Tää on tää iän ikuinen kysymys että mistä johtuu kun juostessa alkaa pistämään kylkeen? Niin monia eri vastauksia aina kuulee mutta itse olen aina uskonut siihen että se johtuu väärästä hengitystekniikasta. Tulisi hengittää sisään nenän kautta ja ulos suun kautta mutta se on niin vaikeaa juostessa! Onko tämä se syy ja jos on niin miten pääsen eroon siitä.. Harjoitusta vain lisää?
Pistää kylkeen juostessa
7
6611
Vastaukset
- syitä
Yksistään "kyljellä" tarkoitetaan laajaa aluetta.Muistan pikkupokana kun kävin ongella.Piti kävellä 2km peltoja pitkin suuntaansa.Päivä kului nopeaan ja syöminen unohtui tyystin.Aurinko porotti.Silloi kotimatkalla alkoi aina pistämään "kylkeen".Tarkemmin sanottuna navan korkeudella kyljestä.En muista kummalta puolelta.Samasta kohtaa tuntui joka kerta.Syy saattoi olla muu kuin hengitys/keuhkot?Ehkä aineenvaihdunta tai tyhjä suolisto?Perna? :D
- marathonerer
Nykyisin tutkijat yleisimmin lienee sitä mieltä että pistos kylkiluiden alapuolella - useimmiten oikealla - johtuu pallean ja sisäelinten, erityisesti maksan välisten siteiden, eng. ligament, venymisestä. Tätä kipua kutsutaan myös harjoittelusta johtuvaksi ohimeneväksi vatsakivuksi, eng. exercise related transient abdominal pain, lyhyesti ETAP.
Välitön apu juoksun aikana:
- Pysähdy ja paina kätesi vatsaontelon oikealle puolelle ja paina kaksin käsin jolloin maksa nousee hieman. Hengitä samalla tasaisesti sisään ja ulos.
Kylkipistoksen ehkäiseminen:
Ehkäistäksesi pistosta hengitä tasaisesti ja syvään juostessasi. Liian kevyt hengitys lisää krampin riskiä koska pallea on aina hieman koholla eikä koskaan laskeudu tarpeeksi antaakseen siteiden rentoutua.
Kun tämä tapahtuu pallea kiristyy ja kouristus tai pistos on todennäköisempi.
Muita keinoja:
- Syömisen ajoittaminen oikein;
- Venyttely voi ehkäistä tai helpottaa kramppia; Nosta oikea käsi ylös suoraksi ja nojaa vasemmalla seinään. Pidä venytystä 30 sekuntia, rentoudu, ja venytä sitten toista puolta.
- Hidasta juoksuvauhtia kunnes kipu hellittää:
- Rentoudu juostessasi;
- Hengitä syvään, mikä auttaa venyttämään palleaa;
- Juo enemmän nestettä ennen juoksua; nestevajaus voi aiheuttaa kramppia;
- Hiero kipukohtaa; hieronta tai painaminen tuntuisi venyttävän palleaa ja helpottavan kipua.
Tässä joitakin malleja venyttelylle:
http://www.wildmind.org/images/yoga/09.jpg
http://www.pienternet.be/lessen/sport/jazz/Image29.jpg
http://www.deepsloweasy.com/signs/no4a.jpg
- Ja jos ei ala helpottaa kannattanee kysellä lääkäriltä tai fysioterapeutilta tarkempia neuvoja!- KylkiApina
Kiitos vastauksista!Ihanaa että on tällaisiakin ihmisiä olemassa jotka paneutuvat kunnolla vastaamaan tällaisiinkin typeriin ja niin usein kysyttyihin kysymyksiin! Kokeilen näitä vinkkejä heti seuraavalla kerralla!
- tavallinen tallaaja
KylkiApina kirjoitti:
Kiitos vastauksista!Ihanaa että on tällaisiakin ihmisiä olemassa jotka paneutuvat kunnolla vastaamaan tällaisiinkin typeriin ja niin usein kysyttyihin kysymyksiin! Kokeilen näitä vinkkejä heti seuraavalla kerralla!
No, itseäni kiusasi ennen se, että kun lähti juoksemaan (pieni venyttely ja lämmittely ja kävelyä aluksi), niin joskus 3-4 km kohdalla alkoi pistämään ensin joko oikean olkapään tienoille tai oikeaan kylkeen josta se pistos siirtyi sitten kylkeen tai olkapäähän. Ei muuta kuin kävelemään :(. Tuntui että paukkuja ois ollut juoksemiseen, mutta pisti. Myöhemmin huomasin että kun on tarpeeksi kauan syömättä (minulla min. 4h), niin ei mitään ongelmaa. Sitä en tiedä onko kuntosaliharjoittelulla, missä tehtiin paljon vatsalihaksia (cirquit-tyyppinen kuntosali), vaikutusta asiaan. Minulla ollut paljon yritystä ja erehdystä ja sitä kautta oppimista.
- Löytyy
KylkiApina kirjoitti:
Ainakin minulle suolasta :) Matkaan otan muutaman desin suolavettä ja sitä kun hörppii tasaseen tahtiin ni ilkeimmät pistot pysyvät poissa. ---> pystyy juoksemaan.
- 12v
Moii nii et oon 12v tyttö ja huomasin tuossa viime päivinä et aina kun kävelen/juoksen rupeaa pistämään vasempaan kylkiluun alle tai sinne kylkiluitten kohdalle ja joskus pitää vähä pysähellä kävellessä ku pistää nii se tuntuu ärsyttävältä eikä auta kun sillon ku pysähtyy vähä ja sit se taas helpottaa ku istuu tai pysähtyy mut kiva jos joudun kävelee pitkiä matkoja koulussa tai jossain liikkatunnilla ja rupee pistämään nii muut aattelee et mikäs tolle on tullu enkä voi enää urheilla normaalisti et voisko joku auttaa ku en tiiä mistä tääki riesa on tullu meen käymään terkkarilla ja oon kyl sanonu vanhemmille tästä mut en tiiä mistä tääki on tullu toivottavasti joku vois auttaa vastatkaa jos tiiätte jotain neuvoja. :,(
- 12v
Eikä tää oo ennen ollu et pistää kävellessä... AUTTAKAA! :((
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841