Keitä Heikinheimo EI tyrmännyt?

Onko heitä?

Säästyikö kukaan Seppo Heikinheimon kielteisestä kritiikistä?

11

1378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haudassa jo pitkään

      H-h ollut haudassa jo kymmenen vuotta. Antaa hänen olla siellä. Ei mitään järkeä höpistä hänestä enää. Esittävät säveltaiteilijat ja kriitikot häipyvät silloin kuin menevät hautaan. Tasokkaat eli oikeasti rehelliset(ei valtaeliitin perseennuolijat, joita suurin osa julkkistutkijoista ja -muusikoista) tiedemiehet ja säveltäjät elävät pitempään.

    • amateur

      Martti Talvelasta kuului tykänneen, kirjoitti elämäkerrankin.

    • kyttä

      Lukekaa se! Siinä hän ainakin ylistää monia suomalaisia säveltaiteilijoita mm. Olli Mustosta. Toisaalta kriitikkona toimiessaan hän haukkui samat henkilöt.. Että otapa siitä nyt sitten selvää!?

      • Linnustaja

        Seppo Heikinheimon kuolemasta. Mikkelin musiikkijuhlilla muistetaan häntä erityisesti tänä vuonna. En nyt viitsi hakea hyllystä Mätämunan muistelmia, mutta ainakin Helsingin Sanomien kirjoittelussa Heikinheimo olisi ollut valmis nostamaan Esa-Pekka Salosen vaikka mihin musiikkijohtajan virkaan, samoin Valeri Gergijev oli niitä "helmiä" jotka SH toi Suomen musiikkielämään.


    • Monien yllätykseksi

      Kyllä se Heikinheimokin vähän ihmetteli neiti Lampeniuksen vähiä vaatteita, mutta ihmetteli myös sitä, kuinka tämä oli jo Akatemian vuosinaan soittanut niin hyvin, älykkäästi. Kannusti Lampeniusta kokeilemaan eri asioita, mutta soittavan aina myös klassista. Oli avoimesti myös pahoillaan lehdistön negatiivisen kohtelun takia.

      Katsaus HS:n arkistoon..

      HS - Kulttuuri - 3.3.1997

      Kaupunginorkesterin johto sai uutta verta

      Hannu Tapani Klami ja Linda Lampenius yrittävät uudistuksia

      SEPPO HEIKINHEIMO Kun miettii niitä syitä, joiden vuoksi Radion sinfoniaorkesteri on yleensä niin selvästi parempi kuin Helsingin kaupunginorkesteri, selityksiä löytyy yleensä kolme: RSO:lla on tavallisesti paremmat kapellimestarit, pätevämpi intendentti ja pätevämpi johtokunta.

      Musiikillista asiantuntemusta HKO:n johtokunnassa on edustanut tähän asti vain poliisimusiikin etevä asiantuntija Arthur Fuhrmann, joka toki tuntee sinfonistakin musiikkia.

      Nyt lautakunnan asiantuntemus on lisääntynyt räjähdysmäisesti, kun mukaan on tullut ammattimuusikko Linda Lampenius ja yleisen oikeustieteen ja kansainvälisen yksityisoikeuden professori Hannu Tapani Klami, joka kertoo olevansa oopperan tuntija (2000 levyä hyllyssä) ja aikoneensa peräti oopperalaulajaksi.

      Välimatka RSO:n johtokunnan asiantuntemukseen kaventuu siis hieman; siinähän nimittäin istuu vain musiikin ammattiväkeä.

      Klamin ja Lampeniuksen näkemykset siitä, miten orkesteria pitäisi kehittää, käyvät osittain yksiin, osittain eivät. Molemmat kauhistelevat sitä, että orkesterin palkkasummasta 30 prosenttia menee keikka- ja kausisoittajien kiinnittämiseen, vaikka vakituisesti kiinnitetyt soittajat tulisivat selvästi halvemmiksi.

      "Minä taas kannatin Arthur Fuhrmannin vastalausetta siitä, että yksi ykkösviulunsoittajan virka muutettiin markkinointisihteerin viraksi, mutta kaikki muut olivat eri mieltä", Linda Lampenius sanoo.

      Siinä näkyy ammattilaisten ja amatöörien välinen ero. Amatööri luulee, että orkesterille saadaan yleisöä viemällä se johonkin Pukinmäen ala-asteen voimistelusaliin ja tekemällä muuta tällaista markkinointityötä.

      Ammatti-ihminen tietää, että ainoa tapa saada yleisöä on tehdä entistä parempaa ohjelmistoa, unohtaa Jan Wagnerit ja David Geringasit ja hankkia tilalle kovia nimiä. Tai ainakin sellaisia, jota joku pätevä henkilö on juuri kuullut, ei mainosten perusteella valitsemalla.

      Tapani Klami tuo mukanaan kokemuksensa Turun kaupunginorkesterin johtokunnasta ja musiikkijuhlasäätiön hallituksesta. Sillä perusteella hän sanoo, että johtokunnan tehtävä on vastata orkesterin yleisistä toimintaedellytyksistä, mutta ei puuttua ohjelmiston yksityiskohtiin.

      Linda Lampeniuksen kynnet syhyävät ammattimuusikkona juuri yksityiskohtiin, ei vain ohjelmiin, vaan vaikeampiin kysymyksiin: hänen mielestään johtokunnan tulee alusta alkaen ottaa vastuu sitten, kun orkesteri joutuu etsimään uutta kapellimestaria.

      Klami haluaisi vetää esiin puoliunohdettuja suomalaisia teoksia, Lampenius odottaa yhteydenottoja orkesterista, jotta ne voisi serveerata johtokunnalle.

      Kaksi uutta pääskystä ei kesää tee, mutta onhan suuntaus joka tapauksessa parempi: HKO:n johtokunnassa aletaan jo osata lukea nuotteja.

    • toki

      Ensiksikin: ei puhuta pahaa kuolleista!

      Yksi H-H:n suosikkeja oli Marinski-teatterin kaputähti Sergei Gergiev. Oliko H-H väärässä suosiessaan Gergieviä?

      Eipä ollut.

    • classical

      Pekka Kuusistosta kai myös ihan tykkäsi.

      • muitakin

        Veikko Tyrväinen, Johanna Rusanen, Laura Mikkola...


    • Anonyymi

      "Olli Mustosen väärä suunta"

      Tätä nykyä Mustosta riivaa se, että hän pyrkii soittamaan kaiken ylikorostetun intensiivisesti, kuin riivaaja niskassaan. Brahmsin musiikkiin ja myös nuorekkaaseen d-mollikonserttoon kuuluu kuitenkin olennaisesti levollisuus ja rauha, mutta sen Mustonen oli nyt onnistunut karkottamaan.


      Mustonen ei soita enää pianoa normaalisti niin kuin kaikki suuret pianistit, joille se on oman olemuksen elimellinen jatke, vaan piiskaa sitä korkealta ylimitoitetuin ja epätaloudellisin liikkein. Siitä on se seuraus, että sointi muuttuu kireäksi ja pinnalliseksi, että mehukkuus ja täyteläisyys häviää. Sen lisäksi Mustosella on nykyään kummallinen taipumus korostaa oikean käden osuutta suhteettomasti. Kun basso jää usein kuulumattomiin, sointi muuttuu entistä laihemmaksi.


      Myös Mustosen tempojen käsittely on hermostunutta, koko ote ylikireä ja rauhaton. Samat ominaisuudet antoivat leimansa hänen omalle konsertilleen, jonka satuin kuulemaan talvella Mikkelissä, ja kaiken tämän perusteella en näe kuin kaksi mahdollisuutta: 1) Mustonen, joka on vielä nuori mies, 22-vuotias, menee jatkamaan opintojaan jonkun vanhan ja viisaan pedagogin johdolla; heitä on sekä Moskovassa, New Yorkissa että sillä välillä. Vuoden työllä hän voisi saada virheensä kuntoon ja pysyä mukana siinä joukossa, josta muutamien kymmenien vuosien kuluessa valikoituvat ne, jotka ovat aikanaan pianotaiteen nimiä; 2) Mustonen jatkaa omin päin puskemista ja katselee, miten normaalin koulutuksensa päätökseen saattaneet ikätoverit menevät vähitellen ohi.


      Olli Mustonen on tyypillinen suomalainen jukuripää, ja siksi pelkään, että hän jatkaa nykyisellä raiteellaan, jonka varrella kaikki valot näyttävät punaista. Toivon, että hän valitsee ensimmäisen vaihtoehdon.



      https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000002974988.html

    • Anonyymi

      "Nuori Batiashvili hienosti toiselle sijalle"

      Kuusiston voitto merkitsee paljon kaikille muille nuorille suomalaisille viulisteille. He saavat intoa, stipendirahastot lisää uskoa suomalaisiin viulunsoittajiin.

      Pitkän ja mielenkiintoisen kilpailun monet fyysiset kärsimykset hyvitti moninkertaisesti se, että löysimme sellaisen suurenmoisen viulistin kuin Elisabeth Batiashvilin.

      Batiashvili on uransa ja kehityksensä alkutaipaleella, mutta Suomella on nyt onneksi ensikiinnitys häneen. Tervetuloa monille kiertueille!

      Näiden kahden soittajan sijoittaminen on pitkälti makuasia. Pekka Kuusisto soittaa väkevämmin, mutta ei krouvisti. Hänen viulun äänensä on kantava ja vivahteikas. Elisabeth Batiashvili on silti herkempi, ja pidän itse hänen soitostaan paljon enemmän.

      Tanskan Nikolaj Znaider oli valinnut Bruchin konserton. Elisabeth Batiashviliin verrattuna hänellä on noin kaksi kertaa suurempi ääni, mutta vaikka se lähtee miljoonien arvoisesta Guarnerista, siitä puuttuu viulunsoiton tärkein ominaisuus, sielu. Se tulee soittajasta, jos tulee, ei puulaatikosta. Znaider soittaa viulua niin kuin olisi liikennepoliisina korokkeella.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ashkenazya Seppo ylisti varsinkin kapellimestarina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45329
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      195
      10856
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9701
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8518
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3200
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2212
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      35
      1597
    10. Koulu-uhkaus.

      Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1500
    Aihe