Askelmittari

Jari Niemelä

Toisessa viestiketjussa nimimerkki utelias väittää sauvakävelleen 7 km aikaan 45 minuuttia. Ihmettelin miten joku voi mennä noin lujaa(jos ei ole kilpakävelijä). Sitten laskin yhden askeleen pituuden. Hän sanoo ottaneensa matkan aikana 6700 askelta eli yhden askeleen pituus on keskimäärin 1.05m. Väitän, että on tainnut tulla suuremman luokan virhe askelpituuden määrittelyssä. Vai onko jonkun muun askelpituus samaa luokkaa?
Onko joku askelmittarin käyttäjä testannut askelmittariaan jollain varmasti oikean pituiseksi tietämällään reitillä? Ja mikä on askelmittarin tarkkuus ollut?

Taitaa olla kovinkin yleistä, että askelmittarit näyttävät väärää matkan pituutta? Johtuen siis väärin asetetusta askelpituudesta.

5

4592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zorronpylly

      -Vai onko jonkun muun askelpituus samaa luokkaa?

      Täytyy olla Mietaan Jussi huippukunnossa joka noin pitkiä askeleita ottaa.

    • Sauvojen kanssa

      Moikkelis!!!
      OOn aivan samaa mieltä että 7 km matkaa ei tuossa ajassa tavallinen lenkkeilijä kulje.
      Itse käyn sauvalenkillä joka päivä, matkani on 7,5km ja aikaa siihen minulla kuluu 1,15min, maasto on vaihtelevaa, nousua ja laskua, askeleita kertyy 9537 ,askeleeni pituus on 50cm, hiki virtaa ja posket punottaa, mutta niinhän sen pitääkin.
      Todellakin, vaikka kävelen todella reipasta vauhtia, aikaa kuluu tuon verran.

      Reipasta syksyä :)

    • määrittäminen

      Väitän että tuo 1.05 on aika totuudenmukainen sillä oma askelpituuteni o 1.07.
      Minulla on Omron Walking style 2 askelmittari ja sen ohjeiden mukaan määritin askelpituuteni, askelpituus mitataan jalan kärjestä toisen jalan kärkeen, esim itse kymmenen askelta, matka 10.75m
      eli askelpituus on n.1.07m.
      Tuo aika kyllä tuntuu todella kovalta sillä itse kävelen n.7.5km aikaan 1.10-1.15.
      Mittareissa on todella suuria eroja, sillä eri mittarit voivat näyttää 2946-12248 askellukemaa.
      Näistä oli testi Iltalehdessä 15.09.2007, jossa oli mukana liikuntasuunnittelija Katariina Ojala UKK-instituutista.

      • haba hansu

        tuossa tuli vastaan kun etsiskeli mittaamani askelen tueksi mitaa kun hakusin tarkistaa mittarini määrittämät arvot kun epäilytti kuinka tarkaan saakalibroitua askeleeni verrattuna juoksu askeltamiseen ja täytyy sanoa kun mitattiin kävellen, juosten, gps:sllä niin tuli samat tulokset 7,2km hiihtomajalle. Liityen juttuun kyllä aika normaali kuntoinen tuohon aikaan menee vaikka inttervalleillakin. Itse liikunta-alla ollut 10vuotta. nyt eläkkeellä.


      • mittaritonnn
        haba hansu kirjoitti:

        tuossa tuli vastaan kun etsiskeli mittaamani askelen tueksi mitaa kun hakusin tarkistaa mittarini määrittämät arvot kun epäilytti kuinka tarkaan saakalibroitua askeleeni verrattuna juoksu askeltamiseen ja täytyy sanoa kun mitattiin kävellen, juosten, gps:sllä niin tuli samat tulokset 7,2km hiihtomajalle. Liityen juttuun kyllä aika normaali kuntoinen tuohon aikaan menee vaikka inttervalleillakin. Itse liikunta-alla ollut 10vuotta. nyt eläkkeellä.

        ...mittarit tarkempia,sillä pari vuotta sitten totesin mittarin valehtelevan noin kolmanneksen...

        Mittareiden luotettavuus´lienee siinä,että tarkistat itse.
        Mittaa tietty matka ja siihen käyttämäsi askelmäärä.
        Vertaa mittarin lukemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe