Migreeni ja treeni

Päätä särkee, onko järkee?

Minulla on ollu rajuja migreeni kohtauksia jo noi kuus vuotta. Nyt olen huomannu että tulee usein treenin jälkeen noi tunnin parin aikana.
Oon ymmärtäny että treenin aikana erittyy jotain ainetta joka laajentaa pään verisuonia aiheuttaen migreenin.
Usein en ole kyllä syönyt aikoihin, mutta se on treenin kanssa vaikea, kun ennen treeniä ei voi syödä pariin tuntiin, eikä tuntiin treenin jälkeen... Muutenkin niin kiireinen elämänrytmi, ettei pysty hirveästi ruokailuja ajoittamaan... Pitäiskö sitten treenatessa juoda jotain sokeripitoista mehua tai muuta vastaavaa?
Onko olemassa jotain lääkettä, jonka voisi ottaa ennen treeniä (ns. ennaltaehkäisevää), että pään verisuonet pysyisivät kurissa?
Muutenkin mitä (täsmä)lääkeitä käytätte ja miten on tehonnut? Minkä hintaisia ja voiko Kelalta saada niihin jotain alennusta? Omat kyllä tehoavat (Miranax 550 mg), jos ottaa heti aura vaiheen alussa ja pääse heti vaaka-asentoon pimeään ja hiljaiseen paikkaan, mutta niistä menee ihan tokkuraan pitkäksi aikaan.

6

3452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunnossa

      Eräälle ystävälleni kävi aikoinaan samalla tavoin. Syy selvisi myöhemmin ja se oli syömättömyys. Hän sanoi syövänsä tarpeeksi, mutta söi aivan liian vähän, sillä hänen ajatusmaailman mukaansa kaikki ruoka oli ylimääräistä ja rasvaista.
      Olisi aina hyvä myös juoda pitkin päivää, vaikka vettä vain. Jos treeni kestää yli tunnin, sen aikana kannattaisi juoda myös.

      • Heli

        Mulla on tuo paskamainen migreeni ja kohtaukset laukaisee esim. kova fyysinen rasitus (varsinkin kyykkypäivän jälkeen), syömättömyys, juomattomuus, stressi, auringonvalo, tietyt ruoka-aineet jne. Parhaimmillaan kohtauksia on ollut noin 4/vko.

        Olen viime aikoina alkanut kiinnittämään huomiota nimenomaan tuohon syömiseen ja juomiseen. Heti kun muutin nämä tapani säännöllisiksi, ovat migreenikohtaukset vähentyneet.

        Itse käytän lääkkeenä Zomig-merkkistä täsmälääkettä, joka toimii lähes välittömästi, mutta joka on erittäin kallista. Hinta on vanhaa rahaa noin 40 mk/kpl. Kela korvaa osan, eikä sille ole vielä olemassa tuota "halpaversiota". Itselleni tuo Miranax ei edes tehoa.

        Jos kohtauksia tulee usein, niin ne kannattaa kirjata ylös kestoineen ja mennä sitten lääkäriin. Lääkärin kanssa voidaan sitten neuvotella mahdollisesta estolääkityksestä. Estolääkityksenä voidaan käyttää verenpainelääkkeitä, vaikka varsinaista verenpainetta ei olisikaan.

        En ole mikään terveydenhuoltoalan ihminen, mutta voisin kuvitella, että kohtaus alkaa kovan fyysisen suorituksen jälkeen esim. verenpaineen nousun seurauksena.

        Migreeniaiheinen (mm.) keskustelupalsta löytyy osoitteesta www.verkkoklinikka.fi


      • make
        Heli kirjoitti:

        Mulla on tuo paskamainen migreeni ja kohtaukset laukaisee esim. kova fyysinen rasitus (varsinkin kyykkypäivän jälkeen), syömättömyys, juomattomuus, stressi, auringonvalo, tietyt ruoka-aineet jne. Parhaimmillaan kohtauksia on ollut noin 4/vko.

        Olen viime aikoina alkanut kiinnittämään huomiota nimenomaan tuohon syömiseen ja juomiseen. Heti kun muutin nämä tapani säännöllisiksi, ovat migreenikohtaukset vähentyneet.

        Itse käytän lääkkeenä Zomig-merkkistä täsmälääkettä, joka toimii lähes välittömästi, mutta joka on erittäin kallista. Hinta on vanhaa rahaa noin 40 mk/kpl. Kela korvaa osan, eikä sille ole vielä olemassa tuota "halpaversiota". Itselleni tuo Miranax ei edes tehoa.

        Jos kohtauksia tulee usein, niin ne kannattaa kirjata ylös kestoineen ja mennä sitten lääkäriin. Lääkärin kanssa voidaan sitten neuvotella mahdollisesta estolääkityksestä. Estolääkityksenä voidaan käyttää verenpainelääkkeitä, vaikka varsinaista verenpainetta ei olisikaan.

        En ole mikään terveydenhuoltoalan ihminen, mutta voisin kuvitella, että kohtaus alkaa kovan fyysisen suorituksen jälkeen esim. verenpaineen nousun seurauksena.

        Migreeniaiheinen (mm.) keskustelupalsta löytyy osoitteesta www.verkkoklinikka.fi

        ihana että tulee kevät mut siinä mielessä paskamaista että mun silmät "menee sekaisin" kirkkaudesta sillä seurauksella että migreenin todennäköisyys kasvaa huomattavasti..

        Myöskin punaviini on turmikoksi ja olen ruvennut epäilemään että myös suklaa aiheuttaa migreeniä..

        Aikidoa kun harrastan niin joskus harkkojen jälkeen on iskenyt mirgeeni.. mut myös jos teen mitä vain liian intensiivisesti ja unohdan syödä ja juoda on taas migreeni aika lähellä...

        estolääkisystä ei ole, otan aura vaiheessa joko relert pillerin tain imigran suihkeen... miranax ei tehoa enää...


      • Päätä särkee onko järkee
        make kirjoitti:

        ihana että tulee kevät mut siinä mielessä paskamaista että mun silmät "menee sekaisin" kirkkaudesta sillä seurauksella että migreenin todennäköisyys kasvaa huomattavasti..

        Myöskin punaviini on turmikoksi ja olen ruvennut epäilemään että myös suklaa aiheuttaa migreeniä..

        Aikidoa kun harrastan niin joskus harkkojen jälkeen on iskenyt mirgeeni.. mut myös jos teen mitä vain liian intensiivisesti ja unohdan syödä ja juoda on taas migreeni aika lähellä...

        estolääkisystä ei ole, otan aura vaiheessa joko relert pillerin tain imigran suihkeen... miranax ei tehoa enää...

        Juu, mulla on sama tuon valon kanssa... En pysty katsomaan edes kynttilän liekkiin ilman että silmiä ja päätä särkee. En tiedä sitten johtuuko migreenistä vai toisin päin. Porukka pitää varmaan ihan narkkiksena ja/tai snobina kun on aina aurinkolasit päässä kesäisin. Yritä ny siinä sit selittää et ku on migreeniä... Turha kuvitella että joku jolla ei ole ollut migreeniä ymmärtäisi. Ja sekin ärsyttää ku jotkut luulee jokaista pikku pään särkyä migreeniks ja pitää lusmuna kun ei itse pysty tekemään mitään migreenissä...
        Auttavatko nuo täsmälääkkeet myös aura vaiheeseen? Se on mielestäni se pahin. Miranax ainakaan ei tee muuta kuin lievittää sitä jomotusta ja lisää pahaa oloa! Tuosta Relertistäkin olen kuullut kauhutarinoita...
        Miten sen Kelan hyvityksen saa ja mitä jää itselle maksettavaksi noista täsmälääkkeistä?
        Ruokailu minulla voisi olla säännöllisempää, mutta kun on opiskelu, duuni ja kuntosali, niin yritä nyt siinä vielä syödä säännöllisesti. Siinä syödään kun on mahdollisuus. Sehän tuon sietämättömäksi tekeekin, kun esim. koulun jälkeen käy salilla ja saa migreenin ja pitäisi vielä mennä töihin!
        Lukaisin jostain, että oikein hengittäminen treenin aikana ehkäisee verenpainetta. Onko tuosta tarkempaa tietoa kellään?
        Kiitos kaikille vastanneille.


      • Heli
        Päätä särkee onko järkee kirjoitti:

        Juu, mulla on sama tuon valon kanssa... En pysty katsomaan edes kynttilän liekkiin ilman että silmiä ja päätä särkee. En tiedä sitten johtuuko migreenistä vai toisin päin. Porukka pitää varmaan ihan narkkiksena ja/tai snobina kun on aina aurinkolasit päässä kesäisin. Yritä ny siinä sit selittää et ku on migreeniä... Turha kuvitella että joku jolla ei ole ollut migreeniä ymmärtäisi. Ja sekin ärsyttää ku jotkut luulee jokaista pikku pään särkyä migreeniks ja pitää lusmuna kun ei itse pysty tekemään mitään migreenissä...
        Auttavatko nuo täsmälääkkeet myös aura vaiheeseen? Se on mielestäni se pahin. Miranax ainakaan ei tee muuta kuin lievittää sitä jomotusta ja lisää pahaa oloa! Tuosta Relertistäkin olen kuullut kauhutarinoita...
        Miten sen Kelan hyvityksen saa ja mitä jää itselle maksettavaksi noista täsmälääkkeistä?
        Ruokailu minulla voisi olla säännöllisempää, mutta kun on opiskelu, duuni ja kuntosali, niin yritä nyt siinä vielä syödä säännöllisesti. Siinä syödään kun on mahdollisuus. Sehän tuon sietämättömäksi tekeekin, kun esim. koulun jälkeen käy salilla ja saa migreenin ja pitäisi vielä mennä töihin!
        Lukaisin jostain, että oikein hengittäminen treenin aikana ehkäisee verenpainetta. Onko tuosta tarkempaa tietoa kellään?
        Kiitos kaikille vastanneille.

        En tiedä tuosta auravaiheesta mitään, koska minulle ei sellaista tule. Täsmälääkkeen olen ottanut itse siinä vaiheessa, kun olen tunnistanut jomotuksen migreeniksi. Ongelmanani on, että en heti alkuun tiedä, onko tulossa tavallinen päänsärky vai migreeni. Ainoastaan kaksi kertaa on käynyt niin, ettei lääke ole tehonnut ja se on ilmeisesti johtunut siitä, että migreenikohtaus on edennyt liian pitkälle.

        Kela korvaa lääkkeestä osan siinä vaiheessa, kun menet apteekkiin ja ostat lääkkeen, eli se alennus annetaan Kela-kortilla heti.

        relertistä en osaa sanoa mitään, mutta tuo Miranax on käsittääkseni pelkkä tulehduskipulääke, ei varsinainen migreenilääke. jos sinulla on ongelmia tuon lääkityksen kanssa, kehottaisin sinua keskustelemaan sen muuttamisesta lääkärin kanssa. Tuo Zomig on siitä hyvä täsmälääke, että sen ottamisen jälkeen olo kohentuu melkein normaaliksi, eikä tarvitse jäädä sängyn pohjalle pimeään makaamaan.

        Ja kyllä sen säännöllisen ruokailun oppii, jos haluaa. Pidät mukanasi töissä ja koulussa vesipulloa ja muutamaa hedelmää, ei se sen kummallisempaa ole. Ja kyllä sinä varmasti itse tunnet, kun alkaa tulemaan päänsäryn ensioireita, eli siinä vaiheessa aloitat tankkaamisen viimeistään. se säännöllinen ruokailu ja juominen voi alkuun tuntua tyhmältä, mutta kyllä siihen tottuu.


    • blöblö

      Helvetin outoa. Nuorena minulla oli myös migreeniä ja jossain vaiheessa aloitin saliharrastuksen eikä sen jälkeen ole tullut migreeniä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe