Kirjallinen varoitus

Esko_M

Mitä seuraa jos ei ota kirjallista varoitusta vastaan työnantajalta? Onko tämä riittävä peruste työsuhteen purkamiselle?

23

19584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työlainsäädäntöläinen

      No miksipä se olisi purkuperuste? Mikäli varoitukset ovat aiheellisia ja saat niitä esim. vielä toisen (eli et ole ottanut onkeesi varoituksesta) niin työsuhteen purku voi tulla kyseeseen.

      Tietenkin, mikäli varoitukset ovat täysin aiheettomia, niin voit koittaa kiistää ne esim. liiton avulla. Ja ainahan voit myös väittää, ettet ole saanutkaan varoitusta (koska et ole sitä allekirjoittanut) ja jos kukaan ei ole ollut todistamassa ´varoituksen saamistasi.

      Mikäli työnantaja perusteetta purkaa työsopimuksesi, niin voit riitauttaa asian. Purkamiseen vaaditaan aina ERITTÄIN PAINAVA syy, eli sitä ei saa tehdä ihan heppoisin perustein - tämä kannattaa muistaa.

      Eli ensin huomautetaan, sitten varoitetaan ja ellei toiminta korjaannu, niin sitten purkaminen voi aktuolisoitua (mikäli syy on pätevä).

      • vastaanottaminen

        Itseasiassa, yleensä ei ole mitään järkeä kieltäytyä vastaanottamasta kirjallista varoitusta. Varsinkaan, jos se on aiheellinen.

        Kun työntekijä ei ota vastaan kirjallista varoitusta, pyydetään paikalle kaksi todistajaa, jotka laittavat nimensä alle ja paperi ojennetaan työntekijälle.

        Varoituksesta kieltäytymisestä ei ole mitään hyötyä. Purkuperuste yksi varoitus ei vielä ole.
        Eikä irtisanomisperuste.

        Vastineen voi ja kannattaa aina kirjoittaa, mikäli katsoo tulleensa väärin kohdelluksi.


    • varuillasi

      Kirjallinen varoitus voi enteillä tulevaa irtisanomista (laitontakin), joten varaudu siihen.

    • vai vituttaako työ

      Miksi kyselet täällä moista, onko varoitus aiheellinen kun et halua sitä ottaa vastaan?

      Mitä itse tiedän niin ei noita varoituksia jaeta kuin muutenkin "liipasimella" oleville työntekijöille. Jos varoitus on hakemalla haettu niin siihen ei kannata alistua, ei se oikeudessa riitä irtisanomisen perusteeksi!!!

      • Esko_M

        Kaverille sattui tuo. Oli luvatonta poissaoloa yms. eli ihan aiheesta tuo varoitus tuli. Ihmettelin vain hänen käytöstään kieltäytyä vastaanottamasta varoitus.


      • jhulk

        Kyllä viestejä itse asiassa jaellaan muillekin kuin "liipasimella" oleville. PAM-lehden kyselyn mukaan joka seitsemäs on saanut varoituksen, mutta joka sadas on irtisanottu niiden perusteella. Eli varoituksia käytetään usein pelotteluun.

        Yhdeksän kymmenestä varoituksen saaneesta pitää saamaansa varoitusta aiheettomana.

        t. Janne


    • jälkikäteen....
      • ei ymmärrä

        Minäkin sain varoituksen ilman syytä. Kuulin edellisenä päivänä pääkonttorissa työskentelevältä ystävältäni, että pomoni kokee minun uhkaavan asemaansa. Sain sitten varoituksen epälojaalisuudesta häntä kohtaan. Sanoi saaneensa tietoon asioita tahoilta (ei suostunut minulle kertomaan mitä ja ketkä).

        Allekirjoitin toki, mutta nyt katson arvoni markkinoilla. Ei ole motivaatiota joutua asemastansa huolissaan olevan esimiehen hampaisiin ilman syytä.


    • keltainen kortti

      Itsekin sain varoituksen, koska en
      pessyt työantajan jakeluautoa illalla
      myöhään. Miltä kuulostaa?

    • pasi

      pomo on voinut ottaa siitä kopion, joten
      on sama ottaako vastaan vai ei.
      Homma on kuitenkin se, että jostakin syystä pomo
      on suivaantunut sinuun ja haluaa sinusta
      eroon.

    • jokuroti....

      Entä jos pomo on kadottanut oman kopionsa varoituksesta? Voiko työntekijä tällöin kiistää koko sen olemassaolon?

      Itse sain varoituksen (erinäisistä syistä, lähinnä kuitenkin siitä, että olin ottanut puheeksi työnantajan mielipuolisen työpaikkakiusaamiseni). Paikalla oli todistaja.

      hmm. Kuulin nimittäin että työnantajalla ei kopiota olisi. Vaikka siis tietenkin kiistin varoituksen liiton juristin avulla.

      • vi-ve-ka

        Niin kauan kuin varoituksessa ei ole omakätistä nimikirjoitustasi siitä saa olla pomolla vaikka kymmenen kopiota, se ei ole lain voimainen.
        Minulla myös oli raivokohtauksia saava narsistipomo joka otti milloin kenetkin hampaisiinsa. Minä sain yhden kirjallisen varoituksen mutta työkavereista moni useammankin. Meistä vanhasta porukasta ei talossa ole enää kun kolme plus pomo. Minä pääsin työkyvyttömyys eläkkeelle. Se päivä kun eläkepäätös tuli oli elämäni parhaita :)
        Yksi meistä sanoi pomon antaessa hänelle varoituspaperin käteen että en allekirjoita mitään ennen kuin käyn liitossa tämän paperin kanssa.
        Pomo sai sellaisen raivarin että rikkoi omat silmälasinsakin kun viskasi ne seinään. Ja huuto oli kauhea. Mutta allekirjoitus jäi silloin saamatta ja asia raaukesi.
        Onneksi selvisin siitä helvetistä elävänä pois. Pomoa muistelen aina pahalla ja kerron kaikille jotka haluavat tietää millainen hän on mairean ulkokuorensa alla.


      • öijöljk
        vi-ve-ka kirjoitti:

        Niin kauan kuin varoituksessa ei ole omakätistä nimikirjoitustasi siitä saa olla pomolla vaikka kymmenen kopiota, se ei ole lain voimainen.
        Minulla myös oli raivokohtauksia saava narsistipomo joka otti milloin kenetkin hampaisiinsa. Minä sain yhden kirjallisen varoituksen mutta työkavereista moni useammankin. Meistä vanhasta porukasta ei talossa ole enää kun kolme plus pomo. Minä pääsin työkyvyttömyys eläkkeelle. Se päivä kun eläkepäätös tuli oli elämäni parhaita :)
        Yksi meistä sanoi pomon antaessa hänelle varoituspaperin käteen että en allekirjoita mitään ennen kuin käyn liitossa tämän paperin kanssa.
        Pomo sai sellaisen raivarin että rikkoi omat silmälasinsakin kun viskasi ne seinään. Ja huuto oli kauhea. Mutta allekirjoitus jäi silloin saamatta ja asia raaukesi.
        Onneksi selvisin siitä helvetistä elävänä pois. Pomoa muistelen aina pahalla ja kerron kaikille jotka haluavat tietää millainen hän on mairean ulkokuorensa alla.

        Varoitukselle ei ole olemassa mitään muotovaatimuksia. Suullinen on yhtä pätevä. Toki kirjallinen, josta on vastaanottokuittaus, on selkein.


      • ex-keikkari
        öijöljk kirjoitti:

        Varoitukselle ei ole olemassa mitään muotovaatimuksia. Suullinen on yhtä pätevä. Toki kirjallinen, josta on vastaanottokuittaus, on selkein.

        Suullisella varoituksella ei ole mitään arvoa, sitä voidaan pitää huomautuksena ja sen perusteella ei voida työsopimusta irtisanoa / purkaa


    • Varoituksen saanut

      Miten sitten tällaisessa tilanteessa: Sain kirjallisen varoituksen siitä, että olen käyttäytynyt pelottavalla tavalla suhteessa asiakkaisiin. Minkäänlaista konkretiaa tai tilannetta ei minulle kuvailtu, jotta olisin voinut tietää ja antaa siihen vastineen, onko näin tapahtunut. Minulle ei järjestetty kuulemistilaisuutta. Tapaaminen-nimikkeellä kutsuttiin johtajan puheille. Lähiesimies ilmoitti s-postitse tätä ennen että jatkamme keskustelua tästä aiheesta (aiemmin lähiesimieheni ilmoitti tämän ja viikkoa myöhemmin keskustelimme aiheesta, mutta hän ei perustellut tätä minulle konkreettisesti, milloin ja missä olin näin muka käyttäytynyt. En koe tätä aiheelliseksi, ennen kuin tiedän millaisesta tilanteesta on ollut kysymys. Onko minulla mitään mahdollisuuksia valittaa ja miten toimin tässä tilanteessa. minusta tämä on työnantajaltani hyvin mielivaltaista toimintaa, koska he eivät kerro minulle mikä tilanne on ollut kysymyksessä. Auttakaa ja neuvokaa, jos vain voitte.

    • 18 vuotta ollut

      Itse sain kirjallisen varoituksen viimeviikolla. Syynä oli kieltäyminen koulutukseen menoon. Olisi ollut illalla työajan jälkeen. Olin jo sopinut muuta menoa illaksi. Varsinkin kun työvuorolistaa ei tehdä niin kuin pitäisi, tarpeeksi ajoissa. Koin tilanteen painostavana kun työnantaja tivasi ja epäili minun valehtelevan. Kävelin tilanteesta ulos, ja sehän siitä seurasi..... Ei selitystä , eikä allekirjoitusta vaan ulos heitto kahdeksi viikoksi. Sanottiin suoraan että, olisi parempi kuin etsisit itsellesi toisen työpaikan. Onko luvallista tuollainen..... Nyt sitten olen kirjoittamassa vastinetta ...
      Epäilen kylläkin ettei suostuta allekirjoittamaan tuota paperia.. ." Hän kun on aina oikeassa!!!!!"

      • asioikko

    • Liittoon vaan

      Täysin laiton tuo viimeinen.

      Koulutus tulee aina lukea työvuorolistalla ja se lasketaan työaikaan.
      Se täytyy olla tiedossa jo silloin kun työvuorolistat julkaistaan.

      Se että onko menoa vai ei. Ei oikeastaan edes kuulu työnantajan tietää. Eikä hän saisi sitä edes kysyä lain mukaan.

    • sammakko55

      Onko Kirjallinen varoitus virallinen jos työntekijä ei saa omaa kappaletta ja ei ole todistajien allekirjoitusta? ja kuinka tarkasti huomautuksessa pitää lukea mistä huomautus tuli?

      • suikula

        Varoituksen ei tarvitse olla kirjallinen. Se voi olla suullinenkin. Paperia ei siis tarvita. Tosin silloin työnantajan voi olla jälkikäteen vaikeaa todistaa, mistä varoitti, ellei läsnä ole ollut luotettavaa todistajaa.

        Varoitus tai huomautus ei ole mistään kotoisin, ellei esimies kerro, mistä hän huomauttaa tai varoittaa ja mitä työntekijän pitää tehdä korjatakseen toimintaansa. Jos saat huomautuksen tai varoituksen illman että tiedät miksi, kysy ja tarvittaessa kiistä.

        Pienellä googlauksella löydät lisätietoja.


      • Että tämmöstä
        suikula kirjoitti:

        Varoituksen ei tarvitse olla kirjallinen. Se voi olla suullinenkin. Paperia ei siis tarvita. Tosin silloin työnantajan voi olla jälkikäteen vaikeaa todistaa, mistä varoitti, ellei läsnä ole ollut luotettavaa todistajaa.

        Varoitus tai huomautus ei ole mistään kotoisin, ellei esimies kerro, mistä hän huomauttaa tai varoittaa ja mitä työntekijän pitää tehdä korjatakseen toimintaansa. Jos saat huomautuksen tai varoituksen illman että tiedät miksi, kysy ja tarvittaessa kiistä.

        Pienellä googlauksella löydät lisätietoja.

        Sain varoituksen/huomautuksen (tai oikeastaan useammankin), kun en tullut töihin 15-20 minuuttia ennen työvuoron alkamista, vaan 5-vaille. Olisi kuulemma pitänyt tulla aina vähintään varttia aikaisemmin, mieluummin 20 minsaa, ettei muiden tarvi "hermoilla"...........


    • Pomotin

      Varoitus annetaan kirjallisena työntekijälle. Varoituksesa on oltava syy / syyt varoituksen antamiseen. Varoituksen tarkoituksena on nimensä mukaisesti varoittaa työntekijää jostain asiasta ja antaa työntekijälle "mahdollisuus parantaa tapansa". Varoitus ei sinänsä ole irtisanomis- tai purkuperuste.
      Varoitusta ei tarvitse tietenkään allekirjoittaa, se voidaan antaa sellaisenaan todistajien läsnäollessa ja on ihan yhtä pätevä.
      Varoituksen voi kiistää ja sen jälkeen se on luottamusmies / liitto / työsuojelupiirin asia, jos sen sinne haluaa viedä. Kiistetty varoitus on siis riitautettava "ulkopuolisen tahon" selvitettäväksi.

      On sitten huomattava, että toinen varoitus voidaan antaa työntekijälle jostain toisesta syystä. Tämä ei sitten liity ensimmäiseen mitenkään.

      Varoitus on suht. raju toimenpide, eikä siihen yhdenkään työnantajan pitäisi ryhtyä noin vain. On paljon parempi ensin keskustella asiasta ja pyrkiä sitä kautta hyvään lopputulokseen. Tänä tietenkin edellyttää sitä, että molemmat osapuolet pystyvät aikuismaiseen keskusteluun. Tämä kyneminen on myös kypsyyden merkki sekä osoitu hyvästä johtamisesta ja myös siitä, että johdettava osaa olla johdettavana.
      Valitettavasti tällaisia tapauksia on hyvin harvassa...

    • Anonyymi

      Suulinen varoitus Haikola K kauppa 112 auto suora, Telia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      366
      3234
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      141
      1260
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1177
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      137
      1020
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      826
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe