kulutus urheilun lisäksi

lisbethh

Hei olen nyt alkanut saadakseni extra 7kg pois jotka ovat tulleet n. parin vuoden aikana. Käyn n. 2 kertaa viikossa jumpassa ja käyn ripeällä kävelylenkillä muutaman kerran viikossa(n. tunti per kerta). Teen toimistotyötä 8h/pv enkä omista autoa.
Mutta rupesin miettimään tätä "kuluta enemmän kuin syöt" -systeemiä. Tarkoittaako se todella että joka päivä pitää urheilla pari tuntia jotta saa sen päivän muutaman sadan kalorin syömiset kulutettua, ja paljonko kaloreita kuluu urheiluni ulkopuolella?

5

781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja vielä kerran ei!!!

Eli, ensin mene laskemaan peruskulutuksesi vaikka www.kalorilaskuri.fi. Se on se mitä kulutat päivän aikana vaikka et tekisi mitään, nimittäin elintoiminnot kuluttavat jo itsessään.

Sanotaan vaikka, että se on 1700kaloria (riippuu iästä, pituudesta, painosta).

Eli jos haluat pysyä samassa painossa kuin olet nyt, niin älä ylitä syömistä tuon 1700kalorin, jos taas harrastat liikuntaa niin tietysti "tienaat" kaloreita.

Hyvä tiputustahti on se, että pitää 500kalorin vajeen. Sen suurempaa ei kannata pitää, elimistöllä on riski mennä säästöliekille ja siinä vaiheesssa paino junnaakin sitten.

Tässä yksinkertaisesti:

1 päivä, ilman erityistä liikuntaa:

peruskulutus 1700kaloria
      syömiset 1200-1600 kaloria (mikäli haluat tiputtaa painoa

tai

syömiset 1700kaloria mikäli et halua tiputtaa painoa

2 päivä, liikuntaa

peruskulutus 1700 kaloria
      liikunnalla kulutettu 300 kaloria

syömiset 1500-1900 kaloria (mikäli haluat tiputtaa painoa

tai

syömiset 2000 kaloria mikäli et halua tiputtaa painoa

toivottavasti selventää

• lisbethh

Kiitos kiitos. Ymmärsin mitä tarkoitat. En ole vielä tarkistanut paljonko on tavallisen päiväni kulutus, mutta tuo päälle 1000kcal syöminen päivässä kuulostaa jotenkin ihmeen paljolta. En usko että montaa kovin usein menee päälle sen sillä olen kokeillut kalorilaskuria ennenkin syömisen osalta..
        Ja jos olen oikeassa tässä niin miten ihmeessä ne ylimääräiset kilot on sitten tulleet? Tämä täytyy selvittää! :)

• Tai_ga
        lisbethh kirjoitti:

Kiitos kiitos. Ymmärsin mitä tarkoitat. En ole vielä tarkistanut paljonko on tavallisen päiväni kulutus, mutta tuo päälle 1000kcal syöminen päivässä kuulostaa jotenkin ihmeen paljolta. En usko että montaa kovin usein menee päälle sen sillä olen kokeillut kalorilaskuria ennenkin syömisen osalta..
        Ja jos olen oikeassa tässä niin miten ihmeessä ne ylimääräiset kilot on sitten tulleet? Tämä täytyy selvittää! :)

taas en jaksa samoja asioita selittää, mutta google ja tämän palstan haku kertovat säästöliekki-ilmiöstä lisää. Liian suurella kalorivajeella (ja tämä on yksilöllistä, toisilla vaje ei tarvitse olla kovinkaan suuri) elimistösi aineenvaihdunta hidastuu.

• kiloklubilainen...

Tilanteeni on suunnilleen sama kuin sinun, toimistotyö ja ei autoa. Pudotettavia kiloja on hiukan enemmän. Liityin pari kuukautta sitten kiloklubiin. Se antaa peruskulutuksekseni ilman liikuntaa (siis huom! ilman liikuntaa) noin 2000 kcal, jolla en siis liho enkä laihdu. Siinä ohjelmassa suositus on n. 500 kcal vajaus/vrk, jolla laihtuu puoli kiloa viikossa (ja se toimii). Minun siis pitäisi (huom. pitäisi, välillä tahtoo jäädä liikaa vajaaksi) syödä 1500 kaloria liikunnalla kuluttamani kalorit (nekin ohjelma jakaa viikon ajalta tasaisesti seitsemälle päivälle).

Tuo ei tosiaankaan tarkoita että joka päivä pitää lenkkeillä pari tuntia. Riippuu pituudestasi, paljonko kaloreita kuluu ilman liikuntaa, mutta esim. tällaisella alle 160 cm pitkällä tuo määrä on n. 2000. Senkin kiloklubi laskee valmiiksi. Esim. itse syön silloin jos saan kalorivajeen näyttämään "oikeita lukuja" eli lähelle 500, noin 1800 kcal päivässä. Ja olen huomannut, että välillä kun syöminen jää vähemmälle, paino alkaa jumittaa. Sitten kun taas palaa tuohon oikeaan, suurempaan määrään, heti alkaa tapahtua.

Aluksi tuota oli vaikea uskoa, kun oli tottunut Painonvartijoiden dieettiin jossa pisteitä on liikuntaa harrastavalle aivan liian vähän, vaikka 12 liikuntapistettä viikossa söisikin. Tuli sellainen tunne, että näin isolla kalorimäärällä kuin Kiloklubi suosittaa ei voi laihtua. Mutta kyllä se vain näyttää toimivan, paremmin kuin Painonvartijoiden enintään 1200 kcal:n dieetti, jossa mm. rasvaa syödään aivan liian vähän. Se dieetti toimii jos ei juurikaan liiku, mutta ei kokemukseni mukaan muuten.

Vielä yksi asia, Kiloklubissa ei tuijoteta pelkästään kalorimäärään, vaan ohjelma "vahtii" myös että syöt riittävästi kasviksia, proteiinia, rasvaa ja kuituja. Jos joku näistä jää liian pieneksi, ohjelma huomauttaa siitä. Esim. rasvaa pitäisi saada yli 25 % energiamäärästä ja proteiineja 15 - 35 %. Tuo rasvan määrä on melkeinpä vaikein tavoitettava, kun olin ennen Kiloklubia tottunut syömään liian vähän rasvaa.

• Tai_ga

tiettää juuri sinun kulutuksesi. Jumpassa ja muussa liikunnassa kuluttamasi energiamäärä on täysin kiinni yksilöllisistä seikoista, kuten kuntotasota, liike intensiteetistä ja näiden muodostamasta sykeluvuista tunnin aikana :)

Polarilta ja Suunnolta löytyy kätevät sykemittarit, joista on apua useille kuntoilijoille ja laihduttajille.

Älä urheile joka päivä. Pidä ainakin yksi tai kaksi lepopäivää.
      Toimistotyössä tee taukojumppaliikkeitä 2-5min ihan jo oman hyvinvointisi vuoksi.

Jos et ole aikaisemmin harrastanut liikuntaa aloita maltillisesti siis 2-3krt liikuntaa/viikko pitkiä kävelylenkkejä lisukkeena.
      Tällaista rankimmillaan, ettet tule uupuneeksi liikunnasta ja näin ollen ajaudu ylikuntoon eli ylirasitustilaan. Tämän jälkeen jää tuo liikunta kokonaan, kun kroppasi on uupunut. Tai jos pakotat itsesi liikkumaan niin kovin huonot ovat seuraukset pitkällä tähtäimellä. Ylikunto on tila, josta huippu-urheilijatkin voivat kärsiä, mutta varsin tyypillinen aloittavalle kuntoilijalle.

Kuukauden päästä kunnon noustessasi, voit lisätä yhden jumppa kerran lisään. Satsaa ruokavalioon ja karsi todellakin ylimääräiset herkut (mahdollisimman paljon), kaloripommit, sekä nopeat hiilarit pois. Näillä neuvoilla pääset jo pitkälle. Ja tyly fakta on myös se, että alkoholia polttaessaan elimistö ei polta rasvaa.

www.kalorilaskuri.fi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162