Jalkavaiva

mhjk

Mielenkiinnosta kysyisin onko ehkä jollain ollut samantyyppistä vaivaa...Olen lenkkeillyt vuoden verran säännöllisesti,välillä taukoja penikkataudin takia.Ennen meni aina ohi levolla,joulun aikaan paheni pistäväksi kivuksi säären sisäpuolella joka sattui kävellessäkin.Lopulta lääkäriin,väitti penikaksi,määräsi tulehduslääkkeet.Pidin pari kuukautta taukoa,ostin uudet tossut ja aloitin varovasti,silti vaiva palasi,sama kohta sattuu samalla tavalla,ei vaivaa pahasti lenkillä mutta pirun kipeä kun koskee,hieronta tuntuu vain pahentavan.Mikä neuvoksi?

8

3547

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ongelma*

mulla on samanlainen ogelma. en ole juossut kohta puoleen vuoteen. nyt en pysty enää kävelemäänkään kunnolla. fysikaalisessa oon käyny 10 kertaa lääkärin määräyksestä. lisäksi mulla on mortoni kummassakin jalassa. yks lääkäri sano, että minun juoksut on juostu. kyllä vituttaa.

• marathonerer

Voit vähentää riskiä noudattamalla näitä ohjeita:

• Älä lisää juoksukilometrien määrä yli 10% viikossa.

• Älä juokse kovilla ja epätasaisilla alustoilla, betoni on pahin ja hiekka- ja soratiet ja -polut parhaita alustoja juoksijalle.

• Älä juokse kipeällä jalalla koska juuri kipu kertoo sen, että jotain on pielessä.

• Jos tunnet kipua hoida kipukohtaa jäällä tai kylmällä vedellä ja LEPÄÄ kaksi – kolme päivää. Jos kipu jatkuu viikon, käänny fysioterapeutin, terveydenhoitajan tai tarvittaessa lääkärin puoleen.

• Kovaa juoksuharjoitusta jälkeen tulee aina seurata kevyempi palauttava harjoittelu.

Niin, ja vaihda lääkäriäsi: Ei ylirasitustila ainakaan ole mikään syy juoksemisen lopettamiseen. Jos ihminen joutuu lopettamaan liikunnan ja urheilemisen niin takana täytyy olla todella vakava sairaus!

• marathonerer

Ainakin kolme hyvää keinoa penikkataudin ehkäisemiseen ovat:

- Venyttely;

- Lihasten voimistaminen;

- Hyvät sinulle sopivat juoksujalkineet ja - mahdollisesti - pronaatiotuki;

- Nämä kaikki yhdessä kylmän (ICE) ja levon (REST) kanssa ovat ne kaikkein
      yksinkertaisemmat ja tehokkaimmat keinot ja ohjeet penikkataudin hoitoon.

• Venyttele molempia pohjelihaksia sekä akillesjännettä (Stretching of
      the calf, both gastrocnemius and soleus muscles and achilles tendon):

http://www.endurancesports.com/images/gastroc.jpg
      http://www.endurancesports.com/images/soleus.jpg

Penikkatauti ei nyt sentään niin paha kiputila ole, että siinä kipulääkkeitä
      tarvitsee!

- Niin, ja vaihda lääkäriäsi!

• vaivasta kärsinyt

Hyviä ohjeita oletkin jo saanut. Lisäisin vielä hyvän harjoituksen penikkatautiin. Laita pieni tyyny lattialle ja asetu yhdellä jalalla seisomaan tyynyn päälle. Tasapainoile jonkin aikaa tyynyn päällä ensin toki vähemmän aikaa ja sitten voi lisätä kun tuntuu siltä. Muista harjoittaa kumpaakin jalkaa.
      Tee tämä harjoitus vaikka aamuin ja illoin niin pitäisi kyseinen kohta alkaa vahvistumaan.
      Itsellä auttoi penikkatautiin tietysti myös lepo, hieronta ja kylmähoidon kanssa yhdessä.
      Mieheni hoiti myös penikkavaivat samoilla ohjeilla ja tuli hyvää tulosta.

• PENIKKATAUTI

1. Mikä penikkatauti on?

2. Voiko penikkatauti tulla huonoilla marketin lenkkareilla juostessa?

3. Millaiset lenkkareiden pitää olla?

4. Mistä sen tietää ovatko kengät juuri ne oikeat? Kaupossahan on pilvin pimein niitä - joku sanoi, että hinta ei aina ratkaise, vaan kalliitkin voivat olla huonot?! (osaakohan äiti valita mulle oikeat kengät?)

• Marathonerer

Penikkatauti on käsite jota käytettään kuvaamaan kipua SÄÄREN ETUOSASSA,
        so. alaraajan lihasaihiossa (eng. anterior compartment).

” Nomen est omen”, eli penikkatauti kiusaa usein vasta-alkajia:
        - Syykin on aika luonnollinen: Liikuntaa lisätessä lihas tietysti kasvaa, mutta sen
        kalvo ei ehdi samaan vauhtiin.

Lisää harjoittelun määrää vähitellen ja kuuntele lihaksiasi! Juoksemisessakin moni-
        puolisuus on tarpeen: rytmin vaihtelut, pienet mäkijuoksut, vauhtileikittely ...

Kuva kertonee enemmän? Useimmiten kysymyksessä on tämä säären etuosan suurin
        lihas ’anterior tibialis’:

http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/footmuscles/menu/menu.html

Penikkataudin alkuperäinen suomenkielinen nimi - lihasaihiopaineoireyhtymä - on kyllä
        kuvaava, mutta käytössä liian pitkä ja kömpelö sana. Siksi puhutaankin aivan yleisesti
        penikkataudista.

Penikkataudin kipu tuntuu useimmiten säären ulkosyrjällä tai etupinnalla, aluksi vaiva
        ilmenee joko juoksun aikana tai juoksun jälkeen muutaman tunnin kestävänä ikävänä
        särkynä. Tilanteen huonontuessa särkyvaihe pitenee, ja juostessa tuntuu kipua heti
        ensimmäisistä askeleista alkaen.

Kaksi penikan yleisintä kipukohtaa:

http://www.beginnertriathlete.com/images/shin_splints.gif

Tuskinpa tossut sinänsä aiheuttavat penikkatautia, mutta ylipronaatio ja kuluneet
        tossujen pohjat kylläkin niiden aiheuttaessa ylimääräistä rasitusta säären etuosan
        lihaksiin.

• KIITOS*
        Marathonerer kirjoitti:

Penikkatauti on käsite jota käytettään kuvaamaan kipua SÄÄREN ETUOSASSA,
        so. alaraajan lihasaihiossa (eng. anterior compartment).

” Nomen est omen”, eli penikkatauti kiusaa usein vasta-alkajia:
        - Syykin on aika luonnollinen: Liikuntaa lisätessä lihas tietysti kasvaa, mutta sen
        kalvo ei ehdi samaan vauhtiin.

Lisää harjoittelun määrää vähitellen ja kuuntele lihaksiasi! Juoksemisessakin moni-
        puolisuus on tarpeen: rytmin vaihtelut, pienet mäkijuoksut, vauhtileikittely ...

Kuva kertonee enemmän? Useimmiten kysymyksessä on tämä säären etuosan suurin
        lihas ’anterior tibialis’:

http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/footmuscles/menu/menu.html

Penikkataudin alkuperäinen suomenkielinen nimi - lihasaihiopaineoireyhtymä - on kyllä
        kuvaava, mutta käytössä liian pitkä ja kömpelö sana. Siksi puhutaankin aivan yleisesti
        penikkataudista.

Penikkataudin kipu tuntuu useimmiten säären ulkosyrjällä tai etupinnalla, aluksi vaiva
        ilmenee joko juoksun aikana tai juoksun jälkeen muutaman tunnin kestävänä ikävänä
        särkynä. Tilanteen huonontuessa särkyvaihe pitenee, ja juostessa tuntuu kipua heti
        ensimmäisistä askeleista alkaen.

Kaksi penikan yleisintä kipukohtaa:

http://www.beginnertriathlete.com/images/shin_splints.gif

Tuskinpa tossut sinänsä aiheuttavat penikkatautia, mutta ylipronaatio ja kuluneet
        tossujen pohjat kylläkin niiden aiheuttaessa ylimääräistä rasitusta säären etuosan
        lihaksiin.

Tuo oli todella hyvä selitys ja ne kuvat...
        Mullahan on juuri tuo?

KIITOS! KIITOS! KIITOS!

nyt se selvis

• venytys a ja o

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe