apua

mitäs nyt tehdään ?

sisko osti auton (suzuki baleno ´99) viime vuoden kesäkuussa. autolle tuli katsastuskäynti toissa viikolla - tuomio oli hylätty. syy moiseen: muutoskatsastus jousiin tekemättä (ilmeni, että on vaidettu matalammat jouset). katsastusmies olisi voinut muutoskatsastuksen tehdä mutta olisi pitänyt olla joku sarjanumero mitä ilman sitä ei voi tehdä. toinen vaihtoehto on vaihtaa uudet jouset ja suorittaa kyseinen toimenpide itse omalla kustannuksella (arvio hinnasta sisältäen jouset, työt ja katsastus n.500-600e).

oltiin yhteydessä kahteen auton edelliseen omistajaan, jotka eivät omien sanojensa mukaan olleet vaihtaneet jousia. auto on viimeksi katsastettu jolulukuussa 05. leima oli tullut.

vaihtoehtona on, että jouset on vaihtanut ensimmäinen omistaja (siskoni on neljäs) tai autoliike, mistä se viime kesänä on ostettu. sieltäkään ei oikein voi kysyä kun kyseinen autoliike ei enää ole toiminnassa.

onko nyt tosiaan niin, että joutuu omaan piikkiin moisen vaihtotyön tekemään, vai pitäisikö
lähteä viemään lahjuksia katsastusasemalle, jotta antaisivat säälistä leiman...

toivottavasti tuli tarpeeksi selkeästi.

pikaisia ja asiallisia vastauksia kiitos.

22

4711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piikkiin sitten

      "onko nyt tosiaan niin, että joutuu omaan piikkiin moisen vaihtotyön tekemään"

      No kenen piikkiin ajattelit tuon menevän? Katsastusaseman? Edellisen omistajan? Sossun?

    • jos

      jos auton valmistaankilvessä on hyv.nro niin periaatteeessa paperi pitäisi jousista olla.

      jos jousissa ei nro näy niin vaikea on päätellä onko jouset hyväksytty kyseiseen autoon, eli voi olla jousien vaihtoedessa. vaikka eihän siinä mitään järkeä ole.

      jos auto ei olisi e-hyväksytty riittäisi pelkkä jousien sopivuus autoon..

      jousethan pitää muutostaa jos auton korkeus muuttuu alkuperäiseen nähden.

    • konttori

      Itse kokeilisin vain ihan suoraan ja suosiolla viedä auton eri ketjun leimaamoon, jos ei rekisteri otteeseen merkannut mitään käynnistä?
      Siis maksaahan sekin uuden katsastus maksun kokonaisuudessaan, mutta jotain "ketjukohtaisia" tarkkuus eroja on noissa konttoreissakin.
      Eli voi olla että toinen paikka ei kiinnitä mitään huomiota ko. asiaan.

      • aina tehdä

        Toiselle arvauskonttorille vaan.
        Kannattaa keskeyttää katsastus, jos meinaavat noita ilmiselviä höpöjä lapulle laittaa.

        Kuka jaksaa vääntää, vaikka oikeassa onkin, maksaa aikaa ja vaivaa ihan liikaa, vaihtaa arvaamoa, tai jättää katsastamatta. Ihan sama.

        Nykyään on bravuurina rahastaa muutoskatsastuksilla. Sitähän se on, rahastusta.


      • dfdfd
        aina tehdä kirjoitti:

        Toiselle arvauskonttorille vaan.
        Kannattaa keskeyttää katsastus, jos meinaavat noita ilmiselviä höpöjä lapulle laittaa.

        Kuka jaksaa vääntää, vaikka oikeassa onkin, maksaa aikaa ja vaivaa ihan liikaa, vaihtaa arvaamoa, tai jättää katsastamatta. Ihan sama.

        Nykyään on bravuurina rahastaa muutoskatsastuksilla. Sitähän se on, rahastusta.

        "Nykyään on bravuurina rahastaa muutoskatsastuksilla. Sitähän se on, rahastusta."

        Miksi näin olisi? Hommasta saa paljon pienemmän katteen kuin määräaikaiskatsastuksista.

        Mitä iloa muuten katsastuksen keskeyttämisestä on? Hylkypäätös tulee kuitenkin, ja rahat menee täysin hukkaan. Jos joku noin tekisi, niin laittaisin kyllä viretiedon auton muutoksista, ihn vain kusipäisyyttäni.


      • kelju katsastaja
        dfdfd kirjoitti:

        "Nykyään on bravuurina rahastaa muutoskatsastuksilla. Sitähän se on, rahastusta."

        Miksi näin olisi? Hommasta saa paljon pienemmän katteen kuin määräaikaiskatsastuksista.

        Mitä iloa muuten katsastuksen keskeyttämisestä on? Hylkypäätös tulee kuitenkin, ja rahat menee täysin hukkaan. Jos joku noin tekisi, niin laittaisin kyllä viretiedon auton muutoksista, ihn vain kusipäisyyttäni.

        Katsastaja päättää keskeytetäänkö katsastus vai hylätäänkö. Asiakas ei ainakaan vielä, kertokaa jos tilanne olennaisesti muuttuu, päätä hylätäänkö katsastus vai keskeytetään.


      • homma seis
        kelju katsastaja kirjoitti:

        Katsastaja päättää keskeytetäänkö katsastus vai hylätäänkö. Asiakas ei ainakaan vielä, kertokaa jos tilanne olennaisesti muuttuu, päätä hylätäänkö katsastus vai keskeytetään.

        Kyllä asiakas saa keskeyttää katsastuksen.
        Ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää.

        Asiakas ei päätä hylkäämisestä, mutta tottakai oman autonsa katsastuksen voi keskeyttää. Ei tämä mikään neuvostoliitto sentään ole. Millä perusteella katsastaja muka sitten keskeytyksen päättäisi ? Ei kiinosta perusteella vai ;)))))


      • pitsanaama
        dfdfd kirjoitti:

        "Nykyään on bravuurina rahastaa muutoskatsastuksilla. Sitähän se on, rahastusta."

        Miksi näin olisi? Hommasta saa paljon pienemmän katteen kuin määräaikaiskatsastuksista.

        Mitä iloa muuten katsastuksen keskeyttämisestä on? Hylkypäätös tulee kuitenkin, ja rahat menee täysin hukkaan. Jos joku noin tekisi, niin laittaisin kyllä viretiedon auton muutoksista, ihn vain kusipäisyyttäni.

        "Miksi näin olisi? Hommasta saa paljon pienemmän katteen kuin määräaikaiskatsastuksista."

        Tuntuu kelpaavan kuitenkin ;))
        Ja liikenneturvallisuus paranee ;))))

        "Mitä iloa muuten katsastuksen keskeyttämisestä on? Hylkypäätös tulee kuitenkin, ja rahat menee täysin hukkaan. Jos joku noin tekisi, niin laittaisin kyllä viretiedon auton muutoksista, ihn vain kusipäisyyttäni."

        Kusipäisyyttäsi en epäile. Jos asiakas sanoo, että pelleily loppuu nyt, niin se loppuu.
        Jos sen leiman kuitenkin vielä haluaa, saa sen halvemmalle, kun vie sellaisella arvaamolle, missä leiman saa, ilman kalliita ja turhia osien vaihtoja. Ymmärsitkö ?


      • kelju keskeyttäjä
        homma seis kirjoitti:

        Kyllä asiakas saa keskeyttää katsastuksen.
        Ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää.

        Asiakas ei päätä hylkäämisestä, mutta tottakai oman autonsa katsastuksen voi keskeyttää. Ei tämä mikään neuvostoliitto sentään ole. Millä perusteella katsastaja muka sitten keskeytyksen päättäisi ? Ei kiinosta perusteella vai ;)))))

        Ei asias mitään päätä, se on selvää.
        Valtioneuvoston asetus, liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikenne kelpoisuuden valvonnasta 1245/19.12.2002 10 § 1.momentti: määräaikaiskatsastus (myöh. MAK)on keskeytettävä: jos rekiteröintitod. ja ajoneuvorekisterin merkityt ajoneuvon tekniset tiedot eivät ole oikeat (esim. auton mootori ei vastaa rekisteritietoja, rengaskoko on muutettu, auton rakennetta on muuttettu).
        2. mom. MAK on kekseytettävä myös jos liikennetietojärjestelmä ei ole käytettävissä, taikka katsastusta ei sään tai vast. olojen vuoksi taikka muusta ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä.
        Lisäksi Ajoneuvolaki 1090/11.12.2002 52§ ja 55§ määrittelevät mistä syystä ajoneuvon katsastus voidaan (saa) keskeyttää:
        55§: MAK on keskeytettävä jos ajoneuvoa ei voi luotettavasti yksilöidä.MAK voidaan myös keskeyttää, jos ajoneuvon tekniset tiedot ovat virheelliset tai tietoyhteys rekisteriin on poikki taikka katsastuksen suorittaminen on merkittävästi vaikeutunut, sään tai muun ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä.
        Mielestäni lakipykälät ovat selvät vain ja ainoastaan yllä olevilla syillä katsastus voidaan keskeyttää, ei esim. silloin kun katsastaja alkaa hylkäämään tai kirjoittamaan tarkastuskortile vikoja, silloin asiakas sanoo keskeytetään katsastus, ei näin. Vaan jos yllä olevat ehdot täyttyvät.


      • selvä se
        kelju keskeyttäjä kirjoitti:

        Ei asias mitään päätä, se on selvää.
        Valtioneuvoston asetus, liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikenne kelpoisuuden valvonnasta 1245/19.12.2002 10 § 1.momentti: määräaikaiskatsastus (myöh. MAK)on keskeytettävä: jos rekiteröintitod. ja ajoneuvorekisterin merkityt ajoneuvon tekniset tiedot eivät ole oikeat (esim. auton mootori ei vastaa rekisteritietoja, rengaskoko on muutettu, auton rakennetta on muuttettu).
        2. mom. MAK on kekseytettävä myös jos liikennetietojärjestelmä ei ole käytettävissä, taikka katsastusta ei sään tai vast. olojen vuoksi taikka muusta ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä.
        Lisäksi Ajoneuvolaki 1090/11.12.2002 52§ ja 55§ määrittelevät mistä syystä ajoneuvon katsastus voidaan (saa) keskeyttää:
        55§: MAK on keskeytettävä jos ajoneuvoa ei voi luotettavasti yksilöidä.MAK voidaan myös keskeyttää, jos ajoneuvon tekniset tiedot ovat virheelliset tai tietoyhteys rekisteriin on poikki taikka katsastuksen suorittaminen on merkittävästi vaikeutunut, sään tai muun ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä.
        Mielestäni lakipykälät ovat selvät vain ja ainoastaan yllä olevilla syillä katsastus voidaan keskeyttää, ei esim. silloin kun katsastaja alkaa hylkäämään tai kirjoittamaan tarkastuskortile vikoja, silloin asiakas sanoo keskeytetään katsastus, ei näin. Vaan jos yllä olevat ehdot täyttyvät.

        No kaiva ihmeessä se pykälä, mikä kieltää asiakasta keskeyttämästä katsastusta.


      • on että
        pitsanaama kirjoitti:

        "Miksi näin olisi? Hommasta saa paljon pienemmän katteen kuin määräaikaiskatsastuksista."

        Tuntuu kelpaavan kuitenkin ;))
        Ja liikenneturvallisuus paranee ;))))

        "Mitä iloa muuten katsastuksen keskeyttämisestä on? Hylkypäätös tulee kuitenkin, ja rahat menee täysin hukkaan. Jos joku noin tekisi, niin laittaisin kyllä viretiedon auton muutoksista, ihn vain kusipäisyyttäni."

        Kusipäisyyttäsi en epäile. Jos asiakas sanoo, että pelleily loppuu nyt, niin se loppuu.
        Jos sen leiman kuitenkin vielä haluaa, saa sen halvemmalle, kun vie sellaisella arvaamolle, missä leiman saa, ilman kalliita ja turhia osien vaihtoja. Ymmärsitkö ?

        Päätös voi olla keskeytys ja auto silti katsotaan loppuun, mutta jos asiakas lähtee menemään kesken katsastuksen niin keskenhän se jää.

        mutta rahathan siinä menee hukkaan ja katsastaja lapun siitä tekee silti

        Riippuen mikä autossa on katsastaja voi tehdä ja pitää tehdä erillaisia ilmoituksia, esim jos auton muutokset johtavat autoveron uudelleen perimiseen on katsastaja velvollinen tekemään ilmoituksen.


      • Kats.
        homma seis kirjoitti:

        Kyllä asiakas saa keskeyttää katsastuksen.
        Ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää.

        Asiakas ei päätä hylkäämisestä, mutta tottakai oman autonsa katsastuksen voi keskeyttää. Ei tämä mikään neuvostoliitto sentään ole. Millä perusteella katsastaja muka sitten keskeytyksen päättäisi ? Ei kiinosta perusteella vai ;)))))

        Kyse oli siitä tuleeko katsastuspäätökseksi hylätty vai keskeytetty. Jos autosta ei ole löytynyt vikaa ja asiakas haluaa että auton katsastaminen lopetetaan n katsastuspäätös keskeytetty. Jos vikaa on jo siinävaiheessa löytynyt, niin hylätty tulee ja hylkäyspäätös menee myös tietojärjestelään. Jos autossa ei ole vikaa, vaan ainoastaan muutoskatsastuksen vaativa rakennemuutos, on katsastuspäätös keskeytetty.


      • ghhgh
        pitsanaama kirjoitti:

        "Miksi näin olisi? Hommasta saa paljon pienemmän katteen kuin määräaikaiskatsastuksista."

        Tuntuu kelpaavan kuitenkin ;))
        Ja liikenneturvallisuus paranee ;))))

        "Mitä iloa muuten katsastuksen keskeyttämisestä on? Hylkypäätös tulee kuitenkin, ja rahat menee täysin hukkaan. Jos joku noin tekisi, niin laittaisin kyllä viretiedon auton muutoksista, ihn vain kusipäisyyttäni."

        Kusipäisyyttäsi en epäile. Jos asiakas sanoo, että pelleily loppuu nyt, niin se loppuu.
        Jos sen leiman kuitenkin vielä haluaa, saa sen halvemmalle, kun vie sellaisella arvaamolle, missä leiman saa, ilman kalliita ja turhia osien vaihtoja. Ymmärsitkö ?

        Missä on sellaisia katsastusasemia missä muutoskatsastuksia ei vaadita tehtäväksi? Eiköhän se ole tuurista kiinni osuuko kohdalle puusilmä katsastaja. Sillä tuskin on merkitystä mille asemalle menet. Uskomattomia teorioita...

        Muutoskatastus on tehtävä pääsääntöisesti aina kun jousituksen korkeutta on muutettu, vaihtoehtoista menettelyä ei ole olemassa, ks. AKE:n ohje: http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf

        Mihin perustat vättämäsi, että jousitusmuutokset eivät voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen? Minkälaisen autotekniikan tuntemuksen omaat? Entä koulutuksen? Onko AKE:n määräykset täysin perusteettomia?


    • RTT

      menetellä. jos auto on kerran hyväksytty suomentieliikenteeseen sopivaksi, se sitä aina. valita. hylkäyksestä.

      • fgfgfg

        Oli kyse siitä, että auton rakennetta oli muuteettu.Eli kyseessä ei ole enää tyyppihyväksynnän mukainen ajoneuvo. Et taida olla ihan kirkkain lamppu katossa?

        Eikä tätä ole muuten "hyväksytty suomentieliikenteeseen sopivaksi" vaan ajoneuvolla on jossakinjäsenmaassa myönnetty EU-tyyppihyväksyntä


    • esko

      tarinasi www.ake.fi/katsastus.
      Ottavat mielellään vastaan palautetta katsatus-
      asemista.Ake on näitä asemia valvova elin.

      • ratsastajat

        ja AKE:n kanta olisi... Että ko. katsastaja vaihtaa jouset? HAHHAHAA!!!! Alikuperäiselle senverta, että koita löytää jousien vaihtaja ja maksata lysti sillä tai vaihda jouset ja poraa ihan yksinäs


    • se on aina muiden vika!

      Tarkasta huoltokirjasta, mikä liike auton on uutena myynyt ja tiedustele sieltä, onko auto toimitettu uutena madallussarjalla. Jos auto toimitettu uutena jousien madallussarjalla, niin sitä ei tarvitse silloin muutoskatsastaa. Maininta voi löytyä myös huoltokirjasta. Uskotko muuten aina, mitä auton edellinen omistaja puhuu. Ei kai se ole tietävinäänkään asioista enää sen jälkeen, kun on saanut auton myytyä!

      • xfjfukgilki

        muutoskatsastaa vaikka jouset olisi uutena asennettukin, ellei vastaa tyyppihyväksyntää, eikä rekisteritiedoissa ole mainintaa madalluksesta. Miksi se tilanne siitä muuttuu, onko liike asentanut ne uutena vai vähän käytettynä????


      • Tavallisesti asioista hyvin...
        xfjfukgilki kirjoitti:

        muutoskatsastaa vaikka jouset olisi uutena asennettukin, ellei vastaa tyyppihyväksyntää, eikä rekisteritiedoissa ole mainintaa madalluksesta. Miksi se tilanne siitä muuttuu, onko liike asentanut ne uutena vai vähän käytettynä????

        Automyyjän koulutus on yleensä merkonomin tutkinto tai ei sitäkään. Autotekniikkaa hän ei ainakaan ole lukenut. On hyvin harvinaista että autoon kaupanteon yhteydessä tehdyt muutokset käydään myyjäliikkeen toimesta katsastamassa ennen asiakkaalle luovutusta. Myyjät kyllä tarjoavat kaupan päälle vaikka mitä karjapuskureita mutta eivät tiedä niiden lainmukaisuudesta yhtään mitään. Kolmevuottavanhana kun ekaa kertaa konttorille tulevat niin sitten ihmettä piisaa kun lastuviritykset ja väärin asennetut lisävalot paljastuvat. Myyjä sitten puhelimessa hämmästelee että, tällaisia me ollaan kaikille myyty.


      • just joo
        xfjfukgilki kirjoitti:

        muutoskatsastaa vaikka jouset olisi uutena asennettukin, ellei vastaa tyyppihyväksyntää, eikä rekisteritiedoissa ole mainintaa madalluksesta. Miksi se tilanne siitä muuttuu, onko liike asentanut ne uutena vai vähän käytettynä????

        Kysyppäs ihan vaan vaikka huviksesi Ake:n kanta asiaan.Jos auto toimitettu uutena madallussarjalla ei tarvitse muutoskatsastaa. Itse olisin kyllä selvyyden vuoksi muutoksen kannalla, koska alustasarja aiheuttaa aina kysymyksiä katsastuksessa, jos sitä ei ole merkitty otteeseen. Jälkikäteen saattaa olla vaikea selvittää kuka ja koska sarja on asennettu.


    • Perkeles sentään

      Eikö täällä kukaan tajunnut kysyä että näyttävätkö ne jouset uusilta vai ei? Kyllähän sen nyt helposti huomaa että onko ne vaihdettu vuosi sitten vai ovatko alkuperäisen näköiset...

      Veikkaan että jouset näyttävät uusilta ja maali vielä kiiltää, siinä syy miksi katsastusmiehenkin mielenkiinto heräsi. Vai onko auto ihan selvästi madallettu? Tuskin niin sentään mulkkua/tyhmää katsastajaa löytyy että jousien luonnollinen kuoleentuminen on koko härdelliin syynä...

      Tästä asiasta voi tietysti vääntää kättä vaikka kuinka kauan mutta tosiaan olen nähnyt omin silmin kuinka aivan pelkästään rälläkällä madallettuja vanhoja kotteroita (KYLLÄ, rälläkällä kierros pois jousista) on hyväksytty katsastuksessa. Siinä olisi näille pykäliä vahtaaville virkamiehen tapaisillekin mietittävää että mikä on fiksua ja mikä ei...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe