Onko kenelläkään kokemusta entisen ravurin kouluttamisesta harrasteratsuksi?
Voiko sitä ylipäätään tehdä ihminen, jolla ei ole siihen koulutusta?
En siis haaveile mistään este- tai kouluratsusta vaan vain sellaisesta, jonka kanssa voisi vaeltaa maastossa tms.
Kuulisin mielelläni kokemuksia ja vinkkejä! Kiitos!
Ravurista ratsuksi
12
4503
Vastaukset
- meirami
Oli ollut kotona hevonen jolla ratsastelin lapsena.Tämä oli työheppa,sitten 16v vuotiaana meile tuli ex-ravuri.Sekin työhepaksi jolla aloin ratsastaa maastossa.Aluksi temppuili kaikkea mahdollista.Oppi lopulta laukkaamaankin ylämäkeen ja myöhemmin muuallakin.Nostelin ohjista vain,,.Eipähän minulla sen kummenpaa koulutusta ollut hyvin meni.Eikä heppakaan mitään pohkeita osannut.Rauhallinen suokki tämä oli.Luottamus tärkeintä siinä hommassa ja tulee ajan kanssa ainakin.Kyllähän jotain kuoluttajaa alussa kaipasin ja nopeammin olisi homma edennyt varmasti.
- Kuinkahan käy..?
Ei siis muuta kuin harjoittelemaan=), kiitän!
- pod
eli siis kuinka sait sen laukkaamaan.. ku mä ratsastan ex ravurilla eikä se osaa niitä pohkeita.. nii mitä teit :D
- mutta palkitsevaa
Aika haastavaa ravurin opettaminen ratsuksi on, vaatii kärsivällisyyttä, ja tietysti molemminpuolinen luottamus on kaiken a ja o. Ravuri tottuu vähitellen että vauhti ja askelen pituus ei ole tärkeintä, että laukatakin saa, joskus sitä jopa pyydetään... Pään ja kaulan asentokin saatava hallintaan, totutettava pohkeisiin yms. Alkuvaiheessa olisi varmasti hyvä, että mukana olisi joku jolla asiasta ennestään kokemusta. Onnea matkaan!
- Golden
Itse olen 15-vuotias 9-vuotta ratsastanut tyttö ja ostin 13.3.07 ex-ravuri tamman, joka ei sitä ennen osannut mitään muuta mennä hyvin kuin käyntiä ja kaikki muu oli yhtä säheltämistä, mutta nykyään toimii jo aivan ihanasti.
Laukkaa vielä harjoitellaan, mutta edistyy jo oikein hyvin. Itselläni ei siis ole aikaisempaa kokemusta ex-ravureiden koulutuksesta ratsuksi, mutta hyvin on sujunut.
Kuvia hepasta löytyy Irc-galleriasta nimimerkillä Sjuvii ;) ..hepan saat ex-ravurista melko vaivattomasti. Kun vaan saat siitä hieman suoremman ja saat sen oppimaan katsomaan jalkoihinsa. Ainakaan lämppäri ravurit eivät luonnostaan ole jalkoihin katselemisessa ja jalkojen nostamisessa kovin taitavaa sakkia.
Loppu riippuukin paljon siitä onko kyseessä lv- ravuri, vai suokkiravuri. Suomenhevonen on fysiikkansa puolesta helpompi kouluttaa, mutta lv-ravureiden satojen vuosien ravijalostus on jättänyt jälkensä siinä määrin että voi monesti vaikeuttaa koulutusta. Helpompi on kouluttaa lv-ravuri jolla on pyöreä ruumiinrakenne, kun ns. neliö/laatikkomalli, eli korkea ja hieman kolho. Sen rakenteiset hevoset eivät pitkänkään muokkauksen jälkeen fysiikkansa puolesta yksinkertaisesti pysty suoriutumaan joistain asioista. Mutta pikkuhiljaa fysiikkaa ja lihaksistoa muokkaamalla niistä saa ihan hyviä harrastehevosia. Kun muistat että etenkin selkä jumittuu aluksi helposti kun alkaa hakea päätään alas, koska sitä sen ei ole tarvinut koskaan tehdä ja yleensä ravureilla siksi onkin lähes olemattomat selkälihakset. Omaani olen koulinut nyt kohta vuoden, ja osaa jo pikkuhiljaa hakea muotoon ravissakin ilman apuohjia, ja viedä takajalat vatsan alle kunnolla. Samoin nyt vasta takajalkojen levitys ravissa on jäänyt pois, ja ravi alkaa näyttää todella siistiltä.
Mutta kaikki on todellakin hyvin hevoskohtaista.
Onnea matkaan vain, ei minullakaan ollut omakohtaista aikasempaa kokemusta, mutta kyselemällä saa aina paljon neuvoja ja apua erilaisilta ihmisiltä.- sjdoa
Hei! ravuri jolla ratsastan on ongelmana se että sillä pitää ratsastaa pitkillä ohjilla, ei siinä muuten olisi ongelmaa mutta haluaisin opettaa sille pohkeenväistöä ja kaikkea muuta, mutta jos ohjia ottaa hevonen alkaa lähteä yhä lujempaa ja ei kuuntele paljoakaan joten mikä siihen auttaa..? tiedän yhden naisen joka on saanut tämän "ongelman" pois yhdeltä hevoselta mutta en saa tähän naiseen enää yhteyttä kysyäkseni.
- heppa seko
Mä oon ratsastanu ehkä 6-7vuotta enkä todellakaan oo mikää loistava ratsataja. Ratsatin aluks ratsastuskoululla enkä hirveesti tykänny ,joten siirryin hoitamaan yksäreitä. Aluks hoidin yht settist, ja sen jälkeen löysin Blossomin . Blossom on ex-ravuri , sen ravi ura loppu kun sen jalka murtu . Nyt se on noin 12v ja sillä voi ihan hyvin ratsastaa . OOn hoitanu sitä kesän alusta asti ja oon opettanu sen hyppää ja olee sella rauhalline ja hillitty maasto kaveri. Blossom hyppää jotai 50-60 senttii. Sillo ku aloin hoitaa sitä nii se oli iha seko eikä kuunnellu yhtää. Maastos se vaa hyppeli pystyy ja halus juosta takas kotii. Alus se ei suostunu nostaa laukkaa ja ku ehdotin sille esteitä nii se vaaa juoksi niitte läpi. Mut nyt se laukkaa jo mielellään ja se tykkää siitä. Must tuntuu et se tykkää myös hypätä . Kirjota takas ja kommentoi mulle .
- yjdtyy
Hei! Meillä on myös lämppäri ex-ravuri, jota olen yrittänyt kouluttaa jo noin vuoden. Heppa on melko vanha, mutta liikkuu älyttömän taitavasti näin "lyhyenkin" koulutuksen jälkeen. Olen juoksuttanut liinassa, ja irtohypyyttänyt, talutellut maastossa, sekä ratsastanut kentällä. Pää on melkein AINA muodossa, mutta on meilläkin vielä hieman ongelmia... Esim laukka ei vielä nouse kovinkaan hyvin, apuna tarvitsee pientä estettä, ja senkin jälkeen laukkaa tulee vain parisen askelta...Ja maastoon ei suostu selässä lähteen, lähtee vaan venkuilee eikä tottelee ollenkaan ohjaa, eikä pohjettakaan. Mutta on kaikki parantunut kokoajan. Hiljaa hyvä tulee...:)
- -H-
moi...olen opettanut suomenhevosia ratsux ku ne on ravureita ja se on aikas helppoo tavallaan ...menee siihen aikaa mutta totuta ensin satulaan ja ota joku joka taluttaa hevosta ja sitten katot mitä hevonen sanoo siihen kun menet selkään. Se voi olla peloissaan mutta kehu ja silitä kaulaa sitten maiskuta ja anna pohkeita hieman ja katso mitä hevonen tekee ja aina kun se tekee oikein kehus sitä...taluttaja on siinä sixi että jos hevonen pillastuu ja pukittaa se voi hallita sitä:) olen 15v ja harrastanut hevosia 8 vuotta...ja melkeen aina oon ollu ravihevosten parissa ja kun halusin ratsastaa ni sanottiin vaan "kouluta tosta ratsu":D
- AlinaMarja
Mä oon kouluttanu noin 2 kuukautta hyvä tapaista suokki tammaa ratsuks. Laukkaa alettiin opettamaan sille eka liinassa ja sitten mentiin ravissa mutkiin ja annettiin laukkapohkeet ja siinä olikin jo laukka (: nyt ossaa laukan jo hyvin, vaikka välillä tahtoo lähteä vähän nopeempaan tahtiin (: Maastossa ollaan käyty myös. KOhta alkaa toisen tamman kouluttelu ;)
- crown-butch
Itselläni on 2 ex-ravuria ja toinen osaa pohkeen väistön,muododssa kulkemisen ja hyppiä 90cm esteitä eikä opettaminen ollut vaikeaa. toisen kanssa oli aloitus vähän vaikemapaa ilman minkäänlaista ratsu taustaa mutta aloitin yhdessä olemisella uudessa paikassa ja taluttelin uusin paikkoihin suitsissa ja narussa tai riimussa,sitten laitoin satulahuovan loimi vyön kanssa ja aina mattoja selkään koska valjaissa olo oli ollut täysin eri juttu,jatkoin painojen lisäämistä niin että selässä oli n60 kg ja sitten itse selkään (Ilman painoja titty) sitten toinen vahva ihminen talutti suitsista,ja niin matka alkoi,pystyyn nousemista ei voinu tapahtua ja hevonen oli kiltisti sitten jatkettiin aidatulla alueellea ja ääniapujen kanssa annoin tietyt pohje avut ja niin hevonen lähti käyntiin pohkeilla ja naksautuksela,sitten ravi ja tietyissä ääni avuissa annoin laukkapohkeet ja sitten rupesin laukkaamaan matkoja ja enemmän olin ratsailla kunnes rupesin tähtäämään pienille esteille kunnon johteilla ja sitten johteet pois ja isommat esteet jne, ja koulu liikkeet saa opetettua kunhan vaan odottaa että se oikea liike tulee ja siitä palkitsee :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 123179
- 181811
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit191682En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m321565- 731563
- 231511
- 281360
Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91344Hyvää Huomenta Rakas Neiti
Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies111284Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui341262