
the minä kirjoitti:
Ajoin kerran automaatilla ja siinä se vauhti hidastu tosi hitaasti ku nostin jalan kaasulta eikä siinä kuulemma ees ollu moottorijarrutusta. Ja kun laitoin vaihteen päälle nii auto lähti itestään liikkeelle. Et varmaan voit päästää jalan nopeesti kaasulta kovaski vauhdis, tai en tiiä, älä mua kuuntele, en oo asiantuntija;) Kuuntele isääsi, jos se on ajanu sillä autolla enemmän. Mut vielä tosta, et mun mielestä on hyvä opetella heti manuaalilla. Tai en tiiä onko sillä nii väliä, miten vaan haluut, mut "tavallisen" auton käsittely ei tosiaankaan oo mitään vaikeeta. Pelkäsin ennen autokouluun menoa, et en opi ikinä kayttämään kytkintä, mut sehän onki se helpoin juttu koko hommassa. Manuaalilla on paljo jännempi ajaa, kun saa tehä muutaki ku painaa kaasua ja jarrua:D
Kun opiskelee aivokirurgiksi, ei tartte mitään esiasteen koulutuksia, senkun vaan suoraan kirurgin linjalle, ei se niin vaikeaa ole kuin luullaan
- Jaska Parruna
Minkä auton mikä automaattivaihde vaihtaa ykköselle kun nopeutta on lähes 75 km/h? No on se kai periaatteessa mahdollista jos vaihteita on vähän ja ykkönen on välitetty älyttömän pitkäksi, kai.
Lähestytäänpä asiaa siltä kannalta, että jos joutuisit hiljentämään nopeasti, ei sinulla olisi aikaa nostaa kaasua hitaasti, kun pitäisi jo painaa jarrua. Tällaisia tilanteita tulee liikenteessä ja auton on selvittävä siitä ilman vaihteiston tai moottorin rikkoutumista.
Manuaali on eri asia. Silloin sinä huolehdit siitä että autossa on päällä nopeuteen sopiva vaihde. Automaatti on suunniteltu toimimaan automaattisesti ja huolehtimaan oikeasta vaihteesta. Ei sen kanssa pitäisi tarvita miettiä sitä toimiiko kytkin oikein kun teet jotain. Jos se ei toimi, on automaatissa vikaa.
Kun nostat kaasun ja nopeus laskee, automaattivaihteiston kuuluisi moottorijarruttaa, eli pitää suurin mahdollinen vaihde päällä kunnes kierrokset laskevat alle kyseisen vaihteen minimin. Jos painaisit uudestaan kaasua, automaatti saattaisi vaihtaa "kickdownilla" pienemmälle kiihdytystä varten.
Olen ajanut nelipykäläistä automaattivaihteista autoa, eikä ongelmia ollut. En muista tarkkaan sen vaihteiden vetoalueita, mutta kyllä nopeudesta 75 km/h sai hidastaa tosi paljon ennenkuin ykkösvaihde menee päälle. Luulen että kun kaasun nostaa nopeasti ylös, ei nopeus ehdi pudota siinä ajassa paljon mitään.
Automaattivaihteistohan valitsee vaihteen ensisijaisesti nopeuden mukaan, eikä sen mukaan kuinka paljon painat kaasua (kickdown-ominaisuus on poikkeus). Eli vaikka nostat kaasun kokonaan ylös nopeasti, eivät moottorin kierrokset putoa heti paljonkaan. Mielestäni isäsi on oikeassa, jos silti on ongelmia, automaattiloota kaipaa huoltoa. - oikeassa
automaatilla ajettaessa ei se noista nopeuksista heitä ykköstä silmään, vaan vauhdin hidastuessa pienentää tarpeen mukaan vaihteita..
lisäksi automaattiahan oikeaoppisesti pitäisi ajaa yhdellä jalalla, eli oikea jalka vain käytössä, ja näin ollen aina jarruttaessa joutuu päästämään ensin kaasusta, eikä vaihdelaatikossa tapahdu mitään kriittistä- Kiki
Oon katellut sitä automaatilla ajamista senverran kauan että tiedän varsin hyvin että sitä ajetaan yhdellä jalalla, toinen jalka on tarvittaessa kytkimellä.
Toki jos haluaa sudittaa, niin silloin tarttee kummankin jalan... - tainnut
Kiki kirjoitti:
Oon katellut sitä automaatilla ajamista senverran kauan että tiedän varsin hyvin että sitä ajetaan yhdellä jalalla, toinen jalka on tarvittaessa kytkimellä.
Toki jos haluaa sudittaa, niin silloin tarttee kummankin jalan...kattella jotain "made in pingpong" automaattia, jos sieltä kytkimen löydät
- gfgf
Kiki kirjoitti:
Oon katellut sitä automaatilla ajamista senverran kauan että tiedän varsin hyvin että sitä ajetaan yhdellä jalalla, toinen jalka on tarvittaessa kytkimellä.
Toki jos haluaa sudittaa, niin silloin tarttee kummankin jalan...http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm
tuolta lukaset miten se toimiii, ei jää hampaankoloon - Kiki
tainnut kirjoitti:
kattella jotain "made in pingpong" automaattia, jos sieltä kytkimen löydät
Ihan siinä vaihdekepissä ja peukalolla painetaan, jos ei sitä paina liikuu keppi vaan välillä 12DN muuaalla pitää aina painaa sitä nappi.
- Kiki
gfgf kirjoitti:
http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm
tuolta lukaset miten se toimiii, ei jää hampaankoloonJa tiedän myös miten sen saa hajalle muutama vikki:
- Älä käytä mäessä jarrua, pidä paikalla kaasun kanssa.
- Nosta kierroksia huippuun painelemalla jarrua samaan aikaan
-Käytä aina kiihdytyksessä pakkovaihteita 2 ja 1 saadaksesi hitusen paremman kiihtyvyyden
- Käytä P:tä käsijarruna, etenkin jyrkässä mäessä
- älä suotta höllää kaasua kun vaihdat vaihteen äänältä deehen.
- Laasonen
Varsinkin jos olet liikkeellä tällaisella vehkeellä --00----000---000- Huom! joka kolmas pyörä kääntyy.
- Kiki
Vain tällaisella /----Ö-O---------------Ö------U/ jossa siis Ö kääntyy ja U on ohjaamo
- timppa12
Kiki kirjoitti:
Vain tällaisella /----Ö-O---------------Ö------U/ jossa siis Ö kääntyy ja U on ohjaamo
Alkuperäiseen kysymykseesi on vastattu monella tapaa.
Näytät tietävän vaihdeaskeista aika paljon. Automaatti vaihteistoja on nykyisin niin monia erilailla toimivia, kuin on auton valmistajiakin.
Eli käyttöohjekirja vaan esiin. Tavallaan saa kyllä kaasun heittää pois ja askin tekniikka hoitaa koko homman.
Hoitaa sen ilman moottorijarrutusta tai sit uusimmat tekee sen moottorijarrutuksella.
Ja vielä kehittyneemmät askit voi ohjelmoida ajotilanteen, kuorman, kelin yms. suhteen.
Silloin siellä automaatissa saattaa olla myös KYTKINPOLJIN.
Jolla kuski voi käyttää esivalintaa ja vaihtaa vaihdetta käyttämällä kytkintä alhaalla.
Ja jos ei käytä niin automaatti saattaa jopa heittää itse itsensä päälle, mikäli moottori alkaa vaatia pienempää tai isompaa.
Teknologia kehittyy nopeammin kuin me.
Liikenneympäristö kehittyy nopeammin kuin me.
Kaikki kehittyy nopeammin kuin me.
Eli ihminen ei aivoistaan voi kehittyä nykyliikennettä vastaavaksi kovinkaan pian.(evoluutio).
Olemmehan sentään kävelleet jotakuinkin miljardi vuotta, mutta siitä ajasta autoilleet vain sata!!!
Ei ehkä sinunkaan kannata ottaa pulttia jostain automaattiaskista, vaan kiinnittää huomiosi sinne edessäsi olevaan ja tulevaan tilanteeseen.
Ja vielä lakipykälä. Saat ajaa automaatilla vaikka koko kurssin tai opetuslupalaisena niin paljon kuin huvittaa.
Mutta jos tulet tutkintoon automaatilla, niin korttiisi tulee merkintä, että sellaisella on sitten ajeltava. - Kiki
timppa12 kirjoitti:
Alkuperäiseen kysymykseesi on vastattu monella tapaa.
Näytät tietävän vaihdeaskeista aika paljon. Automaatti vaihteistoja on nykyisin niin monia erilailla toimivia, kuin on auton valmistajiakin.
Eli käyttöohjekirja vaan esiin. Tavallaan saa kyllä kaasun heittää pois ja askin tekniikka hoitaa koko homman.
Hoitaa sen ilman moottorijarrutusta tai sit uusimmat tekee sen moottorijarrutuksella.
Ja vielä kehittyneemmät askit voi ohjelmoida ajotilanteen, kuorman, kelin yms. suhteen.
Silloin siellä automaatissa saattaa olla myös KYTKINPOLJIN.
Jolla kuski voi käyttää esivalintaa ja vaihtaa vaihdetta käyttämällä kytkintä alhaalla.
Ja jos ei käytä niin automaatti saattaa jopa heittää itse itsensä päälle, mikäli moottori alkaa vaatia pienempää tai isompaa.
Teknologia kehittyy nopeammin kuin me.
Liikenneympäristö kehittyy nopeammin kuin me.
Kaikki kehittyy nopeammin kuin me.
Eli ihminen ei aivoistaan voi kehittyä nykyliikennettä vastaavaksi kovinkaan pian.(evoluutio).
Olemmehan sentään kävelleet jotakuinkin miljardi vuotta, mutta siitä ajasta autoilleet vain sata!!!
Ei ehkä sinunkaan kannata ottaa pulttia jostain automaattiaskista, vaan kiinnittää huomiosi sinne edessäsi olevaan ja tulevaan tilanteeseen.
Ja vielä lakipykälä. Saat ajaa automaatilla vaikka koko kurssin tai opetuslupalaisena niin paljon kuin huvittaa.
Mutta jos tulet tutkintoon automaatilla, niin korttiisi tulee merkintä, että sellaisella on sitten ajeltava.Arvaa haittaako mua hevon helvettiäkään jos siinä on noin vuoden ajan se merkintä?
EI haittaa, ei ollenkaan, ekaksi opetellaan ajelu ja käsittely ja semmosta, ja kun ne on selkäytimessä ja ajettu 20000km niin sitten vasta ruvetaan harjoittelemaan sitä auton LIIKUTTELUA manuaalivaihteisella - timppa12
Kiki kirjoitti:
Arvaa haittaako mua hevon helvettiäkään jos siinä on noin vuoden ajan se merkintä?
EI haittaa, ei ollenkaan, ekaksi opetellaan ajelu ja käsittely ja semmosta, ja kun ne on selkäytimessä ja ajettu 20000km niin sitten vasta ruvetaan harjoittelemaan sitä auton LIIKUTTELUA manuaalivaihteisellaJos kaikki ajattelisi samaa rataa kuin sinä, niin ehkäpä uusien kuljettajien onnettomuudet vähenisivät.
Hienosti ajateltu ja toivottavasti tulee toteumaan.
Monilla nuorilla / perheillä vain ei ole varaa toimia ajatusmallisi mukaan.
Minä vanhana liikenneopena kyllä olen samaa mieltä kanssasi.
Ei pidä ajatella sitä merkintää eka vuosina, koska silloinhan vasta opetellaan havainnoimaan,kehittämään sosiaalisia taitoja, ottamaan huomioon kevyt liikenne, tunnistamaan riskit ja toisten tekemät virheet, keliolosuhteet...yms.yms.yms.
Senverran saanenko korjata lausettasi?? "ja kun ne on selkäytimessä ja ajettu 20000km".
Se selkäytimeen tiedon ja taidon meno ei tapahdu vuodessa, eikä 20000km:ssä ainaskaan kaikilla. Olemme sentään kaikki erilaisia ja vaikka mullakin on takana opetustyötä yli 20-vuotta omat ajokilometrit moottoripyörällä, ha:lla, k-a:lla, rekalla, linja-autolla, niin silti teen virheitä.
Mielestäni, jos joku luulee, että tämä liikenteellinen asia on nyt selkäytimessä, niin silloin ollaan heikoilla.
Tarkoitan siis liikennetilannetta!!! En auton käsittelyä!!!!
Liian moni rekkakuskikin ikävä kyllä on itsestään sitä mieltä, että osaa homman. Ajatus perustuu ajoneuvon käsittelyyn. Sinun sanoin:"haittaako tuo helvettiäkään". Eli niin ammattilaiset sanovat liikennetilanteista.
On varsin ikävää seurata raskaan kaluston tekemiä aivan älyttömiä virheitä. Niissä yleensä syntyy pahaa ja kallista jälkeä.
Mutta nyt jo lipsahdin moralisoinnin puolelle, sori. Ja kiitos ajatuksistasi.
Toivottavasti moni lukee ne ja alkaa miettimään. - Kiki
timppa12 kirjoitti:
Jos kaikki ajattelisi samaa rataa kuin sinä, niin ehkäpä uusien kuljettajien onnettomuudet vähenisivät.
Hienosti ajateltu ja toivottavasti tulee toteumaan.
Monilla nuorilla / perheillä vain ei ole varaa toimia ajatusmallisi mukaan.
Minä vanhana liikenneopena kyllä olen samaa mieltä kanssasi.
Ei pidä ajatella sitä merkintää eka vuosina, koska silloinhan vasta opetellaan havainnoimaan,kehittämään sosiaalisia taitoja, ottamaan huomioon kevyt liikenne, tunnistamaan riskit ja toisten tekemät virheet, keliolosuhteet...yms.yms.yms.
Senverran saanenko korjata lausettasi?? "ja kun ne on selkäytimessä ja ajettu 20000km".
Se selkäytimeen tiedon ja taidon meno ei tapahdu vuodessa, eikä 20000km:ssä ainaskaan kaikilla. Olemme sentään kaikki erilaisia ja vaikka mullakin on takana opetustyötä yli 20-vuotta omat ajokilometrit moottoripyörällä, ha:lla, k-a:lla, rekalla, linja-autolla, niin silti teen virheitä.
Mielestäni, jos joku luulee, että tämä liikenteellinen asia on nyt selkäytimessä, niin silloin ollaan heikoilla.
Tarkoitan siis liikennetilannetta!!! En auton käsittelyä!!!!
Liian moni rekkakuskikin ikävä kyllä on itsestään sitä mieltä, että osaa homman. Ajatus perustuu ajoneuvon käsittelyyn. Sinun sanoin:"haittaako tuo helvettiäkään". Eli niin ammattilaiset sanovat liikennetilanteista.
On varsin ikävää seurata raskaan kaluston tekemiä aivan älyttömiä virheitä. Niissä yleensä syntyy pahaa ja kallista jälkeä.
Mutta nyt jo lipsahdin moralisoinnin puolelle, sori. Ja kiitos ajatuksistasi.
Toivottavasti moni lukee ne ja alkaa miettimään.Ja mulla tuo "selkäytimeen" meno menee aika äkkiä, esim olen ajellut prätkällä vasta noin 17000km ja sinäkin aikana ollut kolme eri pyörää, silti tuntuu kummasti tuo "automaattiohjaus" toimivan vähän liiankin hyvin, välillä ihan lähiseudullakin miettii "mistä ihmeestä mä tähän tulin" eli toiminnot on yhtä refelksoituneita kuin kävely.
Ja kyllä mä sen tiedän että kun manuaalilla ajaa jonkni aikaa, se on yks hailee kumpi on alla, esim. kun äitini ajelee autolla, ei hän paljoa mieti "öö mikä poljin nyt alas, ja mikä vaihde" vaan menee yhtä refleksistä kuin kävely, ja kun hän siirtyy automaattiin, menee se yhtä refleksistä.
Minä olen sitä mieltä että alotetaan helposta asioista, ei sähköasentajan linjallakaan ekana vuonna mitään pääkeskuksia kasata ja johdoteta.
Kohta joku sanoo "kyllä sitä auton käsittelyä radalla harjoitellaan" aika kova tyyppi saa olla jos siinä radalla ajetun (1,5 tunnin?) aikana menee vaihteiden käyttö jo ajattelematta...
- Kiki
Tällä hetkellä tuo auton liikuttele meneekin jo ihan tottumuksesta, ei ole sammunut liikennevaloihin kun kerran, kiihydyts, hidastus ja mäkilähdöt on mennyt ilman mitään ongelmaa, nopeuden hahmotus on vielä vähän vaikeaa, sillä autossa sellanen 60 ei tunnu miltään vauhdilta.
Ainut missä on vielä vähän ongelmaa on peruuttelu ahtaissa paikoissa, koska ei vielä tunne mitenpaljon auto kääntyy ja silleen...- automaattivaihteisen
auton sammumaan liikennevaloihin?
- Kiki
automaattivaihteisen kirjoitti:
auton sammumaan liikennevaloihin?
Siis haluat tietää miten saa auton sammumaan liikennevaloihin?
Päästämällä kytkimen liian nopeasti, jos koittaa lähteä liikkeelle liian isolla vaihteella, vääntämällä avaimesta koneen sammuksii, niin että bensa loppuu, laittamalla vaihteen sisään raakana, antamalla liikaa kaasua kylmänä.
Joku voi jatkaa vielä listaa... - Jaska Parruna
Kiki kirjoitti:
Siis haluat tietää miten saa auton sammumaan liikennevaloihin?
Päästämällä kytkimen liian nopeasti, jos koittaa lähteä liikkeelle liian isolla vaihteella, vääntämällä avaimesta koneen sammuksii, niin että bensa loppuu, laittamalla vaihteen sisään raakana, antamalla liikaa kaasua kylmänä.
Joku voi jatkaa vielä listaa...että sinulla on puoliautomaatti.
- Kiki
Jaska Parruna kirjoitti:
että sinulla on puoliautomaatti.
Ei löydy sitä plus/miinuskohtaa ainoastaan PRND21 ja polkimiakin vain kaksi
- kysymys.
Kiki kirjoitti:
Ei löydy sitä plus/miinuskohtaa ainoastaan PRND21 ja polkimiakin vain kaksi
olikin, että miten saat AUTOMAATTIvaiheisen auton sammumaan valoihin. Sellaisella autollahan ajelet toistaiseksi.
varmaan 99% ajaa suoraan kortin myös manuaalivaihteiselle autolle. Autokoulussa ajetaan n. 30 ajokertaa, ja sen aikana kyllä oppii käyttämään manuaalivaihteita.
Tiesitkö, että autokouluauton kytkimet on "helpompia" kuin "tavallisten" autojen. (tarkoitan, että autokoulun autolla on helpompi vedättää kytkimellä, hiipiminen on siis helpompaa.) - autokoulussa nopeasti
kysymys. kirjoitti:
olikin, että miten saat AUTOMAATTIvaiheisen auton sammumaan valoihin. Sellaisella autollahan ajelet toistaiseksi.
varmaan 99% ajaa suoraan kortin myös manuaalivaihteiselle autolle. Autokoulussa ajetaan n. 30 ajokertaa, ja sen aikana kyllä oppii käyttämään manuaalivaihteita.
Tiesitkö, että autokouluauton kytkimet on "helpompia" kuin "tavallisten" autojen. (tarkoitan, että autokoulun autolla on helpompi vedättää kytkimellä, hiipiminen on siis helpompaa.)Jep, kyllä se on totta, että tuossa ajassa jo oppii käyttämään kytkintä ja vaihteita, ja oppii myös ajamaankin vielä jollakin tavalla. Ihan hyvä se vaan on.
- Kiki
kysymys. kirjoitti:
olikin, että miten saat AUTOMAATTIvaiheisen auton sammumaan valoihin. Sellaisella autollahan ajelet toistaiseksi.
varmaan 99% ajaa suoraan kortin myös manuaalivaihteiselle autolle. Autokoulussa ajetaan n. 30 ajokertaa, ja sen aikana kyllä oppii käyttämään manuaalivaihteita.
Tiesitkö, että autokouluauton kytkimet on "helpompia" kuin "tavallisten" autojen. (tarkoitan, että autokoulun autolla on helpompi vedättää kytkimellä, hiipiminen on siis helpompaa.)Otsikko: Miten saa
Viesti: auton sammumaan liikennevaloihin?
Minun vastaukseni: kerroin yleimissät tavat jolla auto saadaan sammumaan, ei hän kysynyt automaatista mitään!
Niin, mutta selkärankaan ei mene 30 ajokoerra auton käsittely, eikä vaihteiden käyttö, ja tuskin autokoulujen autoissa on esim "ykäriä" joka estää taakspäin menon kun on ykkönen päällä... - tarkemmin
Kiki kirjoitti:
Otsikko: Miten saa
Viesti: auton sammumaan liikennevaloihin?
Minun vastaukseni: kerroin yleimissät tavat jolla auto saadaan sammumaan, ei hän kysynyt automaatista mitään!
Niin, mutta selkärankaan ei mene 30 ajokoerra auton käsittely, eikä vaihteiden käyttö, ja tuskin autokoulujen autoissa on esim "ykäriä" joka estää taakspäin menon kun on ykkönen päällä...otsikko: miten saa
kirjoittanut: automaattivaihteisen
viesti: auton sammumaan liikennevaloihin
ei se selkärankaan tosiaan ihan niin lyhyessä ajassa mene, mutta jo parin kolmen kuukauden päästä ajat kuin "ammattilainen". Inssissä läpipääsyyn riittää että osaa vaihtaa edes jonkin verran niitä vaihteita.
inssin jälkeenhän sitä on hyvä harjoitella manuaalivaihteisella niin paljon kuin haluaa, eikä tarvitse ajaa uutta inssiä. jos pelkää jäävänsä tien tukoksi, niin menee jonnekin vähän syrjemmälle harjoittelemaan. lähes kaikki muutkin ajavat suoraan manuaalivaihteisen kortin, kyllä sinäkin siihen pystyisit kuten muutkin. - Kiki
tarkemmin kirjoitti:
otsikko: miten saa
kirjoittanut: automaattivaihteisen
viesti: auton sammumaan liikennevaloihin
ei se selkärankaan tosiaan ihan niin lyhyessä ajassa mene, mutta jo parin kolmen kuukauden päästä ajat kuin "ammattilainen". Inssissä läpipääsyyn riittää että osaa vaihtaa edes jonkin verran niitä vaihteita.
inssin jälkeenhän sitä on hyvä harjoitella manuaalivaihteisella niin paljon kuin haluaa, eikä tarvitse ajaa uutta inssiä. jos pelkää jäävänsä tien tukoksi, niin menee jonnekin vähän syrjemmälle harjoittelemaan. lähes kaikki muutkin ajavat suoraan manuaalivaihteisen kortin, kyllä sinäkin siihen pystyisit kuten muutkin.Jos kirjoittajan nimi(merkki) on automaattivaihteisen niin mistä voin tietää että hän meinaa automaattivaihteista autoa, vaikka hänen nimi on automaattivaihteisen. Eli en todellakaan ala nimimerkin mukaan miettimään "jaa ton nimi on automaattivaihteisen se varmaan meinaa automaattia" vaan luen kysymyksen, ja vastaan siihen.
Niin moni ajaa ekaksi kortin manuaalilla, mutta haluan että ennen vaihtiden opettelua menee KAIKKI MUU KÄSITTELY tottumuksesta, ei lääkäritkään heti aloita vaikeimmasta asiasta, ja mene suoraan tekemään lonkkaleikkausta, ja jos aloittaa harjoittelun kokonaan manuaalilla, on KERRALLA OPITTAVANA ENEMMÄN ASIOITA, oikeastaan kaikki autoiluun liittyvä.
Ja nyt jo hallitten automaatin ajon täydellisesti, ja vuoden aikana tulee varmaan noin 50000km, ja monta erilaista tilannetta, ja kun ne on hallussa, niin sitten lainataan kaverin autoa, mennään messukeskusken pihaan, ajellaan sillä senverran että se luonnistuu, ja mennään inssiin. - edellinen
Kiki kirjoitti:
Jos kirjoittajan nimi(merkki) on automaattivaihteisen niin mistä voin tietää että hän meinaa automaattivaihteista autoa, vaikka hänen nimi on automaattivaihteisen. Eli en todellakaan ala nimimerkin mukaan miettimään "jaa ton nimi on automaattivaihteisen se varmaan meinaa automaattia" vaan luen kysymyksen, ja vastaan siihen.
Niin moni ajaa ekaksi kortin manuaalilla, mutta haluan että ennen vaihtiden opettelua menee KAIKKI MUU KÄSITTELY tottumuksesta, ei lääkäritkään heti aloita vaikeimmasta asiasta, ja mene suoraan tekemään lonkkaleikkausta, ja jos aloittaa harjoittelun kokonaan manuaalilla, on KERRALLA OPITTAVANA ENEMMÄN ASIOITA, oikeastaan kaikki autoiluun liittyvä.
Ja nyt jo hallitten automaatin ajon täydellisesti, ja vuoden aikana tulee varmaan noin 50000km, ja monta erilaista tilannetta, ja kun ne on hallussa, niin sitten lainataan kaverin autoa, mennään messukeskusken pihaan, ajellaan sillä senverran että se luonnistuu, ja mennään inssiin.mulla on ollut kortti lokakuun lopusta alkaen, enkä ole ajanut kuin ehkä 2000-3000km ja auton käsittely luonnistuu jo oikein hyvin itseni (ja kyytiläistenkin mielestä). Jos sulla tosiaan tulee ajoa noin paljon vuodessa niin oppisit parissa viikossa käyttämään manuaalivaihteita kuin "ammattilainen".
ei ne vaihteen vaihtamiset nyt niin kovin ihmeellisiä ole, riittää vain että pystyy katsomaan kulkusuuntaan vaihtaessaan vaihteita, eikä alkaa katsomaan vaihdekeppiä "jaa, missäs se kolmonen taas olikaan" -tyylisesti.
mutta, et vieläkään vastannut kysymykseen. sanoit ajaneesi automaatilla ja sammuttaneesi sen liikennevaloissa. miten tämä on siis mahdollista (paitsi virta-avaimesta vääntämällä)? - Kiki
edellinen kirjoitti:
mulla on ollut kortti lokakuun lopusta alkaen, enkä ole ajanut kuin ehkä 2000-3000km ja auton käsittely luonnistuu jo oikein hyvin itseni (ja kyytiläistenkin mielestä). Jos sulla tosiaan tulee ajoa noin paljon vuodessa niin oppisit parissa viikossa käyttämään manuaalivaihteita kuin "ammattilainen".
ei ne vaihteen vaihtamiset nyt niin kovin ihmeellisiä ole, riittää vain että pystyy katsomaan kulkusuuntaan vaihtaessaan vaihteita, eikä alkaa katsomaan vaihdekeppiä "jaa, missäs se kolmonen taas olikaan" -tyylisesti.
mutta, et vieläkään vastannut kysymykseen. sanoit ajaneesi automaatilla ja sammuttaneesi sen liikennevaloissa. miten tämä on siis mahdollista (paitsi virta-avaimesta vääntämällä)?Lue viesti, siinä on se syy, eli kone oli kylmä, ja painoin valoissa liian rajusti kaasua jolloin kone "tukehtui" lämpimällä koneella tai ryyppy päällä noin ei voi käydä.
Mutta haluan oppia asiat "osina" eli ekaksi auton käsittely, sitten vaihteet jne.
Kyllä mä nyt oppimis ajamaan manuaalivaihteista prätkääkin noin kuukaudessa, jonka jälkeen meni tottumuksesta, ja löytyypi samat osat kuin atuosta, eli kytkin ja vaihdekeppi(pojin) ja toimintakin ihan sama, mutta en sitäkään kylmiltään tehnyt ekana vehkeenä.
Kyllä mä sen tiiän että sitten kun alkaa manuaali treenaamaan, niin se menee jo ilman isompaa päänvaivaa muutaman sadan kilometrin jälkeen, ja "automaattisesti" muutaman tuhannen... - ei se enää ihan niin onnistu
Kiki kirjoitti:
Jos kirjoittajan nimi(merkki) on automaattivaihteisen niin mistä voin tietää että hän meinaa automaattivaihteista autoa, vaikka hänen nimi on automaattivaihteisen. Eli en todellakaan ala nimimerkin mukaan miettimään "jaa ton nimi on automaattivaihteisen se varmaan meinaa automaattia" vaan luen kysymyksen, ja vastaan siihen.
Niin moni ajaa ekaksi kortin manuaalilla, mutta haluan että ennen vaihtiden opettelua menee KAIKKI MUU KÄSITTELY tottumuksesta, ei lääkäritkään heti aloita vaikeimmasta asiasta, ja mene suoraan tekemään lonkkaleikkausta, ja jos aloittaa harjoittelun kokonaan manuaalilla, on KERRALLA OPITTAVANA ENEMMÄN ASIOITA, oikeastaan kaikki autoiluun liittyvä.
Ja nyt jo hallitten automaatin ajon täydellisesti, ja vuoden aikana tulee varmaan noin 50000km, ja monta erilaista tilannetta, ja kun ne on hallussa, niin sitten lainataan kaverin autoa, mennään messukeskusken pihaan, ajellaan sillä senverran että se luonnistuu, ja mennään inssiin.Ei enää oikein onnistu sillein, että menet suoraan inssiin kaveris manuaalivaihteisella. Tuossa joku aika sitten muuttui se lainsäädäntö sillein. Sun pitää hankkia se auto joko autokoulusta tai asentaa se poljin siihen kaveris autoon ja sillein.
- että miksi haluat oppia asi...
Kiki kirjoitti:
Lue viesti, siinä on se syy, eli kone oli kylmä, ja painoin valoissa liian rajusti kaasua jolloin kone "tukehtui" lämpimällä koneella tai ryyppy päällä noin ei voi käydä.
Mutta haluan oppia asiat "osina" eli ekaksi auton käsittely, sitten vaihteet jne.
Kyllä mä nyt oppimis ajamaan manuaalivaihteista prätkääkin noin kuukaudessa, jonka jälkeen meni tottumuksesta, ja löytyypi samat osat kuin atuosta, eli kytkin ja vaihdekeppi(pojin) ja toimintakin ihan sama, mutta en sitäkään kylmiltään tehnyt ekana vehkeenä.
Kyllä mä sen tiiän että sitten kun alkaa manuaali treenaamaan, niin se menee jo ilman isompaa päänvaivaa muutaman sadan kilometrin jälkeen, ja "automaattisesti" muutaman tuhannen...Niin, no mä en vielä ainakaan ymmärrä että miksi haluat oppia asiat tuollein osina, että ensin automaatti ja sitten vuoden päästä manuaali. Ei se niin iso vaiva ole ajaa suoraan korttia manuaalilla.
Automaatissa ei ole mitään oppimista, lapsikin jo osaa ajaa sellaista. - Kiki
että miksi haluat oppia asi... kirjoitti:
Niin, no mä en vielä ainakaan ymmärrä että miksi haluat oppia asiat tuollein osina, että ensin automaatti ja sitten vuoden päästä manuaali. Ei se niin iso vaiva ole ajaa suoraan korttia manuaalilla.
Automaatissa ei ole mitään oppimista, lapsikin jo osaa ajaa sellaista."Automaatissa ei ole mitään oppimista"
Sama systeekki on tosiaan lasten törmäilyautoissa, lasten leuissa jne, että kaausta kovempaa, jarrusta hiljempaa.
Tämän takia opetellaankin ekaksi auton käsittely, paruutus ahtaissa paikoissa, ohjauksen käyttytminen, ohitus jne, auton käsittelyyn liikkuva, koska niitä taas ei osaa kaikki lapset.
Eli kun noi on hallussa "täydellistesti" sitten vasta päänvaivaa siihen manuaalin opetteluun.
Ja auton ajossa on montakin muuta asiaa kuin vaihteiden käyttö, joten ei opetella kerralla kaikkea. - Kiki
ei se enää ihan niin onnistu kirjoitti:
Ei enää oikein onnistu sillein, että menet suoraan inssiin kaveris manuaalivaihteisella. Tuossa joku aika sitten muuttui se lainsäädäntö sillein. Sun pitää hankkia se auto joko autokoulusta tai asentaa se poljin siihen kaveris autoon ja sillein.
Varsin hyvin että inssiauton pitää olla "opetusauto" eli lainataan autokouluta, maksanee alle 150€ tai sitten alinata jonkun autoa jossa on ne polkimet, maksanee noin 20€
No kumpikin summa on aikavähän siitä että alusta asti on ajaotaito hyvässä kunnossa - .......
Kiki kirjoitti:
"Automaatissa ei ole mitään oppimista"
Sama systeekki on tosiaan lasten törmäilyautoissa, lasten leuissa jne, että kaausta kovempaa, jarrusta hiljempaa.
Tämän takia opetellaankin ekaksi auton käsittely, paruutus ahtaissa paikoissa, ohjauksen käyttytminen, ohitus jne, auton käsittelyyn liikkuva, koska niitä taas ei osaa kaikki lapset.
Eli kun noi on hallussa "täydellistesti" sitten vasta päänvaivaa siihen manuaalin opetteluun.
Ja auton ajossa on montakin muuta asiaa kuin vaihteiden käyttö, joten ei opetella kerralla kaikkea.eipä se manuualisella ajaminen juurikaan vaikeampaa ole kuin automaatilla, oikeastaan ainoa vaikeuden ero on mäkilähdöissä.
lisäksi ajatellen, että mikäli meinaat manuaalisella autolla harjoitella kortin saanin jälkeen, että saat kortin päivitettyä myös manuaalivaihteisella autolla ajamiseen, on aika tyhmää.
vaihtoehdot ovat joko että maksat rahaa siittä että saat harjoitella manuaalivaihteisella, tai että harjoittelet ilman ajolupaa kortin menetyksen uhalla manuaalivaihteisella ajoa.
tuossa kummassakaan vaihtoehdossa ei ole mitään järkeä, mikäli meinaat suorittaa inssin vähänajan sisään inssin manuaalilla.
olisi suoraan ollut viisaampaa inssi mennä manuaalilla, voi tulla aika kalliiksi tuommoinen kikkailu - Kiki
....... kirjoitti:
eipä se manuualisella ajaminen juurikaan vaikeampaa ole kuin automaatilla, oikeastaan ainoa vaikeuden ero on mäkilähdöissä.
lisäksi ajatellen, että mikäli meinaat manuaalisella autolla harjoitella kortin saanin jälkeen, että saat kortin päivitettyä myös manuaalivaihteisella autolla ajamiseen, on aika tyhmää.
vaihtoehdot ovat joko että maksat rahaa siittä että saat harjoitella manuaalivaihteisella, tai että harjoittelet ilman ajolupaa kortin menetyksen uhalla manuaalivaihteisella ajoa.
tuossa kummassakaan vaihtoehdossa ei ole mitään järkeä, mikäli meinaat suorittaa inssin vähänajan sisään inssin manuaalilla.
olisi suoraan ollut viisaampaa inssi mennä manuaalilla, voi tulla aika kalliiksi tuommoinen kikkailuOpetellaan asia järjestyksessä, ekaksi ajamaan autolla, sitten vasta vaihteet, eli ei kaikkea kerralla, ja on manuaalilla vaikeampi lähteä liikkelle, kiihdyttää, hidastaa, pysähtyä, melkeempä kaikki vaikeampaa, mutta sen LISÄKSI pitää opetella auton käsittele, mutta mäpä opettelen ekaksi sen käsittelyn, ja sitten vasta vaihteet.
Ja en minä sitää mitään maksa kun kaverin (ehkä oman) auton kanssa treenailen jossai parkkipaikalla muutama tuntia, ja ei ajokortti luokan ylitys korttia pois vie, voi tulla vaan suorituskielto.
Ja en suorita vähän ajan sisään, ekaksi ajetaan autolla tommonen 50 tuhatta, jotta se käsittely on hallussa, sitten vasta vaihteet.
Toki tämä tulee yhden inssin verran kalliimmaksi, mutta parempi ajotaito saa senverran kustantaakin - ........
Kiki kirjoitti:
Opetellaan asia järjestyksessä, ekaksi ajamaan autolla, sitten vasta vaihteet, eli ei kaikkea kerralla, ja on manuaalilla vaikeampi lähteä liikkelle, kiihdyttää, hidastaa, pysähtyä, melkeempä kaikki vaikeampaa, mutta sen LISÄKSI pitää opetella auton käsittele, mutta mäpä opettelen ekaksi sen käsittelyn, ja sitten vasta vaihteet.
Ja en minä sitää mitään maksa kun kaverin (ehkä oman) auton kanssa treenailen jossai parkkipaikalla muutama tuntia, ja ei ajokortti luokan ylitys korttia pois vie, voi tulla vaan suorituskielto.
Ja en suorita vähän ajan sisään, ekaksi ajetaan autolla tommonen 50 tuhatta, jotta se käsittely on hallussa, sitten vasta vaihteet.
Toki tämä tulee yhden inssin verran kalliimmaksi, mutta parempi ajotaito saa senverran kustantaakinvoisi sanoa, että mikäli se auton hallitseminen on noin vaikeata mielestäsi, kannattaisi harkita uudestaan koko kortin ajamista.
ei pahalla, mutta mielestäni olet aika epävarma itsestäsi auton hallinan suhteen jos jo vaihteet aiheuttavat noin suuren epävarmuuden, ja sitä kautta suuri riski liikenteessä.
**Ja en minä sitää mitään maksa kun kaverin (ehkä oman) auton kanssa treenailen jossai parkkipaikalla muutama tuntia, ja ei ajokortti luokan ylitys korttia pois vie, voi tulla vaan suorituskielto.**
kovan hinnan maksat mikäli kiinni jäät.
tuomio on ajo-oikeudetta ajo.
ja sitten poliiseista/tuomioistuimesta riippuu mikä on tuomio tuosta, mutta siittä lähdetään mitä laki sanoo..
kortti hyllylle (mahdollisesti) ja kyseisen ajoneuvoluokan (mitä on kiinnijäämis hetkellä ajanut) kortin saanti siirtyy vuodella..
ja inssi/kirjalliset uudestaan viim. kun menee kortti vanhaksi (mikäli on kortti hyllytetty).
ja ajokorttiluokan ylityksestähän varsinaisesti ei ole tuossa kyse, koska ajokorttiluokka on B mikäli on ajanut henkilöautolla. - Kiki
........ kirjoitti:
voisi sanoa, että mikäli se auton hallitseminen on noin vaikeata mielestäsi, kannattaisi harkita uudestaan koko kortin ajamista.
ei pahalla, mutta mielestäni olet aika epävarma itsestäsi auton hallinan suhteen jos jo vaihteet aiheuttavat noin suuren epävarmuuden, ja sitä kautta suuri riski liikenteessä.
**Ja en minä sitää mitään maksa kun kaverin (ehkä oman) auton kanssa treenailen jossai parkkipaikalla muutama tuntia, ja ei ajokortti luokan ylitys korttia pois vie, voi tulla vaan suorituskielto.**
kovan hinnan maksat mikäli kiinni jäät.
tuomio on ajo-oikeudetta ajo.
ja sitten poliiseista/tuomioistuimesta riippuu mikä on tuomio tuosta, mutta siittä lähdetään mitä laki sanoo..
kortti hyllylle (mahdollisesti) ja kyseisen ajoneuvoluokan (mitä on kiinnijäämis hetkellä ajanut) kortin saanti siirtyy vuodella..
ja inssi/kirjalliset uudestaan viim. kun menee kortti vanhaksi (mikäli on kortti hyllytetty).
ja ajokorttiluokan ylityksestähän varsinaisesti ei ole tuossa kyse, koska ajokorttiluokka on B mikäli on ajanut henkilöautolla.Sellasta seuraa jos poliisit vastaan tulee ja kiinnittää asiaan huomiota, voivoi, sitten ajellaan vähän pidempään automaatilla, elämä on.
Ja kyllä varmuutta löytyy, ja luottamusta, mutta en halua kerralla opetella KAIKKEA autoon liittyvään, kuten sanoin, ei lääkärialallakaan heti ruveta leikkauksia tekemään... - ........
Kiki kirjoitti:
Sellasta seuraa jos poliisit vastaan tulee ja kiinnittää asiaan huomiota, voivoi, sitten ajellaan vähän pidempään automaatilla, elämä on.
Ja kyllä varmuutta löytyy, ja luottamusta, mutta en halua kerralla opetella KAIKKEA autoon liittyvään, kuten sanoin, ei lääkärialallakaan heti ruveta leikkauksia tekemään...laki sanoo, ajo-oikeudetta ajo --> ajokieltoa, että semmosta
- Kiki Kiki
........ kirjoitti:
voisi sanoa, että mikäli se auton hallitseminen on noin vaikeata mielestäsi, kannattaisi harkita uudestaan koko kortin ajamista.
ei pahalla, mutta mielestäni olet aika epävarma itsestäsi auton hallinan suhteen jos jo vaihteet aiheuttavat noin suuren epävarmuuden, ja sitä kautta suuri riski liikenteessä.
**Ja en minä sitää mitään maksa kun kaverin (ehkä oman) auton kanssa treenailen jossai parkkipaikalla muutama tuntia, ja ei ajokortti luokan ylitys korttia pois vie, voi tulla vaan suorituskielto.**
kovan hinnan maksat mikäli kiinni jäät.
tuomio on ajo-oikeudetta ajo.
ja sitten poliiseista/tuomioistuimesta riippuu mikä on tuomio tuosta, mutta siittä lähdetään mitä laki sanoo..
kortti hyllylle (mahdollisesti) ja kyseisen ajoneuvoluokan (mitä on kiinnijäämis hetkellä ajanut) kortin saanti siirtyy vuodella..
ja inssi/kirjalliset uudestaan viim. kun menee kortti vanhaksi (mikäli on kortti hyllytetty).
ja ajokorttiluokan ylityksestähän varsinaisesti ei ole tuossa kyse, koska ajokorttiluokka on B mikäli on ajanut henkilöautolla.Esim. ajoin kylmiltään Hakon yhdistelmäkonetta, saman kokoinen kuin pieni auto, neljä pyörää ja silleen, vaikka en ollut koskaan ajanut edes autoa, oppisin hallinnan hyvin nopesti, ja polkimetkin oli kuten autossa, vasemmalla käsijaru, keskellä tavallinen jarru, oikealla kaasu, laitteen hinta noin 20 tonnia, en kolaroinut, samoin ajoin BT liftin puomitrukkia kylmiltään, ilman isompaa epävarmuutta, pari viikkoa sitten kylmilään ajelin isolla moottoripyörällä, hintaa varmaan 50000€ en kattunut ja ei ollut ollenkaan epävarmuutta, sitten kytkin sähkökaapin keskuskotimen, pieni virhe niin savua tule ja tyyppejä kuolee, ei ollut epävarmuutta.
- että olet epävarma
Kiki Kiki kirjoitti:
Esim. ajoin kylmiltään Hakon yhdistelmäkonetta, saman kokoinen kuin pieni auto, neljä pyörää ja silleen, vaikka en ollut koskaan ajanut edes autoa, oppisin hallinnan hyvin nopesti, ja polkimetkin oli kuten autossa, vasemmalla käsijaru, keskellä tavallinen jarru, oikealla kaasu, laitteen hinta noin 20 tonnia, en kolaroinut, samoin ajoin BT liftin puomitrukkia kylmiltään, ilman isompaa epävarmuutta, pari viikkoa sitten kylmilään ajelin isolla moottoripyörällä, hintaa varmaan 50000€ en kattunut ja ei ollut ollenkaan epävarmuutta, sitten kytkin sähkökaapin keskuskotimen, pieni virhe niin savua tule ja tyyppejä kuolee, ei ollut epävarmuutta.
Noh, jos kerta ensimmäisenä olet hankkimassa korttia vain automaattivaihteiselle autolle, niin se vaikuttaa siltä että olet hieman epävarma. Jos sinulla ei esimerkiksi ole mitään vammaa tai sairautta minkä takia joutuisit sen kortin hankkimaan vain automaattivaihteiselle autolle.
- mites ois?
Kiki kirjoitti:
"Automaatissa ei ole mitään oppimista"
Sama systeekki on tosiaan lasten törmäilyautoissa, lasten leuissa jne, että kaausta kovempaa, jarrusta hiljempaa.
Tämän takia opetellaankin ekaksi auton käsittely, paruutus ahtaissa paikoissa, ohjauksen käyttytminen, ohitus jne, auton käsittelyyn liikkuva, koska niitä taas ei osaa kaikki lapset.
Eli kun noi on hallussa "täydellistesti" sitten vasta päänvaivaa siihen manuaalin opetteluun.
Ja auton ajossa on montakin muuta asiaa kuin vaihteiden käyttö, joten ei opetella kerralla kaikkea.Mites olis, jos menisit ihan suosiolla autokouluun ammattitaitoiseen opetukseen? Oppisit samalla noi asiat, ja suoraan manuaalivaihteisella autolla. Ei tarvitsisi mennä sitten joskus vuoden päästä, tai sitten joskus muulloin tulevaisuudessa sinne inssiin sillä manuaalivaihteisella. Tietty autokoulu maksaa enemmän kuin opetuslupa, mutta opetus on taatusti ammattitaitoisempaa. Kaikilla ei kuitenkaan ole isä tai äiti ammatiltaan liikenneopettaja.
- Kiki
mites ois? kirjoitti:
Mites olis, jos menisit ihan suosiolla autokouluun ammattitaitoiseen opetukseen? Oppisit samalla noi asiat, ja suoraan manuaalivaihteisella autolla. Ei tarvitsisi mennä sitten joskus vuoden päästä, tai sitten joskus muulloin tulevaisuudessa sinne inssiin sillä manuaalivaihteisella. Tietty autokoulu maksaa enemmän kuin opetuslupa, mutta opetus on taatusti ammattitaitoisempaa. Kaikilla ei kuitenkaan ole isä tai äiti ammatiltaan liikenneopettaja.
Kerro vielä miten te teette työtä aivan minimaalisella voitolal, vaikka hinnat on korkeita, luettele taas ne kohat mistä hinta tulee.
Autokoulussakin opetellaan kerralla monta asiaa, eli auton käsittely plus vaihteet, itse opettelen asiassa kuin asiassa yhden jutun kerralla.
Olikos autokoulussa 30 ajotuntia, aika vähän.
Ja usko tai älä, mun tuplainttitekniika tulee paljon halvemmaki kuin autokoulu, ja kokemusta enemmän.
No sähän teet työtyä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin pienellä voitolla että jokainen tonni oppilaalta on tärkeä! - mites ois?
Kiki kirjoitti:
Kerro vielä miten te teette työtä aivan minimaalisella voitolal, vaikka hinnat on korkeita, luettele taas ne kohat mistä hinta tulee.
Autokoulussakin opetellaan kerralla monta asiaa, eli auton käsittely plus vaihteet, itse opettelen asiassa kuin asiassa yhden jutun kerralla.
Olikos autokoulussa 30 ajotuntia, aika vähän.
Ja usko tai älä, mun tuplainttitekniika tulee paljon halvemmaki kuin autokoulu, ja kokemusta enemmän.
No sähän teet työtyä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin pienellä voitolla että jokainen tonni oppilaalta on tärkeä!Niin, kerronpa tässä että en ole liikenneopettaja joka yrittää mainostaa autokoulua jotenkin. Olen vain tavallinen kaduntallaaja, joka ei ymmärrä sitä että miksi haluat autolla ajaessa oppia vain yhden asian kerralla. Varmasti pääsisit helpommalla ja nopeammin jos kerralla opettelisit ajamaan manuaalilla ja hankkisit sen kortin vain manuaalille.
Onko sulla jotakin autokouluja vastaan? Vai johtuuko vain siitä, että et saa ajaa korttiasi automaattivaihteiselle autolle? mites ois? kirjoitti:
Niin, kerronpa tässä että en ole liikenneopettaja joka yrittää mainostaa autokoulua jotenkin. Olen vain tavallinen kaduntallaaja, joka ei ymmärrä sitä että miksi haluat autolla ajaessa oppia vain yhden asian kerralla. Varmasti pääsisit helpommalla ja nopeammin jos kerralla opettelisit ajamaan manuaalilla ja hankkisit sen kortin vain manuaalille.
Onko sulla jotakin autokouluja vastaan? Vai johtuuko vain siitä, että et saa ajaa korttiasi automaattivaihteiselle autolle?Kuten digipuolella sanotaan "Ylen tekstityksessä ei ole mitään vikaa, ja lähetys toimii täydellisesti, vika on bokseissa, ei ylessä, en ole ylellä töissä"
Älä paskaa jauha- Kiki
mites ois? kirjoitti:
Niin, kerronpa tässä että en ole liikenneopettaja joka yrittää mainostaa autokoulua jotenkin. Olen vain tavallinen kaduntallaaja, joka ei ymmärrä sitä että miksi haluat autolla ajaessa oppia vain yhden asian kerralla. Varmasti pääsisit helpommalla ja nopeammin jos kerralla opettelisit ajamaan manuaalilla ja hankkisit sen kortin vain manuaalille.
Onko sulla jotakin autokouluja vastaan? Vai johtuuko vain siitä, että et saa ajaa korttiasi automaattivaihteiselle autolle?Kyllähän autokoulussa saa ajaa kortin automaatilla, toki ns. "omaa opettelua" ohjattua opetusta, ajoa on paljon vähemmän, hintaa kuitenkin lähes tonni enemmän.
Noniin nyt sanoin taikasanan "autokoulu on kallis" ja se saa aikaan vastauksia jossa kerrotaan liiketilojen vuokrista, vakuutuksista, bensoista, palkoista, korjauksista jne. on tämä taikuus ihmeellistä... - voi voi
Kiki kirjoitti:
Opetellaan asia järjestyksessä, ekaksi ajamaan autolla, sitten vasta vaihteet, eli ei kaikkea kerralla, ja on manuaalilla vaikeampi lähteä liikkelle, kiihdyttää, hidastaa, pysähtyä, melkeempä kaikki vaikeampaa, mutta sen LISÄKSI pitää opetella auton käsittele, mutta mäpä opettelen ekaksi sen käsittelyn, ja sitten vasta vaihteet.
Ja en minä sitää mitään maksa kun kaverin (ehkä oman) auton kanssa treenailen jossai parkkipaikalla muutama tuntia, ja ei ajokortti luokan ylitys korttia pois vie, voi tulla vaan suorituskielto.
Ja en suorita vähän ajan sisään, ekaksi ajetaan autolla tommonen 50 tuhatta, jotta se käsittely on hallussa, sitten vasta vaihteet.
Toki tämä tulee yhden inssin verran kalliimmaksi, mutta parempi ajotaito saa senverran kustantaakinAiemmin hehkutit, että ajat 20 000km automaatilla, sitten vaihdat manuaaliin...Ja nyt se muuttu jo 50 000km. Pah, taidat olla joku provo. Ja minkäslaisella "prätkällä" olet huristellut? Plaston muovimopolla vai...?
- Kiki
voi voi kirjoitti:
Aiemmin hehkutit, että ajat 20 000km automaatilla, sitten vaihdat manuaaliin...Ja nyt se muuttu jo 50 000km. Pah, taidat olla joku provo. Ja minkäslaisella "prätkällä" olet huristellut? Plaston muovimopolla vai...?
20000km että asiat on selkäytimessä, siis auton ksäittely, mutta vuoden aikana tulee 50000km, jolloin ne on vielä paremmin hallinnassa, uskon ettei MITÄÄN asiaa opi IKINÄ täydellisesti.
Prätkää löytyy moposkootteria, mopoa ja kevaria.... - voi voi
Kiki kirjoitti:
20000km että asiat on selkäytimessä, siis auton ksäittely, mutta vuoden aikana tulee 50000km, jolloin ne on vielä paremmin hallinnassa, uskon ettei MITÄÄN asiaa opi IKINÄ täydellisesti.
Prätkää löytyy moposkootteria, mopoa ja kevaria....Aikas paljon yhelle vuodelle kilometrejä. Taidat jotua siis autonrattiin töihin...taksikuski??
Ja paljoa ei kannata kehuskella noilla mopo ja kevariansioilla.
Mutta sellainen hyöty niistä tietysti on, että sinulla on varmaan se mopo ja kevarikortti jo taskussa? Ja sitämyötä tunnet liikenteen jo tarkasti?? - noin?
kirjoitti:
Kuten digipuolella sanotaan "Ylen tekstityksessä ei ole mitään vikaa, ja lähetys toimii täydellisesti, vika on bokseissa, ei ylessä, en ole ylellä töissä"
Älä paskaa jauhaPaskanjauhannaksi asiat muuttuu siinä vaiheessa kun vastapuoli ei kykene käsittelemään asiaa yhtä laajasti..
- auto ole
Kiki kirjoitti:
Kyllähän autokoulussa saa ajaa kortin automaatilla, toki ns. "omaa opettelua" ohjattua opetusta, ajoa on paljon vähemmän, hintaa kuitenkin lähes tonni enemmän.
Noniin nyt sanoin taikasanan "autokoulu on kallis" ja se saa aikaan vastauksia jossa kerrotaan liiketilojen vuokrista, vakuutuksista, bensoista, palkoista, korjauksista jne. on tämä taikuus ihmeellistä...Jos meinaa ajaa autokoulussa kortin pelkästään automaattivaihteiselle autolle, niin ongelma tulee että kaikissa autokouluissa ei ole automaattivaihteista autoa, joissakin on mutta kaikissa on. Esimerkiksi Jyväskylässä tiedän varmuudella kaksi autokoulusa missä on automaattivaihteinen auto.
Maksaahan tietty se autokoulu, ei se sillein ihan halpa ole. Mut on siinä niitä kulujakin. - vieläkin vähän tuota juttua
Kiki kirjoitti:
Siis haluat tietää miten saa auton sammumaan liikennevaloihin?
Päästämällä kytkimen liian nopeasti, jos koittaa lähteä liikkeelle liian isolla vaihteella, vääntämällä avaimesta koneen sammuksii, niin että bensa loppuu, laittamalla vaihteen sisään raakana, antamalla liikaa kaasua kylmänä.
Joku voi jatkaa vielä listaa...Nyt en jaksa lukea kaikkia viestejä läpi tässä ketjussa. Aloin vaan miettimään lisää että miten nyt on mahdollista että sammutit sen automaatin jossain liikennevaloissa?
Niin, tietenkin kone sammuu jos sen kääntää avaimesta sammuksiin. Mutta kuka tekee tämän liikennevaloissa? Niin, bensa loppuu? Bensan loppuminen aiheuttaa toki sen että kone sammuu. Mutta sen takia siellä kojetaulussa on bensamittari että sen huomaa ajoissa.
Ottaisit kuule vaan sen manuaalin ja ajaisit sillä sen kortin. Manuaali on aloittelijalle jopa helpompi kuin automaatti. Kuulostaa sille, että olet ostanut jostain jonkun vanhan automaattivaihteisen tosi halvalla.
- joka ajattelee noin
Niin, taidat olla melkein ainoa joka ajattelee noin että ajaa ensin kortti automaatilla ja sitten manuaalilla. En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta yhden ainoan viestin olen lukenut toiselta kirjoittajalta, joka oli samaa mieltä kanssasi.
Jos ajattelet jostakin autolla ajamisesta tuollein, niin ajattelitko kevarikorttia ajaessa että ajat ensin mopolla tietyn aikaa ja menet sitten ajamaan sitä kevarikorttia?- Kiki
En ottanut "kylmiltään" manuaalivaihteista kevaria, ekaksi oli moposkootteri, jolla ajamainen oli naurettavan helppoa, ainut ero fillariin että jarrut on väärinpäin ;) sitten manuaalivaihteinen mopo, jonkin ajan sai ajaa, että vaihteet meni ongelmitta, sitten kevari, jossa ainut uusi opttiva asia oli isommat tehot, ja isompi nopeus, sillä vaihteet jne on samat kokoluokassa 50-> lukuunottamatta jotain harrikoita jossa on jalkakytkin.
Kyse ei ole siitä ettenkön oppisi ajamaan suoraan manuaalilla, mutta en vaan halua opetella kerralla montaa asiaa, siis kaikkea, ekaksi auton käsittely, vänätely, ohittelu, liikennekäyttäytyminen auton kanssa ja sellasta, ja sitten vasta ne kytkimet.
Ei sähköalallakaan kaikkea kerralla oteta, ei eka päivä mene näin "Tervetuloa sähköalan perustutkintoon, kasamaamme tänään 120 lähtöisen pääkeskuksen" eikä lääkärialla mennä ekana lonkkaa leikkaamaan - huh huh
Kiki kirjoitti:
En ottanut "kylmiltään" manuaalivaihteista kevaria, ekaksi oli moposkootteri, jolla ajamainen oli naurettavan helppoa, ainut ero fillariin että jarrut on väärinpäin ;) sitten manuaalivaihteinen mopo, jonkin ajan sai ajaa, että vaihteet meni ongelmitta, sitten kevari, jossa ainut uusi opttiva asia oli isommat tehot, ja isompi nopeus, sillä vaihteet jne on samat kokoluokassa 50-> lukuunottamatta jotain harrikoita jossa on jalkakytkin.
Kyse ei ole siitä ettenkön oppisi ajamaan suoraan manuaalilla, mutta en vaan halua opetella kerralla montaa asiaa, siis kaikkea, ekaksi auton käsittely, vänätely, ohittelu, liikennekäyttäytyminen auton kanssa ja sellasta, ja sitten vasta ne kytkimet.
Ei sähköalallakaan kaikkea kerralla oteta, ei eka päivä mene näin "Tervetuloa sähköalan perustutkintoon, kasamaamme tänään 120 lähtöisen pääkeskuksen" eikä lääkärialla mennä ekana lonkkaa leikkaamaanKaukaa olit hakenu esimerkit.. Oon huomannu sun kirjotuksistas et sulla on jonkin asteinen asennevamma liikenteessä. Pohdi jonkun esim. isäsi kanssa liikennejuttuja, eiköhän se aukene sullekin.
- Kiki
huh huh kirjoitti:
Kaukaa olit hakenu esimerkit.. Oon huomannu sun kirjotuksistas et sulla on jonkin asteinen asennevamma liikenteessä. Pohdi jonkun esim. isäsi kanssa liikennejuttuja, eiköhän se aukene sullekin.
Etten tullut sun oppiilaksesi, ja maksanut huonommasta palvelusta yli tonnia?
JA esimerkit ei ole mitään kaukaa, ei kaikkea kerralla opetella todellekaan, paitti autokouluissa että he tienaa paremmin - ei se voi olla
Kiki kirjoitti:
Etten tullut sun oppiilaksesi, ja maksanut huonommasta palvelusta yli tonnia?
JA esimerkit ei ole mitään kaukaa, ei kaikkea kerralla opetella todellekaan, paitti autokouluissa että he tienaa paremminNoh, tämä ei nyt taas ole mitään mainosta, en ole liikenneopettaja. Noh, ihan varmasti jos olet oppinut ajamaan kevaria, niin ihan varmasti myös opit nopeasti ajamaan manuaalivaihteista autoa. Auto on helpompi ajaa kuin moottoripyörä, myös se manuaalivaihteinen auto.
Voisit todella hieman miettiä isäsi kanssa niitä asioita. - Kiki
ei se voi olla kirjoitti:
Noh, tämä ei nyt taas ole mitään mainosta, en ole liikenneopettaja. Noh, ihan varmasti jos olet oppinut ajamaan kevaria, niin ihan varmasti myös opit nopeasti ajamaan manuaalivaihteista autoa. Auto on helpompi ajaa kuin moottoripyörä, myös se manuaalivaihteinen auto.
Voisit todella hieman miettiä isäsi kanssa niitä asioita.Sitten kun saan manuaalivahteisen auton alle, kun auon käsittely on selkrangassa, uskon ettei mene viikkoakaan kun vaihteiden käyttö menee ongelmitta
- ja selkärangasta
Kiki kirjoitti:
Sitten kun saan manuaalivahteisen auton alle, kun auon käsittely on selkrangassa, uskon ettei mene viikkoakaan kun vaihteiden käyttö menee ongelmitta
molemmat oppii noilla ajomäärillä parissa viikossa. Mitä jos kokeilisit manuaalivaihteista autoa ennen inssiä (tietysti jos laki sen sallii) ja tekisit vasta sitten päätöksen kummalla ajat?
- nyt heti sen
Kiki kirjoitti:
Sitten kun saan manuaalivahteisen auton alle, kun auon käsittely on selkrangassa, uskon ettei mene viikkoakaan kun vaihteiden käyttö menee ongelmitta
No opettelisit nyt vaan suosiolla sen heti tässä ykkösvaiheessa, niin ei sitten tarvitsisi sitä myöhemmin. Tottakai sen oppii silloin nopeasti, mutta miksi jättää se opeteltavaksi vasta silloin? En oikein ymmärrä. Ei se niin mahdoton asia ole. Pääset helpommalla kun kerralla hankit sen manuaalikortin.
- järkevä vaihtoehto
ja selkärangasta kirjoitti:
molemmat oppii noilla ajomäärillä parissa viikossa. Mitä jos kokeilisit manuaalivaihteista autoa ennen inssiä (tietysti jos laki sen sallii) ja tekisit vasta sitten päätöksen kummalla ajat?
Tämä voisi olla järkevää. Lakihan antaa siihen mahdollisuuden, jos sen tekee suljetulla alueella. Tai sitten jos laittaa ne polkimet toiseen autoon, katsastaa sen ja hakee siihen ne luvat. Tai sitten yksi vaihtoehto on se autokouluss pari tuntia. Nyt tietty Kiki tulee väittämään minua autokoulun opettajaksi ja että tämä on mainos.
- Kiki
ja selkärangasta kirjoitti:
molemmat oppii noilla ajomäärillä parissa viikossa. Mitä jos kokeilisit manuaalivaihteista autoa ennen inssiä (tietysti jos laki sen sallii) ja tekisit vasta sitten päätöksen kummalla ajat?
Melkeen kaikki pakollinen tehty jo, joten miksi nyt rupeaisin perää ntymään suunitelmastani, opetella omalla tavalla?
- Kiki
nyt heti sen kirjoitti:
No opettelisit nyt vaan suosiolla sen heti tässä ykkösvaiheessa, niin ei sitten tarvitsisi sitä myöhemmin. Tottakai sen oppii silloin nopeasti, mutta miksi jättää se opeteltavaksi vasta silloin? En oikein ymmärrä. Ei se niin mahdoton asia ole. Pääset helpommalla kun kerralla hankit sen manuaalikortin.
Vasta myöhemmin, no siksi koska myöhemmin on auton hallinta MUILTA osin ns. täydellisesti hallusta, jolloin on opeteltavaa vain vaihteet, ei auton kästtelyä, mulleon yks hailee onkon ajokortissa merkintä vuoden ajan...
- aja jatkossa automaattia
Kiki kirjoitti:
Vasta myöhemmin, no siksi koska myöhemmin on auton hallinta MUILTA osin ns. täydellisesti hallusta, jolloin on opeteltavaa vain vaihteet, ei auton kästtelyä, mulleon yks hailee onkon ajokortissa merkintä vuoden ajan...
Jos kerran ajat inssin automaatilla, miksi sitä sitten edes hankkia manuaalilla.
Hommaa itsellesi jatkossa aina auto, jossa on automaattivaihteet. Nämä ovat paljon helpompia ja kivampia ja turvallisempia autoja muutenkin.
Itse en enää ikinä ottaisi manuaalista vaihdekeppi-moskaa autokseni.
Ja ajamaan oppii vain kokemuksen ja ajan myötä, perusteet omaavalla saa ajoluvan, mutta siitä on vielä pitkä matka varsinaiseen ajotaitoon ja oman auton hallintaan. - ja sitten loppuelämäs autom...
Kiki kirjoitti:
Vasta myöhemmin, no siksi koska myöhemmin on auton hallinta MUILTA osin ns. täydellisesti hallusta, jolloin on opeteltavaa vain vaihteet, ei auton kästtelyä, mulleon yks hailee onkon ajokortissa merkintä vuoden ajan...
Tässä ketjussa on myös ehdotettu, että ajat inssin manuaalivaihteisella, ja sen jälkeen voit ihan rauhassa ajaa vaikka koko loppuelämäs automaattivaihteisella. Ja sitten joskus jos vaan huvittaa niin vaihtaa manuaaliin. Mut tällein jos tekisit, niin sun ei ikinä enää tarviis ajatella manuaalia jos et haluais. No eipä sun kyllä ole muutenkaan.
Tee miten haluat, mutta on kaikkein järkevintä ottaa se kortti manuaalivaihteiselle. Ja halvinta opetella ja muutenkin tulee halvimmaks kun teet sen kerralla. Kun vain viitsit nähdä hieman vaivaa ja teet sen, eli käyt inssissä manuaalivaihteisella. - Kiki
aja jatkossa automaattia kirjoitti:
Jos kerran ajat inssin automaatilla, miksi sitä sitten edes hankkia manuaalilla.
Hommaa itsellesi jatkossa aina auto, jossa on automaattivaihteet. Nämä ovat paljon helpompia ja kivampia ja turvallisempia autoja muutenkin.
Itse en enää ikinä ottaisi manuaalista vaihdekeppi-moskaa autokseni.
Ja ajamaan oppii vain kokemuksen ja ajan myötä, perusteet omaavalla saa ajoluvan, mutta siitä on vielä pitkä matka varsinaiseen ajotaitoon ja oman auton hallintaan.Totta, ne on helpompia, kivempia, mukavampia, kaikinpuolin kivempia, ajaminen vaan ehkä vähän "liian" helppoa.
No kortti manuaalille kuitenkin täytyy myös olla, ei koskaan tiiä milloin pitää ajaa pakettiautoa, tai vaikka kaverin manuaalia, vuokrattua manuaalis tms. - Kiki
ja sitten loppuelämäs autom... kirjoitti:
Tässä ketjussa on myös ehdotettu, että ajat inssin manuaalivaihteisella, ja sen jälkeen voit ihan rauhassa ajaa vaikka koko loppuelämäs automaattivaihteisella. Ja sitten joskus jos vaan huvittaa niin vaihtaa manuaaliin. Mut tällein jos tekisit, niin sun ei ikinä enää tarviis ajatella manuaalia jos et haluais. No eipä sun kyllä ole muutenkaan.
Tee miten haluat, mutta on kaikkein järkevintä ottaa se kortti manuaalivaihteiselle. Ja halvinta opetella ja muutenkin tulee halvimmaks kun teet sen kerralla. Kun vain viitsit nähdä hieman vaivaa ja teet sen, eli käyt inssissä manuaalivaihteisella.En pysty oppimaan automaattia suveneeristi siinä ajassa kuin opetellaan, etenkään kun isä istuu vieressä kokoajan ja puhuu Oraksen kraanojen suunnitelusta.
Totta, se tulee halvemmaksi, mutta vaikka teenkin omalla tyylillä, maksaa se silti vähemmän kuin autokoulussa.
Eli ekaksi opetellaan täysin se ajotaito, sitte vasta vaihteet, ei mulla ole mikään kiire päästä ajamaan manuaalia, ihme vastustaia täällä, kerrankin täällä yks totes ettei OSAA ajaa manuaalilla, ja kysyi missä voi suorittaa sen automaatilla, kauhea huutelu että kyllä sen oppii... - myötätuntoa
Kiki kirjoitti:
En pysty oppimaan automaattia suveneeristi siinä ajassa kuin opetellaan, etenkään kun isä istuu vieressä kokoajan ja puhuu Oraksen kraanojen suunnitelusta.
Totta, se tulee halvemmaksi, mutta vaikka teenkin omalla tyylillä, maksaa se silti vähemmän kuin autokoulussa.
Eli ekaksi opetellaan täysin se ajotaito, sitte vasta vaihteet, ei mulla ole mikään kiire päästä ajamaan manuaalia, ihme vastustaia täällä, kerrankin täällä yks totes ettei OSAA ajaa manuaalilla, ja kysyi missä voi suorittaa sen automaatilla, kauhea huutelu että kyllä sen oppii...Tottakait tulee halvemmaksi ajaa vain yksi inssi manuaalilla. Silloin saa ajaa manuaali- että automaattivaihteisia autoja.
Toisaaalta kun on tottunut ajamaan manuaalivaihteisella autolla, muistaako sitä, että nyt onkin manuaali alla.... joku ajattelee kyllä muistaa..... Mutta käytäntö voi ollakin eri juttu. Hyvä jos muistaa.....
Jokaisella on oma tyyli oppia. Itse kävin autokoulun manuaalilla. Mulla oli myös vaihteiden kanssa hankaluuksia. Automaatilla ajaminen on helpompaa ja olisin itsekin toivonut sitä. Kuitenkaan se ei olisi ollut järkevää, koska tuleva autoni tuli olemaan manuaali ihan kustannusyistä... noin 500 ei saa automaattia, mutta manuaalin kyllä....eikä ollut rahaa sijoittaa enempää.... mutta ehkä joskus..
Jos olisin ollut kikin asemassa, ja automaatti olisi ollut käytössä, olisin tehnyt samalla tavallla. Minun tapauksessa autokoulu oli kuitenkin parempi vaihtoehto.... - myötätuntoa
Kiki kirjoitti:
En pysty oppimaan automaattia suveneeristi siinä ajassa kuin opetellaan, etenkään kun isä istuu vieressä kokoajan ja puhuu Oraksen kraanojen suunnitelusta.
Totta, se tulee halvemmaksi, mutta vaikka teenkin omalla tyylillä, maksaa se silti vähemmän kuin autokoulussa.
Eli ekaksi opetellaan täysin se ajotaito, sitte vasta vaihteet, ei mulla ole mikään kiire päästä ajamaan manuaalia, ihme vastustaia täällä, kerrankin täällä yks totes ettei OSAA ajaa manuaalilla, ja kysyi missä voi suorittaa sen automaatilla, kauhea huutelu että kyllä sen oppii...Ymmärrän tunteesi..... Kirjoitin tänne aikanaa eräästä jutusta yli vuosisitten.... yririn saada myötätuntoa. Sainkin suurimmaksi osaksi vastustusta. Kyseessä oli liikenneonnettomuus, jossa olin syyllinen.... ymmärrän vastustuksen... mutta kumma kyllä..... saman kokenut tsemppasi...
Mielestäni kuitenkaan täällä ei huudeta vaan kannustetaan,"kyllä sen oppii" - jokainen vaan tyylillään.... - myötätuntoa 1
Kiki kirjoitti:
En pysty oppimaan automaattia suveneeristi siinä ajassa kuin opetellaan, etenkään kun isä istuu vieressä kokoajan ja puhuu Oraksen kraanojen suunnitelusta.
Totta, se tulee halvemmaksi, mutta vaikka teenkin omalla tyylillä, maksaa se silti vähemmän kuin autokoulussa.
Eli ekaksi opetellaan täysin se ajotaito, sitte vasta vaihteet, ei mulla ole mikään kiire päästä ajamaan manuaalia, ihme vastustaia täällä, kerrankin täällä yks totes ettei OSAA ajaa manuaalilla, ja kysyi missä voi suorittaa sen automaatilla, kauhea huutelu että kyllä sen oppii...Ymmärrän tunteesi..... Kirjoitin tänne aikanaa eräästä jutusta yli vuosisitten.... yririn saada myötätuntoa. Sainkin suurimmaksi osaksi vastustusta. Kyseessä oli liikenneonnettomuus, jossa olin syyllinen.... ymmärrän vastustuksen... mutta kumma kyllä..... saman kokenut tsemppasi...
Mielestäni kuitenkaan täällä ei huudeta vaan kannustetaan,"kyllä sen oppii" - jokainen vaan tyylillään....
tsemppiä. - nih.
Kiki kirjoitti:
Etten tullut sun oppiilaksesi, ja maksanut huonommasta palvelusta yli tonnia?
JA esimerkit ei ole mitään kaukaa, ei kaikkea kerralla opetella todellekaan, paitti autokouluissa että he tienaa paremminEi harmita ollenkaan, en nääs oo liikenneope ;)
- ihmeilijä
Kiki kirjoitti:
En pysty oppimaan automaattia suveneeristi siinä ajassa kuin opetellaan, etenkään kun isä istuu vieressä kokoajan ja puhuu Oraksen kraanojen suunnitelusta.
Totta, se tulee halvemmaksi, mutta vaikka teenkin omalla tyylillä, maksaa se silti vähemmän kuin autokoulussa.
Eli ekaksi opetellaan täysin se ajotaito, sitte vasta vaihteet, ei mulla ole mikään kiire päästä ajamaan manuaalia, ihme vastustaia täällä, kerrankin täällä yks totes ettei OSAA ajaa manuaalilla, ja kysyi missä voi suorittaa sen automaatilla, kauhea huutelu että kyllä sen oppii...Ihan pakko korjata yks juttu. Ajotaitoo et opi täysin koskaan, se kehittyy lopun elämääs. Mitäs pahaa siinä sitte on ku porukat tääl kehottaa ajamaan manuaalilla? Kannattaa kokeilla sitäki siin sivus. Tot kai se tuntuu vaikeelta alus, niin se o jokaisen kohalla.
- oot vähän omanlaises
Kiki kirjoitti:
En pysty oppimaan automaattia suveneeristi siinä ajassa kuin opetellaan, etenkään kun isä istuu vieressä kokoajan ja puhuu Oraksen kraanojen suunnitelusta.
Totta, se tulee halvemmaksi, mutta vaikka teenkin omalla tyylillä, maksaa se silti vähemmän kuin autokoulussa.
Eli ekaksi opetellaan täysin se ajotaito, sitte vasta vaihteet, ei mulla ole mikään kiire päästä ajamaan manuaalia, ihme vastustaia täällä, kerrankin täällä yks totes ettei OSAA ajaa manuaalilla, ja kysyi missä voi suorittaa sen automaatilla, kauhea huutelu että kyllä sen oppii...Noh, edelleenkin suosittelen sulle manuaalilla sitä inssiä.
Parempi hyvä jätkä manuaalivaihteisen ratissa kuin huono jätkä automaattivaihteisen ratissa. - ei se voi olla
nih. kirjoitti:
Ei harmita ollenkaan, en nääs oo liikenneope ;)
Ei mua, mut sua kyllä taitaa. Et taida oppia ajamaan manuaalivaihteisella autolla kovin nopeasti, kun sulla on senverran epävarmuutta että on pitänyt ottaa se automaatti. Kyllä jos oppii normaalisti, niin siinä autokoulun aikana oppii ajamaan kyllä manuaalia ja sillein, niiden opetusmäärien aikana.
Joskus vanhana sua harmittaa jos sillon vasta opettelet manuaalilla ajamisen. - ei se voi olla
ihmeilijä kirjoitti:
Ihan pakko korjata yks juttu. Ajotaitoo et opi täysin koskaan, se kehittyy lopun elämääs. Mitäs pahaa siinä sitte on ku porukat tääl kehottaa ajamaan manuaalilla? Kannattaa kokeilla sitäki siin sivus. Tot kai se tuntuu vaikeelta alus, niin se o jokaisen kohalla.
Että manuaali voi vähän tuntua vaikealta aluksi, mut kyllä sen oppii. Totta on myös se että aina kehittyy kuskina, jokainen tekee liikenteessä virheitä. Möys Kiki, oli autona manuaali vai automaatti, ihan sama, niin virheitä tulee.
Jeps, ei siinä ole mitään pahaa jos osaa ajaa manuaalilla. Se on vaan etu. Esimerkiks jos rupeet vaikka taksikuskiks, niin voit kyllä ajaa automaatilla, mutta se koe pitää suorittaa manuaalilla. Näin olen käsittänyt. - Kiki
ei se voi olla kirjoitti:
Että manuaali voi vähän tuntua vaikealta aluksi, mut kyllä sen oppii. Totta on myös se että aina kehittyy kuskina, jokainen tekee liikenteessä virheitä. Möys Kiki, oli autona manuaali vai automaatti, ihan sama, niin virheitä tulee.
Jeps, ei siinä ole mitään pahaa jos osaa ajaa manuaalilla. Se on vaan etu. Esimerkiks jos rupeet vaikka taksikuskiks, niin voit kyllä ajaa automaatilla, mutta se koe pitää suorittaa manuaalilla. Näin olen käsittänyt.Luulin että osaan ajaa moposkootterilla täydellisesti, koska se siis oikeesti menee "automaattiohjauksella" mulla, no olin ihan selvinpäin, valoisaa ja tuttu paikka, ja käännyin oikealle, niin eiks jumalauta takanne osunut jalkakäytävän kulmaan, ja kamalat syvät naarmut tuli vanteeseen ja pakoputkeen, eli siis niin aloittelijan moka kuin olla ja voi, hyvä ettei kukaan nähänyt kun hallintakin melkeen meni kun vauhtia oli noin 50, eli vähän liikaa käännökseen...
- se vauhti ollut
Kiki kirjoitti:
Luulin että osaan ajaa moposkootterilla täydellisesti, koska se siis oikeesti menee "automaattiohjauksella" mulla, no olin ihan selvinpäin, valoisaa ja tuttu paikka, ja käännyin oikealle, niin eiks jumalauta takanne osunut jalkakäytävän kulmaan, ja kamalat syvät naarmut tuli vanteeseen ja pakoputkeen, eli siis niin aloittelijan moka kuin olla ja voi, hyvä ettei kukaan nähänyt kun hallintakin melkeen meni kun vauhtia oli noin 50, eli vähän liikaa käännökseen...
Eikös mopolla se vauhti ollut 45km/h, ei 50km/? Muistelisin että näin se oli. Eli muutenkin hieman liian lujaa ajoit. Se vauhti koskee myös moposkootteria.
- Kiki
se vauhti ollut kirjoitti:
Eikös mopolla se vauhti ollut 45km/h, ei 50km/? Muistelisin että näin se oli. Eli muutenkin hieman liian lujaa ajoit. Se vauhti koskee myös moposkootteria.
Keeway Focus on tehty kulkemaan noin 70km/h, ja se oli siis aivan samassa kunnossa josta tehtaalta tullessakin oli, ja tiepätkällä oli 60 km/h rajoitus, eli ajoin siis jopa 10km/h hitaammin.
Yksikään lakiteksti ei tee 60km/h noepudesta turvallisempaa tai vaarallisempaa, tämä on totuus. - hekottelija
ei se voi olla kirjoitti:
Ei mua, mut sua kyllä taitaa. Et taida oppia ajamaan manuaalivaihteisella autolla kovin nopeasti, kun sulla on senverran epävarmuutta että on pitänyt ottaa se automaatti. Kyllä jos oppii normaalisti, niin siinä autokoulun aikana oppii ajamaan kyllä manuaalia ja sillein, niiden opetusmäärien aikana.
Joskus vanhana sua harmittaa jos sillon vasta opettelet manuaalilla ajamisen.Kantsii lukee ensin kelle vastaa ettei vastaa väärälle ;) Itte ajoin manuaalilla inssin (puol vuotta sitte jo) ja vasta muutaman kerran oon päässy kokeilemaan automaattia. Et tsorppa vaan sulle :D
- että mopolla 45
Kiki kirjoitti:
Keeway Focus on tehty kulkemaan noin 70km/h, ja se oli siis aivan samassa kunnossa josta tehtaalta tullessakin oli, ja tiepätkällä oli 60 km/h rajoitus, eli ajoin siis jopa 10km/h hitaammin.
Yksikään lakiteksti ei tee 60km/h noepudesta turvallisempaa tai vaarallisempaa, tämä on totuus.Niin, laki sanoo että mopolla saa ajaa vain sen 45km/h. Hanki kuule moottoripyörä jos haluat ajaa lujempaa. Tuon takia mopoilla ei sais ajaa isoilla teillä.
- tpi
Muut ovatkin jo vastannneet, että automaatti ei todellakaan vaihda ykköselle jos kaasun nostaa ylös. Itseasiassa yleensä on jopa päinvastoin: ainakin niissä automaateissa joita itse olen ajanut pystyy kaasunkäytöllä vaihtamaan vaihteita. Mikäli nopeus on sellainen, että isompaan pykälään vaihto alkaa olla melko lähellä, niin nopea (siis 0,5 sek) kaasun ylhäällä käyttäminen saa automaatin vaihtamaan vaihteen suuremmaksi. Nopea kaasun pohjassa käyttö taas vaihtaa vaihteen pienemmäksi. Näin automaatillakin voi jossainmäärin säädellä vaihdetta jolla ajaa, jolloin saadaan polttoaineen kulutuksessa ja kiihtyvyydessä hyötyä aikaiseksi.
- isompi
vaihde päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213