Asuntolainan luovutus

kohta-EX

Tilanne tämä: aviopari on asunut reilu 2v. yhteisessä omakotitalossa, josta lainaa on vielä melkoisesti jäljellä. Lainat ovat 50%/50% suhteessa molempien nimissä. Käytännössä kuitenkin toinen osapuoli on hoitanut koko 2v. aikana kaikki lainojen lyhennykset ja muut asumiseen ja taloon liittyvät laskut. Nyt kun tulossa on avioero, niin onnistuuko lainojen siirto toisen osapuolen nimiin, ilman toisen osapuolen ulosmaksamista, jos molemmat osapuolet tähän suostuvat? Minkälaiset paperit tästä pitäisi tehdä, että kaikki menisi lain kirjaimen mukaan ja ettei sitten myöhemmin tule mitään epäselvää?

11

4620

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys...

ei ole se, suostuuko toinen, vaan suostuuko pankki. Ts. katsooko se, että maksukyky riittää ja luoton riski ei kasva lainan siirryttyä vain toisen nimiin.

• kohta-EX

Pankin puolesta lainanhoitokyky tarkistettu ja OK. Pankissa puhuttiin toisen pois ostamisesta... mutta kuinkas nyt jos ei tarvitsikaan "ostaa" toisen osapuolen osuutta? Minkälaiset paperit pitäis tehdä?

• maakaarre
        kohta-EX kirjoitti:

Pankin puolesta lainanhoitokyky tarkistettu ja OK. Pankissa puhuttiin toisen pois ostamisesta... mutta kuinkas nyt jos ei tarvitsikaan "ostaa" toisen osapuolen osuutta? Minkälaiset paperit pitäis tehdä?

kun kuittaat siippasi lainaosuuden ja loput asunnon arvosta maksat sille esm rahana. ei ostaminen sitä tarkoita että sun pitää hakea erillinen laina jonka maksat siipalle joka maksaa sillä oman lainansa pois. eikö pankki neuvonut kun kävit. jos ajattelit kuitata kämpän itsellesi sillä että otat lainat nimiinsä niin mikäs siinä jos siippasi suostuu. minä en suostuisi.

• merkitystä
        maakaarre kirjoitti:

kun kuittaat siippasi lainaosuuden ja loput asunnon arvosta maksat sille esm rahana. ei ostaminen sitä tarkoita että sun pitää hakea erillinen laina jonka maksat siipalle joka maksaa sillä oman lainansa pois. eikö pankki neuvonut kun kävit. jos ajattelit kuitata kämpän itsellesi sillä että otat lainat nimiinsä niin mikäs siinä jos siippasi suostuu. minä en suostuisi.

sillä on, mitä terminologiaa käytetään. Miksiköhän sinä et suostuisi, vittuillaksesiko?

• kaikki...
        merkitystä kirjoitti:

sillä on, mitä terminologiaa käytetään. Miksiköhän sinä et suostuisi, vittuillaksesiko?

sulla hyvin?

Älä kysele jos tiedät vastaukset kaikkeen.

Mutta koska kuitenkin kyselet olet aivan samanlainen luuseri kuin tämän ketjun aloittaja.

• pankkineuvottelu

Kyllä onnistuu ero laillisesti eikä se niin vaikeaa ole.

Kokonaisvaltaista neuvoa on vaikea antaa kun ei tiedä teidän kokonaistilannettanne, ja monet asiat vaikuttavat kokonaisuuteen.

Lainat nimiinsä kuittaava osapuoli neuvottelee pankin kanssa onnistuuko se, eli myöntääkö pankki hänelle niin suuren lainan yksin. Jos onnistuu, käytte puolison kanssa pankissa allekirjoittamssa paperit siitä että toinen lainanottaja ottaa koko lainan nimiinsä. Pankki neuvoo sitten tarkemmin.

Oikeudenmukaisuuden nimissä asunnon arvo pitää arvioittaa. Arvo on sattanut nousta kahdessa vuodessa etenkin jos on remontteja tehty. On voinut myös alentua jos on pidetty huonosti. Kiinteistövälittäjän arviohan on vain pyyntihinta, eli myös reaalihinnasta kannattaa keskustella. Kannattaa myös pyytää kaksi arviota.

Sen jälkeen puolisot sopivat hinnan. Lainaosuuksien perusteella 50% on se hinta millä toinen lunastaa puolison ulos. Siitä suurin osa kuittaantuu lainalla ja jos hinta on suurempi, loput voi siirtää puolison tilille. Mutta se liittyy jo muuhunkin ositukseen, eli kun teette avioeronne osituksen ja huomioitte mahdollisen avioehdon, pääsette laskelmaan mitä toinen mahdollisesti maksaa toiselle, vai meneekö kaikki tasan kun muukin omaisuus jaetaan tasapuolisesti ja ehtojen mukaisesti.

On teidän kahden sovittavissa onko sillä merkitystä että vain toinen on maksanut kaikki asumiskulut. Jos toinen puoliso on ollut työtön, opiskelija, hoitanut lapsia, tai maksanut jotain muita perheen menoja, niin kannattaa pitää mielessä että olette jotain maksuista kuitenkin sopineet. Avioliitossa kumpikin kantaa kortensa kekoon sillä minkä voi. Jollei toisen passiivisuuteen ole ollut mitään perusteita, tai se on tehtyjen sopimusten vastaista, voitte sopia että se huomioidaan osituksessa.

Kaiken kirjaatte paperille sopimukseen, jota kumpikin sitoutuu olemaan moittimatta.

Avioeron osituksessa ette maksa varainsiirtoveroa tai myyntivoittoveroa.

Mutta jos toinen osapuoli ei saa yksin koko lainaa nimiinsä taitaa edessä olla asunnon myynti, jonka mahdollinen tuotto jaetaan 50/50 kummallekin, tai myyntitappio kummallekin tasapuolisesti.

• >

Jos kerran Pankille passaa, JA puolisosi suostuu siihen, ettet lunasta hänen maksettua osuuttaan talosta... niin sopiihan tuo.

Se tunnetaan nimellä "vapaaehtoinen sovittelu", ja siitä laaditaan asianukainen ositussopimus.

Suosittelen olemaan juristin kanssa puheissa aiheesta.

• yksi eukko vaan

täällä kun tuntuu olevan fiksuja ihmisiä niin:
        sanokaas nyt tyhmälle eukolle että mihin - ja pitääkö yleensäkään viedä ns osituskirja jonnekin viranomaisille?
        eroamme " sovinnossa " ja jaamme kaiken sovinnossa mutta kait siitä paperit täytyy tehdä?
        Eli mies maksaa minut ulos yhteisestä kodista ja meillä on myös pieni rivaripätkä ( velaksi ) jonka minä saan nimiini.
        joo - tiedän - ositus on kovin epäsuhtainen sillä yhteinen ok talo on arvioitu kiinteistövälittäjällä ja hän sanoi about
        200, ooo , 00 egee ja tämä rivaripätkän arvo on
        about 59, 000, 00 egee.
        saan siis rivariasunnon osakekirjat nimiini ja miehelle jää " loput ".
        mutta se syy - miksi tähän suostun on inhimillinen eli mies on minua huomattavasti vanhempi eikä minulla ole sydäntä laittaa hänen rakentamansa koti myyntiin -
        minä pärjään kyllä, ikää ei ole edes kuuttakymmentä, mutta hän on jo 72 eikä ihan terve - että sen tähden tähän suostun.

minua on kyllä neuvottu, ettei pidä suostua epäsuhtaiseen ositukseen - mutta toisaalta :
        se mikä häneltä aikoinaan jää menee lapsille joten ei minun tarvitse olla ahne semminkin kun tulen toimeen näinkin.
        mutta se osituskirja tosiaan?
        mihin se pitää toimittaa - älkää naurako vaikka kysyn näin tyhmiä mutta en ole ennen eronnut..
        osituskirja on jo tehty, mutta ei allekirjoitettu, eropaperit lähteen käräjäoikeuteen josta tulee vahvistus ensi viikolla.
        näin se elämä äidin tyttöä heittelee..

• yksi eukko vaan kirjoitti:

sanokaas nyt tyhmälle eukolle että mihin - ja pitääkö yleensäkään viedä ns osituskirja jonnekin viranomaisille?
        eroamme " sovinnossa " ja jaamme kaiken sovinnossa mutta kait siitä paperit täytyy tehdä?
        Eli mies maksaa minut ulos yhteisestä kodista ja meillä on myös pieni rivaripätkä ( velaksi ) jonka minä saan nimiini.
        joo - tiedän - ositus on kovin epäsuhtainen sillä yhteinen ok talo on arvioitu kiinteistövälittäjällä ja hän sanoi about
        about 59, 000, 00 egee.
        mutta se syy - miksi tähän suostun on inhimillinen eli mies on minua huomattavasti vanhempi eikä minulla ole sydäntä laittaa hänen rakentamansa koti myyntiin -
        minä pärjään kyllä, ikää ei ole edes kuuttakymmentä, mutta hän on jo 72 eikä ihan terve - että sen tähden tähän suostun.

minua on kyllä neuvottu, ettei pidä suostua epäsuhtaiseen ositukseen - mutta toisaalta :
        se mikä häneltä aikoinaan jää menee lapsille joten ei minun tarvitse olla ahne semminkin kun tulen toimeen näinkin.
        mihin se pitää toimittaa - älkää naurako vaikka kysyn näin tyhmiä mutta en ole ennen eronnut..
        osituskirja on jo tehty, mutta ei allekirjoitettu, eropaperit lähteen käräjäoikeuteen josta tulee vahvistus ensi viikolla.

Olette sopineet vapaaehtoisesta sovittelusta osituksessanne, ei siinä mitään pahaa ole jos se on todellakin ollut teidän kummankin tahto.

Osituskirjaa tarvitset kun haet lainhuudot siihen rivariin, ellet jo ole ollut sen omistaja 100%:sti. Pankissa asia hoituu melko kätevästi, ellet itse halua ruveta hakemaan lainhuutoja... pankki laskuttaa tuosta 100 - 200 EUR

Pidä itselläsi tallessa ko. ositistuskirja, ei sitä tarvitse muualle lähetellä. Jos pelkäät sen hukkuvan tms. voit tietenkin rekisteröidän sen maistraattiin, maksaa joitakin kymppejä.

• eroaja
        yksi eukko vaan kirjoitti:

about 59, 000, 00 egee.

Kannattaa ottaa selville myös mahdollinen lahjavero. Eli jos toinen osapuoli saa vasteetta suuremman osuuden, rankaisee verottaja sitten puolestaan...

• eroaja kirjoitti:

Kannattaa ottaa selville myös mahdollinen lahjavero. Eli jos toinen osapuoli saa vasteetta suuremman osuuden, rankaisee verottaja sitten puolestaan...

AP kirjoittaja on luopunut tasingostaan tai osasta siitä (eli avio-oikeusesta toisen omaisuuteen, tai osaan siitä), se ei ole lahja kenellekään ... ei siis veroseuraamusta.

MUTTA, jos tilanne olisikin päinvastoin... toinen tahtookin maksaa enemmän tasinkoa kuin osituksessa häneltä voidaan velvoittaa... on kyse ylimenevältä osalta lahjasta, mitä tosiaan verotetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      146
      2444
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1681
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      865
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      815
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe