Koska pahoinpitely (kiusaaminen) rikoksena vanhenee?

Myrskynsilmässä

Työpaikkakiusaamisen rikosnimike on henkinen pahoinpitely. Mikä on tämän rikoksen vanhenemisaika?

Olen alkanut saada niin paljon posttraumaattisia oireita, että tunnen pakottavaa tarvetta kanteen nostamiseen. Millä oikeudella yrityksen johtaja on osittain tuhonnut elämäni? Millä oikeudella hän on tuhonnut monen muun elämän? Millä oikeudella hän antoi työtoverini sairastua kiusaamisen seurauksena, ensin henkisesti ja sitten fyysisesti? Lopulta työtoverini kuoli onnettomana ja kiusattuna. Hänestä tuli työyhteisön uhri.

8

3456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moninkertaisesti kiusattu

Raskas, pitkä, henkilökohtaisuuksiin menevä työpaikkakiusaaminen ja työnteon häirintä on murhaan verrattava rikos.
      Se ei ole sitä vielä tällä hetkellä, mutta sen on tultava rikoslakiin. Muuten sellainen käytös ei vähene.
      Ihmisen totaalinen tuhoaminen levittämällä hänestä perättömiä ja valheellisia tietoja on rikos.
      Se on solvaamista, josta nykyisinkin voi saada syytteen. Milloin se sitten vanhenee? Muistoista se ei ainakaan vanhene koskaan.

• entinen tyttö

Olen jostain lukenut, että työrikos vanhenee 2 vuodessa. Itse olen joutunut kiusatuksi kauan aikaa sitten ja mulla ei ollut tarvittavia tietoja koko ongelmasta. Nyt vasta olen saanut tietoutta lehdistä, TV:stä ja täältä netistä.

Asia on vielä tabu ja jos ilmoittaa olevansa kiusattu ja jäänyt siitä syystä eläkkeelle, niin ne kuulijat alkaa karttamaan ja vierastamaan. Puheluihin ei vastata eikä puhuta niin kuin ennen. Pelätään kuin ruttotautista. Tämä ongelma olisi poistettava, mutta miten?

• entinen tyttö kirjoitti:

Olen jostain lukenut, että työrikos vanhenee 2 vuodessa. Itse olen joutunut kiusatuksi kauan aikaa sitten ja mulla ei ollut tarvittavia tietoja koko ongelmasta. Nyt vasta olen saanut tietoutta lehdistä, TV:stä ja täältä netistä.

Asia on vielä tabu ja jos ilmoittaa olevansa kiusattu ja jäänyt siitä syystä eläkkeelle, niin ne kuulijat alkaa karttamaan ja vierastamaan. Puheluihin ei vastata eikä puhuta niin kuin ennen. Pelätään kuin ruttotautista. Tämä ongelma olisi poistettava, mutta miten?

Jep, työrikokset vanhenevat 2 vuodessa.

Tässä muutamia ehdotuksia miten:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000022&posting=22000000025729695

• Murhasta en ihan puhuisi, mutta elämän ja terveyden tuhoamisesta kylläkin ja usein teko on harkittua toimintaa.

Asia on vasta tulossa pinnalle ja kestää vielä vuosia, että kiusaaminen otetaan oikeasti vakavasti.
        Kerään tietoa foorumiin ja laitan sitä ajoittain myös tänne, samaa olen tehnyt jo reilut 2 vuotta.

Tämä on kestävyysmatka, ei pikajuoksua.

• tapauksia

on valitettavan paljon tänä päivänä.

• gfdhtrsj

Olisi pitänyt silloin joskus aikanaan sanoa itsensä irti tai tajuta tilanteen vakavuus ja edes jälkeenpäin tajuta jotain sen 2 vuoden sisällä tehdä asialle...mutta en tajunnut...nyt on ollut puolikuntoisean töissä raatamassa 5 vuotta ja rikoskin on jo vanhentunut...pitää varmaan mennä oven taakse tekeen tuhoja...

• Mistä asti ?

Onko se kaksi vuotta siitä kun toipuu kiusaamisesta niin että yleesäkin jaksaa tehdä rikosilmoituksen. Itse olen vasta nyt kypsa ja kykenevä ajamaan omaa asiaani (ehkä) kun on kulunut yli kymmenen vuotta tapahtumasta. Siis mistä lasketaan se kaksi vuotta.

• Anonyymi

Olen virolainen työntekija suomessa ja tulin loputa niin pahasti kiusatuksi,että joutun mielisairalla,senjälkeen olen käinut 5 Psühholoogil ja nyt psühhoteraapias. Milloin sellainen rikkos vanhetuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2715
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1119
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1001
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe