Kuukausi- vai tuntipalkka?

Kumpi parempi

Voisin valita tulevassa työpaikassani joko kuukausipalkan tai tuntipalkan. Mitä eroo niissä käytännössä on, kun kyseessä on kuitenkin kokoaikainen työ? Kumpi olis parempi vaihtoehto työntekijän kannalta?

11

27707

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arska

Ota ihmeessä tuntipalkka, jos saat valita. Muutoin olet kohta tekemässä ilmaisia ylitöitä.

• alkup.

Joo, näin mä vähän ajattelin. Ne vielä sanoi siin firmassa, yleensä ne palkkaa tuntipalkalla ett on vaa muutama kk-palkalla. Mutta tuli mieleeni, ett jos sopii kuukausipalkan, niin eikös siinä pitäis olla siinä tapauksessa sovittuna myös viikottainen työaika jonka ylittyessä maksetaan ylityökorvausta? Nimenomaan sen takia ettei tulis tehtyä töitä hyväntekeväisyyteen...

• on hyvä
        alkup. kirjoitti:

Joo, näin mä vähän ajattelin. Ne vielä sanoi siin firmassa, yleensä ne palkkaa tuntipalkalla ett on vaa muutama kk-palkalla. Mutta tuli mieleeni, ett jos sopii kuukausipalkan, niin eikös siinä pitäis olla siinä tapauksessa sovittuna myös viikottainen työaika jonka ylittyessä maksetaan ylityökorvausta? Nimenomaan sen takia ettei tulis tehtyä töitä hyväntekeväisyyteen...

Kuukausipalkalla kai yleensä ylityöt voi pitää joskus vapaana liukumana. Eli jos välilä kertyy ylitöitä, niin voit ne sitten aikanaan pitää vapaana. Kuukausiduunin etu on se, että saat silloin pyhäpäivät (arkipyhät siis) palkallisena. Tuntityöläisenä ne saattaa jäädä helposti pelkiksi vapaapäiviksi.

• ovat
        on hyvä kirjoitti:

Kuukausipalkalla kai yleensä ylityöt voi pitää joskus vapaana liukumana. Eli jos välilä kertyy ylitöitä, niin voit ne sitten aikanaan pitää vapaana. Kuukausiduunin etu on se, että saat silloin pyhäpäivät (arkipyhät siis) palkallisena. Tuntityöläisenä ne saattaa jäädä helposti pelkiksi vapaapäiviksi.

palkallisia myös tuntipalkalla. Mutta miksi tehdä ylitöitä ja pitää se vapaana? Eihän töihin kannata mennä siksi että saa vapaata, jos haluaa vapaata ottaa vaikka lopputilin, silloin on vapaata. Työaikaa ei kannata vaihtaa kuin rahaan, koska vapaalla ei voi maksaa laskuja, eikä ostaa ruokaa.

• Anonyymi

Ylitöistä kuuluu maksaa korvaus, oli palkkausmalli mikä tahansa. Ilmaisia ylitöitä ei ole olemassa.

• Freedaag

Ota kuukausipalkka. Tuntityöläisen kanssa on paljon helpompi yrittää vähentää töitä. "Lähde tänään vaan aikaisemmin kotiin jos haluat, kun on vappuaatto ja kaikkea"... tämän tyylistä... et sitten saa tietysti palkkaa jos lähdet. Kuukausipalkkalaiset lähtee yhtä lailla usein aikaisemmin, mutta heidän palkkaansa se ei vaikuta.

Jos tulee koulutuksia, kurssituksia yms. kaikki otetaan helposti pois palkasta. Tai sitten lasketaan tarkasti kestikö joku koulutuspäivä täydet 7,5h vai minkä mukaan maksetaan. Taas kerran kk-palkkalaiset nostavat samaa tiliä riippumatta tällaisista tekijöistä.

Työajan liukumat ja ylityöt ovat ihan samat riippumatta palkkamallista. Tunteja kirjataan kk-palkkalaisenakin ylös jos teet ylitöitä.

• qavgevqaevgqa

Ehdottomasti tuntipalkka kannattaa ottaa, jos saa valita. Melkein jokaisessa kalenterikuukaudessa on enemmän kuin 20 työpäivää, joten kuukausipalkalla joudut tekemään useita kymmeniä tunteja "ilmaiseksi" töitä vuodessa. Jos olet tuntipalkalla, ja kalenterikuukaudessa on vaikkapa 22 työpäivää, niin sinulle maksetaan palkkaa 8h * 22=176 tuntia ko. k-kuukaudelta. Kuukausipalkkaisena saat aina saman verran, olipa työpäiviä kalenterikuukaudessa minkä verran tahansa. Pyhäpäivät korvataan molemmissa palkkaustavoissa samalla lailla, tämä on neuvoteltu työehtosopimuksiin jo useita vuosia sitten. Itse olen työskennellyt kuukausipalkkaisena pari vuotta, ja tätä ennen aina tuntipalkkaisena. Voin kertoa että otti ohimoon aika kovasti, kun näin ensimmäisen tilinauhan kuukausipalkkaisena...Siinä kalenterikuukaudessa oli sattumoisin 23 työpäivää! ;) En tiedä minkälaisia kokemuksia muilla on, mutta näin on minulla mennyt enkä ole ollenkaan tyytyväinen(vieläkään). Työpaikat ovat olleet isoissa firmoissa ja valtiolla, kaikki on maksettu piirulleen TESsin mukaan. Ottakaapa kalenteri käteen ja laskekaa työpäivät kalenterikuukautta kohden, niin huomaatte mistä puhun... ;)

• huonosta kk-palkasta pässi
        qavgevqaevgqa kirjoitti:

Ehdottomasti tuntipalkka kannattaa ottaa, jos saa valita. Melkein jokaisessa kalenterikuukaudessa on enemmän kuin 20 työpäivää, joten kuukausipalkalla joudut tekemään useita kymmeniä tunteja "ilmaiseksi" töitä vuodessa. Jos olet tuntipalkalla, ja kalenterikuukaudessa on vaikkapa 22 työpäivää, niin sinulle maksetaan palkkaa 8h * 22=176 tuntia ko. k-kuukaudelta. Kuukausipalkkaisena saat aina saman verran, olipa työpäiviä kalenterikuukaudessa minkä verran tahansa. Pyhäpäivät korvataan molemmissa palkkaustavoissa samalla lailla, tämä on neuvoteltu työehtosopimuksiin jo useita vuosia sitten. Itse olen työskennellyt kuukausipalkkaisena pari vuotta, ja tätä ennen aina tuntipalkkaisena. Voin kertoa että otti ohimoon aika kovasti, kun näin ensimmäisen tilinauhan kuukausipalkkaisena...Siinä kalenterikuukaudessa oli sattumoisin 23 työpäivää! ;) En tiedä minkälaisia kokemuksia muilla on, mutta näin on minulla mennyt enkä ole ollenkaan tyytyväinen(vieläkään). Työpaikat ovat olleet isoissa firmoissa ja valtiolla, kaikki on maksettu piirulleen TESsin mukaan. Ottakaapa kalenteri käteen ja laskekaa työpäivät kalenterikuukautta kohden, niin huomaatte mistä puhun... ;)

olisiko pitänyt miettiä paljonko kk-palkka on? Joulu-aatto on muistaakseni palkaton vapaa päivä tuntipalkkalaisilla.

• tekijäääää

eli oletko työntekijä vai toimihenkilö ja sit onko ne vertailukelpoisia jos tuntipalkka 10€ ja kk-palkka 1600€ otat tuntipalkan ja jos tuntiliksa 10€ ja kk-palkka 1800€ otat kk-palkan riippuu juuri monesta muustakin tekijästä mut näitä yksinkertaisi juttuja. Itse olen aina ollut kk-palkalla ja ylityöt,pyhätunnit lasketaan kk-palkka jaetaan 155 saadaan tuntipalkka ja siintä kerrotaan sopivasti kertoimet.

• Anonyymi

Tuntipalkka maksetaan silloin kun olet työpaikalla tekemässä töitä. Entä jos työpaikka on esim. Arkipyhinä kiinni? Ei juokse myöskään palkka.

• Anonyymi

Kuukausipalkka = Työnantaja teettää sinulla töitä kunnes irtisanoudut järjettömän työtaakan takia, ja ryhdyt nauttimaan palkkaa suurempaa työttömyyskorvausta.

Tuntipalkka = Työnantaja ei tarjoa sinulle riittävästi työtunteja elääksesi ihmisarvoista elämää, jatkat kunnes irtisanoudut ja ryhdyt nauttimaan palkkaa suurempaa työttömyyskorvausta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe