Vuorotteluvapaa kaikille?

Irtisanoutunut

Kuuluuko vuorotteluvapaa tasa-arvoisesti kaikille? Kysyin työnantajalta vuorotteluvapaata uupumuksen vuoksi (olen 58 v.), en saanut, sanoin itseni irti. Vastaus oli, että on päätetty, että sitä ei myönnetä kenellekään. Nyt kuitenkin työtoverilleni myönnettiin irtisanomisaikanani vuoden vuorotteluvapaa.

6

2895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettava

      Ei vuorottelu missään nimessä kuulu tasapuolisesti kaikille,vaikka lain edellyttämät kriteerit täyttyisivätkin. Esimiehen kyvystä ja halustahan se on kiinni. Esimiehiä on monenlaisia, kuten kokeneena työntekijänä tiedät.

      Työ/muukin uupumushan on hoidettava kuntoon! Paras keino ja henkilölle itselleen taloudellisesti kannattavin on tietenkin pitkä sairasloma! Täydellä palkalla saa ajankohdasta riippuen sairastaa useita kuukausia. Senkin jälkeen se on kannattavampaa kuin esimerkiksi vuorotteluvapaalle jääminen.

      Näitä työpaikkoja, jotka eivät halua pitää huolta henkilöstöstään, kannattasi ihan mainostaa, että nuoret hoitajat hakeutuisivat kunnollisiin huolehtiviinn "taloihin". Hekin nimittäin joskus vanhenevat ja tarvitsevat työaikoihinsa joustoa.

      • Ras Putin

        Ei vuorotteluvapaata kanntata/pidä uupumukseen hakea.Silloin apua haetaan lääkäriltä.
        Olisi toivottavaa että kaikki halukkaat pääsisivät halutessaan vapaalle.Ilmeisesti lakiin pitäsi muuttaa joku pykälä.Jospa tämä uusi eduskunta jotain asialle tekisi..?


      • pus putin
        Ras Putin kirjoitti:

        Ei vuorotteluvapaata kanntata/pidä uupumukseen hakea.Silloin apua haetaan lääkäriltä.
        Olisi toivottavaa että kaikki halukkaat pääsisivät halutessaan vapaalle.Ilmeisesti lakiin pitäsi muuttaa joku pykälä.Jospa tämä uusi eduskunta jotain asialle tekisi..?

        Sinäpä se sanoit! Eihän esimerkiksi työaikalakiin tarvitsisi tehdä kuin pieni muutos.
        Esimerkiksi lyhennetystä työajasta (15§) sanotaan, että työnantajan ON PYRITTÄVÄ JÄRJESTÄMÄÄN...
        Ei tarvise muuta kuin kirjata uudelleen tuo lause muotoon TYÖNANTAJAN ON JÄRJESTETTÄVÄ.

        Melkein samaa tarkoittavat ja nyt muutamat "viisaat" tulkitsevat nykyistä lakia, ettei heidän ole pakko myöntää lyhennettyä työaikaa. (ei olekaan pakko ei ei ei ei ...)

        Minun mielestäni voisi olla järjestelmä, jossa tietyn työssäolovuosien jälkeen olisi ehdoton oikeus (ei velvollisuus) pitää se sapattivuosi. Esimerkiksi kaavalla 5 vuotta työhistoriaa = 6kk vapaaoikeus, 10 v = 12 kk, 15 v = 12 kk, 20 v = 12kk jne (siis 5:n vuoden välein). Ei tietenkään täydella palkalla vaan ehkäpä sillä vuorottelukorvauksella.

        Kun se olisi oikein lakiin kirjoitettu niin työnantajallakin olisi "aikaa" varautua tulevaan poistumaan ja homma toimisi kitkatta - kaikkien hyödyksi. NÄIN SITÄ JAKSAMISTA EDISTETTÄISIIN!

        Miettikää nyt oikein kunnolla tätä ihmisen elämänkaarta. Ensin lapsena päivät vieraalla hoidossa, sitten kouluiässä luet läksyjä ja päivät koulussa. Kun lopulta saat työpaikan niin sitten päivästä toiseen hamaan eläkeikään asti vaan töitä,töitä ja töitä. Hätäisesti lomat siinä jossain välissä.
        Ihme, jos ei siinä jokapäiväisessä lähtemisessä jotenkin kyllästy. Ihan varmasti silloin tällöin nämä sapattivuodet tai -puolikkaat olivat paikallaan.
        Ajatelkaa. Saisi nukkua ammuisin pitempään - öisin aina. Voisi vaikkapa kierrellä eurooppaa ilman mitään aikatauluja. Istuskella kahvilla Välimeren pikkukylien kahviloissa. Käväistä rannalla ja pulahtaa Välimeren aaltoihin. Jatkaa matkaa seuraavaan kylään ja majoittua johonkin pikkuhotelliin. Ei aikataulua - ei kiirettä mihinkään. Tutustua vanhoihin linnoihin ja museoihin. Nauttia paikallisia ruokia ja viinejä...

        Onhan se toki nykyiselläkin menolla mahdollista, mutta sellaisella helvetin pikavauhdilla, että joka toinen askel on juoksuaskel. Se siitä rentoutumisesta.

        Uskon, että tällainen lakimuutos saataisiin aikaan, jos ihmiset oikein leveällä rintamalla sitä vaatisivat. Tietenkin ne ihmiset, joille työ on se ainoa elämä, saisivat tehdä sitä työtä entiseen malliin.


      • Ras Putin
        pus putin kirjoitti:

        Sinäpä se sanoit! Eihän esimerkiksi työaikalakiin tarvitsisi tehdä kuin pieni muutos.
        Esimerkiksi lyhennetystä työajasta (15§) sanotaan, että työnantajan ON PYRITTÄVÄ JÄRJESTÄMÄÄN...
        Ei tarvise muuta kuin kirjata uudelleen tuo lause muotoon TYÖNANTAJAN ON JÄRJESTETTÄVÄ.

        Melkein samaa tarkoittavat ja nyt muutamat "viisaat" tulkitsevat nykyistä lakia, ettei heidän ole pakko myöntää lyhennettyä työaikaa. (ei olekaan pakko ei ei ei ei ...)

        Minun mielestäni voisi olla järjestelmä, jossa tietyn työssäolovuosien jälkeen olisi ehdoton oikeus (ei velvollisuus) pitää se sapattivuosi. Esimerkiksi kaavalla 5 vuotta työhistoriaa = 6kk vapaaoikeus, 10 v = 12 kk, 15 v = 12 kk, 20 v = 12kk jne (siis 5:n vuoden välein). Ei tietenkään täydella palkalla vaan ehkäpä sillä vuorottelukorvauksella.

        Kun se olisi oikein lakiin kirjoitettu niin työnantajallakin olisi "aikaa" varautua tulevaan poistumaan ja homma toimisi kitkatta - kaikkien hyödyksi. NÄIN SITÄ JAKSAMISTA EDISTETTÄISIIN!

        Miettikää nyt oikein kunnolla tätä ihmisen elämänkaarta. Ensin lapsena päivät vieraalla hoidossa, sitten kouluiässä luet läksyjä ja päivät koulussa. Kun lopulta saat työpaikan niin sitten päivästä toiseen hamaan eläkeikään asti vaan töitä,töitä ja töitä. Hätäisesti lomat siinä jossain välissä.
        Ihme, jos ei siinä jokapäiväisessä lähtemisessä jotenkin kyllästy. Ihan varmasti silloin tällöin nämä sapattivuodet tai -puolikkaat olivat paikallaan.
        Ajatelkaa. Saisi nukkua ammuisin pitempään - öisin aina. Voisi vaikkapa kierrellä eurooppaa ilman mitään aikatauluja. Istuskella kahvilla Välimeren pikkukylien kahviloissa. Käväistä rannalla ja pulahtaa Välimeren aaltoihin. Jatkaa matkaa seuraavaan kylään ja majoittua johonkin pikkuhotelliin. Ei aikataulua - ei kiirettä mihinkään. Tutustua vanhoihin linnoihin ja museoihin. Nauttia paikallisia ruokia ja viinejä...

        Onhan se toki nykyiselläkin menolla mahdollista, mutta sellaisella helvetin pikavauhdilla, että joka toinen askel on juoksuaskel. Se siitä rentoutumisesta.

        Uskon, että tällainen lakimuutos saataisiin aikaan, jos ihmiset oikein leveällä rintamalla sitä vaatisivat. Tietenkin ne ihmiset, joille työ on se ainoa elämä, saisivat tehdä sitä työtä entiseen malliin.

        Työntekijöiden kannattaa painostaa ja suorastaan vaatia vuor vapaan käyttöönottoa yrityksissä joissa se ei ole käytössä.Kehityskeskusteluissa,työterveystarkistuksissa asia kannattaa ottaa esille.
        Itse tein näin ja Elokuussa pääsen vapaalle kahden vuoden vonkaamisen jälkeen.


      • väsynyt

        Mistä sellaisen lääkärin löytää, joka kirjoittaa sairaslomaa? Olen ollut useamman vuoden erittäin väsynyt ja välillä vaivaa masennus yliväsymyksen johdosta, mutta sairaslomaa ei tule. Tänä vuonna sain sairaslomaa 2 viikkoa, koska minulla oli muitakin vaivoja, eli kipuja. 25 vuotta olen ollut työssä ja sairaslomilla en juuri mitään. Kun olen sairas, on sairasloman saaminen erittäin vaikeaa.
        En jaksa käydä lääkärissä, kun siitä ei ole mitään apua.


      • hyvä idea
        pus putin kirjoitti:

        Sinäpä se sanoit! Eihän esimerkiksi työaikalakiin tarvitsisi tehdä kuin pieni muutos.
        Esimerkiksi lyhennetystä työajasta (15§) sanotaan, että työnantajan ON PYRITTÄVÄ JÄRJESTÄMÄÄN...
        Ei tarvise muuta kuin kirjata uudelleen tuo lause muotoon TYÖNANTAJAN ON JÄRJESTETTÄVÄ.

        Melkein samaa tarkoittavat ja nyt muutamat "viisaat" tulkitsevat nykyistä lakia, ettei heidän ole pakko myöntää lyhennettyä työaikaa. (ei olekaan pakko ei ei ei ei ...)

        Minun mielestäni voisi olla järjestelmä, jossa tietyn työssäolovuosien jälkeen olisi ehdoton oikeus (ei velvollisuus) pitää se sapattivuosi. Esimerkiksi kaavalla 5 vuotta työhistoriaa = 6kk vapaaoikeus, 10 v = 12 kk, 15 v = 12 kk, 20 v = 12kk jne (siis 5:n vuoden välein). Ei tietenkään täydella palkalla vaan ehkäpä sillä vuorottelukorvauksella.

        Kun se olisi oikein lakiin kirjoitettu niin työnantajallakin olisi "aikaa" varautua tulevaan poistumaan ja homma toimisi kitkatta - kaikkien hyödyksi. NÄIN SITÄ JAKSAMISTA EDISTETTÄISIIN!

        Miettikää nyt oikein kunnolla tätä ihmisen elämänkaarta. Ensin lapsena päivät vieraalla hoidossa, sitten kouluiässä luet läksyjä ja päivät koulussa. Kun lopulta saat työpaikan niin sitten päivästä toiseen hamaan eläkeikään asti vaan töitä,töitä ja töitä. Hätäisesti lomat siinä jossain välissä.
        Ihme, jos ei siinä jokapäiväisessä lähtemisessä jotenkin kyllästy. Ihan varmasti silloin tällöin nämä sapattivuodet tai -puolikkaat olivat paikallaan.
        Ajatelkaa. Saisi nukkua ammuisin pitempään - öisin aina. Voisi vaikkapa kierrellä eurooppaa ilman mitään aikatauluja. Istuskella kahvilla Välimeren pikkukylien kahviloissa. Käväistä rannalla ja pulahtaa Välimeren aaltoihin. Jatkaa matkaa seuraavaan kylään ja majoittua johonkin pikkuhotelliin. Ei aikataulua - ei kiirettä mihinkään. Tutustua vanhoihin linnoihin ja museoihin. Nauttia paikallisia ruokia ja viinejä...

        Onhan se toki nykyiselläkin menolla mahdollista, mutta sellaisella helvetin pikavauhdilla, että joka toinen askel on juoksuaskel. Se siitä rentoutumisesta.

        Uskon, että tällainen lakimuutos saataisiin aikaan, jos ihmiset oikein leveällä rintamalla sitä vaatisivat. Tietenkin ne ihmiset, joille työ on se ainoa elämä, saisivat tehdä sitä työtä entiseen malliin.

        Olen aivan samaa mieltä siitä, että välillä pitäisi olla oikeus lepoon pitkän työrupeaman jälkeen. Lääkärin kautta sitä lomaa on vaikea saada ja monen masennus johtuu varmaankin työuupumuksesta. Lääkäreiltä on turha käydä lomaa pyytämässä, sitä ei tule. Minä olen todella väsynyt raskaasta työstä, mutta lomaa ei tule.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe