Ennenkun hevosia polttomerkattiin niin eikö se muka satuttanut otusta yhtään? Eihän tätä varmaankaan enää käytetä?....
polttomerkkaus?
12
6207
Vastaukset
- polle1
No voit toki miettiä, sattuisiko itseäsi, jos tulikuuma rauta lykätään pakaraan?! Eli kyllä kai se on sattunut, mutta ohi sekin kipu menee, kun tämä tehty "palovamma" paranee. Ei käytetä enää, Suomessa ainakaan.
- no joo..
Mä en oo ihan varma, mut sitä vissiin käytetään vielä jossain (kuten edellinen totesi, niin ei suomessa), mutta ei se kai kokonaan kadonnu ole...
- Mazqpeikko
no joo.. kirjoitti:
Mä en oo ihan varma, mut sitä vissiin käytetään vielä jossain (kuten edellinen totesi, niin ei suomessa), mutta ei se kai kokonaan kadonnu ole...
Belgiassa ainakin polttomerkintä on tosi yleistä.. Itse tapaan polttomerkittyjä hevosia useasti päivässä.
- Mazqpeikko
Mazqpeikko kirjoitti:
Belgiassa ainakin polttomerkintä on tosi yleistä.. Itse tapaan polttomerkittyjä hevosia useasti päivässä.
Asun siis Belgiassa
- Agrologi
Polttomerkinnässä tulikuuma rauta laitetaan eläimen iholle muutamaksi sekunniksi jolloin ihon pintaan tulee 3 asteen palovamma. Kun palovamma arpeutuu syntyy palovamman muotoinen ikuisesti erottuva arpi eli polttomerkki. Polttomerkin avulla eläimen syntymäkarja pystytän todistamaan kiistattomasti koko sen eliniän. Polttomerkin avulla eläimeen voidaan merkitä myös tunnistenumero tai vastaava.
Polttomerkintä ei ole aivan niin kivualista kuin voisi luulla, koska kolmannen asteen palovammassa ihon tuntosolut palavat myös ja itse vammakohta on tunnoton. Kipua syntyy kapealle (1-5mm levyiselle) alueelle polttomerkin ympärille, johon kuuma rauta ei osu, mutta joka on niin lähellä sitä, että syntyy ensimmäisen ja toisen asteen palovammoja. Tämän kivun lisäksi eläimelle voi aiheutua pelkoa ja tuskaa, kun se merkitsemisen vuoksi on saatava pysymään paikoillaan.
Väärin suoritettu polttomerkintä aiheuttaa myös tuskaa. Silloin merkintärauta ei ole tarpeeksi kuuma, jolloin koko polttomerkintäalue ei pala 3 asteen palovammaksi, vaan osa jää kivuliaaksi toisen asteen vammaksi. Tai jos rauta pääsee liikkumaan eläimen iholla polton aikana, jolloin iholle syntyy monia 1 ja 2 asteen palovammoja.
(Polttomerkinnän kivuliaisuutta on ollut helppo tutkia, koska polttomerkintää on käytetty yleisesti myös orjien merkitsemiseen. Ihminen osaa kerto kiputuntemuksestaan eläintä paremmin)
Nykyisin polttomerkkejä käytetään vielä kohtuullisen yleisesti Etelä- ja Pohjois-Amerikassa suurten karjalaumojen merkitsemiseen. Pienemmässä mittakaavassa myös Euroopassa, lähinnä suurten nurmilaitumien maissa (kuten Unkari ja Venäjä). Pienissä määrin ihmisillekkin tehdään "polttomerkkejä" vielä nykypäivänä, kun jotkut jaluavat polttamalla tehtyjä ihokoristeita (tatuointien tyyliin).
Suomeenkin tuodaan jonkin verran polttomerkittyjä hevosia entisen Neuvostoliiton maista.- ... Intiassa...
... Olen muutamia hevosia nähnyt, joissa on tuollainen polttomerkintä ollut... :/
- polttomerkkaus
... Intiassa... kirjoitti:
... Olen muutamia hevosia nähnyt, joissa on tuollainen polttomerkintä ollut... :/
Jos polttomerkkaus tehdään oikeaoppisesti osaavan ihmisen toimesta, en ainakaan itse katso sen olevan suureksi haitaksi hevoselle (tai muullekaan eläimelle). Kerran kirpasee, sitten ei tarvitse enää. Hienointahan olisi tietysti tältä välttyä, mutta noin yleisesti polttomerkkaus on esim. suurten laumojen merkkaamisessa paljon parempi ratkaisu kuin kaikenmaailman repeytyvät korvamerkit sun muut.
- hjioolnkolnk
hoitohevoseni, joka on saksasta tuotu holsteintamma, omistaa myös polttomerkin.
- fdsdf
Polttomerkkejä on käytetty hevosvarkauksien estämiseen, mikä on tietenkin hevosen hyväksi.
Näin hevonen ei joutunut vääriin käsiin ja huonoon hoitoon
On melko vaikeaa piilottaa omistajan merkillä merkatun hevosen polttomerkki... - -tatjana-
Entinen hoitsu (saksantuonti) oli polttomerkattu. Voi vain kuvitella miten paljon se on eläinparkaan sattunut, ja miten kauan parantuminen kestää. Jos olet joskus itse saanut palovamman, tiedät miten kipeää ottaa ja pitkään.
- mistymaarit
Olen itse nähnyt sekä polttomerkkauksen että hevosen hännän typistyksen. Heppaparka... Espanjalaisessa "lännenratsastus" (equitacion vacero)kilpailuissa, hevosella kuuluu olla typistetty häntä.
- Anonyymi
Tuo on rääkkäystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3942842Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata762239Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1121785Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1921499- 771472
- 271447
- 1091445
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva191323- 801287
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois401256