Kokemuksia?!?

Hely

Olisi mukava lukea Teidän kokemuksia au pair:na olosta, koska olen harkinnut lähteä lukion jälkeen (jollen saa jatkokoulutus paikkaa) au pair:ksi.
Jos jollakulla sattuu olemaan kokemuksia sekä amrikkalaisesta että brittiläisestä perheestä olisi mukava saada jonkinlainen vertailu.
Odottelen asiallisia viestejä sähköpostiini:
[email protected]. (Luen myös kekustelupalstalle ilmestyneet)
Ottaisi mieluiten kokemuksia ja tietoja Iso-Britaniaan tai Amerikkaan menosta, mutta muutkin kelpaa. (Sekä huonot että hyvät kokemukset, jotta osaan sitten valmistautua paremmin tulevaan koitokseen ...)

7

1543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anne

      Moi! Oon ollu vuoden au pairina Sveitsissä. Aluksi olin erään järjestön kautta hankkimassa perheessä, mutta se ei oikein sujunut..En olisi saanut vapaa-ajallani olla ulkona vaan perheen kanssa vain kotona, palkka oli huono ym, joten lähdin siitä perheestä kuukauden kuluttua. Löysin paikallisesta lehdestä ilmoituksen perheestä joka halusi au pairia, kävin heillä ja tuntui mukavalta. Aloitin työt siellä ja olikin oikein mukavaa!!Perhe tosi kiva, palkka parempi ja vapaa-aikani oli todellakin omaa vapaa-aikaani. Jäi hyvät muistot ja pidän heihin vieläkin yhteyttä. Jos saa huonon perheen eikä asiat suju, niinku välitettavasti aika useille näyttää käyvän, ei kannata jäädä surkuttelemaan vaan etsiä uusi perhe tai muita vaihtoehtoja. Au pairina olo voi olla todella hieno kokemus ja siitä ajasta kannattaa ottaa hyötyä ja tutustua maahan, kulttuuriin, kieleen ja ihmisiin. Suosittelen sillä se on helppo tie päästä ulkomaille. Palkkahan on todellaki "taskurahaa" mutta kyllä niin voi hyvin vuoden viettää!

    • anu

      Itse olen taalla Lontoossa au pairina. Tarkoituksena olisi olla taalla n. vuosi.(Ajasta kulunut yli 7kk.) Olen todella viihtynyt taalla ja olen iloinen, etta paatin pitaa tallaisen valivuoden. Kaikki ei kuitenkaan ole mennyt suunnitelmien mukaan. Esim. rahaa en ole saanut saastoon juuri lainkaan. (Saan £50/vko.) Silla kayn myos kielitunneilla ja elama taalla muutenkin on tosi kallista, ainakin minulle.:)

      Plussina koen kielitaitoni kohentuneen, itsenaistyneeni, olen saanut myos uusia ystavia ympari maailmaa tulleista ja tietenkin saanut tutustua uuteen kulttuuriin.:)

      Muitakin mielenkiintoisia huomioita olen tehnyt. Taalla Lontoossa, Merimieskirkolla pidettiin au pair-tapaaminen jossa meille kavi "luennoimassa" eras entinen au pair, joka oli tutkinut au pairien oloja. (Au paireillahan ei periaatteessa ole minkaanlaisia lakisaateisia oikeuksia taalla, silla emme ole tyontekijoita vaan kulttuurivaihdossa ja saamme taskurahaa, emme palkkaa.) Luennosta tuli esille hyvin yllattaviakin seikkoja, kuten etta useat valitystoimistot kertovat aivan eri stooria perheille, kuin au paireille. (Perheille meidan kerrotaan olevan halpaa tyovoimaa, kun taas meille kerrotaan katevasta ja turvallisesta tavasta tutustua uuteen kulttuuriin, kohottaa kielitaitoa au pair-tyon merkeissa.) Minulle esim. valitystoimisto kertoi tyohoni kuuluvan pari kertaa vkossa myos babysittausta. "Luennoitsijamme" kuitenkin sanoi, etta jos babysittausta tekee, se pitaisi ottaa tyoajasta pois! Tallaista minulle ei suinkaan kerrottu toimistosta! (Taalla Englannissa kuka tahansa voi perustaa au paireja valittavan toimiston, siihen ei tarvita mitaan lupia!)

      Luennon jalkeen meilta kysyttiin kuka meista tunsi olevansa au pair, eika esim nannyn tyota tekeva au pair tms. 3/15 sanoi olevansa au pair! (En muista aivan tark lukua.)

      Talla en kuitenkaan halua osoittaa miten hirveita valitystoimistot ovat, tai miten perheet ottavat meidat vain "orjikseen", mutta kun tietaa millaisia palkkoja he joutuisivat maksamaan koulutetuille hoitajille, ymmartaa hyvin miksi he valitsevat halvemman vaihto ehdon.
      Toisaalta harva perhekaan edes tietaa mita au pairien "oikeuksiin"/velvollisuuksiin edes kuuluu, joten heitakaan ei voi aina syyttaa "hyvaksikaytosta".

      Valitettavasti vain monelle au pairilla tulee ikavan perheen saatuaan halu vain palata kotiin, eika edes yrittaa uutta perhetta. Jotkut taas sinnittelevat tallaisessa perheessa kauankin.
      Vihjeena sanoisin, etta ongelmia usein tulee perheissa, joissa aidit ovat kotona. Heilla kun on aikaa vahtia kaikkia tekemisiasi oikein kunnolla!

      Toivottavasti et kuitenkaan luovu ajatuksesta taman luettuasi! Halusin vain kertoa, etta kaikki ei menekaan ehka suunnitelmien mukaan.
      Parhaimmassa tapauksessa loydat upean perheen, jossa tyotkin ovat au pairin "toita", saat riittavasti vapaa-aikaa ja sinua kohdellaan kuin perheen jasenta. Itselleni sattui tallainen ihana perhe, tosin tyoajat hiukan lipsuvat silloin talloin ja on sita babysittaustakin...

      Aina perhe ei kuitenkaan ole niin ihana. Jos sinulle sattuu sellainen, ala pelkaa vaihtaa perhetta! Hyvaa kevanjatkoa sinulle! Jos haluat viela kysella joitakin asioita tai muutkin, ota/ottakaa yhteytta: [email protected]

      Nama tietenkin ovat minun mieleipiteitani, seka mita olen muiden au pairien kanssa jutellut.

      • Henna

        Hei !
        Olen tällä hetkellä Saksassa ja pääsin tänne tuttavan tuttavan kautta, eli ihan ilman välitystoimistoja, niihin ei siis mennyt turhaa rahaa.. perhe tuntui hienolta ja sitä myös on. isä on arkkitehti ja talo sen mukainen. minulla on ihan kiva huone alakerrassa (arkkitehtuuritoimiston vieressä) kun perhe on yläkerrassa. perheessäni kaksi lasta 3v poika ja 8v tyttö. Aluksi tuntui unelmapaikalta. sanottiin että ei tarvitse kun viedä lapset kouluu ja hoitoo ja hakee illalla pois klo 8-17.00 vapaata. aamulla yksinkertanen aamupala silloin tällöin ja joskus illalla iltapalaa.
        ehkä kerran kuussa lasten vahtimista viikonloppuna ja joka viikko yksi kokonainen vapaapäivä! Siivota ei tarvitse, kun siivoja käy joka viikko. Noh hienoltahan se kuulosti! isä kun on vielä puoliksi suomalainen ja tyttö ymmärtää suomea ja puhuukin jonkin verran. minun tärkein tehtäväni on vain puhua lapsille suomea.

        mutta minun luonteellani tietysti haalin itselleni ihan liikaa töitä ja yritän korvata äitiä joka tulee kotiin yleensä illalla yhdeksän aikaan. teen ylipitkiä päiviä ja poden koti-ikävää.

        plussana on että olen löytänyt tosi kivoja uusia kavereita ja kielitaito on todella parantunut. (minua luultiin jo itävaltalaiseksi, eli puhuin kuulemma saksaa itävallan murteella)
        Leipzig on ihana kaupunki ja kesällä erityisesti vihreä ja lämmin :)

        kaikille au-paireille tiedoksi että pitäkää ihmeessä kiinni oikeuksistanne älkääkä haaliko itsellenne lisätöitä, ei ole teidän vikanne jos vanhemmat ovat liian vähän lastensa kanssa.

        tämä perhe kaipaa nyt uutta suomalaista au-pairia ja antoi minun tehtäväkseni etsiä ehdokkaita.

        joten..
        jos haluat au-pairiksi ilman välitystoimistoja
        (saksaan)

        Vastaan mielelläni kaikkiin kysymyksiin ja kerron kokemuksen tuomalla varmuudella kaiken perheestä mitä haluat tietää!!

        kirjoita tai soita Henna Holma August-Bebel-Str.58 , 04275 LEIPZIG , GERMANY
        358408414616 tai lankapuhelin 0049 341 3081421


      • Kiinnostaa11

        Milloin aloitus olisi ?


      • vanhaTarina

        kannattaa vähän katsoa päivämääriä milloin on jutut kirjoitettu...


    • auppari2016

      Lähden kesällä Espanjaan au pairiksi, Olen siellä 12 kk

    • kiinnostus12a

      Lähde rohkeasti, vaan sinne mihin kiinnostaa, perhe jonne menen on kaksikielinen, ja eikä ne vaatineet, että osaan Espanjaa, He kertoivat, että Englannilla pärjää heillä, kun kerroin, etten osaa Espanjaa ollenkaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2813
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1954
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1806
    6. 157
      1795
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe