HYVÄT KENGÄT JUOKSU/KÄVELY

Liian kapea lesti

Mikä olisi hyvä lenkkikenkä vanhemmalle naisihmiselle reippaaseen kävelyyn? Iän myötä jalka leventynyt.

Olen ostanut useita merkkikenkiä ja huonoja ovat olleet.

Ongelmana useissa merkeissä on lestin kapeus. Leveä suomalainen jalka ei kertakaikkiaan mahdu ahtaaseen kenkään, vaikka kengän pituus on muutoin sopiva. Esim. Aditas-lenkkarit olivat tosi kapeat. Sama juttu Asicin ja Karhun kanssa.

Jos lenkkarin numero suurenee, niin suureneeko samalla lestin levys sivusuuntaan? Onko miesten malleissa leveämpi lesti? Eli pitäiskö ostaa miesten malli?

Eli olisiko vinkkejä hyvistä leveistä lenkkareista.

8

1965

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lestiä

Kokeilemalla selviää, mutta miesten lesti on leveämpi.

• juoksija-harjoittelija

Aloitin juoksemisen pari vuotta sitten ja olen 50 vuotta lähestyvä mies. Kenkäni koko on ollut yleensä 45.

Juostessa jalka levenee, kuten muutenkin päivän aikana. Nuorilla ihmisillä se palaantuu yön aikana alkupisteeseen. Vanhemmilla ihmisillä se ei enää palaudukaan vaan se jää siihen noin 1 (jopa 2) numeroa suurempaan kokoon.

Huomasin tämän konkreettisesti kun kävin läpi elämäni aikana kertynyttä "juhlakenkävarastoa", eli kenkiä, joita ei ole tullut käytettyä usein. Oikeastaan yksikään ei sopinut jalkaan!

Alkuperäiselle: Osta miesten malli. Osta itselle muotoiltu pohjallinen. Se sitoo kengän vielä tiiviimmin jalkaasi ja vähentää rasitusta. Nämä ovat todella hyviä, ja maksavat vain 50 euroa. Kaupassa niiden tekeminen kestää noin 5 minuuttia.

• MatRai

Ei tuo juksemisen jalkaa levittävä ja suurentava vaikutus mikään luonnonlaki ole. Epäilen, että jalassa on jotakin rakenteellista heikkoutta (esim. lattajalka) jo alunperin, jos nyt kengän numero siitä kovin kasvaa.

Ei siis juoksuharrastusta voi asiasta syyttää. [Tai toisaalta, mitäpä ainakaan miehillä on suurta kengän numeroa vastaa :-)]

Vai mitä asiasta muut ajattelevat?

• Etsivä löytää..

Mä löysin puman mallistosta aika leveä lestiset kengät, kannattaa käydä kokeilemassa (complete tenos III, kengän malli siis)

• kyllä!

Eli mainitsitkin itse jo ratkaisun ongelmaasi!
      Olet siis ostanut vääränlaiset kengät: miksi ostat juoksutossut kävelyä varten?
      Kävelyyn on varta vasten valmistettu tukevia mutta suht väljälestisiä tossuja.

Älä ostele itseksesi tossuja, vaan KYSY myyjältä apua mallin valinnassa. Esim. Nike ja Ascics valmistavat erityisesti kävelyyn tarkoitettuja jalkineita. Aivan turha on maksaa tuki- ja vaimennusominaisuuksista, jotka on tarkoitettu juoksijoille!

• UusiBalanssi

New Balancella on eri levyisiä tossuja. Brooks tuntuu leveämmältä kuin esim. Nike. Eikun testaamaan.

• Liinan Kapea lesti

Minulla just nämä edellisetkin on Puma-merkkiset ja tosi hyvät, mutta alkavat jo hajota. Ja koko niissä on 6

Kävin kyseleen Kesport Intersportista, mutta eilöytyny Pumaa, mikä ketju myy Pumaa?

Kokeilin muuten Brookseja mutta eihän ne menny edes jalkaan vaikka koko oli 40

Eli jos en Puma-merkkisiä löydä niin täytyy sitten kysyä miesten lestillä, mutta ongelmana vaan on että löytyykö 6 tai siis 39 tai 40 nron.

• topsport.fi

Mä ostin noi hämeenlinnan Top-Sportista noin puol vuotta sitten, silloin siellä ainakin oli kokoa 39..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe